LEGE
Nr. 217 din 22 mai 2003
pentru prevenirea si combaterea violentei in familie
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 367 din 29 mai 2003
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
(1) Ocrotirea si sprijinirea familiei, dezvoltarea si consolidarea
solidaritatii familiale, bazata pe prietenie, afectiune si intrajutorare morala
si materiala a membrilor familiei, constituie un obiectiv de interes national.
(2) Statul actioneaza pentru prevenirea si combaterea violentei in familie,
potrivit dispozitiilor art. 175, 176, 179 - 183, 189 - 191, 193, 194, 197, 198,
202, 205, 206, 211, 305 - 307, 309, 314 - 316, 318 si altele asemenea din Codul
penal, ale Legii nr. 705/2001 privind sistemul national de asistenta sociala si
alte prevederi legale in aceeasi materie, precum si prevederilor prezentei
legi.
Art. 2
(1) In sensul prezentei legi, violenta in familie reprezinta orice actiune
fizica sau verbala savarsita cu intentie de catre un membru de familie
impotriva altui membru al aceleiasi familii, care provoaca o suferinta fizica,
psihica, sexuala sau un prejudiciu material.
(2) Constituie, de asemenea, violenta in familie impiedicarea femeii de
a-si exercita drepturile si libertatile fundamentale.
Art. 3
In sensul prezentei legi, prin membru de familie se intelege:
a) sotul;
b) ruda apropiata, astfel cum este definita la art. 149 din Codul penal.
Art. 4
De efectele prezentei legi beneficiaza si persoanele care au stabilit
relatii asemanatoare acelora dintre soti sau dintre parinti si copil, dovedite
pe baza anchetei sociale.
Art. 5
Ministerele si celelalte organe centrale de specialitate ale administratiei
publice, prin structurile lor teritoriale, vor desemna personalul specializat
sa instrumenteze cu celeritate cazurile de violenta in familie.
Art. 6
(1) Autoritatile prevazute la art. 5 vor asigura pregatirea si
perfectionarea continua a persoanelor desemnate pentru identificarea formelor
de abuz si pentru instrumentarea cazurilor de violenta in familie.
(2) Serviciul de reintegrare sociala si supraveghere a infractorilor va
pregati personal specializat - asistenti sociali si psihologi -, capabil sa
desfasoare programe de terapie si consiliere a agresorilor. Rezultatele
aplicarii acestor programe se vor prezenta instantelor, in conditiile legii.
Art. 7
(1) Comunitatile locale, prin reprezentanti legali, precum si autoritatile administratiei
publice locale asigura conditii pentru consolidarea familiei, pentru prevenirea
conflictelor si a violentelor in familie.
(2) In cazul declansarii unor violente, comunitatile locale, prin
reprezentanti legali, precum si autoritatile administratiei publice vor acorda
sprijinul logistic, informational si material Agentiei Nationale pentru
Protectia Familiei.
(3) Primarii si consiliile locale vor conlucra cu organizatiile de cult,
organizatiile neguvernamentale, precum si cu oricare alte persoane juridice si
fizice implicate in actiuni caritabile, acordandu-le sprijinul necesar in
vederea indeplinirii obiectivelor prevazute la alin. (1) si (2).
(4) Organizatiile neguvernamentale, precum si oricare alte persoane
juridice implicate in actiuni caritabile, care fac dovada ca desfasoara
programe de asistenta pentru victimele violentei in familie, vor putea
beneficia de subventii de la bugetul de stat sau, dupa caz, de la bugetele
locale, in conditiile legii.
CAP. 2
Agentia Nationala pentru Protectia Familiei
Art. 8
(1) Se infiinteaza Agentia Nationala pentru Protectia Familiei, denumita in
continuare agentie, ca organ de specialitate in subordinea Ministerului
Sanatatii si Familiei.
