ORDIN Nr. 3152
din 5 februarie 2008
privind aprobarea
Regulamentului de organizare a cursurilor de limba romana si atestare a
nivelului de cunostinte de limba romana si a Programei analitice
ACT EMIS DE:
MINISTERUL EDUCATIEI, CERCETARII SI TINERETULUI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 128 din 19 februarie 2008
Având în vedere dispoziţiile
art. 3 lit. c) din Hotărârea Guvernului nr. 34/1999 privind înfiinţarea
Institutului Limbii Române, cu modificările şi completările ulterioare,
în temeiul Hotărârii Guvernului nr. 1.133/2007 privind
stabilirea taxelor pentru organizarea cursurilor de limba română de către
Institutul Limbii Române şi al Hotărârii Guvernului nr. 366/2007 privind
organizarea şi funcţionarea Ministerului Educaţiei, Cercetării şi Tineretului,
cu modificările şi completările ulterioare,
ministrul educaţiei, cercetării şi tineretului emite prezentul ordin.
Art. 1. - Se aprobă Regulamentul de organizare a
cursurilor de limba română şi atestare a nivelului de cunoştinţe de limba
română, prevăzut în anexa nr. 1 la prezentul ordin, şi Programa analitică,
prevăzută în anexa nr. 2 la prezentul ordin.
Art. 2. - Institutul Limbii Române asigură ducerea la
îndeplinire a prevederilor prezentului ordin.
Art. 3. - Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Ministrul educaţiei, cercetării şi tineretului,
Cristian Mihai Adomniţei
ANEXA Nr. 1
REGULAMENT
de organizare a cursurilor de limba română si
atestare a nivelului de cunoştinţe de limba română
1. TESTAREA CUNOŞTINŢELOR DE LIMBA ROMANA
1.1. Testarea cunoştinţelor de limba română pentru
eliberarea unui atestat de competenţă lingvistică
1.2. Testarea cunoştinţelor de limba română pentru
înscrierea la cursurile de limba română
2. ELIBERAREA ATESTATELOR DE
COMPETENŢĂ LINGVISTICĂ
3. ORGANIZAREA CURSURILOR DE LIMBA ROMÂNĂ
1. TESTAREA CUNOŞTINŢELOR DE LIMBA ROMÂNĂ
1.1. Testarea
cunoştinţelor de limba română pentru eliberarea unui atestat de competenţă
lingvistică
1.1.1. Sesiunile organizate de Institutul Limbii
Române
a) Testarea cunoştinţelor de limba română se face în
două sesiuni: în lunile ianuarie, respectiv iunie ale fiecărui an
calendaristic.
b) Organizarea sesiunilor se va face pe baza înscrierii
a minimum 10 candidaţi.
c) In vederea înscrierii se va achita o taxă al cărei
cuantum este aprobat prin hotărâre de Guvern.
d) Inscrierea se face în baza
unei cereri scrise, conform unui formular-tip, prevăzut în anexa nr. 1 la
prezentul regulament, la care se va adăuga o copie a dovezii achitării taxei
mentionate la lit. c).
e) Detaliile legate de organizarea sesiunilor de
testare vor fi anunţate cu cel puţin 3 săptămâni
înainte de testarea propriu-zisă.
f) Anunţurile vor fi făcute prin intermediul
mass-mediei locale şi pe site-ul Institutului Limbii Române.
g) Lista candidaţilor admişi pentru testare va fi
elaborată de Institutul Limbii Române şi va fi pusă la dispoziţia profesorilor
evaluatori, semnată şi parafată de comisia de selecţie.
h) Testarea cunoştinţelor de limba română se va face în
funcţie de nivelul declarat de candidat şi va consta în completarea unui test
grilă, citirea unui text la prima vedere şi audierea unui material în limba
română, urmate de o discuţie cu evaluatorul şi elaborarea unui eseu pe o temă
dată.
i) Profesorii evaluatori vor aprecia, conform
grilei-tip prevăzute în anexa nr. 2 la prezentul regulament, nivelul de
competenţă lingvistică.
j) Profesorii evaluatori vor preda personalului Institutului
Limbii Române grilele de evaluare, completate, datate şi semnate.
k) Rezultatele testării vor fi afişate pe site-ul
Institutului Limbii Române, în maximum 7 zile calendaristice de la data
evaluării.
