ORDONANTA Nr. 68 din 28 august 2003
privind serviciile sociale
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 619 din 30 august 2003
In temeiul art. 107 alin. (1) si (3) din Constitutie si al art. 1 pct. IV.3
din Legea nr. 279/2003 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonante,
Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta.
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
(1) Serviciile sociale, in sensul prezentei ordonante, reprezinta ansamblul
complex de masuri si actiuni realizate pentru a raspunde nevoilor sociale
individuale, familiale sau de grup, in vederea depasirii unor situatii de
dificultate, pentru prezervarea autonomiei si protectiei persoanei, pentru prevenirea
marginalizarii si excluziunii sociale si promovarea incluziunii sociale.
(2) Serviciile sociale sunt asigurate de catre autoritatile administratiei
publice locale, precum si de persoane fizice sau persoane juridice publice ori
private, in conditiile prevazute de prezenta ordonanta.
Art. 2
(1) In realizarea serviciilor sociale, principalele atributii si
responsabilitati ale Ministerului Muncii, Solidaritatii Sociale si Familiei,
precum si ale celorlalte autoritati ale administratiei publice centrale cu
competente in domeniu sunt urmatoarele:
a) intocmesc si adopta metodologia de acreditare a furnizorilor de servicii
sociale;
b) asigura cuprinderea profesiilor specifice din domeniul asistentei
sociale in Nomenclatorul privind Clasificarea ocupatiilor din Romania,
asigurand in acelasi timp si completarea ulterioara a noilor profesii aparute
in sistemul de asistenta sociala;
c) stabilesc procedurile de evaluare, monitorizare si control al
serviciilor sociale;
d) asigura prin programe finantarea serviciilor sociale de la bugetul de
stat;
e) elaboreaza si aproba criteriile obligatorii de organizare si functionare
a institutiilor specializate de asistenta sociala;
f) elaboreaza si aproba modelele contractelor de acordare a serviciilor
sociale;
g) elaboreaza si aproba standardele obligatorii de calitate la care se
acorda serviciile sociale;
h) exercita controlul acordarii serviciilor sociale.
(2) In realizarea serviciilor sociale, principalele atributii si responsabilitati
ale autoritatilor administratiei publice locale sunt urmatoarele:
a) organizeaza, finanteaza si sustin tehnic serviciile sociale acordate la
nivelul unitatii administrativ-teritoriale;
b) asigura transferul de competente si resursele financiare necesare
functionarii serviciilor sociale organizate la nivelul unitatii
administrativ-teritoriale;
c) promoveaza parteneriate cu alti furnizori de servicii sociale;
d) controleaza din punct de vedere tehnic si financiar serviciile sociale
acordate la nivelul unitatii administrativ-teritoriale;
e) orice alte atributii prevazute de reglementarile legale in vigoare.
Art. 3
Principiile care stau la baza acordarii serviciilor sociale sunt:
a) respectarea individualitatii fiecarei persoane;
b) respectarea libertatii de a alege serviciul social in functie de nevoia
sociala;
c) asigurarea accesului la servicii sociale in conditii de tratament egal
prin excluderea privilegiilor si eliminarea oricarei forme de discriminare;
d) asigurarea de servicii de calitate, accesibile, flexibile, adaptate
nevoilor sociale;
e) asigurarea drepturilor si a sigurantei beneficiarilor, protejand in
acelasi timp si interesele acestora, dar si pe cele colective ale comunitatii;
f) asigurarea accesului la informatiile privind drepturile fundamentale,
masurile legale de protectie, precum si posibilitatea de contestare a deciziei
de acordare a unor servicii sociale;
g) respectarea vietii intime a persoanei;
h) respectarea confidentialitatii;
i) dezvoltarea parteneriatului dintre partile implicate in procesul de
acordare a serviciilor sociale si beneficiarii acestora.
Art. 4
Serviciile sociale se organizeaza la nivel comunitar, in functie de nevoile
identificate, de numarul potentialilor beneficiari, de complexitatea
situatiilor de dificultate si de gradul de risc social.
Art. 5
Serviciile sociale pot fi servicii de asistenta sociala si servicii de
ingrijire social-medicala.
Art. 6
Serviciile de asistenta sociala sunt servicii cu caracter primar si
servicii specializate.
Art. 7
(1) Serviciile cu caracter primar au drept scop prevenirea sau limitarea
unor situatii de dificultate ori vulnerabilitate, care pot duce la
marginalizare sau excluziune sociala.
