ORDIN
Nr. 32 din 30 iunie 1995
pentru punerea in aplicare a Regulamentului privind activitatea cenzorilor
externi independenti
ACT EMIS DE: COMISIA NATIONALA A VALORILOR MOBILIARE
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 159 din 24 iulie 1995
Presedintele Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare,
in conformitate cu prevederile art. 14 alin. 1 lit. f) din Legea nr.
52/1994,
in temeiul art. 13 alin. 2 din Legea nr. 52/1994 si al Hotararii
Parlamentului Romaniei nr. 17 din 5 octombrie 1994,
emite urmatorul ordin:
Art. 1
Se aproba punerea in aplicare a Regulamentului privind activitatea
cenzorilor externi independenti, prevazut in anexa la prezentul ordin.
Art. 2
Departamentul reglementari si oficiul de evidenta a valorilor mobiliare si
Departamentul logistic vor aduce la indeplinire prevederile prezentului ordin.
Presedintele Comisiei
Nationale a Valorilor Mobiliare
prof. univ. dr. Stefan Boboc
ANEXA 1
REGULAMENT
privind activitatea cenzorilor externi independenti
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Situatiile financiare ale tuturor emitentilor de valori mobiliare, aflati
sub incidenta Legii nr. 52/1994, precum si ale oricarei persoane juridice
supuse autorizarii, supravegherii sau controlului Comisiei Nationale a
Valorilor Mobiliare, denumita in continuare C.N.V.M., vor fi elaborate in
conformitate cu principiile contabile si in concordanta cu cerintele specifice
stabilite prin prezentul regulament.
Art. 2
Situatiile financiare anuale vor fi verificate si certificate de cenzori
externi independenti inregistrati la C.N.V.M.
Art. 3
Cenzorul extern independent este persoana fizica sau juridica, care
verifica si supravegheaza contabilitatea tuturor persoanelor juridice supuse
autorizarii, supravegherii sau controlului C.N.V.M., asigura examinarea
profesionala sistematica a activitatilor financiar-contabile si exprima o
opinie responsabila, acordand o certificare a exactitatii si corectitudinii
inregistrarilor din conturile anuale ale societatilor comerciale expertizate.
Art. 4
Activitatea cenzorului extern independent se fundamenteaza pe principiile
deontologiei profesionale: moralitatea, independenta si obiectivitate,
constiinciozitate, raspundere, confidentialitate, impartialitate, comportare
profesionala demna.
CAP. 2
Dobandirea calitatii de cenzor extern independent
Art. 5
Cenzorul extern independent isi exercita activitatea individual, conform
prezentului regulament, sau isi poate desfasura activitatea in societati
comerciale, potrivit legii.
Art. 6
Pot dobandi calitatea de cenzor extern independent persoanele care
indeplinesc urmatoarele conditii:
a) au dobandit calitatea de expert contabil in conditiile prevazute de
lege;
b) au competenta profesionala de a verifica si a aprecia modul de
organizare si de conducere a activitatii economico-financiare si de
contabilitate, de a verifica si a certifica legalitatea bilantului contabil si
a contului de profit si pierderi, de a analiza prin procedee specifice
contabilitatii situatia economica, financiara si fiscala a societatilor
comerciale supuse autorizarii, supravegherii si controlului C.N.V.M.;
c) au promovat testul vizand cunoasterea legislatiei privind valorile
mobiliare si bursele de valori, sustinut la C.N.V.M.;
d) sunt inregistrate la C.N.V.M.
Art. 7
(1) Persoanele care solicita inregistrarea la C.N.V.M. in calitate de
cenzori externi independenti trebuie sa faca dovada indeplinirii urmatoarelor
cerinte:
a) sa aiba capacitate de exercitiu deplina;
b) sa posede studii economice superioare in specialitatea
contabilitate-finante cu diploma recunoscuta de Ministerul Invatamantului si o
practica in specialitate de cel putin 5 ani;
c) sa nu fi fost condamnate penal sau sanctionate contraventional pentru
fapte care ii fac incompatibili, potrivit legii, cu functii de gestionare sau
administrare a societatilor comerciale;
d) sa aiba cunostinte profesionale necesare activitatii pe care urmeaza sa
o desfasoare;
e) sa fie membru titular al Corpului Expertilor Contabili si Contabililor
Autorizati din Romania.
(2) Persoanele care au titlu de academician, profesor si conferentiar universitar,
doctor in economie, doctor docent in specialitatea finante-contabilitate,
inscrise in Corpul Expertilor Contabili si Contabililor Autorizati din Romania,
pot solicita inregistrarea ca cenzor extern independent, cu indeplinirea numai
a conditiilor prevazute la art. 6 lit. a) si c) din prezentul regulament.
