ORDIN
Nr. 2854/C din 29 octombrie 2004
pentru aprobarea Regulamentului privind conditiile de participare, organizare
si desfasurare a concursurilor pentru ocuparea posturilor vacante si avansare,
precum si conditiile pentru modificarea si incetarea raporturilor de serviciu
ale functionarilor publici din sistemul administratiei penitenciare
ACT EMIS DE: MINISTERUL JUSTITIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 1099 din 25 noiembrie 2004
![SmartCity3](https://citymanager.online/wp-content/uploads/2018/09/b2-700x300.jpg)
In temeiul art. 8, 13, 14, 24 si 29 din Legea nr. 293/2004 privind Statutul
functionarilor publici din Administratia Nationala a Penitenciarelor,
in conformitate cu prevederile art. 6 alin. (3) din Hotararea Guvernului
nr. 736/2003 privind organizarea si functionarea Ministerului Justitiei, cu
modificarile si completarile ulterioare,
ministrul justitiei emite prezentul ordin.
Art. 1
Se aproba Regulamentul privind conditiile de participare, organizare si
desfasurare a concursurilor pentru ocuparea posturilor vacante si avansare,
precum si conditiile pentru modificarea si incetarea raporturilor de serviciu
ale functionarilor publici din sistemul administratiei penitenciare, prevazut
in anexa care face parte integranta din prezentul ordin.
Art. 2
(1) Regulamentul prevazut la art. 1 se aplica cu data intrarii in vigoare a
Legii nr. 293/2004 privind Statutul functionarilor publici din Administratia
Nationala a Penitenciarelor.
(2) Cu aceeasi data prevazuta la alin. (1) se abroga Ordinul ministrului justitiei
nr. 967/C/2003 referitor la organizarea concursurilor de incadrare directa a
posturilor vacante din sistemul penitenciar.
Art. 3
Administratia Nationala a Penitenciarelor si Directia organizare a
instantelor, resurse umane si statistica judiciara din Ministerul Justitiei vor
lua masuri de ducere la indeplinire a prevederilor Regulamentului privind
conditiile de participare, organizare si desfasurare a concursurilor pentru
ocuparea posturilor vacante si avansare, precum si conditiile pentru modificarea
si incetarea raporturilor de serviciu ale functionarilor publici din sistemul
administratiei penitenciare.
Ministrul justitiei,
Cristian Diaconescu
ANEXA 1
REGULAMENT
privind conditiile de participare, organizare si desfasurare a concursurilor
pentru ocuparea posturilor vacante si avansare, precum si conditiile pentru
modificarea si incetarea raporturilor de serviciu ale functionarilor publici
din sistemul administratiei penitenciare
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Prezentul regulament stabileste normele referitoare la selectionarea,
organizarea si desfasurarea concursurilor pentru ocuparea posturilor vacante,
acordarea gradelor profesionale si avansare, precum si conditiile pentru
modificarea si incetarea raporturilor de serviciu ale functionarilor publici
din cadrul sistemului administratiei penitenciare.
Art. 2
Functionarii publici din sistemul administratiei penitenciare sunt
debutanti sau definitivi.
Art. 3
Functionarii publici debutanti din sistemul administratiei penitenciare
sunt persoanele care ocupa, in urma concursului sau examenului, o functie
publica in Administratia Nationala a Penitenciarelor sau in unitatile
subordonate, pana la definitivare.
Art. 4
Directorul general al Administratiei Nationale a Penitenciarelor si
directorii unitatilor subordonate raspund de managementul resurselor umane din
subordine, precum si de selectionarea, organizarea si desfasurarea
concursurilor pentru ocuparea posturilor vacante, de acordarea gradelor
profesionale si de avansarea personalului.
Art. 5
Posturile vacante se incadreaza prin:
a) avansarea in functii de conducere sau de executie;
b) repartizarea absolventilor unitatilor de formare a personalului pentru
sistemul administratiei penitenciare, in ordinea descrescatoare a mediilor
obtinute la examenul de absolvire;
c) trecerea agentilor in corpul ofiterilor, pentru ocuparea functiilor de
executie prin concurs;
d) transferul personalului dintre unitatile din sistemul administratiei
penitenciare;
e) transferul personalului care indeplineste conditiile prevazute la art.
11 din Legea nr. 293/2004 din alte institutii publice;
f) selectionarea prin concurs a candidatilor pentru a fi numiti in functii
publice de executie ca debutanti.
Art. 6
Anual, pana la data de 1 decembrie, pe baza analizei dinamicii de personal,
directorii unitatilor vor propune directorului general al Administratiei
Nationale a Penitenciarelor numarul posturilor de agenti, respectiv de ofiteri
pentru care se va organiza concurs.
Art. 7
Posturile vacante sunt scoase la concurs, prin decizie a directorului
general al Administratiei Nationale a Penitenciarelor, la propunerea Directiei
resurse umane, pentru aparatul central si, respectiv, a directorilor unitatilor
subordonate, pentru acestea.
CAP. 2
Organizarea concursurilor pentru ocuparea posturilor vacante
SECTIUNEA I
Activitati premergatoare
Art. 8
(1) Anunturile privind posturile vacante, prevazute a fi incadrate prin
concurs, se publica de catre unitatea organizatoare, cu cel putin 30 de zile
inainte de data desfasurarii acestuia.
(2) Publicitatea se asigura prin afisarea informatiilor necesare la sediul
unitatii organizatoare a concursului, intr-un loc vizibil la intrarea in
unitate, pe pagina de Internet si prin anunturi in presa.
(3) Anuntul va contine:
a) denumirea postului pentru care se organizeaza concursul si principalele
cerinte ale acestuia;
b) conditiile de participare la concurs;
c) locul, data si ora desfasurarii concursului;
d) bibliografia care trebuie cunoscuta;
e) actele necesare pentru dosarul de inscriere si unitatea la care se depune
dosarul;
f) data limita pana la care se pot depune dosarele de inscriere;
g) taxa de participare la concurs stabilita prin decizie a directorului
general.
(4) In cazul in care, din motive obiective, nu se pot respecta data si ora
desfasurarii concursului, unitatea organizatoare are obligatia de a anunta prin
aceleasi mijloace de informare modificarile intervenite in desfasurarea
concursului.
Art. 9
Sumele necesare publicarii anunturilor in presa sunt asigurate de unitatile
care organizeaza concursul de ocupare a posturilor vacante.
Art. 10
(1) La concursurile organizate pentru incadrarea functionarilor publici pot
participa persoanele care indeplinesc conditiile prevazute de Legea nr.
293/2004.
(2) Pentru a participa la concursurile organizate in vederea ocuparii
functiilor de conducere din sistemul administratiei penitenciarelor, candidatii
trebuie sa indeplineasca conditiile minime de vechime in specialitate, studiile
si cerintele din fisa postului pentru care candideaza.
Art. 11
Recrutarea candidatilor pentru participarea la concurs se realizeaza de
catre unitatea organizatoare.
Art. 12
(1) Candidatii recrutati completeaza cererea-tip de inscriere la concurs,
prevazuta in anexa nr. 1, care cuprinde si declaratia prin care confirma luarea
la cunostinta despre conditiile de selectie si masurile ce vor fi luate in
cazul neindeplinirii acestora si isi exprima acordul pentru efectuarea
verificarilor specifice.