(2) Obiectivele agentiei sunt:
a) promovarea valorilor familiale, a intelegerii si intrajutorarii in
familie, prevenirea si combaterea violentei in relatiile dintre membri;
b) sprijinirea membrilor de familie aflati in dificultate ca urmare a
actelor de violenta in familie;
c) sprijinirea victimelor prin programe de recuperare a sanatatii si de
reinsertie sociala;
d) asistarea agresorilor prin tratamente de dezalcoolizare, dezintoxicare,
psihologice si psihiatrice;
e) protejarea victimelor si, in special, a minorilor, prin masuri de
pastrare a confidentialitatii identitatii lor, precum si prin masuri de
protectie psihologica a acestora, in timpul instrumentarii cazului;
f) initierea si coordonarea parteneriatelor sociale, in scopul prevenirii
si combaterii violentei in familie.
(3) Sediul agentiei, organizarea, functionarea si finantarea acesteia se
stabilesc prin hotarare a Guvernului.
(4) La nivelul fiecarui judet si al sectoarelor municipiului Bucuresti se
constituie, prin hotarare a Guvernului, structuri in subordinea Agentiei
Nationale pentru Protectia Familiei.
Art. 9
(1) Pentru realizarea obiectivelor in domeniul ingrijirii si protectiei
victimelor violentei in familie, agentia are urmatoarele atributii:
a) elaborarea, fundamentarea si aplicarea strategiei si a programelor in
domeniul ingrijirii si protectiei victimelor violentei in familie;
b) controlarea aplicarii reglementarilor din domeniul propriu, precum si al
activitatii unitatilor care isi desfasoara activitatea sub autoritatea sa;
c) finantarea sau, dupa caz, cofinantarea programelor specifice in domeniul
apararii si consolidarii familiei, precum si a ingrijirii si protectiei
victimelor violentei in familie;
d) infiintarea de adaposturi si de linii telefonice de urgenta pentru victimele
violentei in familie;
e) instruirea, autorizarea si coordonarea activitatii profesionale a
asistentilor familiali;
f) organizarea de cursuri de cunoastere a formelor de violenta in familie;
g) efectuarea de studii si cercetari, elaborarea de strategii, prognoze,
realizarea si publicarea de materiale stiintifice si promotionale specifice;
h) realizarea bazei de date pentru gestionarea situatiilor de violenta in
familie;
i) implicarea si sprijinirea initiativelor partenerilor sociali in
rezolvarea problemei violentei in familie;
j) infiintarea de centre de recuperare pentru victimele violentei in
familie;
k) infiintarea de centre de asistenta destinate agresorilor.
(2) Agentia deconteaza cheltuielile legate de adaposturi, consiliere
juridica si psihosociala, servicii medicale de urgenta, telefoane de urgenta si
de eliberare a certificatelor medico-legale pentru victimele violentei in
familie.
Art. 10
(1) Agentia stabileste procedurile si criteriile de evaluare a nevoilor
sociale in domeniul violentei in familie si reglementeaza metodologia de
actiune in cazurile care necesita interventia asistentilor familiali.
(2) Agentia elaboreaza standardele de calitate a serviciilor sociale din
domeniul protectiei victimelor violentei in familie si normele metodologice
corespunzatoare, care se aproba prin hotarare a Guvernului.
(3) Ministrul sanatatii si familiei prezinta anual Guvernului un raport
privind aplicarea standardelor si a metodologiei prevazute la alin. (2).
Art. 11
(1) Agentia este condusa de un director, cu rang de secretar de stat, care
este numit prin decizie a primului-ministru, la propunerea ministrului
sanatatii si familiei, cu avizul ministrului muncii si solidaritatii sociale.
(2) Pe langa director functioneaza un consiliu de coordonare, cu rol
consultativ, numit de ministrul sanatatii si familiei.
CAP. 3
Asistentii familiali
Art. 12
(1) Asistentii familiali sunt asistenti sociali autorizati de agentie
pentru asigurarea asistentei specifice relatiilor familiale.
(2) Instruirea asistentilor familiali si coordonarea activitatii lor se
realizeaza de catre agentie.
(3) Agentia stabileste criterii de varsta, pregatire profesionala, sanatate
fizica si mentala, precum si de moralitate pentru ocuparea functiei de asistent
familial.
