ORDIN
Nr. 806 din 3 noiembrie 1997
privind aprobarea Procedurii de acordare a unor inlesniri la plata obligatiilor
datorate bugetului asigurarilor sociale de stat
ACT EMIS DE: MINISTERUL MUNCII SI PROTECTIEI SOCIALE
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 339 din 3 decembrie 1997
Ministrul muncii si protectiei sociale,
avand in vedere prevederile art. 82 din Ordonanta Guvernului nr. 11/1996
privind executarea creantelor bugetare, aprobata si modificata prin Legea nr.
108/1996, modificat si completat prin Ordonanta Guvernului nr. 53/1997,
in temeiul art. 5 din Hotararea Guvernului nr. 448 din 29 iulie 1994
privind organizarea si functionarea Ministerului Muncii si Protectiei Sociale,
modificata si completata prin Hotararea Guvernului nr. 59/1997,
emite urmatorul ordin:
Art. 1
Se aproba Procedura de acordare a unor inlesniri la plata obligatiilor
datorate bugetului asigurarilor sociale de stat.
Art. 2
Directia generala de control, Directia generala asigurari sociale, pensii
de stat, agricultori si tratament balnear, Directia generala forta de munca si
somaj, directiile generale de munca si protectie sociala judetene, respectiv
Directia generala de munca si protectie sociala a municipiului Bucuresti, vor
lua masuri pentru aducerea la indeplinire a prevederilor prezentului ordin.
Art. 3
Pe data publicarii prezentului ordin in Monitorul Oficial al Romaniei
inceteaza aplicabilitatea prevederilor Ordinului ministrului muncii si
protectiei sociale nr. 24 din 21 ianuarie 1997.
Ministrul muncii si
protectiei sociale,
Alexandru Athanasiu
PROCEDURA
de acordare a unor inlesniri la plata obligatiilor datorate bugetului
asigurarilor sociale de stat
1. In temeiul art. 82 din Ordonanta Guvernului nr. 11/1996 privind
executarea creantelor bugetare, aprobata si modificata prin Legea nr. 108/1996,
modificat si completat prin Ordonanta Guvernului nr. 53/1997, Ministerul Muncii
si Protectiei Sociale poate acorda unele inlesniri la plata obligatiilor
datorate de catre agentii economici bugetului asigurarilor sociale de stat si
bugetelor celorlalte fonduri aprobate prin legea bugetului asigurarilor sociale
de stat.
Nu se acorda inlesniri la plata obligatiilor bugetare calculate si retinute
prin stopaj la sursa din drepturile salariale, precum si la majorarile si
penalitatile aferente.
2. Cererile pentru aprobarea inlesnirilor se depun la directiile generale
de munca si protectie sociala judetene, respectiv la Directia generala de munca
si protectie sociala a municipiului Bucuresti.
2.1. Prin aceeasi cerere se pot solicita mai multe inlesniri cu privire la
obligatiile catre bugetul asigurarilor sociale de stat.
2.2. Dosarul privind cererea de inlesniri la plata obligatiilor catre
bugetul asigurarilor sociale de stat trebuie sa cuprinda urmatoarele elemente
principale:
- elementele de identificare a contribuabilului: denumirea, adresa/sediul,
numarul contului de disponibilitati (daca sunt mai multe se vor preciza toate)
si unitatea (unitatile) bancara(e) la care sunt deschise; numele, prenumele si
calitatea celor care reprezinta contribuabilul in relatiile patrimoniale;
- sumele datorate bugetului asigurarilor sociale de stat si bugetelor
celorlalte fonduri aprobate prin legea bugetului asigurarilor sociale de stat
(conform anexei), distinct, pe categorii de fonduri. Mentionarea tuturor
contributiilor restante este obligatorie, chiar daca se solicita inlesnire la
plata numai pentru unele dintre obligatiile principale restante la data
cererii;
- natura inlesnirilor solicitate si o succinta prezentare a posibilitatilor
de realizare a programului propus pentru stingerea debitelor;
- in cazul in care s-au mai depus cereri pentru aprobarea de inlesniri in
temeiul art. 82 din Ordonanta Guvernului nr. 11/1996, se vor mentiona datele si
numerele de inregistrare la directia generala de munca si protectie sociala
judeteana, respectiv la Directia generala de munca si protectie sociala a
municipiului Bucuresti, ale acestor cereri;
- in cazul in care s-au aprobat inlesniri, in comunicarea de aprobare se
vor face referiri la modul in care s-au respectat conditiile mentionate;
- numarul dosarelor de pensionare si pentru inscrierea la somaj, depuse de
solicitant in ultimele 12 luni anterioare cererii de aprobare a inlesnirilor;
- situatia platii contributiilor curente fata de bugetul asigurarilor
sociale de stat;
- data sedintei consiliului de administratie (sau denumirea echivalenta),
in care a fost analizata cererea si s-a hotarat solicitarea inlesnirilor la
plata obligatiilor; semnaturile persoanelor care angajeaza unitatea solicitanta
si stampila acesteia;
- ultimul bilant contabil, anterior depunerii cererii;
- situatia creditelor obtinute pana la data cererii si nerambursate;
- situatia privind rezultatele financiare la zi;
- situatia obligatiilor fiscale neonorate;
- certificatul eliberat de Oficiul Registrului comertului - anexa nr. 6 la
Normele metodologice nr. 45.184/1996, publicate in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 106 din 24 mai 1996;
- comunicarea Fondului Proprietatii de Stat privind statutul
economico-juridic al contribuabilului (restructurare, lichidare).
