ORDIN Nr. 300
din 21 august 2009
pentru punerea în aplicare a
Instructiunilor privind conditiile si criteriile de aplicare a unei politici de
clementa potrivit prevederilor art. 51 alin. (2) din Legea concurentei nr.
21/1996
ACT EMIS DE:
CONSILIUL CONCURENTEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 610 din 7 septembrie 2009
In baza:
- Decretului Preşedintelui României nr. 700/2009 pentru
numirea preşedintelui Consiliului Concurenţei;
- prevederilor art. 20 alin. (4) lit. f), ale art. 21
alin. (2) şi ale art. 27 alin. (1), precum şi ale art. 28 alin. (1) din Legea
concurenţei nr. 21/1996, republicată,
având în vedere avizul favorabil al Consiliului
Legislativ,
preşedintele Consiliului Concurenţei emite următorul ordin:
Art. 1. -In urma adoptării în plenul Consiliului
Concurenţei se pun în aplicare Instrucţiunile privind condiţiile şi criteriile
de aplicare a unei politici de clemenţă potrivit prevederilor art. 51 alin. (2)
din Legea concurenţei nr. 21/1996, republicată, prevăzute în anexa care face
parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - Compartimentele de specialitate din cadrul
Consiliului Concurenţei vor urmări punerea în aplicare a prevederilor
prezentului ordin.
Art. 3. - Instrucţiunile intră în vigoare la data
publicării lor în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Art. 4. - La data intrării în vigoare a prezentului
ordin se abrogă Ordinul preşedintelui Consiliului Concurenţei nr. 93/2004
pentru punerea în aplicare a Instrucţiunilor privind condiţiile şi criteriile
de aplicare a unei politici de clemenţă potrivit prevederilor art. 56 alin. (2)
din Legea concurenţei nr. 21/1996, cu modificările şi completările ulterioare,
publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 430 din 13 mai 2004.
Preşedintele Consiliului Concurenţei,
Bogdan Marius Chiriţoiu
ANEXĂ
INSTRUCŢIUNI
privind condiţiile şi criteriile de aplicare a unei
politici de clemenţă potrivit prevederilor art. 51 alin. (2) din Legea
concurenţei nr. 21/1996
In temeiul art. 27 alin. (1) şi (3) din Legea
concurenţei nr. 21/1996, republicată,
Consiliul Concurenţei adoptă
prezentele instrucţiuni.
CAPITOLUL I
Introducere. Sfera de cuprindere a instrucţiunilor
privind condiţiile de aplicare a unei politici de clemenţă
1. Prezentele instrucţiuni stabilesc cadrul prin care
se recompensează cooperarea operatorilor economici cu Consiliul Concurenţei,
atunci când aceşti operatori economici sunt sau au fost parte a unei înţelegeri
grave ce a afectat teritoriul României sau o parte a acestuia.
2. In înţelesul prezentelor instrucţiuni, înţelegerile
grave sunt:
a) înţelegerile şi/sau practicile concertate
orizontale, între 2 ori mai mulţi concurenţi, îndreptate către sau având ca
efect coordonarea comportamentului concurenţial pe piaţă şi/sau către
influenţarea parametrilor relevanţi ai cadrului concurenţial, prin adoptarea
unor practici precum fixarea preţurilor de cumpărare ori de vânzare sau a unor
condiţii comerciale, alocarea cotelor de producţie ori a celor de vânzare,
împărţirea pieţelor sau a clienţilor, incluzând licitaţiile trucate,
restrictionarea importurilor ori a exporturilor şi/sau alte acte
anticoncurenţiale îndreptate împotriva unor concurenţi; acestea sunt denumite, generic,
carteluri;
b) înţelegerile şi/sau practicile concertate verticale
între operatorii economici, referitoare la condiţiile în care părţile pot
cumpăra, vinde ori revinde anumite produse sau servicii, care au ca obiect
restrângerea libertăţii cumpărătorului de a-şi determina preţul de vânzare
şi/sau restrictionarea teritoriului sau a clientelei, care conferă protecţie
teritorială absolută.
