ORDIN
Nr. 427 din 11 decembrie 1995
privind aprobarea Procedurii de solutionare a cererilor pentru acordarea unor
inlesniri la plata majorarilor de intarziere datorate bugetului asigurarilor
sociale de stat
ACT EMIS DE: MINISTERUL MUNCII SI PROTECTIEI SOCIALE
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 297 din 27 decembrie 1995
Ministru de stat, ministrul muncii si protectiei sociale,
avand in vedere prevederile art. 5 din Ordonanta Guvernului nr. 34/1995
privind unele masuri de reducere si de reglementare unitara a majorarilor de
intarziere pentru neplata la termen a sumelor datorate bugetului de stat,
bugetului asigurarilor sociale de stat, bugetelor locale, bugetelor fondurilor
speciale, precum si a primelor de asigurare prin efectul legii, aprobata prin
Legea nr. 99 din 1 noiembrie 1995, precum si ale Normelor metodologice nr.
14.681/1995 de aplicare a prevederilor Ordonantei Guvernului nr. 34/1995, emise
de Ministerul Finantelor,
in temeiul Hotararii Guvernului nr. 448/1994 privind organizarea si
functionarea Ministerului Muncii si Protectiei Sociale,
emite urmatorul ordin:
Art. 1
Se aproba Procedura de solutionare a cererilor pentru acordarea unor
inlesniri la plata majorarilor de intarziere datorate bugetului asigurarilor
sociale de stat, prevazuta in anexa care face parte din prezentul ordin.
Art. 2
Directia de metodologie, indrumare si controlul incasarii contributiilor de
asigurari sociale, Corpul de control fond somaj, Directia generala economica -
financiara, directiile judetene de munca si protectie sociala si Directia
generala de munca si protectie sociala a municipiului Bucuresti vor aduce la
indeplinire prevederile prezentului ordin.
Art. 3
Procedura de solutionare a cererilor pentru acordarea unor inlesniri la
plata majorarilor de intarziere datorate bugetului asigurarilor sociale de stat
se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Ministru de stat,
ministrul muncii si
protectiei sociale,
Dan Mircea Popescu
ANEXA 1
PROCEDURA
de solutionare a cererilor pentru acordarea unor inlesniri la plata majorarilor
de intarziere datorate bugetului asigurarilor sociale de stat
1. In temeiul art. 5 din Ordonanta Guvernului nr. 34/1995, platitorii
(denumiti, in continuare, contribuabili) contributiilor datorate fondurilor
aprobate prin legea bugetului asigurarilor sociale de stat pot solicita
Ministerului Muncii si Protectiei Sociale aprobarea unor amanari, esalonari,
reduceri sau scutiri la plata majorarilor datorate pentru plata cu intarziere a
contributiilor (obligatiilor principale) respective.
1.1. Nu se acorda inlesniri la plata majorarilor calculate pentru
intarzierea platii contributiilor de 3% pentru pensia suplimentara si de 1% la
Fondul pentru plata ajutorului de somaj pe care contribuabilii sunt obligati sa
le retina din drepturile achitate salariatilor si sa le vireze organelor de
munca si protectie sociala.
2. Cererile pentru aprobarea inlesnirilor prevazute de Ordonanta Guvernului
nr. 34/1995 se depun la directiile judetene de munca si protectie sociala,
respectiv la Directia generala de munca si protectie sociala (D.G.M.P.S.) a municipiului
Bucuresti.
2.1. Prin aceeasi cerere se pot solicita mai multe inlesniri cu privire la
majorarile pentru plata cu intarziere a uneia sau a mai multor obligatii
principale.