(2) Serviciile definite la alin. (1) pot fi urmatoarele:
a) identificarea nevoilor individuale si de grup, precum si a principalelor
categorii de beneficiari de servicii sociale;
b) informarea asupra situatiilor de risc, precum si asupra drepturilor
sociale ale persoanei;
c) masuri educative si de supraveghere destinate prevenirii
comportamentelor deviante;
d) consiliere pentru persoane varstnice, persoane cu handicap, persoane cu
patologie cronica, persoane dependente de consumul de alcool, droguri sau alte
substante toxice, persoane infectate sau bolnave HIV/SIDA, pentru familiile
acestora, precum si pentru alte persoane din grupul social cu care s-au aflat
in contact permanent sau incidental;
e) consiliere pentru persoanele si familiile care adopta copii sau care au
minori in plasament ori incredintare;
f) consiliere pentru tineri care parasesc institutiile pentru protectia
copilului;
g) consiliere si sustinere pentru persoanele neglijate, abuzate, victime
ale violentei in familie ori ale traficului de persoane;
h) sprijin material si financiar acordat persoanelor si familiilor cu
venituri insuficiente pentru acoperirea nevoilor minime, prevazute de ansamblul
dispozitiilor legale in vigoare;
i) masuri de urgenta pentru urmatoarele persoane: fara adapost, victime ale
traficului de persoane, ale violentei in familie, precum si pentru orice
persoana aflata in dificultate;
j) orice alte masuri de protectie sociala.
Art. 8
(1) Serviciile specializate au drept scop mentinerea, refacerea sau
dezvoltarea capacitatilor individuale pentru depasirea unei situatii de nevoie
sociala.
(2) Serviciile definite la alin. (1), precum si institutiile care le acorda
au drept obiectiv:
a) gazduirea, ingrijirea, recuperarea, reabilitarea si reinsertia sociala a
persoanelor varstnice, persoanelor cu handicap, bolnavilor cronici, persoanelor
dependente de alcool sau de droguri, persoanelor victime ale violentei in
familie sau ale traficului de persoane;
b) suport si asistenta pentru copiii si familiile in dificultate;
c) gazduirea si educatia speciala pentru copiii sau tinerii cu handicap sau
care prezinta dificultati de adaptare;
d) gazduirea tinerilor care parasesc sistemul de protectie a copilului pe o
perioada determinata, in conformitate cu legislatia in vigoare;
e) insertia sociala si profesionala a tinerilor care parasesc sistemul de
protectie a copilului;
f) gazduirea pe perioada determinata a persoanelor fara adapost;
g) asistenta si suport pentru asigurarea unei vieti autonome si active
persoanelor de varsta a treia, precum si servicii de ingrijire acordate
varstnicilor aflati intr-o situatie de dependenta;
h) acordarea de masuri de suport pentru integrarea in munca, altele decat
cele prevazute de Codul muncii, inclusiv atelierele protejate;
i) acordarea de masuri de readaptare, de preorientare si de reeducare
profesionala stabilite prin legislatia in vigoare;
j) primirea si ingrijirea in situatii de urgenta, cu sau fara gazduire,
acordarea de sprijin sau acompaniament social, adaptarea la o viata activa sau
insertia sociala si profesionala a persoanelor sau familiilor in dificultate
ori in situatii de risc;
k) actiuni de identificare, ajutor, sustinere, formare sau informare,
consiliere, expertiza ori coordonare in vederea prevenirii oricarei forme de
dependenta;
l) activitati, masuri si servicii sociale tip pilot;
m) orice alte masuri de interventie sociala.
Art. 9
(1) Serviciile de ingrijire social-medicala reprezinta un complex de
activitati care se acorda in cadrul unui sistem social si medical integrat si
au drept scop principal mentinerea autonomiei persoanei, precum si prevenirea
agravarii situatiei de dependenta.
(2) Serviciile de ingrijire social-medicala sunt acordate persoanelor care,
datorita unor afectiuni fizice, psihice, mentale sau senzoriale, se gasesc in
imposibilitatea de a realiza activitatile curente de viata sau care se afla in
faza terminala a unei boli incurabile.
(3) Principalele categorii de persoane carora li se adreseaza serviciile de
ingrijire social-medicala sunt persoanele varstnice, persoanele cu handicap,
bolnavii cronici, persoanele care sufera de boli incurabile si care necesita o
gama larga de servicii sociale, cum ar fi servicii de ingrijire, asistenta,
tratament, recuperare functionala, reabilitare si insertie sociala.
Art. 10
Serviciile de ingrijire social-medicala pot fi clasificate in urmatoarele
categorii:
a) servicii de baza: ajutor pentru igiena corporala, imbracare si
dezbracare, igiena eliminarilor, hranire si hidratare, transfer si mobilizare,
deplasare in interior, comunicare;
b) servicii de suport: ajutor pentru prepararea hranei sau livrarea
acesteia, efectuarea de cumparaturi, activitati de menaj, insotirea in
mijloacele de transport, facilitarea deplasarii in exterior, companie,
activitati de administrare si gestionare, activitati de petrecere a timpului
liber;
c) servicii de ingrijiri medicale;
d) servicii de recuperare si reabilitare, conexe domeniului medical si
social: kinetoterapie, fizioterapie, terapie ocupationala, psihoterapie,
psihopedagogie, logopedie, podologie si altele asemenea;
e) servicii de reabilitare si adaptare a ambientului: mici amenajari,
reparatii si altele asemenea.
