ORDIN
Nr. 2883 din 15 decembrie 2003
pentru aprobarea Normelor metodologice privind desfasurarea activitatilor
specifice asezamintelor culturale
ACT EMIS DE: MINISTERUL CULTURII SI CULTELOR
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 20 din 12 ianuarie 2004
In temeiul prevederilor art. 5 alin. (1) din Legea nr. 292/2003 privind
organizarea si functionarea asezamintelor culturale,
in baza art. 11 alin. (4) din Hotararea Guvernului nr. 742/2003 privind
organizarea si functionarea Ministerului Culturii si Cultelor,
ministrul culturii si cultelor emite urmatorul ordin:
ARTICOL UNIC
Se aproba Normele metodologice privind desfasurarea activitatilor specifice
asezamintelor culturale, prevazute in anexa care face parte integranta din
prezentul ordin.
Ministrul culturii si cultelor,
Razvan Theodorescu
ANEXA 1
NORME METODOLOGICE
privind desfasurarea activitatilor specifice asezamintelor culturale
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Prezentele norme metodologice stabilesc principiile de baza si metodologia
de desfasurare a activitatilor specifice asezamintelor culturale.
Art. 2
(1) Asezamintele culturale sunt institutii de cultura, de drept public sau
privat, care desfasoara activitati si in domeniul educatiei permanente,
organizate in afara sistemului national de invatamant formal, in colaborare cu
acesta, avand drept scop pastrarea si promovarea culturii traditionale.
(2) In categoria asezamintelor culturale sunt incluse urmatoarele
institutii, al caror statut este definit in conformitate cu prevederile Legii
nr. 292/2003 privind organizarea si functionarea asezamintelor culturale:
a) caminul cultural;
b) casa de cultura;
c) universitatea populara;
d) scoala populara de arte si meserii;
e) centrul de cultura;
f) Centrul National pentru Conservarea si Promovarea Culturii Traditionale;
g) centrul judetean pentru conservarea si promovarea culturii traditionale;
h) formatia si ansamblul profesionist pentru promovarea culturii
traditionale;
i) Centrul pentru Formare, Educatie Permanenta si Management in Domeniul
Culturii;
j) centrul zonal pentru educatia adultilor.
Art. 3
(1) Asezamintele culturale functioneaza in subordinea autoritatilor
administratiei publice locale sau centrale, dupa caz.
(2) Prin exceptie de la prevederile alin. (1):
a) casa de cultura, ca institutie de interes public cu personalitate
juridica, poate functiona in orase si municipii si in subordinea sindicatelor
sau a altor organizatii;
b) universitatea populara poate functiona ca un compartiment distinct in
cadrul casei de cultura sau al caminului cultural;
c) centrul zonal pentru educatia adultilor se poate organiza in cadrul
caminelor culturale, caselor de cultura sau universitatilor populare;
d) formatia si ansamblul profesionist pentru promovarea culturii
traditionale este institutie de spectacol, cu personalitate juridica, de drept
public sau privat.
Art. 4
Activitatile specifice asezamintelor culturale sunt cele din domeniul
educatiei permanente si cele din domeniul culturii traditionale, privind
conservarea, transmiterea si valorificarea faptelor de cultura populara.
Art. 5
Principiile de baza care guverneaza activitatile specifice asezamintelor
culturale sunt:
a) principiul protejarii patrimoniului cultural traditional, a valorilor
care apartin mostenirii culturale;
b) principiul accesului liber la instruire si educatie permanenta;
c) principiul identitatii culturale, potrivit caruia se asigura protejarea
si punerea in valoare a mostenirii culturale si promovarea in circuitul
national a valorilor spiritualitatii comunitatii pe care o reprezinta;
d) principiul libertatii de creatie;
e) principiul primordialitatii valorii, asigurandu-se conditiile morale si
materiale in vederea afirmarii creativitatii si sustinerii talentului;
f) principiul autonomiei culturii si artei;
g) principiul nediscriminarii, care asigura accesul si participarea egala a
tuturor cetatenilor comunitatii la cultura si educatie permanenta, indiferent
de rasa, nationalitate, varsta, sex, etnie sau religie, precum si dezvoltarea
vietii spirituale a comunitatilor pe care le reprezinta, in toata diversitatea
lor.