Se recomanda sa se mentioneze orice alte elemente si documente considerate
utile pentru solutionarea cererii.
In lipsa elementelor prevazute la pct. 2.2., cererea nu va fi inregistrata
la directia generala de munca si protectie sociala judeteana, respectiv la
Directia generala de munca si protectie sociala a municipiului Bucuresti.
2.3. Inlesnirile la plata pot fi solicitate si acordate atat inaintea
inceperii executarii silite, cat si in timpul efectuarii acesteia.
Pentru creantele bugetare pentru care s-au depus cereri de inlesniri la
plata, executarea silita nu va fi pornita sau nu va fi continuata, dupa caz,
pana la data comunicarii modului de solutionare a acestora.
3. La primirea cererii, directia generala de munca si protectie sociala
judeteana, respectiv Directia generala de munca si protectie sociala a
municipiului Bucuresti, inregistreaza cererea intr-un registru special, cu
rubricatia stabilita, prin circulara, de catre Ministerul Muncii si Protectiei
Sociale.
4. Pentru stabilirea corecta a sumelor datorate si cunoasterea altor
aspecte necesare luarii deciziei, directorul general al directiei generale de
munca si protectie sociala judetene, respectiv al Directiei generale de munca
si protectie sociala a municipiului Bucuresti, dispune efectuarea de controale
la agentii economici care au depus cereri, in vederea acordarii de inlesniri.
4.1. Cu ocazia verificarii se au in vedere:
- realitatea datelor prezentate in cererea de acordare a unor inlesniri la
plata obligatiilor cuvenite bugetului asigurarilor sociale de stat;
solicitantii sunt obligati sa prezinte toate actele si explicatiile necesare
verificarii;
- respectarea de catre solicitant a reglementarilor legale in vigoare
privind disciplina financiara;
- situatia creditelor angajate de solicitant;
- respectarea, de catre solicitant, a termenelor de plata a contributiilor
curente;
- existenta unor programe de restructurare in derulare, aprobate conform
reglementarilor in vigoare;
- orice elemente care pot contribui la formularea propunerii de aprobare
sau de respingere a cererii.
4.2. Rezultatele verificarii se inscriu in procesul-verbal de control.
In cazul constatarii unor neconcordante, se vor efectua corectiile
necesare, care se mentioneaza in procesul-verbal.
Refuzul de prezentare a documentelor sau prezentarea unor documente
incomplete poate motiva propunerea de respingere a cererii.
4.3. Constatarea nevirarii contributiilor de 3% pentru pensia suplimentara
si de 1% la Fondul pentru plata ajutorului de somaj, precum si a majorarilor
aferente, constituie motiv de respingere a cererii. Directorul general al
directiei generale de munca si protectie sociala judetene sau, dupa caz, al
Directiei generale de munca si protectie sociala a municipiului Bucuresti
dispune restituirea dosarului.
5. Pe baza cererii, a documentelor anexate si a procesului-verbal de
control se intocmeste un referat cu concluzii si propuneri de solutionare.
Pentru agentii economici, ale caror cereri de inlesnire la plata se
solutioneaza la nivelul Ministerului Muncii si Protectiei Sociale, referatul,
semnat de directorul general, insotit de cererea solicitantului si de
procesul-verbal cu rezultatele verificarii se inainteaza, in termen de 30 zile
de la data depunerii cererii de inlesnire, la Directia generala de control din
cadrul Ministerului Muncii si Protectiei Sociale.