1.1.2. Sesiunile organizate de Institutul Limbii
Române în colaborare cu partenerii externi
Detaliile legate de organizarea sesiunilor de testare
vor fi stabilite de comun acord, printr-un protocol interinstituţional semnat
de Institutul Limbii Române cu potenţialii parteneri externi, conform art. 3 din
Hotărârea Guvernului nr. 1.133/2007.
1.2. Testarea
cunoştinţelor de limba română pentru înscrierea la cursurile de limba română
a) Testarea cunoştinţelor de limba română se face în
două sesiuni: în lunile septembrie, respectiv ianuarie ale fiecărui an calendaristic.
b) Organizarea sesiunilor se va face pe baza
înscrierii a minimum 10 candidaţi.
c) Inscrierea se face în baza unei cereri scrise
conform unui formular-tip, prevăzut în anexa nr. 5 la
prezentul regulament.
d) Detaliile legate de organizarea sesiunilor de
testare vor fi anunţate cu cel puţin 3 săptămâni înainte de testarea
propriu-zisă.
e) Anunţurile vor fi făcute prin intermediul
mass-mediei locale şi pe site-ul Institutului Limbii
Române.
f) Testarea cunoştinţelor de limba română se va face
în funcţie de nivelul declarat de candidat şi va consta în completarea unui
test grilă, urmată de o discuţie cu evaluatorul.
g) Profesorii evaluatori vor aprecia, conform grilei-tip prevăzute în anexa nr. 3 la prezentul regulament, nivelul de
competenţă lingvistică.
h) Grila de evaluare, semnată de evaluator, va fi
depusă la Institutul Limbii Române, urmând ca repartizarea cursanţilor pe
nivele de studiu să fie făcută în urma centralizării datelor.
i) Lista candidaţilor admişi pentru cursuri va fi
elaborată de Institutul Limbii Române şi va fi pusă la dispoziţie, semnată şi
parafată, profesorilor care vor preda limba română.
j) Inscrierea cursanţilor se va face conform nivelului
stabilit în urma evaluării.
k) Institutul Limbii Române va elabora, în colaborare
cu alţi parteneri, materialele necesare evaluării şi stabilirii nivelelor de
competenţă lingvistică.
2. ELIBERAREA ATESTATELOR DE
COMPETENŢĂ LINGVISTICĂ
2.1. Eliberarea atestatelor de
competenţă lingvistică se face ca urmare a trecerii testului de evaluare a
cunoştinţelor de limba română descris la pct. 1.
2.2. Completarea atestatelor se face de către
personalul Institutului Limbii Române, pe baza grilelor de evaluare completate,
datate şi semnate de profesorii evaluatori.
2.3. Atestatul de competenţă lingvistică va putea fi
eliberat după 30 de zile calendaristice de la susţinerea testului de evaluare.
2.4. Formularul atestatului de competenţă lingvistică
este prevăzut în anexa nr. 4 la prezentul regulament.
3. ORGANIZAREA CURSURILOR DE LIMBA ROMÂNĂ
Organizarea cursurilor de limba română se face în două
sesiuni: în perioada septembrie-ianuarie, respectiv februarie- iunie ale
fiecărui an calendaristic.
a) Organizarea cursurilor se
va face pe baza înscrierii a minimum 5 candidaţi pentru fiecare nivel.
b) In vederea înscrierii se va achita o taxă al cărei
cuantum este aprobat prin hotărâre de Guvern.
c) Inscrierea se face în baza unei cereri scrise,
conform formularului-tip prevăzut în anexa nr. 5, la
care se va adăuga o copie a dovezii achitării taxei menţionate la lit. b), în
funcţie de rezultatul testării preliminare comunicat de profesorul evaluator.
d) Candidaţii vor primi la înscriere formulare cu
detaliile privind organizarea cursurilor.
