LEGE
Nr. 75 din 6 iulie 1995 * Republicata
privind producerea, controlul calitatii, comercializarea si folosirea
semintelor si materialului saditor, precum si inregistrarea soiurilor de plante
agricole
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 362 din 17 decembrie 1997
*) Republicata in temeiul art. II din Legea nr. 131 din 15 iulie 1997,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 159 din 17 iulie
1997, dandu-se articolelor o noua numerotare.
Legea nr. 75/1995 a fost publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea
I, nr. 150 din 14 iulie 1995 si a mai fost modificata prin Legea nr. 57 din 16
aprilie 1997, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 68 din
17 aprilie 1997.
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Ministerul Agriculturii si Alimentatiei asigura cadrul organizatoric si
respectarea prevederilor legale privind producerea, controlul calitatii,
comercializarea si folosirea semintelor si materialului saditor, precum si
inregistrarea soiurilor de plante agricole.
Art. 2
In domeniul de activitate circumscris la art. 1, Ministerului Agriculturii
si Alimentatiei ii revin urmatoarele atributii si raspunderi principale:
a) autorizeaza agentii economici specializati, indiferent de forma de
proprietate, sa produca, sa prelucreze si sa comercializeze seminte de plante
agricole si material saditor;
b) organizeaza certificarea si controlul puritatii varietale, starii
fitosanitare si valorii culturale a semintelor si materialului saditor,
incurajeaza si urmareste producerea de seminte si material saditor cu valoare
biologica ridicata, in cantitati suficiente pentru nevoi interne si pentru
export;
c) urmareste si controleaza aplicarea, de catre agentii economici
autorizati, a tehnologiilor specifice si a normelor tehnice stabilite impreuna
cu Academia de Stiinte Agricole si Silvice "Gheorghe
Ionescu-Sisesti", cu institutele si statiunile de cercetari agricole de profil,
pentru producerea semintelor si materialului saditor;
d) sprijina dezvoltarea cercetarilor autohtone pentru crearea de soiuri de
plante agricole si stabileste masuri pentru protejarea producatorilor agricoli
impotriva riscului utilizarii de seminte si material saditor necorespunzator
sau din soiuri neadaptate conditiilor agricole din tara noastra;
e) publica anual sau periodic, dupa caz, pe baza studiilor si a
propunerilor organelor abilitate de minister Lista soiurilor si hibrizilor de
plante agricole recomandate a se utiliza de catre producatorii agricoli din
Romania;
f) acorda asistenta agentilor economici autorizati in producerea,
prelucrarea si comercializarea semintelor si materialului saditor si, de
asemenea, in prognozarea necesarului de seminte pe specii, soiuri si categorii
biologice, punandu-le la dispozitie informatiile relevante de care dispune;
g) urmareste aplicarea prevederilor legii, precum si a prevederilor ce
rezulta din conventiile si acordurile internationale in domeniul producerii,
controlului calitatii, comercializarii si folosirii semintelor si materialului
saditor, precum si al inregistrarii soiurilor de plante agricole, la care
Romania este parte.
Art. 3
Definirea termenilor de specialitate utilizati in prezenta lege este
precizata in anexa, care poate fi modificata si completata de Ministerul
Agriculturii si Alimentatiei, in functie de evolutia cunostintelor de
specialitate si a reglementarilor organismelor internationale in domeniu, la
care Romania este parte.
CAP. 2
Producerea, prelucrarea si comercializarea semintelor si materialului
saditor
Art. 4
(1) Producerea, prelucrarea si comercializarea semintelor si materialului
saditor se realizeaza de catre agentii economici - persoane fizice si juridice
-, autorizati in acest scop de Ministerul Agriculturii si Alimentatiei prin
organele teritoriale de specialitate.
(2) Autorizatia se acorda, la cerere, acelor persoane fizice sau juridice
care fac dovada ca dispun de o baza materiala adecvata si de personal cu
pregatire corespunzatoare, pentru obtinerea semintelor si a materialului
saditor de calitate si pentru mentinerea puritatii varietale a acestora,
conform normelor in vigoare.