CAP. 2
Autorizarea asezamintelor culturale
Art. 6
In vederea obtinerii statutului de asezamant cultural, institutiile de
cultura trebuie sa indeplineasca urmatoarele conditii:
a) sa detina un sediu, precum si conditiile materiale si tehnice adecvate
desfasurarii activitatilor specifice;
b) sa dispuna de stampila si cont bancar, cu exceptia asezamintelor
culturale prevazute la art. 3 alin. (2) lit. b) si c);
c) sa aiba patrimoniu propriu;
d) activitatea sa fie asigurata de personal de specialitate;
e) sa faca dovada existentei surselor de finantare proprii.
Art. 7
(1) Pentru obtinerea statutului de asezamant cultural, subordonat unei
autoritati a administratiei publice locale, institutia solicitanta inainteaza
acesteia, prin reprezentantul sau legal, un dosar cuprinzand documentatia care
sa ateste indeplinirea conditiilor prevazute la art. 6.
(2) In situatia in care documentatia depusa este insuficienta pentru a face
dovada indeplinirii conditiilor necesare pentru obtinerea statutului de
asezamant cultural, autoritatea locala solicita institutiei solicitante
completarea dosarului.
(3) Dosarul complet, vizat de catre autoritatea locala, este inaintat, in
termen de 10 zile de la data depunerii, inclusiv in cazul in care s-a solicitat
completarea ulterioara, centrului judetean pentru conservarea si promovarea
culturii traditionale in a carui raza teritoriala isi desfasoara activitatea.
Art. 8
In vederea obtinerii statutului de asezamant cultural, in situatiile
prevazute la art. 3 alin. (2), documentatia se depune direct la centrul
judetean pentru conservarea si promovarea culturii traditionale in a carui raza
teritoriala isi desfasoara activitatea.
Art. 9
(1) In termen de 15 zile de la data primirii dosarelor, centrul judetean
pentru conservarea si promovarea culturii traditionale analizeaza documentatia
si, dupa caz, intocmeste referatul de oportunitate.
(2) In cazul institutiilor care nu indeplinesc conditiile pentru obtinerea
statutului de asezamant cultural, dosarele sunt restituite acestora in termenul
prevazut la alin. (1).
Art. 10
(1) Dosarul, insotit de referatul de oportunitate al centrului judetean
pentru conservarea si promovarea culturii traditionale, vizat de directia
judeteana pentru cultura, culte si patrimoniul cultural national, este inaintat
Centrului National pentru Conservarea si Promovarea Culturii Traditionale.
(2) In termen de 30 de zile de la data primirii documentatiei prevazute la
alin. (1), Centrul National pentru Conservarea si Promovarea Culturii
Traditionale verifica continutul acestora si, dupa caz, o transmite directiei
de specialitate din cadrul Ministerului Culturii si Cultelor si propune eliberarea
autorizatiei de functionare a asezamantului cultural.
(3) In termen de 10 zile de la data primirii documentatiei, Ministerul
Culturii si Cultelor elibereaza autorizatia de functionare, conform modelului
prevazut in anexa la prezentele norme metodologice.
Art. 11
(1) Caminul cultural si casa de cultura pot infiinta filiale pe raza
unitatii teritorial-administrative in care functioneaza, in conditiile
prevazute la art. 6 - 11.
(2) Organizarea si functionarea filialelor se stabilesc prin regulamentul
de organizare si functionare a asezamantului cultural in a carui subordine se
afla.
Art. 12
Asezamintele culturale care desfasoara activitati de formare profesionala
continua se autorizeaza in conformitate cu prevederile Ordonantei Guvernului
nr. 129/2000 privind formarea profesionala a adultilor, aprobata cu modificari
si completari prin Legea nr. 375/2002 si cu dispozitiile normelor metodologice
de aplicare a acestora.
CAP. 3
Activitati specifice ale asezamintelor culturale
Art. 13
(1) Asezamintele culturale desfasoara activitati pentru protejarea,
conservarea si punerea in valoare a culturii traditionale, precum si pentru
asigurarea accesului egal la invatare pe toata durata vietii, in functie de
nevoile si cerintele individuale.
