ORDIN
Nr. 2855/C din 29 octombrie 2004
pentru aprobarea Metodologiei privind organizarea si desfasurarea pregatirii
profesionale a functionarilor publici din sistemul administratiei penitenciare
ACT EMIS DE: MINISTERUL JUSTITIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 1099 din 25 noiembrie 2004
In conformitate cu prevederile art. 6 alin. (3) din Hotararea Guvernului
nr. 736/2003 privind organizarea si functionarea Ministerului Justitiei, cu
modificarile si completarile ulterioare,
in temeiul art. 31 din Legea nr. 293/2004 privind Statutul functionarilor
publici din Administratia Nationala a Penitenciarelor,
ministrul justitiei emite prezentul ordin.
Art. 1
Se aproba Metodologia privind organizarea si desfasurarea pregatirii
profesionale a functionarilor publici din sistemul administratiei penitenciare,
prevazuta in anexa care face parte integranta din prezentul ordin.
Art. 2
(1) Metodologia mentionata la art. 1 se difuzeaza unitatilor interesate
prin grija Serviciului independent secretariat si relatii publice din
Administratia Nationala a Penitenciarelor.
(2) Administratia Nationala a Penitenciarelor si unitatile subordonate,
precum si Directia organizarea instantelor, resurse umane si statistica
judiciara din Ministerul Justitiei vor duce la indeplinire prezentul ordin.
Art. 3
Pe data prezentului ordin se abroga Ordinul ministrului justitiei nr.
2.662/C/2000, precum si orice alte dispozitii contrare.
Ministrul justitiei,
Cristian Diaconescu
ANEXA 1
METODOLOGIE
privind organizarea si desfasurarea pregatirii profesionale a functionarilor
publici din sistemul administratiei penitenciare
Procesul de pregatire profesionala a functionarilor publici din sistemul
administratiei penitenciare se desfasoara in conformitate cu Recomandarea
privind pregatirea si perfectionarea personalului de penitenciare (p. 8),
adoptata de primul Congres al Natiunilor Unite pentru prevenirea crimei si
tratamentul delincventilor, Regulile europene pentru penitenciare, Legea nr.
188/1999 privind Statutul functionarilor publici, republicata, Legea nr.
293/2004 privind Statutul functionarilor publici din Administratia Nationala a
Penitenciarelor si cu Hotararea Guvernului Romaniei nr. 1.209/2003 privind
organizarea si dezvoltarea carierei functionarilor publici.
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
(1) Formarea specializata, pregatirea si perfectionarea profesionala a
functionarilor publici din sistemul administratiei penitenciare au ca obiectiv
general dezvoltarea carierei acestora.
(2) Modalitatile de dezvoltare a carierei in functia publica sunt
promovarea intr-o functie publica superioara si avansarea in gradele
profesionale.
Art. 2
Principiile care stau la baza organizarii si dezvoltarii carierei in
functia publica din sistemul administratiei penitenciare sunt:
a) competenta, principiu potrivit caruia persoanele care doresc sa acceada
sau sa promoveze intr-o functie publica din Administratia Nationala a
Penitenciarelor si din unitatile subordonate trebuie sa detina si sa confirme
cunostintele si aptitudinile necesare exercitarii functiei publice in sistemul
administratiei penitenciare;
b) competitia, principiu potrivit caruia confirmarea cunostintelor si
aptitudinilor necesare exercitarii unei functii publice in sistemul
administratiei penitenciare se face prin concurs sau examen;
c) egalitatea de sanse, principiu prin care se asigura recunoasterea
vocatiei la functia publica din sistemul administratiei penitenciare a oricarei
persoane care indeplineste conditiile stabilite de lege;
d) profesionalismul, principiu potrivit caruia exercitarea functiei publice
se face cu respectarea prevederilor legale;
e) motivarea, principiu potrivit caruia, in vederea dezvoltarii carierei,
Administratia Nationala a Penitenciarelor si unitatile subordonate au obligatia
sa identifice si sa aplice, in conditiile legii, instrumentele de motivare
morala si materiala a functionarilor publici, precum si sa sprijine
initiativele privind dezvoltarea profesionala a acestora;
f) transparenta, principiu potrivit caruia Administratia Nationala a
Penitenciarelor si unitatile subordonate au obligatia de a pune la dispozitie
celor interesati informatiile de interes public referitoare la cariera in
functia publica din sistemul administratiei penitenciare.