Art. 5
Agentii economici autorizati pentru producerea, prelucrarea si
comercializarea semintelor si materialului saditor au urmatoarele obligatii:
a) sa respecte cerintele tehnologiilor si ale normelor in vigoare privind
producerea, prelucrarea si comercializarea semintelor si materialului saditor;
b) sa tina evidenta productiei, tranzactiilor si a stocurilor de seminte si
material saditor, pe care sa o puna la dispozitia organelor competente de
control, la cererea acestora;
c) sa respecte prevederile legale privind protectia soiurilor;
d) sa anunte, in termenele fixate de Ministerul Agriculturii si
Alimentatiei, suprafetele pentru producerea semintelor si materialului saditor
pe care le propun pentru certificare;
e) sa asigure folosirea metodelor de inmultire adecvate, autocontrolul
calitatii si sa garanteze beneficiarilor calitatea, pe perioada de valabilitate
a produselor livrate.
Art. 6
Producatorii agricoli - persoane fizice sau juridice -, in urma
conventiilor sau intelegerilor incheiate in scris cu producatorii de seminte,
au obligatia sa respecte distantele de izolare fata de culturile invecinate,
destinate loturilor semincere, conform normelor tehnice stabilite.
Art. 7
Creatorii de soiuri au obligatia sa puna la dispozitie agentilor economici
autorizati care multiplica aceste soiuri tehnologiile specifice de producere a
semintelor si materialului saditor pe specii, soiuri si hibrizi, in conditiile
legii.
Art. 8
Autorizatia acordata unui agent economic specializat in producerea,
prelucrarea si comercializarea semintelor si materialului saditor poate fi
retrasa de Ministerul Agriculturii si Alimentatiei, daca se constata ca au fost
incalcate obligatiile ce ii revin potrivit art. 5.
Art. 9
Producerea semintelor din categoriile biologice superioare, samanta de prebaza
si samanta de baza revine persoanelor fizice si juridice, specificate ca
mentinator in Registrul de stat al soiurilor de plante agricole inregistrate,
denumit in continuare registrul de stat, si in Lista oficiala a soiurilor si
hibrizilor de plante de cultura din Romania, pentru anul respectiv, denumita in
continuare lista oficiala.
Art. 10
Agentii economici autorizati in producerea, prelucrarea si comercializarea
semintelor si materialului saditor raspund de calitatea si autenticitatea
acestora si vor suporta daunele provocate beneficiarilor pentru livrarea de
seminte si material saditor necorespunzator.
Art. 11
Agentii economici care produc, prelucreaza sau comercializeaza seminte si
material saditor au obligatia de a le depozita, pastra, manipula si transporta,
astfel incat sa fie evitat orice pericol de pierdere a autenticitatii, iar
identitatea lor sa poata fi determinata cu usurinta. Pastrarea semintelor si
materialului saditor se va face pe loturi, pe soiuri si pe categorii biologice,
in containere sau in ambalaje corespunzatoare.
Art. 12
Normele tehnice privind prelucrarea, formarea loturilor, tratarea,
ambalarea, etichetarea, transportul, depozitarea si pastrarea semintelor se
elaboreaza de catre Ministerul Agriculturii si Alimentatiei, cu respectarea
prevederilor prezentei legi, a conventiilor si a acordurilor internationale la
care Romania este parte.
Art. 13
Comercializarea semintelor si materialului saditor se face numai in
ambalaje specifice, etichetate oficial, care sa ateste autenticitatea,
identitatea si calitatea acestora potrivit normelor in vigoare.
Art. 14
Agentii economici autorizati in producerea, prelucrarea si comercializarea
semintelor si materialului saditor pot efectua importuri si exporturi, in
conformitate cu normele interne si cu reglementarile organismelor
internationale in domeniu, la care Romania este parte.
Art. 15
Sunt admise la import semintele si materialul saditor din soiurile inscrise
in registrul de stat si in lista oficiala, precum si soiurile si hibrizii de
plante agricole inregistrate in cataloagele Comunitatii Europene sau in
catalogul unui stat membru al Uniunii Europene. De asemenea, se pot importa:
a) esantioanele de seminte si materialul saditor obtinute in cadrul
schimburilor de catre institutele si statiunile de cercetare agricola si
institutiile de invatamant superior de profil agricol, destinate cercetarilor
stiintifice;
b) semintele si materialul saditor din soiuri straine, care se introduc in
tara in vederea testarilor oficiale la Institutul de Stat pentru Testarea si
Inregistrarea Soiurilor;
c) semintele si materialul saditor din soiuri neinregistrate in registrul
de stat si in lista oficiala, provenite din tari din afara Uniunii Europene,
care se multiplica pe baza de contract in vederea exportului, integral, atat ca
samanta, cat si ca produs comercial, in tari din afara Uniunii Europene.