Art. 13
(1) In activitatea lor asistentii familiali au urmatoarele atributii:
a) identifica si tin evidenta familiilor in care apar conflicte ce pot
cauza violente;
b) urmaresc desfasurarea activitatii de prevenire a violentei in familie;
c) identifica solutii neviolente prin legatura cu persoanele in cauza;
d) solicita sprijinul unor persoane fizice sau juridice pentru rezolvarea
situatiilor care genereaza violenta in familie;
e) monitorizeaza respectarea drepturilor persoanelor nevoite sa recurga la
serviciile adaposturilor.
(2) In cazul in care constata acte de violenta in familie impotriva
minorilor, asistentii familiali sunt obligati sa acorde de indata asistenta
necesara si sa sesizeze Autoritatea Nationala pentru Protectia Copilului si
Adoptie, respectiv serviciul public specializat de la nivel local.
Art. 14
Asistentii familiali instrumenteaza cazul impreuna cu persoana desemnata de
Ministerul de Interne, in conditiile prevazute la art. 5.
Art. 15
Ministerul de Interne si agentia vor stabili impreuna procedura de
conlucrare a persoanelor desemnate si a asistentilor familiali in prevenirea si
monitorizarea cazurilor de violenta in familie.
CAP. 4
Masuri de prevenire si combatere a violentei in familie
Art. 16
(1) Persoanele desemnate de autoritatile publice pentru instrumentarea
cazurilor de violenta in familie vor avea urmatoarele atributii principale:
a) monitorizarea cazurilor de violenta in familie din sectorul sau unitatea
teritoriala deservita; culegerea informatiilor asupra acestora; intocmirea unei
evidente separate; asigurarea accesului la informatii la cererea organelor
judiciare si a partilor sau reprezentantilor acestora;
b) informarea si sprijinirea lucratorilor politiei care in cadrul
activitatii lor specifice intalnesc situatii de violenta in familie;
c) identificarea situatiilor de risc pentru partile implicate in conflict
si indrumarea acestora spre servicii de specialitate;
d) colaborarea cu institutii locale de protectie a copilului si raportarea
cazurilor, in conformitate cu legislatia in vigoare;
e) indrumarea partilor aflate in conflict in vederea medierii;
f) solicitarea de informatii cu privire la rezultatul medierii;
g) instrumentarea cazului impreuna cu asistentul familial.
(2) In cazul comiterii actelor de violenta in familie, organele de politie
intervin la sesizarea victimei, a altui membru de familie sau a unei autoritati.
(3) Lucratorul de politie va anunta imediat autoritatea competenta la nivel
local, in legatura cu situatia victimei.
Art. 17
Ministerul Sanatatii si Familiei impreuna cu Ministerul de Interne
elaboreaza si difuzeaza materiale documentare privind cauzele si consecintele
violentei in familie.
Art. 18
Ministerul Educatiei si Cercetarii realizeaza, cu sprijinul celorlalte
ministere implicate si in colaborare cu organizatiile neguvernamentale cu
activitate in domeniu, programe educative pentru parinti si copii, in vederea
prevenirii violentei in familie.
CAP. 5
Medierea in cazurile de violenta in familie
Art. 19
Cazurile de violenta in familie pot fi supuse medierii la cererea partilor.
Persoanele cu atributii in instrumentarea unui caz de violenta in familie vor
indruma partile in acest sens.
Art. 20
(1) Prevenirea situatiilor conflictuale si medierea intre membrii familiei
se realizeaza prin intermediul consiliului de familie sau de catre mediatori
autorizati.
(2) Medierea nu impiedica desfasurarea procesului penal sau aplicarea
dispozitiilor prezentei legi.
Art. 21
(1) Consiliul de familie este asociatia fara personalitate juridica si fara
scop patrimonial, formata din membrii familiei care au capacitate deplina de
exercitiu, conform legii.
(2) Nu pot exercita calitatea de membru al consiliului de familie cei care,
potrivit legii, sunt in executarea unei pedepse sau masuri privative de
libertate ori care, pentru a participa la lucrarile consiliului de familie, ar
trebui sa incalce interdictia de a parasi localitatea.
(3) In consiliul de familie participa si tutorii, pentru membrul de familie
pe care il reprezinta.
Art. 22
Intrunirea consiliului de familie se poate face la propunerea unuia dintre
membrii acestuia sau a asistentului familial.
