ORDIN
Nr. 296 din 20 februarie 2004
privind modificarea si completarea Ordinului ministrului transporturilor,
constructiilor si turismului nr. 1.170/2003 pentru aprobarea Normelor
metodologice de aplicare a Legii nr. 38/2003 privind transportul in regim de
taxi si in regim de inchiriere - Metodologia de licentiere a transporturilor
rutiere publice de persoane sau bunuri in regim de taxi, a transporturilor
rutiere publice de persoane in regim de inchiriere, conditiile privind agrearea
si inspectia tehnica periodica a autovehiculelor care efectueaza transport in
regim de taxi, precum si metodologia de eliberare a certificatului de atestare
a pregatirii profesionale a taximetristilor
ACT EMIS DE: MINISTERUL TRANSPORTURILOR, CONSTRUCTIILOR SI
TURISMULUI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 318 din 13 aprilie 2004
In temeiul prevederilor art. 62 alin. (1) din Legea nr. 38/2003 privind
transportul in regim de taxi si in regim de inchiriere, ale Ordonantei Guvernului
nr. 93/2003 pentru prorogarea termenului prevazut la art. 59 alin. (1) din
Legea nr. 38/2003 privind transportul in regim de taxi si in regim de
inchiriere, precum si ale art. 5 alin. (4) din Hotararea Guvernului nr.
740/2003 privind organizarea si functionarea Ministerului Transporturilor,
Constructiilor si Turismului,
ministrul transporturilor, constructiilor si turismului emite urmatorul
ordin:
Art. 1
Ordinul ministrului transporturilor, constructiilor si turismului nr.
1.170/2003 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr.
38/2003 privind transportul in regim de taxi si in regim de inchiriere -
Metodologia de licentiere a transporturilor rutiere publice de persoane sau
bunuri in regim de taxi, a transporturilor rutiere publice de persoane in regim
de inchiriere, conditiile privind agrearea si inspectia tehnica periodica a
autovehiculelor care efectueaza transport in regim de taxi, precum si
metodologia de eliberare a certificatului de atestare a pregatirii profesionale
a taximetristilor, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 577
din 12 august 2003, se modifica dupa cum urmeaza:
1. Titlul ordinului va avea urmatorul cuprins:
"ORDIN
pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 38/2003 privind
transportul in regim de taxi si in regim de inchiriere - Metodologia de
licentiere a transporturilor rutiere publice de persoane sau bunuri in regim de
taxi, a transporturilor rutiere publice de persoane in regim de inchiriere,
conditiile privind agrearea autovehiculelor care efectueaza transport in regim
de taxi, precum si metodologia de eliberare a certificatului de atestare a
pregatirii profesionale a taximetristilor"
2. Articolul 1 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 1
Se aproba Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 38/2003 privind
transportul in regim de taxi si in regim de inchiriere - Metodologia de
licentiere a transporturilor rutiere publice de persoane sau bunuri in regim de
taxi, a transporturilor rutiere publice de persoane in regim de inchiriere,
conditiile privind agrearea autovehiculelor care efectueaza transport in regim
de taxi, precum si metodologia de eliberare a certificatului de atestare a
pregatirii profesionale a taximetristilor, prevazute in anexa care face parte
integranta din prezentul ordin."
Art. 2
Anexa la ordinul prevazut la art. I, al carei titlu este "Norme
metodologice de aplicare a Legii nr. 38/2003 privind transportul in regim de
taxi si in regim de inchiriere - Metodologia de licentiere a transporturilor
rutiere publice de persoane sau bunuri in regim de taxi, a transporturilor
rutiere publice de persoane in regim de inchiriere, conditiile privind agrearea
autovehiculelor care efectueaza transport in regim de taxi, precum si metodologia
de eliberare a certificatului de atestare a pregatirii profesionale a
taximetristilor, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:
1. Articolul 1 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 1
Prezentele norme metodologice reglementeaza metodologia de licentiere a
transporturilor rutiere publice de persoane sau bunuri in regim de taxi, a
transporturilor rutiere publice de persoane in regim de inchiriere, conditiile
privind agrearea autovehiculelor care efectueaza transport in regim de taxi,
precum si metodologia de eliberare a certificatului de atestare a pregatirii
profesionale a taximetristilor."
