ORDIN
Nr. 383 din 12 iulie 2004
privind aprobarea standardelor de calitate pentru serviciile sociale din
domeniul protectiei victimelor violentei in familie
ACT EMIS DE: MINISTERUL MUNCII, SOLIDARITATII SOCIALE SI FAMILIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 698 din 3 august 2004
Avand in vedere prevederile art. 10 alin. (2) din Legea nr. 217/2003 pentru
prevenirea si combaterea violentei in familie, cu modificarile si completarile
ulterioare, precum si in temeiul prevederilor Hotararii Guvernului nr.
1.624/2003 privind organizarea si functionarea Agentiei Nationale pentru
Protectia Familiei,
in temeiul art. 16 alin. (3) din Ordonanta Guvernului nr. 68/2003 privind
serviciile sociale, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr.
515/2003,
in temeiul art. 17 din Hotararea Guvernului nr. 737/2003 privind
organizarea si functionarea Ministerului Muncii, Solidaritatii Sociale si
Familiei, cu modificarile si completarile ulterioare,
in baza Referatului de aprobare nr. 190 din 11 iunie 2004 al Agentiei
Nationale pentru Protectia Familiei,
ministrul muncii, solidaritatii sociale si familiei emite urmatorul ordin:
Art. 1
Se aproba standardele de calitate pentru serviciile sociale din domeniul
protectiei victimelor violentei in familie, prevazute in anexa care face parte
integranta din prezentul ordin.
Art. 2
Persoanele implicate in organizarea si functionarea unitatilor pentru
prevenirea si combaterea violentei in familie au obligatia de a respecta
standardele prevazute in prezentul ordin.
Art. 3
Agentia Nationala pentru Protectia Familiei, directiile pentru dialog,
familie si solidaritate sociala judetene si a municipiului Bucuresti vor duce
la indeplinire prevederile prezentului ordin.
Art. 4
Prezentul ordin intra in vigoare la data de 1 septembrie 2004.
Art. 5
Prezentul ordin se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Ministrul muncii, solidaritatii sociale si familiei,
Elena Dumitru
ANEXA 1
STANDARDE
pentru serviciile sociale din domeniul protectiei victimelor violentei in
familie
Standarde pentru serviciile de asistenta sociala acordate in centrele
pentru adapostirea victimelor violentei in familie, denumite in continuare
adaposturi
I. Standarde referitoare la informare si relatii cu comunitatea
1. Adaposturile vor colabora cu autoritatile administratiei publice
centrale si locale in campaniile de informare si promovare a serviciilor
oferite in vederea combaterii fenomenului violentei in familie.
2. Adaposturile private pot avea si propria lor campanie de promovare a
serviciilor.
II. Standarde referitoare la interventie in caz de urgenta
3. Adaposturile vor lua masuri in vederea asigurarii securitatii si
sigurantei victimelor violentei in familie.
4. Adaposturile asigura ingrijirea medicala a victimelor violentei in
familie, conform conventiilor de colaborare incheiate cu spitalele sau cu
unitatile sanitare.
5. Adaposturile asigura asistenta psihologica a victimelor violentei in
familie.
6. Adaposturile colaboreaza cu organele de politie sau, dupa caz, cu
comandamentele de jandarmi judetene, respectiv cu Comandamentul de Jandarmi al
Municipiului Bucuresti, in situatiile in care le sunt semnalate cazuri de
comitere a actelor de violenta in familie, conform protocoalelor de colaborare
semnate cu acestea.
7. Consultanta juridica este gratuita, iar primarul, la sesizarea
asistentului familial, in cazurile sociale grave, aproba suportarea de la
bugetul local a cheltuielilor pentru intocmirea actelor juridice. Adaposturile
pot incheia conventii in vederea oferirii serviciilor de consultanta juridica.
8. Locatia adaposturilor nou-infiintate nu va fi cunoscuta publicului larg.
Adaposturile existente, a caror locatie este cunoscuta la data intrarii in
vigoare a prezentului ordin, vor functiona in continuare.
