ORDONANTA Nr. 86 din 19 august 2004
pentru modificarea si completarea Ordonantei Guvernului nr. 68/2003 privind
serviciile sociale
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 799 din 30 august 2004
In temeiul art. 108 din Constitutie, republicata, si al art. 1 pct. V.3 din
Legea nr. 291/2004 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonante,
Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta.
Art. 1
Ordonanta Guvernului nr. 68/2003 privind serviciile sociale, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 619 din 30 august 2003, aprobata
cu modificari si completari prin Legea nr. 515/2003, se modifica si se
completeaza dupa cum urmeaza:
1. Articolul 1 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 1
(1) Serviciile sociale, in sensul prezentei ordonante, reprezinta ansamblul
complex de masuri si actiuni realizate pentru a raspunde nevoilor sociale
individuale, familiale sau de grup, in vederea prevenirii si depasirii unor
situatii de dificultate, vulnerabilitate sau dependenta pentru prezervarea
autonomiei si protectiei persoanei, pentru prevenirea marginalizarii si
excluziunii sociale, pentru promovarea incluziunii sociale si in scopul
cresterii calitatii vietii.
(2) Serviciile sociale sunt asigurate de furnizorii de servicii sociale in
conditiile prevazute de prezenta ordonanta.
(3) In functie de complexitatea situatiei, serviciile sociale pot sa fie
furnizate in sistem integrat, prin asocierea serviciilor medicale,
educationale, de locuire si de ocupare in munca la serviciile sociale."
2. Articolul 2 se abroga.
3. Articolul 3 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 3
Principiile si valorile care stau la baza furnizarii serviciilor sociale
sunt:
a) solidaritatea sociala;
b) unicitatea persoanei;
c) libertatea de a alege serviciul social in functie de nevoia sociala;
d) egalitatea de sanse si nediscriminarea in accesul la servicii sociale si
in furnizarea serviciilor sociale;
e) participarea beneficiarilor la intregul proces de furnizare a
serviciilor sociale;
f) transparenta si responsabilitate publica in acordarea serviciilor
sociale;
g) proximitate in furnizarea serviciilor sociale;
h) complementaritate si abordare integrata in furnizarea serviciilor
sociale;
j) concurenta si competitivitate in furnizarea serviciilor sociale;
i) confidentialitate;
k) parteneriat intre partile implicate in procesul de furnizare a
serviciilor sociale si beneficiarii acestora."
4. Dupa articolul 3 se introduce un nou capitol, capitolul I^1, cu
urmatorul cuprins:
"CAP. 1^1
Tipologia serviciilor sociale
Art. 3^1
Serviciile sociale pot fi servicii sociale cu caracter primar si servicii
sociale specializate, ambele categorii avand caracter proactiv.
Art. 3^2
(1) Serviciile sociale cu caracter primar sunt serviciile sociale care au
drept scop prevenirea sau limitarea unor situatii de dificultate ori
vulnerabilitate, care pot duce la marginalizare sau excluziune sociala.
(2) Serviciile sociale definite la alin. (1) sunt urmatoarele:
a) activitati de identificare a nevoii sociale individuale, familiale si de
grup;
b) activitati de informare despre drepturi si obligatii;
c) masuri si actiuni de constientizare si sensibilizare sociala;
d) masuri si actiuni de urgenta in vederea reducerii efectelor situatiilor
de criza;
e) masuri si actiuni de sprijin in vederea mentinerii in comunitate a
persoanelor in dificultate;
f) activitati si servicii de consiliere;
g) masuri si activitati de organizare si dezvoltare comunitara in plan
social pentru incurajarea participarii si solidaritatii sociale;
h) orice alte masuri si actiuni care au drept scop prevenirea sau limitarea
unor situatii de dificultate ori vulnerabilitate, care pot duce la
marginalizare sau excluziune sociala.
Art. 3^3
Functiile serviciilor sociale cu caracter primar sunt:
a) evidentierea, diagnosticarea si evaluarea nevoilor sociale individuale,
familiale si de grup;
b) informarea asupra situatiilor de risc social, precum si asupra
drepturilor sociale ale persoanei;
c) identificarea persoanelor si familiilor aflate in situatii de risc, in
vederea realizarii de actiuni si masuri cu caracter preventiv;
d) furnizarea de masuri de urgenta in vederea inlaturarii situatiei de
dificultate in care se poate gasi o familie sau o persoana la un moment dat;
e) sensibilizare asupra necesitatilor sociale existente sau latente si
asupra resurselor umane, materiale si financiare necesare satisfacerii lor;
f) dezvoltarea de programe cu caracter comunitar, in scopul promovarii
sociale a indivizilor si colectivitatilor;
g) prevenirea oricarei forme de dependenta prin actiuni de identificare,
ajutor, sustinere, informare, consiliere;
h) asigurarea transferului si monitorizarii beneficiarului, atunci cand
situatia acestuia o cere, spre serviciile sociale specializate;
i) gestionarea activa a procedurilor de conlucrare cu celelalte servicii,
cum ar fi cele de: locuire, educationale, medicale, ocupare si altele asemenea;
j) consiliere pentru persoanele si familiile care adopta copii sau care au
minori in plasament ori incredintare;
k) consiliere pentru tinerii care parasesc institutiile pentru protectia
copilului.