2. Alineatul (1) al articolului 7 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 7
(1) Licenta de transport rutier public in regim de taxi se elibereaza de catre
agentia teritoriala a Autoritatii Rutiere Romane - A.R.R., in aceleasi conditii
in care se acorda la transportul public local de calatori, operatorilor de
transport taxi, persoane juridice, care urmeaza sa desfasoare activitati de
transport rutier in regim de taxi, care detin in proprietate sau cu orice alt
titlu (cu exceptia comodatului) autovehicule si care indeplinesc conditiile
privind baza tehnico-materiala, competenta profesionala, capacitatea financiara
si onorabilitatea."
3. Litera e) a alineatului (2) al articolului 8 va avea urmatorul cuprins:
"e) dovada ca indeplineste conditiile privind capacitatea financiara,
dovedita prin raportul unui auditor autorizat, intocmit pe baza ultimului
bilant contabil vizat de directia finantelor publice, din care sa reiasa ca
societatea prezinta solvabilitate determinata de valoarea patrimoniului prin
care asigura un nivel de 500 euro pentru fiecare licenta de executie pentru
vehicul eliberata. Raportul auditorului va fi insotit de o copie de pe bilantul
contabil respectiv.
In cazul in care operatorul de transport obtine pentru prima oara licenta
de transport public in regim de taxi, dovada capacitatii financiare se
considera indeplinita temporar daca pentru fiecare licenta de executie pentru
vehicul solicitata prezinta dovada ca detine autovehiculul respectiv in
proprietate.
Vizarea anuala a licentei de transport in regim de taxi se realizeaza in
conditiile respectarii prevederilor primului alineat."
4. Alineatul (4) al articolului 23 va avea urmatorul cuprins:
"(4) Licentele de executie pentru vehicul se elibereaza de catre
agentiile teritoriale ale Autoritatii Rutiere Romane - A.R.R. operatorilor de
transport taxi detinatori de licenta de transport rutier public in regim de
taxi sau de exemplare de serviciu ale licentei de transport rutier public in
regim de taxi, precum si taximetristilor independenti detinatori de licenta
taxi, pentru parcul detinut in conditiile legii, pentru o perioada de 5 ani, si
isi pastreaza valabilitatea numai in conditiile vizarii anuale de catre
emitent, cu plata tarifelor aferente."
5. Dupa alineatul (4) al articolului 23 se introduce un nou alineat,
alineatul (4^1), cu urmatorul cuprins:
"(4^1) Perioada de valabilitate pentru care este eliberata licenta de
executie pentru vehicul nu poate depasi perioada de valabilitate a licentei de
transport rutier public in regim de taxi sau a licentei taxi, dupa caz."
6. Alineatul (1) al articolului 27 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 27
(1) Licenta de executie pentru vehicul se suspenda in cazul in care nu mai
sunt indeplinite conditiile care au stat la baza eliberarii ei, precum si in
cazul suspendarii licentei de transport rutier public in regim de taxi sau a
licentei taxi."
7. Litera d) a articolului 28 va avea urmatorul cuprins:
"d) in cazul anularii licentei de transport rutier public in regim de
taxi sau a licentei taxi."
8. Titlul partii a II-a va avea urmatorul cuprins:
"PARTEA II
Conditii privind agrearea autovehiculelor de transport in regim de
taxi"
9. Alineatul (1) al articolului 29 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 29
(1) Eliberarea certificatului de agreare pentru autovehiculele destinate
transportului de persoane sau bunuri in regim de taxi se face contra cost de
catre RAR, prin reprezentantele sale judetene, respectiv reprezentanta
municipiului Bucuresti."
10. Litera c) a alineatului (2) al articolului 29 va avea urmatorul
cuprins:
"c) autoturismul are dotarile stabilite, conform legii, in stare de
functionare, respectiv:
- este dotat cu aparat de taxat, pentru care se face dovada ca
distribuitorul, autorizat de Ministerul Finantelor Publice, are aprobare de
model din partea Biroului Roman de Metrologie Legala care atesta ca aparatul
corespunde prevederilor Legii nr. 38/2003 si normelor in vigoare; pana la 30
iunie 2004 se accepta si aparatele de taxat care nu corespund prevederilor
Legii nr. 38/2003;
- este dotat legal cu statie radio de emisie-receptie; prevederea este
obligatorie pentru taxiurile autorizate de primariile municipiilor si optionala
pentru taxiurile autorizate de primariile celorlalte localitati, precum si
pentru taxiurile cu autorizatie sezoniera, situatie care se va mentiona in
certificatul de agreare, dupa caz;
- este dotat cu dispozitiv de alarma la dispozitia soferului, pentru
protectia sa. Dispozitivul trebuie sa poata transmite, prin actionare discreta,
semnale de alarma prin sistem de radio sau GPS; dispozitivul de alarmare poate
fi incorporat in statia radio de emisie-receptie.