CAP. 2
Furnizorii de servicii sociale
Art. 11
(1) Furnizorii de servicii sociale pot fi persoane fizice sau juridice,
publice ori private, dupa cum urmeaza:
a) serviciul public de asistenta sociala la nivel judetean si local;
b) alte servicii publice specializate la nivel judetean sau local;
c) unitati de asistenta medico-sociala;
d) institutii publice care dezvolta compartimente de asistenta sociala
specializate;
e) asociatii si fundatii, cultele religioase si orice alte forme organizate
ale societatii civile;
f) persoane fizice autorizate in conditiile legii;
g) filiale si sucursale ale asociatiilor si fundatiilor internationale
recunoscute in conformitate cu legislatia in vigoare;
h) organizatii internationale de profil.
(2) Furnizorii de servicii sociale pot organiza si acorda servicii sociale
numai daca sunt acreditati in conditiile legii.
(3) Metodologia de acreditare a furnizorilor de servicii sociale se aproba
prin hotarare a Guvernului, la propunerea Ministerului Muncii, Solidaritatii
Sociale si Familiei, in termen de 90 de zile de la data intrarii in vigoare a
prezentei ordonante.
Art. 12
(1) Serviciul public de asistenta sociala al comunitatii locale este
principalul furnizor de servicii sociale, avand responsabilitatea dezvoltarii
si diversificarii prioritare a serviciilor de asistenta si ingrijire
comunitara, servicii care permit mentinerea persoanei in mediul propriu de
viata, in familie si in comunitate.
(2) In conditiile in care serviciul public de asistenta sociala din
subordinea autoritatilor administratiei publice locale nu are capacitatea de a
oferi integral pachetul de servicii necesare, acesta poate incheia conventii de
parteneriat si contracte de acordare a serviciilor sociale cu furnizorii de
servicii sociale prevazuti la art. 11 alin. (1).
(3) Contractul prevazut la alin. (2) va cuprinde in mod obligatoriu
serviciile oferite, natura si costurile acestora, drepturile si obligatiile
partilor, perioada si conditiile de acordare, cu respectarea standardelor de
calitate stabilite pentru fiecare tip de serviciu, precum si sanctiunile
aplicate in conditiile unor servicii sociale de calitate necorespunzatoare.
(4) Alegerea furnizorilor de servicii se face in conditii de concurenta
prevazute de legislatia in vigoare.
(5) Modelul contractului prevazut la alin. (3) va fi aprobat prin ordin al
ministrului muncii, solidaritatii sociale si familiei.
(6) In conditiile in care serviciul public de asistenta sociala local nu
poate sustine acordarea unor servicii sociale in situatii de urgenta, acestea
vor fi preluate in responsabilitatea serviciului public de asistenta sociala
judetean.
Art. 13
(1) Furnizorii de servicii sociale acreditati pot acorda servicii sociale
prin contracte directe incheiate cu beneficiarii, in conditiile legii.
(2) Contractul prevazut la alin. (1) va cuprinde, in principal, serviciile
sociale oferite, costurile acestora, drepturile si obligatiile partilor.
(3) Modelul contractului prevazut la alin. (2) va fi aprobat prin ordin al
ministrului muncii, solidaritatii sociale si familiei.
(4) In vederea solutionarii solicitarilor, furnizorii acreditati pot
incheia intre ei conventii de parteneriat sau contracte pentru acordarea serviciilor
sociale.
Art. 14
Serviciile sociale se pot organiza si acorda de catre furnizorii prevazuti
la art. 11 alin. (1) la domiciliu, in institutii specializate de asistenta
sociala, precum si in alte categorii de institutii publice sau private prevazute
de lege.
Art. 15
Institutiile specializate de asistenta sociala cuprind toate institutiile
publice sau private care acorda servicii sociale si asigura supraveghere si
ingrijire cu titlu permanent sau temporar, cu ori fara gazduire.
Art. 16
(1) Criteriile obligatorii de organizare si functionare a institutiilor
specializate de asistenta sociala, cu exceptia celor de tip pilot, se aproba
prin hotarare a Guvernului, la propunerea Ministerului Muncii, Solidaritatii
Sociale si Familiei.
(2) Pentru realizarea serviciilor sociale, institutiile specializate de
asistenta sociala au obligatia de a elabora in termen de 30 de zile de la data
infiintarii regulamentul propriu de organizare si functionare, care va include
si drepturile si obligatiile beneficiarilor, in conformitate cu standardele de
calitate pentru servicii sociale.
