ORDIN
Nr. 71 din 17 februarie 2005
privind aprobarea modelului Contractului pentru acordarea de servicii sociale,
incheiat de serviciile publice de asistenta sociala cu furnizorii de servicii
sociale
ACT EMIS DE: MINISTERUL MUNCII, SOLIDARITATII SOCIALE SI
FAMILIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 176 din 1 martie 2005
Avand in vedere prevederile art. 12 alin. (3), (4) si (5) din Ordonanta
Guvernului nr. 68/2003 privind serviciile sociale, aprobata cu modificari si
completari prin Legea nr. 515/2003, cu modificarile si completarile ulterioare,
in temeiul art. 17 din Hotararea Guvernului nr. 737/2003 privind
organizarea si functionarea Ministerului Muncii, Solidaritatii Sociale si
Familiei, cu modificarile si completarile ulterioare,
ministrul muncii, solidaritatii sociale si familiei emite urmatorul ordin:
Art. 1
Se aproba modelul Contractului pentru acordarea de servicii sociale,
incheiat de serviciile publice de asistenta sociala cu furnizorii de servicii
sociale, prevazut in anexa care face parte integranta din prezentul ordin.
Art. 2
(1) Contractul pentru acordarea de servicii sociale, incheiat de serviciile
publice de asistenta sociala cu furnizorii de servicii sociale, va cuprinde cel
putin clauzele prevazute in modelul de contract.
(2) Prin negociere intre parti, contractul pentru acordarea de servicii
sociale poate cuprinde si clauze specifice, fara incalcarea prevederilor legale
in vigoare.
Art. 3
Partile contractante vor modifica si vor completa, dupa caz, contractele
pentru acordarea de servicii sociale aflate in desfasurare la data intrarii in
vigoare a prezentului ordin, in conformitate cu modelul de contract, pana la
data de 31 iunie 2005.
Art. 4
Prezentul ordin se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Ministrul muncii, solidaritatii sociale si familiei,
Gheorghe Barbu
ANEXA 1
CONTRACT
pentru acordarea de servicii sociale
Partile contractante:
1.
........................................................................,
(denumirea serviciului public de asistenta sociala)
denumit in continuare autoritatea contractanta, cu sediul in
.................., judetul/sectorul ................................, codul de
inregistrare fiscala nr. ..............................., contul nr.
...................... deschis la Trezoreria ..........................................,
conform Hotararii Consiliului Judetean/Hotararii Consiliului Local
............................ privind ................................... nr.
......../........., reprezentat prin dl/dna
................................................, avand functia de
.............................., in calitate de ...............................;
si
2.
........................................................................,
(numele intreg al furnizorului de servicii sociale)
acronim ..........................................................., cu sediul
in ........................., str. ........................... nr.
............, judetul/sectorul ..................., denumit in continuare
furnizor, codul de inregistrare fiscala nr. .............., contul nr.
................ deschis la Trezoreria/Banca
.................................., certificat de acreditare seria
.............. nr. ............, reprezentat de dl/dna .................., in
calitate de ..............................................,
convin asupra urmatoarelor:
1. Definitii:
1.1. contract de furnizare de servicii sociale - actul juridic ce
reprezinta acordul de vointa al celor doua parti, incheiat intre serviciul
public de asistenta sociala, in calitate de autoritate contractanta, si un
furnizor autorizat de servicii sociale, in calitate de furnizor;
1.2. serviciile sociale - un ansamblu de masuri si actiuni realizate pentru
a raspunde nevoilor sociale individuale, familiale sau de grup, in vederea prevenirii
si depasirii unor situatii de dificultate, vulnerabilitate sau dependenta,
pentru prezervarea autonomiei si protectiei persoanei, pentru prevenirea
marginalizarii si excluziunii sociale, pentru promovarea incluziunii sociale si
in scopul cresterii calitatii vietii, definite in conditiile prevazute de
Ordonanta Guvernului nr. 68/2003 privind serviciile sociale, aprobata cu
modificari si completari prin Legea nr. 515/2003, cu modificarile si
completarile ulterioare;
1.3. forta majora - un eveniment mai presus de controlul partilor, care nu
se datoreaza greselii sau vinii acestora, care nu putea fi prevazut in momentul
incheierii contractului si care face imposibila executarea si, respectiv,
indeplinirea contractului;
1.4. zi - zi calendaristica; an - 365 de zile.