9. Adaposturile, in cazul in care constata acte de violenta in familiile cu
copii, au obligatia de a sesiza serviciul public specializat pentru protectia
copilului de la nivel local, in vederea asigurarii protectiei acestora.
10. Primirea victimelor in adapost se face numai in caz de urgenta.
Aprobarea scrisa a asistentului familial se obtine la cel mult 48 de ore de la
primirea in adapost.
11. La cererea victimei, se asigura protectie impotriva agresorilor, cu
consimtamantul scris al acesteia sau, dupa caz, al reprezentantului legal.
III. Standarde referitoare la consilierea victimelor
12. In cadrul adapostului se asigura servicii de consiliere victimelor
violentei in familie pentru depasirea situatiilor de criza. Adaposturile pot
incheia conventii in vederea oferirii acestor servicii.
13. Victimele sunt informate in legatura cu drepturile de care beneficiaza
prin oferirea de servicii de consultanta juridica de specialitate.
14. Toate conventiile prevazute la pct. 4, 7 si 12 vor fi incheiate cu
respectarea confidentialitatii asupra identitatii persoanelor asistate.
IV. Standarde referitoare la resursele umane
15. Personalul care lucreaza in cadrul adapostului are pregatirea de
specialitate necesara desfasurarii activitatilor specifice domeniului si este
angajat cu respectarea conditiilor legislatiei in vigoare.
16. Fiecare adapost este obligat sa angajeze cel putin un asistent familial
pentru asigurarea asistentei specifice relatiilor familiale, conform
prevederilor art. 12 alin. (1) si (4) din Legea nr. 217/2003, cu modificarile
si completarile ulterioare.
17. Fiecarui angajat al adapostului i se intocmeste fisa postului, in care
se prevede in mod obligatoriu pastrarea confidentialitatii asupra identitatii
si dificultatilor persoanelor asistate.
18. Numarul personalului trebuie sa fie conform prevederilor regulamentului
de organizare si functionare al institutiei.
19. Personalul adapostului este cuprins in programe de formare profesionala
continua, vizand cunoasterea formelor de violenta in familie, precum si a
mijloacelor de prevenire si combatere a acestora.
20. Voluntarii din cadrul adaposturilor vor fi cuprinsi, in limita
resurselor financiare, in programe de formare profesionala continua, vizand
cunoasterea formelor de violenta in familie, precum si a mijloacelor de
prevenire si combatere a acestora.
21. Voluntarii din cadrul adaposturilor isi desfasoara activitatea in baza
unor contracte care prevad in mod obligatoriu pastrarea confidentialitatii
asupra identitatii si dificultatilor persoanelor asistate, in acord cu
legislatia in vigoare.
22. Intregul personal care isi desfasoara activitatea in cadrul
adaposturilor este evaluat periodic, cel putin o data pe an, in conditiile
legii.
V. Standarde referitoare la administrare si management
23. Adapostul este infiintat cu respectarea prevederilor legislatiei in
vigoare si are avizul de infiintare de la Agentia Nationala pentru Protectia
Familiei.
24. Adapostul are un regulament de organizare si functionare din care
rezulta ca are ca obiect de activitate furnizarea de servicii sociale in scopul
prevenirii si combaterii violentei in familie.
25. Adapostul functioneaza intr-un spatiu special amenajat, avand
autorizatie sanitara de functionare valabila, emisa de directia de sanatate
publica.
26. Conducerea adapostului are obligatia sa elaboreze fisa postului pentru
fiecare angajat, in care se stipuleaza atributiile acestuia si obligativitatea
pastrarii confidentialitatii.
27. In regulamentul de functionare al adapostului sunt prevazute facilitatile
necesare (spatii, echipamente, personal) pentru asigurarea conditiilor de
cazare si hrana, precum si a desfasurarii activitatilor specifice adapostului.