(2) In vederea realizarii scopurilor prevazute la alin. (1), asezamintele
culturale desfasoara urmatoarele tipuri de activitati:
a) organizarea de programe si proiecte cultural-artistice si de educatie
permanenta, potrivit specificului local si national si in concordanta cu
nevoile comunitatilor locale;
b) conservarea si transmiterea valorilor morale si artistice ale
comunitatii locale, precum si ale patrimoniului cultural national si universal;
c) sprijinirea si afirmarea creatorilor si interpretilor traditiei si
creatiei populare autentice;
d) revitalizarea si promovarea meseriilor si indeletnicirilor traditionale
si sustinerea celor care le practica;
e) constituirea si pregatirea formatiilor artistice de amatori, prin
atragerea tinerilor, in vederea participarii acestora la manifestari culturale
locale, zonale, nationale si internationale;
f) stimularea creativitatii si talentului;
g) cultivarea valorilor si autenticitatii creatiei populare contemporane si
artei interpretative din toate genurile - muzica, coregrafie, teatru, arta
plastica, literatura, artizanat etc.;
h) protejarea si tezaurizarea valorilor reprezentative ale culturii
traditionale si creatiei populare contemporane;
i) organizarea de proiecte si programe privind educatia permanenta,
petrecerea timpului liber, pentru valorificarea obiceiurilor traditionale din
comunitatea respectiva;
j) atragerea cetatenilor in activitati de initiere, cunoastere si ocrotire
a mediului natural si a mediului culturii populare;
k) dezvoltarea cooperarii si schimburilor culturale pe plan zonal, national
si international.
(3) Activitatile din domeniul culturii traditionale au drept scop
conservarea si punerea in valoare a traditiilor populare si cuprind:
a) cercetarea, conservarea, valorificarea si promovarea culturii
traditionale si a creatiei populare contemporane;
b) acordarea statutului de zone protejate ale patrimoniului cultural
material si imaterial;
c) elaborarea bazei de date nationale privind starea actuala a faptelor de
cultura populara;
d) programe de revitalizare si invatare a meseriilor traditionale: olarit,
cusut, tesut, impletituri, cioplituri-sculpturi in lemn, os, corn, piatra etc.;
e) programe de revitalizare si promovare a unor domenii populare
traditionale (teatru folcloric, joc, muzica etc.);
f) elaborarea si derularea unor proiecte de editare si difuzare a
materialelor si lucrarilor de specialitate, realizate pe orice fel de suport.
(4) Activitatile de educatie permanenta se realizeaza prin:
a) cursuri de cultura generala;
b) cursuri de perfectionare;
c) programe de initiere si dezvoltare a aptitudinilor creative individuale
si de grup (artistice, tehnico-aplicative, stiintifice etc.);
d) cercuri de teatru, film, arta plastica etc.;
e) programe de reconversie profesionala;
f) cercuri tehnico-aplicative;
g) seminarii, ateliere de lucru, mese rotunde;
h) activitati pentru persoane defavorizate;
i) cursuri de perfectionare etc.;
j) alte forme de pregatire/perfectionare in institutii similare din tara si
din strainatate.
Art. 14
Centrul National pentru Conservarea si Promovarea Culturii Traditionale si
centrele judetene pentru conservarea si promovarea culturii traditionale acorda
atestate de autenticitate creatiilor si produselor populare.
Art. 15
Asezamintele culturale pot participa la conceperea si desfasurarea
evenimentelor cultural-artistice, istorice si sociale ale comunitatii in care
functioneaza.
Art. 16
Activitatile care au drept scop pastrarea si promovarea culturii
traditionale, precum si cele privind formarea unor deprinderi si abilitati se
finalizeaza cu eliberarea unor certificate de absolvire emise sub girul
Ministerului Culturii si Cultelor, cu mentionarea in mod distinct a denumirii
programului si a institutiei organizatoare.
CAP. 4
Organizarea activitatilor specifice
Art. 17
(1) In cadrul asezamintelor culturale activitatile de educatie permanenta
sunt organizate si sustinute de personal de specialitate, personal didactic din
invatamantul preuniversitar si universitar, experti din tara si din
strainatate.
(2) Personalul de specialitate este incadrat si salarizat conform
legislatiei in vigoare, in functie de pregatirea profesionala.