e) Evaluarea va fi făcută etapizat, astfel:
- probă scrisă la jumătatea cursului;
- citirea şi comentarea unui text la prima vedere spre
finalul cursului;
- prezentarea unui eseu pe o temă dată la finalul
cursului.
f) Absolvirea cursului este
condiţionată de o prezenţă de minimum 75%.
g) Profesorii evaluatori vor cumula rezultatele în
grilele-tip prevăzute în anexa nr. 5 şi le vor preda personalului Institutului
Limbii Române.
h) Rezultatele testării vor fi afişate pe site-ul
Institutului Limbii Române, în maximum 7 zile calendaristice de la data
evaluării.
i) In urma frecventării cursurilor şi a evaluării
etapizate toţi cursanţii vor primi un certificat privind nivelul de cunoştinţe
lingvistice, după cum urmează:
- cei cu o medie generală peste 6 vor primi un
certificat de absolvire conform modelului prevăzut în anexa nr. 6 la prezentul
regulament, în care sunt trecute obligatoriu calificativele obţinute la
evaluările din perioada cursului şi prezenţa;
- cei cu o medie generală sub 6 vor primi o adeverinţă
de participare conform modelului prevăzut în anexa nr. 7 la prezentul
regulament, în care sunt trecute obligatoriu calificativele obţinute la
evaluările din perioada cursului şi prezenţa.
ANEXA Nr. 1 la regulament
CERERE DE ÎNSCRIERE
Subsemnatul/Subsemnata...........................................,
domiciliat/domiciliată în......................................,
legitimat/legitimată cu
C.I./paşaport seria............ nr....................., vă rog să-mi aprobaţi înscrierea la
sesiunea de evaluare a cunoştinţelor de limba română organizată de Institutul Limbii Române în
perioada..........................., în scopul eliberării unui atestat de
competenţă lingvistică.
Nivelul de cunoaştere a limbii române*)
|
Inţelegere
|
Vorbire
|
Scriere
|
|
Ascultare
|
Citire
|
Participare la conversaţie
|
Discurs oral
|
|
A1
|
|
Independent
|
|
Independent
|
|
Independent
|
|
Independent
|
Independent
|
A2
|
|
Independent
|
|
Independent
|
|
Independent
|
|
Independent
|
Independent
|
B1
|
|
Utilizator independent
|
|
Utilizator independent
|
|
Utilizator independent
|
|
Utilizator independent
|
Utilizator independent
|
B2
|
|
Utilizator independent
|
|
Utilizator independent
|
|
Utilizator independent
|
|
Utilizator independent
|
Utilizator independent
|
C1
|
|
Utilizator experimentat
|
|
Utilizator experimentat
|
|
Utilizator experimentat
|
|
Utilizator experimentat
|
Utilizator experimentat
|
C2
|
|
Utilizator experimentat
|
|
Utilizator experimentat
|
|
Utilizator experimentat
|
|
Utilizator experimentat
|
Utilizator experimentat
|
*) Bifaţi căsuţele goale corespunzătoare nivelului de
cunoaştere a limbii române.
Cursuri de limba română absolvite
anterior:..................................................................................................................................................................
..................................................................................................................................................................................................................................
..................................................................................................................................................................................................................................
..................................................................................................................................................................................................................................
..................................................................................................................................................................................................................................
(Se vor ataşa copii de pe
certificatele de absolvire).
Semnătura
..................................................
Data
..................................................