Art. 8
(1) Cererea de inregistrare ca cenzor extern independent se formuleaza in
scris potrivit modelului din anexa nr. 1 la prezentul regulament.
(2) Cererea de inregistrare va fi insotita de documentele prevazute in
anexa nr. 2 la prezentul regulament.
Art. 9
C.N.V.M. va decide cu privire la inregistrarea persoanei fizice in calitate
de cenzor extern independent in termen de 60 zile de la data depunerii la
C.N.V.M. a cererii insotite de documentele prevazute in anexa nr. 2, dupa
promovarea testului si dupa achitarea, in contul C.N.V.M., a unei taxe de
inregistrare de 200.000 lei.
Art. 10
Cenzorul extern independent nu poate verifica si certifica situatiile de
inchidere a exercitiului financiar, daca:
a) are cote de participare la societatea comerciala ce trebuie expertizata;
b) este membru in consiliul de administratie, comitetul de directie, cenzor
sau salariat al societatii comerciale care este supusa expertizarii;
c) a participat si a contribuit la lucrarile contabile curente si la
elaborarea lucrarilor de inchidere a exercitiului financiar la societatea
comerciala expertizata, in afara lucrarilor de verificare si de control
efectuate.
Art. 11
Calitatea de cenzor extern independent inceteaza in urmatoarele situatii:
a) pierderea capacitatii de exercitiu;
b) executarea de sanctiuni penale in urma unor hotarari judecatoresti
definitive;
c) sanctionarea administrativa pentru fapte care il fac incompatibil,
potrivit legii, cu functii de gestionare sau de administrare a societatilor
comerciale;
d) pierderea calitatii de membru titular al Corpului Expertilor Contabili
si Contabililor Autorizati din Romania;
e) la cererea persoanei.
Art. 12
Persoana juridica romana care solicita inregistrarea la C.N.V.M. pentru
desfasurarea activitatilor prevazute la art. 3 din prezentul regulament trebuie
sa faca dovada indeplinirii urmatoarelor cerinte:
a) sa aiba ca obiect de activitate prestarea de servicii in domeniul
financiar-contabil;
b) majoritatea actionarilor sau asociatilor sa fie experti contabili si sa
detina majoritatea actiunilor sau a partilor sociale;
c) consiliul de administratie al societatii comerciale sa fie ales in
majoritate dintre actionarii sau asociatii experti contabili;
d) sa aiba, in cazul societatilor comerciale pe actiuni, actiuni sub forma
nominativa si sa conditioneze admiterea oricarui nou actionar la aprobarea
prealabila a consiliului de administratie, iar in cazul societatilor comerciale
cu raspundere limitata sa supuna aprobarii prealabile a detinatorilor de parti
sociale admiterea unui nou asociat (in cazul transmiterii de parti sociale) sau
a unui asociat care nu exercita profesiunea de expert contabil (in caz de
cedare de parti sociale);
e) sa fie membra a Corpului Expertilor Contabili si Contabililor Autorizati
din Romania si sa fie inscrisa in Tabloul Corpului;
f) sa fi achitat in contul C.N.V.M. taxa de inregistrare de 2.000.000 lei.
Art. 13
Societatea comerciala inregistrata, conform art. 12, la C.N.V.M. exercita
aceste activitati prin cenzori externi independenti, angajati ai acestei
societati, care vor fi inregistrati la C.N.V.M., potrivit legii.
Art. 14
Cenzorul extern independent, angajat al societatii comerciale inregistrate
la C.N.V.M., isi exercita activitatea in numele acestei societati si actioneaza
in exclusivitate ca reprezentant al acesteia.
Art. 15
(1) In vederea inregistrarii la C.N.V.M., societatea comerciala completeaza
o cerere de inregistrare, potrivit modelului prevazut in anexa nr. 3 la
prezentul regulament.
(2) Cererea de inregistrare va fi insotita de documentele prevazute in
anexa nr. 4 la prezentul regulament.
Art. 16
C.N.V.M. decide cu privire la inregistrarea societatii comerciale in termen
de cel mult 30 de zile de la inregistrarea cererii.
Art. 17
Societatea comerciala inregistrata la C.N.V.M. raspunde solidar cu cenzorul
extern independent pentru prejudiciile cauzate de acesta in timpul desfasurarii
activitatii pentru care a fost desemnat.
