ORDIN Nr. 3518
din 13 martie 2006
privind aprobarea
Metodologiei de organizare si desfasurare a concursului de ocupare a functiilor
de inspector scolar de specialitate/inspector scolar de la inspectoratele
scolare
ACT EMIS DE:
MINISTERUL EDUCATIEI SI CERCETARII
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 267 din 24 martie 2006
In temeiul art. 142, art. 143 alin. (1) şi (2) şi al art. 144 alin. (1) din Legea învăţământului nr. 84/1995,
republicată, cu modificările şi completările ulterioare, ale art. 25, 26, 28, 29, 30 şi 31 din Legea nr. 128/1997 privind
Statutul personalului didactic, cu modificările şi completările ulterioare,
în baza Hotărârii Guvernului nr. 223/2005 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Educaţiei şi Cercetării,
ministrul educaţiei şi
cercetării emite prezentul ordin.
Art. 1. - Se aprobă Metodologia de organizare şi desfăşurare a
concursului de ocupare a funcţiilor
de inspector şcolar de
specialitate/inspector şcolar
de la inspectoratele şcolare,
cuprinsă în anexa*) care face
parte integrantă din prezentul
ordin.
Art. 2. - Cu data intrării în vigoare a prezentului ordin se abrogă prevederile Ordinului ministrului educaţiei naţionale nr.
4.958/1999 privind Metodologia de organizare şi desfăşurare a
concursului pentru funcţiile
de inspector şcolar de
specialitate/inspector şcolar.
Art. 3. - Direcţia generală
managementul resurselor umane din Ministerul Educaţiei şi Cercetării şi inspectoratele şcolare
vor duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin.
Art. 4. - Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea
I.
Ministrul educaţiei şi cercetării,
Mihail Hărdău
ANEXA
METODOLOGIA
de organizare şi desfăşurare a concursului de ocupare a funcţiilor de inspector şcolar de
specialitate/inspector şcolar
de la inspectoratele şcolare
CAPITOLUL I
DISPOZIŢII GENERALE
ART. 1. Prezenta
metodologie este elaborată în baza prevederilor art. 143, alin.(1) şi (2),
art.144, alin.(2) din Legea invăţământului nr.84/1995, republicată, cu
modificările şi completările ulterioare, şi ale art. 25 lit. a, art.26 alin.
(1), (2) şi (3), art. 28 alin. (1), art. 29 alin.(l) şi (3), art. 30 şi art. 31
din Legea nr.128/1997 privind Statutul personalului didactic, cu modificările
şi completările ulterioare.
ART. 2. (1) La concursul
pentru ocuparea funcţiilor de inspector şcolar de specialitate/inspector şcolar
de la inspectoratele şcolare poate candida personalul didactic care
îndeplineşte, cumulativ, următoarele condiţii:
a) a absolvit o instituţie de învăţământ superior
de lungă durată, cu diplomă de licenţă sau echivalentă;
b) este titular în
învăţământul preuniversitar, are cel puţin gradul didactic II şi o vechime la catedră în specialitate
de cel putin opt ani;
c) a obţinut calificativul anual "foarte
bine" în ultimii 3 ani şi nu a fost sancţionat disciplinar în anul şcolar
curent;
*) Anexa este reprodusă în facsimil.
d) nu a fost condamnat pentru săvârşirea unei
infracţiuni sau nu a fost lipsit de dreptul de a ocupa un post didactic prin
hotărâre judecătorească definitivă de condamnare penală;
e) este apt din punct de vedere medical;
f) are apreciere/recomandare (aceasta vizează
calităţile profesionale, manageriale şi morale conform indicatorilor prevăzuţi
în anexa 5) din partea
Consiliului de administraţie al unităţii de învăţământ unde funcţionează, din
partea Consiliului de administraţie al inspectoratului şcolar unde este
încadrat, din partea organului de conducere al instituţiei, în cazul în care
îşi desfăşoară activitatea în condiţiile prevăzute în art. 101 alin. (l)-(3)
din Legea nr. 128/1997 privind Statutul personalului didactic, modificată şi
completată;
g) la data susţinerii concursului, mai are cel puţin
patru ani până la împlinirea vârstei standard de pensionare;
(2) Funcţiile de inspector şcolar de specialitate
pentru învăţământul preşcolar şi primar se pot ocupa, prin excepţie privind
condiţiile de studii, de personalul didactic cu pregătire pentru treptele de
învăţământ menţionate, care a desfăşurat activităţi metodice în cadrul liceului
pedagogic şi al casei corpului didactic ori a condus activităţi metodice la
nivel şcolar sau interşcolar.
(3) Pot participa la concursul pentru ocuparea
funcţiilor de inspector şcolar şi cadrele didactice care au dobândit şi o altă
specialitate de lungă durată, cu diplomă de licenţă sau echivalentă, a căror
vechime totală este de cel puţin 8 ani, în conformitate cu alin. (1) lit.b) din
prezenta metodologie.
CAPITOLUL II
ORGANIZAREA CONCURSULUI PENTRU FUNCŢIILE DE
INSPECTOR ŞCOLAR DE SPECIALITATE/INSPECTOR ŞCOLAR
ART. 3. Concursul pentru
ocuparea funcţiei de inspector şcolar de specialitate/inspector şcolar se
organizează de către inspectoratul şcolar.
ART. 4. (1)
Inspectoratul şcolar are obligaţia de a anunţa în presa centrală şi locală şi
pe site-ul său, cu cel puţin 30 zile înainte, organizarea concursului,
menţionând locul unde sunt afişate toate informaţiile necesare înscrierii şi
participării la concurs.
(2) Inspectoratul şcolar afişează, la sediul propriu
şi pe site-ul său, cu cel puţin 30 de zile înaintea primei probe de concurs, lista posturilor vacante de inspector
şcolar de specialitate/inspector şcolar, fişa postului , tematica şi bibliografia
de concurs , perioada de înscriere, metodologia de concurs (inclusiv anexele
1-7) şi lista documentelor necesare înscrierii la concurs.
(3) înscrierea la concurs se încheie cu 15 zile înainte de prima zi a sesiunii de concurs. Sunt
acceptate la înscriere numai dosarele candidaţilor care întrunesc integral
condiţiile din prezenta metodologie.
(4) Inspectoratul şcolar afişează la sediul său, în
cel mult trei zile de la data încheierii înscrierilor la concurs, graficul
desfăşurării concursului, cu specificarea programului zilnic şi a locului de
desfăşurare, precum şi lista candidaţilor înscrişi, vizată de consilierul
juridic al inspectoratului şcolar.
(5) Inspectoratul şcolar solicită Ministerului
Educaţiei şi Cercetării - Direcţia Generală Managementul Resurselor Umane,
respectiv instituţiilor de învăţământ superior, nominalizarea reprezentanţilor
în comisiile de concurs cu cel puţin 9 zile înainte de prima zi a sesiunii de
concurs. Concomitent, inspectoratele şcolare transmit Ministerului Educaţiei şi
Cercetării - Direcţia Generală Managementul Resurselor Umane graficul de
desfăşurare a concursului.
*Fişa, postului va fi elaborată de inspectoratul şcolar, pe
baza fişei-cadru (anexa 10), pentru fiecare post
vacantat, publicat pentru concurs.
Tematica si bibliografia pentru concurs se elaborează
de comisia prevăzută la art.9 pe baza bibliografiei
minimale realizate de MEdC ( anexa 11)
(6) Orice modificare, din motive obiective, a programului de desfăşurare a concursului este adusă la
cunoştinţa candidaţilor şi observatorilor, în scris, cu cel putin 48 ore
înaintea desfăşurării acestuia, de către persoanele împuternicite din cadrul
inspectoratului şcolar. In situaţii excepţionale, când termenul de 48 de ore nu
poate fi respectat, constatarea imposibilităţii desfăşurării concursului se
consemnează, de secretarul comisiei de concurs sau de un membru al acesteia,
într-un proces verbal semnat de comisia de concurs şi de observatori.