Art. 3
In sensul prezentei metodologii, termenii de mai jos se utilizeaza cu
intelesul urmator:
a) cariera in functia publica - ansamblul situatiilor juridice si efectelor
produse, care intervine de la data nasterii raportului de serviciu pana in
momentul incetarii acestui raport, in conditiile legii;
b) formarea specializata - totalitatea activitatilor destinate dobandirii
cunostintelor teoretice si formarii deprinderilor practice din perioada de
stagiatura a functionarului public debutant;
c) pregatire continua - ansamblul activitatilor desfasurate de-a lungul
carierei profesionale a functionarilor publici definitivi din Administratia
Nationala a Penitenciarelor si din unitatile subordonate, in vederea dobandirii
cunostintelor, aptitudinilor, abilitatilor si atitudinilor necesare
indeplinirii atributiilor, extinderii competentei profesionale si dezvoltarii
individuale a acestora;
d) perfectionare profesionala - activitatile de pregatire continua care
asigura dezvoltarea competentelor profesionale necesare indeplinirii
atributiilor prezente si preconizate ale posturilor pe care le ocupa
functionarii publici definitivi;
e) diagnoza necesarului de pregatire - activitatea de analiza prin care se
determina starea sistemului de pregatire si perfectionare profesionala si se
stabilesc elementele necesare pentru proiectarea planurilor si programelor de
pregatire;
f) discipline de sprijin - obiectele de studiu care, fara a face parte
nemijlocit din categoria celor de specialitate, contribuie la indeplinirea
atributiilor profesionale;
g) pregatirea complementara - activitatea de pregatire si perfectionare
profesionala destinata sa asigure dezvoltarea profesionala diversificata a
functionarilor publici definitivi, identificati ca avand potential profesional,
prin completarea si largirea cunostintelor si deprinderilor cerute;
h) instruirea inaintea intrarii in serviciu - activitatile curente
dirijate, destinate transmiterii informatiilor necesare cunoasterii situatiei
operative necesare pentru indeplinirea atributiilor profesionale prevazute de
fisa postului;
i) specializare - procesul de pregatire prin care se asigura cunostinte si
deprinderi necesare indeplinirii atributiilor la schimbarea profilului de
munca.
Art. 4
Sistemul de pregatire si perfectionare profesionala a functionarilor
publici din sistemul administratiei penitenciare include:
a) formarea specializata prin cursuri si activitati practic-aplicative din
perioada de stagiu al functionarului public debutant;
b) cursurile pentru dezvoltarea carierei;
c) pregatirea organizata de catre unitati;
d) pregatirea asigurata de unitatile de formare profesionala a
personalului;
e) pregatirea autoplanificata a personalului.
Art. 5
(1) Raspunderea pentru pregatirea si perfectionarea profesionala a
functionarilor publici din sistemul administratiei penitenciare revine
directorului general al Administratiei Nationale a Penitenciarelor si
directorilor unitatilor subordonate.
(2) Pregatirea si perfectionarea profesionala a personalului din sistemul
administratiei penitenciare se realizeaza prin:
a) structurile specializate pentru pregatirea si perfectionarea
profesionala a personalului;
b) unitatile de formare profesionala specializate;
c) personalul desemnat sa indrume activitatea functionarilor publici
debutanti;
d) master, cursuri postuniversitare organizate de institutii de invatamant
superior acreditate, doctorat.