Art. 3^4
(1) Serviciile sociale specializate sunt serviciile sociale care au drept
scop mentinerea, refacerea sau dezvoltarea capacitatilor individuale pentru
depasirea unei situatii de nevoie sociala.
(2) Serviciile sociale definite la alin. (1) sunt urmatoarele:
a) recuperare si reabilitare;
b) suport si asistenta pentru familiile si copiii aflati in dificultate;
c) educatie informala extracurriculara pentru copii si adulti, in functie
de nevoia fiecarei categorii;
d) asistenta si suport pentru persoanele varstnice, inclusiv pentru
persoanele varstnice dependente;
e) asistenta si suport pentru toate categoriile definite la art. 25;
f) sprijin si orientare pentru integrarea, readaptarea si reeducarea profesionala;
g) ingrijire social-medicala pentru persoanele aflate in dificultate,
inclusiv paleative pentru persoanele aflate in fazele terminale ale unor boli;
h) mediere sociala;
i) consiliere in cadru institutionalizat, in centre de informare si
consiliere;
j) orice alte masuri si actiuni care au drept scop mentinerea, refacerea
sau dezvoltarea capacitatilor individuale pentru depasirea unei situatii de
nevoie sociala.
(3) Serviciile de ingrijire social-medicala reprezinta un complex de
activitati care se acorda in cadrul unui sistem social si medical integrat si
au drept scop principal mentinerea autonomiei persoanei, precum si prevenirea
agravarii situatiei de dependenta.
(4) Serviciile de ingrijire social-medicala sunt acordate persoanelor care
se gasesc in situatia de dependenta partiala sau totala de a realiza singure
activitatile curente de viata, celor izolate, precum si celor care sufera de
afectiuni fizice, psihice, mentale sau senzoriale.
(5) Serviciile de ingrijire social-medicala se acorda in colaborare cu
furnizorii de servicii medicale.
(6) Furnizarea serviciilor medicale se asigura de catre personal
specializat, in conditiile stabilite prin reglementarile legale in vigoare.
(7) Principalele categorii de persoane carora li se adreseaza serviciile de
ingrijire social-medicala sunt persoanele varstnice, persoanele cu handicap,
bolnavii cronici, persoanele care sufera de boli incurabile, copiii cu nevoi
speciale, persoanele victime ale violentei in familie.
Art. 3^5
(1) Serviciile de ingrijire social-medicala sunt servicii sociale, servicii
medicale si servicii conexe acestora.
(2) Serviciile de ingrijire social-medicala de natura sociala pot fi
urmatoarele:
a) servicii de baza: ajutor pentru igiena corporala, imbracare si
dezbracare, igiena eliminarilor, hranire si hidratare, transfer si mobilizare,
deplasare in interior, comunicare;
b) servicii de suport: ajutor pentru prepararea hranei sau livrarea
acesteia, efectuarea de cumparaturi, activitati de menaj, insotirea in
mijloacele de transport, facilitarea deplasarii in exterior, companie,
activitati de administrare si gestionare, activitati de petrecere a timpului
liber;
c) servicii de reabilitare si adaptare a ambientului: mici amenajari, reparatii
si altele asemenea.
(3) Serviciile de ingrijire social-medicala de natura medicala pot fi
reprezentate de activitati complexe de diagnostic, tratament, ingrijiri si
altele asemenea, recomandate si realizate in conformitate cu tipurile de afectiuni
pe care le prezinta beneficiarii de servicii sociale.
(4) Serviciile de ingrijire social-medicala de natura serviciilor conexe,
interdisciplinare pot fi servicii de recuperare si reabilitare, kinetoterapie,
fizioterapie, terapie ocupationala, psihoterapie, psihopedagogie, logopedie,
podologie si altele asemenea.
Art. 3^6
(1) Functiile serviciilor sociale specializate sunt:
a) gazduire, ingrijire, recuperare, reabilitare si reinsertie sociala si
profesionala a persoanelor cu handicap, bolnavilor cronici, persoanelor
dependente de consum de alcool sau de droguri, persoanelor victime ale
violentei in familie sau ale traficului de persoane;
b) gazduire, ingrijire, recuperare, reabilitare si reinsertie sociala a
persoanelor varstnice aflate intr-o situatie de nevoie sociala;
c) suport si asistenta pentru copiii si familiile in dificultate;
d) gazduire si educatie speciala pentru copiii sau tinerii cu handicap ori
care prezinta dificultati de adaptare, altele decat cele din invatamantul
special organizat pentru prescolarii si elevii cu deficiente;
e) gazduire in sistem protejat, pe perioada determinata, a tinerilor care
parasesc sistemul de protectie a copilului;
f) insertie sociala si profesionala a tinerilor care parasesc sistemul de
protectie a copilului;
g) gazduire pe perioada determinata a persoanelor fara adapost;
h) asistenta si suport pentru asigurarea unei vieti autonome si active
persoanelor de varsta a treia, precum si servicii de ingrijire acordate varstnicilor
aflati intr-o situatie de dependenta;
i) furnizare de masuri de suport pentru integrarea in munca, altele decat
cele prevazute de legislatia in vigoare;
j) furnizare de masuri de readaptare si de reorientare profesionala
stabilite prin legislatia in vigoare;
k) primire si ingrijire in situatii de urgenta, cu sau fara gazduire,
acordarea de sprijin ori acompaniament social, adaptarea la o viata activa sau
insertia sociala si profesionala a persoanelor ori familiilor in dificultate
sau in situatii de risc;
l) consiliere juridica;
m) informare, consiliere, sprijin si tratament specializat.
