ORDIN Nr. 2935
din 6 octombrie 2008
pentru aprobarea
Metodologiei de calcul al tarifelor maximale din Tariful intern de calatori
pentru transportul de calatori pe calea ferata - deservire generala
ACT EMIS DE:
MINISTERUL ECONOMIEI SI FINANTELOR
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 776 din 19 noiembrie 2008
In temeiul prevederilor art. 3 din Ordonanţa de urgenţă
a Guvernului nr. 79/2006 privind majorarea tarifelor în transportul feroviar de
călători pe teritoriul României, aprobată cu completări prin Legea nr. 73/2008,
ale art. 11 alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr. 386/2007 privind organizarea
şi funcţionarea Ministerului Economiei şi Finanţelor, cu modificările şi
completările ulterioare, şi ale art. 5 alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr.
367/2007 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Transporturilor, cu
modificările ulterioare,
ministrul transporturilor şi ministrul economiei şi
finanţelor emit următorul ordin:
Art. 1. - Se aprobă Metodologia de calcul al tarifelor
maximale din Tariful intern de călători pentru
transportul de călători pe
calea ferată - deservire generală, prevăzută în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
p. Ministrul transporturilor
Septimiu Buzaşu,
secretar de stat
p. Ministrul economiei şi finanţelor,
Cătălin Doica,
secretar de stat
ANEXĂ
METODOLOGIA
de calcul al tarifelor maximale din tariful intern
de călători pentru transportul de călători pe calea ferată - deservire generală
CAPITOLUL I
Scopul metodologiei
Art. 1. - Prezenta metodologie descrie etapele de
desfăşurare a activităţii de avizare a tarifelor maximale prevăzute în Tariful
intern de călători, denumit în continuare TIC, ce pot fi percepute de operatorii de transport feroviar public de călători pentru transportul de călători pe calea ferată -
deservire generală.
CAPITOLUL II
Domeniu de aplicare
Art. 2. - Serviciile de transport public feroviar de
călători constituie un sector strategic de interes naţional, un serviciu public
esenţial pentru societate, care contribuie la libera circulaţie, la deplasarea
persoanelor în interiorul ţării şi în trafic internaţional, cu un grad înalt de
siguranţă, în condiţii ecologice şi eficiente, potrivit legii.
Art. 3. - Activităţile de transport feroviar public de
călători sunt realizate de către operatori de transport feroviar, persoane
juridice române care au ca obiect principal de activitate transporturile de
călători pe calea ferată şi deţin licenţă acordată de Ministerul
Transporturilor.
Art. 4. - (1) Transportul
feroviar public de călători are caracter de serviciu public social. Pentru
această activitate Ministerul Transporturilor încheie contracte de servicii
publice cu operatorii de transport feroviar în scopul furnizării de servicii de
transport adecvate.
(2) Serviciul public social de transport feroviar de
călători poate fi concesionat de Ministerul Transporturilor, pe bază de
licitaţie publică, în condiţiile legii.
Art. 5. - (1) La propunerea operatorilor de transport
feroviar de călători, cu acordul administratorului
infrastructurii si cu consultarea organelor
administraţiei publice locale/judeţene, Ministerul Transporturilor stabileşte
nivelul serviciului public minim pentru toate secţiile de circulaţie ale
reţelei feroviare, exprimat în tren-km, pe care îl supune spre aprobare
Guvernului, conform Hotărârii Guvernului nr. 2.408/2004 privind metodologia de
acordare de la bugetul de stat şi/sau de la bugetele locale a diferenţei dintre
tarife şi costuri în transportul feroviar public de călători, cu modificările
şi completările ulterioare.
(2) Nivelul serviciului public
minim pentru toate secţiile de circulaţie ale reţelei feroviare va cuprinde pe
fiecare secţie de circulaţie numărul de trenuri, pe categorii, ce circulă pe
secţia respectivă şi care reprezintă obligaţia minimă pentru operatorul
feroviar, obligaţie cuprinsă în contractul de servicii publice încheiat cu
Ministerul Transporturilor, în numele statului, care se aprobă prin hotărâre a
Guvernului.
(3) Nivelul serviciului public minim pentru toate secţiile de circulaţie ale reţelei feroviare se
determină cu formula:
Sreţea = Σ Si
unde:
i = numărul
secţiei de circulaţie şi are valori cuprinse între 1 şi n;
Si = pachetul
minim social exprimat în tren-km pe fiecare secţie de circulaţie, pe perioada
unui an calendaristic, şi se determină cu formula:
Si = Nsi x Lsi
unde:
Nsi - numărul
de trenuri programate să circule pe o secţie de circulaţie conform planului de
mers;
Lsi - lungimea
secţiei de circulaţie.
Art. 6. - La propunerea operatorilor
de transport feroviar public de călători şi cu acordul ministrului
transporturilor, tarifele maximale prevăzute în TIC pentru transportul de
călători pe calea ferată -
deservire generală se pot stabili/ajusta în conformitate cu prevederile
Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 36/2001 privind regimul preţurilor şi
tarifelor reglementate, care se stabilesc cu avizul Oficiului Concurenţei,
aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 205/2002, cu modificările
ulterioare, cu avizul Ministerului Economiei şi Finanţelor, după informarea
Guvernului şi pe baza acordului acestuia.