Art. 16
Exportul de seminte si de material saditor constituit din elite, inainte de
inregistrare, este interzis, cu exceptia schimburilor bilaterale in scopuri
stiintifice.
CAP. 3
Certificarea si controlul calitatii semintelor si materialului saditor
Art. 17
Controlul calitatii, eliberarea certificatelor de calitate, supravegherea,
monitorizarea si acreditarea agentilor economici furnizori de seminte si
material saditor pentru producere, tratare, ambalare, etichetare, depozitare,
pastrare, transport si comercializare se fac de catre Inspectia de stat pentru
calitatea semintelor si materialului saditor din cadrul Ministerului
Agriculturii si Alimentatiei, in conformitate cu normele tehnice interne si cu
reglementarile internationale in materie.
Inspectoratele teritoriale pentru calitatea semintelor si materialului
saditor si Laboratorul Central pentru Controlul Calitatii Semintelor
functioneaza ca unitati cu personalitate juridica, finantate de la bugetul
Ministerului Agriculturii si Alimentatiei si subordonate Inspectiei de stat
pentru calitatea semintelor si materialului saditor.
Inspectoratele teritoriale pentru calitatea semintelor si materialului
saditor raspund de autenticitatea si calitatea semintelor si materialului
saditor, inclusiv a celor importate, prin actele pe care le emit.
Art. 18
Inspectia de stat pentru calitatea semintelor si materialului saditor are
urmatoarele atributii:
a) elibereaza si retrage autorizatiile de functionare pentru agentii
economici care produc, prelucreaza si comercializeaza seminte si material
saditor;
b) supune spre aprobare Ministerului Agriculturii si Alimentatiei proiecte
de acte normative privind calitatea semintelor si materialului saditor;
c) organizeaza, coordoneaza si controleaza activitatea inspectoratelor
teritoriale pentru calitatea semintelor si materialului saditor si a
Laboratorului Central pentru Controlul Calitatii Semintelor;
d) elaboreaza reguli si norme de control, certificare si comercializare, in
concordanta cu reglementarile organismelor internationale in domeniul
semintelor si materialului saditor, la care Romania este parte, avizeaza
programele anuale de certificare si urmareste aplicarea acestora;
e) asigura si exercita controlul in scopul mentinerii calitatii semintelor
si materialului saditor la toate categoriile biologice in precontrol si postcontrol,
prin scheme si tehnici stiintifice adecvate;
f) asigura legatura cu organizatiile internationale specializate in
domeniul semintelor si materialului saditor;
g) acrediteaza persoanele fizice si juridice din sectorul public si privat
pentru efectuarea controlului si a testelor de calitate a semintelor si
materialului saditor.
Pentru efectuarea controlului in teren, in vederea certificarii si
autorizarii, precum si a analizelor de laborator, solicitantul va plati
contravaloarea prestatiilor o data cu depunerea cererii, conform tarifelor
stabilite de Ministerul Agriculturii si Alimentatiei. Din sumele rezultate,
inspectoratele teritoriale pentru calitatea semintelor si materialului saditor
si Laboratorul Central pentru Controlul Calitatii Semintelor vor folosi 70%
pentru cheltuieli de capital, materiale si de personal.
Art. 19
Categoriile biologice de samanta si material saditor care se supun
controlului si pentru care se emit acte ce atesta autenticitatea si calitatea
semintelor si materialului saditor, in conditiile prezentei legi, sunt:
a) samanta de prebaza;
b) samanta de baza;
c) samanta certificata.
Regulile si normele tehnice de producere, control, certificare si
comercializare pot prevedea si alte categorii de samanta si material saditor
caracteristice diferitelor specii, in conformitate cu reglementarile
organismelor internationale in domeniu, la care Romania este parte.
Art. 20
Se admit pentru control si certificare:
a) soiurile si hibrizii de plante agricole, admise in registrul de stat si
in lista oficiala, si formele parentale ale hibrizilor inscrisi in lista
oficiala;
b) soiurile din speciile cuprinse in cataloagele Comunitatii Europene sau
in cataloagele statelor membre ale Uniunii Europene;
c) semintele si materialul saditor prevazute la art. 15 lit. c);
d) genurile si speciile stabilite de Ministerul Agriculturii si
Alimentatiei, in concordanta cu reglementarile organismelor internationale la
care Romania este parte.