28. Conducerea adapostului este responsabila de transmiterea lunara a
rapoartelor statistice privind activitatile desfasurate si categoriile de
beneficiari ai serviciilor oferite de centru (numarul de beneficiari, varsta,
sexul, mediul din care provin, nivelul de instruire, ocupatia, veniturile,
starea civila, numarul de copii aflati in intretinerea lor, relatia de rudenie
cu agresorul, frecventa si natura agresiunii) compartimentelor specializate din
cadrul directiilor pentru dialog, familie si solidaritate sociala judetene,
respectiv a municipiului Bucuresti.
29. Gazduirea in adaposturi a victimelor violentei in familie va fi pe o
perioada determinata, cuprinsa intre 7 si 60 de zile.
Standarde pentru serviciile de asistenta sociala acordate in centrele de
recuperare pentru victimele violentei in familie, denumite in continuare centre
de recuperare
I. Standarde referitoare la informare si relatii cu comunitatea
1. Centrele de recuperare vor colabora cu autoritatile administratiei
publice centrale si locale in campaniile de informare si promovare a
serviciilor oferite in vederea combaterii fenomenului violentei in familie.
2. Centrele de recuperare private pot avea si propria lor campanie de
promovare a serviciilor.
3. Centrele de recuperare, in cazul in care constata acte de violenta in
familiile cu copii, au obligatia de a sesiza serviciul public specializat
pentru protectia copilului de la nivel local in vederea asigurarii protectiei
acestora.
II. Standarde referitoare la reabilitare si reinsertie sociala
4. Centrele de recuperare colaboreaza cu organele de politie sau, dupa caz,
cu comandamentele de jandarmi judetene, respectiv cu Comandamentul de Jandarmi
al Municipiului Bucuresti, in situatiile in care le sunt semnalate cazuri de
comitere a actelor de violenta in familie.
5. Primirea sau asistarea in centrul de recuperare se face pe baza
evaluarii cazului de catre persoanele desemnate si numai cu acordul scris al
victimelor.
6. Centrele de recuperare asigura, prin consiliere juridica si psihologica,
sprijin in vederea adaptarii la o viata activa, insertia sociala si
profesionala a victimelor.
7. Centrele de recuperare pot incheia conventii in vederea oferirii
serviciilor de consiliere juridica si psihologica, cu respectarea
confidentialitatii asupra identitatii persoanelor asistate.
8. Centrele de recuperare vor incheia conventii cu agentiile pentru
ocuparea fortei de munca judetene in vederea acordarii suportului pentru
integrarea in munca, readaptarea si recalificarea profesionala a persoanelor
asistate.
III. Standarde referitoare la resursele umane
9. Personalul care lucreaza in cadrul centrului de recuperare are
pregatirea de specialitate necesara desfasurarii activitatilor specifice
domeniului si este angajat cu respectarea conditiilor legislatiei in vigoare.
10. Fiecare cadru de recuperare este obligat sa angajeze cel putin un
asistent familial pentru asigurarea asistentei specifice relatiilor familiale,
conform prevederilor art. 12 alin. (1) si (4) din Legea nr. 217/2003, cu
modificarile si completarile ulterioare.
11. Fiecarui angajat al centrului de recuperare i se intocmeste fisa
postului, in care se prevede in mod obligatoriu pastrarea confidentialitatii
asupra identitatii si dificultatilor persoanelor asistate.
12. Numarul personalului trebuie sa fie conform prevederilor regulamentului
de organizare si functionare al institutiei.
13. Personalul centrului de recuperare este cuprins in programe de formare
profesionala continua vizand cunoasterea formelor de violenta in familie,
precum si a mijloacelor de prevenire si combatere a acestora.
14. Voluntarii din cadrul centrelor de recuperare vor fi cuprinsi, in
limita resurselor financiare, in programe de formare profesionala continua,
vizand cunoasterea formelor de violenta in familie, precum si a mijloacelor de
prevenire si combatere a acestora.