(3) Personalul didactic din invatamantul preuniversitar si universitar,
care desfasoara activitati de educatie permanenta si cultura traditionala in
asezamintele culturale, beneficiaza de drepturile care ii revin conform
prevederilor Legii nr. 128/1997 privind Statutul personalului didactic, cu
modificarile si completarile ulterioare.
Art. 18
(1) Personalul de specialitate si, dupa caz, cel auxiliar, incadrat in
asezamintele culturale, cu exceptia celui din scolile populare de arte si
meserii, au obligatia de a absolvi un curs de perfectionare o data la 3 ani.
(2) Pentru asezamintele culturale care functioneaza la nivel national,
judetean sau al municipiului Bucuresti cursurile de perfectionare sunt
organizate de Centrul National pentru Conservarea si Promovarea Culturii
Traditionale, cu avizul compartimentului de specialitate din Ministerul
Culturii si Cultelor.
(3) Pentru asezamintele culturale care functioneaza la nivel local (camine
culturale, case de cultura, universitati populare, centre de cultura - altele
decat cele nationale si judetene -, ansambluri si formatii folclorice etc.),
cursurile de perfectionare sunt organizate de centrul judetean pentru
conservarea si promovarea culturii traditionale, cu avizul directiei judetene
pentru cultura, culte si patrimoniul cultural national.
Art. 19
(1) Cursurile de perfectionare sunt finantate de asezamantul cultural al
carui personal beneficiaza de perfectionare; angajatorii suporta cheltuielile
de deplasare pentru participarea la programele de pregatire profesionala, daca
aceste programe se desfasoara in alta localitate decat cea in care salariatul
are locul de munca.
(2) Tarifele de inscriere si participare la cursuri, in situatiile
prevazute la art. 18 alin. (2), sunt stabilite de Centrul National pentru
Conservarea si Promovarea Culturii Traditionale si sunt aprobate prin ordin al
ministrului culturii si cultelor.
(3) Tarifele de inscriere si participare la cursuri, in situatiile
prevazute la art. 18 alin. (3), sunt stabilite de centrele judetene pentru
conservarea si promovarea culturii traditionale si sunt aprobate prin hotarare
a consiliului local.
Art. 20
(1) Conducerea asezamintelor de cultura este asigurata de un director,
numit prin concurs organizat in conformitate cu prevederile Legii nr. 292/2003
si ale regulamentelor proprii de organizare si functionare.
(2) Candidatii pentru ocuparea functiei de director trebuie sa
indeplineasca urmatoarele conditii:
a) studii medii sau superioare, dupa caz;
b) cetatenia romana;
c) domiciliul stabil in orasul sau municipiul in care functioneaza
asezamantul cultural (numai pentru asezamintele culturale din mediul urban);
d) avizul pentru participarea la concurs al directiei judetene pentru
cultura, culte si patrimoniul cultural national.
Art. 21
(1) Coordonarea si indrumarea metodologica a activitatilor se fac de catre
Ministerul Culturii si Cultelor, prin intermediul unor comisii mixte, alcatuite
din 5 membri, desemnate de serviciile publice descentralizate.
(2) Comisiile mixte sunt alcatuite la nivelul fiecarui judet din
specialisti ai Centrului National pentru Conservarea si Promovarea Culturii
Traditionale, ai centrelor judetene pentru conservarea si promovarea culturii
traditionale si ai directiilor judetene pentru cultura, culte si patrimoniul
cultural national, numiti prin ordin al ministrului culturii si cultelor.
(3) Mandatul membrilor comisiilor mixte este de 4 ani.
CAP. 5
Finantarea asezamintelor culturale
Art. 22
Asezamintele culturale sunt finantate din venituri proprii si din alocatii
de la bugetul local sau, dupa caz, de la bugetul de stat.
Art. 23
(1) Finantarea activitatii de formare profesionala continua si promovare
sociala a persoanei, desfasurata de institutiile de cultura, se face potrivit
prevederilor Ordonantei Guvernului nr. 129/2000, aprobata cu modificari si
completari prin Legea nr. 375/2002.
(2) Pentru finantarea sistemului de educatie permanenta prin institutiile publice
de cultura se pot constitui la nivel teritorial surse suplimentare de finantare
din taxele si impozitele locale acordate de consiliile locale, in functie de
strategiile specifice de dezvoltare economico-sociala.