(7) Ministerul Educaţiei şi Cercetări - Direcţia
Generală Managementul Resurselor Umane avizează reprogramarea concursului în
baza comunicării inspectoratului şcolar, însoţită de copia procesului verbal de
constatare a imposibilităţii desfăşurării concursului la data convenită.
ART. 5. (1) In vederea
organizăm şi desfăşurării concursului, inspectorul şcolar general constituie,
prin decizie, potrivit legii şi prezentei metodologii, următoarele:
1) comisia de înscriere la concurs, cu
30 zile înainte de prima probă a
concursului;
2) comisia de elaborare a subiectelor pentru
concurs, cu 30 zile înainte de prima probă a
concursului;
3) comisia de concurs, cu 2 zile înainte de prima probă a concursului;
(2) Inspectorul şcolar general asigură
confidenţialitatea privind componenta comisiei de elaborare a subiectelor
pentru concurs
ART. 6. (1) Comisia
de înscriere are următoarea componenţă:
preşedinte - inspectorul şcolar general adjunct
cu atribuţii privind managementul educaţional, evaluare şi dezvoltare
instituţională; membrii - inspectorul şcolar pentru managementul
resurselor umane/inspectorul
şcolar pentru management educaţional, evaluare şi dezvoltare
instituţională/reprezentant al compartimentului "Plan - şcolarizare, reţea
şcolară, normare-salanzare";
consilierul juridic al inspectoratului şcolar
judetean/al municipiului
Bucureşti.
(2) La derularea lucrărilor comisiei de înscriere
participă, în calitate de observatori, câte un reprezentant desemnat de federaţiile reprezentative la nivel
de ramură învăţământ,
care au organizaţie sindicală în judeţul respectiv/municipiul Bucureşti.
ART. 7. Dosarul de înscriere cuprinde următoarele documente, numerotate pe fiecare filă şi
consemnate într-un opis:
1) cerere de înscriere în care se menţionează şi
limba modernă de circulaţie internaţională pentru care optează;
2) curriculum vitae (redactat după modelul de CV
european - anexa nr. 1),
susţinut cu documente doveditoare anexate;
3) copii certificate "conform cu
originalul" de către conducerea unităţii de învăţământ/instituţiei de la
care provine candidatul, ale:
a) certificatului de naştere şi, dacă este cazul,
certificatului de căsătorie;
b) actului de titularizare
în unitatea de învăţământ;
c) adeverinţelor/certificatelor/diplomelor
de acordare a gradelor didactice/a titlului ştiinţific
de doctor;
d) documentului (carnetului de muncă/documentului
echivalent) conform cu art.34 alin.(5) din Legea
nr.53/2003 privind Codul Muncii, cu modificările şi completările ulterioare,
eliberat de unitatea de învăţământ/instituţia, de la
care provine candidatul, completat la zi; e) hotărârilor judecătoreşti, pentru
persoanele care şi-au schimbat numele din diferite motive;
4) copii legalizate ale actelor de studii (diplomă,
diplomă de licenţă, foi matricole etc); legalizarea acestora se face la
notariat sau la alte autorităţi investite cu acest
drept;
5) adeverinţă de vechime la catedră, în specialitate,
în original;
6) adeverinţă cu calificativele din ultimii trei ani,
în original;
7) diplomă/atestat pentru predarea în învăţământul
special, în cazul candidaţilor la funcţia de inspector şcolar de specialitate
pentru învăţământul special;
8) recomandare/aviz pentru anumite posturi/specialităti
(teologie, minorităti ş.a.);
9) adeverinţa medicală (în original), eliberată în
conformitate cu prevederile art. 4 din Legea nr. 128/1997 privind Statutul
personalului didactic, modificată şi completată;
10) cazier judiciar în original;
11) declaraţie pe propria răspundere că nu a
desfăşurat activităţi de poliţie politică;
12) opisul dosarului, în două exemplare pe care se va
consemna numărul total de file; un exemplar se restituie, cu semnătura
persoanei care a depus dosarul şi a preşedintelui comisiei de înscriere.
ART. 8. (1) Dosarul de
înscriere la concurs se depune la registratura inspectoratului şcolar
judeţean/municipiului Bucureşti şi este înaintat comisiei de înscriere, care
verifică dacă sunt îndeplinite toate condiţiile de înscriere şi dacă acesta
conţine toate documentele prevăzute la art. 7.
(2) In caz de respingere, comisia va consemna într-un
proces verbal, sub semnătură, motivele respingem acestuia şi le va comunica, în
sens, candidatului.
(3) Eventualele contestaţii privind respingerea
dosarului se adresează şi se soluţionează de către inspectorul şcolar general.
ART. 9. (1) Comisia
pentru elaborarea subiectelor de concurs este
formată din:
- preşedinte - inspectorul şcolar general adjunct cu
atribuţii privind managementul şi evaluarea instituţională; - membri - inspectori
şcolari/inspectori şcolari de specialitate ce nu participă la concurs sau
profesori/metodişti, recunoscuţi pentru autoritatea profesională şi morală,
dintre care un inspector şcolar de specialitate/ metodist /profesor pentru
fiecare limbă străină aleasă de candidaţi;
(2) Secretariatul comisiei este asigurat de un
inspector şcolar de specialitate/inspector şcolar/ reprezentant al
compartimentului "Plan şcolarizare, reţea şcolară, normare-salarizare".
(3) Comisia are următoarele atrinbuţii:
elaborează tematica si bibliografia pentru concurs pe
baza bibliografiei minimale realizate de MEdC ( anexa
11) elaborează :
- un număr de (20 x nr. candidaţi) itemi privind
legislaţia şcolară.
- un număr de (4 x nr. candidaţi) itemi privind
managementul educaţional.
- pentru fiecare limbă străină aleasă de candidaţi un
număr de (6 x nr. candidaţi) itemi privind managementul educaţional, traduşi în
limba respectivă selectează, pentru fiecare limbă străină, un număr de seturi
distincte, egal cu (2 x nr. candidaţi). Fiecare set reprezintă un test-grilă
care va fi transcris pe suport magnetic (dischetă). Fiecare test-grilă
(dischetă) va grupa itemii elaboraţi după cum urmează:
- 10 itemi privind legislaţia şcolară;
- 2 itemi privind managementul educaţional;
- 3 itemi privind managementul educaţional, în limba
străină respectivă. (4) Conţinuturile testelor
elaborate sunt strict secrete, înregistrate (în Microsoft Word) pe dischete parolate, protejate la scriere şi
numerotate. Membrii comisiei de elaborare a subiectelor vor da o declaraţie de
confidenţialitate privind caracterul secret al subiectelor. Preşedintele
comisiei pentru elaborarea subiectelor de concurs ia toate măsurile pentru securizarea
subiectelor şi răspunde în caz de desecretizare. Inainte de începerea
concursului, preşedintele comisiei pentru elaborarea subiectelor predă
dischetele cu teste preşedintelui comisiei de concurs, care preia
responsabilitatea menţinem secretizăm acestora şi, de asemenea, răspunde în caz
de desecretizare. Subiectele concursului se aleg, prin tragere la sorţi, de
către candidaţi, dintre testele aflate pe dischete.
ART. 10. (1) Comisia
de concurs are următoarea componentă:
- preşedinte - inspectorul
şcolar general;
- membri - un reprezentant sau un delegat al
M.Ed.C;
- un profesor/conferenţiar universitar din profilul
postului sau din departamentul pentru pregătirea personalului didactic,
desemnat de rectorul instituţiei de învăţământ superior la care acesta este
titular;
(2) Secretariatul comisiei este asigurat de un
inspector şcolar de specialitate/inspector şcolar/reprezentant al
compartimentului "Plan şcolarizare, reţea şcolară,
normare-salarizare".