CAP. 6
Centrele pentru adapostirea victimelor violentei in familie
Art. 23
(1) Centrele pentru adapostirea victimelor violentei in familie, denumite
in continuare adaposturi, sunt unitati de asistenta sociala, de regula fara
personalitate juridica, care asigura protectie, gazduire, ingrijire si
consiliere victimelor violentei in familie, nevoite sa recurga la acest
serviciu de asistenta sociala.
(2) Primirea victimelor in adapost se face numai in caz de urgenta sau cu
aprobarea scrisa a asistentului familial, atunci cand izolarea victimei de
agresor se impune ca masura de protectie. Persoanelor care au comis actul de
agresiune le este interzis accesul in incinta adapostului unde se gasesc
victimele.
(3) Izolarea de agresori a victimelor se face cu consimtamantul acestora
sau, dupa caz, al reprezentantului legal.
(4) Organizarea si functionarea adaposturilor publice se stabilesc prin
hotarare a consiliilor locale, cu avizul agentiei si cu respectarea
standardelor de calitate a serviciilor sociale in domeniu si a normelor
metodologice prevazute la art. 10 alin. (2).
(5) Adaposturile pot fi publice sau private, in functie de natura
finantarii. Infiintarea adaposturilor publice revine consiliilor judetene,
respectiv Consiliului General al Municipiului Bucuresti, si consiliilor locale,
cu avizul agentiei.
(6) In cazul acordarii de subventii adaposturilor private, institutia care
a acordat subventia participa la administrarea acestora sau, dupa caz,
controleaza folosirea fondurilor astfel alocate.
(7) Adaposturile publice constituie domeniul privat al comunitatii.
Prevederile alin. (6) se aplica si pentru aceste adaposturi.
(8) Adaposturile publice trebuie sa asigure gratuit urmatoarele servicii
sociale, cu respectarea standardelor de calitate, atat victimei, cat si
minorilor aflati in ingrijirea acesteia: protectie impotriva agresorului,
ingrijire medicala, hrana, cazare, asistenta psihologica si consiliere
juridica, pe o perioada determinata, pana la rezolvarea situatiei familiale. In
cazul persoanelor care nu isi pot asigura singure cazarea si hrana, acestea vor
avea drept de sedere in adapost pana la rezolvarea acestor deziderate de catre
stat sau de catre organizatiile neguvernamentale, prin cursuri de calificare
profesionala, internarea minorilor in asezaminte sociale etc.
Art. 24
(1) Corpurile gardienilor publici infiintate pe langa consiliile judetene
si Consiliul General al Municipiului Bucuresti asigura paza adaposturilor
publice din zona de competenta.
(2) La primirea in adapost se aduc la cunostinta victimei mijloacele
juridice prin care sa-si protejeze bunurile ramase la agresor, cum ar fi:
notificarea prin executor judecatoresc a inlaturarii acordului tacit pentru
instrainarea bunurilor comune sau asigurarea de dovada, prin expertiza
judiciara. Consultanta juridica este gratuita, iar primarul poate asigura
suportarea, cel putin in parte, a cheltuielilor corespunzatoare.
(3) Prevederile alin. (2) se aplica si pentru obtinerea certificatelor
medico-legale.
(4) Toate adaposturile trebuie arondate la un spital sau alta unitate
sanitara, care sa asigure ingrijirea medicala si psihiatrica. Arondarea se face
de catre consiliul local sau, dupa caz, de catre consiliul judetean, cu acordul
Ministerului Sanatatii si Familiei si al proprietarului adapostului. Arondarea
este o conditie fara de care nu se poate acorda avizul de functionare a
adapostului, prevazut la art. 23 alin. (4).
(5) Ministerul de Interne, prin unitatile de politie, va sprijini corpurile
gardienilor publici pentru exercitarea atributiilor ce le revin, in conditiile
prevazute de lege.
Art. 25
Internarea victimelor sau a agresorilor in centre de tratament si
reabilitare se face numai cu acordul acestora. Pentru minori acordul este dat
de parinti sau de tutorele legal.