Art. 18
Persoanele fizice straine, care nu au domiciliul in Romania, pot dobandi
calitatea de cenzor extern independent, potrivit prevederilor prezentului
regulament, daca indeplinesc urmatoarele conditii:
a) sa fie specializate in domeniul expertizei financiar-contabile si sa se
conformeze conditiilor stabilite prin conventii bilaterale incheiate in acest
scop de Romania cu alte state;
b) sa fie inscrise in Corpul Expertilor Contabili si Contabililor
Autorizati din Romania;
c) sa nu aiba cazier judiciar;
d) sa promoveze testul vizand cunoasterea legislatiei romane din domeniul
valorilor mobiliare si al burselor de valori.
Art. 19
(1) In vederea inregistrarii la C.N.V.M., persoanele fizice straine
completeaza o cerere de inregistrare, potrivit modelului prevazut in anexa nr.
5 la prezentul regulament.
(2) Cererea de inregistrare va fi insotita de documentele prevazute in
anexa nr. 6 la prezentul regulament.
Art. 20
C.N.V.M. va decide cu privire la inregistrarea persoanelor fizice straine
in calitate de cenzor extern independent in termen de 60 de zile de la data
depunerii la C.N.V.M. a cererii insotite de documentele prevazute in anexa nr. 6
la prezentul regulament, dupa promovarea testului si dupa achitarea, in contul
C.N.V.M., a unei taxe de inregistrare reprezentand echivalentul in lei a 1.000
U.S.D. la cursul oficial de schimb valutar din data platii.
Art. 21
Persoana juridica straina, care nu are sediul in Romania si care solicita
inregistrarea la C.N.V.M. in scopul desfasurarii activitatilor prevazute la
art. 3 din prezentul regulament, trebuie sa indeplineasca urmatoarele conditii:
a) sa aiba ca obiect de activitate prestarea de servicii in domeniul
expertizarii financiar-contabile;
b) sa fie membru al Corpului Expertilor Contabili si Contabililor
Autorizati din Romania si sa fie inscrisa in Tabloul Corpului;
c) sa-si exercite activitatea prin cenzori externi independenti
inregistrati la C.N.V.M.;
d) sa achite in contul C.N.V.M. echivalentul in lei a 5.000 U.S.D. la
cursul oficial de schimb valutar din data platii.
Art. 22
Cenzorul extern independent, angajat al persoanei juridice straine
inregistrate la C.N.V.M., conform art. 21, isi exercita activitatea in numele
si ca reprezentant exclusiv al acesteia.
Art. 23
(1) In vederea inregistrarii la C.N.V.M., persoana juridica straina
completeaza o cerere de inregistrare potrivit modelului prevazut in anexa nr. 7
la prezentul regulament.
(2) Cererea de inregistrare va fi insotita de documentele prevazute in
anexa nr. 8 la prezentul regulament.
Art. 24
C.N.V.M. decide cu privire la inregistrarea persoanei juridice straine in
termen de cel mult 30 de zile de la inregistrarea cererii.
Art. 25
Persoana juridica straina inregistrata la C.N.V.M. raspunde solidar cu
cenzorul extern independent, angajat al acesteia, pentru prejudiciile cauzate
in timpul desfasurarii activitatii pentru care a fost desemnat.
CAP. 3
Exercitarea activitatii de cenzor extern independent
Art. 26
(1) Prestarea de servicii specifice de catre cenzorul extern independent se
efectueaza pe baza unui contract de expertizare financiar-contabil, de
verificare si certificare a bilanturilor contabile, incheiat intre societatea
comerciala sau cenzorul extern independent, dupa caz, inregistrat la C.N.V.M. -
ca prestator - si persoana fizica sau juridica solicitanta - ca beneficiar.
(2) Copia de pe acest contract va fi prezentata la C.N.V.M. dupa cel mult
10 zile de la data intocmirii lui.
(3) Intentia de reziliere a contractului de expertizare
financiar-contabila, de verificare si certificare a bilanturilor contabile
trebuie notificata printr-o cerere la C.N.V.M. cu 30 de zile inainte de data
propusa pentru reziliere, impreuna cu dovada de instiintare a persoanei
beneficiare, cu expunerea motivelor pentru care doreste rezilierea
contractului. Contractul de expertizare financiar-contabil, verificare si certificare
a bilanturilor contabile nu va putea fi reziliat decat cu 60 de zile inaintea
termenului de depunere a bilanturilor contabile la directiile generale ale
finantelor publice si controlului financiar de stat judetene, respectiv a
municipiului Bucuresti.
(4) In cazul solicitarii de radiere a inregistrarii, persoana fizica sau
juridica inregistrata va depune la C.N.V.M. o cerere in care va expune motivele
pentru care solicita radierea inregistrarii.
(5) C.N.V.M. va raspunde notificarii de reziliere a contractului sau
solicitarii de radiere a inregistrarii in termen de 10 zile de la inregistrarea
cererii.