(2) In vederea participarii la concurs, in termen de 20 de zile de la data
publicarii anuntului, candidatii depun la compartimentul resurse umane al
unitatii organizatoare a concursului dosarul de candidat, care va contine in
mod obligatoriu:
- cererea de inscriere;
- copia actului de identitate;
- copiile diplomelor de studii si ale altor acte care atesta efectuarea
unor specializari;
- copia carnetului de munca sau o adeverinta care sa ateste vechimea in
munca si, dupa caz, in specialitate;
- cazierul judiciar;
- fisa medicala;
- copia fisei de evaluare a performantelor profesionale individuale sau,
dupa caz, recomandarea de la ultimul loc de munca;
- declaratia pe propria raspundere sau adeverinta care sa ateste ca nu a
desfasurat activitati de politie politica.
(3) Copiile de pe actele prevazute la alin. (2) se prezinta insotite de
documentele originale, care se certifica, pentru conformitatea cu originalul,
de catre compartimentul resurse umane.
(4) Candidatii vor sustine testarea psihologica inainte de participarea la
concurs. Candidatii declarati "Inapt" la testarea psihologica vor fi
eliminati din concurs. Testarea psihologica se efectueaza de specialisti din
Administratia Nationala a Penitenciarelor.
SECTIUNEA a II-a
Desfasurarea concursurilor
Art. 13
(1) In vederea sustinerii concursurilor, directorul general al
Administratiei Nationale a Penitenciarelor, la propunerea directorului unitatii
organizatoare, numeste, prin decizie, o comisie pentru concurs, formata din 5
membri, care trebuie sa aiba cel putin gradul profesional al posturilor scoase
la concurs. Secretariatul comisiei se asigura de catre 1 - 2 functionari
publici din compartimentul resurse umane, nominalizati in comisia de concurs.
(2) Comisiile de concurs au urmatoarele atributii principale:
- selecteaza dosarele de concurs ale candidatilor;
- stabilesc subiectele pentru proba scrisa si pentru proba practica;
- stabilesc planul interviului si realizeaza interviul;
- noteaza candidatii pentru fiecare proba;
- comunica candidatilor, prin afisare, rezultatele concursului.
(3) O data cu numirea comisiei de concurs se numeste si comisia de
solutionare a contestatiilor, in conditiile prevazute de alin. (1).
Art. 14
(1) Calitatea de membru in comisia de concurs este incompatibila cu
calitatea de membru in comisia de solutionare a contestatiilor. Desemnarea
membrilor in comisia de concurs si in comisia de solutionare a contestatiilor
se face cu respectarea regimului juridic de interese privind functionarii publici,
prevazut de lege.
(2) Presedintele comisiei de concurs, respectiv al comisiei de solutionare
a contestatiilor, se desemneaza din randul membrilor acesteia, prin decizia de
constituire a comisiilor.
(3) Nu pot fi membri in comisia de concurs sau in comisia de solutionare a
contestatiilor persoanele care au calitatea de sot, sotie sau rude pana la
gradul al IV-lea inclusiv cu oricare dintre candidati.
(4) Situatia de incompatibilitate poate fi sesizata de persoana in cauza,
de oricare dintre candidati, de directorul general, respectiv de directorul
unitatii organizatoare a concursului sau de orice alta persoana interesata. In
acest caz, directorul general al Administratiei Generale a Penitenciarelor va
constata situatia de incompatibilitate si va dispune de indata masuri de
inlocuire.
Art. 15
Administratia Nationala a Penitenciarelor si, dupa caz, unitatea
organizatoare pun la dispozitie candidatilor interesati, la solicitarea
acestora, lucrarea individuala redactata in cadrul probei scrise a concursului.
Art. 16
Concursul pentru ocuparea posturilor vacante consta, dupa caz, in:
- selectarea dosarelor de inscriere;
- proba practica de evaluare a aptitudinilor, stabilita in functie de
specificul postului scos la concurs;
- proba de evaluare a performantelor fizice;
- proba scrisa;
- interviul.
Art. 17
(1) In termen de 5 zile lucratoare de la data expirarii termenului prevazut
la art. 12 alin. (2), comisia de concurs are obligatia de a selecta dosarele
candidatilor sub aspectul indeplinirii conditiilor de participare.
(2) Rezultatele selectarii dosarelor de concurs se afiseaza, cu mentiunea
"admis" sau "respins", la sediul unitatii organizatoare, in
termenul prevazut la alin. (1).
Art. 18
Probele practice si sportive se desfasoara inaintea probei scrise si a
interviului. Rezultatul se consemneaza in proces-verbal, cu aprecierea
"admis" sau "respins", calificative definitive, avand la
baza baremele prevazute in anexele nr. 2 si 3. Calificativul
"respins" elimina candidatul de la sustinerea celorlalte probe.
Art. 19
(1) Proba scrisa consta in redactarea unei lucrari sau rezolvarea unor
teste grila.
(2) Subiectele pentru proba scrisa se stabilesc pe baza bibliografiei de
concurs, astfel incat sa reflecte capacitatea de analiza si sinteza a
candidatilor, in concordanta cu nivelul si cu specificul functiilor publice
pentru care se organizeaza concursul. Pentru ocuparea aceleiasi functii
publice, subiectele vor fi identice in cadrul aceluiasi concurs.
(3) Comisia de concurs va stabili subiectele si va alcatui seturile de
subiecte pentru proba scrisa si pentru proba practica inainte cu doua ore de
inceperea acestor probe.
(4) In cazul in care proba scrisa consta in rezolvarea unor teste-grila,
vor fi formulate cel putin 100 de intrebari, cu cel mult 5 zile inaintea
sustinerii probei. Fiecare intrebare va avea cel putin 3 variante de raspuns,
dintre care maximum doua corecte.
(5) Pentru fiecare test-grila, cu doua ore inaintea inceperii concursului,
comisia de concurs va selecta prin tragere la sorti 10 intrebari.
(6) Seturile de subiecte se semneaza de toti membrii comisiei de concurs si
se inchid in plicuri sigilate purtand stampila unitatii organizatoare.
Art. 20
(1) Cu cel putin 3 ore inainte de inceperea probei scrise, la locul
desfasurarii acesteia, daca este cazul, se va afisa repartizarea pe sali a
candidatilor.
(2) Cu 30 de minute inainte de inceperea probei scrise se va face apelul
nominal al candidatilor, in vederea indeplinirii formalitatilor prealabile.
Verificarea identitatii candidatilor se face numai pe baza buletinului de
identitate sau a cartii de identitate.
(3) Dupa verificarea identitatii candidatilor, iesirea din sala a acestora
atrage eliminarea din concurs, cu exceptia situatiilor de urgenta in care
acestia pot fi insotiti de unul dintre membrii comisiei de concurs sau de
persoanele care asigura supravegherea.
(4) Durata probei scrise se stabileste de comisia de concurs in functie de
gradul de dificultate si de complexitate al subiectelor, dar nu poate depasi 3
ore.