ANEXA Nr. 2 la regulament
GRILA DE EVALUARE PENTRU ATESTAREA COMPETENŢELOR
LINGVISTICE
Nume şi prenume
|
Nivel
|
Nota
|
Total
|
|
Citirea unui text la prima vedere
|
Nota
|
Audierea unui material
|
Nota
|
Conversaţie
|
Nota
|
Elaborarea unui eseu pe o temă dată
|
|
Nota
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Nume şi prenume
|
Nivel
|
Nota
|
Total
|
|
Citirea unui text la prima vedere
|
Nota
|
Audierea unui material
|
Nota
|
Conversaţie
|
Nota
|
Elaborarea unui eseu pe o temă dată
|
|
Nota
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Nume şi prenume
|
Nivel
|
Nota
|
Total
|
|
Citirea unui text la prima vedere
|
Nota
|
Audierea unui material
|
Nota
|
Conversaţie
|
Nota
|
Elaborarea unui eseu pe o temă dată
|
|
Nota
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Nume şi prenume
|
Nivel
|
Nota
|
Total
|
|
Citirea unui text la prima vedere
|
Nota
|
Audierea unui material
|
Nota
|
Conversaţie
|
Nota
|
Elaborarea unui eseu pe o temă dată
|
|
Nota
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Nume şi prenume
|
Nivel
|
Nota
|
Total
|
|
Citirea unui text la prima vedere
|
Nota
|
Audierea unui material
|
Nota
|
Conversaţie
|
Nota
|
Elaborarea unui eseu pe o temă dată
|
|
Nota
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Nume şi prenume
|
Nivel
|
Nota
|
Total
|
|
Citirea unui text la prima vedere
|
Nota
|
Audierea unui material
|
Nota
|
Conversaţie
|
Nota
|
Elaborarea unui eseu pe o temă dată
|
|
Nota
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Profesor evaluator
Nume şi prenume
..................................
Semnătura
..................................
Data
..................................
ANEXA Nr. 3 la regulament
GRILA DE EVALUARE
pentru testarea nivelului de cunoştinţe de limba română
|
Nume şi prenume
|
Nivel
|
Total
|
Citirea unui text
|
Notă
|
Conversaţie
|
Nota
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Nume şi prenume
|
Nivel
|
Total
|
Citirea unui text
|
Notă
|
Conversaţie
|
Nota
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Nume şi prenume
|
Nivel
|
Total
|
Citirea unui text
|
Notă
|
Conversaţie
|
Nota
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Nume şi prenume
|
Nivel
|
Total
|
Citirea unui text
|
Notă
|
Conversaţie
|
Nota
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Nume şi prenume
|
Nivel
|
Total
|
Citirea unui text
|
Notă
|
Conversaţie
|
Nota
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Nume şi prenume
|
Nivel
|
Total
|
Citirea unui text
|
Notă
|
Conversaţie
|
Nota
|
|
|
|
|
|
|
|
Anexa nr. 4*) la regulament
*) Anexa nr. 4 este reprodusă în facsimil.
CURS DE LIMBA ROMANA - SITUAŢIA ŞCOLARA
Disciplinele de învăţământ
|
Note
|
Citirea unui text la prima vedere
|
|
Discuţii pe marginea unui text audiat
|
|
Elaborarea unui eseu pe o temă dată
|
|
Prezentul atestat conferă titularului dreptul de a se înscrie
la
Denumire curs
|
Observaţii
|
cursul de limba româna pentru nivelul
|
|
|
cursul de limba română -specializare
|
|
|
anul I de studii la învăţământul
superior*3
|
|
|
DIRECTOR,
..............................................
SECRETAR,
.............................................
*) tehnic, medical, agronomic, doctorat, specializare
etc.
Anexa nr. 5 la regulament
CERERE DE ÎNSCRIERE
Subsemnatul/Subsemnata...........................................................................................,
domiciliat/domiciliată în.........................., legitimat/legitimată cu C.I./paşaport
seria......nr................................., vă rog să-mi aprobaţi
înscrierea la sesiunea de evaluare a cunoştinţelor de limba română, în scopul înscrierii la cursurile de limba română
organizate în perioada..................