Art. 6
(1) Necesarul de pregatire a personalului din Administratia Nationala a
Penitenciarelor si din unitatile subordonate se determina anual si se aproba de
catre directorul general.
(2) Pe baza necesarului de pregatire aprobat de directorul general al
Administratiei Nationale a Penitenciarelor, unitatile subordonate vor elabora
planuri anuale de pregatire a personalului propriu.
(3) Elementele care se au in vedere pentru determinarea necesarului de
pregatire a personalului si la elaborarea diagnozei anuale sunt urmatoarele:
a) activitatile unitatilor si ale compartimentelor functionale, conform
regulamentelor de organizare si functionare ale acestora;
b) standardele ocupationale corespunzatoare fiecarei categorii de functii;
c) specificitatea cerintelor posturilor, precum si descrierea sarcinilor,
indatoririlor si responsabilitatilor cuprinse in fisa postului;
d) datele existente in evaluarile de serviciu anuale;
e) planul de dezvoltare a carierei personalului.
Art. 7
Structurile de specialitate cu competente de management al activitatilor de
pregatire de la nivelul aparatului central al Administratiei Nationale a Penitenciarelor
determina nevoile de pregatire a personalului, armonizeaza planurile de
pregatire profesionala, analizeaza ofertele de pregatire continua ale
prestatorilor interni si externi de pregatire si inainteaza directorului
general propuneri de valorificare a acestora.
CAP. 2
Formarea specializata
Art. 8
Formarea specializata a functionarilor publici din sistemul administratiei
penitenciare este organizata pentru toti functionarii publici debutanti care au
ocupat prin concurs sau examen o functie publica in Administratia Nationala a
Penitenciarelor sau in unitatile subordonate.
Art. 9
Organizarea sistemului de formare specializata a functionarilor publici
debutanti din sistemul administratiei penitenciare se realizeaza pe 3 faze,
astfel:
- debutul in cariera;
- specializarea;
- formarea deprinderilor practice.
Art. 10
Debutul in cariera are durata de doua saptamani si este destinat
familiarizarii functionarilor publici debutanti cu problemele profesionale ale
functiei pe care au ocupat-o prin concurs. In timpul acestei faze
functionarului public nu i se va incredinta nici o responsabilitate,
activitatea acestuia fiind in permanenta sub controlul indrumatorului desemnat.
Pentru fiecare categorie de functionari publici se intocmeste un program
special de pregatire.
Art. 11
(1) Functionarii publici debutanti urmeaza cursurile de specializare in
unitatile de formare profesionala cu durata de cel putin 3 luni. Cursurile vor
cuprinde teme de: penologie si reintegrare sociala, aplicarea regimurilor de
detentie, siguranta detinerii, management penitenciar si administratie
penitenciara. Pregatirea de specialitate va fi completata cu pregatirea fizica,
folosirea mijloacelor de imobilizare, trageri cu armamentul din dotare, precum
si activitati practice in asezamintele de detentie.
(2) Cursurile se vor finaliza cu un examen.
Art. 12
(1) Dupa finalizarea cursurilor de specializare, functionarul public
debutant va fi repartizat in activitate si investit cu responsabilitatea
indeplinirii indatoririlor prevazute in fisa postului, sub directa indrumare a
persoanei desemnate.
(2) La sfarsitul perioadei de stagiu, seful ierarhic va intocmi fisa de
evaluare a activitatii functionarului public debutant, prin care propune sau nu
definitivarea in functie a acestuia. La intocmirea fisei de evaluare se va tine
cont si de rezultatele obtinute de ofiterul sau de agentul debutant la
cursurile de specializare.
Art. 13
Formarea specializata a functionarilor publici din sistemul administratiei
penitenciare are urmatoarele obiective:
a) insusirea specificului activitatii din Administratia Nationala a
Penitenciarelor si din unitatile subordonate;
b) dobandirea cunostintelor teoretice necesare respectarii drepturilor
omului in asezamintele de detentie, aplicarii regimurilor de detentie si
asigurarii sigurantei locului de detinere;
c) formarea deprinderilor si abilitatilor practice necesare unui functionar
public din sistemul administratiei penitenciare;
d) cunoasterea si respectarea exigentelor carierei in functia publica din
Administratia Nationala a Penitenciarelor si din unitatile subordonate.