2.2. Cererea trebuie sa cuprinda urmatoarele elemente principale:
- elementele de identificare a contribuabilului - denumire, adresa/sediul,
numarul contului (daca sunt mai multe se vor preciza toate) de disponibilitati
si unitatea (unitatile) bancara(e) la care este deschis, numele, prenumele si
calitatea celor care reprezinta contribuabilul in relatiile patrimoniale;
- sumele datorate bugetului asigurarilor sociale de stat, distinct, pe
categorii de fonduri (contributii de asigurari sociale de stat: contributia de
2-4%, prevazuta de Legea nr. 80/1992, republicata, si de Hotararea Guvernului
nr. 557/1992, datorata pana la 31 decembrie 1994; contributia de 5% la Fondul
pentru plata ajutorului de somaj; contributia de 3% pentru pensia suplimentara
si contributia de 1% la Fondul pentru plata ajutorului de somaj).
Mentionarea tuturor contributiilor restante prevazute mai sus este
obligatorie, chiar daca se solicita inlesnire la plata majorarilor de
intarziere numai pentru unele dintre obligatiile principale restante la data
cererii sau pentru contributii neachitate anterior cererii.
Sumele respective vor fi inscrise cronologic, in functie de momentul cand
se datorau bugetului asigurarilor sociale de stat (conform anexei nr. 1);
- sumele datorate pe fiecare fond in parte cu titlu de majorari de
intarziere si pentru care se solicita inlesniri (cu precizarea inlesnirilor
solicitate). Se vor preciza termenele pana la care se solicita amanari sau
esalonari la plata majorarilor de intarziere si sumele ce vor fi achitate la
fiecare scadenta (conform anexei nr. 2);
- data si numarul de inregistrare la directia judeteana de munca si
protectie sociala (respectiv la D.G.M.P.S. a municipiului Bucuresti) ale
cererii anterioare, pentru aprobarea de inlesniri in temeiul art. 5 din
Ordonanta Guvernului nr. 34/1995;
- numarul dosarelor de pensionare depuse de solicitant in ultimele 12 luni
anterioare cererii de aprobare a inlesnirilor;
- motivele pentru care se solicita inlesniri in temeiul Ordonantei
Guvernului nr. 34/1995;
- masurile stabilite pentru plata obligatiilor principale datorate, precum
si plata contributiilor curente fata de bugetul asigurarilor sociale de stat;
- data sedintei consiliului de administratie (sau denumirea echivalenta) in
care a fost analizata cererea si s-a hotarat solicitarea inlesnirilor la plata
majorarilor de intarziere;
- semnaturile persoanelor care angajeaza unitatea solicitanta si stampila
acesteia.
2.3. La cerere se vor anexa:
- ultimul bilant contabil, anterior depunerii cererii;
- situatia creditelor obtinute pana la data cererii si nerambursate;
- situatia privind rezultatele financiare la zi;
- situatia obligatiilor fiscale neonorate;
- certificatul eliberat de Oficiul Registrului comertului - anexa nr. 6 la
Normele metodologice nr. 46.544/1994, publicate in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 192 din 27 iulie 1994.
In lipsa elementelor prevazute la pct. 2.2. si a anexelor prevazute la pct.
2.3. cererea nu va fi inregistrata la directia judeteana de munca si protectie
sociala (respectiv la D.G.M.P.S. a municipiului Bucuresti).
Se recomanda sa se mentioneze in cerere si alte elemente si sa se anexeze
orice alte documente considerate utile pentru solutionarea cererii.
Se recomanda ca in legatura cu cererea de aprobare a unor inlesniri sa fie
informate organele sindicale semnatare ale contractului colectiv de munca.
Prin depunerea cererii pentru acordarea de inlesniri, masurile de executare
silita nu inceteaza, iar actiunile in instanta isi urmeaza cursul.
3. La primirea cererii, Directia judeteana de munca si protectie sociala
(respectiv D.G.M.P.S. a municipiului Bucuresti) inregistreaza cererea intr-un
registru special, cu rubricatia stabilita de Ministerul Muncii si Protectiei
Sociale, prin circulara.
Directorul directiei judetene de munca si protectie sociala (respectiv al
D.G.M.P.S. a municipiului Bucuresti) dispune corpurilor de control
specializate, de asigurari sociale si somaj, verificarea cererilor in termen de
30 de zile lucratoare de la depunere.
In cazuri temeinic motivate, directorul poate prelungi cu 10 zile
calendaristice termenul de verificare a cererilor inregistrate.