(3) Sursele suplimentare locale destinate finantarii activitatilor de
educatie permanenta pot fi utilizate pentru:
a) cheltuieli privind organizarea unor manifestari cultural-educative de
interes local;
b) cheltuieli pentru activitati organizate in colaborare cu alte institutii
din tara si din strainatate.
Art. 24
Veniturile proprii sunt obtinute din activitatile asezamintelor culturale,
si anume:
a) tarifele pentru cursuri, inclusiv cele de perfectionare, si cercurile
tehnico-aplicative organizate;
b) tarifele cursurilor de reconversie profesionala;
c) valorificarea produselor realizate prin activitatile specifice;
d) organizarea de spectacole si alte manifestari culturale;
e) activitatile de petrecere a timpului liber;
f) asigurarea de servicii necesare comunitatii cu diverse ocazii: filmari
video, sonorizare, efectuarea de fotografii digitale etc.;
g) editarea si difuzarea unor publicatii din domeniul culturii populare,
educatiei permanente - stiintifice si culturale, cu respectarea legislatiei in
vigoare;
h) inchirierile de spatii si bunuri de inregistrare si difuzare a unor
spectacole proprii ori ale formatiilor, ansamblurilor si orchestrelor etc.;
i) taxele de organizare a unor manifestari culturale (tabere de creatie,
expozitii, targuri etc.);
j) realizarea si difuzarea unor oferte zonale;
k) valorificarea informatiilor din baza de date;
l) incasarile din valorificarea, pe orice forma de suport, a obiceiurilor,
traditiilor, creatiilor populare locale, catalogate sau protejate;
m) prestarea altor servicii si/sau activitati culturale ori de educatie
permanenta, in conformitate cu obiectivele si atributiile asezamantului
cultural;
n) alte activitati realizate de asezamintele culturale, in conditiile
legii.
CAP. 6
Dispozitii finale si tranzitorii
Art. 25
(1) Asezamintele culturale sunt evaluate o data la 3 ani de catre comisiile
mixte prevazute la art. 21.
(2) In scopul evaluarii, comisiile mixte verifica:
a) respectarea conditiilor de infiintare, organizare si functionare a
asezamantului cultural, in conformitate cu dispozitiile legale si cu propriul
regulament de organizare si functionare;
b) desfasurarea activitatilor specifice in conformitate cu dispozitiile
prezentelor norme metodologice;
c) existenta unui program de activitate anual si trimestrial, consemnat in
registrul de evidenta a activitatilor;
d) gestionarea unei baze de date privind situatia socioeconomica a
comunitatii.
Art. 26
(1) Autorizatia poate fi retrasa daca se constata nerespectarea conditiilor
in temeiul carora asezamantul cultural a fost autorizat si nerespectarea
dispozitiilor prezentelor norme metodologice privind organizarea si
desfasurarea activitatilor specifice.
(2) Asezamantul cultural caruia i s-a retras autorizarea poate sa solicite
o noua autorizare numai dupa un an de la data comunicarii retragerii.
Art. 27
(1) Asezamintele culturale care functioneaza in prezent trebuie sa
indeplineasca conditiile de autorizare prevazute in anexa la prezentele norme
metodologice.
(2) Institutiile prevazute la alin. (1) au obligatia de a face toate
demersurile necesare pentru obtinerea autorizatiei, in termen de 90 de zile de
la data intrarii in vigoare a prezentelor norme metodologice.
ANEXA 1
la normele metodologice
ROMANIA
MINISTERUL CULTURII SI CULTELOR
AUTORIZATIE
privind functionarea asezamantului cultural
In conformitate cu dispozitiile art. ..... din Normele metodologice privind
desfasurarea activitatilor specifice asezamintelor culturale, aprobate prin
Ordinul ministrului culturii si cultelor nr. 2.883/2003, Ministerul Culturii si
Cultelor autorizeaza persoana juridica ............................., cu sediul
in localitatea ..................., str. ................... nr. ....., judetul
........................, codul fiscal nr. .............., contul bancar
......................, sa functioneze ca asezamant cultural.
Ministrul culturii si cultelor,
................................
Nr. ........... Semnatura reprezentantului
persoanei juridice
Data .......... ..................