Ministerul Agriculturii si Alimentatiei va constitui fondul semintelor de
rezerva, in limita cantitatilor stabilite prin hotarare a Guvernului, iar
cheltuielile necesare vor fi prevazute in bugetul Ministerului Agriculturii si
Alimentatiei.
Art. 21
Este interzisa comercializarea semintelor si materialului saditor, a caror
calitate nu a fost controlata si/sau certificata de Inspectia de stat pentru
calitatea semintelor si materialului saditor, de furnizorul acreditat pentru
speciile stabilite de Ministerul Agriculturii si Alimentatiei sau de
autoritatea corespunzatoare din tara exportatorului, pentru cele din import.
Pentru anumite specii si perioade stabilite de Ministerul Agriculturii si
Alimentatiei, micii producatori pot comercializa, pe piata locala, unele
categorii de seminte si material saditor necertificate, fara a aduce prejudicii
reglementarilor de carantina fitosanitara si unei calitati autogarantate.
CAP. 4
Inregistrarea soiurilor de plante agricole
Art. 22
Pe teritoriul Romaniei sunt admise producerea, comercializarea si folosirea
semintelor si materialului saditor din soiurile inscrise in registrul de stat
si publicate anual in lista oficiala, precum si a celor prevazute la art. 20
lit. d) si la art. 21 alin. 2.
Soiurile din speciile cuprinse in cataloagele Comunitatii Europene sau in
catalogul unui stat membru al acesteia se echivaleaza cu soiurile inregistrate
in registrul de stat si in Lista oficiala a soiurilor si hibrizilor de plante
agricole cultivate in Romania.
Art. 23
Semintele si materialul saditor din soiurile radiate din listele prevazute
la art. 22 mai pot fi certificate si comercializate in urmatorii 2 ani si,
respectiv, 3 ani dupa radiere, in vederea lichidarii stocurilor existente.
Art. 24
Inscrierea unui soi in registrul de stat si in lista oficiala se face prin
ordin al ministrului agriculturii si alimentatiei, dupa ce s-a stabilit, in
urma examinarii prealabile efectuate de catre Institutul de Stat pentru
Testarea si Inregistrare soiurilor, ca indeplineste conditiile de
distinctibilitate, stabilitate si omogenitate, prevazute de reglementarile in
vigoare si ca poseda valoare agronomica si tehnologica.
Art. 25
La inscrierea in registrul de stat si in lista oficiala, fiecare soi va fi
individualizat printr-o denumire care sa faca posibila identificarea sa.
Art. 26
Inscrierea soiurilor pentru examinare la Institutul de Stat pentru Testarea
si Inregistrarea Soiurilor, in vederea inscrierii in registrul de stat si in
lista oficiala, se face pe baza unei cereri a amelioratorului sau a
reprezentantului acestuia, imputernicit in scris, insotita de fisele
descriptive ale soiului si de asigurarea cantitatilor de seminte necesare
examinarii.
Art. 27
Radierea unui soi din lista oficiala se face prin ordin al ministrului
agriculturii si alimentatiei, in cazurile in care:
a) este depasit ca performanta agronomica si tehnologica de alte soiuri
similare si nu mai prezinta interes pentru utilizarea sa de catre agentii
economici;
b) se dovedeste necorespunzator cerintelor de distinctibilitate,
stabilitate si omogenitate, in sensul in care aceste insusiri au fost luate in
considerare la inscrierea sa in registrul de stat si in lista oficiala;
c) au aparut elemente care ar fi impiedicat inscrierea sa in registrul de
stat si in lista oficiala, necunoscute la data cand s-a facut aceasta
inscriere;
d) la solicitarea mentinatorului, precum si in cazul in care mentinatorul
nu isi indeplineste obligatiile ce ii revin de a prezenta in orice moment
samanta necesara care sa asigure reproducerea soiului cu caracteristicile
initiale, avute la inregistrare, si de a se supune inspectiei facute in scopul
verificarii modului cum se efectueaza selectia conservativa;
e) nu mai exista un responsabil cu mentinerea in selectie conservativa a
soiului;
f) se dovedeste ca acelasi soi se regaseste in registrul de stat si in
lista oficiala sub un alt nume;
g) titularul certificatului de inregistrare a soiului nu achita tarifele
prevazute de lege pentru verificarea autenticitatii soiului pe durata cat este
inscris in lista oficiala;
h) dupa 10 ani de la inscrierea in registrul de stat nu se mai solicita sau
nu se mai aproba reinscrierea;
i) la cererea autorului.