3.1. Cu ocazia verificarii se au in vedere:
- realitatea datelor prezentate in cererea de acordare a unor inlesniri la
plata majorarilor de intarziere cuvenite bugetului asigurarilor sociale de
stat; solicitantii sunt obligati sa prezinte toate actele si explicatiile
necesare verificarii. Refuzul de prezentare a documentelor sau prezentarea unor
documente incomplete poate motiva propunerea de respingere a cererii.
In cazul constatarii unor neconcordante se vor efectua corectiile necesare
care se mentioneaza intr-un proces-verbal;
- respectarea de catre solicitant a reglementarilor legale in vigoare
privind disciplina financiara;
- situatia creditelor angajate de solicitant;
- respectarea de catre solicitant a termenelor de plata a contributiilor
curente, fapt datorita caruia este necesar ca cererea sa contina masuri
concrete. Lipsa acestora sau netemeinicia lor poate constitui motiv pentru
respingerea cererii.
In cazul cand se constata nevirarea unor sume reprezentand contributiile de
3% pentru pensia suplimentara si de 1% la Fondul pentru plata ajutorului de
somaj si majorarile aferente, directorul directiei judetene de munca si
protectie sociala (sau, dupa caz, al D.G.M.P.S. a municipiului Bucuresti)
dispune restituirea cererii;
- existenta unor programe de restructurare in derulare, aprobate conform
reglementarilor in vigoare;
- orice elemente care pot contribui la formularea propunerii de aprobare
sau de respingere a cererii.
Rezultatele se inscriu intr-un proces-verbal, care se semneaza de organul
de control si de reprezentantii autorizati ai solicitantului.
3.2. Pe baza cererii, a documentelor anexate si a procesului-verbal de
verificare, directorul directiei judetene de munca si protectie sociala (sau,
dupa caz, al D.G.M.P.S. a municipiului Bucuresti) intocmeste un referat cu
concluzii si propuneri de solutionare, motivate.
Referatul, semnat de director si de directorul adjunct de specialitate, se
inainteaza Ministerului Muncii si Protectiei Sociale, in termen de 5 zile
lucratoare de la terminarea verificarii prevazute la pct. 3.1., insotit de
cererea solicitantului pentru acordarea unor inlesniri si de procesul-verbal cu
rezultatele verificarii.
Dupa solutionare, documentele se restituie directiei judetene de munca si
protectie sociala (sau D.G.M.P.S. a municipiului Bucuresti).
4. Ministrul muncii si protectiei sociale solutioneaza cererile privind
inlesnirile la plata majorarilor de intarziere cuvenite bugetului asigurarilor
sociale de stat.
4.1. In vederea aprobarii sau respingerii cererii, compartimentele de
control in domeniul asigurarilor sociale si somaj din cadrul Ministerului
Muncii si Protectiei Sociale, cu avizul secretarului de stat coordonator,
prezinta ministrului propuneri motivate.
4.2. Ministrul muncii si protectiei sociale poate delega, prin ordin,
secretarii de stat care coordoneaza executia fondurilor cuprinse in bugetul
asigurarilor sociale de stat sa solutioneze cererile privind acordarea de
inlesniri la plata majorarilor de intarziere.
5. Cererile privind acordarea de inlesniri la plata majorarilor de
intarziere se solutioneaza in termen de 10 zile de la inregistrarea lor la
Ministerul Muncii si Protectiei Sociale.
Solutiile date cererilor privind acordarea de inlesniri la plata
majorarilor de intarziere se comunica solicitantilor prin directiile judetene
de munca si protectie sociala (respectiv D.G.M.P.S. a municipiului Bucuresti).
In cazuri temeinic motivate, la propunerea secretarului de stat
coordonator, ministrul muncii si protectiei sociale poate aproba prelungirea
termenului cu inca 10 zile.
6. Amanarea sau esalonarea platii majorarilor de intarziere se poate aproba
pe o perioada de un an pentru majorarile aferente obligatiilor principale
nevirate in termen. In mod exceptional, se pot aproba amanari sau esalonari
pentru o perioada mai mare, dar nu mai mult de 3 ani.