Art. 27
Certificarile cenzorilor externi independenti pot fi prezentate in rapoarte
intermediare, trimestriale, consiliului de administratie sau comitetului de
directie al societatii comerciale expertizate si C.N.V.M., dupa caz, la
solicitarea acestora.
Art. 28
(1) Certificarea conturilor anuale ale societatilor comerciale expertizate
va fi prezentata in Raportul de expertizare financiar-contabil, de verificare
si certificare a bilanturilor contabile.
(2) Raportul anual de expertizare financiar-contabil, de verificare si
certificare a bilanturilor contabile, impreuna cu anexele acestuia vor fi
depuse la C.N.V.M. cu minimum 5 zile inaintea termenului de depunere a
bilantului contabil la directiile generale ale finantelor publice si a
controlului financiar de stat judetene, respectiv a municipiului Bucuresti.
(3) Elementele de baza si anexele raportului anual sunt prezentate in anexele
nr. 9 si 10 la prezentul regulament.
Art. 29
(1) Refuzul de certificare a conturilor trebuie sa fie notificat in
prealabil conducerii societatii comerciale si C.N.V.M., cu specificarea atat a
motivelor, cat si a marimii influentelor asupra conturilor.
(2) Mentinerea refuzului de certificare a conturilor trebuie sa fie
insotita de explicatiile sau observatiile primite de la persoana expertizata.
CAP. 4
Statutul juridic al cenzorului extern independent
A. Drepturile cenzorului extern independent
Art. 30
Cenzorul extern independent are urmatoarele drepturi:
a) sa i se puna la dispozitie documentele si informatiile necesare;
b) sa i se asigure conditiile necesare realizarii lucrarilor si
prestatiilor;
c) sa examineze profesional, sistematic, activitatile financiar-contabile
ale societatii comerciale expertizate;
d) sa exprime o opinie responsabila asupra realitatii si corectitudinii
imaginii date de conturile anuale ale societatii comerciale;
e) sa fie remunerat pentru munca depusa pe baza unei conventii civile de
prestari servicii.
B. Reguli de conduita si integritate profesionala; obligatiile cenzorilor
externi independenti
Art. 31
In exercitarea activitatii lor, cenzorii externi independenti inregistrati
la C.N.V.M. sunt obligati sa respecte urmatoarele reguli de deontologie
profesionala:
a) sa se conformeze in permanenta regulamentelor adoptate de C.N.V.M.;
b) sa declare situatia de incompatibilitate cu activitatea de cenzor extern
independent, conform art. 11 lit. a)-c);
c) sa intocmeasca, sa foloseasca si sa pastreze actele si documentele de
lucru cu grija si in conformitate cu un grafic corespunzator al termenelor;
d) sa raspunda singur si personal pentru actiunile sale, sa ia decizii dupa
considerente proprii, sa-si formuleze singur judecatile si hotararile, fara sa
aiba posibilitatea transferului responsabilitatilor asupra altora;
e) sa pastreze si sa protejeze informatiile confidentiale si privilegiate,
imprejurarile si realitatile care i-au devenit cunoscute sau care i s-au
incredintat in timpul exercitarii activitatii, neavand voie sa le destainuie
sau sa le foloseasca in interesul sau;
f) sa consemneze, cu ocazia actiunii de verificare si apreciere, toate faptele
si datele relevante pentru interpretare si concluzionare, sa-si formeze
convingerile numai plecand de la aceste realitati si sa se comporte impartial;
g) sa se comporte astfel incat sa justifice increderea opiniei publice si
sa respecte obligatia de fidelitate fata de persoana expertizata, atat in
timpul exercitarii activitatii profesionale, cat si in afara acesteia;
h) sa nu foloseasca in activitatea de expertizare persoane neinregistrate
la C.N.V.M.;
i) sa nu elibereze partii beneficiare sau tertilor copii de pe raportul de
expertiza contabila, inaintea supunerii lui spre aprobare consiliului de
administratie si adunarii generale a actionarilor ale societatii comerciale
beneficiare;
j) sa nu efectueze lucrari pentru societati comerciale la care sunt
salariati si nici pentru persoanele fizice sau juridice cu care acestea se afla
in raporturi contractuale sau in concurenta.
C. Raspunderea cenzorului extern independent
Art. 32
Incalcarea cu vinovatie de catre cenzorul extern independent a obligatiilor
care ii revin in conformitate cu prevederile prezentului regulament atrage
raspunderea juridica a acestuia si se sanctioneaza cu:
a) avertisment scris;
b) suspendarea pe o perioada de la 3 luni la un an a exercitarii drepturilor
conferite de calitatea de cenzor extern independent;
c) radierea inregistrarii la C.N.V.M.