(3) Standardele de calitate vor fi elaborate de Ministerul Muncii,
Solidaritatii Sociale si Familiei si aprobate prin ordin al ministrului.
(4) Institutiile publice specializate de asistenta sociala sunt conduse de
un director numit de autoritatile publice care asigura finantarea, sprijinit de
un consiliu consultativ, compus din reprezentanti ai beneficiarilor si ai
partenerilor sociali.
Art. 17
(1) Institutiile publice specializate de asistenta sociala pot fi
organizate pentru a deservi una sau mai multe unitati
administrativ-teritoriale.
(2) In conditiile in care sunt implicate mai multe unitati
administrativ-teritoriale, institutiile prevazute la alin. (1) sunt infiintate
si organizate in baza unor conventii incheiate in conditiile legii, care se
aproba prin hotarari ale consiliilor locale sau, dupa caz, judetene.
CAP. 3
Personalul care acorda servicii sociale
Art. 18
(1) Serviciile sociale sunt acordate de asistenti sociali, precum si de
specialisti avand diverse calificari si competente, responsabilitati si
atributii specifice domeniului de activitate.
(2) In procesul de acordare a serviciilor sociale se pot implica membri de familie,
alte persoane fizice, precum si voluntari si tineri care au optat pentru
serviciul utilitar alternativ, in conditiile legii.
Art. 19
Profesiile sociale specifice si complementare apartinand domeniului
serviciilor sociale, precum si principalele activitati vor fi cuprinse in
Nomenclatorul privind Clasificarea ocupatiilor din Romania.
Art. 20
Serviciile sociale sunt realizate de personal de specialitate format in
institutii de invatamant superior de stat si particulare, care functioneaza in
conditiile legii, precum si de personal care a dobandit competente in procesul
de formare si de perfectionare continua, in conditiile legii.
Art. 21
(1) Asistentul social are indatorirea de a identifica situatiile si cauzele
care afecteaza echilibrul psihic, economic sau moral al individului, al
familiei sau al grupului social si trebuie sa intreprinda toate actiunile
necesare pentru remedierea situatiei de dificultate identificate.
(2) Asistentul social indeplineste, in principal, activitati care privesc
ajutorul material si social acordat persoanelor si familiilor, participarea la
elaborarea proiectelor socioeducative, consilierea, orientarea, ajutorul pentru
realizarea demersurilor necesare obtinerii drepturilor, activitati de informare
si prevenire.
Art. 22
(1) Serviciile de asistenta sociala specializata, precum si cele de
ingrijire social-medicala sunt realizate de echipe pluridisciplinare.
(2) Echipa pluridisciplinara prevazuta la alin. (1) poate cuprinde asistent
social, asistent maternal, ingrijitor, insotitor, asistent personal, ajutor
menajer, educator specializat, psihoterapeut, psihopedagog, psiholog, terapeut
ocupational, kinetoterapeut, logoped, pedagog social, asistent medical si
medic, precum si alte profesii conexe domeniului social si medical.
CAP. 4
Beneficiarii de servicii sociale
Art. 23
Beneficiarii de servicii sociale sunt persoane, precum si grupuri sociale,
care la un moment dat se pot afla intr-o situatie de dificultate generatoare de
marginalizare sau excluziune sociala in lipsa suportului acordat de familie sau
comunitate.
Art. 24
(1) Beneficiaza de prevederile prezentei ordonante cetatenii romani care au
domiciliul ori resedinta in Romania, precum si cetatenii romani fara domiciliu.
(2) Cetatenii altor state, precum si apatrizii beneficiaza de servicii
sociale, in conformitate cu prevederile tratatelor si acordurilor la care
Romania este parte, daca au domiciliul sau resedinta in Romania.
(3) Beneficiaza de prevederile prezentei ordonante si cetatenii straini sau
apatrizii care au permisiunea de sedere in Romania, cei impotriva carora s-a
dispus masura luarii in custodie publica, precum si cei aflati in centrele de
cazare din zona de tranzit a Romaniei.
Art. 25
Beneficiarii de servicii sociale pot fi copii, familii, persoane varstnice,
persoane cu handicap, persoane dependente de consumul de droguri, alcool sau
alte substante toxice, persoane infectate sau bolnave HIV/SIDA, fara venituri
sau cu venituri mici, persoane fara adapost, bolnavi cronici si persoane care
sufera de boli incurabile, precum si alte persoane aflate in situatii de nevoie
sociala.
Art. 26
Beneficiarii de servicii sociale trebuie sa fie informati si au dreptul sa
participe la procesul de luare a deciziilor si de acordare a serviciilor
sociale.
Art. 27
(1) Informatiile obtinute pe parcursul evaluarii, privind viata privata a
persoanelor beneficiare, sunt confidentiale, neputand fi dezvaluite decat cu
acordul acestora.