3. Prezentele instrucţiuni nu se aplică înţelegerilor
orizontale sau verticale care, conform legii, pot fi exceptate de la
interdicţia prevăzută la art. 5 alin. (1) din Legea Concurenţei nr. 21/1996,
republicată, şi/sau la art. 81 alin. (1) din Tratatul de instituire a
Comunităţii Europene, denumit în continuare Tratat.
4. Aceste înţelegeri1 reprezintă unele
dintre cele mai serioase încălcări ale legislaţiei în domeniul concurenţei, iar
descoperirea şi sancţionarea acestora este una dintre priorităţile Consiliului
Concurenţei. Orice operator economic care va fi descoperit că este parte a unei
astfel de înţelegeri va primi o amendă substanţială.
5. Inţelegerile presupun, aşadar, o practică în comun a
cel puţin 2 operatori economici. Recompensarea denunţării acestei practici, în
schimb, are un caracter strict individual'. O cerere pentru clemenţă depusă în
comun de către mai mulţi operatori economici nu va fi considerată o cerere în
sensul prezentelor instrucţiuni.
6. Prin intermediul prezentelor instrucţiuni,
operatorii economici pot obţine imunitate la amendă sau reducerea cuantumului
acesteia, sub rezerva îndeplinirii condiţiilor prevăzute în capitolele
următoare.
7. In sistemul existent, de competenţe paralele între
Comisia Europeană şi autorităţile naţionale de concurenţă, o cerere pentru
clemenţă înaintată unei autorităţi nu este considerată o cerere pentru clemenţă
şi în faţa unei alte autorităţi. De aceea, este în interesul operatorului
economic să solicite clemenţă Consiliului Concurenţei, în situaţia în care
teritoriul românesc a fost afectat de practica anticoncurenţială, iar
autoritatea română de concurenţă ar putea fi considerată bine plasată pentru a
acţiona împotriva respectivei încălcări.
1 Noţiunea de înţelegeri
din prezentele instrucţiuni va fi asimilată noţiunii de înţelegeri grave,
astfel cum acestea sunt definite la pct. 2.
CAPITOLUL II
Imunitatea la amendă
8. Imunitatea la amendă reprezintă exonerarea de la
aplicarea amenzii pentru încălcarea prevederilor art. 5 alin. (1) din Legea nr.
21/1996, republicată, şi a art. 81 alin. (1) din Tratat, în condiţiile
prezentelor instrucţiuni. Există două tipuri de imunitate la amendă, respectiv
cea de tip A şi cea de tip B.
SECŢIUNEA I
Imunitatea de tipul A
9. Consiliul Concurenţei va acorda imunitatea la amendă
dacă sunt îndeplinite cumulativ următoarele condiţii:
a) operatorul economic este primul care furnizează
informaţii şi elemente probatorii care, în opinia Consiliului Concurenţei,
permit declanşarea procedurii de investigaţie şi efectuarea de inspecţii
inopinate;
b) la data furnizării elementelor probatorii, Consiliul
Concurenţei nu deţinea suficiente elemente pentru declanşarea procedurii de
investigaţie sau efectuarea de inspecţii inopinate;
c) sunt îndeplinite condiţiile generale pentru
acordarea clemenţei, prevăzute la pct. 20.