Art. 14
(1) La cursurile de specializare organizate in unitatile de formare
profesionala din subordinea Administratiei Nationale a Penitenciarelor
participa toti functionarii publici debutanti care au ocupat prin concurs sau
examen o functie publica.
(2) Durata cursurilor de specializare a functionarilor publici debutanti
din sistemul administratiei penitenciare este urmatoarea:
a) 6 luni pentru functionarii publici ofiteri sau agenti, care desfasoara
activitati de aplicare a regimului penitenciar si siguranta detinerii. Fac
exceptie functionarii publici debutanti absolventi ai Academiei de Politie "Alexandru
Ioan Cuza" si absolventii promotiei 2005 a Scolii de Formare si
Perfectionare a Pregatirii Profesionale Targu Ocna;
b) 3 luni pentru functionarii publici, altii decat cei prevazuti la lit.
a).
Art. 15
Planurile tematice si de invatamant ale cursurilor de specializare sunt
intocmite pentru fiecare serie de functionari publici debutanti de catre
unitatile de formare profesionala a personalului si se aproba de catre
directorul general al Administratiei Nationale a Penitenciarelor.
Art. 16
Examenul de absolvire a cursurilor de formare specializata consta in
urmatoarele probe:
a) pregatirea de specialitate si juridica;
b) managementul penitenciar (numai pentru ofiteri).
Art. 17
(1) Examenul de absolvire este organizat de catre o comisie centrala, iar
evaluarea pregatirii cursantilor se face pe comisii de examinare constituite
din specialisti.
(2) Comisia centrala se compune din: presedinte - un reprezentant al
Administratiei Nationale a Penitenciarelor; vicepresedinte - directorul
unitatii de formare profesionala; secretar - seful Biroului planificare
invatamant; membri - sefii comisiilor de examinare. Comisiile de examinare sunt
alcatuite din cel putin 3 membri, dintre care unul este sef al comisiei.
(3) Comisiile prevazute la alin. (1) se constituie, la nivelul unitatii de
formare profesionala, prin ordin al directorului general al Administratiei
Nationale a Penitenciarelor.
CAP. 3
SECTIUNEA 1
Pregatirea continua a personalului
Art. 18
(1) Pregatirea continua a personalului constituie principala forma de
pregatire a personalului organizata de unitati si se desfasoara in scopul
indeplinirii atributiilor si misiunilor institutiei.
(2) Sistemul de pregatire continua a personalului, organizat la nivelul
aparatului central al Administratiei Nationale a Penitenciarelor si al
unitatilor subordonate, se desfasoara prin:
a) programe pe categorii de pregatire;
b) activitati de indrumare si tutela profesionala;
c) programe de pregatire complementara;
d) programe de pregatire cu scoaterea din activitatea profesionala.
(3) Activitatile prevazute la alin. (1) se pot realiza prin pregatire
individuala, expuneri, dezbateri, instruire inaintea intrarii in serviciu,
aplicatii, exercitii demonstrative, convocari, activitati metodice,
simpozioane, seminarii etc.
(4) Pregatirea continua a personalului, organizata de unitati, se
desfasoara potrivit relatiilor de subordonare, fiecare sef avand obligatia de
a-si pregati subordonatii nemijlociti.
Art. 19
Obiectivele programelor de pregatire continua a personalului, organizate de
unitati, sunt urmatoarele:
a) informarea generala in domeniul de specialitate;
b) actualizarea cunostintelor si deprinderilor de specialitate in domeniul
activitatii profesionale;
c) dobandirea unor noi cunostinte si deprinderi profesionale;
d) largirea ariei cunostintelor profesionale si dezvoltarea competentelor
interdisciplinare in domeniul de activitate;
e) insusirea unor cunostinte de varf in domeniul de activitate;
f) educatia civica a personalului.