Nivelul de cunoaştere a limbii
române*)
|
Inţelegere
|
Vorbire
|
Scriere
|
|
Ascultare
|
Citire
|
Participare la conversaţie
|
Discurs oral
|
|
A1
|
|
Independent
|
|
Independent
|
|
Independent
|
|
Independent
|
|
Independent
|
A2
|
|
Independent
|
|
Independent
|
|
Independent
|
|
Independent
|
|
Independent
|
B1
|
|
Utilizator independent
|
|
Utilizator independent
|
|
Utilizator independent
|
|
Utilizator independent
|
|
Utilizator independent
|
B2
|
|
Utilizator independent
|
|
Utilizator independent
|
|
Utilizator independent
|
|
Utilizator independent
|
|
Utilizator independent
|
C1
|
|
Utilizator experimentat
|
|
Utilizator experimentat
|
|
Utilizator experimentat
|
|
Utilizator experimentat
|
|
Utilizator experimentat
|
C2
|
|
Utilizator experimentat
|
|
Utilizator experimentat
|
|
Utilizator experimentat
|
|
Utilizator experimentat
|
|
Utilizator experimentat
|
*) Bifaţi căsuţele goale
corespunzătoare nivelului de cunoaştere a limbii române.
Cursuri de limba română absolvite
anterior:..................................................................................................................................................................
..................................................................................................................................................................................................................................
..................................................................................................................................................................................................................................
..................................................................................................................................................................................................................................
..................................................................................................................................................................................................................................
(Se vor ataşa copii de pe certificatele de absolvire.)
Semnătura
...............................................
Data
..............................................
Anexa nr. 6*) la regulament
*) Anexa nr. 6 este reprodusă
în facsimil.
CURS DE LIMBA ROMÂNĂ - SITUAŢIA ŞCOLARĂ
Disciplinele de învăţământ
|
Note
|
Probă scrisă
|
|
Citirea unui text la prima vedere
|
|
Discuţii pe marginea unui text audiat
|
|
Elaborarea unui eseu pe o temă dată
|
|
Prezenţa ..........................................................................................
Prezentul atestat conferă titularului dreptul de a se
înscrie la
Denumire curs
|
Observaţii
|
cursul de limba română pentru nivelul
|
|
|
cursul de limba română -specializare
|
|
|
DIRECTOR,
...................................................
SECRETAR,
...................................................
ANEXA Nr. 7*) la regulament
*) Anexa nr. 7 este reprodusă în facsimil.
CURS DE LIMBA ROMANĂ - SITUAŢIA ŞCOLARA
Disciplinele de învăţământ
|
Note
|
Proba scrisă
|
|
Citirea unui text la prima vedere
|
|
Discuţii pe marginea unui text audiat
|
|
Elaborarea unui eseu pe o temă dată
|
|
Prezenta..........................................................................................
DIRECTOR,
..........................................
SECRETAR,
..........................................
ANEXA Nr. 2
MINISTERUL EDUCAŢIEI, CERCETĂRII ŞI TINERETULUI
INSTITUTUL LIMBII ROMÂNE
PROGRAMĂ ANALITICĂ
Denumirea: Limba română
pentru străini- Nivel A
Număr de ore: 56
Tip: modul
OBIECTIVE
La sfârşit cursanţii trebuie:
- să înţeleagă limba română;
- să cunoască principalele expresii uzuale;
- să formuleze propoziţii şi fraze corecte;
- să înceapă să cunoască, prin comparaţie cu limbile
lor, gramatica limbii române (noţiunile predate în timpul cursului).
CONŢINUTUL CURSULUI:
Lecţia 1: Expresii
uzuale 8 ore (2 ore x 4 zile)
- Cum salutăm?
- Cum cerem ceva?
- Cum mulţumim?
- Cum întrebăm ceva?
- La cafenea
- Citirea cifrelor
- Informaţii la telefon
- Cum cerem scuze?
Gramatică: noţiuni
despre substantiv, articol, numeral (analiză morfologică şi sintactică pe text,
traduceri).
Lecţia 2: Expresii
uzuale 6 ore (2 ore x 3 zile)
- Cine sunteţi dumneavoastră?
- Ce sunteţi?
- De unde sunteţi? Ce sunteţi?
Gramatică: noţiuni despre
verbul „a fi", noţiuni despre articularea substantivelor care arată
originea (respectiv masculin şi feminin).
Analiză morfologică şi sintactică pe text, traduceri.
Lecţia 3: Expresii
uzuale: 8 ore (2 ore x 4 zile)
- Cât este ceasul?
