ORDIN
Nr. 24 din 21 ianuarie 1997
privind aprobarea Procedurii de solutionare a cererilor pentru acordarea unor
inlesniri la plata obligatiilor datorate bugetului asigurarilor sociale de stat
ACT EMIS DE: MINISTERUL MUNCII SI PROTECTIEI SOCIALE
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 24 din 14 februarie 1997
Ministrul muncii si protectiei sociale,
avand in vedere prevederile art. 82 din Ordonanta Guvernului nr. 11/1996
privind executarea creantelor bugetare, aprobata prin Legea nr. 108/1996, ale
art. 17 din Ordonanta Guvernului nr. 13/1995, astfel cum a fost modificat prin
Ordonanta Guvernului nr. 15/1996 privind intarirea disciplinei
financiar-valutare, aprobata si modificata prin Legea nr. 131/1996, si ale
Hotararii Guvernului nr. 92/1996 privind aprobarea Normelor metodologice pentru
aplicarea prevederilor Ordonantei Guvernului nr. 15/1996 privind intarirea
disciplinei financiar-valutare,
in temeiul art. 5 din Hotararea Guvernului nr. 448/1994 privind organizarea
si functionarea Ministerului Muncii si Protectiei Sociale, republicata,
emite urmatorul ordin:
Art. 1
Se aproba Procedura de solutionare a cererilor pentru acordarea unor
inlesniri la plata obligatiilor datorate bugetului asigurarilor sociale de
stat, prevazuta in anexa care face parte integranta din prezentul ordin.
Art. 2
Directia de metodologie, indrumare si controlul incasarii contributiilor de
asigurari sociale, Corpul de control Fond pentru plata ajutorului de somaj,
Directia generala economico-financiara, directiile teritoriale de munca si
protectie sociala vor aduce la indeplinire prevederile prezentului ordin.
Art. 3
Procedura de solutionare a cererilor pentru acordarea unor inlesniri la
plata obligatiilor datorate bugetului asigurarilor sociale de stat se publica
in Monitorul Oficial al Romaniei.
Art. 4
Ordinul ministrului muncii si protectiei sociale nr. 427/1995 se abroga ca
urmare a preluarii prevederilor Ordonantei Guvernului nr. 34/1995 de catre
Ordonanta Guvernului nr. 11/1996.
Ministrul muncii si
protectiei sociale,
Alexandru Athanasiu
ANEXA 1
PROCEDURA
de solutionare a cererilor pentru acordarea unor inlesniri la plata
obligatiilor datorate bugetului asigurarilor sociale de stat
1. In temeiul art. 82 din Ordonanta Guvernului nr. 11/1996 privind
executarea creantelor bugetare, aprobata prin Legea nr. 108/1996, al art. 17
din Ordonanta Guvernului nr. 13/1995, astfel cum a fost modificat prin
Ordonanta Guvernului nr. 15/1996 privind intarirea disciplinei
financiar-valutare, aprobata si modificata prin Legea nr. 131/1996, platitorii
contributiilor datorate fondurilor aprobate prin Legea bugetului asigurarilor
sociale de stat, denumiti in continuare contribuabili, pot solicita
Ministerului Muncii si Protectiei Sociale aprobarea unor amanari, esalonari,
reduceri sau scutiri la plata obligatiilor datorate bugetului asigurarilor
sociale de stat.
1.1. Nu se acorda inlesniri la plata majorarilor calculate pentru
intarzierea platii contributiilor de 3% pentru pensia suplimentara si de 1% la
Fondul pentru plata ajutorului de somaj, pe care contribuabilii sunt obligati
sa le retina din drepturile achitate salariatilor si sa le vireze organelor de
munca si protectie sociala.
2. Cererile pentru aprobarea inlesnirilor prevazute de Ordonanta Guvernului
nr. 11/1996 si de Ordonanta Guvernului nr. 13/1995, astfel cum a fost
modificata prin Ordonanta Guvernului nr. 15/1996, se depun la directiile
judetene de munca si protectie sociala, respectiv la Directia generala de munca
si protectie sociala a municipiului Bucuresti.
2.1. Prin aceeasi cerere se pot solicita mai multe inlesniri cu privire la
obligatiile catre bugetul asigurarilor sociale de stat.