Art. 28
Se infiinteaza Institutul de Stat pentru Testarea si Inregistrarea
Soiurilor, prin reorganizarea Comisiei de Stat pentru Incercarea si Omologarea
Soiurilor, pastrandu-se structura organizatorica si nivelul de salarizare a
personalului. Institutul de Stat pentru Testarea si Inregistrarea Soiurilor
functioneaza ca organ de specialitate in subordinea Ministerului Agriculturii
si Alimentatiei si are urmatoarele atributii:
a) elaboreaza metodologia de prezentare si de examinare a noilor soiuri in
vederea inscrierii in registrul de stat si in lista oficiala, tinand seama de
reglementarile interne si internationale in materie;
b) examineaza soiurile pentru care se solicita inscrierea in registrul de
stat si in lista oficiala;
c) previne instrainarea materialului biologic aflat in examinare si asigura
secretul informatiilor obtinute;
d) asigura conservarea esantioanelor de seminte din soiurile inscrise in
registrul de stat;
e) efectueaza verificarea anuala a puritatii varietale a soiurilor
multiplicate, dispusa de autoritatea de control si certificare;
f) este depozitarul registrului de stat, editeaza si publica anual lista
oficiala.
Regulamentul de organizare si functionare a Institutului de Stat pentru
Testarea si Inregistrarea Soiurilor se aproba prin ordin al ministrului
agriculturii si alimentatiei.
Art. 29
In cadrul Ministerului Agriculturii si Alimentatiei se organizeaza
Consiliul tehnic pentru soiuri si seminte de plante agricole. Componenta si
atributiile acestuia se stabilesc prin ordin al ministrului agriculturii si
alimentatiei.
Art. 30
Pentru efectuarea lucrarilor de examinare a soiurilor, solicitantul va
plati, o data cu aprobarea inscrierii pentru examinare, sumele prevazute in
tarifele stabilite de Ministerul Agriculturii si Alimentatiei. Din sumele
rezultate, Institutul de Stat pentru Testarea si Inregistrarea Soiurilor va
folosi 70% pentru cheltuieli de capital si materiale.
Art. 31
Soiurile care indeplinesc conditiile prevazute la art. 24 si 25 sunt
considerate inregistrate si se inscriu in registrul de stat si in lista
oficiala, iar amelioratorului i se elibereaza de catre Institutul de Stat
pentru Testarea si Inregistrarea Soiurilor un certificat de inregistrare a
soiului, a carui valabilitate este de 20 de ani de la data eliberarii, pentru
culturile de camp, si de 25 de ani, pentru pomi si vita de vie. La cererea
amelioratorului se pot inregistra si formele parentale folosite la obtinerea de
hibrizi comerciali.
Art. 32
Protectia soiurilor de plante agricole este asigurata potrivit Legii nr.
64/1991 privind brevetele de inventie.
Brevetul de inventie confera titularului dreptul exclusiv de a reproduce,
multiplica, comercializa si concesiona soiul respectiv, plante intregi sau
parti de planta, elemente de reproductie sexuala sau de multiplicare
vegetativa.
Dreptul de a produce si de a comercializa samanta amelioratorului, samanta
de prebaza si samanta de baza apartine exclusiv titularului de brevet de
inventie al soiului respectiv.
Dreptul de a produce si de a comercializa poate fi transmis contractual
oricarei persoane fizice sau juridice, autorizata conform art. 4, care se
angajeaza sa achite titularului de brevet de inventie o redeventa, stabilita de
comun acord, din valoarea semintelor sau a materialului saditor vandut.
Nerespectarea acestui angajament atrage anularea autorizatiei de producere si
de comercializare a semintelor si plata daunelor corespunzatoare care rezulta
din aceasta. Aceste drepturi pot fi transmise, in conditiile legii, prin
vanzare de licente sau prin cesionare, dobanditorul devenind in mod automat
mentinator.