(2) Functiile prevazute la alin. (1) sunt completate si extinse cu
functiile derivate din serviciile sociale prestate de catre institutiile abilitate
prin legi speciale."
5. Articolele 4 - 10 se abroga.
6. Articolul 11 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 11
(1) Furnizorii de servicii sociale pot fi persoane fizice sau juridice,
publice ori private.
(2) Furnizorii publici de servicii sociale pot fi:
a) serviciul public de asistenta sociala la nivel judetean si local;
b) alte servicii publice specializate la nivel judetean sau local;
c) institutiile publice care au constituite compartimente de asistenta
sociala.
(3) Furnizorii privati de servicii sociale pot fi:
a) asociatiile si fundatiile, cultele religioase si orice alte forme
organizate ale societatii civile;
b) persoane fizice autorizate in conditiile legii;
c) filialele si sucursalele asociatiilor si fundatiilor internationale
recunoscute in conformitate cu legislatia in vigoare;
d) organizatiile internationale de profil.
(4) Furnizorii de servicii sociale pot organiza si acorda servicii sociale
numai daca sunt acreditati in conditiile legii.
(5) Societatile comerciale pot furniza servicii sociale numai prin
intermediul fundatiilor proprii infiintate in acest scop.
(6) Metodologia de acreditare a furnizorilor de servicii sociale se aproba
prin hotarare a Guvernului, la propunerea Ministerului Muncii, Solidaritatii
Sociale si Familiei, si se poate revizui ori de cate ori este necesar."
7. Articolul 12 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 12
(1) Serviciul public de asistenta sociala, organizat la nivel local, are
responsabilitatea crearii, mentinerii si dezvoltarii serviciilor sociale cu
caracter primar, in functie de nevoile sociale identificate, cu scopul
prioritar de sustinere a functionalitatii sociale a persoanei in mediul propriu
de viata, familial si comunitar.
(2) Serviciul public de asistenta sociala, organizat la nivel judetean, are
responsabilitatea dezvoltarii si diversificarii serviciilor sociale
specializate, in functie de nevoile sociale identificate, cu scopul prioritar
de a mentine functionalitatea sociala a persoanei, urmarind reinsertia in
mediul propriu de viata, familial si comunitar.
(3) Serviciile publice de asistenta sociala, organizate la nivel judetean
si local, pot incheia conventii de parteneriat intre ele, cu orice alti
furnizori de servicii sociale si contracte de acordare a serviciilor sociale cu
furnizorii de servicii sociale prevazuti la art. 11.
(4) Contractul prevazut la alin. (3) cuprinde in mod obligatoriu serviciile
oferite, natura si costurile acestora, drepturile si obligatiile partilor,
perioada si conditiile de furnizare, cu respectarea standardelor de calitate
stabilite pentru fiecare tip de serviciu, precum si sanctiunile aplicate in
conditiile unor servicii sociale de calitate necorespunzatoare.
(5) Modelul contractului prevazut la alin. (3) se aproba prin ordin al
ministrului muncii, solidaritatii sociale si familiei.
(6) Conventiile de parteneriat prevazute la alin. (3) se refera la cadrul
de cooperare stabilit in urma negocierilor la nivel judetean si local sau intre
judete, intre judete si localitati din judete diferite sau intre localitati din
acelasi judet cu scopul organizarii si dezvoltarii serviciilor sociale acordate
de catre furnizorii implicati in parteneriat.
(7) Conventiile de parteneriat cuprind:
a) responsabilitatile partenerilor publici, privati de la nivel local si
central si partenerii externi implicati in furnizarea serviciilor sociale;
b) programele locale de acordare a serviciilor sociale implementate de
furnizorii publici de servicii sociale, pentru organizarea si furnizarea de
servicii sociale specializate si de servicii de proximitate la nivelul
consiliilor judetene si locale;
c) contractele de acordare a serviciilor sociale incheiate intre diferitii
furnizori, publici si privati;
d) sursele de finantare si estimarea nivelului acestora;
e) resursele umane implicate in acordarea serviciilor sociale;
f) modalitatile de sanctionare a incalcarii prevederilor conventiei."
8. Dupa articolul 12 se introduce un nou articol, articolul 12^1, cu
urmatorul cuprins:
"Art. 12^1
Externalizarea furnizarii serviciilor sociale se face, prin contract de
acordare a serviciilor sociale, de catre serviciul public de asistenta sociala
organizat la nivel local sau judetean, catre orice alt furnizor de servicii
sociale, in conditii de concurenta prevazute de legislatia in vigoare."