2.2. Cererea trebuie sa cuprinda urmatoarele elemente principale:
- elementele de identificare a contribuabilului - denumirea, adresa/sediul,
numarul contului (daca sunt mai multe se vor preciza toate) de disponibilitati
si unitatea (unitatile) bancara(e) la care sunt deschise, numele, prenumele si
calitatea celor care reprezinta contribuabilul in relatiile patrimoniale;
- sumele datorate bugetului asigurarilor sociale de stat, distinct, pe
categorii de fonduri (contributii de asigurari sociale de stat, contributia de
2-4%, prevazuta de Legea nr. 80/1992, republicata, si de Hotararea Guvernului
nr. 557/1992, datorata pana la 31 decembrie 1994 si de la 1 ianuarie 1997
conform Legii nr. 73/1996 pentru aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 70/1994
privind impozitul pe profit, contributia de 5% la Fondul pentru plata
ajutorului de somaj, contributia de 3% pentru pensia suplimentara si
contributia de 1% la Fondul pentru plata ajutorului de somaj.
Mentionarea tuturor contributiilor restante prevazute mai sus este
obligatorie, chiar daca se solicita inlesnire la plata numai pentru unele
dintre obligatiile principale restante la data cererii sau pentru contributii
neachitate anterior cererii.
Sumele respective vor fi inscrise cronologic, in functie de momentul cand
se datorau bugetului asigurarilor sociale de stat (conform anexei nr. 1);
- sumele datorate pe fiecare fond in parte, cu titlu de obligatii, si
pentru care, din acestea, se solicita inlesniri (cu precizarea inlesnirilor
solicitate). Se vor preciza termenele pana la care se solicita inlesnirile si
sumele ce vor fi achitate la fiecare scadenta (conform anexei nr. 2);
- data si numarul de inregistrare la directia judeteana de munca si protectie
sociala (respectiv la Directia generala de munca si protectie sociala a
municipiului Bucuresti) a cererii anterioare pentru aprobarea de inlesniri la
plata in temeiul art. 82 din Ordonanta Guvernului nr. 11/1996 si al art. 17 din
Ordonanta Guvernului nr. 13/1995, astfel cum a fost modificat prin Ordonanta
Guvernului nr. 15/1996;
- numarul dosarelor de pensionare depuse de solicitant in ultimele 12 luni
anterioare cererii de aprobare a inlesnirilor;
- motivele pentru care se solicita inlesniri in temeiul Ordonantei
Guvernului nr. 11/1996 si al Ordonantei Guvernului nr. 13/1995, astfel cum a
fost modificata prin Ordonanta Guvernului nr. 15/1996;
- masurile stabilite pentru plata obligatiilor principale datorate, precum
si plata contributiilor curente fata de bugetul asigurarilor sociale de stat;
- data sedintei consiliului de administratie (sau denumirea echivalenta) in
care a fost analizata cererea si s-a hotarat solicitarea inlesnirilor la plata
obligatiilor;
- semnaturile persoanelor care angajeaza unitatea solicitanta si stampila
acesteia.
2.3. La cerere se vor anexa:
- ultimul bilant contabil anterior depunerii cererii;
- situatia creditelor obtinute pana la data cererii si nerambursate;
- situatia privind rezultatele financiare la zi;
- situatia obligatiilor fiscale neonorate;
- certificatul eliberat de Oficiul Registrului comertului - anexa nr. 6 la
Normele metodologice nr. 45.184/1996, publicate in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 106 din 24 mai 1996.
In lipsa elementelor prevazute la pct. 2.2. si a anexelor prevazute la pct.
2.3., cererea nu va fi inregistrata la directia judeteana de munca si protectie
sociala (respectiv la Directia generala de munca si protectie sociala a
municipiului Bucuresti).
Se recomanda sa se mentioneze in cerere si alte elemente si sa se anexeze
orice alte documente considerate utile pentru solutionarea cererii.
Organele sindicale semnatare ale contractului colectiv de munca vor fi
informate in legatura cu cererea de aprobare a unor inlesniri la plata.
Pentru creantele bugetare pentru care s-au depus cereri de inlesniri la
plata, executarea silita nu va fi pornita sau nu va fi continuata, dupa caz,
pana la data comunicarii modului de solutionare a acestora.