(3) La desfăşurarea concursului participă, în calitate
de observatori, câte un reprezentant desemnat de federaţiile reprezentative la
nivel de ramură învăţământ care au organizaţie sindicală în judeţul
respectiv/municipiul Bucureşti.
(4) Inspectoratul şcolar invită, în sens,
observatorii să asiste la desfăşurarea concursului cu cel puţin 48 ore înainte
de data desfăşurării acestuia. Neprezentarea observatorilor, deşi au fost
invitaţi în termen, nu afectează legalitatea desfăşurării concursului.
(5) Secretarul şi observatorii participă la
activităţile comisiei, dar nu se implică în examinarea şi evaluarea
candidaţilor. Observatorii au dreptul de a consemna observaţiile, cu privire la
corectitudinea organizării şi desfăşurăm concursului, în procesul verbal
menţionat la art. 18 din prezenta metodologie. Dacă, în derularea concursului, observatori sesizează preşedintelui
comisiei vicii de procedură sau de organizare, erori sau abuzuri referitoare la
evaluarea candidaţilor, acesta are obligaţia de a remedia deîndată neajunsurile
sesizate.
(6) Observatorii nu au dreptul de a face sesizări
privind corectitudinea organizării şi desfăşurării concursului după încheierea
acestuia, decât în situaţia în care nu s-a dat curs sesizării şi / sau nu li
s-a permis consemnarea în procesul verbal.
CAPITOLUL III
PROBELE DE CONCURS
Art.11. (1) Concursul
pentru ocuparea posturilor de inspector de specialitate/inspector şcolar, cuprinde următoarele probe:
a) Evaluarea curriculum-ului vitae
b) Aprecierea recomandării Consiliului de
administraţie
c) Inspecţia specială la clasă
d) Proba practică (asistenţa
la o oră, analiza lecţiei, întocmirea procesului verbal de inspecţie)
e) Interviu. Prin
interviu se testează cunoştinţele de legislaţie şcolară şi management educaţional
ale candidaţilor prin:
A. Susţinerea unui test-grilă folosind calculatorul.
Transmiterea la o adresă electronică a rezultatelor testului - grilă.
B. Interviu în fata comisiei de concurs.
(2) Proba A a interviului se realizează pe baza
seturilor de subiecte (teste grilă) întocmite de comisia de elaborare a
subiectelor. Proba B verifică cunoştinţele din domeniul specific funcţiei
pentru care candidează concurentul, prin întrebări şi analize de risc. De
asemenea, candidatul va prezenta o proiecţie managerială pe direcţiile
prioritare de dezvoltare ale disciplinei/domeniului ale căror activităţi
doreşte să le coordoneze.
(3) Toate cele cinci probe sunt obligatorii.
CAPITOLUL IV
DESFĂŞURAREA CONCURSULUI
ART. 12. Evaluarea
curriculum-ului vitae se face în plenul comisiei de concurs, pe baza
documentelor din dosarul de înscriere. Analiza şi evaluarea rezultatelor
obţinute în educaţie şi formare, a aptitudinilor şi competentelor personale se
realizează pe baza itemilor şi punctajului din anexa
2 la prezenta metodologie. Punctajul maxim al
probei este de 30 puncte (10 puncte/membru de comisie), iar punctajul de
promovare a probei este de 21 puncte (minim 7 puncte/membru de comisie).
ART. 13. Aprecierea
recomandăm Consiliului de administraţie din unitatea şcolară/instituţia de la
care provine candidatul se face în plenul comisiei de concurs, pe baza
documentelor din dosarul de înscriere folosind fişa de apreciere din anexa nr. 3. Pe baza recomandării
Consiliului de Administraţie, comisia de concurs va stabili dacă persoana
aflată în concurs îndeplineşte criteriile de competenţă profesională şi de
moralitate. Rezultatul probei se consemnează prin admis
sau respins, hotărârea luându-se prin
consens.
ART. 14. Evaluarea
inspecţiei speciale la clasă, a proiectării şi realizării lecţiei de către
candidat, se face, în plenul comisiei, conform fişei de evaluare a lecţiei din anexa nr. 4. Punctajul maxim este de 30
puncte (10 puncte/membru), iar punctajul de promovare este de 24 puncte.
ART. 15. Evaluarea
probei practice (asistenţa la o oră, analiza lecţiei, întocmirea procesului
verbal de inspecţie) se face în plenul comisiei, conform fişei de evaluare din anexa nr. 5. Punctajul maxim este de 30 puncte (10
puncte/membru de comisie), iar punctajul de promovare este de 24 puncte.
ART.16 (1) Pentru proba
de susţinere a unui test - grilă, prevăzută la art. 11 alin. (1) lit. e)-A se
utilizează computerul şi se va folosi imprimanta pentru listarea rezultatelor
testului-grilă. Punctajul maxim este de 30 puncte - 10 puncte/membru de comisie
- (0,50 puncte/item si 2,50 puncte pentru expediere electronică) şi se
centralizează conform anexei 6. Punctajul minim de promovare a probei A este de 21 puncte (7
puncte/membru de comisie).
(2) Evaluarea probei de interviu în faţa comisiei de
concurs, prevăzută la art. 11 alm.(l) lit.e)-B, se face în plenul comisiei de
concurs utilizând fişa de evaluare din anexa nr. 7. Punctajul maxim al probei este de 30 puncte (10 puncte/membru de
comisie), iar punctajul de promovare a probei B este de 21 puncte (minim 7
puncte /membru de comisie).
ART. 17. (1) Punctajul
total maxim este de 150 puncte iar punctajul minim de promovare a concursului este de 111 puncte, cu condiţia promovării fiecărei
probe în parte.
(2) Punctajul probelor pentru fiecare candidat este
înscris în borderoul de notare prevăzut în anexa nr. 8.
(3) Este declarat reuşit la concurs candidatul
promovat care a obţinut cel mai mare punctaj total.
(4) In caz de egalitate de punctaj, se vor compara, în
ordine, rezultatele obţinute la probele: inspecţia specială la clasă, proba
practică, interviu, curriculum vitae. Dacă un candidat a obţinut la una din
probele luate în ordinea prezentată anterior un punctaj mai mare, acel candidat
este declarat reuşit.
ART. 18. Secretarul
comisiei de concurs întocmeşte procesul verbal în care consemnează desfăşurarea
şi rezultatele concursului, precum şi menţiunile în cazul persoanelor desemnate
ca observatori. Procesul verbal este semnat de comisia de concurs şi de
persoanele desemnate ca observatori.
ART. 19. (1) Succesiunea
şi programarea pe zile a probelor de concurs se stabileşte de către consiliul
de administraţie al inspectoratului şcolar.
(2) In cazul desfăşurării tuturor probelor de concurs
pe parcursul unei singure zile, punctajele obţinute de fiecare candidat la cele
4 probe şi punctajul total se afişează la sediul inspectoratului şcolar după
încheierea concursului, în aceeaşi zi.
(3) In cazul desfăşurării probelor de concurs pe
parcursul mai multor zile, punctajul acordat fiecărui candidat se afişează la
finalul fiecărei zile de concurs pentru probele susţinute în ziua respectivă.
CAPITOLUL V
DEPUNEREA ŞI REZOLVAREA CONTESTAŢIILOR
ART. 20. Eventualele contestaţii, cu privire la hotărârile comisiei de
concurs, se adresează, în scris, ministrului educaţiei şi cercetării şi se
depun la registratura inspectoratului şcolar, în termen de 5 zile lucrătoare de
la afişarea rezultatelor concursului.
