ORDIN
Nr. 36 din 5 august 2003
pentru aprobarea Reglementarilor privind omologarea vehiculelor rutiere, a
echipamentelor si a componentelor pentru vehicule rutiere, eliberarea cartii de
identitate a vehiculelor rutiere, certificarea autenticitatii si identificarea
vehiculelor rutiere - RNTR 7
ACT EMIS DE: MINISTERUL TRANSPORTURILOR, CONSTRUCTIILOR SI
TURISMULUI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 575 din 11 august 2003
In temeiul prevederilor art. 17 alin. (1) si (2) din Ordonanta Guvernului
nr. 78/2000 privind omologarea vehiculelor rutiere si eliberarea cartii de
identitate a acestora, in vederea admiterii in circulatie pe drumurile publice
din Romania, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 230/2003, ale
art. 4 alin. (2) lit. b) si alin. (3) lit. e) din Ordonanta Guvernului nr.
44/1997 privind transporturile rutiere, aprobata cu modificari si completari
prin Legea nr. 105/2000, cu modificarile ulterioare, precum si ale art. 5 alin.
(4) din Hotararea Guvernului nr. 740/2003 privind organizarea si functionarea
Ministerului Transporturilor, Constructiilor si Turismului,
ministrul transporturilor, constructiilor si turismului emite urmatorul
ordin:
Art. 1
Se aproba Reglementarile privind omologarea vehiculelor rutiere, a
echipamentelor si a componentelor pentru vehicule rutiere, eliberarea cartii de
identitate a vehiculelor rutiere, certificarea autenticitatii si identificarea
vehiculelor rutiere - RNTR 7, prevazute in anexa care face parte integranta din
prezentul ordin.
Art. 2
Regia Autonoma "Registrul Auto Roman" va duce la indeplinire
prevederile prezentului ordin.
Art. 3
Pe data intrarii in vigoare a prezentului ordin se abroga Ordinul
ministrului lucrarilor publice, transporturilor si locuintei nr. 1.007/2001
pentru aprobarea Reglementarilor si a metodologiei privind omologarea
vehiculelor rutiere si eliberarea cartii de identitate a acestora, in vederea
admiterii in circulatie pe drumurile publice din Romania - RNTR 7, publicat in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 552 din 4 septembrie 2001.
Art. 4
Prezentul ordin se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, si
intra in vigoare dupa 30 de zile de la data publicarii.
p. Ministrul transporturilor, constructiilor si turismului,
Ileana Tureanu,
secretar de stat
ANEXA 1
REGLEMENTARI
privind omologarea vehiculelor rutiere, a echipamentelor si a componentelor
pentru vehicule rutiere, eliberarea cartii de identitate a vehiculelor rutiere,
certificarea autenticitatii si identificarea vehiculelor rutiere - RNTR 7
CAP. 1
Obiectul si domeniul de aplicare. Abrevieri si definitii
1.1. Prezentele reglementari se refera la:
a) metodologia de acordare a omologarii nationale de tip a vehiculelor
rutiere construite in una sau mai multe etape, precum si a echipamentelor si
componentelor acestora;
b) metodologia de acordare a omologarii de tip CEE - O.N.U. pentru vehicule
rutiere, echipamente si componente pentru vehicule rutiere, in conformitate cu:
- Acordul privind adoptarea de conditii uniforme de omologare si
recunoasterea reciproca a omologarii echipamentelor si pieselor vehiculelor cu
motor, incheiat la Geneva la 20 martie 1958, la care Romania a aderat prin
Decretul nr. 371/1976, cu modificarile ulterioare; si
- Acordul privind adoptarea de reglementari tehnice mondiale aplicabile
autovehiculelor, precum si echipamentelor si componentelor ce pot fi montate
si/sau utilizate pe autovehicule, incheiat la Geneva la 25 iunie 1998, la care
Romania a aderat prin Legea nr. 97/2002, denumite in continuare acordurile de
la Geneva;
c) metodologia de acordare a omologarii individuale pentru vehiculele
rutiere;
d) metodologia de eliberare a cartii de identitate a vehiculului;
e) metodologiile de efectuare a operatiunilor de certificare a
autenticitatii si de identificare a vehiculelor rutiere in vederea
inmatricularii.