(2) Informatiile confidentiale pot fi dezvaluite fara acordul
beneficiarilor in urmatoarele situatii:
a) atunci cand dispozitiile legale o prevad in mod expres;
b) cand este pusa in pericol viata persoanei beneficiare sau a membrilor
unui grup social;
c) pentru protectia vietii, integritatii fizice sau a sanatatii persoanei,
in cazul in care aceasta se afla in incapacitate fizica ori juridica de a-si da
consimtamantul.
CAP. 5
Procedura de acordare a serviciilor sociale
Art. 28
(1) Serviciile sociale se acorda la solicitarea persoanei, a familiei
acesteia sau a reprezentantului legal, in urma semnalarii unei situatii de
nevoie sociala de catre orice alta persoana, precum si din oficiu.
(2) Solicitarea pentru acordarea de servicii sociale se adreseaza
serviciului public de asistenta sociala din subordinea autoritatilor
administratiei publice locale.
(3) Solicitarea pentru acordarea de servicii sociale poate fi adresata si
direct unui alt furnizor de servicii sociale prevazut la art. 11 alin. (1).
Art. 29
Procesul de acordare a serviciilor sociale are urmatoarele etape
principale:
a) evaluarea initiala;
b) elaborarea planului de interventie;
c) evaluarea complexa;
d) elaborarea planului individualizat de asistenta si ingrijire;
e) implementarea masurilor prevazute in planul de interventie si in planul
individualizat;
f) monitorizarea;
g) reevaluarea.
Art. 30
(1) Evaluarea initiala este efectuata de asistentul social sau de
personalul de specialitate cu competente in domeniul asistentei sociale din
cadrul serviciului public de asistenta sociala din subordinea autoritatilor
administratiei publice locale.
(2) Evaluarea initiala are drept scop identificarea nevoilor individuale
sau de grup, precum si elaborarea planului de interventie.
(3) Planul de interventie cuprinde masurile necesare solutionarii situatiei
de risc social, respectiv acordarea de prestatii si servicii sociale, precum si
orice alte masuri prevazute de dispozitiile legale in vigoare.
(4) Planul de interventie se elaboreaza in termen de maximum 10 zile de la
data inregistrarii solicitarii, iar in cazuri exceptionale termenul poate fi
prelungit cu 2 - 3 zile.
Art. 31
(1) Responsabilitatea implementarii masurilor prevazute in planul de
interventie revine serviciului public de asistenta sociala din subordinea
autoritatilor administratiei publice locale.
(2) In implementarea planului de interventie serviciul public de asistenta
sociala din subordinea autoritatilor administratiei publice locale realizeaza
direct masurile prevazute sau, dupa caz, organizeaza plasarea beneficiarului la
un alt furnizor de servicii sociale in conditiile art. 12 alin. (2).
Art. 32
(1) In conditiile in care evaluarea initiala evidentiaza existenta unor
situatii complexe pentru a caror rezolvare se impune participarea mai multor
profesionisti sau institutii specializate in domeniul medical, educational si
altele asemenea, se va recomanda efectuarea evaluarii complexe necesare identificarii
si stabilirii masurilor de interventie personalizate.
(2) Evaluarea complexa este realizata de echipe pluridisciplinare de
specialisti care, in activitatea desfasurata, utilizeaza instrumente si tehnici
standardizate specifice domeniului de activitate.
(3) Principalele categorii de persoane care pot beneficia de o evaluare
complexa a nevoilor sociale individuale sunt reprezentate de copiii aflati in
dificultate, persoanele varstnice si cele cu handicap, bolnavii cronici,
persoanele infectate sau bolnave HIV/SIDA, persoanele dependente de droguri sau
alte substante toxice, persoanele care sufera de maladii incurabile, precum si
alte persoane pentru care se impune aceasta.
(4) Componenta echipelor pluridisciplinare, organizarea si functionarea
acestora sunt reglementate prin lege.
Art. 33
(1) Procesul de evaluare complexa are drept scop elaborarea unei strategii
de suport continand ansamblul de masuri si servicii adecvate si individualizate
potrivit nevoilor sociale identificate.
(2) Procesul de evaluare complexa permite identificarea posibilitatilor de
integrare familiala a copilului sau de plasament, stabilirea gradului de
dependenta sau handicap al persoanei, a tipului si nivelului de disfunctie
existent, pentru elaborarea unei strategii de suport materializate intr-un plan
individualizat de ingrijire, care va contine un ansamblu de masuri si servicii
adecvate si disponibile.