Art. 33
(1) Constatarea faptelor prin care s-au incalcat prevederile prezentului
regulament se face de catre agentii imputerniciti in acest scop de C.N.V.M.
(2) Aplicarea sanctiunilor este de competenta C.N.V.M.
(3) Sanctiunea va fi adusa la cunostinta Corpului Expertilor Contabili si
Contabililor Autorizati din Romania in termen de 20 de zile de la aplicarea
acesteia.
(4) In cazul constatarii unor fapte de natura penala, C.N.V.M. va dispune
sesizarea organelor competente, potrivit legii.
CAP. 5
Dispozitii tranzitorii si finale
Art. 34
Prezentul regulament intra in vigoare la 30 de zile de la data publicarii
lui in Monitorul Oficial al Romaniei.
Art. 35
Normele de aplicare a prezentului regulament cu privire la sustinerea
testului in vederea obtinerii calitatii de cenzor extern independent de catre
persoanele fizice romane si straine vor fi publicate in termen de 60 de zile de
la intrarea in vigoare a acestuia.
ANEXA 1
la regulament
CERERE DE INREGISTRARE
in calitate de cenzor extern independent
Subsemnatul(a) .................., domiciliat(a) in .............,
str. ................ nr. ........, scara ......., apartamentul .....,
sectorul ........., telefon ........, nascut(a) in anul ......... luna
........ ziua ......., in localitatea ..............., judetul ......,
posesor al carnetului de expert contabil nr. ........, emis la data de
....., membru-titular al Corpului Expertilor Contabili si Contabililor
Autorizati din Romania, inscris in Tabloul Corpului la partea .......,
pozitia ............, solicit inregistrarea la Comisia Nationala a Valorilor
Mobiliare in calitate de cenzor extern independent.
Data ............. Semnatura ..............
ANEXA 2
la regulament
LISTA
documentelor pentru inregistrarea in calitate de cenzor extern independent
1. Carnetul de expert contabil, vizat la zi.
2. Curriculum vitae, cu specificarea pregatirii profesionale si a
experientei in domeniul financiar-contabil.
3. Certificat de cazier judiciar eliberat cu maximum o luna inaintea
prezentarii cererii de inregistrare la C.N.V.M.
4. Declaratie ca nu se afla in vreuna dintre situatiile de
incompatibilitate cu activitatea de cenzor extern independent.
5. Lista valorilor mobiliare detinute in nume propriu si de persoanele
implicate.
ANEXA 3
la regulament
CERERE DE INREGISTRARE
Societatea Comerciala ........................., cu sediul in str.
....................... nr. ........., telefon ......... fax ........,
reprezentata prin ...................................................,
(director general sau director)
cu contul nr. ......................... deschis la ..................,
membru al Corpului Expertilor Contabili si Contabililor Autorizati din
Romania, inscrisa in Tabloul Corpului la partea .....................,
pozitia ...................,
solicit inregistrarea la Comisia Nationala a Valorilor Mobiliare
pentru desfasurarea activitatilor prevazute la art. 3 din Regulamentul
privind activitatea cenzorilor externi independenti.
Data ................... Semnaturile autorizate,
.......................
ANEXA 4
la regulament
LISTA
documentelor necesare pentru inregistrarea persoanelor juridice romane
1. Copii autentificate de pe statut si de pe contractul de societate.
2. Copie de pe certificatul de inmatriculare la oficiul registrului
comertului.
3. Copie de pe certificatul de inregistrare fiscala eliberat de Ministerul
Finantelor.
4. Documentul din care sa rezulte ca este membru al Corpului Expertilor
Contabili si Contabililor Autorizati din Romania, partea si pozitia la care
este inscris in Tabloul Corpului.
5. Pentru membrii consiliului de administratie/comitetului de directie si
cenzorii societatii comerciale:
- curriculum vitae, cu prezentarea experientei profesionale;
- certificat de cazier judiciar eliberat cu maximum o luna inaintea
prezentarii cererii de inregistrare la C.N.V.M.;
- lista valorilor mobiliare detinute in nume propriu si de persoanele
implicate acestora.
6. Lista cenzorilor externi independenti, angajati ai societatii
comerciale, inregistrati la C.N.V.M.
7. Lista valorilor mobiliare detinute in nume propriu de catre societatea
comerciala.
8. In cazul societatilor comerciale cu participare straina - copie de pe
cererea de examinare a investitiei, care confirma inregistrarea acesteia la
Agentia Romana de Dezvoltare, si copia de pe certificatul de investitor.
9. Dovada ca a achitat in contul C.N.V.M. taxa de inregistrare in valoare
de 2.000.000 lei.