1.2. Omologarea se acorda pentru urmatoarele vehicule:
1.2.1. autovehiculele complete sau incomplete, destinate traficului rutier,
avand cel putin 4 roti si o viteza maxima constructiva mai mare de 25 km/h,
precum si remorcile acestora;
1.2.2. tractoarele agricole si forestiere pe roti, avand cel putin doua axe
si o viteza maxima constructiva cuprinsa intre 6 si 40 km/h;
1.2.3. autovehiculele cu 2 sau 3 roti, avand roti jumelate sau nejumelate,
destinate circulatiei pe drumurile publice, precum si cvadriciclurile. Sunt
exceptate:
a) autovehiculele avand o viteza maxima constructiva care nu depaseste 6
km/h;
b) autovehiculele destinate sa fie conduse de catre un pieton;
c) autovehiculele destinate sa fie utilizate de catre persoane cu handicap
fizic - scaune rulante;
d) autovehiculele destinate competitiilor sportive organizate pe drumurile
publice sau in afara acestora;
e) autovehiculele concepute in special pentru utilizarea in afara
drumurilor publice si pentru activitati recreative;
f) bicicletele echipate cu un motor electric auxiliar de o putere nominala
continua maxima de 0,25 kW, a carui alimentare este redusa progresiv si in
final intrerupta atunci cand vehiculul atinge o viteza maxima de 25 km/h sau
mai devreme in cazul in care ciclistul se opreste din pedalat;
1.2.4. masini autopropulsate pentru lucrari care pastreaza caracteristicile
de baza ale unui tractor agricol sau forestier, pe roti si avand o viteza
maxima constructiva care depaseste 6 km/h.
1.3. In cuprinsul prezentelor reglementari se utilizeaza urmatoarele
abrevieri:
- CIV - Cartea de identitate a vehiculului;
- Certificatul de conformitate - certificatul de conformitate al
vehiculului cu tipul/varianta/versiunea omologat(a);
- Certificatul de omologare nationala de tip - certificatul de omologare
nationala de tip pentru circulatia pe drumurile publice;
- CEE - O.N.U. - Comisia Economica pentru Europa a Organizatiei Natiunilor
Unite;
- CEE - Comunitatea Economica Europeana;
- CE - Comunitatile Europene;
- Conventie de supraveghere - Conventia de supraveghere incheiata intre
Regia Autonoma "Registrul Auto Roman" si solicitantul omologarii de
tip in vederea verificarii de catre RAR a conformitatii produsului
comercializat cu cel omologat;
- RAR - Regia Autonoma "Registrul Auto Roman";
- RNTR-1 - Reglementari privind certificarea incadrarii vehiculelor rutiere
inmatriculate in normele tehnice privind siguranta circulatiei rutiere,
protectia mediului si folosinta conform destinatiei, prin inspectia tehnica
periodica;
- RNTR-2 - Reglementari privind conditiile tehnice pe care trebuie sa le
indeplineasca vehiculele rutiere in vederea admiterii in circulatie pe
drumurile publice din Romania;
1.4. Termenii urmatori se definesc astfel:
- chemarea vehiculelor - notificarea detinatorilor vehiculelor in vederea
prezentarii acestora pentru remedierea, pe cheltuiala constructorului sau a
reprezentantului autorizat al acestuia, a neconformitatilor sistematice si
majore constatate la vehiculele livrate, ulterior eliberarii certificatului de
omologare nationala de tip, neconformitati care afecteaza grav siguranta
rutiera si protectia mediului;
- directive-cadru - directive ale Uniunii Europene care prevad conditiile
de omologare de tip a unui vehicul in ansamblul sau, dupa cum urmeaza:
a) 70/156/CEE pentru vehiculele precizate la pct. 1.2.1;
b) 74/150/CEE pentru vehiculele precizate la pct. 1.2.2;
c) 92/61/CEE sau 2002/24/CE, dupa caz, conform prevederilor din RNTR 2,
pentru vehiculele precizate la pct. 1.2.3;
- dosarul produsului - documentatia pe care solicitantul omologarii
nationale de tip trebuie sa o depuna o data cu cererea oficiala de omologare
nationala de tip;
- importator autorizat - persoana juridica romana imputernicita de
constructorul extern sau de un distribuitor extern al sau, daca acesta are
dreptul sa o faca, sa activeze pe piata romaneasca si care are dreptul sa
solicite omologarea nationala de tip a vehiculelor importate si fabricate de
constructorul in cauza;
- numar de identificare a unui vehicul (VIN) - combinatie structurala de
caractere atribuite unui vehicul de constructorul sau in vederea identificarii
(SR ISO 3779:1996);
- formular tip - imprimatul care se completeaza in vederea intocmirii unui
document.