Art. 20
Pregatirea continua a personalului este organizata de unitati pe
urmatoarele categorii:
a) perfectionarea pregatirii de specialitate;
b) pregatirea juridica;
c) managementul penitenciar (numai pentru ofiteri);
d) pregatirea fizica.
Art. 21
Pregatirea de specialitate organizata de unitati cuprinde:
a) pregatirea potrivit specificului compartimentului sau locului de munca;
b) pregatirea prin discipline de sprijin.
Art. 22
(1) Pregatirea potrivit specificului compartimentului sau locului de munca
se organizeaza concomitent cu desfasurarea activitatilor profesionale curente,
de catre sefii ierarhici, prin pregatire individuala dirijata sau activitati in
comun.
(2) Pregatirea prin discipline de sprijin se realizeaza, de regula, prin
activitati desfasurate in comun, pe categorii de personal. Potrivit cadrului
organizatoric stabilit de conducerea unitatii, se asigura, in functie de particularitatile
acesteia, transmiterea de cunostinte din alte domenii, necesare indeplinirii
atributiilor, precum si dezvoltarii profesionale individuale.
Art. 23
(1) Directia resurse umane din Administratia Nationala a Penitenciarelor
transmite unitatilor, pe specialitati, lista orientativa cu disciplinele de
sprijin.
(2) Directorii unitatilor selecteaza, pe baza evaluarii nevoilor de
pregatire a personalului propriu, disciplinele de sprijin din lista
orientativa.
(3) Directiile si serviciile independente din Administratia Nationala a
Penitenciarelor isi stabilesc propria tematica de pregatire.
Art. 24
Personalul pentru care pregatirea de specialitate este reglementata de alte
acte normative va participa la activitatile de pregatire stabilite prin
acestea, precum si, in mod obligatoriu, la pregatirea prin discipline de
sprijin.
Art. 25
Pentru activitatile de pregatire continua se aloca anual 60 de ore,
repartizate astfel:
a) pregatirea de specialitate - 48 de ore;
b) pregatirea prin discipline de sprijin - 12 ore.
Art. 26
(1) Tragerile cu armamentul din dotarea unitatilor subordonate
Administratiei Nationale a Penitenciarelor se vor executa, in mod obligatoriu,
cu toti functionarii publici cu statut special.
(2) Functionarii publici din sistemul Administratiei Nationale a
Penitenciarelor vor executa, in mod obligatoriu, cel putin doua sedinte de
tragere cu armamentul din dotare, dintre care una de verificare.
(3) Functionarii publici care executa misiuni de paza, supraveghere si
escortare ori coordoneaza astfel de activitati vor executa, anual, 4 sedinte de
tragere, dintre care una de verificare.
(4) Personalul din cadrul grupelor de interventie va executa, lunar, cel
putin o sedinta de tragere.
Art. 27
Pregatirea fizica se desfasoara pe parcursul intregului an de pregatire,
doua ore saptamanal, in timpul programului de munca, sub indrumarea unui
functionar public desemnat de conducerea unitatii, si are ca obiectiv
dezvoltarea fizica generala, intarirea si mentinerea starii de sanatate a
intregului personal.
SECTIUNEA a 2-a
Activitati de indrumare si tutela profesionala
Art. 28
(1) Activitatile de indrumare si tutela profesionala reprezinta ansamblul
masurilor, metodelor si mijloacelor de pregatire a personalului pentru formarea
aptitudinilor profesionale si cunoasterea specificului si exigentelor generale
ale unitatii.
(2) Prin programul de desfasurare a perioadei de debut a personalului
incadrat direct si a absolventilor institutiilor de invatamant, precum si prin
celelalte programe de indrumare si tutela profesionala se aloca, pentru studiu
individual, din timpul normal de lucru, perioada stabilita conform
reglementarilor interne pe linie de resurse umane.