(5) Dupa inceperea comunicarii subiectelor este interzis accesul
candidatilor care intarzie sau al oricarei persoane, in afara membrilor
comisiei de concurs si persoanelor care asigura supravegherea desfasurarii
probei. Candidatul care intarzie este eliminat din concurs.
(6) In incaperea in care are loc concursul, pe toata perioada derularii
acestuia, inclusiv a formalitatilor prealabile si a celor ulterioare finalizarii
probei, candidatilor nu le este permisa detinerea sau folosirea vreunei surse
de consultare sau a telefoanelor mobile ori a altor mijloace de comunicare la
distanta.
(7) Nerespectarea dispozitiilor prevazute la alin. (6) atrage eliminarea
candidatului din proba de concurs. Comisia de concurs, constatand incalcarea
acestor dispozitii, va elimina candidatul din sala, va face mentiunea
"anulat" pe lucrare si va consemna cele intamplate in
procesul-verbal.
(8) Lucrarile vor fi redactate, sub sanctiunea anularii, doar pe seturile
de hartie asigurate de unitatea organizatoare a concursului, purtand stampila
acesteia pe fiecare fila, in coltul din stanga sus. Prima fila, dupa inscrierea
numelui si a prenumelui de catre candidat, in coltul din dreapta, va fi lipita
astfel incat datele inscrise sa nu poata fi identificate si se va aplica
stampila unitatii organizatoare a concursului.
(9) Candidatul are obligatia de a preda comisiei de concurs lucrarea
scrisa, respectiv testul-grila, la expirarea timpului alocat, semnand in
borderoul special intocmit in acest sens.
Art. 21
(1) Comisia de concurs stabileste punctajul pentru proba scrisa si pentru
proba interviului. Fiecare dintre cele doua probe se noteaza cu puncte de la 1
la 100.
(2) Promovarea probelor mentionate la alin. (1) se face ca urmare a
obtinerii a minimum 50 de puncte la fiecare proba. Punctajul final pentru
promovarea concursului este de minimum 100 de puncte si se obtine prin
cumularea punctajului realizat la fiecare dintre cele doua probe.
(3) Punctajul acordat pentru probele de concurs prevazute la alin. (1) se
afiseaza la locul desfasurarii concursului, la finalul fiecarei probe.
(4) Rezultatul probei scrise poate fi contestat in 24 de ore de la
comunicare. Solutionarea contestatiilor se va efectua in urmatoarele 24 de ore,
iar solutiile au caracter definitiv.
Art. 22
(1) Interviul se realizeaza in termen de cel mult doua zile lucratoare de
la data afisarii rezultatelor definitive la proba scrisa.
(2) La interviu se prezinta doar cei care au promovat proba scrisa.
(3) Fiecare membru al comisiei de concurs poate adresa intrebari
candidatului. Nu se pot adresa intrebari referitoare la opiniile politice ale
candidatului, activitatea sindicala, religie, etnie, sex, stare materiala si
origine sociala.
(4) Intrebarile si raspunsurile la interviu se consemneaza in anexa la
procesul-verbal intocmit de secretariatul comisiei de concurs, semnata de
membrii comisiei si de candidat.
(5) Cunoasterea limbilor straine se poate testa in cadrul probei scrise si,
eventual, al interviului.
Art. 23
La finalizarea fiecarei probe si a concursului se intocmeste un
proces-verbal care contine modul de desfasurare si rezultatele obtinute de
candidati, semnat de membrii comisiei de concurs.
SECTIUNEA a III-a
Notarea probelor si comunicarea rezultatelor
Art. 24
(1) Notarea probei scrise sau a interviului se face in cel mult 3 zile de
la data sustinerii acestuia.
(2) Acordarea punctajului pentru fiecare proba se face pe baza mediei
aritmetice a punctajelor acordate de fiecare membru al comisiei de concurs.
Art. 25
(1) Lucrarile scrise se corecteaza sigilate.
(2) Lucrarile scrise care prezinta insemnari in scopul identificarii
candidatilor se anuleaza si nu vor mai fi notate. Mentiunea "anulat"
se va face atat pe lucrare, cat si pe borderoul de notare, precum si pe
centralizatorul nominal, consemnandu-se aceasta in procesul-verbal.
(3) Lucrarile scrise, dupa notarea de catre fiecare membru al comisiei de
concurs, se desigileaza.
Art. 26
(1) Se considera "admis" la concursul pentru ocuparea unei
functii publice vacante candidatul care a obtinut cel mai mare punctaj dintre
candidatii care au concurat pentru aceeasi functie, cu conditia ca acestia sa
fi obtinut punctajul minim necesar promovarii.
(2) La punctaje egale, are prioritate candidatul care a obtinut punctajul
cel mai mare la proba scrisa, iar daca egalitatea se mentine, are prioritate
cel care are specializari in domeniul functiei publice pentru care a candidat.
(3) Comunicarea punctajelor si a rezultatelor finale ale concursului se
face prin afisare la locul desfasurarii concursului, in termen de maximum 3
zile lucratoare de la data sustinerii ultimei probe.
Art. 27
Punctajele finale ale concursului, in ordine descrescatoare, vor fi
inscrise intr-un centralizator nominal in care se va mentiona, pentru fiecare
candidat, punctajul obtinut la fiecare dintre probele concursului.
Centralizatorul nominal se semneaza pe fiecare pagina de fiecare dintre membrii
comisiei de concurs.
Art. 28
Dupa afisarea rezultatelor obtinute la concurs, candidatii nemultumiti pot
face contestatie, in termen de 24 de ore de la data afisarii punctajelor la
sediul unitatii organizatoare a concursului, sub sanctiunea decaderii din acest
drept.
Art. 29
Comisia de solutionare a contestatiilor va analiza punctajele pentru
fiecare dintre cele doua probe si va admite contestatia, modificand, dupa caz,
punctajul final acordat de comisia de concurs, in situatia in care:
a) constata ca punctajele nu au fost acordate potrivit baremului si
raspunsurilor din lucrarea scrisa;
b) acorda un punctaj superior celui acordat de comisia de concurs.
Art. 30
Contestatia va fi respinsa in urmatoarele situatii:
a) daca in urma analizarii contestatiei se constata ca punctajele au fost
acordate potrivit baremului si raspunsurilor din lucrarea scrisa;
b) daca punctajul acordat de comisia de solutionare a contestatiilor este
mai mic sau egal cu punctajul acordat de comisia de concurs.
Art. 31
Comunicarea rezultatelor la contestatiile depuse se face prin afisare la
sediul unitatii organizatoare a concursului, imediat dupa solutionarea
contestatiilor.
Art. 32
In cazul respingerii contestatiei, candidatul se poate adresa instantei de
contencios administrativ, in conditiile legii.
Art. 33
Dupa solutionarea contestatiilor, unitatile organizatoare vor afisa
rezultatele finale ale concursului si situatia privind ocuparea posturilor
pentru care s-a organizat concursul.
Art. 34
(1) Pentru fiecare concurs se intocmeste un dosar care contine actele
administrative de constituire a comisiilor de concurs si de solutionare a
contestatiilor, documentele privind administrarea probelor, organizarea si
desfasurarea concursului si lucrarile candidatilor la probele stabilite.