Art. 7. - Tarifele maximale prevăzute în TIC se pot
ajusta prin aplicarea la tarifele iniţiale a modificării parametrului de
ajustare, respectiv indicele preţurilor de consum comunicat de Institutul
Naţional de Statistică, de regulă, la un interval de 3 luni, dacă parametrul de
ajustare se modifică cu cel puţin 5% faţă de nivelul existent la data
precedentei avizări.
Art. 8. - Limita maximă în cadrul căreia tarifele
maximale din TIC pot fi ajustate se determină pe baza următoarei formule de
calcul:
TP=Ta xY,
unde:
TP- limita
maximă a tarifului propus;
Ta - tariful
avizat la precedenta stabilire/ajustare;
Y - indicele rezultat
din înmulţirea indicilor preţurilor de consum lunari comunicaţi de Institutul
Naţional de Statistică de la data ultimei stabiliri/ajustări până la data
solicitării.
Art. 9. - Sumele alocate din bugetul Ministerului
Transporturilor şi/sau din bugetele locale pentru plata serviciilor efectuate
de către operatorii de transport feroviar de călători în baza contractelor de
servicii publice, ca diferenţă între tarifele stabilite pentru transportul
feroviar de călători şi costurile reale de transport, precum şi pentru
compensările plătite de Ministerul Transporturilor în cazul facilităţilor de
călătorie pe calea ferată, acordate prin acte normative unor anumite categorii
de călători, se stabilesc conform art. 5 alin. (1)-(8) din Ordonanţa de urgenţă
a Guvernului nr. 12/1998 privind transportul pe căile ferate române şi
reorganizarea Societăţii Naţionale a Căilor Ferate Române, republicată, cu
modificările şi completările ulterioare.
CAPITOLUL III
Definiţii şi abrevieri
Art. 10. - Termenii folosiţi în cadrul prezentei
metodologii au semnificaţiile următoare:
a) stabilirea tarifelor -
activitatea de analiză şi calcul al tarifelor maximale din TIC, potrivit
prezentei metodologii, prin care se stabilesc, după caz, structura şi
nivelurile tarifelor;
b) ajustarea tarifelor -
activitatea de analiză şi calcul al tarifelor maximale din TIC pe baza analizei
influenţelor în costuri, în limita indicelui rezultat din înmulţirea indicilor
preţurilor de consum lunari comunicaţi de Institutul Naţional de Statistică de
la data ultimei stabiliri/ajustări până la data solicitării;
c) modificarea tarifelor-
activitatea de analiză şi calcul al tarifelor maximale din TIC pe baza
modificării structurii costurilor sau a condiţiilor de desfăşurare a
activităţii comparativ cu situaţia care a stat la baza stabilirii tarifelor
actuale, care conduc la creşterea tarifelor peste evoluţia IPC, inclusiv
avizarea modificării pe baza formulelor stabilite prin hotărâre a Guvernului în
cazul concesionării;
d) bilet - titlu sau
contract de transport încheiat cu călătorul, emis conform prevederilor legale;
e) abonament -
legitimaţie de călătorie ce permite deplasarea călătorilor utilizatori ai
serviciilor de transport public feroviar de călători, emisă conform
prevederilor legale;
f) operator feroviar de transport - orice
operator economic, cu capital de stat sau privat, care
a obţinut o licenţă în conformitate cu legislaţia în vigoare, a cărui
activitate principală constă în efectuarea de prestaţii de transport de marfă
şi/sau de călători pe calea ferată, tracţiunea fiind asigurată obligatoriu de acest operator economic; acest termen include, de asemenea, şi operatorii economici care asigură numai tracţiunea;
g) IPC - indicele
preţurilor de consum comunicat de Institutul Naţional de Statistică;
h) pachetul minim social - volumele de transport public de călători ce trebuie realizate pe
calea ferată pentru a se asigura libera circulaţie a persoanelor - cuprinde
numărul de perechi de trenuri pentru fiecare categorie de tren, care vor
circula zilnic pe fiecare secţie de circulaţie deschisă traficului feroviar de
călători, precum şi volumul anual de tren-km pentru fiecare secţie de
circulaţie şi pentru toată reţeaua feroviară.