ART. 21. Inspectoratul
şcolar, după încheierea perioadei de depunere a contestaţiilor, trimite, spre
soluţionare, contestaţiile împreună cu documentaţia concursului, la Ministerul
Educaţiei şi Cercetării - Direcţia Generală Managementul Resurselor Umane.
ART. 22. (1) Hotărârea
ministrului educaţiei şi cercetării este definitivă şi este transmisă în sens,
inspectoratului şcolar şi contestatarului. Aceasta poate fi atacată numai prin
procedura contenciosului administrativ.
(2) Rezultatele finale
ale concursului se afişează în ordine descrescătoare la sediul
inspectoratului şcolar.
CAPITOLUL VI
DISPOZIŢII FINALE
ART. 23. (1) Numirea inspectorilor şcolari de specialitate/inspectori
şcolari, declaraţi reuşiţi la concurs, în urma soluţionării contestaţiilor, se
face de către inspectorul şcolar general, cu avizul Ministerului Educaţiei şi
Cercetării.
(2) O dată cu emiterea deciziei de numire, inspectorul
şcolar general încheie contractul de management educaţional cu inspectorul
şcolar de specialitate/ inspectorul şcolar (anexa
9).
ART. 24. Informaţiile false cuprinse în curriculumul vitae sau în
declaraţiile pe propria răspundere observate de comisiile de înscriere sau de
concurs, prevăzute la art.5, înaintea sau în timpul desfăşurării concursului,
atrag eliminarea candidatului din concurs şi sesizarea organelor competente,
iar cele dovedite după finalizarea concursului conduc la invalidarea
rezultatelor acestuia şi validarea următorului candidat drept câştigător sau
după caz, reprogramarea concursului.
ART. 25. (1) Sesizările
care vizează nerespectarea condiţiilor de înscriere la concurs, potrivit
prevederilor art. 2 sau referitoare la valabilitatea documentelor de la dosarul
de înscriere la concurs, potrivit art.7, dovedite
înaintea sau în timpul concursului atrag eliminarea
candidatului din concurs, iar cele dovedite după finalizarea concursului conduc
la invalidarea rezultatelor acestuia şi validarea următorului candidat drept
câştigător sau după caz, reprogramarea concursului.
(2) Candidatul şi persoanele responsabile, membre ale
comisiilor prevăzute la art. 5, care au încălcat prevederile prezentei
metodologii se sancţionează potrivit legii.
ART. 26. (1) Persoanele,
care au printre candidaţi soţ, soţie, rude sau afini până la gradul al patrulea
inclusiv, nu pot face parte din comisiile prevăzute la art.5 şi nu pot fi
desemnate ca observatori.
(2) Membrii comisiilor, precum şi persoanele desemnate
ca observatori, înainte de desfăşurarea concursului, vor declara pe propria răspundere
că nu au în rândul candidaţilor rude sau afini până la gradul IV inclusiv, ori relaţii conflictuale cu
vreun candidat.
(3) In cazul în care inspectorul şcolar general este
sub incidenţa alin.(l) din prezentul articol, comisia de concurs este numită de
către Ministerul Educaţiei şi Cercetării.
ART. 27. In toate
situaţiile în care contractul de management educaţional încetează, inspectorul
şcolar general emite decizie de eliberare din funcţie pentru inspectorii
şcolari/inspectorii şcolari de specialitate numiţi pari decizia sa, cu avizul
Ministerului Educaţiei şi Cercetării.
ART. 28. Anexele
1-11 fac parte integranta din prezenta metodologie.
ANEXA NR. 1
Model de Curriculum Vitae European
|
< numele aplicantului >
|
|
Curriculum vitae
|
*Notă
Inlocuiţi rubrica (numele aplicantului cu propriul nume)
**Notă
Toate textele scrise cu aceste caractere au rol informativ şi nu apar în CV
***Notă
Textul dintre () va fi înlocuit cu informaţiile cerute
|
|
INFORMAŢII PERSONALE
|
|
Nume
|
(Nume, prenume)
|
Adresă
|
(numărul, strada, cod poştal, oraş, tara)
|
Telefon
|
|
Fax
|
|
E-mail
|
|
Naţionalitate
|
|
Data naşterii
|
(ziua, luna, anul)
|
EXPERIENŢĂ PROFESIONALĂ
|
|
*Perioada (de la - până la)
|
(Menţionaţi pe rând fiecare experienţă profesională pertinentă,
începând cu cea mai recentă dintre acestea)
|
*Numele şi adresa angajatorului
|
|
*Tipul activităţii sau sectorul de activitate
|
|
*Funcţia sau postul ocupat
|
|
*Principalele activităţi şi responsabilităţi
|
|
EDUCAŢIE ŞI FORMARE
|
|
*Perioada (de la - până la)
|
(Descrieţi separat fiecare formă de învăţământ şi program de
formare profesională urmate, începând cu cea mai recentă)
|
*Numele şi tipul instituţiei de învăţământ şi al organizaţiei
profesionale prin care s-a realizat formarea profesională
|
|
*Domeniul studiat/aptitudini ocupaţionale
|
|
*Tipul calificării/diploma obţinută
|
|
*Nivelul de clasificare a formei de instruire /invăţământ
|
|
APTITUDINI ŞI COMPETENŢE PERSONALE dobândite în cursul vieţii şi
carierei dar care nu sunt recunoscute neapărat printr-un certificat sau o
diplomă
|
|
Limba maternă
|
|
Limbi străine cunoscute
* abilitatea de a citi
* abilitatea de a scrie
* abilitatea de a vorbi
|
(Enumeraţi limbile cunoscute şi indicaţi nivelul: excelent, bine,
satisfăcător)
|
Aptitudini şi competente artistice Muzică, desen, pictură,
literatură etc.
|
(Descrieti aceste aptitudini şi indicaţi contextul în care le-ati
dobândit)
|
Aptitudini şi competenţe sociale
Locuiţi şi munciţi cu alte persoane, într-un mediu multicultural. ocupaţi o poziţie în
care comunicarea este
|
(Descrieţi aceste aptitudini şi indicaţi contextul în care le-aţi
dobândit)
|
importantă sau desfăşuraţi o activitate în care munca de echipă
este esenţială, (de exemplu cultură, sport, etc.)
|
|
Aptitudini şi competente organizatorice De exemplu coordonaţi sau
conduceţi activitatea altor persoane, proiecte şi gestionaţi bugete; la locul
de muncă, în acţiuni voluntare (de exemplu în domenii culturale sau sportive)
sau la domiciliu.
|
(Descrieţi aceste aptitudini şi indicaţi în ce context le-ati
dobândit)
|
Aptitudini şi competenţe tehnice
(utilizare calculator, anumite tipuri de echipamente, maşini
etc.)
|
(Descrieţi aceste aptitudini şi indicaţi în ce context le-aţi
dobândit)
|
Permis de conducere
|
|
Alte aptitudini şi competente
Competente care nu au mai fost menţionate anterior
|
(Descrieţi aceste aptitudini şi indicaţi în ce context le-ati
dobândit)
|
INFORMAŢII SUPLIMENTARE
|
(Indicaţi alte informaţii utile şi care nu au fost menţionate, de
exemplu persoane de contact, referinţe, etc.)
|
ANEXE
|
(Enumeraţi documentele ataşate CV-ului, dacă este cazul).
|
ANEXA NR. 2
Concursul pentru ocuparea postului de inspector şcolar de specialitate/inspector şcolar
Numele şi prenumele candidatului_____________________
Data_____________________
EVALUARE CURRICULUM VITAE
Nr. crt.