(2) Dosarele se pastreaza o perioada de 2 ani la compartimentul de resurse
umane din unitatea care a organizat concursul.
Art. 35
Pentru ocuparea posturilor vacante unitatile vor intocmi dosare de
incadrare, pe baza proceselor-verbale de la sesiunea de concurs, urmand a le
inainta spre avizare Directiei resurse umane din Administratia Nationala a
Penitenciarelor.
Art. 36
Dupa incheierea concursului, pentru candidatii admisi, o copie a
procesului-verbal de concurs si documentele care atesta sustinerea probelor se
includ in dosarul personal.
Art. 37
(1) Candidatilor declarati admisi la concurs li se emite ordinul sau, dupa
caz, decizia de incadrare, in termen de cel mult 20 de zile de la incheierea
concursului, in conditiile art. 20 din Legea nr. 293/2004.
(2) Candidatul admis la concurs, potrivit art. 26, are obligatia de a se
prezenta la post in termen de 15 zile de la emiterea deciziei de numire.
(3) In cazul in care candidatul admis nu se prezinta la post, in conditiile
alin. (2), din cauze imputabile acestuia, oferta de ocupare a postului se face
urmatorului candidat declarat "admis".
(4) Daca nu exista nici un candidat care sa fi obtinut nota necesara pentru
a fi declarat "admis", se va proceda la organizarea unui nou concurs.
Art. 38
(1) Candidatii declarati "admisi" in urma concursului pentru
ocuparea posturilor vacante de functionari publici din sistemul administratiei
penitenciare, pentru care Ministerul Justitiei suporta cheltuieli aferente
formarii profesionale, vor fi obligati sa incheie angajamente, potrivit anexei
nr. 4, cel mai tarziu pana la data inceperii cursurilor.
(2) Perioada pentru care se incheie angajamentul este de 5 ani pentru
agenti si 10 ani pentru ofiteri.
CAP. 3
Avansarea in functii de executie, grad profesional si categorie
Art. 39
In urma rezultatelor obtinute la evaluarea activitatii profesionale,
functionarii publici din sistemul administratiei penitenciare care ocupa
functii de executie au dreptul de a avansa in functie si grad profesional.
Art. 40
(1) Avansarea in functie este modalitatea de dezvoltare a carierei prin
ocuparea unei functii superioare vacante.
(2) In sensul prezentului regulament, prin functie superioara se intelege
functia prevazuta cu un coeficient de ierarhizare superior.
Art. 41
(1) Pentru avansarea in functie a functionarilor publici se organizeaza
concurs sau examen, dupa caz.
(2) Pentru incadrarea in functii avand acelasi coeficient de ierarhizare
sau mai mic ori la structuri inferioare celor in care isi desfasoara
activitatea functionarii publici nu se organizeaza concurs sau examen.
Art. 42
La concursul sau examenul pentru incadrarea functiilor vacante superioare,
functionarii publici se pot prezenta daca indeplinesc cumulativ urmatoarele
conditii:
- sa fi obtinut la evaluarea performantelor profesionale individuale din
ultimii 2 ani cel putin calificativul "foarte bun";
- sa indeplineasca cerintele specifice prevazute in fisa postului.
Art. 43
Numirea in functii a candidatilor declarati "admisi" la concursul
sau examenul organizat potrivit art. 42 se face potrivit Legii nr. 293/2004.
Art. 44
Gradele profesionale se acorda functionarilor publici din sistemul
administratiei penitenciare, cu respectarea conditiilor legale, in cadrul
categoriilor corespunzatoare nivelului studiilor, dupa cum urmeaza:
a) la indeplinirea termenului;
b) la absolvirea institutiilor de invatamant care pregatesc personal pentru
nevoile sistemului penitenciar;
c) in tot cursul anului pentru functionarii publici incadrati direct din
afara sistemului administratiei penitenciare si in situatia trecerii agentilor
din sistemul penitenciar in corpul ofiterilor, prin concurs.
Art. 45
(1) Functionarilor publici incadrati in sistemul penitenciar direct din
afara sistemului administratiei penitenciare, in functii cu specialitati
prevazute in fisa postului pentru studiile absolvite si care au lucrat inainte
de incadrare in asemenea specialitati li se acorda grade profesionale in raport
cu vechimea in specialitate, astfel:
A. Ofiteri:
- la un stagiu de pana la 4 ani - subinspector;
- la un stagiu intre 4 si 7 ani - inspector;
- la un stagiu intre 7 si 10 ani - inspector principal;
- la un stagiu intre 10 si 14 ani - subinspector-sef;
- la un stagiu de peste 14 ani - inspector-sef.
B. Agenti:
- la un stagiu de pana la 5 ani - agent;
- la un stagiu intre 5 si 10 ani - agent principal;
- la un stagiu intre 10 si 15 ani - agent-sef adjunct;
- la un stagiu de peste 15 ani - agent-sef.
(2) Functionarilor publici, ofiteri sau agenti, incadrati in sistemul
penitenciar din alte sectoare de activitate sau comune sectorului bugetar, in
functii prevazute cu alte specialitati decat cele dobandite in urma absolvirii
studiilor, li se acorda primul grad. Fac exceptie cei care au promovat examenul
de trecere in corpul ofiterilor.
(3) Agentilor care provin din sistemul de aparare, ordine publica si
siguranta nationala li se acorda gradul profesional de ofiter, dupa promovarea
concursului, in raport cu vechimea in activitate desfasurata in sistemul de
aparare, ordine publica si siguranta nationala, in functii cu specialitatea
prevazuta in fisa postului pentru care au dat concursul.
Art. 46
(1) Agentii care au absolvit studii superioare au dreptul de a participa la
concursul pentru ocuparea posturilor de ofiteri vacante, in conditiile legii,
daca indeplinesc cumulativ urmatoarele criterii:
- sunt declarati "Apt" medical si din punct de vedere psihologic
pentru corpul ofiterilor;
- studiile superioare absolvite corespund cerintelor postului;
- au fost evaluati in ultimii 2 ani cu calificativul de cel putin
"foarte bun";
- nu se afla sub efectul unei sanctiuni disciplinare;
- nu sunt pusi la dispozitie sau suspendati din functie, potrivit
prevederilor legale.
(2) Solutionarea solicitarilor de trecere a agentilor in categoria
ofiterilor prin concurs se face anual, in limita posturilor vacante, dupa
incheierea activitatii de avansare a ofiterilor in functii publice superioare
si asigurarea locurilor pentru promotia de ofiteri ai Academiei de Politie "Alexandru
Ioan Cuza".
Art. 47
(1) In vederea acordarii gradului profesional de inspector general
candidatii trebuie sa promoveze examenul organizat in acest scop. Fac exceptie
cei prevazuti la art. 26 alin. (2) din Legea nr. 293/2004.
(2) Examenul pentru obtinerea gradelor profesionale prevazute la alin. (1)
se desfasoara conform metodologiei prevazute in anexa nr. 5.
(3) Pot participa la examen candidatii care indeplinesc urmatoarele
conditii:
a) au recomandarea sefilor ierarhici inscrisa in evaluarea anuala de
serviciu;
b) detin gradul profesional de inspector-sef principal si au implinit
stagiul minim in acest grad profesional;
c) au fost evaluati in ultimii 3 ani premergatori celui in care sustin
examenul cu cel putin calificativul "foarte bun".