2.*) Obiectul contractului
2.1. Obiectul contractului il constituie acordarea urmatoarelor servicii:
a) ......................................................................;
b) ..................................................................... .
*) Descrierea serviciilor sociale acordate va fi conform caietului de
sarcini si poate fi prevazuta cu acordul partilor in anexa la contract.
3. Costurile serviciilor sociale
3.1.*) Costul total al serviciilor sociale furnizate ................... .
3.2.*) Defalcarea costului total pe fiecare tip de serviciu si pentru
fiecare tip de beneficiar .................................................. .
*) Costul total se obtine prin inmultirea costului mediu estimat pe caz cu
numarul de beneficiari estimat.
*) Detalierea costurilor va fi conform caietului de sarcini si poate fi
prevazuta cu acordul partilor in anexa la contract.
4.*) Modalitati de plata
*) In cazul in care se vor efectua plati de catre autoritatea contractanta,
acestea vor respecta pct. 4.1 si 4.2 si vor fi conforme Termenilor de
referinta.
4.1.*) Autoritatea contractanta are obligatia de a efectua plata catre
furnizor in termenul convenit de la emiterea facturii de catre furnizor.
Platile in valuta se vor efectua prin respectarea prevederilor legale.
*) Se precizeaza termenul de plata de la emiterea facturii si, dupa caz,
graficul de plata.
4.2.*) Autoritatea contractanta are dreptul de a acorda avans furnizorului,
daca acesta solicita, numai contra unei scrisori de returnare a avansului si
numai in limita valorica prevazuta de lege.
*) In cazul in care prevede acordarea de avans, se precizeaza cuantumul
avansului, procedura de solicitare a acestuia, situatiile in care se pot
solicita plati in avans.
5.*) Durata contractului
5.1. Durata contractului este de la data de ............... pana la data de
.............. si poate fi prelungit in conditiile legii.
*) Durata contractului asigura sustenabilitatea serviciului/serviciilor
contractat/e.
6. Drepturile autoritatii contractante:
6.1. de a primi de la furnizor rapoarte*) cu privire la acordarea
serviciilor sociale care fac obiectul prezentului contract;
*) Conform Termenilor de referinta.
6.2. de a monitoriza acordarea serviciilor sociale in conformitate cu
cerintele prezentului contract;
6.3. de a utiliza date denominalizate in scopul intocmirii de statistici,
pentru dezvoltarea serviciilor sociale;
6.4. de acces, conform legii, la informatii personale cu privire la
beneficiarii serviciilor sociale care fac obiectul prezentului contract;
6.5.*) ................................................................ .
*) Se va completa cu drepturile specifice, in functie de obiectul material
la care face referire contractul: spatii/resurse umane/mijloace financiare/alte
bunuri si servicii.
7. Obligatiile autoritatii contractante:
7.1.*) sa acorde furnizorului, dupa caz, spatii/resurse umane/mijloace
financiare/alte bunuri si servicii, in vederea sustinerii acordarii tipurilor
de servicii sociale prevazute in prezentul contract;
*) Conform Termenilor de referinta.
7.2. sa verifice modul de acordare a serviciilor sociale, pentru a stabili
conformitatea lor cu prevederile din propunerea tehnica si din Termenii de
referinta;
7.3. sa verifice utilizarea eficienta a spatiilor/resurselor
umane/mijloacelor financiare/altor bunuri si servicii acordate furnizorului, in
vederea furnizarii serviciilor sociale prevazute in contract;
7.4. sa informeze furnizorul cu privire la modificarile legislative aparute
in timpul derularii prezentului contract;
7.5. sa respecte, conform legii, confidentialitatea tuturor datelor si
informatiilor primite de la furnizor si sa asigure securizarea acestor date;
7.6. sa asigure accesul furnizorului la baza de date pe care o detine
referitor la furnizorii de servicii sociale, in situatia in care aceste date
sunt necesare solutionarii cazurilor aflate in evidenta serviciului care face
obiectul contractului, si sa asigure securizarea acestora;
7.7. sa asigure furnizorului indrumare metodologica cu privire la domeniul
serviciilor sociale;
7.8.*) ...................................................................