|
Criterii
|
Punctaj maxim
|
Punctaj realizat
|
1
|
Studii
|
0,75
|
|
Cursuri postuniversitare/Masterat
|
0,25
|
|
Doctorat
|
0,5
|
|
2
|
Participare la stagii de formare /perfecţionare
|
2,5
|
|
a) Gradul I:
|
1
|
|
- obţinut prin parcurgerea probelor, potrivit Legii nr. 128/1997
privind Statutul personalului didactic, cu modificările şi completările
ulterioare
|
1
|
|
- obţinut prin echivalare cu doctoratul
|
0,75
|
|
b) Participarea la stagii de formare/de perfecţionare în
specialitate şi/sau în managementul educaţional
|
1,5
|
|
- locale, regionale, naţionale*
|
1,25
|
|
- internaţionale
|
0,25
|
|
3
|
Experienţă în activitate dovedită în:
|
2
|
|
-funcţii de conducere, îndrumare şi control în MEdC şi I.S.J.,
responsabil cerc pedagogic
|
1
|
|
-director/director adjunct, membru în
consiliul de administraţie al unităţii de învăţământ
|
0,75
|
|
- responsabil de comisie metodică, şef de catedră, profesor
metodist
|
0,25
|
|
4.
|
Lucrări/de management educaţional
sau de specialitate publicate cu ISBN/ISSN Articole
de management educaţional
sau de specialitate
|
1
0,75
|
|
5
|
Iniţiere, coordonare, participarea la proiecte
pilot, la proiecte de reforma învăţământului, la
proiecte comunitare, la proiecte de integrare europeană, la alte
proiecte la nivel local, naţional, internaţional**
|
1,5
|
|
6
|
Limbi moderne cunoscute, atestate prin documente emise de o autoritate în materie pentru cei care au
diplomă, ca specializare, o limbă străină, este suficientă prezentarea copiei
legalizate de pe diplomă
|
0,75
|
|
7
|
Cunoştinţe de operare pe calculator evaluabile pe baza documentelor
prezentate
|
0,75
|
|
TOTAL
|
10
|
|
* Se va acorda punctajul maxim pentru stagii însumând cel puţin
100 de ore din programe acreditate
şi/sau avizate de M.Ed.C
** Se va acorda punctajul maxim pentru coordonatorii de proiect.
EXAMINATOR____________________________
SEMNĂTURA_____________________________
ANEXA NR. 3
Concursul pentru ocuparea postului de inspector şcolar
de specialitate/inspector şcolar
Numele şi prenumele candidatului___________________
Data___________________
APRECIEREA RECOMANDĂRII CONSILIULUI DE ADMINISTRAŢIE
Nr.
crt.
|
Criterii
|
1.
|
CRITERII DE COMPETENTĂ PROFESIONALĂ
• Pregătirea ştiinţifică de specialitate
• Calitatea documentelor de proiectare
• Calitatea metodelor, tehnicilor
şi procedeelor utilizate în activitatea profesională
• Calitatea instrumentelor de evaluare folosite
• Preocupări pentru activităţi
extracurriculare
|
2.
|
CRITERII DE COMPETENTĂ MANAGERIALĂ:
• Calităţi dovedite în sfera
managementului grupului
• Participarea la procesul
decizional la nivelul unităţii
• Stilul managerial practicat
• Formarea şi întreţinerea
spiritului de echipă
|
3.
|
CONDUITĂ PROFESIONALĂ ŞI MORALĂ
• Eficienţa comunicăm formale şi
informale
• Capacitatea de relationare cu colegii şi comunitatea
• Interes pentru dezvoltarea profesională proprie
• Respectarea deontologiei profesionale
|
ADMIS / RESPINS
|
EXAMINATOR_________________________
SEMNĂTURA__________________________
ANEXA NR. 4
Concursul pentru ocuparea postului de inspector
şcolar de specialitate/inspector şcolar
Numele şi prenumele candidatului_____________________
Data_____________________
FIŞA DE EVALUARE A LECŢIEI INSPECŢIA SPECIALA LA CLASĂ
Analiză
|
Aspecte evaluate: criterii
|
Punctaj Maxim Realizat
|
Lecţie
|
Aspecte formale
(documente, documentaţie, materiale didactice disponibile)
|
1
|
|
Proiectare - motivare
(relationarea intra- şi interdisciplmară, intra-
şi cross-curnculară, perspectiva în raport cu unitatea de învăţare,
relevanta pentru viată a conţinuturilor)
|
1
|
|
Conţinut ştiintifico-aplicativ
(obiectivizare, structurare,
sistematizare, coerentă, consistenţă)
|
1
|
|
Metode şi mijloace didactice
(varietate, oportunitate, originalitate, eficienţă)
|
1
|
|
Climat psihopedagogie
(ambient specific disciplinei, motivaţie pentru lecţie)
|
1
|
|
Elevii -dominante vizate
|
Achiziţii cognitive, verbalizate/nonverbalizate
(calitate, cantitate, relationare, operationalizare)
|
1
|
|
Deprinderi de activitate intelectuală individuală şi în echipă
(operaţii logice, mecanisme de analiză şi sinteză, consecventă, seriozitate, dorinţa de
autodepăşire, colegialitate, responsabilitate şi răspundere,
flexibilitate în asumarea rolurilor)
|
1
|
|
Atitudine fată de şcoală - statutul şi rolul la oră
(pozitivă - colaborator, indiferentă - spectator)
|
1
|
|
Profesorul - dominante vizate
|
Competente profesionale şi metodice
(de cunoaştere - gradul de stăpânire,
organizare şi prelucrare a informaţiei, de execuţie - rapiditatea,
precizia acţiunilor şi distributivitatea atenţiei, de comunicare -
fluiditatea, concizia şi acurateţea discursului, captarea şi
păstrarea interesului elevilor, abilitatea pentru activitate
diferenţiată)
|
1
|
|
Competente sociale şi de personalitate
(sociabilitate, degajare, registre diverse de limba), echilibru
emoţional, rezistentă la stress, ingeniozitate, flexibilitate, fermitate,
tolerantă, rigurozitate, obiectivitate, disponibilitate)
|
1
|
|
TOTAL
|
10
|
|
EXAMINATOR_____________________
SEMNĂTURA
ANEXA NR. 5
Concursul pentru ocuparea postului de inspector şcolar
de specialitate/inspector şcolar
Numele şi prenumele
candidatului_______________________
Data_______________________
FIŞA DE EVALUARE A PROBEI PRACTICE (asistentă la oră, analiza
lecţiei, întocmirea procesului verbal de inspecţie)
Evaluare
|
Indicatori de evaluare
|
Punctaj
|
Maxim
|
Acordat
|
Analiza proiectării si desfăşurării
lecţiei
|
Aspecte formale Proiectare -motivare Conţinut ştiinţifico-aplicativ
Metode si mijloace didactice Climat psihopedagogie
|
5
|
|
Analiza activităţilor elevilor
|
Achiziţii cognitive, verbalizate/nonverbalizate
Deprinderi de activitate intelectuală
individuală şi în echipă
Atitudine faţă de şcoală - statutul şi rolul la oră
|
3
|
|
Analiza activităţilor profesorului
|
Competente profesionale si metodice Competente sociale şi de
personalitate
|
2
|
|
Total
|
10
|
|
*Se va urmări cum candidatul evaluează lecţia, elevii şi profesorul
după fişa de evaluare a lecţiei - anexa 4 -inspecţia specială la clasă.