Art. 48
Avansarea in gradul profesional urmator se face la implinirea stagiului
minim.
Art. 49
Pot fi avansati in gradul urmator, la implinirea stagiului minim,
functionarii publici care indeplinesc cumulativ urmatoarele conditii:
a) au implinit stagiul minim;
b) sunt apreciati in ultimii 2 ani ai stagiului in grad cu calificativul
"foarte bun" sau "exceptional";
c) functiile pe care sunt incadrati sunt prevazute cu grade profesionale
superioare celui detinut;
d) au absolvit studiile prevazute de lege.
CAP. 4
Modificarea raporturilor de serviciu
SECTIUNEA I
Delegarea, detasarea si trecerea temporara in alta munca
Art. 50
(1) Functionarii publici din sistemul administratiei penitenciare pot fi
delegati pentru o perioada de cel mult 60 de zile calendaristice intr-un an.
(2) Delegarea personalului prevazut la alin. (1) pe o perioada mai mare de
60 de zile calendaristice in cursul unui an se poate dispune numai cu acordul
scris al acestuia.
(3) Delegarea efectuata in conditiile alin. (1) si (2) se dispune in
interesul unitatii, prin decizie emisa conform competentelor de gestiune a
resurselor umane, cu respectarea drepturilor de care acestia beneficiaza
potrivit legii.
(4) Pe timpul delegarii functionarul public isi pastreaza functia si
salariul, iar Administratia Nationala a Penitenciarelor si unitatile
subordonate unde cel in cauza este incadrat sunt obligate sa suporte costul
integral al transportului, cazarii si al indemnizatiei de delegare.
Art. 51
Functionarul public poate refuza delegarea daca se afla in una dintre
urmatoarele situatii:
a) graviditate;
b) isi creste singur copilul minor;
c) starea sanatatii, dovedita cu certificat medical, face contraindicata
delegarea.
Art. 52
(1) Detasarea se dispune in interesul unitatii in care urmeaza sa-si
desfasoare activitatea functionarul public, pentru o perioada de cel mult 6
luni. In cursul unui an calendaristic un functionar public poate fi detasat mai
mult de 6 luni numai cu acordul sau scris.
(2) Detasarea se poate dispune numai daca pregatirea profesionala a
functionarului public corespunde atributiilor si responsabilitatilor functiei
pe care urmeaza sa fie detasat.
(3) Functionarul public poate refuza detasarea daca se afla in una dintre
urmatoarele situatii:
a) graviditate;
b) isi creste singur copilul minor;
c) starea sanatatii, dovedita cu certificat medical, face contraindicata
detasarea;
d) detasarea se face intr-o localitate in care nu i se asigura conditii
corespunzatoare de cazare;
e) este singurul intretinator in familie;
f) motive familiale temeinice justifica refuzul de a da curs detasarii.
Art. 53
(1) Functionarii publici din sistemul administratiei penitenciare pot fi
trecuti temporar in alta munca, fara acordul acestora, in caz de forta majora,
ca masura de protectie a acestora ori ca sanctiune disciplinara, potrivit
legii.
(2) Prin forta majora se intelege ansamblul situatiilor imprevizibile si
insurmontabile si care afecteaza desfasurarea corespunzatoare a sarcinilor si
misiunilor specifice Administratiei Nationale a Penitenciarelor si unitatilor
subordonate.
(3) Trecerea temporara in alta munca ca masura de protectie a
functionarilor publici din sistemul administratiei penitenciare poate fi
dispusa in urmatoarele situatii:
a) pentru a inlatura un pericol direct, imediat ori iminent, prin care
poate fi afectata viata sau integritatea functionarului public, si care nu
poate fi inlaturat prin alte mijloace legale;
b) cand este afectata starea de sanatate fizica ori psihica a
functionarului public, constatata si evaluata medical si/sau psihologic;
c) alte situatii determinate de raporturile de munca, care pot afecta
imaginea functionarului public din sistemul administratiei penitenciare ori a
institutiei din care face parte.
(4) Trecerea temporara in alta munca poate fi dispusa ca sanctiune
disciplinara in conditiile prevazute de art. 62 lit. d) din Legea nr. 293/2004.
(5) Trecerea temporara in alta munca se dispune, dupa caz, de catre
ministrul justitiei, directorul general sau directorii unitatilor subordonate,
potrivit competentelor prevazute la art. 20 din Legea nr. 293/2004.
SECTIUNEA a II-a
Punerea la dispozitie si suspendarea din functie a functionarilor publici
din sistemul administratiei penitenciare
Art. 54
(1) In cazul in care impotriva functionarului public din sistemul
administratiei penitenciare s-a inceput urmarirea penala, mentinerea sa in activitate
se hotaraste dupa solutionarea definitiva a cauzei, cu exceptia situatiei in
care a comis si alte abateri disciplinare, cand opereaza procedura disciplinara
obisnuita.
(2) Pe timpul urmaririi penale si al judecatii, functionarul public din sistemul
administratiei penitenciare este pus la dispozitie. Functionarul public din
sistemul administratiei penitenciare pus la dispozitie indeplineste numai acele
sarcini si atributii de serviciu stabilite, in scris, de conducatorul unitatii
si beneficiaza de drepturile banesti corespunzatoare gradului profesional pe
care il are, la nivelul de baza, si de celelalte drepturi prevazute in statut.
Art. 55
(1) Punerea la dispozitie se decide conform competentelor.
(2) Punerea la dispozitie opereaza pana la identificarea unor functii
corespunzatoare in vederea numirii, in conditiile legii.
Art. 56
Raporturile de serviciu se suspenda de drept sau la initiativa
functionarului public.
Art. 57
Suspendarea de drept a raporturilor de serviciu intervine cand functionarul
public se afla in una dintre urmatoarele situatii:
- este desemnat de catre o autoritate sau institutie publica sa desfasoare
activitati in cadrul unor misiuni diplomatice ale Romaniei si in cadrul unor
organisme sau institutii internationale pentru perioada respectiva;
- desfasoara activitate sindicala pentru care este precizata suspendarea in
conditiile legii;
- este arestat preventiv;
- se afla in concediu de maternitate, in conditiile legii;
- se afla in concediu pentru incapacitate temporara de munca, in conditiile
legii;
- efectueaza tratament medical in strainatate, daca functionarul public nu
se afla in concediu medical pentru incapacitate temporara de munca, precum si
pentru insotirea sotului sau, dupa caz, a sotiei ori a unei rude pana la gradul
I inclusiv;
- forta majora;
- carantina in conditiile legii;
- este disparut, disparitia fiind constatata prin hotarare judecatoreasca
irevocabila;
- in alte cazuri expres prevazute de lege.
Art. 58
(1) In cazul suspendarii de drept a raporturilor de serviciu, functionarul
public este obligat sa depuna diligentele necesare predarii legitimatiei de
serviciu, armamentului si celorlalte bunuri din dotare pe care le detine asupra
sa.