*) Se va completa cu obligatiile specifice, in functie de obiectul material
la care face referire contractul: spatii/resurse umane/mijloace financiare/alte
bunuri si servicii.
8. Drepturile furnizorului:
8.1.*) de a primi, dupa caz, spatii/resurse umane/mijloace financiare/alte
bunuri si servicii, in vederea sustinerii acordarii tipurilor de servicii
sociale prevazute in prezentul contract;
*) Conform Termenilor de referinta.
8.2. de a primi din partea autoritatii contractante indrumare metodologica;
8.3. de a participa la sedintele autoritatii contractante in cadrul carora
se iau decizii cu impact asupra serviciilor sociale care fac obiectul
prezentului contract;
8.4. de a fi consultat in elaborarea strategiei locale de dezvoltare a
serviciilor sociale, conform Legii nr. 52/2003 privind transparenta decizionala
in administratia publica;
8.5. de a utiliza date denominalizate, in scopul intocmirii de statistici
pentru dezvoltarea serviciilor sociale.
8.6.*) ...................................................................
*) Se va completa cu drepturile specifice, in functie de obiectul material
la care face referire contractul: spatii/resurse umane/mijloace financiare/alte
bunuri si servicii.
9. Obligatiile furnizorului:
9.1. sa intocmeasca planurile individualizate de asistenta si ingrijire si,
dupa caz, planurile de interventie ale beneficiarilor;
9.2. sa acorde serviciile sociale respectand standardele de calitate
privind serviciile sociale si in conformitate cu propunerea tehnica din caietul
de sarcini;
9.3. sa transmita autoritatii contractante rapoartele convenite*) privind
acordarea serviciilor sociale care fac obiectul prezentului contract, rapoarte
care contin detalii privind implementarea planurilor individualizate/de
interventie;
*) Conform Termenilor de referinta.
9.4. sa respecte, conform legii, confidentialitatea datelor si
informatiilor in legatura cu obiectul prezentului contract;
9.5.*) ..................................................................;
*) Se va completa cu obligatiile specifice, in functie de obiectul material
la care face referire contractul: spatii/resurse umane/mijloace financiare/alte
bunuri si servicii.
9.6. sa comunice Directiei generale de asistenta sociala si protectia
copilului cazurile care necesita interventie de urgenta si pe care nu poate sa
le solutioneze;
10. Asigurarea bunei executii a contractului
10.1. Furnizorul are obligatia de a asigura autoritatea contractanta
privind buna executie a contractului.
10.2*) Modalitatea de asigurare a bunei executii a contractului este
convenita de parti ...........................................................
*) Se precizeaza modalitatea de asigurare a bunei executii a contractului
conform Termenilor de referinta.
11. Caracterul confidential al contractului
11.1. Caracterul confidential al tuturor informatiilor cu privire la
prezentul contract este conform Legii nr. 544/2001 privind liberul acces la
informatiile de interes public, Legii nr. 182/2002 privind protectia
informatiilor clasificate si Legii nr. 677/2001 pentru protectia persoanelor cu
privire la prelucrarea datelor cu caracter personal si libera circulatie a
acestor date.
11.2. O parte contractanta nu are dreptul, fara acordul scris al celeilalte
parti:
- de a face cunoscut contractul sau orice prevedere a acestuia unei terte
parti, in afara acelor persoane implicate in indeplinirea contractului;
- de a utiliza informatiile si documentele obtinute sau la care are acces
in perioada de derulare a contractului in alt scop decat acela de a-si
indeplini obligatiile contractuale.
11.3. Dezvaluirea oricarei informatii fata de persoanele implicate in
indeplinirea contractului se va face confidential si se va extinde numai asupra
acelor informatii necesare in vederea indeplinirii contractului.
11.4. O parte contractanta va fi exonerata de raspunderea pentru
dezvaluirea de informatii referitoare la contract, daca:
- informatia era cunoscuta partii contractante inainte ca ea sa fi fost
primita de la cealalta parte contractanta; sau
- informatia a fost dezvaluita dupa ce a fost obtinut acordul scris al
celeilalte parti contractante pentru asemenea dezvaluire; sau
- partea contractanta a fost obligata in mod legal sa dezvaluie informatia.
12. Conditii de furnizare a serviciilor sociale
12.1. Conditiile de furnizare a serviciilor sociale respecta cerintele
prevazute in Termenii de referinta.
