ORDIN
Nr. 304/385/1018 din 21 iulie 2004
privind aprobarea Instructiunilor de organizare si functionare a unitatilor
pentru prevenirea si combaterea violentei in familie
ACT EMIS DE: MINISTERUL ADMINISTRATIEI SI INTERNELOR
Nr. 304 din 21 iulie 2004
MINISTERUL MUNCII, SOLIDARITATII SOCIALE SI FAMILIEI
Nr. 385 din 12 iulie 2004
MINISTERUL SANATATII
Nr. 1.018 din 16 august 2004
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 818 din 6 septembrie 2004
Avand in vedere prevederile art. 25^4 din Legea nr. 217/2003 pentru
prevenirea si combaterea violentei in familie, cu modificarile si completarile
ulterioare,
in temeiul prevederilor art. 9 alin. (4) din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 63/2003 privind organizarea si functionarea Ministerului
Administratiei si Internelor, aprobata cu modificari si completari prin Legea
nr. 604/2003, ale art. 17 din Hotararea Guvernului nr. 737/2003 privind organizarea
si functionarea Ministerului Muncii, Solidaritatii Sociale si Familiei, cu
modificarile si completarile ulterioare, si ale art. 4 alin. (7) din Hotararea
Guvernului nr. 743/2003 privind organizarea si functionarea Ministerului
Sanatatii, cu modificarile si completarile ulterioare,
in baza Referatului de aprobare nr. 173 din 8 iunie 2004 al Agentiei
Nationale pentru Protectia Familiei,
ministrul muncii, solidaritatii sociale si familiei, ministrul
administratiei si internelor si ministrul sanatatii emit urmatorul ordin:
Art. 1
Se aproba Instructiunile de organizare si functionare a unitatilor pentru
prevenirea si combaterea violentei in familie, prevazute in anexa care face
parte integranta din prezentul ordin.
Art. 2
(1) Persoanele implicate in organizarea si functionarea unitatilor pentru
prevenirea si combaterea violentei in familie au obligatia de a respecta
confidentialitatea informatiilor referitoare la beneficiarii serviciilor
respectivelor unitati.
(2) Furnizarea de date statistice pentru constituirea bazelor de date
referitoare la cazurile de violenta in familie nu constituie incalcare a
obligatiei de confidentialitate prevazute la alin. (1).
Art. 3
Agentia Nationala pentru Protectia Familiei, Directia management resurse
umane, Directia generala economica si financiara, directiile pentru dialog,
familie si solidaritate sociala judetene si a municipiului Bucuresti vor duce
la indeplinire prevederile prezentului ordin.
Art. 4
Prezentul ordin intra in vigoare la data de 1 octombrie 2004.
Art. 5
Prezentul ordin se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Ministru de stat,
ministrul administratiei si internelor,
Marian Florian Saniuta
Ministrul muncii,
solidaritatii sociale si familiei,
Elena Dumitru
Ministrul sanatatii,
Ovidiu Brinzan
ANEXA 1
INSTRUCTIUNI
de organizare si functionare a unitatilor pentru prevenirea si combaterea
violentei in familie
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Unitatile pentru prevenirea si combaterea violentei in familie sunt unitati
de asistenta sociala, cu sau fara personalitate juridica.
Art. 2
Unitatile pentru prevenirea si combaterea violentei in familie pot fi
publice, private sau in parteneriat public-privat si se infiinteaza numai cu
avizul Agentiei Nationale pentru Protectia Familiei.
Art. 3
(1) Unitatile pentru prevenirea si combaterea violentei in familie publice
se infiinteaza prin hotarari ale consiliilor judetene, sau, dupa caz, ale
consiliilor locale, respectiv ale sectoarelor municipiului Bucuresti, in
conditiile art. 27 - 33 din Legea nr. 705/2001 privind sistemul national de
asistenta sociala, si ale art. 15 - 17 din Ordonanta Guvernului nr. 68/2003
privind serviciile sociale, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr.
515/2003.
(2) Propunerea de infiintare a unitatii pentru prevenirea si combaterea
violentei in familie se face in conformitate cu Legea administratiei publice
locale nr. 215/2001, cu modificarile si completarile ulterioare, pe baza
documentatiei si fundamentarii prezentate de serviciul public de asistenta
sociala de la nivelul consiliilor judetene sau consiliilor locale.
Art. 4
Consiliile judetene sau, dupa caz, consiliile locale, respectiv ale
sectoarelor municipiului Bucuresti, precum si persoanele juridice care
infiinteaza unitati pentru prevenirea si combaterea violentei in familie aproba
prin hotarare structura organizatorica, numarul de personal si bugetul
acestora.