CAP. 7
Masuri de protejare a victimelor violentei in familie
Art. 26
(1) In cursul urmaririi penale sau al judecatii instanta de judecata, la cererea
victimei sau din oficiu, ori de cate ori exista probe sau indicii temeinice ca
un membru de familie a savarsit un act de violenta cauzator de suferinte fizice
sau psihice asupra unui alt membru, poate dispune, in mod provizoriu, una
dintre masurile prevazute la art. 113 si 114 din Codul penal, precum si masura
interzicerii de a reveni in locuinta familiei.
(2) Masurile prevazute la alin. (1) inceteaza la disparitia starii de
pericol care a determinat luarea acestora.
Art. 27
(1) Masurile prevazute la art. 26 se dispun de instanta de judecata prin
incheiere motivata.
(2) Cate un exemplar al incheierii se inmaneaza partilor, iar in cazul
lipsei unei parti, incheierea se afiseaza la usa locuintei.
(3) Incheierea instantei poate fi atacata separat cu recurs, in termen de 3
zile de la pronuntare pentru cei prezenti si de la comunicare pentru cei lipsa.
Recursul nu este suspensiv de executare.
Art. 28
Persoana cu privire la care s-a luat una dintre masurile prevazute la art.
26 poate cere oricand, in cursul procesului penal, instantei competente sa
judece fondul cauzei revocarea masurii cand temeiurile care au impus luarea
acesteia au incetat.
CAP. 8
Sanctiuni
Art. 29
(1) Constituie contraventii, daca, potrivit legii penale, nu constituie
infractiuni, si se sanctioneaza cu amenda intre 10.000.000 lei si 50.000.000
lei urmatoarele fapte:
a) refuzul primirii in adapost ori refuzul de a acorda, la solicitarea
motivata a asistentului familial, ingrijire medicala gratuita celui aflat in
suferinta vizibila, pentru inlaturarea consecintelor violentelor;
b) nesesizarea de catre asistentul familial, in conditiile prevazute la
art. 13 alin. (2), a Autoritatii Nationale pentru Protectia Copilului si
Adoptie, respectiv a serviciului public specializat de la nivel local;
c) schimbarea destinatiei adapostului.
(2) Constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda intre 5.000.000
lei si 10.000.000 lei refuzul parasirii adapostului, indiferent de motiv, in
momentul in care conditiile care au determinat internarea au disparut.
(3) Constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda intre 5.000.000
lei si 10.000.000 lei incercarea persoanei care a comis acte de agresiune de a
patrunde in incinta adapostului in care se afla sau crede ca se afla victima.
(4) Contraventiile se constata si sanctiunile se aplica, conform legii, de
catre asistentii familiali, primar sau imputernicitii acestuia.
(5) Contraventiilor le sunt aplicabile dispozitiile Ordonantei Guvernului
nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, aprobata cu modificari
si completari prin Legea nr. 180/2002, cu modificarile ulterioare, cu exceptia
art. 28 si 29.
Art. 30
Agentia poate aplica, atunci cand constata incalcarea de catre asistentii
familiali a obligatiilor ce le revin sau nerespectarea normelor de organizare
si functionare a adaposturilor, urmatoarele sanctiuni:
a) avertisment;
b) suspendarea autorizarii asistentului familial sau a functionarii
adapostului pe termen de 1 - 3 luni;
c) anularea autorizarii asistentului familial sau inchiderea adapostului.
CAP. 9
Dispozitii finale
Art. 31
(1) In termen de 60 de zile de la intrarea in vigoare a prezentei legi,
Guvernul va aproba, prin hotarare, la propunerea Ministerului Sanatatii si
Familiei, standardele si normele metodologice prevazute la art. 10 alin. (2).
(2) Prezenta lege intra in vigoare la 90 de zile de la data publicarii ei
in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Aceasta lege a fost adoptata de Senat in sedinta din 24 aprilie 2003, cu
respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia Romaniei.
p. PRESEDINTELE SENATUI,
ALEXANDRU ATHANASIU
Aceasta lege a fost adoptata de Camera Deputatilor in sedinta din 6 mai
2003, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia Romaniei.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
VALER DORNEANU