ANEXA 5
la regulament
CERERE DE INREGISTRARE
in calitate de cenzor extern independent
APPLICATION FORM
for Registration as Auditor
======================================================================
Numele persoanei fizice solicitante Tara
(Name of applicant-natural person) (Country)
======================================================================
----------------------------------------------------------------------
======================================================================
Adresa (Address): Telefon(phone): Fax: Telex:
======================================================================
----------------------------------------------------------------------
----------------------------------------------------------------------
======================================================================
Nr. de inregistrare la A.R.D.: Data inregistrarii:
(RDA Registration No.:) (Date of Registration:)
======================================================================
Inregistrarea in Tabloul C.E.C.C.A. Data inregistrarii:
(partea/pozitia) (Date of Registration:)
(Auditors and Chartered Accountants
Association Registration-part/position)
======================================================================
Numele in clar al solicitantului Semnatura solicitantului
(Name of foreign applicant) (Signature of applicant)
........................... ........................
Data/date .................
ANEXA 6
la regulament
LISTA
documentelor necesare pentru inregistrarea persoanelor fizice straine
1. Copii legalizate de pe documentele care atesta ca persoana care solicita
inregistrarea in calitate de cenzor extern independent are aceasta
specializare.
2. Adeverinta eliberata de Corpul Expertilor Contabili si Contabililor
Autorizati din Romania.
3. Copie legalizata de pe actul care atesta inregistrarea la Agentia Romana
de Dezvoltare.
ANEXA 7
la regulament
CERERE DE INREGISTRARE
pentru persoane juridice straine
APPLICATION FORM
for Registration as Auditor
======================================================================
Numele firmei si al reprezentantului Tara
ei legal (Country)
(Name of the firm and his
reprezentative person)
======================================================================
----------------------------------------------------------------------
======================================================================
Sediul / Adresa (Address): Telefon (Phone): Fax/telex:
======================================================================
Nr. de inregistrare la A.R.D.: Data inregistrarii:
(RDA Registration No.:) (Date of Registration:)
======================================================================
Inregistrarea in Tabloul C.E.C.C.A. Data inregistrarii:
(partea/pozitia) (Date of Registration:)
(Auditors and Chartered Accountants
Association Registration-part/position)
======================================================================
----------------------------------------------------------------------
======================================================================
Numele solicitantului Semnatura solicitantului
(Name of foreign applicant) (Signature of applicant)
........................... ........................
Data/date .................
ANEXA 8
la regulament
LISTA
documentelor necesare pentru inregistrarea persoanelor juridice straine
1. Copii autentificate de pe statut si de pe contractul de societate.
2. Copie de pe certificatul de inmatriculare la oficiul registrului
comertului.
3. Scrisoare de bonitate bancara, ultimul bilant sau dovada depunerii
capitalului social.
4. Cazier judiciar pentru reprezentantul/reprezentantii straini, eliberat
de organele competente din tara de domiciliu.
5. Cazier judiciar pentru reprezentantul/reprezentantii straini, eliberat
de autoritatile romane, pentru o sedere in Romania pentru o perioada mai mare
de 30 de zile.
6. Procura autentificata.
7. Copie de pe pasaport pentru reprezentantul/reprezentantii straini.
8. Lista cenzorilor externi independenti romani si straini inregistrati la
C.N.V.M., angajati sau asociati ai persoanei juridice straine.
9. In cazul unei asocieri intre o societate comerciala romana si o
societate straina, copia de pe hotararea adunarii generale a
asociatilor/actionarilor societatii comerciale cu capital roman.
10. Copie de pe cererea de examinare a investitiei si certificatul de
investitor, eliberate de A.R.D.
11. Dovada ca a achitat in contul C.N.V.M. taxa de inregistrare
reprezentand contravaloarea in lei a 5.000 U.S.D., la cursul oficial de schimb
valutar din data platii.
ANEXA 9
la regulament
ELEMENTELE DE BAZA
ale raportului cenzorului extern independent
(1) Titlul
a) Raportul cenzorului extern independent va purta un titlu precis:
"Raport de expertizare financiar-contabil, de verificare si certificare a
bilanturilor contabile/situatiilor financiare";
b) Va fi utilizat titlul de "cenzor extern independent" pentru
a-l distinge de rapoartele care pot fi elaborate de alte persoane: consiliul
director, consiliul de administratie sau cenzorii care pot sa nu se conformeze
acelorasi reguli ca cele ale cenzorului extern independent.
(2) Destinatarul
a) Raportul cenzorului extern independent trebuie sa fie adresat
destinatarului corespunzator, in functie de circumstantele ce caracterizeaza
misiunea si obligatiile legale;
b) In mod obisnuit, raportul se adreseaza fie actionarilor, fie consiliului
de administratie al societatii comerciale ale caror conturi au fost
expertizate.