10. Pentru ca autoritatea de concurenţă să poată
declanşa procedura de investigaţie şi să poată efectua inspecţiile inopinate în
conformitate cu prevederile pct. 9, operatorul economic va trebui să furnizeze
următoarele informaţii şi elemente probatorii:
a) o declaraţie1 care va include, în măsura
în care operatorul economic are cunoştinţă despre aceste elemente la momentul
înaintării cererii:
- o descriere detaliată a modului de organizare a
presupusei înţelegeri, incluzând:
(i) scopurile sale, activităţile şi modalitatea de
funcţionare;
(ii) produsele sau serviciile implicate, aria
geografică, durata de funcţionare şi volumele de piaţă estimate a fi afectate
de către presupusa înţelegere;
(iii) datele şi locurile de întâlnire, conţinutul
discuţiilor şi participanţii la întâlnirile desfăşurate în cadrul presupusei
înţelegeri;
(iv) toate explicaţiile relevante în legătură cu
elementele probatorii furnizate pentru a susţine cererea;
- numele şi adresa operatorului economic care
înaintează cererea pentru acordarea imunităţii, precum şi numele şi adresele
tuturor celorlalţi operatori economici care participă sau au participat la
presupusa înţelegere;
- numele, funcţiile, amplasarea birourilor şi, în cazul
în care este necesar, adresele de domiciliu ale persoanelor care, din
cunoştinţele operatorului economic, sunt sau au fost parte a presupusei
înţelegeri, incluzând şi persoanele care au fost implicate în numele
operatorului economic;
- informaţii despre autorităţile de concurenţă, din
cadrul sau din afara Uniunii Europene, care au fost contactate sau care urmează
a fi contactate în legătură cu presupusa înţelegere; şi
b) alte probe în legătură cu presupusa înţelegere,
aflate în posesia operatorului economic sau disponibile la momentul înaintării
cererii, incluzând în mod particular orice probe din perioada încălcării
suspectate.
SECŢIUNEA a 2-a
Imunitatea de tipul B
11. Consiliul Concurenţei va acorda imunitatea la
amendă dacă sunt îndeplinite cumulativ următoarele condiţii:
a) operatorul economic este primul care furnizează
informaţii şi elemente probatorii care vor permite Consiliului Concurenţei să
stabilească încălcarea art. 5 alin. (1) din Legea nr. 21/1996, republicată, sau
a art. 81 alin. (1) din Tratat;
b) la data furnizării elementelor probatorii, Consiliul
Concurenţei nu deţinea suficiente elemente pentru a stabili încălcarea art. 5
alin. (1) din Legea nr. 21/1996, republicată, sau a art. 81 alin. (1) din
Tratat;
c) niciun operator economic nu obţinuse imunitatea
condiţionată conform pct. 9, în legătură cu presupusa înţelegere;
d) sunt îndeplinite condiţiile generale pentru acordarea
clemenţei, de la pct. 20.
12. Pentru a obţine imunitatea, operatorul economic
trebuie să furnizeze informaţii şi elemente probatorii de natura celor
prevăzute la pct. 10.
SECŢIUNEA a 3-a
Operatori economici excluşi de la beneficiul
imunităţii la amendă
13. Operatorul economic iniţiator al înţelegerii şi/sau
operatorul economic care a întreprins măsuri pentru a constrânge alţi operatori
economici să participe la presupusa înţelegere sau să rămână parte a acesteia
nu sunt eligibili pentru a beneficia de imunitatea la amendă. Aceştia se mai
pot califica, totuşi, pentru o reducere a cuantumului amenzii, dacă îndeplinesc
cerinţele şi condiţiile prevăzute de prezentele instrucţiuni.
CAPITOLUL III
Reducerea cuantumului amenzii
14. Operatorii economici care dezvăluie participarea
lor la o înţelegere ce afectează teritoriul României, dar care nu îndeplinesc
condiţiile pentru obţinerea imunităţii, pot beneficia, totuşi, de o reducere a
cuantumului amenzii, faţă de nivelul care le-ar fi fost aplicat în mod normal.
15. Pentru a putea beneficia de o asemenea reducere, un
operator economic trebuie să furnizeze Consiliului Concurenţei elemente
probatorii referitoare la pretinsa încălcare a legii, care să aducă o
contribuţie suplimentară semnificativă în raport cu cele aflate deja în posesia
acestuia şi trebuie să îndeplinească condiţiile generale pentru acordarea
clemenţei.