Art. 33
Pentru soiurile inregistrate inainte de intrarea in vigoare a Legii nr.
64/1991 privind brevetele de inventie, certificatul de inregistrare a soiului ii
confera posesorului dreptul exclusiv de a produce si de a comercializa samanta
amelioratorului, samanta de prebaza si samanta de baza si de a beneficia de
redeventa pentru samanta certificata, produsa si comercializata.
Art. 34
Drepturile patrimoniale cuvenite persoanelor fizice, autori de soiuri, se
stabilesc pe baza de contract din veniturile obtinute de ameliorator.
Art. 35
Institutul de Stat pentru Testarea si Inregistrarea Soiurilor este desemnat
ca institutie de depozit al materialului biologic reproductibil pentru soiurile
de plante agricole.
Art. 36
Institutul de Stat pentru Testarea si Inregistrarea Soiurilor este
imputernicit sa efectueze toate experimentarile si verificarile in vederea
controlului materialului biologic pentru care s-a acordat brevet de inventie.
Art. 37
Dupa obtinerea certificatului de inregistrare a soiului, titularul acestuia
are obligatia de a pune la dispozitia Institutului de Stat pentru Testarea si
Inregistrarea Soiurilor un esantion-martor de plante sau de seminte, care se va
conserva si care va constitui proba-etalon pentru verificarea puritatii
varietale si a autenticitatii.
Art. 38
Titularul certificatului de inregistrare a soiului plateste efectuarea
testelor de verificare a autenticitatii pe toata durata in care soiul este
inscris in lista oficiala.
CAP. 5
Sanctiuni
Art. 39
Inspectia de stat pentru calitatea semintelor si materialului saditor poate
dispune retinerea oricarui lot de samanta sau de material saditor, care circula
fara documente de calitate sau de stare fitosanitara, pana la clarificarea
situatiei, dar nu mai mult de 30 de zile.
In situatia in care lotul de samanta sau de material saditor este
necorespunzator din punct de vedere calitativ sau al starii fitosanitare, se
dispune folosirea lui in alte scopuri sau distrugerea pe cheltuiala
titularului.
Art. 40
Constituie contraventii la normele privind producerea, prelucrarea,
conditionarea, depozitarea, pastrarea, transportul, valorificarea si controlul
calitatii semintelor si materialului saditor urmatoarele fapte, daca nu au fost
savarsite in astfel de conditii incat, potrivit legii penale, sa fie
considerate infractiuni:
a) comercializarea semintelor si a materialului saditor necertificate sau
din loturi provenite de la producatori neautorizati;
b) producerea, prelucrarea si comercializarea de seminte si material
saditor, fara autorizatia eliberata de Ministerul Agriculturii si Alimentatiei,
cu exceptia celor prevazute la art. 21 alin. 2;
c) introducerea in tara de seminte de plante agricole sau material saditor,
neautorizate de catre Ministerul Agriculturii si Alimentatiei;
d) comercializarea de seminte de plante agricole sau material saditor din
import, neautorizate de catre Ministerul Agriculturii si Alimentatiei;
e) nerespectarea tehnologiilor de cultura pentru producerea semintelor si a
materialului saditor, care determina reducerea puritatii biologice sub limita
normelor in vigoare;
f) neasigurarea masurilor corespunzatoare mentinerii calitatii si
autenticitatii la recoltarea, prelucrarea sau conditionarea semintelor si a
materialului saditor;
g) depozitarea si transportul semintelor si materialului saditor fara
documente care sa ateste calitatea si provenienta acestora, precum si
neasigurarea masurilor de protectie a calitatii si autenticitatii lor;
h) lipsa evidentei producerii, tranzactiilor si stocurilor de seminte si
material saditor;
i) refuzul de a prezenta documentele privind calitatea semintelor si a
materialului saditor, precum si evidentele prevazute la lit. h), la cererea
organelor de control autorizate de Ministerul Agriculturii si Alimentatiei;
j) inscrierea unor date eronate in documentele de atestare a calitatii
semintelor si a materialului saditor;
k) comercializarea de seminte sau material saditor fara documente care sa
ateste calitatea si starea fitosanitara corespunzatoare pentru insamantare sau
plantare;
l) comercializarea de seminte si material saditor, care nu corespund normelor
in vigoare.