- Ce dată este astăzi?
- Lunile anului şi anotimpurile
- Săptămâna - zilele săptămânii
- Ce zi este astăzi?
- Un bilet, vă rog!
- La biroul de schimb
- Probleme scurte de matematică
- Formularea unor întrebări şi răspunsuri
Gramatică: din nou
despre substantiv, articol hotărât, articol nehotărât, numeral, ortografierea
unor cuvinte: „într-un", „într-o" etc.
Analiză morfologică şi sintactică pe text, traduceri.
Lecţia 4: Expresii
uzuale 6 ore (2 ore x 3 zile)
- Unde mergem?
- Unde este.....?
- Unde locuiţi?
- De unde veniţi?
- Unde este cheia?
- Spuneţi-mi, vă rog, unde este poşta? Pe ce stradă?
- La vamă
Gramatică:
- regula prepoziţie + substantiv nearticulat;
prepoziţie + substantiv cu articol hotărât;
- verbul „a avea" (conjugat la formele pozitivă şi
negativă + formele elidate);
- articolul nehotărât, numeralul, pronumele „un"
(„o"), „unu" („o"), „unul"
(„una").
Analiză morfologică şi sintactică pe text, traduceri.
Lecţia 5: Expresii
uzuale: 6 ore (2 ore x 3 zile)
- La hotel
- Aveţi camere libere?
- Daţi-mi o cameră, vă rog!
- Ai multe dicţionare
- Aveţi puţin timp? Puţin loc?
- Citire de text
- Completaţi textul
- Citiţi proverbele
Gramatica: pluralul
substantivelor masculine, pluralul substantivelor neutre, adjective cu patru
forme
Analiză morfologică şi sintactică pe text, traduceri.
Lecţia 6: Expresii uzuale: 8 ore (2 ore x 4 zile)
- Ce facem la restaurant?
- Ce spunem la restaurant?
Gramatica:
- verbul - conjugarea la indicativ prezent,
verbele terminate în „a", în „e", în „i";
- exerciţii de citire;
- exerciţii de conjugare;
- terminaţia „i" şi alternanţele consonantice;
- alternanţele vocalice;
- verbele neregulate.
Lecţia 7: Expresii uzuale: 6 ore (2 ore x 3 zile)
- Iţi place sau nu-ţi place?
- Mâncaţi acasă sau în oraş?
Gramatica:
- articolul hotărât;
- conjugarea verbului „a da",
„a plăcea" (forma afirmativă şi negativă);
- comparaţia adjectivelor;
- exerciţii de citit, de completat text.
Analiză morfologică şi sintactică pe text, traduceri.
Lecţia 8: Expresii uzuale: 6 ore (2 ore x 3 zile)
- Mi-e foame!
- Mi-e cald!
- Mi-e somn!
- Mi-e frig!
- Mi-e sete!
Gramatica:
- verbul - modul conjunctiv, modul optativ, modul
imperativ;
- modurile nepersonale: infinitiv, gerunziu, supin,
participiu;
- modul participiu - adjectiv (conversiunea);
- sinonime;
- antonime;
- paronime.
Analiză morfologică şi sintactică pe text, traduceri.
Lecţia 9: Testul de control - 2 ore
Total nivel A1: 56 ore
27 zile
Pentru nivelul A2 se va efectua,
pe parcursul a două ore, o verificare iniţială. Nivelul A2 va aprofunda prin
exerciţii şi analize gramaticale noţiunile însuşite în cadrul nivelului A1.
Total nivel A2: 58 ore
28 zile
Denumirea: Limba română
pentru străini- Nivel B
Nr. ore: 58
Tip: modul
OBIECTIVE
La sfârşit, cursanţii trebuie:
- să alcătuiască fără greşeală cele mai importante
compuneri cu destinaţie oficială;
- să cunoască cum să realizeze principalele compuneri
pe bază de texte literare;
- să cunoască normele lingvistice privind principalele
probleme de ortografie, ortoepie, lexicologie, morfologie şi de sintaxă în
exprimarea corectă.