Regimul optional al dotarii cu statia radio de emisie-receptie, prevazut la
a doua liniuta, se aplica si pentru dispozitivul de alarma in mod similar;
- este dotat cu lampa taxi certificata de RAR, care functioneaza in
concordanta cu pozitiile de operare in care lucreaza aparatul de taxat,
respectiv <<Liber>> si <<Ocupat>>; pana la 30 iunie
2004 se accepta si lampile taxi care nu corespund prevederilor Legii nr.
38/2003;
- pozitiile de lucru ale lampii taxi, <<Liber>> si
<<Ocupat>>, trebuie sa aiba corespondent vizibil in afisajul client
al aparatului de taxat; prevederea nu este obligatorie pana la 30 iunie
2004;"
11. Litera c) a alineatului (3) al articolului 29 va avea urmatorul
cuprins:
"c) autovehiculul are dotarile stabilite conform legii, in stare de
functionare, respectiv:
- este dotat cu aparat de taxat, pentru care se face dovada ca
distribuitorul, autorizat de Ministerul Finantelor Publice, are aprobare de
model din partea Biroului Roman de Metrologie Legala care atesta ca aparatul
corespunde prevederilor Legii nr. 38/2003 si normelor in vigoare; pana la 30
iunie 2004 se accepta si aparatele de taxat care nu corespund prevederilor
Legii nr. 38/2003;
- este dotat cu lampa taxi certificata de RAR, care functioneaza in
concordanta cu pozitiile de operare in care lucreaza aparatul de taxat,
respectiv <<Liber>> si <<Ocupat>>; pana la 30 iunie
2004 se accepta si lampile taxi care nu corespund prevederilor Legii nr.
38/2003;
- pozitiile de lucru ale lampii taxi, <<Liber>> si
<<Ocupat>>, trebuie sa aiba corespondent vizibil in afisajul client
al aparatului de taxat; prevederea nu este obligatorie pana la 30 iunie 2004;
- este dotat legal cu statie radio de emisie-receptie; prevederea este
obligatorie pentru autovehiculele destinate transportului de bunuri in regim de
taxi, autorizate de primariile municipiilor, si optionala pentru autovehiculele
destinate transportului de bunuri in regim de taxi, autorizate de primariile
celorlalte localitati, situatie care se va mentiona in certificatul de agreare,
dupa caz;
- este dotat cu dispozitiv de alarma la dispozitia soferului, pentru
protectia sa. Dispozitivul trebuie sa poata transmite, prin actionare discreta,
semnale de alarma prin sistem de radio sau GPS; dispozitivul de alarmare poate
fi incorporat in statia radio de emisie-receptie.
Regimul optional al dotarii cu statia radio de emisie-receptie, prevazut la
a patra liniuta, se aplica si pentru dispozitivul de alarma in mod
similar;"
12. Litera f) a alineatului (3) al articolului 29 va avea urmatorul
cuprins:
"f) are elementele de caroserie de culoarea stabilita prin hotarare a
consiliului local sau a Consiliului General al Municipiului Bucuresti, dupa
caz.
In cazul in care consiliul local sau Consiliul General al Municipiului
Bucuresti a stabilit culoarea taxiului obligatorie numai pentru partea de
deasupra benzii duble tip sah, aceasta va fi aplicata cel putin pe stalpii si
pe cupola caroseriei, de la nivelul benzii in sus."