Art. 5
(1) Unitatile pentru prevenirea si combaterea violentei in familie au
obligatia de a elabora, in termen de 30 de zile de la data infiintarii,
regulamentul propriu de organizare si functionare, care va include si
drepturile si obligatiile beneficiarilor, in conformitate cu standardele de
calitate pentru serviciile sociale din domeniul protectiei victimelor violentei
in familie.
(2) Pentru unitatile de prevenire si combatere a violentei in familie deja
infiintate termenul este de 60 de zile de la data intrarii in vigoare a
prezentelor instructiuni.
(3) Pentru unitatile de prevenire si combatere a violentei in familie
publice si pentru cele in parteneriat public-privat regulamentul de organizare
si functionare elaborat conform alin. (1) si (2) este aprobat de catre
consiliile judetene sau locale, respectiv ale sectoarelor municipiului
Bucuresti, care au infiintat aceste unitati.
Art. 6
(1) Unitatile pentru prevenirea si combaterea violentei in familie
mentionate la art. 1 pot fi centre pentru adapostirea victimelor violentei in
familie, centre de recuperare pentru victimele violentei in familie sau centre
de asistenta destinate agresorilor.
(2) Unitatile pentru prevenirea si combaterea violentei in familie vor
functiona in locatii separate, in functie de destinatia pentru care au fost
infiintate.
CAP. 2
Centre pentru adapostirea victimelor violentei in familie
Art. 7
Centrele pentru adapostirea victimelor violentei in familie, denumite in
continuare adaposturi, indeplinesc urmatoarele atributii principale:
a) asigura protectia victimelor violentei in familie si a copiilor aflati
in ingrijirea lor in situatii de urgenta, prin gazduirea acestora in adaposturi
pe o perioada determinata, cuprinsa intre 7 si 60 de zile;
b) ofera ingrijire medicala, asistenta psihologica si consiliere juridica
victimelor;
c) colaboreaza cu politistii si jandarmii pentru initierea procedurilor
legale, la solicitarea victimei;
d) asigura consilierea membrilor de familie aflati in dificultate;
e) sesizeaza autoritatile mentionate la art. 13 alin. (2) din Legea nr.
217/2003 pentru prevenirea si combaterea violentei in familie, cu modificarile
si completarile ulterioare, in cazul in care constata acte de violenta in
familie impotriva copiilor, si colaboreaza cu serviciile publice specializate
pentru protectia copilului de la nivel judetean si local in vederea asigurarii
protectiei copiilor gazduiti in adapost;
f) asigura protejarea victimelor violentei in familie, cu acordul acestora,
prin masuri de izolare a victimelor de agresori;
g) elaboreaza lunar rapoarte statistice privind activitatile desfasurate si
categoriile de beneficiari ai serviciilor oferite de adapost (numar de
beneficiari, varsta, sex, mediul din care provin, nivel de instruire, ocupatie,
venituri, stare civila, numar de copii aflati in intretinerea lor, relatia de
rudenie cu agresorul, frecventa si natura agresiunii);
h) pot initia si derula programe speciale de protectie si asistenta a
victimelor violentei in familie;
i) asigura indeplinirea standardelor de calitate a serviciilor si a
standardelor ocupationale specifice personalului angajat;
j) colaboreaza cu autoritatile administratiei publice centrale si locale
implicate in combaterea violentei in familie, precum si cu organizatii
neguvernamentale care desfasoara activitati in domeniu;
k) colaboreaza cu compartimentele specializate din cadrul directiilor
pentru dialog, familie si solidaritate sociala judetene, respectiv a
municipiului Bucuresti, si cu alte organisme implicate in campaniile de
informare si educare a comunitatilor-tinta, precum si pentru elaborarea
materialelor promotionale specifice;
l) colaboreaza cu autoritatile publice centrale si locale in vederea
solutionarii unor cazuri speciale privind situatia juridica a persoanelor care
beneficiaza de serviciile oferite in cadrul adapostului.
Art. 8
(1) Conducerea adaposturilor este cea prevazuta in regulamentul propriu de
organizare si functionare mentionat la art. 5.
(2) Conducerea adaposturilor publice sau in parteneriat public-privat este
asigurata de un director, a carui activitate este sprijinita de un consiliu
consultativ.
Art. 9
(1) Postul de director al adapostului se ocupa prin concurs sau, dupa caz,
prin examen, in conditiile legii.
(2) In exercitarea atributiilor ce ii revin, directorul adapostului emite
dispozitii.
Art. 10
(1) Directorul adapostului asigura conducerea executiva si raspunde de buna
functionare a acestuia.