EXAMINATOR___________________
SEMNĂTURA_________________
ANEXA NR. 6
Concursul pentru ocuparea funcţiei de inspector
şcolar de specialitate/inspector şcolar
Numele şi prenumele candidatului_________________________________
Data_______________
INTERVIU - PROBA A (Rezultatele la testul grilă)
Itemi test grilă
|
Punctaj alocat
|
Punctaj obţinut
|
1
|
0,50
|
|
2
|
0,50
|
|
3
|
0,50
|
|
4
|
0,50
|
|
5
|
0,50
|
|
6
|
0,50
|
|
7
|
0,50
|
|
8
|
0,50
|
|
9
|
0,50
|
|
10
|
0,50
|
|
11
|
0,50
|
|
12
|
0,50
|
|
13
|
0,50
|
|
14
|
0,50
|
|
15
|
0,50
|
|
Total grilă
|
7,50
|
|
Transmiterea electronică a rezultatelor testului
|
2,50
|
|
Total
|
10
|
|
EXAMINATOR_____________________
SEMNĂTURA__________________
ANEXA NR. 7
Concursul pentru
ocuparea funcţiei de inspector şcolar de specialitate/inspector şcolar
Numele şi prenumele candidatului.................
Data..........
INTERVIU - PROBA B (Evaluarea interviului în fata
comisiei)
Nr. crt.
|
Domenii
|
Punctaj maxim*
|
Punctaj obţinut
5
|
1
|
Aspecte referitoare la legislaţia şcolară:
- Cunoaşterea legislaţiei din domeniul învăţământului şi a
metodologiilor specifice postului
- Cunoaşterea documentelor de reglementare a inspecţiei şcolare
|
3,5
|
|
2
|
Aspecte referitoare la managementul educaţional (M.E.):
- Cunoaşterea conceptelor de bază în M.E., cultură
organizatională, formarea şi conducerea echipelor, conducerea reuniunilor de
lucru, elaborarea, gestionarea şi evaluarea documentelor manageriale
- Competenţe personale în: identificarea activităţilor,
priontăţilor concrete necesare atingerii obiectivelor stabilite, modele de
alocare a resurselor umane şi non-umane, alegerea, delegarea, construcţia
echipelor de lucru, capacitate de relaţionare, comunicare formală şi
informală, capacitate de negociere, de argumentare,
de convingere
|
4,5
|
|
3
|
Trăsături de personalitate:
- Capacitate de percepţie globală şi sinteză, de adaptare,
prezenţă de spirit, structuri caracteriale, etos, atitudini favorabile
schimbării /inovării, empatie, disponibilitate şi rezistentă la efort şi
stres
|
2
|
|
Total punctaj
|
10
|
|
Punctajul maxim va fi defalcat de către comisia de concurs.
EXAMINATOR_____________________
SEMNĂTURA_____________________
ANEXA NR 8
Concursul pentru ocuparea postului de inspector şcolar de
specialitate/inspector şcolar
Numele şi prenumele candidatului____________________
Data___________________
BORDEROU DE NOTARE
Nr. crt.
|
Proba
|
Examinator 1
|
Examinator 2
|
Examinator 3
|
Total
|
1
|
Evaluarea curriculum-ului vitae
|
|
|
|
|
2
|
Aprecierea recomandării Consiliului de administraţie
|
|
|
|
|
3
|
Inspecţia specială la clasă
|
|
|
|
|
4
|
Proba practică (asistentă la oră, analiza lecţiei,
întocmirea procesului verbal de inspecţie)
|
|
|
|
|
5
|
Interviu:
|
|
|
|
|
Proba A
|
Testul grilă
|
|
|
|
|
Transmiterea electronică
|
|
|
|
|
Proba B
|
Interviul în fata comisiei de concurs
|
|
|
|
|
Total interviu
|
|
|
|
|
Total general
|
|
|
|
|
Examinatori:
1. Preşedinte___________________________
2. Reprezentant M.Ed.C_________________
3. Prof./Conf. Dr._______________________
ANEXA NR.9
CONTRACT
DE MANAGEMENT EDUCAŢIONAL
I. PĂRŢILE
CONTRACTANTE
1. Domnul (Doamna)
.................................................... în calitate de
INSPECTOR ŞCOLAR GENERAL, reprezentând INSPECTORATUL
ŞCOLAR AL JUDEŢULUI ......................./ISMB cu sediul în
............................, str.......................................,
nr..............
si
2. Domnul
(Doamna).......................................................................
cetăţean român domiciliat în
..................................str................................
nr......jud......................având actul de
identitate ......... seria......... nr..........
eliberat
de.............................................în calitate de inspector şcolar de specialitate/inspector şcolar al ...............................................,
numit în funcţie prin decizia nr.......... a
Inspectorului Şcolar General al
Inspectoratului Şcolar Judeţean ..................., denumit în continuare INSPECTOR.
II. OBIECTUL CONTRACTULUI
Inspectorul Şcolar General încredinţează inspectorului
coordonarea, îndrumarea si controlul activităţilor din unitătile/institutiile
de învăţământ ale judetului, în specialitatea/domeniul său de competentă, în
concordantă cu strategia şi direcţiile de dezvoltare a învăţământului
preuniversitar, stabilite prin obiectivele politicii naţionale în domeniul
educaţiei.
III. DURATA CONTRACTULUI
Prezentul contract se încheie pe o perioadă determinată
de 4 ani, începând cu data emitem deciziei de numire în funcţie.
IV. ATRIBUŢIILE,
DREPTURILE ŞI OBLIGAŢIILE INSPECTORULUI
A. Atribuţiile inspectorului sunt cele prevăzute în Regulamentul de organizare şi
funcţionare a inpectoratelor şcolare, aprobat prin ordin al ministrului şi cele
prevăzute în fişa postului.
B. Inspectorul are următoarele drepturi:
1. Rezervarea
catedrei pe care este titular, în perioada executării contractului.
2. Plata drepturilor băneşti prevăzute de Legea nr.
128/1997 privind Statutul personalului didactic cu modificănle şi completările
ulterioare, care stau la baza drepturilor cuvenite privind asigurările sociale
şi pensia.
3. Indemnizaţia de conducere stabilită pentru
activitatea de îndrumare şi control, se stabileşte conform prevederilor legale.
4. Durata concediului de odihnă anual se stabileşte
conform prevederilor legale, în vigoare.
5. Să participe la programe de perfecţionare în
domeniul managementului educaţional.
6. Să primească distincţiile şi premiile prevăzute
de art.112 şi art.113 din Legea 128/1997 privind Statutul personalului
didactic, cu modificările şi completările ulterioare.
7. Să participe la programe de perfecţionare în
domeniul managementului educaţional.
8. Decontarea cheltuielilor de cazare, diurnă,
transport şi a altor cheltuieli stabilite de normele legale, cu documente
justificative, pentru deplasările în interes de serviciu în ţară şi în
străinătate.
C. Inspectorul are
următoarele obligaţii:
1. Să desfăşoare
activitatea de îndrumare şi control, conform fişei postului.
2. Să elaboreze, la nivelul I.Ş.J., planurile
manageriale în concordantă cu obiectivele politicii educaţionale din judeţ.
3. Să asigure, prin activitatea de monitorizare şi
evaluare, realizarea planului managerial propus.
4. Să asigure calitatea
educaţiei la specialitatea / domeniul în care îşi exercită atributiile.
5. Să coordoneze utilizarea eficientă a bazei
didactico-materiale şi să contribuie la dezvoltarea şi modernizarea acesteia.
6. Să prezinte semestrial sau după caz, la
solicitarea inspectorului şcolar general, stadiul realizării planului
managerial la disciplina / compartimentul de care răspunde.
7. Să asigure organizarea activităţilor de
perfecţionare a personalului didactic de specialitate, în conformitate cu
prevederile Legii nr. 128/1997 privind Statutul personalului didactic, cu
modificările şi completările ulterioare.