9. Articolul 14 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 14
Furnizorii prevazuti la art. 11 pot organiza si acorda servicii sociale:
a) la domiciliul beneficiarului;
b) in institutii publice si private de asistenta sociala;
c) in alte categorii de institutii publice sau private, prevazute de
lege."
10. Articolul 15 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 15
Institutiile de asistenta sociala prevazute la art. 14 lit. b) furnizeaza
servicii sociale si asigura supraveghere si ingrijire cu titlu permanent sau
temporar, cu ori fara gazduire."
11. Articolul 16 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 16
(1) Criteriile de acreditare, precum si Regulamentul-cadru de organizare si
functionare a institutiilor de asistenta sociala, cu exceptia celor de tip
pilot, se aproba prin hotarare a Guvernului, la propunerea Ministerului Muncii,
Solidaritatii Sociale si Familiei.
(2) Institutiile de asistenta sociala au obligatia de a elabora
regulamentul propriu de organizare si functionare, care va include si
drepturile si obligatiile beneficiarilor, in conformitate cu standardele de
calitate pentru servicii sociale.
(3) Standardele de calitate se elaboreaza de Ministerul Muncii,
Solidaritatii Sociale si Familiei si se aproba prin ordin al ministrului.
(4) Institutiile publice de asistenta sociala sunt conduse de un director,
sprijinit de un consiliu consultativ compus din reprezentanti ai beneficiarilor
si ai partenerilor sociali. Numirea si eliberarea din functia de director,
precum si stabilirea componentei consiliului consultativ se fac de catre
consiliul judetean, respectiv de catre Consiliul General al Municipiului
Bucuresti. Postul de director se ocupa prin concurs organizat de consiliul
judetean, respectiv de Consiliul General al Municipiului Bucuresti.
(5) In cazul institutiilor publice de asistenta sociala prevazute la art.
17 alin. (3), competenta consiliului judetean si a Consiliului General al
Municipiului Bucuresti de numire si eliberare din functia de director, precum
si de stabilire a componentei consiliului consultativ revine consiliilor locale
si, respectiv, consiliilor sectoarelor municipiului Bucuresti."
12. Articolul 17 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 17
(1) Institutiile publice de asistenta sociala pot fi infiintate si
organizate prin hotarare a consiliului judetean si pot deservi una sau mai
multe unitati administrativ-teritoriale.
(2) In conditiile in care sunt implicate mai multe judete, institutiile
prevazute la alin. (1) sunt infiintate si organizate in baza unor conventii
incheiate in conditiile legii, care se aproba prin hotarari ale consiliilor
judetene.
(3) Prin derogare de la prevederile alin. (2), consiliile locale pot
infiinta si organiza institutii de asistenta sociala, finantate din bugetul
propriu sau in parteneriat cu alte institutii publice ori private."
13. Articolul 18 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 18
(1) Serviciile sociale sunt furnizate de asistentul social, precum si de
specialisti avand diverse calificari si competente, responsabilitati si
atributii specifice domeniului de activitate, in conditiile prevazute la art.
35 alin. (3).
(2) In procesul de furnizare a serviciilor sociale se pot implica membri de
familie, alte persoane fizice, voluntari, precum si tineri care au optat pentru
serviciul utilitar militar alternativ, in conditiile legii."
14. Articolul 20 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 20
(1) Serviciile sociale cu caracter primar sunt furnizate de personal de
specialitate format in institutii de invatamant superior de stat si
particulare, care functioneaza in conditiile legii, precum si de personal care
a dobandit competente in procesul de formare si de perfectionare continua, in
conditiile legii.
(2) Serviciile sociale specializate sunt furnizate de echipe
interdisciplinare.
(3) Echipa interdisciplinara prevazuta la alin. (2) poate cuprinde asistent
social, asistent maternal, ingrijitor, insotitor, asistent personal, ajutor
menajer, educator specializat, psihoterapeut, psihopedagog, psiholog, terapeut
ocupational, kinetoterapeut, logoped, pedagog social, asistent medical si
medic, mediatori si facilitatori comunitari si sanitari, consilier juridic,
jandarm si politist de proximitate, precum si alte profesii conexe domeniului
social si medical."
15. Articolul 21 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 21
Asistentul social are urmatoarele atributii principale in furnizarea
serviciilor sociale:
a) sensibilizarea si informarea cu privire la serviciile sociale;
b) identificarea persoanelor si familiilor aflate in dificultate, precum si
a cauzelor care au generat vulnerabilitate si nevoie sociala;
c) consilierea, orientarea si ajutorul pentru realizarea demersurilor
necesare obtinerii drepturilor sociale;
d) elaborarea planului de interventie;
e) participarea la elaborarea planului individualizat de asistenta si
ingrijire;
f) participarea la monitorizarea, evaluarea si controlul serviciilor
sociale;
g) participarea la elaborarea strategiilor si planurilor de asistenta
sociala judetene si, dupa caz, locale."
16. Articolul 22 se abroga.
17. Articolul 23 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 23
Beneficiarii de servicii sociale sunt:
a) persoane si familii aflate in dificultate sau risc;
b) grupuri sociale in situatii de dificultate sau risc, generatoare de
marginalizare sau excluziune sociala;
c) comunitatea care are nevoie de sensibilizare, prevenire si combatere a
situatiilor de dificultate sau risc."