Art. 29
(1) Indrumarea pregatirii manageriale a personalului cuprins in rezerva de
personal se realizeaza pe baza planului de dezvoltare a carierei, sub
coordonarea directorilor de unitati.
(2) Indrumarea pregatirii manageriale se desfasoara in vederea dezvoltarii
abilitatilor si aptitudinilor necesare personalului pentru ocuparea unor
functii de conducere.
(3) Indrumarea pregatirii manageriale se realizeaza prin antrenarea in
activitati de conducere, studiu individual, stagii de instruire si documentare
si in cadrul unor programe de pregatire complementara.
Art. 30
(1) Unitatile de formare si perfectionare profesionala din subordinea
Administratiei Nationale a Penitenciarelor au rolul principal in asigurarea
necesarului de pregatire in vederea realizarii managementului carierei.
(2) Pregatirea continua a personalului, asigurata in unitatile prevazute la
alin. (1), se realizeaza, in principal, prin cursuri, aplicatii, exercitii
demonstrative, instructaje, convocari, activitati metodice, simpozioane,
seminarii, conferinte etc.
(3) Cursurile prevazute in sistemul pregatirii continue se desfasoara prin
programe de tip compact, intensiv sau pe module.
(4) Participarea personalului la cursuri este determinata de nevoile de
pregatire, de necesitatea perfectionarii ori obtinerii unor specializari si de
asigurarea evolutiei in cariera.
CAP. 4
Pregatirea autoplanificata
Art. 31
(1) Pregatirea autoplanificata se realizeaza in scopul dobandirii
cunostintelor, abilitatilor, aptitudinilor si atitudinilor profesionale sau
extraprofesionale, care asigura dezvoltarea individuala a personalului din
Administratia Nationala a Penitenciarelor si din unitatile subordonate.
(2) Formele si modalitatile de pregatire autoplanificate sunt la latitudinea
fiecarui functionar public din sistemul administratiei penitenciare,
preocuparile in acest domeniu fiind comunicate sefilor ierarhici.
(3) Pregatirea autoplanificata se poate realiza prin masterat, cursuri
postuniversitare, doctorat sau prin alte forme de invatamant, potrivit legii.
Art. 32
Sefii ierarhici sprijina dezvoltarea individuala prin pregatire
autoplanificata, cu conditia ca aceasta activitate sa nu afecteze indeplinirea
atributiilor de serviciu.
Art. 33
Personalul din Administratia Nationala a Penitenciarelor si din unitatile
subordonate poate urma cursuri in invatamantul superior, cu respectarea
programului in unitati si potrivit dispozitiilor legale privind acordarea
concediilor de studii.
Art. 34
Personalul din Administratia Nationala a Penitenciarelor si din unitatile
subordonate, care urmeaza cursuri in institutiile de invatamant superior, este
luat in evidenta de compartimentul resurse umane si formare profesionala al
unitatii, iar la inceperea fiecarui an universitar va prezenta o adeverinta
privind inmatricularea ca student, forma de invatamant si anul de studiu,
eliberata de institutia de invatamant superior respectiva.
Art. 35
Anual, pana la data de 30 noiembrie, unitatile vor trimite la Administratia
Nationala a Penitenciarelor - Directia resurse umane situatia nominala a
personalului care urmeaza cursurile unor institutii de invatamant superior,
specificand: institutia de invatamant, profilul, specializarea, anul de studii,
situatia promovarii examenelor si a finalizarii studiilor.
Art. 36
Dupa absolvirea institutiilor de invatamant superior, personalul respectiv
poate fi avansat numai in conditiile prevazute de dispozitiile Legii nr.
293/2004.
CAP. 5
Pregatirea in domeniul limbilor straine
Art. 37
(1) Cunoasterea cel putin a uneia dintre limbile oficiale ale Uniunii
Europene reprezinta una dintre cerintele pregatirii continue a personalului din
penitenciare.