V. DREPTURILE ŞI
OBLIGAŢIILE INSPECTORULUI ŞCOLAR GENERAL
1. Să solicite inspectorului
aplicarea politicii
educaţionale din judeţul
......................../municipiul Bucureşti, în
domeniul său de competentă, în
concordanţă cu strategia şi direcţiile de dezvoltare a
învăţământului preuniversitar, stabilite prin obiectivele politicii naţionale
în domeniul educaţiei.
2. Să asigure inspectorului libertatea în
organizarea şi coordonarea întregii activităţi ale
specialităţii/compartimentului de care răspunde, singurele limitări fiind cele
prevăzute de reglementările legale.
3. Să asigure inspectorului drepturile prevăzute în
prezentul contract.
4. Să asigure inspectorului condiţiile legale pentru
îndeplinirea obligaţiilor cuprinse în prezentul contract.
VI. LOIALITATEA ŞI
CONFIDENŢIALITATEA
Inspectorul e obligat să folosească întreaga capacitate
de muncă în interesul procesului educaţional, în aplicarea reformei,
comportându-se în activitate cu probitate morală şi profesională.
Inspectorului îi sunt interzise orice activităţi
contrare politicii Ministerului Educaţiei şi Cercetării.
Pe durata prezentului contract, inspectorul este
obligat să păstreze cu rigurozitate confidenţialitatea asupra datelor şi
informaţiilor care nu sunt destinate publicităţii sau care sunt prezentate cu
acest caracter de minister sau de inspectoratul şcolar judetean/al municipiului
Bucureşti.
Această obligaţie se prelungeşte pentru o perioadă de 2
ani de la încetarea contractului de management.
VII. RĂSPUNDEREA PÂRTILOR
Pentru neîndeplinirea sau îndeplinirea necorespunzătoare
a obligaţiilor din prezentul contract, părţile răspund potrivit legii. Forţa
majoră apără părţile de răspundere.
Răspunderea inspectorului este angajată pentru
nerespectarea prevederilor legale ale prezentului contract sau măsurilor luate
de inspectorul şcolar general.
Inspectorul răspunde
administrativ, material şi penal, după caz, pentru daunele produse prin orice
act al său, contrar intereselor învăţământului, prin acte de gestiune
imprudentă, prin utilizarea abuzivă sau neglijentă a puterilor conferite.
In cazul în care sunt indicii
privind săvârşirea unei infracţiuni în legătură cu executarea contractului, de
fapte de corupţie (dare şi luare de mită, trafic de influentă, primirea de
foloase necuvenite) şi de complicitate la acestea sau fapte ce atentează la
bunele moravuri, inspectorul şcolar general are obligaţia să sesizeze organele
competente şi să suspende contractul de management educaţional.
VIII. MODIFICAREA CONTRACTULUI
Părţile vor adapta contractul numai corespunzător
reglementărilor legale intervenite ulterior încheierii acestuia şi care îi sunt
aplicabile.
IX. ÎNCETAREA CONTRACTULUI
Prezentul contract încetează prin:
a) expirarea perioadei pentru care a fost încheiat;
b) eliberarea din funcţie a inspectorului de către
inspectorul şcolar general, cu avizul M.Ed.C, în cazul obţinerii
calificativului NESATISFACATOR, ca urmare a evaluării anuale sau în urma
controlului/inspecţiei efectuate de inspectorul şcolar general al judeţului /al
municipiului Bucureşti sau de către Ministerul Educaţiei şi Cercetăm;
c) renunţarea inspectorului la mandatul
încredinţat, în situaţia neasigurării condiţiilor prevăzute în contract, ori în
alte condiţii întemeiate;
d) acordul părţilor;
e) decesul sau punerea sub interdicţie
judecătorească a inspectorului;
f) reorganizarea structurii
instituţiei;
g) pensionare
X. LITIGII
Litigii izvorâte din încheierea, executarea,
modificarea, încetarea şi interpretarea clauzelor prezentului contract,
nerezolvate pe cale administrativă sau admimstrativ-junsdictională, sunt de
competenta instanţelor judecătoreşti.
XI. ALTE CLAUZE
Inspectorul are dreptul să solicite mediere,
consultantă şi alte măsuri de protecţie din partea inspectorului şcolar
general, în soluţionarea situaţiilor conflictuale cu persoane fizice sau juridice.
La încetarea contractului, inspectorului 1 se va aproba
trecerea pe postul (catedra) rezervat la numirea în funcţie.
XII. DISPOZIŢII FINALE
Prevederile prezentului contract se completează cu
dispoziţiile Legii nr. 84/1995, cu modificările şi completările ulterioare, ale
Legii nr. 128/1997, cu modificările şi completările ulterioare, ale Legii
53/2003 privind Codul Muncii, cu modificările şi completările ulterioare şi ale
altor acte normative în vigoare.
ANEXA NR. 10
FIŞA-CADRU
pentru inspector
şcolar de specialitate/inspector şcolar
DENUMIREA POSTULUI - Inspector şcolar de
specialitate/inspector
şcolar pentru....................................
Grad profesional al ocupaţiei postului - inspector şcolar de
specialitate/inspector şcolar Nivelul postului -îndrumare şi control
DESCRIEREA POSTULUI:
1. Pregătirea profesională impusă ocupantului
postului:
- Studii superioare de lungă durată cu diplomă de
licenţă sau diplomă echivalentă
- Titular în învăţământul
preuniversitar, cu gradul didactic II şi o vechime în la catedră de cel puţin 8 ani
- Calificativul "Foarte bine" în ultimii
3 ani şi recomandarea Consiliului de administraţie al unităţii de
învăţământ/Consiliului de administraţie al inspectoratului şcolar/organului de
conducere al instituţiei în care îşi desfăşoară activitatea
- Perfecţionări obligatorii corespunzătoare etapei
de carieră
- Cunoştinţe operare computer
- Cunoaşterea unei limbi moderne de circulaţie
internaţională
2. Complexitatea operaţiunilor specifice
postului:
- Cunoaşterea aprofundată a domeniului său specific
de încadrare
- Cunoaşterea actelor normative specifice
inspecţiei şcolare
- Cunoaşterea şi aplicarea legislaţiei
învăţământului preuniversitar: management educaţional, managementul resurselor
umane, evaluare şi dezvoltare instituţională, calitatea educaţiei,
descentralizarea sistemului de învăţământ ş.a.
- Acordarea de consultanţă de specialitate
- Desfăşurarea, monitorizarea şi controlul
activităţilor şi acţiunilor la nivelul specialităţii / domeniului său specific
la nivel local, judeţean şi naţional
- Utilizarea competentelor de analiză - diagnoză
- prognoză şi de evaluare a stării învăţământului
3. Responsabilitate
implicată de post privind:
- organizarea, managementul, controlul-venficarea
şi comunicarea în domeniul de competenţă;
- corectitudinea şi aplicabilitatea
documentelor elaborate şi corectitudine în aplicarea prevederilor actelor normative;
- soluţionarea stărilor conflictuale:
- propunerile decizionale.
4. Sfera de relaţii (comunicare/relationare)
A.) Ierarhice:
- de subordonare:
- Inspectorul şcolar general şi inspectorul şcolar
general adjunct pentru management şcolar.
- Directorul general/directorul/inspectorii din M.Ed.C.
- de coordonare:
- a cadrelor didactice de specialitate din teritoriu. B) Funcţionale:
- cu personalul direcţiilor de specialitate din M.Ed.C,
C.N.D.I.P.T., C.N.F.P.P.;
- cu inspectam din
inspectoratul şcolar, C.C.D., conducerile unităţilor de învăţământ. C) De colaborare:
- cu alti furnizori
de educaţie si de formare, structuri consultative din învăţământ,
sindicate, O.N.G-uri.