18. Articolul 25 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 25
Beneficiarii de servicii sociale pot fi: copii, persoane varstnice,
persoane cu handicap, persoane dependente de consumul de droguri, alcool sau
alte substante toxice, persoane care au parasit penitenciarele, familii
monoparentale, persoane afectate de violenta in familie, victime ale traficului
de fiinte umane, persoane infectate sau bolnave HIV/SIDA, fara venituri sau cu
venituri mici, imigranti, persoane fara adapost, bolnavi cronici, persoane care
sufera de boli incurabile, precum si alte persoane aflate in situatii de nevoie
sociala."
19. Articolul 26 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 26
(1) Beneficiarii de servicii sociale au urmatoarele drepturi:
a) sa li se respecte drepturile si libertatile fundamentale, fara
discriminare pe baza de nastere, rasa, sex, religie, opinie sau orice alta
circumstanta personala ori sociala;
b) sa fie informati asupra situatiilor de risc, precum si asupra
drepturilor sociale;
c) sa li se comunice, in termeni accesibili, informatiile privind
drepturile fundamentale si masurile legale de protectie, precum si cele privind
conditiile care trebuie indeplinite pentru a le obtine;
d) sa participe la procesul de luare a deciziilor in furnizarea serviciilor
sociale;
e) sa li se asigure pastrarea confidentialitatii asupra informatiilor
furnizate si primite;
f) sa li se asigure continuitatea serviciilor sociale furnizate, atat timp
cat se mentin conditiile care au generat situatia de dificultate;
g) sa fie protejati de lege atat ei, cat si bunurile lor, atunci cand nu au
capacitate de decizie, chiar daca sunt ingrijiti in familie sau intr-o
institutie;
h) sa li se garanteze demnitatea si intimitatea;
i) sa li se respecte viata intima;
j) sa participe la luarea deciziilor privind interventia sociala care li se
aplica, putand alege variante de interventii, daca acestea exista;
k) sa participe la evaluarea serviciilor sociale primite;
l) sa participe in organismele de reprezentare ale furnizorilor de servicii
sociale;
m) sa fie respectate toate drepturile speciale care privesc minorii sau
persoanele cu handicap.
(2) Informatiile confidentiale pot fi dezvaluite fara acordul
beneficiarilor in urmatoarele situatii:
a) atunci cand dispozitiile legale o prevad in mod expres;
b) cand este pusa in pericol viata persoanei beneficiare sau a membrilor
unui grup social;
c) pentru protectia vietii, integritatii fizice sau a sanatatii persoanei,
in cazul in care aceasta se afla in incapacitate fizica, psihica, senzoriala
ori juridica de a-si da consimtamantul."
20. Articolul 27 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 27
Beneficiarii de servicii sociale au urmatoarele obligatii:
a) sa furnizeze informatii corecte cu privire la identitate, situatie
familiala, sociala, medicala si economica;
b) sa participe la procesul de furnizare a serviciilor sociale;
c) sa contribuie, in conformitate cu legislatia in vigoare, la plata
serviciilor sociale furnizate, in functie de tipul serviciului si de situatia
lor materiala;
d) sa comunice orice modificare intervenita in legatura cu situatia lor
personala."
21. Dupa litera g) a articolului 29 se introduce o noua litera, litera h),
cu urmatorul cuprins:
"h) evaluarea opiniei beneficiarului."
22. Articolul 30 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 30
(1) Evaluarea initiala si planul de interventie sunt efectuate de
asistentul social sau de personalul de specialitate cu competente in domeniul
asistentei sociale al furnizorului de servicii sociale din cadrul serviciului
public de asistenta sociala din subordinea autoritatilor administratiei publice
locale.
(2) Evaluarea initiala are drept scop identificarea nevoilor individuale
sau de grup, precum si elaborarea planului de interventie.
(3) In situatia in care evaluarea initiala stabileste numai servicii de
informare, acestea se acorda pe loc.
(4) Planul de interventie cuprinde masurile necesare solutionarii situatiei
de risc social, respectiv furnizarea de prestatii si servicii sociale, precum
si orice alte masuri prevazute de dispozitiile legale in vigoare.
(5) Planul de interventie se elaboreaza in termen de maximum 30 de zile de
la data inregistrarii solicitarii."
23. Articolul 31 se abroga.
24. Articolul 32 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 32
(1) In conditiile in care evaluarea initiala evidentiaza existenta unor
situatii complexe pentru a caror rezolvare se impune participarea mai multor
profesionisti sau institutii specializate in domeniul medical, educational si
altele asemenea, se va recomanda efectuarea evaluarii complexe necesare
identificarii si stabilirii masurilor de interventie personalizate.
(2) Evaluarea complexa este realizata de echipe interdisciplinare de
specialisti care, in activitatea desfasurata, utilizeaza instrumente si tehnici
standardizate specifice domeniului de activitate.