16. Noţiunea de „contribuţie suplimentară
semnificativă" se referă la măsura în care elementele probatorii,
necunoscute până la acea dată, furnizate de un operator economic, consolidează,
prin însăşi natura lor şi/sau prin gradul lor de precizie, capacitatea
Consiliului Concurenţei de a demonstra existenţa presupusei înţelegeri. In
această evaluare, Consiliul Concurenţei consideră că, în general, elementele
probatorii scrise provenind din perioada la care faptele se raportează au o
contribuţie mai mare decât cele stabilite ulterior. Elementele probatorii care
au o legătură directă cu faptele în cauză vor fi considerate ca fiind mai
importante decât acelea care nu au decât o legătură indirectă cu faptele
respective. In mod similar, va fi luat în considerare şi gradul în care este
necesară coroborarea elementelor furnizate cu alte surse, pentru ca
respectivele elemente să poată fi administrate cu succes în cadrul
investigaţiei. Astfel, elementele probatorii concludente vor fi considerate ca
având o contribuţie suplimentară mai importantă decât elementele probatorii
precum declaraţiile, care necesită verificarea şi coroborarea cu alte surse, în
situaţia în care sunt contestate.
17. In toate deciziile emise, la sfârşitul procedurii
de investigaţie, Consiliul Concurenţei va determina nivelul reducerii de care
va beneficia operatorul economic, raportat la amenda care i-ar fi fost aplicată
în mod normal:
a) pentru primul operator economic care furnizează
elemente probatorii ce aduc o contribuţie suplimentară semnificativă: o
reducere cuprinsă între 30% şi 50%;
b) pentru al doilea operator economic care furnizează
elemente probatorii ce aduc o contribuţie suplimentară semnificativă: o
reducere cuprinsă între 20% şi 30%;
1 Declaraţiile pot
lua forma unor documente scrise şi semnate de către reprezentanţii operatorului
economic sau de împuterniciţi în numele acestuia ori pot fi realizate oral, în
acest caz fiind înregistrate pe suport audio.
c) pentru ceilalţi operatori economici care furnizează
elemente probatorii ce aduc o contribuţie suplimentară semnificativă: o
reducere de maximum 20%.
Pentru a determina nivelul reducerii în interiorul
fiecăreia dintre aceste tranşe, Consiliul Concurenţei va lua în considerare
data la care i-au fost comunicate elementele probatorii ce îndeplinesc
condiţiile prevăzute la pct. 15, precum şi valoarea contribuţiei suplimentare
aduse de acestea.
18. Dacă operatorul economic care solicită reducerea
cuantumului amenzii este primul care furnizează elemente, în sensul celor
prevăzute la pct. 16, pe care Consiliul Concurenţei le utilizează pentru a
identifica fapte adiţionale care conduc'la creşterea gravităţii sau duratei
încălcării, acesta nu va lua în calcul aceste fapte adiţionale la stabilirea
cuantumului amenzii aplicate operatorului economic care le-a furnizat.
CAPITOLUL IV
Condiţiile generale pentru acordarea clemenţei
19. Orice operator economic care doreşte să solicite
imunitatea la amendă trebuie să se adreseze Consiliului Concurenţei.