3. La primirea cererii, directia de munca si protectie sociala, respectiv
Directia generala de munca si protectie sociala a municipiului Bucuresti, o
inregistreaza intr-un registru special, cu rubricatia stabilita de Ministerul
Muncii si Protectiei Sociale prin circulara.
Directorul directiei judetene de munca si protectie sociala, respectiv al
Directiei generale de munca si protectie sociala a municipiului Bucuresti,
dispune corpurilor de control specializate, de asigurari sociale si somaj, verificarea
cererilor in termen de 30 de zile lucratoare de la depunere.
In cazuri temeinic motivate, directorul poate prelungi cu 10 zile
calendaristice termenul de verificare a cererilor inregistrate.
3.1. Cu ocazia verificarii se au in vedere:
- realitatea datelor prezentate in cererea de acordare a unor inlesniri la
plata obligatiilor cuvenite bugetului asigurarilor sociale de stat;
solicitantii sunt obligati sa prezinte toate actele si explicatiile necesare
verificarii. Refuzul de prezentare a documentelor sau prezentarea unor
documente incomplete poate motiva propunerea de respingere a cererii.
In cazul constatarii unor neconcordante se vor efectua corectiile necesare,
care se mentioneaza in procesul-verbal;
- respectarea de catre solicitant a reglementarilor legale in vigoare
privind disciplina financiara;
- situatia creditelor angajate de solicitant;
- respectarea de catre solicitant a termenelor de plata a contributiilor
curente, in care sens este necesar ca cererea sa contina masuri concrete. Lipsa
acestora sau netemeinicia lor poate constitui motiv pentru respingerea cererii.
In cazul in care se constata nevirarea unor sume reprezentand contributiile
de 3% pentru pensia suplimentara si de 1% la Fondul pentru plata ajutorului de
somaj si majorarile aferente, directorul directiei judetene de munca si
protectie sociala sau, dupa caz, al Directiei generale de munca si protectie
sociala a municipiului Bucuresti, dispune restituirea cererii;
- existenta unor programe de restructurare in derulare, aprobate conform
reglementarilor in vigoare;
- orice elemente care pot contribui la formularea propunerii de aprobare
sau de respingere a cererii.
Rezultatele se inscriu intr-un proces-verbal, care se semneaza de organul
de control si de reprezentantii autorizati ai solicitantului.
3.2. Pe baza cererii, a documentelor anexate si a procesului-verbal de
verificare, directorul directiei judetene de munca si protectie sociala sau,
dupa caz, al Directiei generale de munca si protectie sociala a municipiului
Bucuresti, intocmeste un referat cu concluzii si propuneri de solutionare
motivate.
Referatul, semnat de director si de directorul adjunct de specialitate, se
inainteaza Ministerului Muncii si Protectiei Sociale, in termen de 5 zile
lucratoare de la terminarea verificarii prevazute la punctul 3.1, insotit de
cererea solicitantului pentru acordarea unor inlesniri si de procesul-verbal cu
rezultatele verificarii.
Dupa solutionare, documentele se restituie directiei judetene de munca si
protectie sociala, respectiv Directiei generale de munca si protectie sociala a
municipiului Bucuresti.
4. Ministrul muncii si protectiei sociale solutioneaza cererile privind
inlesnirile la plata majorarilor de intarziere cuvenite bugetului asigurarilor
sociale de stat.
4.1. In vederea aprobarii sau respingerii cererii, corpurile de control in
domeniul asigurarilor sociale si somaj din Ministerul Muncii si Protectiei
Sociale, cu avizul secretarului de stat coordonator, prezinta ministrului
propuneri motivate.
4.2. Ministrul muncii si protectiei sociale poate delega, prin ordin, pe
secretarii de stat care coordoneaza executia fondurilor cuprinse in bugetul
asigurarilor sociale de stat sa solutioneze cereri privind acordarea de inlesniri
la plata majorarilor de intarziere.
5. Cererile privind acordarea de inlesniri la plata obligatiilor catre
bugetul asigurarilor sociale de stat se solutioneaza in termen de 10 zile de la
inregistrarea lor la Ministerul Muncii si Protectiei Sociale.