ATRIBUŢII PE DOMENII DE COMPETENTĂ
I. Dezvoltare
instituţională
Unitatea de competentă
|
Atribuţii
|
Stabilirea strategiei de dezvoltare instituţională la nivel local
şi judeţean
|
Identifică nevoile de dezvoltare ale fiecărei unităţi de învăţământ
colaborând cu organismele abilitate şi cu factorii de decizie la nivel local
şi judeţean
|
Consiliază conducerile unităţilor de învăţământ în vederea
elaborării de proiecte şi programe de dezvoltare instituţională, inclusiv
realizarea ofertei educaţionale şi a cărţii de identitate a fiecărei unităţi
şcolare
|
Asigurarea dezvoltării curriculum-ului în funcţie de nevoile de
formare locală, zonală şi judeţeană
|
Proiectează curriculumul la nivel local şi consiliază conducerile
unităţilor de învăţământ pe probleme de proiectare a curriculum-ului la
decizia şcolii
|
Asigurarea concordantei alocării resurselor (umane, materiale,
financiare,
informaţionale etc.) în funcţie de programele de dezvoltare
instituţională
|
Susţine şi fundamentează, împreună cu alte compartimente de
specialitate ale inspectoratului şcolar, programele de dezvoltare
instituţională, prin alocarea resurselor necesare pentru realizarea lor
|
Consiliază şi sprijină dezvoltarea culturii organizaţionale a
unităţii de învăţământ în asigurarea transparentei procesului educaţional,
pentru dezvoltarea capacităţii de relationare a unităţii de învăţământ cu
mediul cultural, social şi economic specific comunităţii
|
II. Evaluare instituţională
Evaluarea activităţilor
din cadrul
compartimentului /
specialităţii
|
Elaborează graficul inspecţiilor şcolare şi efectuează cel puţin
9 zile lunar de inspecţii în domeniul curricular / domeniul său
de competenţă la unităţile de învăţământ de stat şi particulare
|
Elaborează criterii de monitorizare şi evaluare a calităţii
managementului educaţional şi asigură consiliere pentru
dezvoltarea capacităţii de autoevaluare a unităţii de învăţământ
|
Redactează rapoarte, informări, procese verbale, studii
şi programe de măsuri de valorificare a activităţii de evaluare
instituţională
|
Coordonează activitatea de evaluare a activităţii directorilor
unităţilor de învăţământ preuniversitar şi asigură evaluarea acestora, conform
legislaţiei în vigoare
|
Participă în comisiile pentru acordarea salariilor şi gradaţiilor
de merit, a recompenselor (ordine, distincţii, decoraţii) şi în cele de
anchetă constituite în vederea cercetăm abaterilor săvârşite de cadre
didactice, personal de conducere, îndrumare şi control.
|
Asigurarea calităţii în învăţământul
preuniversitar
|
Indrumă şi verifică activitatea
comisiilor de asigurare a calităţii din şcoli şi întocmeşte sinteze, analize,
recomandări privind autoevaluarea unităţilor de
învăţământ preuniversitar
|
Monitorizează şi evaluează strategiile şi procedurile de
asigurare a calităţii din unităţile de învăţământ, în conformitate cu
politica MEdC şi ARACIP, şi în consens cu strategia IŞJ de asigurare a
calităţii.
|
III. Management
Monitorizarea funcţionăm structurilor instituţionale,
administrative şi manageriale din şcoli
|
Realizează baza de date şi valorifică
informaţiile cuprinse în cadrul acesteia în vederea luăm deciziilor în
concordantă cu realităţile specifice mediului educaţional
|
îndrumă, asistă, monitorizează şi evaluează procesul de predare -
învăţare -evaluare sau din activitatea din domeniul său de competentă din
unităţile de învăţământ preuniversitar în vederea asigurării calităţii
actului educaţional
|
Monitorizează progresul şi disfunctiile apărute în desfăşurarea
activităţilor proiectate
|
Verifică respectarea în teritoriu a legislaţiei generale şi
specifice, a ordinelor şi instrucţiunilor MEdC şi IŞJ, propune măsuri pentru
asigurarea legalităţii
|
IV. Relatii-Comunicare
Menţinerea legăturilor inspectoratului şcolar cu M.Ed.C. şi cu
unităţile şcolare
|
Optimizează fluxul informaţional între M.Ed.C. şi unităţile
şcolare şi transmite direcţiilor de specialitate din M.Ed.C. propunerile şi
măsurile de îmbunătăţire a activităţii din teritoriu
|
Reprezentarea inspectoratului şcolar în relaţii publice
|
Dezvoltă şi menţine legăturile cu autorităţile şi partenerii
sociali precum şi cu organizaţii neguvernamentale şi instituţii de
specialitate
|
Consilierea şi facilitarea schimbului de informaţii
|
Consiliază şi consultă personalul din subordine, cadrele
didactice din unităţile de învăţământ în vederea îmbunătăţirii performantelor
de comunicare
|
Soluţionează prompt şi eficient corespondenţa primită (sesizări,
reclamaţii, memorii)
|
Mediază conflictele şi stările tensionate din subsistemul
învăţământului preuniversitar judeţean
|
V. Formare profesională
Perfecţionarea activităţii proprii
|
Participă la programele de formare continuă în management
educaţional, inspecţie şcolară şi de specialitate, alese pe baza nevoilor
proprii.
|
Asigurarea dezvoltării/ formării profesionale a personalului din subordine
|
Identifică şi analizează nevoia de formare a personalului
didactic.
|
Elaborează politica de dezvoltare a resursei umane din subordine.
Crează cadrul formării continue a personalului didactic şi a managerilor de
unităţi de învăţământ, propune/facilitează accesul cadrelor didactice
la programe/activităţi de perfecţionare/formare.
|
Asigură realizarea şi dezvoltarea culturii organizationale prin
schimburi de
experienţă, stagii, module de formare pentru manageri de proiect,
personal
de conducere, îndrumare şi control şi asigură transferul de bune
practici
|
Postul: Inspector şcolar general
Numele şi prenumele:
Semnătura:
Data:
ANEXA NR. 11
Concursul pentru ocuparea postului
de inspector şcolar de specialitate/inspector şcolar
BIBLIOGRAFIE minimală
Nr. crt.
|
Actul juridic/ metodologia/bibliografia
|
Conţinut
|
1.
|
LEGEA nr. 84/1995, cu modificările
şi completările ulterioare
|
LEGEA INVĂŢĂMÂNTULUI.
|
2.
|
LEGEA nr. 128/1997, cu
modificările şi completările ulterioare
|
Statutul
personalului didactic
|
3.
|
Programul de guvernare 2005-2008
|
Capitolul V. Politica în domeniul
educaţiei
|
4.
|
LEGEA nr. 53/2003, cu modificările
şi completările ulterioare
|
Codul muncii.
|
5.
|
Contractul colectiv de muncă unic la
nivel de ramură învăţământ
|
|
6.
|
Ordonanţa de Urgentă a Guvernului 75/2005
|
Privind asigurarea calităţii în educaţiei
|
7.
|
O.M.E.N. nr. 4682/28.09.1998
|
Regulamentul de organizare şi desfăşurare a inspecţiei şcolare.
Metodologia de aplicare a regulamentului de organizare şi desfăşurare a inspecţiei
şcolare.
|
8.
|
O.M.Ed.C. nr. 4925/8.09.2005
|
Regulamentul de organizare şi funcţionare a unităţilor de
învăţământ preuniversitar
|
9.
|
OM.Ed.C nr. 3224/1996
|
Regulamentul de organizare şi funcţionare a Inspectoratelor
şcolare
|
10.
|
Institutul de Ştiinte ale Educaţiei
|
Management educaţional pentru instituţiile de învăţământ (Serban
Iosifescu-coord.), Bucureşti, 2001
|