(3) Procesul de evaluare complexa urmareste, in principal, urmatoarele
aspecte:
a) evaluarea capacitatilor fizice, mentale si senzoriale, a nivelului de
disfunctie si a abilitatii de a realiza activitatile de baza ale vietii
zilnice;
b) evaluarea psihologica si psihiatrica;
c) evaluarea familiei privind capacitatea acesteia de a asigura conditiile
necesare cresterii, ingrijirii si educarii copilului;
d) evaluarea potentialului de integrare a refugiatilor si persoanelor care
au dobandit o forma de protectie in conditiile legii;
e) evaluarea potentialului de reintegrare a victimelor traficului de
persoane;
f) evaluarea posibilitatilor de integrare familiala, de plasament al
copilului sau de adoptie;
g) evaluarea gradului de functionabilitate sociala;
h) evaluarea mediului fizic si social in care traieste persoana;
i) evaluarea perceptiei persoanei asupra sigurantei, securitatii si
vulnerabilitatii proprii;
j) evaluarea motivatiei persoanei de a beneficia de servicii la domiciliu,
in institutii de zi sau rezidentiale;
k) evaluarea consecintelor care privesc persoana in cazul acordarii sau
neacordarii serviciilor de ingrijire;
l) evaluarea nevoilor sociale si a posibilitatii asigurarii de suport
pentru reteaua informala de ingrijire;
m) evaluarea perceptiei proprii privind capacitatea functionala,
performantele si resursele;
n) evaluarea capacitatii retelei informale de a acorda servicii sociale;
o) evaluarea serviciilor sociale disponibile, precum si a modului in care
acestea pot raspunde nevoilor persoanei.
Art. 34
(1) Rezultatele evaluarii complexe se comunica, in toate cazurile, in
termen de 5 zile serviciului public de asistenta sociala din subordinea
autoritatilor administratiei publice locale care a efectuat evaluarea initiala.
(2) Pe baza rezultatelor evaluarii complexe serviciul public de asistenta
sociala din subordinea autoritatilor administratiei publice locale completeaza
sau, dupa caz, revizuieste, in termen de 5 zile, planul de interventie.
Art. 35
(1) Acordarea serviciilor sociale se realizeaza in baza planului individualizat
de asistenta si ingrijire, elaborat de furnizorul de servicii sociale cu
acordul si participarea beneficiarului.
(2) Planul individualizat de asistenta si ingrijire cuprinde, in principal,
programarea serviciilor sociale, personalul responsabil, precum si procedurile
de acordare.
(3) Raspunderea privind implementarea planului individualizat de asistenta
si ingrijire revine responsabilului de caz desemnat de furnizor.
Art. 36
(1) In vederea monitorizarii eficientei serviciilor sociale acordate,
precum si pentru stabilirea continuarii interventiei sau scoaterii din evidenta
a cazului, situatia persoanei beneficiare se reevalueaza periodic de catre
responsabilul de caz desemnat de furnizor si, dupa caz, de asistentul social.
(2) Pe baza rezultatelor reevaluarii planul de interventie sau, dupa caz,
planul individualizat se completeaza ori se revizuieste de catre furnizorul de
servicii sociale.
Art. 37
In scopul asigurarii respectarii dreptului la viata de familie al
persoanelor luate in ingrijire, furnizorii de servicii sociale trebuie sa caute
solutii pentru evitarea separarii membrilor de familie, iar in situatia in care
acest lucru nu se poate realiza, acestia vor identifica o solutie care sa
permita reunirea membrilor de familie cat mai des posibil si in locatii
accesibile pentru fiecare.
Art. 38
(1) In cazul in care serviciile sociale sunt acordate direct de un furnizor
acreditat, acesta are obligatia ca, in termen de cel mult 15 zile de la
solicitare, sa informeze serviciul public de asistenta sociala in a carui raza
teritoriala locuieste beneficiarul asupra nevoilor identificate si serviciilor
propuse a fi acordate.
(2) Furnizorul prevazut la alin. (1) transmite serviciului public de
asistenta sociala din subordinea autoritatilor administratiei publice locale
planul individualizat de asistenta si ingrijire si, trimestrial, un raport cu
privire la rezultatele implementarii acestuia.
(3) Pe baza documentelor prevazute la alin. (2) serviciul public de
asistenta sociala din subordinea autoritatilor administratiei publice locale
monitorizeaza activitatea furnizorului de servicii sociale.
Art. 39
In situatii de urgenta, serviciile sociale pot fi acordate imediat,
elaborarea planului de interventie sau a planului individualizat de asistenta
si ingrijire realizandu-se in termen de maximum 5 zile de la luarea in evidenta
a cazului.
CAP. 6
Jurisdictia serviciilor sociale
Art. 40
In conditiile in care beneficiarul serviciului social sau reprezentantul
sau legal nu este de acord cu masurile prevazute in planul de interventie ori
cu calitatea serviciilor acordate in baza planului individualizat, se poate
adresa Comisiei de mediere sociala, care va analiza motivele nemultumirii
beneficiarului si va clarifica divergentele dintre parti, actionand in
concordanta cu prevederile legii.