Solutiile date cererilor privind acordarea de inlesniri la plata
obligatiilor catre bugetul asigurarilor sociale de stat se comunica
solicitantilor prin directiile judetene de munca si protectie sociala,
respectiv prin Directia generala de munca si protectie sociala a municipiului
Bucuresti.
In cazuri temeinic motivate, la propunerea secretarului de stat
coordonator, ministrul muncii si protectiei sociale poate aproba prelungirea
termenului cu inca 10 zile.
6. Amanarea sau esalonarea platii obligatiilor catre bugetul asigurarilor
sociale de stat se poate aproba pe o perioada de 1-3 ani, cu o perioada de
gratie de pana la un an.
7. Inlesnirea la plata aprobata isi pierde valabilitatea si nu produce
efecte, daca nu a fost respectate conditiile in care a fost data; o noua cerere
de aprobare a unor inlesniri la plata obligatiilor datorate nu poate fi depusa
in timp de 3 luni de la data constatarii nerespectarii conditiilor in care a
fost aprobata cererea anterioara.
8. Ministerul Muncii si Protectiei Sociale si directiile judetene de munca
si protectie sociala, respectiv Directia generala de munca si protectie sociala
a municipiului Bucuresti, organizeaza evidenta si controlul asupra modului de
respectare a conditiilor stabilite la acordarea inlesnirilor respective.
9. Ministerul Muncii si Protectiei Sociale incheie cu solicitantii o nota
privind analiza cererii de acordare a inlesnirilor la plata obligatiilor
datorate bugetului asigurarilor sociale de stat. Semnarea acestei note semnifica
insusirea de catre solicitant a inlesnirilor aprobate si a conditiilor in care
au fost acordate. Nota privind analiza cererii constituie documentul pe baza
caruia inlesnirile aprobate devin efective si se opereaza in evidentele
contabile. Solutiile consemnate in nota se aduc la cunostinta solicitantului si
directiilor teritoriale de munca si protectie sociala printr-o comunicare.
10. De la data semnarii protocolului, dispozitiile de incasare introduse de
catre directiile judetene de munca si protectie sociala, respectiv de catre
Directia generala de munca si protectie sociala a municipiului Bucuresti,
potrivit prevederilor legale in vigoare, vor fi retrase sau, dupa caz,
modificate, corespunzator inlesnirilor aprobate.
ANEXA 1
la procedura
----------------------------------------------------------------------------
| Data | | | Suma achitata |
| de la care | | |________________|Sumele
| se datorau | Suma | Numarul | | nr. |restante
Contributii | - in ordine |datorata| dispozitiei| |documentului| la data
| cronologica |- lei - |incasare/ |lei| de plata/ | cererii
| | | data | | data |
| | | | | platii |
--------------|-------------|--------|------------|---|------------|--------
A. Contributii| | | | | |
de asigurari | | | | | |
sociale de | | | | | |
stat | | | | | |
--------------|-------------|--------|------------|---|------------|--------
1. | | | | | |
2. | | | | | |
. | | | | | |
. | | | | | |
--------------|-------------|--------|------------|---|------------|--------
B. Contributii| | | | | |
de 2 - 4% | | | | | |
la Fondul | | | | | |
de pensii si | | | | | |
asigurari | | | | | |
sociale ale | | | | | |
agricultorilor| | | | | |
--------------|-------------|--------|------------|---|------------|--------
1. | | | | | |
2. | | | | | |
. | | | | | |
. | | | | | |
--------------|-------------|--------|------------|---|------------|--------
C. Contributii| | | | | |
de 3% pentru | | | | | |
pensia | | | | | |
suplimentara | | | | | |
--------------|-------------|--------|------------|---|------------|--------
1. | | | | | |
2. | | | | | |
. | | | | | |
. | | | | | |
--------------|-------------|--------|------------|---|------------|--------
C. Contributii| | | | | |
de 5% la | | | | | |
Fondul pentru | | | | | |
plata | | | | | |
ajutorului | | | | | |
de somaj | | | | | |
--------------|-------------|--------|------------|---|------------|--------
1. | | | | | |
2. | | | | | |
. | | | | | |
. | | | | | |
--------------|-------------|--------|------------|---|------------|--------
E. Contributii| | | | | |
de 1 % la | | | | | |
Fondul pentru | | | | | |
plata | | | | | |
ajutorului | | | | | |
de somaj | | | | | |