CAPITOLUL IV
Acte normative de referinţă
Art. 11. - Prezenta metodologie are la bază următoarele
acte normative de referinţă:
a) Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 12/1998, republicată, cu modificările şi completările
ulterioare;
b) Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 149/2001
privind instituirea Tarifului intern de călători în transportul feroviar,
aprobată cu modificări prin Legea nr. 299/2002;
c) Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 36/2001,
aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 205/2002, cu modificările
ulterioare (Ministerul Economiei şi Finanţelor a preluat de la Oficiul
Concurenţei administrarea legislaţiei în domeniul preţurilor, potrivit art. III
din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 121/2003 pentru modificarea şi
completarea Legii concurenţei nr. 21/1996, aprobată cu modificări prin Legea
nr. 184/2004, cu modificările ulterioare);
d) Hotărârea Guvernului nr. 2.408/2004 privind
metodologia de acordare de la bugetul de stat şi/sau de la bugetele locale a
diferenţei dintre tarife şi costuri în transportul feroviar public de călători,
cu modificările şi completările ulterioare;
e) Ordinul ministrului
finanţelor publice şi al ministrului transporturilor, construcţiilor şi
turismului nr. 504/501/2005 pentru aprobarea Normelor privind fundamentarea,
acordarea şi justificarea sumelor primite de la bugetul de stat pentru unele
activităţi desfăşurate de unii agenţi economici, prin bugetul Ministerului
Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului, precum şi a transferurilor
consolidabile acordate bugetelor locale pentru străzile care se vor amenaja în
perimetrele destinate construcţiilor de cvartale de locuinţe noi în
localităţile rurale şi urbane.
CAPITOLUL V
Dispoziţii generale
Art. 12. - (1) Tarifele maximale care pot fi percepute
de operatorii de transport feroviar public de călători pentru transportul de
călători pe calea ferată - deservire generală sunt cele prevăzute în TIC
instituit prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 149/2001, aprobată cu
modificări prin Legea nr. 299/2002.
(2) Tarifele pentru serviciile conexe şi auxiliare,
inclusiv tarifele de bagaje şi mesagerie, se stabilesc, în condiţiile legii,
prin politicile tarifare ale operatorilor de transport feroviar public de
călători şi se formează liber pe piaţă.
Art. 13. - (1)TIC este compus din două părţi:
a) partea I, care cuprinde
normele privind condiţiile şi modul de aplicare a tarifelor în transportul
feroviar public de călători pe teritoriul României;
b) partea a II-a, care cuprinde
tarifele pentru deservirea generală în transportul intern de călători -
tarifele pentru trenurile de persoane şi suplimentele pentru trenurile
accelerate şi rapide, clasa I şi
clasa a II-a, pe zone kilometrice, tarife care se stabilesc cu avizul
Ministerului Economiei şi Finanţelor, potrivit prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 36/2001, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr.
205/2002, cu modificările ulterioare.
(2) Nivelul maxim al tarifelor pentru transportul de
călători pe calea ferată - deservire generală nu poate fi depăşit de operatorii
de transport feroviar public de călători.
(3) Celelalte tarife practicate în transportul feroviar
public de călători, în trafic intern, precum tarifele
pentru tren Inter City (IC) şi Inter City Expres (ICE), tarifele auxiliare,
inclusiv tarifele de bagaje şi mesagerie, facilităţile sau reducerile
comerciale se vor stabili şi se vor aproba de fiecare operator de transport
feroviar public de călători, în condiţiile legii, se vor forma liber pe piaţă
şi se vor aduce la cunoştinţă publicului călător.
Art. 14. - (1) Principiile avute în vedere la
alcătuirea tarifelor de transport feroviar public de călători pe teritoriul
României sunt prevăzute de Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 149/2001,
aprobată cu modificări prin Legea nr. 299/2002.
(2) Perceperea tarifului se face prin încadrarea
distanţei kilometrice calculate în zonele kilometrice corespunzătoare respectivului tarif.
Art. 15. - (1) In cazul efectuării de servicii publice
de transport feroviar de călători pentru anumite categorii de călători care
beneficiază de facilităţi de călătorie pe calea ferată la tarifele de
transport, prin actul care a prevăzut acordarea acestor facilităţi se va
asigura compensarea corespunzătoare a operatorului feroviar de transport, până
la nivelul costurilor.
(2) Diferenţele dintre tarifele
stabilite pentru transportul feroviar de călători şi costurile reale de
transport, la care se adaugă o cotă de profit între 3% şi 5%, se primesc de
către operatorii de transport feroviar de la bugetul de stat sau de la bugetele
locale, după caz, pe baza contractelor de servicii publice, şi constituie plata
serviciilor publice sociale pentru transportul feroviar de călători.
(3) Sumele necesare pentru
plata serviciilor efectuate de operatorii de transport feroviar de călători în
baza contractelor de servicii publice se aprobă anual în bugetul Ministerului
Transporturilor, pe baza documentelor justificative primite şi verificate de
Ministerul Transporturilor, care corelează aceste date cu politica tarifară în
domeniu, cu nivelul costurilor pentru operaţiile de transport feroviar de
călători şi cu nivelul prognozat al veniturilor obţinute de aceştia din operarea trenurilor cuprinse în pachetul minim social.
Art. 16. - Normele cuprinse în TIC sunt valabile pentru
toţi operatorii de transport feroviar care au ca obiect de activitate
transportul feroviar public de călători.
Art. 17. - Operatorii de transport
feroviar licenţiaţi în condiţiile legii îşi organizează evidenţa contabilă
analitică distinct pentru activităţile feroviare necesare asigurării
transportului de călători din pachetul minim social, conform prevederilor
legale.