Art. 41
(1) Actele administrative emise de autoritatile publice locale privind
furnizarea serviciilor sociale pot fi atacate pe calea contenciosului
administrativ, in baza conditiilor prevazute de Legea contenciosului
administrativ nr. 29/1990, cu modificarile ulterioare.
(2) Daca beneficiarul serviciului social se considera nedreptatit de
furnizarea serviciilor sociale, se poate adresa instantei judecatoresti competente
pentru solutionarea litigiilor in legatura cu acordarea serviciilor sociale.
(3) Cererile adresate contenciosului administrativ sau oricarei alte
instante judecatoresti pentru solutionarea litigiilor in legatura cu dreptul
sau cu acordarea serviciilor sociale sunt scutite de taxa de timbru.
CAP. 7
Raspunderea personalului de specialitate
Art. 42
Personalul implicat in acordarea serviciilor sociale raspunde, in
conditiile legii, disciplinar, patrimonial, contraventional sau penal, dupa
caz.
Art. 43
(1) Incalcarea eticii profesionale se constata si se sanctioneaza de catre
comisiile de disciplina din cadrul asociatiilor profesionale.
(2) Deciziile comisiilor de disciplina pot fi atacate de persoana in cauza
la judecatorie, in termen de 30 de zile de la data comunicarii.
CAP. 8
Monitorizare, evaluare si control
Art. 44
Monitorizarea, evaluarea si controlul serviciilor sociale se realizeaza de
catre Ministerul Muncii, Solidaritatii Sociale si Familiei prin directiile
pentru dialog, familie si solidaritate sociala judetene, respectiv a
municipiului Bucuresti, denumite in continuare directii teritoriale, si se
exercita atat asupra serviciilor publice de asistenta sociala din subordinea
autoritatilor administratiei publice locale, cat si asupra celorlalti furnizori
de servicii sociale prevazuti la art. 11.
Art. 45
Activitatea de monitorizare, evaluare si control are ca principale
obiective urmatoarele:
a) aplicarea prevederilor legale referitoare la serviciile sociale;
b) imbunatatirea calitatii si cresterea eficientei serviciilor sociale
acordate de furnizori;
c) respectarea standardelor de calitate;
d) indrumarea si coordonarea metodologica a activitatii serviciului public
de asistenta sociala de la nivel local si judetean cu privire la acordarea
serviciilor sociale;
e) asigurarea respectarii drepturilor sociale ale beneficiarului.
Art. 46
Monitorizarea, evaluarea si controlul serviciilor sociale se realizeaza
prin derularea unor activitati care privesc:
a) calitatea serviciilor;
b) gradul de satisfactie a beneficiarului;
c) respectarea standardelor de performanta si calitate;
d) gradul de adaptare a serviciilor sociale acordate la nevoile
beneficiarului;
e) performanta personalului;
f) resursele necesare;
g) costul serviciilor;
h) respectarea altor reglementari conexe serviciilor sociale.
Art. 47
(1) Activitatea de evaluare si control la furnizorii de servicii sociale se
efectueaza de catre directia teritoriala, in mod obligatoriu o data pe an sau
ori de cate ori aceasta este impusa de situatiile concrete date.
(2) In urma activitatii de evaluare si control prevazute la alin. (1) se
intocmeste o nota de constatare cu aspectele rezultate, recomandarile facute
pentru remedierea deficientelor constatate si termenele de realizare, care se
transmite atat furnizorului, cat si autoritatilor publice locale in a caror
raza functioneaza.
(3) In cazul abaterilor repetate constatate la furnizorii de servicii
sociale sau al nerespectarii de catre acestia a recomandarilor stabilite
anterior, directiile teritoriale, in raport cu gravitatea abaterilor
constatate, pot decide limitarea domeniilor de activitate, suspendarea,
retragerea sau anularea acreditarii, in conditiile legii.
(4) Utilizarea sumelor alocate de la bugetul de stat sau, dupa caz, de la
bugetele locale se supune controlului organelor abilitate de lege.
Art. 48
Directiile teritoriale transmit semestrial Ministerului Muncii, Solidaritatii
Sociale si Familiei un raport de activitate care va contine in mod obligatoriu
date privind situatia constatata in fapt, recomandarile si propunerile
efectuate, precum si sanctiunile aplicate.
Art. 49
(1) In structura Ministerului Muncii, Solidaritatii Sociale si Familiei se
infiinteaza un compartiment de specialitate care va coordona activitatea de
monitorizare, evaluare si control in domeniul serviciilor sociale.
(2) Atributiile si numarul de personal ale compartimentului prevazut la
alin. (1) se stabilesc prin ordin al ministrului muncii, solidaritatii sociale
si familiei.
Art. 50
Directiile teritoriale acorda, la cerere, prin personalul propriu,
furnizorilor de servicii asistenta tehnica de specialitate, in conditiile dispozitiilor
legale in materie.