1.5. Termenii vehicul, autovehicul, tip, varianta, versiune de vehicul,
tractor agricol sau forestier, masina autopropulsata pentru lucrari,
cvadriciclu, sistem, componenta si entitate tehnica independenta sunt cei definiti
in RNTR 2.
1.6. Conditiile tehnice care se aplica la omologarea vehiculelor rutiere,
echipamentelor si componentelor pentru vehicule rutiere sunt cuprinse in
Reglementarile privind conditiile tehnice pe care trebuie sa le indeplineasca
vehiculele rutiere in vederea admiterii in circulatie pe drumurile publice din
Romania - RNTR 2, aprobate prin Ordinul ministrului lucrarilor publice,
transporturilor si locuintei nr. 211/2003.
CAP. 2
Metodologia de acordare a omologarii nationale de tip pentru vehiculele
rutiere in vederea admiterii in circulatie pe drumurile publice din Romania,
precum si a echipamentelor si componentelor acestora
2.1. Omologarea nationala de tip reprezinta procedura prin care RAR
certifica conformitatea unui anumit tip de vehicul rutier nou, fabricat,
importat sau introdus in tara de regula pentru comercializare, precum si a
echipamentelor si componentelor acestora cu cerintele prevazute in RNTR 2.
2.2. Omologarea nationala de tip se acorda numai persoanelor juridice
romane, in calitate de constructor, reprezentant autorizat al acestuia sau
importator autorizat.
2.3. Daca o alta persoana juridica romana, autorizata ca reprezentant legal
al aceluiasi constructor de vehicule, pentru acelasi tip de vehicul, importa
mai mult de 10 bucati de acest tip, ea poate, de comun acord cu persoana
juridica detinatoare a omologarii, sa primeasca CIV. In cazul in care
solicitantul nu a obtinut acordul persoanei juridice detinatoare a omologarii,
acesta poate solicita si poate obtine o extindere a omologarii tipului
respectiv de vehicul din partea RAR.
2.4. Omologarea nationala de tip a vehiculelor rutiere se acorda de RAR
daca se constata, prin verificari efectuate pe baza RNTR 2, conformitatea
acestora cu cerintele reglementarii mentionate, in vigoare la data prezentarii
vehiculelor la omologare.
2.5. Omologarea de tip pentru circulatia pe drumurile publice se acorda in
conditiile pct. 2.2 - 2.4, pe baza dosarului produsului intocmit de
solicitantul omologarii si a verificarilor efectuate pentru certificarea
conformitatii vehiculelor rutiere cu RNTR 2. In functie de tipul omologarilor
CEE/CE si/sau CEE - O.N.U. detinute de vehiculul in cauza si de continutul
dosarului, RAR va informa solicitantul cu privire la lista incercarilor si a
verificarilor la care va fi supus vehiculul ce se doreste a fi omologat.
2.5.1. Dosarul produsului contine:
a) copie de pe certificatul de inmatriculare la registrul comertului al
solicitantului;
b) copie de pe documentul prin care constructorul, daca este cazul,
imputerniceste solicitantul omologarii de tip;
c) copie de pe certificatul sistemului de urmarire a calitatii sistemului
de productie (in cazul in care nu exista se va completa un chestionar de
evaluare preliminara a calitatii sistemului de productie, in baza caruia RAR va
efectua un audit de produs);
d) lista cu toate certificatele de omologare CEE/CE sau CEE - O.N.U. a
produsului ce se doreste a fi omologat;
e) copii de pe certificatele de omologare CEE/CE sau CEE - O.N.U. a
produsului (in forma completa: comunicare, raport de incercari, specificatie
tehnica si desene, dupa caz);
f) desenul placutei fabricantului, cu explicitarea datelor inscriptionate,
explicitarea semnificatiei caracterelor din numarul de identificare a
vehiculului (VIN), desenele cu amplasarea mijloacelor de identificare (daca nu
sunt prezentate ca anexe la certificatele de omologare CEE/CE sau CEE -
O.N.U.).