CAPITOLUL VI
Avizarea ajustării
tarifelor pentru transportul de călători pe calea ferată - deservire generală
Art. 18. - Ajustarea tarifelor maximale din TIC pentru
transportul de călători pe calea ferată - deservire generală se face cu avizul
Ministerului Economiei şi Finanţelor, potrivit prevederilor Ordonanţei de
urgenţă a Guvernului nr. 36/2001, aprobată cu modificări şi completări prin
Legea nr. 205/2002, cu modificările ulterioare.
Art. 19. -Ajustarea tarifelor maximale din TIC se
realizează la cererea operatorilor de transport feroviar înaintată Ministerului
Transporturilor, însoţită de următoarele documente:
a) nota de fundamentare privind ajustarea tarifelor;
b) situaţia economico-financiară;
c) gradul de acoperire a
cheltuielilor de exploatare din veniturile activităţii de bază realizat în
perioada precedentă ajustării;
d) bugetul de venituri şi cheltuieli aprobat/propus
pentru anul în care se solicită ajustarea;
e) subvenţiile şi transferurile bugetare;
f) precizări referitoare la
consumurile specifice de materii prime, energie,
combustibili etc. comparativ cu cele luate în calcul la precedenta ajustare;
g) fişa de calcul pentru fundamentarea tarifelor în
transportul de călători pe calea ferată - deservire generală, prevăzută în
anexă;
h) orice alte date necesare fundamentării cheltuielilor care stau la baza tarifelor propuse spre
avizare.
Art. 20. - (1) Ministerul Transporturilor analizează
cererile şi documentaţiile depuse de operatorii de transport feroviar şi
elaborează nota de informare a Guvernului în cazul în care consideră că se
justifică necesitatea ajustării tarifelor maximale din TIC.
(2) Concomitent cu informarea
Guvernului, Ministerul Transporturilor transmite spre analiză Ministerului
Economiei şi Finanţelor nota de informare cu justificările privind necesitatea
ajustării tarifelor maximale din TIC.
(3) După obţinerea acordului
Guvernului, Ministerul Transporturilor înaintează Ministerului Economiei şi
Finanţelor solicitarea de avizare a ajustării tarifelor maximale din TIC,
însoţită de acordul Guvernului.
(4) Ministerul Economiei şi
Finanţelor analizează şi verifică îndeplinirea criteriilor prevăzute de
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 36/2001, aprobată cu modificări şi
completări prin Legea nr. 205/2002, cu modificările ulterioare, şi emite avizul
către Ministerul Transporturilor pentru ajustarea
tarifelor maximale din TIC.
CAPITOLUL VII
Avizarea stabilirii/modificării tarifelor
Art. 21. - Dacă la analiza proiectului bugetului de
venituri şi cheltuieli propus Ministerul Transporturilor constată că nu poate
asigura subvenţia la nivelul fundamentat, deci Salocat < Snec (Saiocat -
subvenţia alocată; Snec - subvenţia necesară), se intră în procedura de identificare a
soluţiilor pentru echilibrarea financiară, abordându-se două căi:
1. reducerea suplimentară a
unor cheltuieli, îndeosebi a celor care nu afectează siguranţa circulaţiei,
operând totodată modificările ce decurg în standardele de calitate a
trenurilor, astfel:
a) creşterea intervalelor între două salubrizări ale
garniturilor de tren;
b) reducerea normelor de consum
pentru piesele de întreţinere la interior, pentru materialele de curăţenie,
perdele şi alte materiale consumabile;
c) renegocierea cu
reprezentanţii salariaţilor a normelor de muncă şi a condiţiilor de recuperare;
d) recalcularea normativelor de
supraveghere şi pază a garniturilor de tren şi subunităţilor;
e) prelungirea termenului
scadent de reparaţie periodică numai la vagoanele care în urma unei constatări
tehnice amănunţite corespund prevederilor instrucţiunilor pentru a fi apte
circulaţiei;
Rezultatul acestor revizuiri şi redirecţionări este
evaluat în costuri rezultând:
CTOTrev = CTOTALE - ΣΔC
unde:
CTOTrev- cheltuieli
totale revizuite;
Ctotale- cheltuieli
totale necesare, calculate potrivit paşilor şi formulelor de calcul de la art. 24;
ΣΔC - suma tuturor reducerilor de cheltuieli identificate;
2. calculul majorării tarifelor, necesară pentru
echilibrarea financiară.
Sunt posibile două variante de abordare:
a) majorarea integrală necesară aplicată într-o singură
etapă, de la începutul anului:
- stabilirea veniturilor totale necesare pentru
echilibrare, renunţând la cota de profit de 5% admisă de reglementările legale:
VTOTnec = Salocat + CTOTrev
- stabilirea venitului mediu de călătorie necesar:
Vmnec = (VTOTnec
- Vaux - Vfin)/ Ptot
- stabilirea majorării tarifare medii:
b) majorarea medie necesară se realizează prin
aplicarea etapizată în funcţie de condiţiile conjuncturale din anul de calcul.