15. Voluntarii din cadrul centrelor de recuperare isi desfasoara
activitatea in baza unor contracte care prevad in mod obligatoriu pastrarea
confidentialitatii asupra identitatii si dificultatilor persoanelor asistate,
in acord cu legislatia in vigoare.
16. Intregul personal care isi desfasoara activitatea in cadrul centrelor
de recuperare este evaluat periodic, cel putin o data pe an, in conditiile
legii.
IV. Standarde referitoare la administrare si management
17. Centrul de recuperare este infiintat cu respectarea prevederilor
legislatiei in vigoare, are avizul de infiintare de la Agentia Nationala pentru
Protectia Familiei, precum si un regulament de organizare si functionare din
care rezulta ca are ca obiect de activitate furnizarea de servicii sociale in
scopul prevenirii si combaterii violentei in familie.
18. Centrul de recuperare are autorizatie sanitara de functionare valabila,
emisa de directia de sanatate publica.
19. Conducerea centrului de recuperare are obligatia sa elaboreze fisa
postului pentru fiecare angajat, in care se stipuleaza atributiile acestuia si
obligativitatea pastrarii confidentialitatii.
20. In regulamentul de functionare al centrului de recuperare sunt
prevazute facilitatile necesare (spatii, echipamente, personal) pentru
asigurarea conditiilor de cazare si hrana, precum si a desfasurarii
activitatilor specifice acestuia.
21. Conducerea centrului de recuperare este responsabila de transmiterea
lunara a rapoartelor statistice privind activitatile desfasurate si categoriile
de beneficiari ai serviciilor oferite de centru (numarul de beneficiari,
varsta, sexul, mediul din care provin, nivelul de instruire, ocupatia,
veniturile, starea civila, numarul de copii aflati in intretinerea lor, relatia
de rudenie cu agresorul, frecventa si natura agresiunii) compartimentelor
specializate din cadrul directiilor pentru dialog, familie si solidaritate
sociala judetene, respectiv a municipiului Bucuresti.
22. Gazduirea in centrul de recuperare va fi pe o perioada determinata, de
maximum 90 de zile, iar in situatii exceptionale pana la 180 de zile.
Standarde pentru serviciile de asistenta sociala acordate in centrele de
asistenta destinate agresorilor
I. Standarde referitoare la informare si relatii cu comunitatea
1. Centrele de asistenta destinate agresorilor vor colabora cu autoritatile
administratiei publice centrale si locale in campaniile de informare si
promovare a serviciilor oferite in vederea combaterii fenomenului violentei in
familie.
2. Centrele private de asistenta destinate agresorilor pot avea si propria
lor campanie de promovare a serviciilor.
II. Standarde referitoare la consilierea agresorilor
3. In cadrul centrului de asistenta destinat agresorilor se asigura
servicii de consiliere si mediere a conflictului pentru partile implicate, in
vederea depasirii situatiilor de risc.
4. Centrele de asistenta destinate agresorilor pot incheia conventii in
vederea oferirii serviciilor de consiliere si mediere, cu respectarea
confidentialitatii asupra identitatii persoanelor asistate.
5. Agresorii sunt informati si in legatura cu posibilitatea accesului la
tratamentele psihologice, psihiatrice, de dezalcoolizare sau dezintoxicare,
dupa caz.
6. Centrele de asistenta destinate agresorilor asigura si faciliteaza
accesul la tratamentul psihologic, psihiatric, de dezalcoolizare sau
dezintoxicare al agresorilor, conform conventiilor de colaborare incheiate cu
spitalele sau unitatile sanitare.
III. Standarde referitoare la resursele umane
7. Personalul care lucreaza in cadrul centrului de asistenta destinat
agresorilor are pregatirea de specialitate necesara desfasurarii activitatilor
specifice domeniului si este angajat cu respectarea conditiilor legislatiei in
vigoare.