(2) Directorul adapostului indeplineste in principal urmatoarele atributii:
a) coordoneaza intreaga activitate a adapostului, cu sprijinul consiliului
consultativ;
b) elaboreaza fisa postului pentru fiecare angajat;
c) raspunde de administrarea si gestionarea fondurilor si patrimoniului
adapostului;
d) transmite lunar compartimentelor specializate din cadrul directiilor
pentru dialog, familie si solidaritate sociala judetene, respectiv a
municipiului Bucuresti, rapoartele statistice mentionate la art. 7;
e) poate initia si derula programe speciale de protectie si asistenta a
victimelor violentei in familie;
f) initiaza relatii de colaborare cu autoritatile administratiei publice
centrale si locale implicate in combaterea violentei in familie, precum si cu
organizatii neguvernamentale care desfasoara activitati in domeniu.
Art. 11
Consiliul consultativ are urmatoarele atributii:
a) analizeaza activitatea adapostului si propune masuri si programe de
imbunatatire a activitatii de prevenire si combatere a violentei in familie;
b) avizeaza regulamentul de organizare si functionare a adapostului;
c) urmareste modul de conlucrare intre persoanele si autoritatile desemnate
pentru identificarea formelor de abuz si pentru instrumentarea cazurilor de
violenta in familie;
d) indeplineste orice alte atributii stabilite prin lege sau prin hotararea
de infiintare a adapostului.
Art. 12
Consiliul consultativ este compus din urmatorii membri:
a) un reprezentant al autoritatilor sau al persoanelor juridice care au
infiintat ori, dupa caz, finanteaza adapostul;
b) un reprezentant al spitalului sau al unitatii sanitare cu care adapostul
a incheiat conventie de colaborare;
c) un reprezentant al directiei de dialog, familie si solidaritate sociala
judetene, respectiv a municipiului Bucuresti;
d) un reprezentant al inspectoratului teritorial de politie;
e) un reprezentant al comandamentului de jandarmi judetean, respectiv al
Comandamentului de Jandarmi al Municipiului Bucuresti;
f) un reprezentant al beneficiarilor;
g) un reprezentant desemnat de catre organizatiile neguvernamentale care
desfasoara activitati in domeniul prevenirii si combaterii violentei in
familie.
CAP. 3
Centrele de recuperare pentru victimele violentei in familie
Art. 13
Centrele de recuperare pentru victimele violentei in familie, denumite in
continuare centre de recuperare, au urmatoarele atributii:
a) asigura gazduirea si ingrijirea victimelor violentei in familie pentru o
perioada de maximum 90 de zile; in situatii exceptionale se poate aproba
prelungirea acestei perioade pana la 180 de zile, numai cu aprobarea conducerii
centrului de recuperare;
b) asigura, prin consiliere juridica si psihologica, sprijin in vederea
adaptarii la o viata activa, insertia sociala si profesionala a victimelor;
c) sesizeaza autoritatile mentionate la art. 13 alin. (2) din Legea nr.
217/2003, cu modificarile si completarile ulterioare, in cazul in care constata
acte de violenta in familie impotriva copiilor si colaboreaza cu serviciile
publice specializate pentru protectia copilului de la nivel judetean si local,
in vederea asigurarii protectiei copiilor gazduiti in adapost;
d) promoveaza programe de reinsertie sociala a victimelor violentei in
familie;
e) identifica medii in care pot fi integrate victimele violentei in
familie;
f) pot initia si derula programe speciale de protectie si asistenta a
victimelor violentei in familie;
g) elaboreaza lunar rapoarte statistice privind activitatile desfasurate si
categoriile de beneficiari ai serviciilor oferite de adapost (numarul de
beneficiari, varsta, sexul, mediul din care provin, nivelul de instruire,
ocupatia, veniturile, starea civila, numarul de copii aflati in intretinerea
lor, relatia de rudenie cu agresorul, frecventa si natura agresiunii);
h) colaboreaza cu autoritatile administratiei publice centrale si locale
implicate in prevenirea si combaterea violentei in familie, precum si cu
organizatii neguvernamentale care desfasoara activitati in domeniu;
i) colaboreaza cu compartimentele specializate din cadrul directiilor
pentru dialog, familie si solidaritate sociala judetene, respectiv a
municipiului Bucuresti, si cu alte organisme implicate in campaniile de
informare si educare a comunitatilor-tinta, precum si pentru elaborarea
materialelor promotionale specifice;
j) colaboreaza cu autoritatile publice centrale si locale in vederea
solutionarii unor cazuri speciale privind situatia juridica a persoanelor care
beneficiaza de serviciile oferite in cadrul centrului de recuperare.
Art. 14
Dispozitiile art. 8 - 11 se aplica in mod corespunzator si centrelor de
recuperare prevazute la art. 13.
Art. 15
Consiliul consultativ al centrului de recuperare este compus din:
a) un reprezentant al autoritatilor sau persoanelor juridice care au
infiintat ori, dupa caz, finanteaza centrul;
b) un reprezentant al directiei de dialog, familie si solidaritate sociala
judetene, respectiv a municipiului Bucuresti;
c) un reprezentant al agentiei judetene pentru ocuparea fortei de munca;
d) un reprezentant al inspectoratului teritorial de politie;
e) un reprezentant al comandamentului de jandarmi judetean, respectiv al
Comandamentului de Jandarmi al Municipiului Bucuresti;
f) un reprezentant al beneficiarilor;
g) un reprezentant desemnat de catre organizatiile neguvernamentale care
desfasoara activitati in domeniul prevenirii si combaterii violentei in
familie.