CAP. 9
Finantarea serviciilor sociale
Art. 51
(1) Serviciile sociale se finanteaza, in principal, din fonduri alocate de
la bugetul de stat si bugetele locale.
(2) La finantarea serviciilor sociale sunt utilizate si sume din donatii,
sponsorizari sau alte contributii din partea unor persoane fizice ori juridice
din tara si strainatate, precum si din contributia persoanelor beneficiare de
servicii sociale.
(3) Conventia prevazuta la art. 17 alin. (2) stabileste contributia
fiecarei parti la cheltuielile de organizare si functionare a institutiilor
publice specializate de asistenta sociala, precum si la realizarea serviciilor
sociale.
Art. 52
De la bugetul de stat se aloca fonduri pentru:
a) finantarea, cofinantarea sau, dupa caz, subventionarea programelor de
servicii sociale;
b) finantarea programelor nationale de dezvoltare a serviciilor sociale;
c) finantarea sau cofinantarea infiintarii, organizarii si functionarii
unor institutii specializate de asistenta sociala;
d) finantarea sau cofinantarea altor masuri si obiective concretizate in
programe elaborate de Ministerul Muncii, Solidaritatii Sociale si Familiei si
finantate de la bugetul de stat.
Art. 53
(1) De la bugetele locale se aloca fonduri pentru:
a) finantarea serviciilor sociale organizate de autoritatile administratiei
publice locale;
b) cofinantarea serviciilor sociale realizate de autoritatile
administratiei publice locale in parteneriat cu alti furnizori sau contractate
in conditiile art. 12 alin. (2);
c) subventionarea serviciilor sociale realizate de furnizori acreditati;
d) finantarea sau cofinantarea altor masuri de asistenta sociala prevazute
de legislatia in vigoare.
(2) Autoritatile administratiei publice locale au obligatia sa prevada in
bugetele proprii fonduri necesare pentru asistenta sociala.
Art. 54
De la bugetul Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate se
finanteaza serviciile medicale furnizate pe baza de contract incheiat de
furnizorul de servicii cu casa de asigurari de sanatate in a carei raza
functioneaza.
CAP. 10
Sanctiuni
Art. 55
(1) Nerespectarea prevederilor art. 11 alin. (2), art. 13 alin. (1), art.
16 alin. (2), art. 18 alin. (1), art. 30 alin. (4), art. 34, art. 35 si ale
art. 38 alin. (1) si (2) constituie contraventii si se sanctioneaza cu amenda
de la 10.000.000 lei la 50.000.000 lei.
(2) Cuantumul amenzilor contraventionale prevazute la alin. (1) se modifica
prin hotarare a Guvernului.
Art. 56
Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor se fac de persoanele
imputernicite din cadrul directiilor teritoriale.
Art. 57
Dispozitiile referitoare la contraventii, prevazute la art. 55 si 56, se
completeaza cu prevederile Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul
juridic al contraventiilor, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr.
180/2002, cu modificarile ulterioare.
CAP. 11
Dispozitii tranzitorii si finale
Art. 58
(1) Pana la obtinerea acreditarii prevazute la art. 11 alin. (2),
activitatea furnizorilor de servicii sociale care acorda servicii sociale la
data intrarii in vigoare a prezentei ordonante se desfasoara in conditiile
prevazute de legislatia in vigoare.
(2) Institutiile de asistenta sociala infiintate anterior intrarii in
vigoare a prezentei ordonante isi vor elabora regulamentul propriu de
organizare si functionare prevazut la art. 16 alin. (2), in termen de 45 de
zile de la data intrarii in vigoare a acesteia.
Art. 59
Furnizorii de servicii sociale pot organiza, in conditiile legii,
activitati de formare pentru personalul propriu, precum si pentru personalul
care activeaza in cadrul altor institutii sau organisme cu atributii in
domeniul serviciilor sociale.
Art. 60
Prezenta ordonanta intra in vigoare la data de 1 ianuarie 2004.
Art. 61
In termen de 90 de zile de la data publicarii prezentei ordonante in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, Ministerul Muncii, Solidaritatii
Sociale si Familiei impreuna cu ministerele si celelalte organe ale
administratiei publice centrale care au atributii in aplicarea masurilor
stabilite prin prezenta ordonanta vor elabora normele metodologice de aplicare
a prevederilor acesteia, care se aproba prin hotarare a Guvernului.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
Ministrul muncii,
solidaritatii sociale si familiei,
Elena Dumitru
Ministrul sanatatii,
Mircea Beuran
Ministrul administratiei si internelor,
Ioan Rus
Ministrul delegat pentru
administratia publica,
Gabriel Oprea
p. Ministrul finantelor publice,
Gheorghe Gherghina,
secretar de stat