CONŢINUTUL CURSULUI:
1. Noţiuni de stilistică - 18 ore
1.1. Definirea conceptului
1.2. Stilurile limbii
1.2.1. Stilul (limbajul) tehnico-ştiinţific
1.2.2. Stilul (limbajul) publicistic
1.2.3. Stilul (limbajul) oficial-administrativ
Compuneri cu destinaţie oficială
- cererea
- referatul
- raportul
- darea de seamă
- memoriul de activitate
- procesul-verbal de constatare
- procesul-verbal de consemnare
- procesul-verbal de predare-primire
- procesul-verbal de contravenţie
- adeverinţa
- autobiografia
Compuneri - corespondenţă
- biletul
- telegrama
- cartea de vizită
- cartea poştală ilustrată
- scrisoarea
1.2.4. Limbajul politic-hortativ - definire şi
trăsături
1.2.5. Limbajul negocierilor - definire şi trăsături
1.2.6. Limbajul juridico-administrativ - definire şi
trăsături
1.2.7. Limbajul politico-administrativ
- definire şi trăsături
1.2.8. Limbajul economic-definire şi trăsături
2. Lexicologie normativă - 12 ore
2.1. Definirea conceptului
2.2. Probleme privind forma cuvintelor
2.2.1. Probleme privind sensul cuvintelor
2.2.2. Greşeli de semantizare
2.2.3. Pleonasmul
2.2.4. Contradictio in adiecto (nonsensul sau contradicţia în termeni)
2.2.5. Dezacordul semantic (incompatibilitatea
semantică)
2.2.6. Adecvarea cuvântului la specificul textului
2.2.7. Analiza şi construcţia (selecţia) lexicală
3. Probleme de sintaxă în
exprimarea corectă - 15 ore
3.1. Topica
3.1.1. Ordinea părţilor principale în propoziţie
3.1.2. Locul complementului direct şi indirect
3.1.3. Locul atributelor faţă de regentele lor
3.1.4. Ordinea propoziţiilor în frază
3.1.5. Funcţiile topicii
3.1.6. Consecinţe ale nerespectării topicii
3.1.7. Topica - mijloc de evitare a cacofoniilor
3.2. Acordul gramatical
4. Vorbirea directă -
vorbirea indirectă - 10 ore
5. Testul de control - 3 ore
Total nivel B1: 58 ore
Nivelul B2 va aprofunda prin
exerciţii şi analize gramaticale noţiunile însuşite în cadrul nivelului B1.
Denumirea: Limba română
pentru străini - Nivel C
Tip: modul
OBIECTIVE
La sfârşit, cursanţii trebuie:
- să cunoască istoria limbii poporului român;
- să încadreze limba română între limbile romanice;
- să cunoască limba, cultura şi civilizaţia română în
context european.
1. Test iniţial: 2 ore
2. Limbă, cultură şi civilizaţie română în context
european
2.1. Cultura geto-dacilor şi romanizarea
8 ore (2x4 zile)
2.2. Formarea limbii şi a
poporului român
8 ore (2 x 4 zile)
2.3. Locul limbii române între limbile
romanice 8 ore (2x4 zile)
2.4. Trăsăturile specifice ale limbii române în
comparaţie cu alte limbi romanice 8 ore (2x4 zile)
2.5. Limba română actuală în
context european
8 ore (2x4 zile)
2.6. Oameni de cultură şi ştiinţă în ştiinţa şi cultura
europene 8 ore (2x4 zile)
3. Se fac traduceri, retroversiuni, povestiri, întrebări pe texte date, cuprinzând fragmente din ziare, reviste, poezii, proză, dramaturgie
şi cărţile de specialitatea cursanţilor
8 ore (2x4 zile)
4. Test final: 2 ore
Total: 58 ore
A1 56 ore
A2 58 ore
B1 58 ore
B2 58 ore
C1 58 ore
C2 58 ore
Nivelul C2 va aprofunda noţiunile însuşite în cadrul
nivelului C1, prin traduceri şi referate pe tematica cursului.