12.2. Serviciile sociale se vor acorda in conformitate cu standardele de
calitate specifice, reglementate de legislatia in vigoare.
12.3*) ..................................................... (alte
conditii) ....................................................
*) Se vor prezenta conditiile specifice de furnizare a serviciilor sociale,
de exemplu:
- acordarea serviciilor sociale, cu respectarea conventiilor anterior
incheiate de parti (cu Directia generala de asistenta sociala si protectia
copilului, federatii de furnizori, .........), privind acordarea serviciilor sociale,
cu respectarea strategiilor locale/regionale de asistenta sociala;
- acordarea cu prioritate a serviciilor sociale beneficiarilor din unitatea
administrativ-teritoriala respectiva;
- acordarea de servicii sociale in mod tarifat sau gratuit.
13.*) Subcontractarea
13.1. Furnizorul poate/nu poate subcontracta parti din activitatile
componente ale serviciilor sociale.
13.2. Activitatile subcontractate vor fi realizate de catre alti furnizori
de servicii sociale acreditati, fara sa fie afectate derularea serviciilor si
interesul superior al beneficiarului.
13.3. Contractele cu subcontractantii se vor realiza in aceleasi conditii
cuprinse in contractul semnat cu autoritatea contractanta (inclusiv conditia ca
subcontractantii sa fie acreditati conform legii).
13.4. Furnizorul este deplin raspunzator fata de autoritatea contractanta
pentru modul in care subcontractantul isi indeplineste partea sa din contractul
de subcontractare.
13.5. Subcontractantul este pe deplin raspunzator fata de furnizor pentru
modul in care isi indeplineste partea sa din contract.
13.6. Furnizorul are dreptul de a pretinde daune-interese
subcontractantilor daca acestia nu isi indeplinesc partea lor din contract.
*) Subcontractarea reprezinta o forma prin care se poate asigura
continuitatea acordarii serviciilor sociale beneficiarilor.
14.*) Cesiunea
14.1. Furnizorul are obligatia de a nu transfera total sau partial
obligatiile sale asumate prin contract, fara sa obtina in prealabil acordul
scris al achizitorului.
14.2. Cesiunea nu va exonera furnizorul de nici o responsabilitate privind
garantia sau orice alte obligatii asumate prin contract.
*) Cesionarea reprezinta o forma prin care se poate asigura continuitatea
acordarii serviciilor sociale beneficiarilor.
15. Amendamente
15.1. Partile contractante au dreptul, pe durata indeplinirii contractului,
de a conveni modificarea clauzelor acestuia prin act aditional numai in cazul
aparitiei unor circumstante care lezeaza interesele legitime ale acestora si
care nu au putut fi prevazute la data incheierii contractului.
16. Comunicari
16.1. Orice comunicare intre parti, referitoare la indeplinirea prezentului
contract, trebuie sa fie transmisa in scris.
16.2. Orice document scris trebuie inregistrat atat in momentul
transmiterii, cat si in momentul primirii.
16.3. Furnizorul va comunica in termen de 30 de zile orice modificare cu
privire la datele, informatiile si documentele care au stat la baza semnarii
prezentului contract.
16.4. Comunicarile intre parti se pot face si prin telefon, telegrama,
telex, fax sau e-mail, cu conditia confirmarii in scris a primirii comunicarii.
17. Forta majora
17.1. Forta majora este constatata de o autoritate competenta.
17.2. Forta majora exonereaza partile contractante de indeplinirea
obligatiilor asumate prin prezentul contract pe toata perioada in care aceasta
actioneaza.
17.3. Indeplinirea contractului va fi suspendata in perioada de actiune a
fortei majore, dar fara a prejudicia drepturile ce li se cuveneau partilor pana
la aparitia acesteia.
17.4. Partea contractanta care invoca forta majora are obligatia de a
notifica celeilalte parti, imediat si in mod complet, producerea acesteia si de
a lua orice masuri care ii stau la dispozitie in vederea limitarii
consecintelor.
17.5. Orice imprejurare independenta de vointa partilor, intervenita dupa
data semnarii contractului, care impiedica executarea acestuia si este invocata
in termen de 6 luni, este considerata forta majora si exonereaza de raspundere
partea care o invoca.