20. Operatorul economic poate beneficia de clemenţă
dacă îndeplineşte cumulativ următoarele condiţii:
a) cooperează în mod real, total, continuu şi prompt cu
Consiliul Concurenţei, de-a lungul întregii proceduri de investigaţie,
respectiv:
- furnizează Consiliului Concurenţei toate informaţiile
relevante şi elementele probatorii de care dispune sau ar putea dispune
referitor la încălcarea suspectată;
- rămâne la dispoziţia Consiliului Concurenţei pentru a
răspunde oricărei solicitări care ar putea contribui la stabilirea faptelor în
cauză;
- nu distruge, falsifică sau ascunde informaţii
relevante ori elemente probatorii referitoare la presupusa înţelegere; şi
- nu dezvăluie existenţa cererii pentru clemenţă sau
conţinutul acesteia înainte ca autoritatea de concurenţă să transmită raportul
de investigaţie părţilor, în afara cazului în care Consiliul Concurenţei a
stabilit altfel;'
b) a încetat implicarea în presupusa înţelegere la
solicitarea Consiliului Concurenţei;
c) nu a dezvăluit intenţia sa de realizare a unei
cereri pentru clemenţă sau elemente ale cererii, decât în faţa altor autorităţi
de concurenţă.
CAPITOLUL V
Elemente procedurale referitoare la acordarea
imunităţii la amendă
SECŢIUNEA 1
Solicitările formale pentru imunitate
21. Un operator economic care înaintează o cerere
formală pentru imunitate trebuie:
a) să furnizeze imediat Consiliului Concurenţei, pe
lângă declaraţii, toate informaţiile şi elementele probatorii de care dispune',
în legătură cu presupusa încălcare a legii; sau
b) să prezinte într-o primă fază informaţiile de care
dispune, într-o formă ipotetică1. In acest caz, operatorul economic
trebuie să prezinte o listă descriptivă a elementelor probatorii propuse a fi
divulgate la o dată ulterioară convenită. Această listă trebuie să reflecte cu
exactitate natura şi conţinutul elementelor probatorii păstrând, în acelaşi
timp, caracterul ipotetic al divulgării. Copii ale documentelor, din care au
fost eliminate pasaje sensibile, pot fi utilizate pentru a arăta natura şi
conţinutul elementelor probatorii prezentate în lista descriptivă. Numele
operatorului economic solicitant, precum şi numele altor operatori economici
implicaţi în presupusa înţelegere nu este necesar a fi divulgate până ia
momentul în care sunt furnizate elementele probatorii indicate in lista
descriptivă. Totuşi, trebuie identificate cu claritate tipul încălcării,
produsul sau' serviciul implicat în presupusa înţelegere, aria geografică
afectată, precum şi durata estimată a presupusei încălcări.
22. Consiliul Concurenţei va confirma în scris primirea
cererii de imunitate la amendă, precum şi data şi ora la care operatorul
economic a furnizat elementele probatorii menţionate.
23. După ce Consiliul Concurenţei a primit informaţiile
şi elementele probatorii, furnizate conform pct. 21 lit. a), şi a verificat
dacă acestea îndeplinesc condiţiile prevăzute la pct. 9 lit. a) şi b) sau pct.
11 lit. a), b) şi c), va acorda operatorului economic, în scris, imunitatea
condiţionată la amendă2.
24. In situaţia în care operatorul economic a prezentat
informaţiile şi elementele probatorii în formă ipotetică, Consiliul Concurenţei
va verifica dacă natura şi conţinutul elementelor probatorii descrise în lista
menţionată la pct. 21 lit. b) îndeplinesc condiţiile prevăzute la pct. 9 lit.
a) şi b) sau pct. 11 lit. a), b) şi c) şi va informa operatorul economic. După
furnizarea elementelor probatorii, dar nu mai târziu de data convenită, şi după
ce a verificat că acestea corespund descrierii făcute în listă, Consiliul
Concurenţei îi va acorda, în scris, operatorului economic imunitatea
condiţionată la amendă.
25. Consiliul Concurenţei va informa operatorul
economic, în scris, în ceea ce priveşte neîndeplinirea condiţiilor prevăzute la
pct. 9 şi 11.
SECŢIUNEA a 2-a
Solicitarea unui număr de ordine
26. Un participant la înţelegere poate contacta
Consiliul Concurenţei, manifestându-şi voinţa de a coopera cu autoritatea de
concurenţă. In acest sens, operatorul economic poate solicita acordarea unui
număr de ordine3, pentru a furniza informaţiile prevăzute de
prezentele instrucţiuni, cu scopul de a-şi asigura prioritatea în ceea ce
priveşte ordinea de înregistrare a cererilor de imunitate. Operatorul economic
va justifica cererea sa de obţinere a unui număr de ordine.