Art. 41
Contraventiile prevazute la art. 40 din prezenta lege se sanctioneaza cu
amenda aplicata persoanelor fizice sau, dupa caz, juridice, dupa cum urmeaza:
a) cele de la lit. e), f), h) si i), cu amenda de la 300.000 lei la 900.000
lei;
b) cele de la lit. g), j) si l), cu amenda de la 900.000 lei la 1.500.000
lei;
c) cele de la lit. a), b) si k), cu amenda de la 1.500.000 lei la 3.000.000
lei;
d) cele de la lit. c) si d), cu amenda de la 3.000.000 lei la 5.000.000
lei.
Valoarea amenzilor va fi actualizata prin hotarare a Guvernului, in functie
de rata inflatiei.
Art. 42
Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor prevazute la art. 41
se fac prin proces-verbal intocmit de catre Inspectia de stat pentru calitatea
semintelor si materialului saditor. Ministrul agriculturii si alimentatiei
poate imputernici si alte persoane care sa constate contraventiile si sa aplice
sanctiunile.
Dispozitiile Legii nr. 32/1968 privind stabilirea si sanctionarea
contraventiilor se aplica in masura in care prezenta lege nu dispune altfel.
CAP. 6
Dispozitii finale
Art. 43
Prevederile prezentei legi se aplica si soiurilor care sunt inscrise in
registrul de stat si in lista oficiala la data intrarii in vigoare a prezentei
legi. Ministerul Agriculturii si Alimentatiei va lua masuri ca, pentru toate
soiurile inscrise in registrul de stat si in lista oficiala pana la data
intrarii in vigoare a prezentei legi, sa se emita certificate de omologare a soiurilor
respective si sa se stabileasca dreptul de mentinator institutelor, statiunilor
de cercetari agricole, institutiilor de invatamant superior de profil agricol
si altor amelioratori, la propunerea acestora.
Art. 44
Societatile comerciale cu profil agricol, societatile agricole, asociatiile
agricole fara personalitate juridica, producatorii agricoli individuali, precum
si alti proprietari si detinatori legali de terenuri agricole beneficiaza de
reduceri la preturile de cumparare ale semintelor provenite de la agentii
economici autorizati de pana la 50%, daca reinnoiesc anual samanta pentru
culturile stabilite de Guvern.
Nivelul reducerilor de preturi pentru fiecare cultura si categorie
biologica se stabileste anual, pana la data de 1 septembrie pentru culturile de
toamna si cartofi, respectiv 31 ianuarie pentru culturile de primavara, prin
hotarare a Guvernului.
Art. 45
Pe data intrarii in vigoare a prezentei legi se abroga:
- Legea nr. 13/1971 privind producerea, folosirea si controlul calitatii
semintelor si materialului saditor pentru productia agricola vegetala,
publicata in Buletinul Oficial nr. 132 din 21 octombrie 1971;
- H.C.M. nr. 780/1972 privind contractarea, preluarea, conditionarea,
valorificarea si controlul calitatii semintelor si materialului saditor in R.S.
Romania, publicata in Buletinul Oficial nr. 77 din 17 iulie 1972;
- orice alte dispozitii contrare prezentei legi.
Art. 46
Prezenta lege intra in vigoare in termen de 30 de zile de la publicarea ei
in Monitorul Oficial al Romaniei*).
------------------
*) A se vedea si datele de intrare in vigoare a actelor normative
modificatoare.
ANEXA 1
DEFINIREA
termenilor de specialitate utilizati in lege
1. Samanta inseamna orice material de reproducere (seminte, fructe,
material saditor, produs prin orice metode de inmultire) destinat multiplicarii
sau reproducerii unei plante agricole.
2. Soi inseamna o populatie de plante creata sau identificata, care:
a) se diferentiaza de cele deja cunoscute prin cel putin un caracter
important, precis si putin fluctuant, ce poate fi clar definit si descris, sau
prin mai multe caractere a caror combinatie este de natura sa dea calitatea de
nou (distinctibilitate);
b) este omogena pentru ansamblul caracterelor luate in considerare de
reglementarile in vigoare privind uniformitatea soiurilor, cu exceptia unui
numar foarte redus de forme atipice, tinand seama de particularitatile de
reproducere (omogenitate);
c) este stabila in caracterele sale esentiale, adica in urma reproducerii
sau multiplicarii succesive, sau la sfarsitul fiecarui ciclu de reproducere
definit de ameliorator, caracterele esentiale raman asa cum au fost descrise
initial (stabilitate);
d) la hibrizii comerciali, noutatea este data de caracterele parintilor
constituanti si de formula care asociaza formele parentale.