7. Reducerea cuantumului majorarilor de intarziere se aproba o singura data
pe an, indiferent la ce perioada se refera majorarile si nu poate depasi 40%
din totalul majorarilor datorate pe fiecare fond in parte.
Asupra sumei datorate la care s-a aprobat o reducere nu se poate aproba o
noua reducere.
Reducerea cuantumului majorarilor de intarziere se poate aproba numai daca
s-a aprobat amanarea sau esalonarea platii pentru restul majorarilor de
intarziere nevirate.
8. Scutirea de plata a majorarilor de intarziere se poate aproba numai daca
nu se constata restante la plata obligatiei principale (contributia de
asigurari sociale de stat, contributia de 2-4% pentru Fondul destinat platii
pensiilor si celorlalte drepturi de asigurari sociale pentru agricultori sau,
dupa caz, contributia de 5% la Fondul pentru plata ajutorului de somaj).
9. Inlesnirea la plata aprobata isi pierde valabilitatea si nu produce
efecte, daca nu au fost respectate conditiile in care a fost data; o noua
cerere de aprobare a unor inlesniri la plata majorarilor de intarziere datorate
nu poate fi depusa timp de 3 luni de la data constatarii nerespectarii
conditiilor in care a fost aprobata cererea anterioara.
10. Ministerul Muncii si Protectiei Sociale si directiile judetene de munca
si protectie sociala (respectiv D.G.M.P.S. a municipiului Bucuresti)
organizeaza evidenta si controlul asupra modului de respectare a conditiilor
stabilite la acordarea inlesnirilor respective.
11. Ministerul Muncii si Protectiei Sociale comunica directiilor judetene
de munca si protectie sociala, respectiv D.G.M.P.S. a municipiului Bucuresti,
decizia privind cererea de acordare a inlesnirilor la plata majorarilor de
intarziere. Pe baza acestor comunicari, directorul directiei judetene de munca
si protectie sociala (respectiv D.G.M.P.S. a municipiului Bucuresti) incheie cu
solicitantul un protocol in care se consemneaza datele din decizia ministrului
muncii si protectiei sociale, sub semnatura partilor. Semnarea protocolului
semnifica insusirea de catre solicitant a inlesnirilor aprobate si a
conditiilor in care au fost acordate.
Protocolul constituie documentul pe baza caruia inlesnirile aprobate devin
efective si se opereaza in evidentele contabile ale creditorului si
debitorului.
12. De la data semnarii protocolului, dispozitiile de incasare introduse de
catre directiile judetene de munca si protectia sociala (respectiv D.G.M.P.S. a
municipiului Bucuresti), potrivit prevederilor legale in vigoare, vor fi
retrase sau, dupa caz, modificate, corespunzator inlesnirilor aprobate.
ANEXA 1
la procedura
--------------------------------------------------------------------------------
| |Data de la | | Numarul | Suma achitata | Sumele
|
| | care se | Suma |dispozitiei|---|------------|
|
| | datorau |datorata| de |Lei| Nr.