(2) Pe timpul suspendarii de drept, functionarul public nu beneficiaza de
nici un drept dintre cele prevazute in Legea nr. 293/2004.
Art. 59
(1) In termen de 5 zile calendaristice de la data incetarii motivului de
suspendare de drept, functionarul public este obligat sa il informeze in scris
pe directorul unitatii despre acest fapt.
(2) Directorul unitatii are obligatia sa asigure in termen de 5 zile
conditiile necesare reluarii activitatii de catre functionarul public.
Art. 60
(1) Raportul de serviciu se suspenda la cererea motivata, din initiativa
functionarului public, in urmatoarele situatii:
- concediu pentru cresterea copilului in varsta de pana la 2 ani sau in
cazul copilului cu handicap, pana la implinirea varstei de 3 ani, in conditiile
legii;
- concediu pentru ingrijirea copilului bolnav in varsta de pana la 7 ani
sau, in cazul copilului cu handicap pentru afectiuni intercurente, pana la
implinirea varstei de 18 ani;
- desfasurarea unor activitati in cadrul unor organisme sau institutii
internationale din proprie initiativa.
(2) Cererea de suspendare a raportului de serviciu se face in scris, cu cel
putin 15 zile calendaristice inainte de data cand se solicita suspendarea.
Cererea va fi insotita de documente justificative in masura sa confirme
existenta situatiei pentru care se solicita suspendarea.
Art. 61
Suspendarea sau reluarea activitatii, dupa caz, a raporturilor de serviciu
se constata si se aproba prin ordin sau decizie, potrivit competentelor.
Art. 62
(1) Pe perioada suspendarii raportului de serviciu Administratia Nationala
a Penitenciarelor si unitatile subordonate au obligatia sa rezerve postul
aferent functiei publice.
(2) Ocuparea acestui post se face pe o perioada determinata, de un alt
functionar public din Administratia Nationala a Penitenciarelor.
(3) In situatia in care nu exista functionari publici sa indeplineasca
cerintele specifice, postul va fi ocupat in baza unui contract individual de
munca pe o perioada egala cu perioada suspendarii raporturilor de serviciu.
CAP. 5
Incetarea raporturilor de serviciu
Art. 63
Cauzele si conditiile de incetare a raporturilor de serviciu ale
functionarilor publici din sistemul administratiei penitenciare sunt cele
prevazute in art. 54 din Legea nr. 293/2004, dupa cum urmeaza: demisie,
transfer, eliberare din functie, destituire din functie, pensionare in
conditiile legii, deces.
Art. 64
(1) Functionarii publici din sistemul administratiei penitenciare pot fi
transferati in interesul serviciului sau, la cererea acestora, intre unitati
ale sistemului administratiei penitenciare ori in afara acestuia.
(2) Transferul se poate face intr-o functie pentru care sunt indeplinite
conditiile specifice prevazute in fisa postului.
(3) Transferul in interesul serviciului se poate face numai cu acordul
scris al functionarului public transferat.
(4) In cazul transferului in interesul serviciului in alta localitate,
functionarul public transferat are dreptul la o indemnizatie egala cu salariul
net calculat la nivelul salariului din luna anterioara celei in care se
transfera, la acoperirea tuturor cheltuielilor de transport si la un concediu
platit de 5 zile.
(5) Plata acestor drepturi se suporta de unitatea la care se face
transferul, in termen de cel mult 15 zile de la data aprobarii transferului.
Art. 65
(1) Pentru efectuarea transferului in interesul serviciului, directorul
unitatii interesate din alte structuri de aparare, ordine publica si siguranta
nationala solicita acordul conducatorului institutiei din care face parte
functionarul public.
(2) Pentru efectuarea transferului la cerere, functionarul public se
adreseaza in scris institutiei unde doreste sa se transfere.
(3) Cererea, dupa obtinerea acordului de principiu al institutiei unde
doreste sa se transfere, se inainteaza de cel in cauza, pe cale ierarhica,
directorului general sau ministrului justitiei, dupa caz.
Art. 66
(1) Competenta aprobarii transferului revine, dupa caz:
a) ministrului justitiei, prin ordin pentru transferul functionarilor
publici cu grade de ofiteri din afara sistemului penitenciar, precum si al
directorilor de penitenciare;
b) directorului general al Administratiei Nationale a Penitenciarelor, prin
decizie pentru transferul functionarilor publici intre unitatile sistemului
penitenciar si al agentilor in si din afara sistemului penitenciar.
(2) Decizia sau ordinul de transfer se intocmeste de catre Directia resurse
umane din Administratia Nationala a Penitenciarelor.
(3) Data perfectarii transferului se prevede expres in cuprinsul deciziei
sau ordinului de transfer, dupa caz.
(4) Copia deciziei sau a ordinului de transfer se claseaza in dosarul
personal.
Art. 67
Raporturile de serviciu inceteaza de drept in urmatoarele situatii:
a) la data decesului functionarului public;
b) la data ramanerii irevocabile a hotararii judecatoresti de declarare a
mortii functionarului public;
c) la data expirarii termenului pentru care a fost numit in functia
publica, care a fost exercitata cu caracter temporar;
d) la data comunicarii deciziei de pensionare pentru limita de varsta ori
invaliditate a functionarului public;
e) cand functionarul public a fost condamnat prin hotarare judecatoreasca
definitiva cu executarea pedepsei;
f) ca urmare a interzicerii exercitarii profesiei sau a functiei, ca masura
de siguranta ori pedeapsa complementara, de la data ramanerii definitive a
hotararii de condamnare prin care s-a dispus interdictia;
g) ca urmare a constatarii nulitatii absolute a actului administrativ de
numire in functia publica, de la data la care nulitatea a fost constatata prin
hotarare judecatoreasca definitiva si irevocabila.
CAP. 6
Dispozitii finale
Art. 68
Concursul de incadrare a personalului cu studii superioare pentru sectorul
medical se va organiza de catre Directia medicala din cadrul Administratiei
Nationale a Penitenciarelor, cu respectarea reglementarilor specifice
Ministerului Sanatatii.
Art. 69
(1) Pentru incadrarea personalului didactic, concursurile se vor organiza
si se vor desfasura de catre inspectoratele scolare judetene si al municipiului
Bucuresti, in conformitate cu dispozitiile Legii nr. 128/1997 privind Statutul
personalului didactic, cu modificarile si completarile ulterioare, ale Legii
invatamantului nr. 84/1995, modificata si completata prin Legea nr. 354/2004,
si ale Protocolului incheiat intre Ministerul Justitiei si Ministerul Educatiei
si Cercetarii nr. 4.730/2001 privind asigurarea scolarizarii si
profesionalizarii persoanelor aflate in custodia Administratiei Nationale a
Penitenciarelor.
(2) Tematica, conditiile de concurs si data desfasurarii acestuia se fac
publice, in fiecare an scolar, de catre inspectoratele scolare judetene si al
municipiului Bucuresti.
(3) Angajarea pe post se face numai prin dispozitie a inspectoratului
scolar judetean sau al municipiului Bucuresti.
Art. 70
Pana la aprobarea prin hotarare a Guvernului a Regulamentului privind
conditiile de organizare si modul de desfasurare a concursurilor/examenelor de
incadrare a personalului contractual, dispozitiile cap. I - III din prezentul
regulament se aplica in mod corespunzator si acestei categorii de personal.