--------------|-------------|--------|------------|---|------------|--------
1. | | | | | |
2. | | | | | |
. | | | | | |
. | | | | | |
______________|_____________|________|____________|___|____________|________
ANEXA 2
la procedura
___________________________________________________________________________
| Data | | Numarul | Suma achitata |
| de la care | Suma |dispozitiei |--------------------|
Majorari | se datorau | datorata | de | | nr. |
|- in ordine | - lei - | incasare/ | | documentului |
| cronologica | | data |-lei-| de plata/ |
| | | | | data |
| | | | | platii |
_______________|_____________|__________|_____________|_____|______________|
____________________________
| Majorarile | Precizarea |
| restante | inlesnirilor |
| la data | solicitate/ |
| cererii | termenele |
| | pentru |
| | amanari |
| | esalonari |
=>|------------|---------------|
| | |
| | |
| | |
|____________|_______________|
___________________________________________________________________________
A. Contributii | | | | | |
de asigurari | | | | | |
sociale | | | | | |
---------------|-------------|--------|-------------|-------|--------------|
|------------|---------------|
| | |
| | |
| | |
|------------|---------------|
---------------|-------------|--------|-------------|-------|--------------|
1. | | | | | |
2. | | | | | |
. | | | | | |
. | | | | | |
---------------|-------------|--------|-------------|-------|--------------|
|------------|---------------|
| | |
| | |
| | |
| | |
|------------|---------------|
---------------|-------------|--------|-------------|-------|--------------|
B. Contributii | | | | | |
de 2 - 4% | | | | | |
la Fondul | | | | | |
de pensii | | | | | |
si asigurari | | | | | |
sociale ale | | | | | |
agricultorilor | | | | | |
---------------|-------------|--------|-------------|-------|--------------|
|------------|---------------|
| | |
| | |
| | |
|------------|---------------|
---------------|-------------|--------|-------------|-------|--------------|
1. | | | | | |
2. | | | | | |
. | | | | | |
. | | | | | |
---------------|-------------|--------|-------------|-------|--------------|
|------------|---------------|
| | |
| | |
| | |
| | |
|------------|---------------|
-------------|-------------|----------|-------------|-------|--------------|
D.Contributii| | | | | |
de 5% la | | | | | |
Fondul pentru| | | | | |
plata | | | | | |
ajutorului de| | | | | |
somaj | | | | | |
-------------|-------------|----------|-------------|-------|--------------|
|------------|---------------|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
|------------|---------------|
---------------|-------------|--------|-------------|-------|--------------|
1. | | | | | |
2. | | | | | |
. | | | | | |
. | | | | | |
---------------|-------------|--------|-------------|-------|--------------|
|------------|---------------|
| | |
| | |
| | |
| | |
|------------|---------------|
---------------|-------------|--------|-------------|-------|--------------|
C. Contributii | | | | | |
de 3% pentru | | | | | |
pensia | | | | | |
suplimentara | | | | | |
---------------|-------------|--------|-------------|-------|--------------|
|------------|---------------|
| | |
| | |
| | |
| | |
|------------|---------------|
---------------|-------------|--------|-------------|-------|--------------|
1. | | | | | |
2. | | | | | |
. | | | | | |
. | | | | | |
---------------|-------------|--------|-------------|-------|--------------|
|------------|---------------|
| | |
| | |
| | |
| | |
|------------|---------------|
---------------|-------------|--------|-------------|-------|--------------|
E. Contributii | | | | | |
de 1% la | | | | | |
Fondul pentru | | | | | |
plata | | | | | |
ajutorului | | | | | |
de somaj | | | | | |
---------------|-------------|--------|-------------|-------|--------------|
|------------|---------------|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |
|------------|---------------|
---------------|-------------|--------|-------------|-------|--------------|
1. | | | | | |
2. | | | | | |
. | | | | | |
. | | | | | |
---------------|-------------|--------|-------------|-------|--------------|
|------------|---------------|
| | |
| | |
| | |
| | |
| | |