In acest caz formula de calcul se adaptează în funcţie
de decizia luată, respectiv numărul de etape de majorare.
Spre exemplu, pentru o majorare în 4 trepte se aplică
următoarea formulă:
unde:
ΔV1-4 sunt cele 4 trepte de majorare care se aplică fiecare câte 3 luni
până la următoarea majorare.
Art. 22. -Avizarea stabilirii/modificării
tarifelor maximale din TIC se realizează la cererea operatorilor de transport
feroviar înaintată Ministerului Transporturilor, însoţită de următoarele
documente:
a) memoriu tehnico-economic în
care se prezintă descrierea condiţiilor pentru realizarea pachetului minim
social: secţiile de circulaţie ale reţelei feroviare, numărul de trenuri
programate să circule pe fiecare secţie, lungimea secţiilor de circulaţie,
dotarea cu mijloace proprii sau închiriate, chiriile pentru spaţiile şi
trenurile închiriate, costul serviciilor informatice asigurate de
infrastructura pentru aplicaţiile integrate sau pentru utilizarea unor
echipamente, costul altor servicii necesare desfăşurării activităţii, volumul
total de călători expediaţi, numărul biletelor cu plata integrală a călătoriei,
numărul abonamentelor de călătorie, numărul călătorilor cu facilităţi de
călătorie;
b) fişa de calcul pentru fundamentarea tarifelor în
transportul de călători pe calea ferată - deservire generală, prevăzută în
anexă;
c) situaţia cu fundamentarea
costurilor şi a veniturilor, potrivit prezentei metodologii;
d) situaţia necesarului de subvenţie pentru anul de
calcul, care se realizează cu respectarea prevederilor Hotărârii Guvernului nr.
2.408/2004, cu modificările şi completările ulterioare, coroborate cu cele ale
Ordinului ministrului finanţelor publice si al ministrului transporturilor,
construcţiilor si turismului nr. 504/501/2005;
e) bugetul de venituri şi cheltuieli aprobat/propus;
f) alte date şi informaţii necesare fundamentării cheltuielilor.
Art. 23. - (1) Ministerul Transporturilor analizează
cererile şi documentaţiile
depuse de operatorii de transport feroviar şi elaborează nota de informare a
Guvernului în cazul în care consideră
că se justifică necesitatea stabilirii/modificării tarifelor maximale din TIC.
(2) Concomitent cu informarea
Guvernului, Ministerul Transporturilor transmite spre analiză Ministerului
Economiei şi Finanţelor nota de informare cu justificările privind necesitatea
stabilirii/modificării tarifelor maximale din TIC;
(3) După obţinerea acordului
Guvernului, Ministerul Transporturilor înaintează Ministerului Economiei şi
Finanţelor solicitarea de avizare a stabilirii/modificării tarifelor maximale
din TIC, însoţită de acordul Guvernului.
(4) Ministerul Economiei şi
Finanţelor analizează şi verifică existenţa tuturor documentelor solicitate,
precum şi îndeplinirea criteriilor prevăzute de Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 36/2001, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr.
205/2002, cu modificările ulterioare, şi emite avizul către Ministerul
Transporturilor pentru stabilirea/modificarea tarifelor maximale din TIC.
Art. 24. - (1) La fundamentarea tarifelor maximale din
TIC propuse, cheltuielile totale necesare pentru realizarea pachetului minim social se determină avându-se în vedere structura de
trenuri, structura parcului de locomotive şi vagoane, normele tehnice de
reparaţii ale materialului rulant impuse de siguranţa circulaţiei, programele
oficiale privind rata inflaţiei şi evoluţia principalelor preţuri,
angajamentele asumate prin contractele colective de muncă şi reglementările
legale privind salariul minim, precum şi cheltuielile financiare determinate de
evoluţia cursului valutar şi se calculează aplicându-se formula:
CTOTALE = Cps + Ccomb-lubr
+ Cen + Crep + Cinfra + Cset + Cam +Cpers + Cfin
+ Cextra
(2) Principalele categorii de cheltuieli se determină
astfel: 1. cheltuielile materiale: cu piese de schimb, materii prime, materiale şi alte consumabile - Cps - se determină cu formula:
Cps = (Cpsa/Sreţea a) x Sretea x (1+r)
unde:
Cpsa - cheltuielile
realizate în anul anterior pentru realizarea transportului public;
Sretea a - pachetul
minim social realizat în anul anterior exprimat în tren-km;
r- rata inflaţiei
utilizată la elaborarea bugetului de stat pentru anul
de calcul.