g) specificatia tehnica in limba romana a produsului ce se doreste a fi omologat;
h) certificatul de conformitate in original, cum este definit de
directivele-cadru;
i) manualul de utilizare in limba romana.
2.6. In cazul solicitarii de omologare a mai multor variante/versiuni ale
aceluiasi tip, dosarul produsului trebuie sa cumuleze toate caracteristicile
tehnice ale vehiculelor respective, din care sa reiasa clar diferentele dintre
acestea in ceea ce priveste datele ce se inscriu in CIV. In vederea
certificarii conformitatii, RAR va stabili unul sau mai multe vehicule
reprezentative ce vor fi prezentate la verificari si va acorda numar de
certificare de omologare nationala de tip, generandu-se numere de omologare
pentru fiecare varianta/versiune de vehicul pentru care s-a solicitat
omologarea.
Vehiculele care sunt omologate in conformitate cu directivele-cadru ale
Uniunii Europene se vor omologa national de tip in urmatoarele conditii:
- se furnizeaza RAR certificatul de omologare CE de la editia de baza pana
la ultima extensie in vigoare si cu anexele aferente: III, IV si VIII, dupa
caz, in cazul Directivei 70/156/CEE; I, II si VII, dupa caz, in cazul
Directivei 2002/24/CE (sau II in cazul Directivei 92/61/CEE), respectiv I si II
cap. B si cap. C, partea 2, dupa caz, in cazul Directivei 74/150/CEE; se adauga
desenele/fotografiile cerute de anexele mentionate, daca este cazul;
- se prezinta certificatul de conformitate CE, in original, personalizat pe
un vehicul din tipul/varianta/versiunea ce se doreste a fi omologat de tip.
Daca aceste conditii, precum si cele de la pct. 2.5.1. lit. a) - d), f), g)
si i) sunt indeplinite, omologarea nationala de tip se acorda fara prezentarea
vehiculului.
Vehiculele pentru care nu se poate prezenta certificatul de conformitate CE
vor fi tratate ca orice alt vehicul pentru care s-au emis certificate de
omologare pentru anumite sisteme, componente si entitati tehnice independente
si vor fi supuse unor verificari ce se vor stabili de catre RAR (a se vedea
pct. 2.5). Pentru aceste vehicule, precum si pentru celelalte de altfel, se vor
prezenta toate certificatele de omologare conform listelor anexate in RNTR 2.
2.7. Daca se constata ca vehiculul corespunde conditiilor tehnice precizate
de RNTR 2, RAR emite certificatul de omologare nationala de tip. In baza
certificatului de omologare nationala de tip se emit CIV catre solicitantul
omologarii.
2.8. Certificatul de omologare nationala de tip are valabilitate
nelimitata, cu exceptia omologarilor de tip acordate pe baza de derogare in
conditiile stabilite de RNTR 2.
Modificarile datelor tehnice initiale de omologare ale vehiculului impun
obtinerea extinderii omologarii sau a unei omologari noi.
Daca prin prevederile RNTR 2, datorita introducerii unor conditii tehnice
noi, se impune interzicerea primei inmatriculari, certificatul de omologare
nationala de tip isi pierde valabilitatea si nu se mai pot acorda CIV.
2.9. Pe durata valabilitatii certificatului de omologare de tip
verificarile efectuate in vederea certificarii conformitatii vehiculelor
comercializate cu documentatia care a stat la baza omologarii in cauza se
executa de RAR in baza Conventiei de supraveghere.
Solicitantul omologarii nationale de tip poate cere acordarea unui numar
limitat de CIV anterior obtinerii omologarii nationale de tip. Acestea vor
putea fi eliberate dupa maximum 5 zile lucratoare de la data prezentarii
vehiculului la RAR, timp necesar pentru finalizarea verificarilor de
conformitate in vederea completarii datelor inscrise in CIV.