(2) Personalul din Administratia Nationala a Penitenciarelor si din
unitatile subordonate poate studia limbile straine ca discipline de sprijin in
cadrul pregatirii de specialitate organizate de unitati, precum si prin
pregatire autoplanificata.
(3) La nivelul aparatului central al Administratiei Nationale a Penitenciarelor
si in fiecare unitate se tine evidenta personalului cunoscator de limbi
straine, pe nivel de cunoastere determinat potrivit procedurilor NATO STANAG
2001.
CAP. 6
Documentele de organizare, planificare, analiza si evidenta a pregatirii
continue
Art. 38
Documentele de organizare, planificare, analiza si evidenta a pregatirii
continue sunt urmatoarele:
a) diagnoza anuala a nevoilor de pregatire continua, care se realizeaza
dupa incheierea procesului de evaluare a personalului;
b) decizia directorului referitoare la organizarea si desfasurarea
pregatirii continue;
c) planul de pregatire continua a personalului, care cuprinde:
- tematicile de pregatire de specialitate, educatie fizica si sedintele de
tragere cu armamentul din dotare;
- programele pentru indrumarea pregatirii manageriale, integrarii
profesionale, precum si cele de pregatire complementara;
- graficul anual al pregatirii continue a personalului, prin cursuri;
d) programul lunar/trimestrial/semestrial, dupa caz, de pregatire a
personalului unitatii;
e) mapa cu lectiile prezentate in cadrul activitatilor de pregatire si cu
documentele de organizare si desfasurare a activitatilor de invatamant;
f) mapa cu documentele de organizare si desfasurare a evaluarii pregatirii
personalului si de evidenta a rezultatelor obtinute in cadrul acesteia;
g) evidenta participarii personalului la activitati de pregatire;
h) mapa cu documentele instruirii metodice anuale a personalului cu
activitati privind pregatirea continua;
i) raportul anual de evaluare a pregatirii continue in unitati;
j) analize, sinteze, studii, decizii cu privire la pregatirea continua a
personalului.
CAP. 7
Evaluarea pregatirii continue a personalului
Art. 39
Evaluarea pregatirii continue cuprinde:
a) evaluarea programelor de pregatire organizate de unitati si asigurate de
institutiile de invatamant specializate;
b) evaluarea pregatirii individuale a personalului privind cunostintele si
deprinderile dobandite ca urmare a parcurgerii programelor de pregatire.
SECTIUNEA 1
Evaluarea programelor de pregatire
Art. 40
(1) Evaluarea programelor de pregatire organizate de unitati si asigurate
de institutiile de invatamant specializate se efectueaza in scopul cunoasterii:
a) modului de indeplinire a obiectivelor pregatirii continue;
b) gradului de asigurare, prin activitati specifice, a nevoilor de
pregatire identificate si formulate ca solicitari de catre unitatile
beneficiare;
c) calitatii ofertei de pregatire a unitatilor de invatamant;
d) opiniei personalului asupra programelor de pregatire parcurse;
e) datelor necesare dezvoltarii sistemului de pregatire continua a
personalului.
(2) Evaluarea programelor de pregatire organizate de unitati se realizeaza
prin analiza activitatii profesionale a personalului, a rezultatelor obtinute
la verificarile anuale si a modului de organizare si desfasurare a pregatirii
continue.
(3) Activitatea prevazuta la alin. (1) se organizeaza permanent la nivelul
unitatilor de catre structurile cu atributii de management al pregatirii
continue din Administratia Nationala a Penitenciarelor.
Art. 41
(1) Evaluarea initiala a cursurilor se realizeaza prin analiza planurilor
de invatamant cu prilejul aprobarii documentelor de organizare si desfasurare a
procesului didactic.
(2) Evaluarea fiecarui curs se realizeaza prin analiza modului de
indeplinire a obiectivelor didactice si a rezultatelor obtinute de cursanti.