2. cheltuielile cu combustibilul şi lubrifianţii - Ccomb-lubr- se determină cu
formula:
unde:
Ccomb-lubr = (Vtr + Vman
+ Vinc + Vtehn) x Pcomb + Vul x Pul
+ Vun + Pun + Vci x Pci
unde:
Vtr = cantitatea
de combustibil necesară pentru remorcarea trenurilor,
calculată ca produs între tonajele brute ale trenurilor pe tip de tracţiune şi
consumul specific;
Vman - cantitatea
de combustibil necesar pentru manevra garniturilor de tren;
Vimc - cantitatea
de combustibil consumată de agregatele de încălzire a
trenurilor;
Vtehn - cantitatea
de combustibil necesară pentru consumul tehnologic în depouri pentru probe,
reglaje, rodaje etc;
Vul - cantitatea
de uleiuri folosite pentru efectuarea schimbului la motoare, transmisii, precum şi pentru completarea nivelului la motoare şi la
crapodinele materialului rulant, în conformitate cu normele tehnice de
exploatare a acestor mijloace de transport;
Vun - cantitatea
de unsori consistente necesare pentru gresarea cutiilor de unsoare, conform
normelor tehnice de exploatare a acestor mijloace de transport;
Vci - cantitatea
de combustibil necesară funcţionării centralelor de încălzire din unităţile de
exploatare feroviare pentru asigurarea încălzirii, precum şi pentru asigurarea
apei calde necesare condiţiilor de igienă a personalului;
Pcomb, Pub, Pun, Pci
- preţul mediu estimat pentru anul de calcul
pentru combustibil, uleiuri, unsori şi combustibili pentru încălzire;
3. cheltuielile cu energia
electrică şi apa - Cen - se determină cu formula:
Cen = Σ We x Pe + Σ Ap x Pa
unde:
We - cantitatea
de energie electrică măsurată de contoarele de pe locomotive şi din unităţile
de exploatare pe perioada unui an;
Ap - cantitatea
de apă măsurată de toate apometrele montate în unităţile de exploatare pe perioada unui an;
Pa, Pe - preţul unitar mediu la energie electrică şi apă programat pentru
anul de calcul;
4. cheltuielile cu reparaţiile
- Crep - se
determină cu formula:
Crep = Crepv + Crepl + CrepFF + CSCRL
unde:
Crepv - cheltuielile
necesare pentru reparaţiile planificate la vagoane şi
se determină cu formula:
Crepv = Nrp x Prp +
Nr},x Prg + Nrk x
Prk + Nrti x Prti + CrepFFv
în care:
Nrp, Nrg Nrk, Nrti-
numărul de vagoane ale căror termene scadente
tehnic la tipurile de reparaţii (periodică, generală, capitală şi reparaţii
tehnice intermediare);
iar: Prp, Prg, Prk, Prti= preţuri medii pe tip de reparaţie (periodică, generală, capitală
şi reparaţii tehnice intermediare);
CrepFFv - cheltuielile
necesare pentru reparaţiile fondurilor fixe impuse de programele de conformare
stabilite cu autorităţile de mediu, programele de îmbunătăţire a condiţiilor de
muncă stabilite cu sindicatele pentru sectorul vagoane;
Crepl - cheltuielile
necesare pentru reparaţiile planificate la locomotive şi se determină cu
formula:
Crepl = CrepLE + CrepDE + CrepLDH +
CrepAM + CrepFFl
în care:
CrepLE, CrepLDE, CrepLDH,
CrepAM = categoriile de mijloace care
au norme tehnice specifice de reparaţii, respectiv locomotive electrice,
locomotive diesel electrice, locomotive diesel hidraulice şi automotoare;
CrepFFl - cheltuielile
necesare pentru reparaţiile fondurilor fixe impuse de programele de conformare
stabilite cu autorităţile de mediu, programele de îmbunătăţire a condiţiilor de
muncă stabilite cu sindicatele pentru sectorul
locomotive;
Cscrl- cheltuielile
de întreţinere a locomotivelor, efectuate de filialele proprii;
CrepFF= cheltuielile
necesare pentru reparaţiile fondurilor fixe impuse de programele de conformare
stabilite cu autorităţile de mediu, programele de îmbunătăţire a condiţiilor de
muncă stabilite cu sindicatele, corespunzător sectoarelor conexe activităţii de
transport;
5. costul serviciilor furnizate de infrastructura
feroviară - Cinfra
-, format din 3 grupe mari de activităţi, se stabileşte astfel:
Cinfra = Cacces
+ Cch + Ctel + Cinfo
+ Calt
unde:
Cacces - costurile
pentru acces pe infrastructura feroviară şi se determină cu formula:
Cacces = Sretea x Tacces
unde:
Sretea = nivelul
serviciului public minim pentru toate secţiile de circulaţie ale reţelei
feroviare, exprimat în tren-km şi inclus atât în contractul de activitate al
Companiei Naţionale de Căi Ferate „C.F.R." - S.A., denumită în continuare CFR - S.A., cât şi în contractul de servicii publice al operatorului feroviar;
Tacces - tariful
mediu ce se plăteşte pentru circulaţia unui tren pe
distanţa de 1 km de infrastructură şi se stabileşte prin hotărâre a Guvernului;
Cch - cheltuielile
pe perioada unui an ale operatorului feroviar cu chiriile pentru spaţiile şi
terenurile închiriate de la CFR - S.A. şi se determină cu formula:
Cch = Σ Ssp x Tchs + ΣSt x Tcht
unde:
Ssp, St - suprafaţa spaţiilor, respectiv a terenurilor ce se află în