Daca se constata neconformitati ale tipului de vehicul, se vor efectua
verificari suplimentare pentru atestarea incadrarii caracteristicilor
vehiculului in cerintele RNTR 2. In cazul in care neconformitatile constatate
sunt remediate de solicitantul omologarii, pentru a se putea obtine certificatul
de omologare nationala de tip, solicitantul omologarii va fi obligat sa rezolve
totodata si neconformitatile constatate la vehiculele pentru care a obtinut un
numar limitat de CIV. In acest caz, in vederea eliberarii in continuare a altor
CIV, solicitantul omologarii nationale de tip trebuie sa prezinte la RAR
documentele care sa ateste chemarea vehiculelor de la clienti pentru
remedierile impuse.
2.10. Extinderea omologarii de tip pentru circulatia pe drumurile publice
se poate acorda in cazul in care vehiculul este o varianta constructiva a unui
tip/varianta/versiune de vehicul care a obtinut de la RAR omologarea nationala
de tip.
In toate cazurile de solicitare a extinderii omologarii nationale de tip
vehiculele trebuie sa corespunda RNTR 2 in vigoare la data prezentarii la
omologare a vehiculului pentru care se cere extinderea omologarii.
2.11. RAR nu va acorda omologarea nationala de tip daca se constata ca
producatorul nu are stabilite conditiile pentru asigurarea repetabilitatii in
productia de serie a caracteristicilor si a performantelor vehiculului
prezentat la omologare.
2.12. In cazul in care la controlul efectuat la constructorul vehiculului
sau la vanzator, in baza prevederilor legale in vigoare, se constata
neconformitati, RAR poate impune solicitantului omologarii nationale de tip
masuri privind sistarea comercializarii si/sau retragerea lotului respectiv de
vehicule, cu interdictia comercializarii sau a folosirii pana la remediere ori
retragerea din circulatie a vehiculelor.
2.13. Prevederile prezentului capitol se aplica si in cazul omologarii
nationale de tip a componentelor si echipamentelor noi destinate a fi montate
pe vehicule rutiere.
CAP. 3
Metodologia de acordare a omologarii de tip CEE - O.N.U. a vehiculelor
rutiere, echipamentelor si componentelor pentru vehicule rutiere
3.1. Omologarile de tip CEE - O.N.U. se acorda in conformitate cu
prevederile acordurilor de la Geneva.
3.2. In vederea eliberarii certificatelor de omologare de tip CEE - O.N.U.
a vehiculelor rutiere, echipamentelor si componentelor pentru vehicule rutiere,
in conformitate cu acordurile de la Geneva, Ministerul Transporturilor (19/A)
si RAR (19/B) au fost notificate la Secretariatul General al Organizatiei
Natiunilor Unite ca Departament administrativ si, respectiv, Serviciu tehnic,
insarcinate cu aplicarea prevederilor acordurilor mai sus mentionate. Prin
delegare, RAR poate desemna alte servicii tehnice notificate.
3.3. RAR atesta corectitudinea si obiectivitatea rapoartelor de incercari
pe baza carora se elibereaza certificatele de omologare de tip CEE - O.N.U.
3.4. RAR tine evidenta certificatelor de omologare de tip CEE - O.N.U.
eliberate in Romania si a celor primite de la departamentele administrative ale
celorlalte tari care sunt parte la acordurile de la Geneva.
3.5. Pentru eliberarea certificatelor de omologare de tip CEE - O.N.U.
producatorii de vehicule rutiere, echipamente sau componente pentru vehicule
rutiere adreseaza cererea insotita de documentele precizate in fiecare
regulament la RAR. Documentele respective trebuie sa poarte antetul
producatorului si sa fie redactate in limba romana, precum si in limba franceza
sau engleza.
3.6. Dupa primirea cererii de eliberare a certificatului de omologare de tip
CEE - O.N.U. si in urma analizei documentelor, RAR stabileste daca efectueaza
incercarile in laboratoarele proprii sau deleaga unul dintre serviciile tehnice
mentionate la pct. 3.2.