Art. 71
Prevederile prezentului regulament se aplica in mod corespunzator si
functionarilor publici cu statut special din Ministerul Justitiei, care au
atributii de coordonare si control al activitatii din sistemul administratiei
penitenciare sau alte atributii in legatura cu activitatea administratiei
penitenciare, masurile dispuse in baza acestuia fiind stabilite prin ordin al
ministrului justitiei.
Art. 72
Anexele nr. 1 - 5 fac parte integranta din prezentul regulament.
ANEXA 1
la regulament
MODEL
Cerere de inscriere la concurs in vederea ocuparii postului de ............
Domnule director,
Subsemnatul ........................, fiul lui ...................... si al
............................, nascut in localitatea
..........................., judetul ..................., in anul ......, luna
................., ziua ....., domiciliul (resedinta) in localitatea
................., judetul .............., absolvent al
........................., curs de ..............................., de profesie
......................, salariat la ..............................., starea
civila ................, cu serviciul militar .........................., la
arma ................, trecut in rezerva cu gradul .........................,
va rog sa aprobati inscrierea la concursul pentru ocuparea postului de
................... la unitatea ..................., specialitatea
penitenciare.
Am luat cunostinta de conditiile de selectionare si participare la concurs,
de drepturile si obligatiile ce imi revin si de prevederile angajamentului pe
care urmeaza sa il inchei in situatia in care voi fi declarat
"admis".
Sunt de acord cu efectuarea de verificari specifice, cunoscand ca, in
situatia in care vor rezulta incompatibilitati determinate de neindeplinirea
cumulativa a conditiilor de selectionare, nu voi fi incadrat, chiar daca in
urma concursului dat am fost declarat "admis".
Semnatura ................ Data ................
ANEXA 2
la regulament
BAREMELE
pentru verificarea aptitudinilor fizice - subofiteri sector operativ
- Barbati -
________________________________________________________________________________
\
Probe \ Punctaj 10 9 8 7 6
\
_________\______________________________________________________________________
Alergare de viteza 6",8 6",9 - 7 7",1-2
7",3-4 7",5-6
50 m plat
________________________________________________________________________________
Flotari 29 28 27 26 25
________________________________________________________________________________
Alergare de rezistenta 3',24 3',25-29 3',30-34 3',35-39
3',40-44
1.000 m plat
________________________________________________________________________________
- continuare -
________________________________________________________________________________
\
Probe \ Punctaj 5 4 3 2 1
\
_________\______________________________________________________________________
Alergare de viteza 7",7-8 7",9 - 8"
8",1-2 8",3-4 8",5-6
50 m plat
________________________________________________________________________________
Flotari 24 23 22 21 20
________________________________________________________________________________
Alergare de rezistenta 3',45-49 3',50-54 3',55-59 4',00-04
4',05-09
1.000 m plat
________________________________________________________________________________
ANEXA 3
la regulament
BAREMELE
pentru verificarea aptitudinilor fizice - subofiteri sector operativ
- Femei -
________________________________________________________________________________
\
Probe \ Punctaj 10 9 8 7 6
\
_________\______________________________________________________________________
Alergare de viteza 8",02 8",3-4 8",5-6
8",7-8 8",9 - 9"
50 m plat
________________________________________________________________________________
Abdomen - ridicarea 20 19 18 17 16
trunchiului la 90 de
grade din pozitia
culcat pe spate
________________________________________________________________________________
Alergare de rezistenta 3',30 3',31-35 3',36-40 3',41-45 3',46-50
600 m plat
________________________________________________________________________________
- continuare -
________________________________________________________________________________
\
Probe \ Punctaj 5 4 3 2 1
\
_________\______________________________________________________________________
Alergare de viteza 9",1-2 9",3-4 9",5-6
9",7-8 9",9 - 10,0
50 m plat
________________________________________________________________________________
Abdomen - ridicarea 15 14 13 12 11
trunchiului la 90 de
grade din pozitia
culcat pe spate
________________________________________________________________________________
Alergare de rezistenta 3',51-55 3',56 - 4 4',01-05 4',06-10 4',11-15
600 m plat
________________________________________________________________________________
ANEXA 4
la regulament
MINISTERUL JUSTITIEI
ADMINISTRATIA NATIONALA A PENITENCIARELOR
Penitenciarul ...........................
ANGAJAMENT
Subsemnatul/Subsemnata
..................................................... nascut/nascuta in
................., judetul ................., in anul ......., luna
..................., ziua ...., fiul/fiica lui ............................ si
al/a ...................... ..., domiciliat/domiciliata in .................,
str. .................... nr. ..., judetul ............................., fiind
selectionat/selectionata in vederea sustinerii concursului pentru ocuparea
functiei de ............... in sectorul ...................., la Penitenciarul
..........................., imi asum riscul excluderii de la incadrare in cazul
in care apar probleme in procesul verificarilor specifice, care conduc la
neindeplinirea criteriilor de selectionare si incadrare in Administratia
Nationala a Penitenciarelor.
Candidat ................................, posesor al B.I./C.I. seria ......
nr. ............, eliberat/eliberata de ............................ la data de
.................. .
Semnatura
................
Prezentul angajament s-a incheiat in fata .................................,
la data de ................., dupa ce, in prealabil, s-a verificat identitatea
candidatului.
Directorul unitatii,
....................
ANEXA 5
la regulament
METODOLOGIE
privind organizarea si desfasurarea examenului pentru gradul de inspector
general*)
*) Toate prevederile din prezenta metodologie referitoare la inspectorul
general se aplica si pentru inspector general principal si inspectorul
general-sef.
CAP. 1
Principii generale
Art. 1
In vederea acordarii gradului de inspector general candidatii sustin
examen. Obiectivul examenului este de a evalua capacitatea candidatilor de a
elabora si a sustine proiecte de modernizare a domeniilor in care lucreaza, de
a analiza si a intelege realitatile politico-sociale contemporane, intr-o lume
in schimbare si de a-si adapta comportamentul de conducator la evolutiile din
societate.
Art. 2
Probele examenului pentru gradul de inspector general se vor desfasura
astfel incat sa asigure:
- aprecierea nivelului de dezvoltare a gandirii creatoare a candidatilor;
- evaluarea capacitatii de a propune solutii noi si de a rezolva probleme
complexe privind proiectarea si realizarea obiectivelor organizatiei, in
conexiune cu starea si cu evolutiile din societate si din lume;
- aprecierea competentei de a procesa informatii, de a rezolva rapid si
corect problemele ridicate de conducerea unei organizatii mari si complexe, in
diferite situatii, inclusiv in structuri de cooperare multinationale, de a
influenta si a directiona subordonatii pentru indeplinirea misiunii.
CAP. 2
Organizarea si desfasurarea examenului
Art. 3
Examenul pentru gradul de inspector general consta in sustinerea
urmatoarelor probe:
a) Conducerea organizatiei din cadrul institutiilor publice de aparare,
ordine publica si siguranta nationala - proiect
Domeniile in care se propun proiectele si bibliografiile se stabilesc de
comisia de examen numita de ministrul justitiei.