27. Consiliul Concurenţei poate acorda numărul de
ordine pe o perioadă care va fi specificată de la caz la caz, pentru a permite
colectarea informaţiilor şi a elementelor probatorii necesare.
28. Pentru a putea obţine un număr de ordine,
operatorul economic trebuie să furnizeze autorităţii de concurenţă informaţii
referitoare la numele şi adresa sa, părţile la presupusa înţelegere,
produsul/produsele şi teritoriul/teritoriile afectate, tipul înţelegerii,
durata estimată a încălcării, precum şi o scurtă descriere a modalităţii de
funcţionare a presupusei înţelegeri.
Operatorul economic trebuie, de asemenea, să informeze
Consiliul Concurenţei cu privire la cererile pentru clemenţă adresate sau pe
care intenţionează să le adreseze altor autorităţi de concurenţă, cu privire la
presupusa înţelegere.
29. Atunci când va acorda un număr de ordine, Consiliul
Concurenţei va stabili termenul în care operatorul economic îşi poate completa
cererea cu informaţiile şi elementele probatorii necesare îndeplinirii
condiţiilor de obţinere a imunităţii.
30. Operatorii economici care beneficiază de un număr
de ordine nu pot să îşi completeze solicitarea prin înaintarea unei cereri
formale sub'formă ipotetică.
31. Dacă operatorul economic îşi completează cererea în
termenul stabilit de către Consiliul Concurenţei, se va considera că
informaţiile şi elementele probatorii furnizate au fost transmise la data
acordării numărului de ordine.
1 Prezentarea
tuturor elementelor specificate la pct. 21, fără cerinţa de a identifica numele
companiilor implicate.
2 In înţelesul
prezentelor instrucţiuni, imunitatea condiţionată la amendă reprezintă
recunoaşterea, de către Consiliul Concurenţei, a eligibilităţii operatorului
economic pentru a beneficia de imunitate la amendă.
3 Noţiunea de număr
de ordine este similară noţiunii de „marker" consacrată prin Comunicarea
Comisiei privind imunitatea la amenzi şi reducerea cuantumului amenzilor în
cazurile de cartel, publicată in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. C 298
din 8 decembrie 2006.
32. In situaţia în care solicitarea nu este completată
în termenul stabilit, Consiliul Concurenţei o va respinge. In cazul în care
operatorul economic va reveni şi va solicita din nou imunitatea, iar aceasta nu
a fost încă' acordată condiţionat, acesta nu va mai avea posibilitatea să
recurgă la sistemul numărului de ordine sau la cererea formală sub forma
ipotetică. Operatorul economic va putea înainta Consiliului Concurenţei doar o
cerere formală prin care să furnizeze imediat toate informaţiile şi elementele
probatorii de care dispune, în legătură cu presupusa încălcare a legii.
SECŢIUNEA a 3-a
Solicitările simplificate pentru imunitatea de
tipul A
33. In situaţia în care Comisia Europeană este „mai
bine plasată" pentru a analiza un caz, în concordanţă cu prevederile pct.
14 din Comunicarea Comisiei privind cooperarea în cadrul reţelei autorităţilor
de concurenţă1, operatorul economic care a înaintat sau doreşte să înainteze
o cerere pentru acordarea imunităţii Comisiei Europene poate adresa o
solicitare simplificată pentru acordarea imunităţii şi Consiliului Concurenţei,
atunci când consideră că autoritatea română de concurenţa ar putea fi mai bine
plasată, conform aceleiaşi comunicări.