3. Ameliorator inseamna persoana juridica sau fizica care a creat sau a
identificat prin metode stiintifice un soi. Amelioratorii pot fi institutele si
statiunile de cercetari agricole, institutiile de invatamant superior de profil
agricol si alte institute, producatorii privati, specializate in acest scop,
firme straine sau agentii ale acestora, asociatii intre institute de cercetare,
producatori privati si firme straine etc.
4. Mentinator inseamna persoana juridica sau fizica indicata in registrul
de stat ca responsabila de mentinerea unui soi cu caracteristicile avute la
data inscrierii in registrul de stat.
Mentinatorul poate fi amelioratorul soiului sau persoana autorizata careia
amelioratorul i-a transferat acest drept printr-o tranzactie legala.
5. Titular inseamna persoana juridica sau fizica cu drept de proprietate
asupra soiului omologat, destinat reproducerii, comercializarii etc.
6. Comercializare inseamna oferirea spre vanzare, expunerea spre vanzare,
vanzarea, posedarea in vederea vanzarii si orice tranzactie prin care dreptul
de proprietate al semintelor este transferat de la o persoana la alta sau prin
care semintele sau materialul saditor sunt transferate de la o persoana la alta
printr-un contract potrivit caruia acestea vor fi folosite pentru a produce
seminte sau pentru a obtine recolta pentru orice alta utilizare.
7. Categoriile biologice din procesul de producere a semintelor sunt
definite dupa cum urmeaza:
a) samanta amelioratorului inseamna samanta:
- produsa de catre sau sub directa responsabilitate a amelioratorului sau a
mentinatorului, folosind selectia conservativa sau alte metode stiintifice
specifice;
- care este destinata producerii semintelor de prebaza;
- care satisface cerintele impuse de reglementarile in vigoare privind
puritatea varietala pentru semintele de prebaza;
b) samanta de prebaza inseamna samanta din toate verigile biologice dintre
samanta amelioratorului si samanta de baza, care:
- a fost produsa de sau sub directa responsabilitate a mentinatorului;
- a fost produsa din samanta amelioratorului sau din samanta de prebaza;
- este destinata producerii de samanta de prebaza sau de baza;
- satisface cerintele impuse de reglementarile in vigoare privind puritatea
varietala, germinatia etc., specificate pentru semintele de prebaza.
In terminologia curenta, samanta de prebaza poate fi echivalentul categoriilor
biologice de baza superelita si superelita linii consangvinizate (camp de
mentinere), in cazul cartofului - clonele A, B, C, D si E;
c) samanta de baza inseamna samanta:
- produsa de catre sau sub directa responsabilitate a mentinatorului;
- care a fost produsa din samanta de prebaza;
- care este destinata producerii de samanta certificata;
- care satisface cerintele impuse de reglementarile in vigoare privind
puritatea varietala, germinatia etc., specificate pentru semintele de baza.
In terminologia curenta, samanta de baza corespunde categoriei biologice de
elita, linii consangvinizate androsterile si restauratoare de fertilitate sau
hibrizi simpli, forme parentale folosite pentru loturile de hibridare in
vederea producerii semintei comerciale (F1);
d) samanta certificata inseamna:
- in cazul hibrizilor comerciali, samanta produsa in loturi de hibridare
din samanta de baza si care este destinata producerii de recolta pentru consum
uman, animal sau pentru industrializare;
- in cazul soiurilor, samanta produsa direct din samanta de baza pentru
reinmultiri sau pentru consum si care satisface cerintele impuse de
reglementarile in vigoare privind puritatea varietala, germinatia etc.,
specificate pentru semintele certificate.
In cazul speciilor autogame este admisa si producerea semintelor
certificate in generatia a II-a.
In terminologia curenta, samanta certificata corespunde categoriilor
biologice:
- inmultirea I (I1);
- inmultirea a II-a (I2);
- hibrizi comerciali (F1) HSC; HT; HD; hibrizi Top Cross, hibrizi intre
soiuri;
- soi sintetic;
- soi multilineal;
material saditor viticol selectionat si autentic;
material saditor de dud, hamei si dendrologic autentic.