13. Articolul 30 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 30
(1) Inspectia tehnica periodica a autovehiculelor agreate, licentiate si
autorizate pentru transportul rutier in regim de taxi se face de catre RAR, in
reprezentantele sale, respectiv reprezentanta municipiului Bucuresti, sau de
catre statiile de inspectie tehnica periodica autorizate, detinatoare de
contract de franciza incheiat cu RAR in conditiile legii si monitorizate de
catre acesta. Prin derogare de la prevederile art. 7 din anexa la Ordinul
ministrului transporturilor nr. 353/1998, modificat prin Ordinul ministrului
transporturilor, constructiilor si turismului nr. 61/2003, inspectia tehnica
periodica la autovehiculele agreate, licentiate si autorizate pentru
transportul rutier in regim de taxi, echipate cu instalatii de alimentare cu
GPL, se face de catre RAR, in reprezentantele sale, respectiv reprezentanta
municipiului Bucuresti, sau in statiile de inspectie tehnica periodica
autorizate, detinatoare de contract de franciza incheiat cu RAR in conditiile
legii si monitorizate de catre acesta.
(2) Certificatele de agreare definitive se atribuie pentru o perioada de 5
ani de la data eliberarii si sunt valabile numai in conditiile vizarii anuale
de catre RAR, cu plata tarifelor aferente.
(3) Viza anuala a certificatelor de agreare se acorda numai daca
autovehiculele prezentate indeplinesc cumulativ urmatoarele conditii:
a) au inspectia tehnica periodica efectuata si in termenul de valabilitate,
conform reglementarilor privind incadrarea vehiculelor rutiere inmatriculate in
normele tehnice privind siguranta circulatiei rutiere, protectia mediului si in
categoria de folosinta conform destinatiei - RNTR 1;
b) sunt mentinute conditiile de agreare stabilite la art. 29;
c) sunt indeplinite cerintele referitoare la dotarile suplimentare cerute
prin Legea nr. 38/2003, ulterioare agrearii initiale.
(4) Autovehiculul prezentat pentru verificarea dotarilor prevazute la alin.
(3) lit. c) trebuie sa indeplineasca cumulativ urmatoarele conditii:
a) are aplicate pe cele doua portiere spate, iar in cazul transportului de
bunuri in regim de taxi, pe partile laterale ale cabinei sau caroseriei cele
doua indicatoare marcate, stabilite ca model unic la nivelul localitatii prin
hotarare a consiliului local sau a Consiliului General al Municipiului
Bucuresti, care trebuie sa contina:
- numarul autorizatiei taxi;
- localitatea de autorizare;
- data expirarii autorizatiei taxi;
b) are aplicata pe cele doua portiere fata valoarea tarifului pe kilometru,
a tarifului pe ora si a tarifului de pornire;
c) nu are pe geamuri aplicate inscrisuri, colante sau altele asemenea, care
ar putea afecta vizibilitatea din si inspre interior."
14. Alineatele (6), (7) si (8) ale articolului 31 vor avea urmatorul
cuprins:
"(6) Toate aparatele de taxat si lampile taxi existente pe taxiuri vor
putea fi utilizate pana la inlocuirea lor, conform legii, dar nu mai tarziu de
30 iunie 2004. Toate statiile radio existente pe taxiuri si a caror inlocuire
se impune prin reglementarile in vigoare vor putea fi utilizate pana la
inlocuirea lor, dar nu mai tarziu de 31 decembrie 2003.
(7) Certificatele de agreare existente la data de 28 aprilie 2003 vor fi
valabile pana la 31 decembrie 2003. Valabilitatea poate fi prelungita pana la
30 iunie 2004, in conditiile prezentelor norme metodologice, perioada in care
aparatul de taxat si lampa taxi existente vor fi inlocuite cu noile tipuri
prevazute de Legea nr. 38/2003.