(3) Evaluarea programelor de pregatire se realizeaza prin inspectii,
controale si activitati de indrumare.
(4) Concluziile rezultate se utilizeaza pentru perfectionarea organizarii
si desfasurarii activitatilor din domeniu.
SECTIUNEA a 2-a
Evaluarea pregatirii individuale a personalului
Art. 42
(1) Evaluarea pregatirii individuale a personalului privind cunostintele si
deprinderile dobandite ca urmare a parcurgerii programelor de pregatire
continua se realizeaza in cadrul verificarilor, pe timpul inspectiilor sau
controalelor, la absolvirea programelor de pregatire continua, precum si in
alte situatii.
(2) Pregatirea continua a personalului din Administratia Nationala a
Penitenciarelor si din unitatile subordonate se evalueaza prin verificari
anuale, in perioada 1 - 15 noiembrie.
(3) Verificarea pregatirii continue a personalului se realizeaza la
pregatirea de specialitate.
(4) Formele de verificare a personalului la pregatirea de specialitate se
stabilesc de catre directorii unitatilor, in functie de specificul obiectivelor
urmarite prin programele de pregatire desfasurate.
(5) Verificarea deprinderilor de tragator se realizeaza in urma executarii
cel putin a unei sedinte de tragere cu armamentul din dotare.
(6) Pentru desfasurarea verificarilor la pregatirea continua se aloca
timpul necesar din cadrul normei prevazute la art. 25.
(7) Evaluarea pregatirii personalului care a absentat de la verificari din
motive justificate se realizeaza in termenul stabilit de catre directorul
unitatii.
Art. 43
(1) In cadrul verificarii pregatirii individuale, personalul va fi apreciat
distinct la pregatirea de specialitate cu note de la 1 la 10, care vor fi
transformate apoi in calificative.
(2) Calificativele obtinute la verificari se inscriu in aprecierile de
serviciu anuale.
Art. 44
(1) De la verificarile anuale ale pregatirii continue se excepteaza:
a) personalul unitatilor care au fost inspectate sau controlate si au fost
evaluate cu aceasta ocazie in semestrul II al anului respectiv;
b) personalul care a absolvit cursuri de pregatire in semestrul II al
anului respectiv.
(2) De la verificarile anuale ale pregatirii de specialitate se excepteaza:
a) doctoranzii in specialitatea in care isi desfasoara activitatea pe
timpul perioadei de studii la doctorat, precum si personalul care a obtinut
titlul de doctor in stiinte in specialitatea in care isi desfasoara activitatea
in anul in care a finalizat studiile;
b) absolventii cursurilor postuniversitare urmate in specialitatea in care
isi desfasoara activitatea.
CAP. 8
Dispozitii finale
Art. 45
Anul de pregatire continua incepe la 15 ianuarie si se incheie la 15
noiembrie.
Art. 46
Unitatile si institutiile de invatamant inainteaza anual, pana la data de 1
decembrie, la Directia resurse umane din cadrul Administratiei Nationale a
Penitenciarelor rapoartele de evaluare a pregatirii continue, precum si
situatia centralizatoare privind verificarile anuale ale personalului.
Art. 47
La absolvirea cu licenta a Facultatii de Drept din cadrul Academiei de
Politie "Alexandru Ioan Cuza" - Sectia penitenciare, absolventilor li
se acorda gradul profesional de subinspector si sunt incadrati ca debutanti
fara concurs sau examen.
Art. 48
La absolvirea Scolii de Formare si Perfectionare a Pregatirii Profesionale
Targu Ocna, absolventilor promotiei 2004 - 2005 li se acorda gradul profesional
de agent si sunt repartizati ca debutanti fara concurs sau examen.
Art. 49
Prevederile prezentei metodologii se aplica in mod corespunzator si
functionarilor publici cu statut special din Ministerul Justitiei, care au
atributii de coordonare si control al activitatii din sistemul administratiei
penitenciare sau alte atributii in legatura cu activitatea administratiei
penitenciare.