8. Fiecare centru de asistenta destinat agresorilor este obligat sa
angajeze cel putin un asistent familial pentru asigurarea asistentei specifice
relatiilor familiale, conform prevederilor art. 12 alin. (1) si (4) din Legea nr.
217/2003, cu modificarile si completarile ulterioare.
9. Fiecarui angajat al centrului de asistenta destinat agresorilor i se
intocmeste fisa postului, in care se prevede in mod obligatoriu pastrarea
confidentialitatii, in acord cu legislatia in vigoare.
10. Numarul personalului trebuie sa respecte prevederile regulamentului de
organizare si functionare al institutiei.
11. Personalul centrului de asistenta destinat agresorilor este cuprins in
programe de formare profesionala continua vizand cunoasterea formelor de
violenta in familie, precum si a mijloacelor de prevenire si combatere a
acestora.
12. Voluntarii din cadrul centrelor de asistenta destinate agresorilor vor
fi cuprinsi, in limita resurselor financiare, in programe de formare profesionala
continua, vizand cunoasterea formelor de violenta in familie, precum si a
mijloacelor de prevenire si combatere a acestora.
13. Voluntarii din cadrul centrelor de asistenta destinate agresorilor isi
desfasoara activitatea in baza unor contracte care prevad in mod obligatoriu
pastrarea confidentialitatii, in acord cu legislatia in vigoare.
14. Intregul personal care isi desfasoara activitatea in cadrul centrelor
de asistenta destinate agresorilor este evaluat periodic, cel putin o data pe an,
in conditiile legii.
IV. Standarde referitoare la administrare si management
15. Primirea sau asistarea in centrul de asistenta destinat agresorilor se
face pe baza evaluarii cazului de catre persoanele desemnate si numai cu
acordul scris al persoanelor asistate.
16. Centrele de asistenta destinate agresorilor colaboreaza cu organele de
politie sau, dupa caz, cu comandamentele de jandarmi judetene, respectiv
Comandamentul de Jandarmi al Municipiului Bucuresti, in situatiile in care
constata existenta comiterii actelor de violenta in familie.
17. Centrele de asistenta destinate agresorilor colaboreaza cu serviciul de
reintegrare sociala a infractorilor si de supraveghere a executarii
sanctiunilor neprivative de libertate de pe langa tribunalul judetean.
18. Centrele de asistenta destinate agresorilor sunt infiintate cu
respectarea prevederilor legislatiei in vigoare, au avizul de infiintare de la
Agentia Nationala pentru Protectia Familiei, precum si un regulament de
organizare si functionare din care rezulta ca au ca obiect de activitate
furnizarea de servicii sociale in scopul prevenirii si combaterii violentei in
familie.
19. Centrele de asistenta destinate agresorilor au autorizatie sanitara de
functionare valabila, emisa de directia de sanatate publica.
20. Conducerea centrului de asistenta destinat agresorilor are obligatia sa
elaboreze fisa postului pentru fiecare angajat, in care se stipuleaza clar
atributiile acestuia si obligativitatea pastrarii confidentialitatii.
21. In regulamentul de functionare al centrului de asistenta destinat
agresorilor sunt prevazute facilitatile necesare (spatii, echipamente,
personal) pentru asigurarea conditiilor in vederea desfasurarii activitatilor
specifice centrului.
22. Conducerea centrului de asistenta destinat agresorilor este
responsabila de transmiterea lunara a rapoartelor statistice privind
activitatile desfasurate si categoriile de beneficiari ai serviciilor oferite
de centru (numarul de beneficiari, varsta, sexul, mediul din care provin,
nivelul de instruire, ocupatie, venituri, stare civila, numar de copii aflati
in intretinerea lor, relatia de rudenie cu victima, frecventa si natura
agresiunii) compartimentelor specializate din cadrul directiilor pentru dialog,
familie si solidaritate sociala judetene, respectiv a municipiului Bucuresti.