patrimoniul CFR - S.A. şi sunt închiriate operatorului de transport;
Tchs, Tcht - tariful de închiriere pe m2, diferenţiat
pe tipul de clădire sau teren;
Ctel = costul
serviciilor de telecomunicaţii asigurate în reţeaua feroviară;
Cinfo = costul
serviciilor informatice asigurate de infrastructură pentru aplicaţiile
integrate sau pentru utilizarea unor echipamente;
Calt - costul
altor servicii furnizate de deţinătorul infrastructurii, definite prin anexele
la contractul de acces pe infrastructura feroviară;
6. cheltuielile reprezentând servicii efectuate de
terţi - Cset -
stabilite pe baza contractelor comerciale atribuite
potrivit procedurilor legale pentru prestări de servicii se determină cu
formula:
Cset = Σ Cpaza + Csalub + Ccentr
+ Σ Ccentr
+ Σ Cpr
unde:
Cpaza - cheltuieli
reprezentând servicii de pază a unităţilor, a garniturilor de tren, inclusiv
cele de transport şi colectare de valori;
Csalub - valoarea
serviciilor de salubrizare şi igienizare a spaţiilor, vagoanelor şi
locomotivelor;
Ccentr - serviciile
de exploatare, revizie şi funcţionare a centralelor de încălzire din unităţile
de exploatare;
Cpr - valoarea contractelor de prestări de servicii încheiate cu Autoritatea
Feroviară Română - AFER, institute de proiectare, firme de audit, servicii de
cadastru etc.
7. cheltuieli de amortizare a
mijloacelor fixe din patrimoniul societăţii - Cam
- calculate conform normelor legale:
Cam =Σ VFF x na
unde:
VFF - valoarea
fiecărui fond fix înregistrat în contabilitatea operatorului de transport;
na - norma de
amortizare specifică fiecărui fond fix, calculată în funcţie de durata normată
de utilizare;
8. cheltuielile cu personalul - Cpers - se stabilesc pe baza prevederilor contractului colectiv de muncă,
a prevederilor Codului muncii şi a reglementărilor legale privind nivelul minim
al salariului:
Cpers + Npers x Vbm x c
unde:
Npers- numărul
mediu de salariaţi prevăzut pentru realizarea
pachetului minim al serviciului public;
Vbm - venitul
mediu brut realizat în anul anterior;
c = coeficientul de creştere salarială pe anul de
calcul, negociat şi convenit în cadrul contractului colectiv de muncă.
Cheltuielile de personal includ şi obligaţiile legate de salarii şi tichete de
masă;
9. cheltuieli extraordinare - Cextra;
10. cheltuielile financiare - Cfin - se determină cu formula:
Cfîn = Cfin an anterior x K
unde:
Cfin an anterior - cheltuielile financiare realizate anterior anului de calcul;
k - coeficientul de
creştere al cheltuielilor financiare.
Art. 25. - (1) Determinarea veniturilor totale posibil
de obţinut:
1. venituri din activitatea de
transport public de călători - Vtr.cal- prognozate pentru anul de calcul se determină
cu formula:
Vtr.căl = Ptot x Vm
unde:
Ptot - volumul
total de călători km;
Vm - venitul
mediu;
2. pe baza structurii trenurilor cuprinse în pachetul minim
social Sretea, a datelor statistice
furnizate de sistemul de ticketing şi a studiilor de piaţă, se determină
numărul de călători pe principalele categorii şi, respectiv, volumul total de
călători km, Ptot,
astfel:
Ptot = Ni x Di
+ Nab x dab + Ne x de + Nf
x df +NP x dp + Nax da
unde:
N- numărul de călători
expediaţi;
D - distanţa medie de
călătorie, iar indicii reprezintă principalele categorii de călători, astfel:
I = bilete cu plata
integrală a călătoriei;
ab = abonamente de
călătorie;
e = elevi şi studenţi;
f = călători cu
facilităţi de călătorie aprobate prin acte normative (pensionari, persoane cu handicap etc);
p = permise de călătorie pentru salariaţii unor
societăţi, membrii de familie sau pensionari;
a = autorizaţii de călătorie;
3. se stabileşte venitul mediu - Vm - pentru anul de calcul,
ţinând seama de rata inflaţiei utilizată la elaborarea
bugetului de stat pentru anul de calcul, cu formula:
Vm=Vmax(l+r)
unde:
Vma = venitul mediu anual;
r - rata inflaţiei
utilizată la elaborarea bugetului de stat pentru anul de calcul;
4. venituri auxiliare - Vaux- venituri din alte activităţi
Vaux = Vaux an anterior x (1+r)
5. venituri financiare - Vfin
Vfin = Vfin an anterior x K
unde:
K - coeficient de
creştere;
6. venituri extraordinare - Vextra
7. venituri totale - Vtot,
unde:
Vtot = Vtr.cal + Vaux
+ Vfin + Vextra
(2) Venitul mediu anual - Vma - se stabileşte pe baza structurii medii a reţelei în perioada
(anul) de referinţă, folosind datele din evidentele contabile, astfel:
unde:
Vma - venitul
mediu anual;
Vt - veniturile
rezultate din toate categoriile de legitimaţii de călătorie încasate prin
casieriile staţiilor şi înregistrate în contabilitate;
Vf - veniturile
rezultate din facturarea către ordonatorii de plăţi responsabili cu acoperirea
contravalorii facilităţilor legale de călătorie.