(3) Capitolul introductiv cuprinde:
a) mentionarea conturilor anuale expertizate;
b) precizarea responsabilitatii partilor din contractul de expertizare.
Observatii:
a) Raportul cenzorului extern independent trebuie sa identifice conturile
anuale ale societatii comerciale, care au facut obiectul expertizarii, cat si
data si perioada acoperite prin aceste documente.
b) Raportul trebuie sa mentioneze ca conturile anuale sunt in
responsabilitatea beneficiarului si ca responsabilitatea cenzorului extern
independent este sa exprime o opinie pe baza expertizei contabile efectuate.
(4) Capitolul referitor la intinderea lucrarilor si natura unei misiuni de
expertiza contabila contine:
a) referinte la normele nationale de expertizare contabila sau la norme si
practici internationale;
b) descrierea lucrarilor.
Observatii:
a) Raportul cenzorului extern independent trebuie sa descrie intinderea
lucrarilor de expertizare, indicand ca ele au fost indeplinite conform Normelor
de expertizare contabila nationale sau conform normelor sau practicilor
internationale;
b) In raport trebuie sa se precizeze ca acesta a fost planificat si
executat de o maniera care sa certifice ca conturile nu prezinta anomalii de
inregistrare.
Raportul cenzorului extern independent trebuie sa descrie operatiunea de
expertizare contabila ca presupunind:
- examinarea documentelor care justifica sumele si informatiile continute
in conturi;
- evaluarea principiilor si metodelor contabile folosite pentru elaborarea
conturilor;
- revederea prezentarii de ansamblu a conturilor.
Raportul trebuie sa indice ca expertiza contabila efectuata furnizeaza o
baza rezonabila a expresiei de opinie.
(5) Capitolul ce contine opinia cenzorului extern independent
a) Raportul trebuie sa reflecte clar opinia cenzorului extern independent
asupra conformitatii conturilor cu referintele contabile si asupra
conformitatii acestora cu prevederile legale sau statutare.
b) Referintele contabile sunt: reguli emise de institutii sau organisme
profesionale din Romania, precum si norme de contabilitate general acceptate.
(6) Data raportului
a) Raportul trebuie sa poarte data de la sfarsitul lucrarilor de expertiza
contabila; beneficiarul este astfel informat ca cenzorul extern independent a
apreciat efectele evenimentelor si ale tranzactiilor intervenite asupra
conturilor in perioada mentionata.
b) Raportul nu trebuie sa poarte o data anterioara celei la care conturile
au fost inchise si aprobate.
(7) Adresa cenzorului extern independent
Raportul trebuie sa mentioneze datele de identificare a cenzorului extern
independent sau a societatii comerciale pe care o reprezinta, dupa caz.
(8) Semnatura cenzorului extern independent
Raportul trebuie sa poarte semnatura cenzorului extern independent si/sau a
reprezentantului legal al societatii comerciale, dupa caz.
ANEXA 10
la regulament
ANEXE
la raportul cenzorului extern independent
I. Reguli si metode contabile
A. Imobilizari necorporale
Se descrie modul de evaluare si amortizare.
B. Imobilizari corporale
Se descrie modul de evaluare.
Se mentioneaza metoda, cotele sau duratele de amortizare, pe categorii de
imobilizari.
C. Stocuri
Se mentioneaza metoda de evaluare pe categorii de stocuri.
Daca se calculeaza provizioane, pentru a aduce valoarea de inventar la
valoarea probabila de realizare si conform caror principii (de exemplu: produse
in curs de fabricatie - 80% din materia prima si 100% din valoarea adaugata;
produse sau materiale fara miscare in cursul exercitiului financiar - 100%
produse al caror pret de vanzare este inferior costului - diferenta etc.).
D. Provizioane pentru deprecierea altor active
Se mentioneaza principiul utilizat.
II. Informatii complementare
A. Note asupra bilantului contabil
1. Imobilizari si amortismente
Imobilizarile au evoluat astfel:
----------------------------------------------------------------------
Valori brute Valori brute
la inceputul Cresteri Diminuari la sfarsitul
exercitiului exercitiului
financiar financiar
----------------------------------------------------------------------
Imobilizari necorporale
Imobilizari corporale
Imobilizari financiare
---------------------------------------------------------------------
TOTAL:
---------------------------------------------------------------------
Amortizari pentru depreciere
----------------------------------------------------------------------
La 31 dec.'9N Dotari Reluari La 31 dec.'9N+1
----------------------------------------------------------------------
Imobilizari necorporale
Imobilizari corporale
Amortismente cumulate
La sfarsitul exercitiului
financiar
----------------------------------------------------------------------
Imobilizarile financiare constau in ...