(3) Principalele categorii de persoane care pot beneficia de o evaluare complexa
a nevoilor sociale individuale sunt reprezentate de copiii aflati in
dificultate, persoanele varstnice si cele cu handicap, bolnavii cronici,
persoanele infectate sau bolnave HIV/SIDA, persoanele dependente de consumul de
droguri sau de alte substante toxice, persoanele afectate de violenta in
familie, victimele traficului de persoane, persoanele care sufera de maladii
incurabile, precum si alte persoane pentru care se impune aceasta.
(4) Organizarea si functionarea echipelor interdisciplinare sunt
reglementate prin conventiile-cadru stabilite la nivel judetean intre
institutiile in care sunt angajate persoanele care compun echipele."
25. Alineatul (1) al articolului 34 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 34
(1) Rezultatele evaluarii complexe se comunica, in scris, in toate
cazurile, in termen de 5 zile, serviciului public de asistenta sociala din
subordinea autoritatilor administratiei publice locale care a efectuat
evaluarea initiala."
26. Articolul 35 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 35
(1) Furnizarea serviciilor sociale se realizeaza in baza planului
individualizat de asistenta si ingrijire, elaborat de furnizorul de servicii
sociale cu acordul si participarea beneficiarului si cu consimtamantul formal
al acestuia.
(2) Planul individualizat de asistenta si ingrijire cuprinde, in principal,
programarea serviciilor sociale, personalul responsabil, precum si procedurile
de acordare.
(3) Raspunderea privind implementarea si monitorizarea planului
individualizat de asistenta si ingrijire revine asistentului social desemnat de
furnizor ca responsabil de caz."
27. Articolul 36 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 36
(1) In vederea monitorizarii eficientei serviciilor sociale furnizate,
precum si pentru stabilirea continuarii interventiei sau scoaterii din evidenta
a cazului, situatia persoanei beneficiare se reevalueaza periodic de catre
responsabilul de caz desemnat de furnizor.
(2) Pe baza rezultatelor reevaluarii, planul de interventie sau, dupa caz,
planul individualizat se completeaza ori se revizuieste de catre furnizorul de
servicii sociale cu consimtamantul formal al beneficiarului."
28. Articolul 38 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 38
(1) Furnizorul de servicii sociale, altul decat cel prevazut la art. 11
alin. (2) lit. a), are obligatia de a transmite trimestrial serviciului public
de asistenta sociala local, in a carui raza teritoriala locuieste beneficiarul,
raportul cu privire la rezultatele implementarii planului individualizat de
asistenta si ingrijire.
(2) Modelul raportului prevazut la alin. (1) se aproba prin ordin al
ministrului muncii, solidaritatii sociale si familiei.
(3) Pe baza raportului prevazut la alin. (1) serviciul public de asistenta
sociala local monitorizeaza activitatea furnizorilor de servicii sociale
prevazuti la alin. (1)."
29. Articolul 44 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 44
Monitorizarea, evaluarea si controlul serviciilor sociale se realizeaza de
Ministerul Muncii, Solidaritatii Sociale si Familiei prin directiile pentru
dialog, familie si solidaritate sociala judetene, respectiv a municipiului
Bucuresti, denumite in continuare directii teritoriale, si se exercita asupra
tuturor furnizorilor de servicii sociale."
30. Dupa litera e) a articolului 45 se introduce o noua litera, litera f),
cu urmatorul cuprins:
"f) colectarea datelor cu privire la situatia beneficiarilor,
furnizorilor si tipurilor de servicii."
31. Litera c) a articolului 46 va avea urmatorul cuprins:
"c) respectarea standardelor de calitate;".
32. Alineatul (3) al articolului 47 va avea urmatorul cuprins:
"(3) In cazul abaterilor repetate constatate la furnizorii de servicii
sociale sau al nerespectarii de catre acestia a recomandarilor stabilite
anterior, directiile teritoriale, in raport cu gravitatea abaterilor
constatate, pot decide limitarea domeniilor de activitate, suspendarea sau
retragerea provizorie a acreditarii pe o perioada de 30 de zile, pana la
constituirea comisiei de acreditare, care va decide in conditiile legii."
33. Articolul 50 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 50
Directiile teritoriale acorda, la cerere, prin personalul propriu,
furnizorilor de servicii sociale asistenta tehnica de specialitate, in
conditiile dispozitiilor legale in materia furnizorilor de servicii
sociale."
34. Dupa articolul 50 se introduce un nou capitol, capitolul VIII^1, cu
urmatorul cuprins:
"CAP. 8^1
Organizarea administrativa in domeniul furnizarii serviciilor sociale
Art. 50^1
In realizarea serviciilor sociale, principalele atributii si
responsabilitati ale Ministerului Muncii, Solidaritatii Sociale si Familiei,
coordonator al domeniului, precum si ale celorlalte autoritati ale
administratiei publice centrale cu competente in domeniu sunt urmatoarele:
a) elaboreaza legislatia in domeniu si urmareste aplicarea ei de
institutiile administratiei publice, precum si de catre partenerii societatii
civile;
b) elaboreaza planuri si programe specifice pentru dezvoltarea si
diversificarea serviciilor sociale la nivel national;
c) identifica prioritatile de dezvoltare a serviciilor sociale;
d) intocmesc si adopta metodologia si procedurile de evaluare, monitorizare
si control al serviciilor sociale;
e) initiaza si elaboreaza procedura de acreditare a furnizorilor de
servicii sociale;
f) asigura prin programe de interes national finantarea serviciilor sociale
de la bugetul de stat;
g) elaboreaza si aproba criteriile obligatorii de acreditare, organizare si
functionare a institutiilor de asistenta sociala;
h) elaboreaza si aproba modelele contractelor de acordare a serviciilor
sociale;
i) elaboreaza si aproba standardele obligatorii de calitate la care se
acorda serviciile sociale;
j) exercita controlul furnizarii serviciilor sociale;
k) identifica sursele de finantare interne si externe destinate dezvoltarii
si diversificarii serviciilor sociale.