3.7. Serviciul tehnic delegat conform pct. 3.2 va comunica data la care se
vor efectua incercarile, in vederea participarii unui reprezentant al RAR, care
sa asiste la efectuarea incercarilor si care sa confirme decizia sa serviciului
tehnic respectiv.
3.8. In ceea ce priveste conformitatea productiei, RAR, prin structurile
sale specializate, va verifica, pe parcursul procesului de omologare, existenta
la fabricant a dispozitiilor adecvate si a programelor de inspectie documentate
privind verificarea conformitatii vehiculelor, echipamentelor sau componentelor
produse cu certificatul de omologare de tip CEE - O.N.U. RAR va conveni
impreuna cu fabricantul ca pentru fiecare omologare sa se efectueze, la
intervale specificate, incercari sau controale conexe, pentru a verifica daca
productia ramane conforma cu tipul omologat, incluzand, unde este cazul,
incercarile specificate in regulamentul respectiv, anexa la acordurile de la
Geneva.
3.9. Pe baza rapoartelor de incercari si a auditului efectuat de
structurile specializate ale RAR, acesta redacteaza comunicarea privind
acordarea/extinderea/refuzul/retragerea omologarii sau oprirea definitiva a
productiei, ii acorda numarul de ordine si o prezinta spre aprobare
departamentului administrativ national.
3.10. Dupa semnare un exemplar al comunicarii se transmite solicitantului
omologarii prin RAR, un exemplar se arhiveaza de catre RAR si cate un exemplar
se transmite departamentelor administrative din tarile care sunt parte la
regulamentul respectiv, prin departamentul administrativ national.
CAP. 4
Metodologia de acordare a omologarii individuale pentru vehicule rutiere
4.1. Omologarea individuala reprezinta procedura prin care RAR atesta ca un
vehicul rutier fabricat, importat sau introdus in tara, prezentat pentru
omologare, respecta reglementarile si normele tehnice privind admiterea
acestuia in circulatie pe drumurile publice din Romania.
Omologarea individuala se efectueaza la cererea scrisa a detinatorului -
persoana fizica ce prezinta vehiculul la RAR si solicita omologarea acestuia.
Cererea va contine referiri la provenienta vehiculului si la proprietarul
acestuia, declarate pe propria raspundere.
Omologarea individuala se acorda de catre RAR prin reprezentantele judetene
sau reprezentanta municipiului Bucuresti, dupa caz, in functie de localitatea
in care isi are domiciliul persoana care solicita omologarea.
4.2. Omologarea individuala se acorda pentru:
a) vehiculele rutiere noi, fabricate, importate sau introduse in Romania,
in numar de cel mult 10 bucati de acelasi tip, de catre aceeasi persoana
juridica sau fizica;
b) vehiculele rutiere care au mai fost inmatriculate anterior in alta tara
si care se afla la prima inmatriculare in Romania;
c) vehiculele rutiere construite din piese, echipamente si/sau
subansambluri detasate;
d) vehiculele rutiere inmatriculate in Romania, dar la care s-au schimbat:
- categoria de folosinta sau tipul/structura caroseriei;
- caroseria/sasiul in cadrul aceluiasi tip de vehicul;
- motorul cu un alt motor decat cel care este precizat in CIV.
4.3. Omologarea individuala a vehiculelor rutiere se acorda de catre RAR in
urma verificarilor si, dupa caz, a incercarilor efectuate conform prevederilor
reglementarilor si normelor tehnice in transporturile rutiere (RNTR), ca urmare
a validarii rezultatelor acestor verificari si, dupa caz, incercari, conform
carora vehiculele respective indeplinesc conditiile tehnice in vederea
admiterii in circulatie in Romania.
Omologarea individuala include, de asemenea, operatiunile de identificare
si de verificare a conformitatii vehiculului cu configuratia codificata in
numarul de identificare si cu datele din documentele insotitoare ale
vehiculului si din baza de date a RAR, precum si operatiunile de control pe
liniile de inspectie tehnica.