Temele de proiect se aproba, cu cel putin 60 de zile inainte de data
desfasurarii examenului, de catre presedintele comisiei de examen. Pentru
fiecare candidat se vor propune 3 teme de proiect.
Temele de proiect vor aborda probleme de sistem, clar definite, din
domeniul in care lucreaza candidatii.
Fiecare proiect intocmit trebuie sa propuna o solutie noua sau partial noua
la problema actuala ori de perspectiva, din domeniul in care autorul isi
desfasoara activitatea, si va cuprinde: baza teoretica a problemei abordate;
obiectivul (obiectivele) demersului de proiectare; evaluarea solutiei existente
si a starii generate de ea (limite si disfunctionalitati actuale de
perspectiva); solutia propusa; avantajele solutiei propuse (ce probleme rezolva
sau ce deschideri ofera); implicatiile si costurile solutiei propuse.
Proiectele se depun cu 10 zile inainte de sustinerea probei si urmeaza sa
fie sustinute de catre candidati in fata comisiei.
b) Sistemul penitenciar - colocviu
Tematica si bibliografiile se stabilesc de o comisie numita de ministrul
justitiei.
Pe baza tematicii, comisia de examen stabileste subiectele ce vor fi
abordate in cadrul colocviului. Numarul subiectelor trebuie sa fie mai mare cu
cel putin 5 decat numarul candidatilor. Subiectele colocviului se aproba de
catre presedintele comisiei de examen.
In ziua planificata pentru desfasurarea probei, candidatii se prezinta la
locul stabilit si, in prezenta comisiei de examen, isi aleg cate un subiect,
prin tragere la sorti. Subiectul ales nu poate fi schimbat.
Candidatii isi redacteaza raspunsurile timp de 30 de minute, dupa care
prezinta timp de 15 - 20 de minute problematica aleasa. Dupa prezentarea
subiectelor, comisia de examen adreseaza intrebari candidatului. Dupa
raspunsurile la intrebari se poarta discutii la care participa si ceilalti
candidati. Fiecare candidat poate interveni o singura data, iar interventia nu
va depasi 5 minute. Participarea la discutii se ia in considerare la stabilirea
notelor candidatilor.
Prezentarea subiectului si dezbaterile pe marginea celor expuse de fiecare
candidat nu trebuie sa depaseasca 45 - 50 de minute.
c) Capacitatea de comunicare intr-o limba straina de circulatie
internationala - examen scris si oral
Subiectele se propun de personalul de specialitate din Administratia
Nationala a Penitenciarelor si se aproba de presedintele comisiei de examen.
Subiectele se intocmesc corespunzator nivelului 2 (scris, citit, ascultat,
vorbit), dupa descrierea Stanag 6001.
Art. 4
(1) Pentru organizarea si derularea examenului, prin ordin al ministrului
justitiei, se stabilesc data si locul de desfasurare a probelor si se
constituie o comisie compusa din:
a) presedintele comisiei;
b) 3 - 5 membri;
c) secretarul comisiei.
(2) Pentru evaluarea proiectelor, comisia se poate imparti in grupuri de
specialisti din domeniile stabilite.
(3) Pentru proba de comunicare intr-o limba straina, in comisie sunt
cooptati specialisti din Administratia Nationala a Penitenciarelor.
Art. 5
Presedintele comisiei de examen pentru gradul de inspector general va fi,
de regula, directorul general al Administratiei Nationale a Penitenciarelor sau
directorul general adjunct ori alta persoana cu grad de inspector general
propusa de acesta. In comisia de examen vor fi numiti inspectori generali din
Administratia Nationala a Penitenciarelor si din unitatile subordonate ori alte
persoane, la propunerea directorului general, cu grad profesional cel putin
inspector-sef principal.
Art. 6
Comisia de examen se intruneste la sediul Administratiei Nationale a
Penitenciarelor in termen de cel mult 10 zile de la data aprobarii componentei
sale, in vederea efectuarii instructajelor membrilor acesteia, a specialistilor
si a candidatilor privind modul de organizare si desfasurare a examenului.
CAP. 3
Evaluarea pregatirii candidatilor
Art. 7
Evaluarea nivelului de pregatire a candidatilor la probele de examen se
face astfel:
a) fiecare membru al comisiei de examen acorda note de la 10 la 1. La proba
de limba straina aprecierea se face cu calificativul "admis" sau
"respins". Media obtinuta de un candidat la o proba se calculeaza ca
medie aritmetica a notelor acordate de membrii comisiei de examen la proba
respectiva;
b) dupa incheierea tuturor probelor, comisia de examen calculeaza media
generala de examen a fiecarui candidat ca medie aritmetica a mediilor obtinute
la fiecare proba, fara rotunjire, cu doua zecimale. Candidatului declarat
"respins" la proba de limba straina nu i se calculeaza media
generala, fiind declarat "respins".
Art. 8
Este declarat "admis" de catre comisia de examen candidatul care
indeplineste urmatoarele conditii:
a) are media generala de examen minimum 8;
b) are cel putin media 7 la fiecare dintre probele de examen.
Art. 9
(1) Candidatii pot contesta notele obtinute la fiecare proba, cu exceptia
celei de la proba de limba straina.
(2) Candidatii pot contesta numai rezultatele proprii.
(3) Contestatiile se depun, in scris, la secretarul comisiei in termen de
cel mult 24 de ore de la anuntarea rezultatului final al examenului si se
solutioneaza in termen de 24 de ore de la depunerea acestora.
(4) Contestatiile se solutioneaza in plenul comisiei de examen, iar
hotararea presedintelui acesteia este definitiva.
CAP. 4
Dispozitii finale
Art. 10
Candidatii la examenul pentru gradul de inspector general se propun de
directorul general al Administratiei Nationale a Penitenciarelor, in cazul
celor din sistemul penitenciar, sau de secretarul de stat coordonator, in cazul
functionarilor publici cu statut special din Ministerul Justitiei, se aproba de
ministrul justitiei, dupa care sunt supusi avizarii Consiliului Suprem de
Aparare a Tarii.
Art. 11
(1) Numarul de inspectori-sefi principali care se propun pentru acordarea
gradului de inspector general se stabileste, dupa caz, de catre conducerea
Administratiei Nationale a Penitenciarelor, in raport cu nevoile sistemului,
sau de conducerea Ministerului Justitiei, pentru aparatul propriu.
(2) Ministrul justitiei prezinta Presedintelui Romaniei propuneri privind
acordarea gradului de inspector general, in termen de cel mult un an de la data
finalizarii examenului pentru acordarea gradului de inspector general.
Art. 12
Presedintele comisiei pentru examenul de inspector general prezinta
ministrului justitiei procesul-verbal cu rezultatele obtinute, in termen de 7
zile de la incheierea examenului.
Art. 13
Comisia de examen intocmeste si prezinta conducerii Administratiei
Nationale a Penitenciarelor sau, dupa caz, Ministerului Justitiei fisele
individuale cu rezultatele obtinute de catre candidati. Dupa inscrierea
rezultatelor in documentele de evidenta, fisele se trimit directiilor si
unitatilor din care fac parte candidatii, pentru aducere la cunostinta.