Art. 50^2
(1) Serviciile sociale se organizeaza descentralizat, la nivel comunitar,
in functie de nevoile identificate, de numarul potentialilor beneficiari, de
complexitatea situatiilor de dificultate si de gradul de risc social.
(2) Autoritatile administratiei publice locale au obligatia de a dezvolta
si a diversifica gama serviciilor sociale in functie de nevoile identificate.
(3) In realizarea obiectivelor proprii, autoritatile administratiei publice
locale au obligatia de a implica comunitatea in identificarea, prevenirea si
solutionarea la nivel local a problemelor sociale.
(4) Autoritatile administratiei publice locale pot organiza serviciile
sociale de ingrijire la domiciliu, in functie de nevoile identificate.
Art. 50^3
Principalele atributii in domeniul serviciilor sociale ale serviciului
public de asistenta sociala organizat la nivel judetean sunt:
a) pune in practica planurile si strategiile nationale din domeniul
serviciilor sociale;
b) elaboreaza planuri si programe judetene in vederea dezvoltarii si
diversificarii serviciilor sociale, in functie de nevoile semnalate si identificate
la nivel local;
c) initiaza si aplica masuri de prevenire a situatiilor de marginalizare si
excludere sociala si asigura resursele de orice natura necesare pentru
solutionarea urgentelor sociale;
d) evalueaza activitatile desfasurate de furnizorii de servicii sociale in
cadrul programelor subventionate de la bugetul local al judetului si,
respectiv, al municipiului Bucuresti;
e) infiinteaza, administreaza si finanteaza serviciile sociale
specializate;
f) infiinteaza si finanteaza institutii de asistenta sociala care au drept
scop gazduirea, ingrijirea si protejarea persoanelor aflate in nevoie din
judet;
g) coordoneaza metodologic si monitorizeaza activitatea institutiilor
publice si private care au responsabilitati si atributii in domeniul
serviciilor sociale;
h) ierarhizeaza prioritatile la nivel judetean in dezvoltarea serviciilor
sociale;
i) colecteaza datele cu privire la furnizorii si beneficiarii serviciilor
sociale;
j) incheie contracte si conventii cu alti furnizori de servicii sociale;
k) inainteaza consiliului judetean planul anual de dezvoltare a serviciilor
sociale, precum si bugetul aferent acestuia, cu previziune pentru urmatorii 3
ani.
Art. 50^4
Serviciul public de asistenta sociala organizat la nivel local si
serviciile publice ale sectoarelor municipiului Bucuresti au urmatoarele
atributii principale in domeniul serviciilor sociale cu caracter primar:
a) identifica si evalueaza nevoile si situatiile care impun furnizarea de
servicii sociale in functie de nevoile specifice comunitatii;
b) dezvolta si gestioneaza serviciile sociale primare in functie de nevoile
locale;
c) realizeaza masuri de preventie a situatiilor de risc;
d) asigura consilierea si informarea cetatenilor din comunitate privind
serviciile sociale existente la nivel local, precum si privind drepturile si
obligatiile ce le revin;
e) organizeaza, finanteaza si sustin serviciile sociale cu caracter primar
acordate la nivel local;
f) asigura administrarea de competente si resursele financiare necesare
functionarii serviciilor sociale organizate la nivel local;
g) promoveaza parteneriate cu alti furnizori de servicii sociale;
h) stimuleaza participarea cetatenilor la dezvoltarea si diversificarea
serviciilor sociale;
i) controleaza din punct de vedere administrativ serviciile sociale
acordate la nivel local;
j) colecteaza datele cu privire la furnizorii si beneficiarii serviciilor
sociale, la tipurile serviciilor sociale si asigura transmiterea acestora
consiliului judetean, respectiv Consiliului General al Municipiului Bucuresti;
k) transmite la nivelul judetului, respectiv la nivelul Consiliului General
al Municipiului Bucuresti, centralizarea rapoartelor privind implementarea
planurilor individualizate de asistenta si ingrijire;
l) inainteaza consiliului local planul anual de dezvoltare a serviciilor
sociale, precum si bugetul aferent acestuia, cu previziune pentru urmatorii 3
ani;
m) orice alte atributii prevazute de reglementarile legale in
vigoare."