CAP. 4
Centrele de asistenta destinate agresorilor
Art. 16
Centrele de asistenta destinate agresorilor au urmatoarele atributii:
a) asigura si faciliteaza accesul agresorilor la tratamente psihologice,
psihiatrice, de dezalcoolizare sau de dezintoxicare, dupa caz;
b) ofera servicii de consiliere si mediere a conflictului pentru partile
implicate in vederea depasirii situatiilor de risc;
c) elaboreaza lunar rapoarte statistice privind activitatile desfasurate si
categoriile de beneficiari ai serviciilor oferite de adapost (numarul de
beneficiari, varsta, sexul, mediul din care provin, nivelul de instruire,
ocupatia, veniturile, starea civila, numarul de copii aflati in intretinerea
lor, relatia de rudenie cu victima, frecventa si natura agresiunii);
d) colaboreaza cu autoritatile administratiei publice centrale si locale
implicate in prevenirea si combaterea violentei in familie, precum si cu
organizatii neguvernamentale care desfasoara activitati in domeniu;
e) colaboreaza cu compartimentele specializate din cadrul directiilor
pentru dialog, familie si solidaritate sociala judetene, respectiv a
municipiului Bucuresti, si cu alte organisme implicate in campaniile de
informare si educare a comunitatilor-tinta, precum si pentru elaborarea
materialelor promotionale specifice;
f) colaboreaza cu autoritatile publice centrale si locale in vederea
solutionarii unor cazuri speciale privind situatia juridica a persoanelor care
beneficiaza de serviciile oferite in cadrul centrului de asistenta destinat
agresorilor.
Art. 17
Dispozitiile art. 8 - 11 se aplica in mod corespunzator si centrelor de
asistenta destinate agresorilor, prevazute la art. 16.
Art. 18
Consiliul consultativ al centrului de asistenta destinat agresorilor este
compus din:
a) un reprezentant al autoritatilor sau persoanelor juridice care au
infiintat ori, dupa caz, finanteaza centrul;
b) un reprezentant al spitalului sau unitatii sanitare cu care centrul de
asistenta destinat agresorilor a incheiat conventie de colaborare;
c) un reprezentant al directiei de dialog, familie si solidaritate sociala
judetene, respectiv a municipiului Bucuresti;
d) un reprezentant al serviciului de reintegrare sociala a infractorilor si
supraveghere a executarii sanctiunilor neprivative de libertate de pe langa
tribunalul judetean;
e) un reprezentant al inspectoratului teritorial de politie;
f) un reprezentant al comandamentului de jandarmi judetean, respectiv al
Comandamentului de Jandarmi al Municipiului Bucuresti;
g) un reprezentant al beneficiarilor;
h) un reprezentant desemnat de catre organizatiile neguvernamentale care
desfasoara activitati in domeniul prevenirii si combaterii violentei in
familie.
CAP. 5
Dispozitii finale
Art. 19
(1) Salarizarea personalului unitatilor pentru prevenirea si combaterea
violentei in familie, publice sau infiintate in parteneriat public-privat, se
stabileste potrivit legislatiei aplicabile salariatilor contractuali din
sistemul bugetar, pe baza statului de functii aprobat de conducerea unitatii
pentru prevenirea si combaterea violentei in familie, in functie de numarul de
personal aprobat si de resursele financiare alocate.
(2) Salarizarea personalului din unitatile private pentru prevenirea si
combaterea violentei in familie se face in conditiile legii.
Art. 20
Finantarea unitatilor pentru prevenirea si combaterea violentei in familie
se asigura din:
a) bugetele locale ale autoritatilor administratiei publice locale care au
aprobat infiintarea acestora, daca este cazul, precum si din subventii acordate
in conditiile legii;
b) sume din donatii, sponsorizari sau alte contributii din partea unor
persoane fizice ori juridice din tara si din strainatate;
c) contributiile proprii ale beneficiarilor sau ale intretinatorilor
acestora, daca aceasta posibilitate de finantare a fost prevazuta in hotararea
de infiintare a unitatii pentru prevenirea si combaterea violentei in familie;
d) fonduri externe, rambursabile si nerambursabile;
e) din alte surse, cu respectarea legislatiei in domeniu.
Art. 21
In toate cazurile contributiile prevazute la art. 20 lit. c) nu pot depasi
nivelul costului mediu lunar aprobat prin ordin al ministrului muncii,
solidaritatii sociale si familiei, pe tipuri de institutii.