4.4. Pentru vehiculele rutiere, cu exceptia celor noi, prezentate la
omologarea individuala, verificarea indeplinirii conditiilor in vederea
admiterii in circulatie include si operatiunea de certificare a autenticitatii
sau de identificare, dupa caz.
4.5. Documentul care atesta acordarea omologarii individuale este cartea de
identitate a vehiculului, document care se elibereaza de RAR daca sunt
indeplinite prevederile pct. 4.3 si care este completat si luat in evidenta
conform legislatiei in vigoare.
CAP. 5
Metodologia de eliberare a cartii de identitate a vehiculului
5.1. Cartea de identitate completata numai cu datele despre vehicul se
elibereaza de catre RAR:
- catre solicitantul omologarii, in cazul omologarii individuale si in
cazul vehiculelor rutiere deja inmatriculate in Romania, daca vehiculul se
incadreaza in normele tehnice de siguranta a circulatiei, de protectie a
mediului si in categoria de folosinta careia ii este destinat;
- catre solicitantul omologarii nationale de tip la vehiculele omologate de
tip, in baza certificatului national de omologare de tip. Pentru aceasta
solicitantul omologarii nationale de tip va inainta RAR o cerere cuprinzand
urmatoarele date pentru vehiculele la care doreste CIV: numarul certificatului de
omologare nationala de tip valabil pentru vehiculele in cauza, numarul
(numerele) de omologare aferent(e), tipul/varianta/versiunea, numarul de
identificare (VIN), seria/seriile de motor (daca este cazul), culoarea fiecarui
vehicul si anul de fabricatie. In urma transmiterii listei RAR va verifica
existenta si corectitudinea datelor inscrise in cerere, iar in cazul aparitiei
unor neconcordante va instiinta solicitantul omologarii. Daca nu exista
neconcordante, solicitantul omologarii primeste numarul CIV solicitate, cu
toate datele tehnice si de identificare inscrise. Solicitantul omologarii
nationale de tip are obligatia sa verifice corespondenta dintre datele
sus-mentionate de pe CIV cu cele ale vehiculului.
Totodata solicitantul omologarii de tip va atesta conformitatea vehiculului
comercializat cu tipul omologat prin furnizarea catre cumparator a
urmatoarelor:
- CIV semnata si stampilata la rubrica corespunzatoare atestarii
conformitatii;
- certificatul de conformitate CE in original sau, dupa caz, o copie a
certificatului de omologare nationala de tip pe care atesta conformitatea.
5.2. Vehiculele rutiere care nu pot fi identificate de catre RAR datorita
alterarii sau lipsei numerelor lor de identificare, asa cum au fost ele
prevazute de catre constructor sau de o alta autoritate competenta, nu vor fi
omologate pentru circulatie, respectiv nu pot obtine eliberarea sau
modificarile in CIV. In astfel de cazuri se va solicita expertizarea de catre
serviciile specializate ale Ministerului Administratiei si Internelor. In urma
acestui demers RAR va putea efectua activitatile sale specifice in cazul in
care serviciile respective stabilesc identitatea vehiculului si provenienta
legala a acestuia.
5.3. La epuizarea spatiului destinat inscrierii caracteristicilor tehnice
ale vehiculului ori a datelor de identificare ale detinatorilor RAR va elibera
un duplicat al CIV persoanei comunicate ca "proprietar" de catre
autoritatea competenta pentru inmatriculare.
In cazul pierderii, furtului sau distrugerii cartii de identitate a
vehiculului, RAR poate elibera un duplicat al CIV persoanei comunicate ca
"proprietar" de catre autoritatea competenta pentru inmatriculare, cu
respectarea celorlalte conditii legale.
5.4. RAR poate elibera CIV cu valabilitate limitata de 30 de zile pentru:
a) vehiculele care nu corespund integral conditiilor pe care trebuie sa le
indeplineasca vehiculele rutiere in vederea admiterii in circulatie pe
drumurile publice din Romania, in vederea scoaterii lor din tara;
b) vehiculele care urmeaza a fi exportate, dupa caz.
5.5. In situatii speciale Ministerul Transporturilor, Constructiilor si
Turismului poate aproba eliberarea CIV cu valabilitate limitata mai mare de 30
de zile, dar nu mai mult de un an.