(8) Pana la eliberarea autorizatiilor taxi de catre consiliile locale sau
Consiliul General al Municipiului Bucuresti, dupa caz, se vor realiza
urmatoarele:
a) operatorii de transport taxi, taximetristii independenti si operatorii
pentru activitatea de dispecerat taxi vor solicita de la agentia Autoritatii
Rutiere Romane - A.R.R. eliberarea licentelor de transport rutier public in
regim de taxi, a licentelor taxi si a licentelor de executie pentru activitatea
de dispecerat taxi, in conditiile stabilite de lege;
b) RAR si agentia Autoritatii Rutiere Romane - A.R.R. vor elibera
certificate de agreare si, respectiv, licente de executie pentru vehicul,
temporare, in conditiile in care nu au avut loc dotarea si amenajarea
taxiurilor, conform legii, pana la 31 decembrie 2003, respectiv dotarea cu
aparat de taxat si lampa taxi pana la 30 iunie 2004, acestea urmand sa fie
preschimbate in definitive dupa reverificarea agrearii de catre RAR. Pe baza
certificatelor de agreare temporare se pot elibera licente de executie
temporare pentru vehicul si pe baza acestora se pot elibera autorizatiile taxi
de catre primarie;
c) pana la 30 iunie 2004, RAR va agrea temporar autoturismele prezentate
pentru activitate de taxi daca acestea indeplinesc cumulativ urmatoarele
conditii minimale:
- au inspectia tehnica periodica in termenul de valabilitate;
- sunt dotate cu aparate de taxat si statie radio de emisie-receptie in
stare de functionare;
- au in dotare caseta taxi;
- au insemnele, inscrisurile, elementele de culoare ale caroseriei conform
prevederilor Legii nr. 38/2003 si ale regulamentului de organizare si
functionare a taximetriei, stabilit de consiliile locale sau Consiliul General
al Municipiului Bucuresti, dupa caz;
- sunt dotate cu portiere de acces si evacuare in dreptul fiecarei banchete
sau fiecarui scaun pentru clienti, dupa caz, precum si cu spatiu de 100 dm^3
necesar transportului bagajelor de mana, in conditiile prezentelor norme
metodologice, si nu pot transporta mai mult de 4 persoane in afara
conducatorului auto;
d) RAR va agrea temporar autovehicule pentru activitatea de taxi pana la 30
iunie 2004, in conditiile in care acestea nu au finalizat inlocuirea aparatelor
de taxat si casetelor taxi, conform prevederilor Legii nr. 38/2003; dupa
aceasta data certificatele de agreare temporare se vor preschimba, contra cost,
in certificate de agreare definitive, in conditiile art. 30 alin. (2), numai
daca au fost finalizate dotarile respective. Dupa 30 iunie 2004 certificatele
de agreare temporare, eliberate de catre RAR, isi pierd valabilitatea;
e) operatiunea de pregatire a parcului de autoturisme pentru agreare
definitiva ca taxiuri de catre RAR incepe cu data intrarii in vigoare a
prezentelor norme metodologice si se finalizeaza la 30 iunie 2004, urmand ca
procedura de agreare definitiva sa se efectueze pe baza unor programari
stabilite de comun acord intre RAR si camera taximetristilor, ca filiala
judeteana, sau cu asociatiile profesionale reprezentative, prin filialele
judetene."
15. Articolul 32 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 32
Planul de operatii privind desfasurarea procedurii de agreare, procedura de
omologare/certificare a lampilor taxi, planul de operatii privind verificarea
anuala in vederea acordarii vizei certificatului de agreare definitiv pentru
autovehiculele taxi, precum si modelul certificatului de agreare se stabilesc
de RAR."
16. La articolul 34, dupa litera e) se introduce o noua litera, litera f),
cu urmatorul cuprins:
"f) sa prezinte recomandarea gratuita din partea camerelor
taximetristilor, ca filiale judetene, sau din partea unei asociatii
profesionale reprezentative la nivel national, prin filialele judetene."
17. Dupa alineatul (4) al articolului 39 se introduce un nou alineat,
alineatul (5), cu urmatorul cuprins:
"(5) Vizarea anuala a certificatului de atestare a pregatirii
profesionale este conditionata de mentinerea indeplinirii conditiilor si a
valabilitatii documentelor prevazute la art. 34."
18. La alineatul (2) al articolului 40, dupa litera k) se introduce o noua
litera, litera l), cu urmatorul cuprins:
"l) taximetristul nu s-a prezentat pentru vizarea certificatului de
atestare a pregatirii profesionale in termen de cel mult 15 zile calendaristice
de la data expirarii vizei precedente."
Art. 3
Autoritatea Rutiera Romana - A.R.R. si Regia Autonoma "Registrul Auto
Roman" vor duce la indeplinire prevederile prezentului ordin.
Art. 4
Prezentul ordin va fi publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
p. Ministrul transporturilor,
constructiilor si turismului,
Sergiu Sechelariu,
secretar de stat