2. Situatia creantelor
Se prezinta o situatie (balanta) a creantelor pe vechime (sub 30 de zile,
intre 30-60 de zile, intre 60-120 de zile, intre 120-180 de zile, intre 180-270
de zile, intre 270 de zile si un an si peste un an).
3. Capitaluri proprii
Capitalul este constituit din .... actiuni, in valoare de ....
Actiunile sunt nominative, .....
Capitalul social a evoluat astfel:
Evolutia capitalurilor proprii rezulta din afectarea rezultatelor si se
analizeaza astfel:
----------------------------------------------------------------------
| La 31 dec.'9N | Plus | Minus | La 31 dec.'9N+1
----------------------|---------------|------|-------|----------------
Capital | | | |
| | | |
Prime de emisiune, de | | | |
fuziune si de aport | | | |
| | | |
Rezerve legale | | | |
| | | |
Rezerve statutare | | | |
| | | |
Alte rezerve | | | |
| | | |
Rezultatul reportat | | | |
| | | |
Rezultatul exercitiului | | |
financiar | | | |
| | | |
Provizioane | | | |
reglementate | | | |
----------------------|---------------|------|-------|----------------
TOTAL : | | | |
----------------------------------------------------------------------
Rezerva statutara consta in ...
Provizioanele reglementate pentru cresteri de preturi au fost constituite
astfel: ....
4. Provizioane pentru riscuri si cheltuieli
Aceste provizioane au evoluat astfel:
--------------------|---------------|-------|-------|-----------------
|La 31 dec.199N | Dotari|reluari| La 31 dec.199N+1
--------------------|---------------|-------|-------|-----------------
Litigii | | | |
| | | |
Alte riscuri | | | |
| | | |
Cheltuieli de | | | |
sinistre | | | |
| | | |
Alte cheltuieli | | | |
--------------------|---------------|-------|-------|-----------------
TOTAL: | | |
--------------------|---------------|---------------|-----------------
5. Situatia datoriilor
Se prezinta o balanta pe vechimi (ca la creante).
Se fac comentarii pe marginea cazurilor, naturii sau creditorilor cei mai
importanti.
6. Alte grupe sau posturi din bilantul contabil (nominalizare,
evolutii, comentarii)
B. Note asupra contului de profit si pierderi
7. Volumul, structura si evolutia cifrei de afaceri
8. Structura si evolutia efectivului (numarul de salariati)
9. Conducerea societatii comerciale
Daca exista relatii de credite sau varsaminte facute de societatea
comerciala consiliului de administratie sau directorilor (natura acestora)
10. Volumul si structura impozitului pe profit
----------------------------------------------------------------------
| Inainte de | Impozit | Dupa
| impozitare | | impozitare
---------------------------|---------------|-------------|------------
a) Rezultat curent | | |
---------------------------|---------------|-------------|------------
b) Rezultat exceptional | | |
---------------------------|---------------|-------------|------------
c) Cheltuieli care se deduc| | |
direct din rezultate | | |
---------------------------|---------------|-------------|------------
Profit impozabil a)+b)-c) | | |
---------------------------|---------------|-------------|------------
C. In acest capitol se fac referiri la dispozitiile legale in vigoare in
legatura cu urmatoarele aspecte:
- operatiunile legate de inregistrarea sau modificarea capitalului social;
- inventarierea patrimoniului si modul de valorificare a rezultatelor
acesteia si faptul ca rezultatele inventarierii sunt cuprinse in bilantul
contabil anual;
- organizarea gestiunilor de valori materiale, precum si a evidentei
analitice si sintetice a elementelor patrimoniale;
- tinerea corecta si la zi a contabilitatii;
- preluarea corecta in balanta de verificare a datelor din conturile
sintetice si concordanta dintre contabilitatea sintetica si cea analitica;
- intocmirea bilantului contabil pe baza balantei de verificare a
conturilor sintetice si respectarea normelor metodologice cu privire la
intocmirea acestuia si a anexelor sale;
- evaluarea patrimoniului s-a facut conform reglementarilor legale in
vigoare;
- contul de profit si pierderi este intocmit pe baza datelor din
contabilitate privind perioada de raportare;
- stabilirea in conformitate cu dispozitiile legale a profitului net si
punctul de vedere referitor la destinatiile acestuia, propuse de consiliul de
administratie;
- situatia creditelor si a altor imprumuturi ale societatii comerciale si
garantarea acestora;
- propuneri de masuri pentru a fi avute in vedere de consiliul de
administratie sau de adunarea generala a actionarilor.