CAP. 6
Metodologiile de efectuare a operatiunilor de certificare a autenticitatii
si de identificare a vehiculelor rutiere in vederea inmatricularii
6.1. Certificarea autenticitatii se efectueaza pentru autoturismele
prezentate la omologarea individuala in vederea primei inmatriculari in
Romania, precum si in alte cazuri stabilite prin protocol intre Ministerul
Transporturilor, Constructiilor si Turismului si Ministerul Administratiei si
Internelor. In celelalte cazuri, pentru inmatricularea vehiculelor se va
elibera nota de identificare. Se excepteaza cazurile prevazute la art. 13 alin.
(4) din Ordonanta Guvernului nr. 78/2000 privind omologarea vehiculelor rutiere
si eliberarea cartii de identitate a acestora, in vederea admiterii in
circulatie pe drumurile publice din Romania, aprobata cu modificari si
completari prin Legea nr. 230/2003.
6.2. Metodologia de efectuare a operatiunii de certificare a autenticitatii
6.2.1. Certificarea autenticitatii unui vehicul rutier reprezinta atestarea
de catre RAR sau de catre reprezentantii autorizati ai RAR a faptului ca
vehiculul respectiv si principalele sale elemente de identificare sunt
originale si/sau nu au fost supuse unor modificari neautorizate, precum si a
faptului ca documentele de provenienta eliberate de autoritatile competente
straine sunt autentice. Prin documente de provenienta eliberate de autoritatile
competente se intelege cartea de identitate a vehiculului sau documentul de
inmatriculare din tara respectiva. La certificarea autenticitatii se atesta si
faptul ca, la data solicitarii, vehiculul nu este reclamat ca fiind furat din
tara sau strainatate potrivit bazei de date a autoritatii competente la care
RAR are acces.
6.2.2. Certificarea autenticitatii vehiculelor se efectueaza in vederea
depistarii eventualelor modificari ale seriilor de identificare, controlului
unor insemne de identificare specifice ale fabricantului si verificarii altor
date ale fabricantului care permit stabilirea exacta a conformitatii
vehiculului si a componentelor acestuia cu cele originale.
6.2.3. Certificarea autenticitatii documentelor de provenienta consta in
verificarea originalitatii elementelor de securitate ale formularului tip.
6.2.4. Verificarea daca vehiculul este reclamat furat se efectueaza dupa
numarul de identificare al acestuia la data efectuarii certificarii
autenticitatii, potrivit bazei de date a autoritatii competente la care RAR are
acces.
6.2.5. In cazul in care rezultatul verificarilor efectuate conform pct.
6.2.2., 6.2.3. si 6.2.4. este corespunzator, se elibereaza persoanei care a
prezentat vehiculul certificatul de autenticitate al carui termen de
valabilitate este de 30 de zile de la data emiterii.
6.3. Metodologia de efectuare a operatiunii de identificare a vehiculelor
rutiere, in vederea inmatricularii
6.3.1. Identificarea unui vehicul rutier in vederea inmatricularii sale se
efectueaza de catre RAR si consta in verificarea si atestarea identitatii
vehiculului in raport cu datele mentionate in CIV.
6.3.2. Identificarea unui vehicul rutier in vederea inmatricularii sale se
finalizeaza prin eliberarea notei de identificare catre persoana care a
prezentat vehiculul.
6.3.3. Termenul de valabilitate a notei de identificare este de 30 de zile
de la data eliberarii.
CAP. 7
Dispozitii finale
7.1. Aplicarea ultimei modificari a unei directive de baza, precizata prin
RNTR 2, impune respectarea tuturor celorlalte directive anterioare, aplicabile
omologarii nationale de tip in situatia respectiva, cu exceptia cazului in care
se prevede altfel.
7.2. Pana la notificarea modificarii denumirii departamentului
administrativ national, in comunicarile privind omologarea de tip CEE O.N.U.
a vehiculelor rutiere, echipamentelor si componentelor pentru vehicule rutiere
transmise conform prevederilor acordurilor de la Geneva, se va introduce o nota
de subsol cu urmatorul continut: "Vechea denumire a Departamentului
administrativ este Ministerul Transporturilor".