35. Articolul 51 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 51
Serviciile sociale se finanteaza din urmatoarele surse:
a) bugetul de stat;
b) bugetul local al judetului, respectiv al municipiului Bucuresti;
c) bugetele locale ale comunelor, oraselor si municipiilor, respectiv
bugetele locale ale sectoarelor municipiului Bucuresti;
d) donatii, sponsorizari sau alte contributii din partea persoanelor fizice
ori juridice din tara si din strainatate;
e) fonduri externe rambursabile si nerambursabile;
f) contributia persoanelor beneficiare;
g) alte surse de finantare, in conformitate cu legislatia in vigoare."
36. Articolul 52 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 52
De la bugetul de stat se aloca fonduri pentru:
a) finantarea programelor de interes national, elaborate pe baza
programelor judetene si ale Consiliului General al Municipiului Bucuresti, in
scopul infiintarii, dezvoltarii si sustinerii serviciilor sociale;
b) finantarea infiintarii unor institutii de asistenta sociala-pilot."
37. Articolul 53 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 53
Din bugetele locale ale judetelor, respectiv al municipiului Bucuresti, se
aloca fonduri pentru:
a) finantarea serviciilor sociale specializate;
b) finantarea in parteneriat cu pana la 50% a serviciilor sociale cu
caracter primar furnizate la nivelul consiliilor locale;
c) finantarea integrala sau finantarea in parteneriat a infiintarii,
organizarii si functionarii unor institutii de asistenta sociala."
38. Dupa articolul 53 se introduc trei noi articole, articolele 53^1 -
53^3, cu urmatorul cuprins:
"Art. 53^1
Din bugetele locale ale comunelor, oraselor si municipiilor, respectiv din
bugetele locale ale sectoarelor municipiului Bucuresti, se aloca fonduri
pentru:
a) finantarea serviciilor sociale cu caracter primar;
b) subventionarea serviciilor sociale realizate de furnizorii acreditati;
c) finantarea sau finantarea in parteneriat a infiintarii, organizarii si
functionarii unor institutii de asistenta sociala organizate la nivel de
municipii, orase sau comune.
Art. 53^2
Autoritatile administratiei publice locale au obligatia sa prevada in
bugetele proprii fonduri necesare pentru servicii sociale, care vor fi alocate
cu prioritate beneficiarilor din zonele defavorizate.
Art. 53^3
(1) Finantarea serviciilor sociale din sursele publice se face pe
principiul concurentei si al eficientei.
(2) Furnizorii de servicii sociale, publici sau privati, au acces nediscriminatoriu
la sursele publice de finantare, in conditiile legii."
39. Alineatul (1) al articolului 55 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 55
(1) Nerespectarea prevederilor art. 11 alin. (4) si (5), art. 13 alin. (1)
si (2), art. 16 alin. (2), art. 18 alin. (1), art. 30 alin. (4) si (5), art.
34, art. 35, art. 38 alin. (3) si ale art. 45 lit. f) constituie contraventii
si se sanctioneaza cu amenda de la 10.000.000 lei la 50.000.000 lei."
40. Dupa alineatul (1) al articolului 55 se introduce un nou alineat,
alineatul (1^1), cu urmatorul cuprins:
"(1^1) Nerespectarea prevederilor art. 38 alin. (1) constituie
contraventie si se sanctioneaza cu amenda contraventionala de la 1.000.000 lei
la 3.000.000 lei, ca sanctiune contraventionala principala, precum si cu
neacordarea sau retragerea cofinantarii ori finantarii in parteneriat, ca
sanctiune contraventionala complementara."
41. Alineatul (1) al articolului 58 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 58
(1) Pana la obtinerea acreditarii, activitatea furnizorilor de servicii
sociale care acorda servicii sociale la data intrarii in vigoare a prezentei
ordonante se desfasoara in conditiile prevazute de legislatia in vigoare."
42. Dupa alineatul (2) al articolului 58 se introduce un nou alineat,
alineatul (3), cu urmatorul cuprins:
"(3) Prin derogare de la prevederile art. 52 lit. a), in anii 2004 si
2005 programele nationale finantate de la bugetul de stat vor fi elaborate de
catre Ministerul Muncii, Solidaritatii Sociale si Familiei fara conditia
prealabila a elaborarii programelor judetene sau ale Consiliului General al
Municipiului Bucuresti."
43. Dupa articolul 59 se introduce un nou articol, articolul 59^1, cu
urmatorul cuprins:
"Art. 59^1
Institutiile publice de asistenta sociala infiintate prin hotarari ale
consiliilor locale trec in responsabilitatea administrativa si financiara a
consiliilor judetene daca consiliile locale respective nu decid altfel,
asumandu-si finantarea in continuare."
Art. 2
Ordonanta Guvernului nr. 68/2003 privind serviciile sociale, aprobata cu
modificari si completari prin Legea nr. 515/2003, cu modificarile si
completarile aduse prin prezenta ordonanta, se va republica in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, dupa aprobarea prin lege a prezentei ordonante,
dandu-se textelor o noua numerotare.
Art. 3
Prezenta ordonanta intra in vigoare la 3 zile de la data publicarii in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
Ministrul muncii,
solidaritatii sociale si familiei,
Dan Mircea Popescu
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tanasescu