Art. 26. - (1) Determinarea necesarului anual de subvenţie se calculează pornind de la datele prezentate mai
sus, iar alocarea efectivă se realizează cu respectarea strictă a prevederilor
cuprinse în:
- Hotărârea Guvernului nr.
2.408/2004, cu modificările şi completările ulterioare;
- Ordinul ministrului
finanţelor publice şi al ministrului transporturilor, construcţiilor şi
turismului nr. 504/501/2005.
(2) Subvenţia necesară acoperirii costurilor şi asigurării
unei rate de profit de 5% se determină utilizând formula:
Snec = 1,05 x CTOTALE - Vtot
unde:
Ctotale - cheltuielile
totale necesare pentru realizarea pachetului minim social;
Vtot - veniturile
totale din activitatea de transport public de călători.
Art. 27. - Rezultatul calculelor privind necesarul de
subvenţie se depune la Ministerul Transporturilor pentru aprobare împreună cu
proiectul bugetului de venituri şi cheltuieli.
CAPITOLUL VIII
Dispoziţii finale
Art. 28. - Tarifele maximale pentru transportul de
călători pe calea ferată - deservire generală, prevăzute în TIC, care pot fi
percepute de operatorii de transport feroviar public de călători pentru
deservirea generală se pot stabili, ajusta sau modifica cu respectarea
prezentei metodologii.
Art. 29. - Anexa face parte integrantă din prezenta
metodologie.
ANEXA la metodologie
FIŞA DE CALCUL
pentru fundamentarea tarifelor în transportul de
călători pe calea ferată - deservire generală
Nr. crt.
|
Elemente de cheltuieli
|
U.M.
|
Actual pe perioada:
............
|
Realizat pe perioada:
...............
|
Propus pe perioada:
..............
|
Indici faţă de:
actual/realizat
|
0
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
I.
|
NUMĂR DE CĂLĂTORI
|
mil. căl.
|
|
|
|
|
II.
|
TOTAL VENITURI - din care:
|
mii lei
|
|
|
|
|
|
A. Venituri din exploatare -
din care:
transportul de călători - deservire generală
|
mii lei
|
|
|
|
|
|
mii lei
|
|
|
|
|
|
1. Venituri din încasări
|
mii lei
|
|
|
|
|
|
2. Subvenţii de exploatare
|
mii lei
|
|
|
|
|
|
3. Venituri auxiliare
|
mii lei
|
|
|
|
|
|
4. Vânzări de mărfuri
|
mii lei
|
|
|
|
|
|
B. Venituri financiare
|
mii lei
|
|
|
|
|
|
C. Venituri extraordinare
|
mii lei
|
|
|
|
|
III.
|
TOTAL CHELTUIELI - din care:
|
mii lei
|
|
|
|
|
|
A. Cheltuieli de exploatare -
din care:
transportul de călători - deservire generală
|
mii lei
|
|
|
|
|
|
mii lei
|
|
|
|
|
|
1. Materii prime, materiale, piese de schimb, alte consumabile
|
mii lei
|
|
|
|
|
|
2. Combustibili şi lubrifianţi
|
mii lei
|
|
|
|
|
|
3. Energie electrică şi apă
|
mii lei
|
|
|
|
|
|
4. Amortizare
|
mii lei
|
|
|
|
|
|
5. Reparaţii
|
mii lei
|
|
|
|
|
|
6. Cheltuieli cu infrastructura:
|
mii lei
|
|
|
|
|
|
- acces pe infrastructura feroviară
|
mii lei
|
|
|
|
|
|
- chiriile pentru spaţiile şi terenurile închiriate
|
mii lei
|
|
|
|
|
|
- servicii informatice
|
mii lei
|
|
|
|
|
|
7. Alte cheltuieli (cheltuieli cu paza, salubrizarea etc.)
|
mii lei
|
|
|
|
|
|
8. Cheltuieli cu personalul - din care:
|
mii lei
|
|
|
|
|
|
- salarii brute
|
mii lei
|
|
|
|
|
|
B. Cheltuieli financiare
|
mii lei
|
|
|
|
|
|
C. Cheltuieli extraordinare
|
mii lei
|
|
|
|
|
IV.
|
PROFIT/PIERDERE
|
mii lei
|
|
|
|
|
V.
|
TARIF MEDIU:
Venituri
din încasări
Nr. călători
|
lei/căi.
|
|
|
|
|