34. Solicitarea simplificată trebuie să includă o
scurtă descriere a următoarelor elemente:
a) numele şi adresa operatorului economic care
realizează solicitarea;
b) celelalte părţi implicate în presupusa înţelegere;
c) produsul/produsele şi zona geografică afectată;
d) tipul înţelegerii;
e) durata estimată a încălcării;
f) statele membre pe teritoriul cărora se află,
probabil, elementele probatorii;
g) informaţii referitoare la existenţa altor cereri
pentru clemenţă, existente sau potenţiale, privind aceeaşi presupusă
înţelegere.
35. După primirea solicitării simplificate, Consiliul
Concurenţei va confirma în scris înregistrarea acesteia şi, dacă este cazul,
faptul că operatorul economic este primul'care a solicitat acordarea imunităţii.
36. In cazul în care Consiliul Concurenţei decide să
solicite informaţii suplimentare, operatorul economic trebuie să le furnizeze
prompt. Atunci când Consiliul Concurenţei decide să acţioneze referitor la
cazul respectiv, va stabili un termen în care operatorul economic trebuie să
furnizeze toate informaţiile şi elementele probatorii necesare îndeplinirii
condiţiilor de obţinere a imunităţii. Dacă operatorul economic transmite
elementele respective în termenul stabilit de Consiliul Concurenţei, se va considera
că acestea au fost furnizate la data când s-a înaintat solicitarea simplificată
pentru acordarea imunităţii.
SECŢIUNEA a 4-a
Alte aspecte procedurale
37. In situaţia în care există mai multe solicitări
pentru acordarea imunităţii, Consiliul Concurenţei va examina aceste cereri,
referitoare la aceeaşi potenţiala încălcare a legii, în ordinea cronologică a
primirii acestora, indiferent dacă cererea pentru imunitate este prezentată
formal sau prin solicitarea unui număr de ordine.
38. Dacă, la sfârşitul procedurii de investigaţie,
operatorul economic îndeplineşte condiţiile prevăzute la pct. 9 sau 11, după
caz, Consiliul Concurenţei îi acordă imunitatea la amendă, prin decizie. In
situaţia în care, la sfârşitul procedurii de investigaţie, operatorul economic
nu îndeplineşte condiţiile prevăzute' la pct. 9 sau 11, acesta nu va beneficia
de imunitate conform prezentelor instrucţiuni.
39. Operatorul economic poate să informeze Consiliul
Concurenţei, la orice moment, că nu mai doreşte continuarea procedurilor
referitoare la cererea sa. In această situaţie, solicitantul poate retrage
informaţiile şi documentele înaintate Consiliului Concurenţei în vederea
acordării imunităţii sau poate solicita ca acestea sa fie luate în considerare
pentru o eventuală reducere a amenzii. Acest lucru nu poate împiedica Consiliul
Concurenţei să se folosească de drepturile sale de investigaţie pentru a obţine
informaţiile respective.
CAPITOLUL VI
Elemente procedurale referitoare la reducerea
cuantumului amenzii
40. Un operator economic care doreşte să beneficieze de
reducerea cuantumului amenzii, conform pct. 15, trebuie să înainteze o cerere
formală Consiliului Concurenţei şi trebuie să prezinte suficiente elemente
probatorii ale presupusei înţelegeri. Orice furnizare voluntară a unor elemente
probatorii către Consiliul Concurenţei, de natură a fi luată în considerare
pentru a beneficia de tratamentul favorabil prevăzut la cap. III, trebuie să fie
clar identificată, la momentul transmiterii, ca făcând parte dintr-o solicitare
formală pentru reducerea cuantumului amenzii.
41. Consiliul Concurenţei va confirma în scris primirea
cererii pentru reducerea cuantumului amenzii şi fiecare furnizare ulterioară de
elemente probatorii, confirmând data şi ora exactă a fiecărei astfel de
furnizări. Consiliul Concurenţei nu se va pronunţa asupra unei cereri pentru
reducerea cuantumului amenzii înainte de a lua o hotărâre cu privire la o
cerere existentă pentru imunitate condiţionată la amendă, referitoare la
aceeaşi încălcare.