|restante|
| Contributii |-in ordine |-in lei-| incasare/ | |documentului| la
|
| |cronologica| | data | | de plata/ | data
|
| | | | | |data platii |cererii
|
|-------------------------------------------------------------------------------
|A. Contributii de | | | | | |
|
| asigurari sociale | | | | | |
|
|...................|...........|........|...........|...|............|........|
|1. | | | | | | |
|2. | | | | | |
|
|... | | | | | |
|
|-------------------|-----------|--------|-----------|---|------------|--------|
|B. Contributii | | | | | |
|
| de 2-4% pentru | | | | | |
|
| Fondul destinat | | | | | |
|
| platii pensiilor | | | | | |
|
| si celorlalte | | | | | |
|
| drepturi de | | | | | |
|
| asigurari sociale | | | | | |
|
| ale agricultorilor| | | | | |
|
|...................|...........|........|...........|...|............|........|
|1. | | | | | |
|
|2. | | | | | |
|
|... | | | | | |
|
|-------------------|-----------|--------|-----------|---|------------|--------|
|C. Contributii | | | | | |
|
| de 3% pentru | | | | | |
|
| pensia | | | | | |
|
| suplimentara | | | | | |
|
|...................|...........|........|...........|...|............|........|
|1. | | | | | |
|
|2. | | | | | |
|
|... | | | | | |
|
|-------------------|-----------|--------|-----------|---|------------|--------|
|D. Contributii de | | | | | |
|
| 5% la Fondul | | | | | |
|
| pentru plata | | | | | |
|
| ajutorului de | | | | | |
|
| somaj | | | | | |
|
|...................|...........|........|...........|...|............|........|
|1. | | | | | |
|
|2. | | | | | |
|
|... | | | | | |
|
|-------------------|-----------|--------|-----------|---|------------|--------|
|E. Contributii de | | | | | |
|
| 1% la Fondul | | | | | |
|
| pentru plata | | | | | |
|
| ajutorului de | | | | | |
|
| somaj | | | | | |
|
|...................|...........|........|...........|...|............|........|
|1. | | | | | |
|
|2. | | | | | |
|
|... | | | | | |
|
|-------------------|-----------|--------|-----------|---|------------|--------|
ANEXA 2
la procedura
--------------------------------------------------------------------------------
|Data de la| | Numarul | Suma achitata |Majorari|precizarea
| care se | Suma |dispozitiei|---|------------|
|inlesniri-
| datorau |datorata| de |Lei| Nr. |restante| lor
|cronologic|-in lei-| incasare/ | |documentului| la
|solicitate
Majorari | | | data | | de plata/ | data | /
la: | | | | |data platii |cererii |termenele
| | | | | | | pentru
| | | | | | |amanari
si
| | | | | | |
esalonari
-----------|----------|--------|-----------|---|------------|--------|----------
A. | | | | | | |
Contributii| | | | | | |
de | | | | | | |
asigurari | | | | | | |
sociale | | | | | | |
...........|..........|........|...........|...|............|........|..........
1. | | | | | | |
2. | | | | | | |
... | | | | | | |
-----------|----------|--------|-----------|---|------------|--------|----------
B. | | | | | | |
Contributii| | | | | | |
de 2-4% | | | | | | |
pentru | | | | | | |
Fondul | | | | | | |
destinat | | | | | | |
platii | | | | | | |
pensiilor | | | | | | |
si | | | | | | |
celorlalte | | | | | | |
drepturi de| | | | | | |
asigurari | | | | | | |
sociale ale| | | | | | |
agricultorilor | | | | | |
...........|..........|........|...........|...|............|........|..........
1. | | | | | | |
2. | | | | | | |
... | | | | | | |
-----------|----------|--------|-----------|---|------------|--------|----------
C. | | | | | | |
Contributii| | | | | | |
de 3% pentru | | | | | |
pensia | | | | | | |
suplimentara | | | | | |
*) | | | | | | |
...........|..........|........|...........|...|............|........|..........
1. | | | | | | |
2. | | | | | | |
... | | | | | | |
-----------|----------|--------|-----------|---|------------|--------|----------
D. | | | | | | |
Contributii| | | | | | |
de 5% la | | | | | | |
Fondul | | | | | | |
pentru plata | | | | | |
ajutorului | | | | | | |
de somaj | | | | | | |
...........|..........|........|...........|...|............|........|..........
1. | | | | | | |
2. | | | | | | |
... | | | | | | |
-----------|----------|--------|-----------|---|------------|--------|----------
E. | | | | | | |
Contributii| | | | | | |
de 1% la | | | | | | |
Fondul | | | | | | |
pentru plata | | | | | |
ajutorului| | | | | | |
de somaj *)| | | | | | |
...........|..........|........|...........|...|............|........|..........
1. | | | | | | |
2. | | | | | | |
... | | | | | | |
-----------|----------|--------|-----------|---|------------|--------|----------
*) Majorarile de intarziere la contributia de 3% si 1% se achita inaintea
depunerii cererii.