17.6. Daca forta majora actioneaza sau se estimeaza ca va actiona o
perioada mai mare de 6 luni, fiecare parte va avea dreptul sa notifice
celeilalte parti incetarea de plin drept a prezentului contract, fara ca vreuna
dintre parti sa poata pretinde celeilalte daune-interese.
18. Rezilierea contractului
18.1. Constituie motiv de reziliere a contractului urmatoarele:
a) nerespectarea obligatiilor asumate prin prezentul contract de catre una
dintre parti;
b) incalcarea de catre furnizor a prevederilor legale cu privire la
serviciile sociale, daca este invocata de autoritatea contractanta;
c) retragerea sau anularea de catre organele de drept a autorizatiei de
functionare, expirarea valabilitatii acesteia ori limitarea domeniului de
activitate pentru care furnizorul a fost acreditat, in situatia in care aceasta
limitare afecteaza acordarea serviciilor prevazute de prezentul contract,
precum si suspendarea sau retragerea acreditarii;
d) schimbarea obiectului de activitate al furnizorului, in masura in care
este afectata acordarea serviciilor prevazute in prezentul contract.
18.2. Autoritatea contractanta isi rezerva dreptul de a denunta unilateral
contractul de servicii in cel mult 30 de zile de la aparitia unor circumstante
care nu au putut fi prevazute la data incheierii contractului si care conduc la
modificarea prevederilor acestuia in asa masura incat indeplinirea contractului
respectiv ar fi contrara interesului public.
19. Incetarea contractului:
19.1. Constituie motiv de incetare a contractului urmatoarele:
a) expirarea duratei pentru care a fost incheiat contractul;
b) acordul partilor privind incetarea contractului;
c) obiectul contractului a fost atins;
d) hotararea definitiva si irevocabila a unei instante judecatoresti;
e) incetarea activitatii furnizorului prin desfiintare, lichidare,
dizolvare;
f) forta majora, daca este invocata.
20. Penalitati. Daune:
20.1.*) ..................................................................
*) conform Termenilor de referinta.
20.2.*) ..................................................................
*) In functie de natura serviciilor sociale ce fac obiectul prezentului
contract, se vor preciza daune-interese, costuri, taxe si cheltuieli de orice
natura, exigibile de catre o parte in cazul nerespectarii culpabile a
prevederilor prezentului contract de catre cealalta parte.
21. Solutionarea litigiilor
21.1. Litigiile nascute in legatura cu incheierea, executarea, modificarea
si incetarea ori alte pretentii decurgand din prezentul contract vor fi supuse
unei proceduri prealabile de solutionare pe cale amiabila.
21.2. Daca dupa 15 zile de la inceperea acestor proceduri neoficiale
autoritatea contractanta si furnizorul nu reusesc sa rezolve in mod amiabil o
divergenta contractuala, fiecare poate solicita comisiei de mediere sociala
mijlocirea solutionarii divergentelor sau se poate adresa instantelor judecatoresti
competente.
22. Dispozitii finale
22.1. Prevederile prezentului contract se vor completa cu prevederile
legislatiei in vigoare in domeniu.
22.2. Limba care guverneaza prezentul contract este limba romana.
22.3. Contractul va fi interpretat conform legilor din Romania.
22.4. Prezentul contract de furnizare a serviciilor sociale in cadrul
sistemului de asistenta sociala a fost incheiat la sediul autoritatii
contractante in (.........) exemplare, cate (........) pentru fiecare parte
contractanta.
23. Documentele contractului
23.1. Documentele prezentului contract sunt:
a) hotararea consiliului local/hotararea consiliului judetean privind
acordul referitor la incheierea prezentului contract;
b) termenii de referinta;
c) bugetul serviciului social acordat de furnizor/bugetul unitatii de
asistenta sociala;
d) lista cuprinzand subcontractantii, cu datele de recunoastere ale
acestora, precum si contractele incheiate cu acestia;
e) standardele de calitate;
f) alte anexe la contract.
Furnizor, Autoritatea contractanta,
................................. .................................
(numele si functia (numele si functia
persoanei/persoanelor persoanei/persoanelor
autorizata/autorizate sa semneze) autorizata/autorizate sa semneze)
....................... .......................
(semnatura) (semnatura)
....................... .......................
(data) (data)