42. In cazul în care Consiliul Concurenţei ajunge la
concluzia preliminară că elementele probatorii prezentate de operatorul
economic aduc o contribuţie suplimentară semnificativă în conformitate cu
prevederile pct. 15 şi 16 şi că operatorul economic a îndeplinit condiţiile
prevăzute la pct. 20 şi 40, va informa, în scris, operatorul economic cu
privire la posibilitatea de a reduce cuantumul amenzii, conform pct. 17, dar nu
mai târziu de data la care raportul de investigaţie este transmis părţilor
implicate.
In cadrul aceleiaşi perioade de timp, Consiliul
Concurenţei va informa operatorul economic, în scris, dacă ajunge la concluzia
preliminară că respectivul operator economic nu poate beneficia de reducerea
cuantumului amenzii.
43. In deciziile pe care le emite la încheierea
procedurii de investigaţie, Consiliul Concurenţei va evalua situaţia finală a
fiecărui operator economic care a înaintat o cerere pentru reducerea
cuantumului amenzii. Consiliul Concurenţei va determina în aceste decizii:
a) dacă elementele probatorii furnizate de către
operatorul economic aduc o contribuţie suplimentară semnificativă în raport cu
elementele probatorii aflate deja în posesia autorităţii de concurenţă;
b) daca au fost îndeplinite condiţiile prevăzute la
pct. 20;
c) nivelul exact al reducerii de care beneficiază
operatorul economic, conform pct. 17.
In cazul în care Consiliul Concurenţei constată că
operatorul economic nu a îndeplinit condiţiile prevăzute la pct. 20, operatorul
economic respectiv nu va beneficia de un tratament favorabil conform
prezentelor instrucţiuni.
CAPITOLUL VII
Dispoziţii finale
44. Orice declaraţie înaintată de un operator economic
Consiliului Concurenţei în cadrul prezentelor instrucţiuni face parte
integrantă din dosarul cauzei. Aceasta nu poate fi divulgată sau utilizată în
alte scopuri decât pentru aplicarea art. 5 alin. (1) din Legea nr. 21/1996,
republicată, sau a art. 81 alin. (1) din Tratat.
45. Accesul la declaraţii este acordat doar părţilor
implicate, cu condiţia să se angajeze, împreună cu reprezentanţii legali care
primesc acces în numele lor, să nu realizeze copii, prin mijloace mecanice sau
electronice, ale oricăror informaţii din declaraţiile la care este acordat accesul.
Aceste persoane trebuie să asigure faptul că informaţiile obţinute din
declaraţie vor fi utilizate doar pentru scopurile menţionate la pct. 44. Altor
persoane, precum autorii plângerilor, de exemplu, nu li se va acorda accesul la
declaraţii. Consiliul Concurenţei consideră că acest tip de protecţie specifică
nu se mai justifică din momentul în care solicitantul dezvăluie unor terţe
persoane conţinutul cererii.
1 Publicată în
Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. C 101 din 27 aprilie 2004.
46. Consiliul Concurenţei nu ia nicio hotărâre în ceea
ce priveşte oportunitatea acordării imunităţii condiţionate sau oportunitatea
recompensării vreunei solicitări de clemenţă în cazul în care se constată că
solicitarea se referă la încălcări care intră sub incidenţa termenului de
prescripţie de 5 ani, prevăzut la art. 58 alin. (1) lit. b) din Legea nr.
21/1996, republicată, deoarece o astfel de cerere nu ar avea obiect.
47. Consiliul Concurenţei va evalua eficienţa
includerii în sfera de aplicare a politicii de clemenţă a înţelegerilor
verticale, conform pct. 2 lit. b), în funcţie de evoluţia condiţiilor economice
în cadrul cărora îşi desfăşoară activitatea operatorii economici activi pe
pieţele din România.