6. Dupa verificarea si analiza documentelor, Directia generala de control
supune cererile temeinic justificate spre aprobare ministrului muncii si
protectiei sociale.
7. Ministrul muncii si protectiei sociale solutioneaza cererile privind
inlesnirile la plata obligatiilor catre bugetul asigurarilor sociale de stat.
8. Ministrul muncii si protectiei sociale poate delega prin ordin, pentru
solutionarea cererilor privind acordarea de inlesniri la plata:
a) pe secretarii de stat care coordoneaza executia bugetelor fondurilor
aprobate prin legea bugetului asigurarilor sociale de stat, pentru debite
principale ce depasesc 1 miliard lei, distinct pe categorii de fonduri;
b) pe directorul general al directiei generale de munca si protectie
sociala judetene, respectiv al Directiei generale de munca si protectie sociala
a municipiului Bucuresti, pentru debite principale de pana la 1 miliard lei,
distinct pe categorii de fonduri.
9. Cererile care nu intrunesc conditiile prevazute de lege se restituie
solicitantilor, cu motivatia corespunzatoare, prin intermediul directiilor
generale de munca si protectie sociala judetene, respectiv al Directiei
generale de munca si protectie sociala a municipiului Bucuresti.
10. Solutiile date cererilor privind acordarea de inlesniri la plata
obligatiilor catre bugetul asigurarilor sociale de stat se comunica
solicitantilor prin intermediul directiilor generale de munca si protectie
sociala judetene, respectiv al Directiei generale de munca si protectie sociala
a municipiului Bucuresti, in termen de 30 de zile de la data:
a) depunerii cererii de inlesnire la directiile generale de munca si
protectie sociala judetene, respectiv la Directia generala de munca si
protectie sociala a municipiului Bucuresti, pentru cererile care intra in
competenta de solutionare a acestora;
b) inregistrarii cererii la Ministerul Muncii si Protectiei Sociale, pentru
cererile care se solutioneaza la nivelul ministerului.
11. Agentul economic beneficiaza de inlesnirile acordate, cu conditia
depunerii, in termen de pana la 10 zile de la data comunicarii, a unei garantii
bancare echivalente a doua rate de esalonare.
12. Inlesnirile la plata obligatiilor catre bugetul asigurarilor sociale de
stat se pot acorda cu o perioada de gratie de pana la 6 luni, care este inclusa
in perioada pentru care s-au acordat inlesniri.
12.1. Pe perioada acordarii inlesnirilor se datoreaza majorarile stabilite
si calculate potrivit dispozitiilor legale in vigoare.
12.2. Pe perioada pentru care s-au acordat inlesniri, cursul prescriptiei
se suspenda.
13. Inlesnirile aprobate isi pierd valabilitatea si nu produc efecte, daca
nu au fost respectate conditiile in care au fost date; o noua cerere de
aprobare a unor inlesniri la plata obligatiilor datorate nu poate fi depusa
timp de 3 luni de la data constatarii nerespectarii conditiilor in care a fost
aprobata cererea anterioara.
14. Ministerul Muncii si Protectiei Sociale si directiile generale de munca
si protectie sociala judetene, respectiv Directia generala de munca si
protectie sociala a municipiului Bucuresti, organizeaza evidenta si controlul
asupra modului de respectare a conditiilor stabilite la acordarea inlesnirilor
respective.
ANEXA
la procedura
DIRECTIA GENERALA DE MUNCA SI PROTECTIE SOCIALA A
JUDETULUI .......... RESPECTIV A MUNICIPIULUI BUCURESTI
----------------------------------------------------------------------
| | | Suma pentru | Suma / termene |
| | Suma datorata | care se solicita| pentru amanari |
| | | inlesnirea | si esalonari |
| Fondul |-----------------|-----------------|-----------------|
| | | | | | | | | | |
| | I | II | III | I | II | III | I | II | III |
| | | | | | | | | | |
|--------------|-----|-----|-----|-----|-----|-----|-----|-----|-----|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
|--------------|-----|-----|-----|-----|-----|-----|-----|-----|-----|
| A. | | | | | | | | | |
| Contributii | | | | | | | | | |
| de asigurari | | | | | | | | | |
| sociale | | | | | | | | | |
|--------------|-----|-----|-----|-----|-----|-----|-----|-----|-----|
| B. | | | | | | | | | |
| Contributii | | | | | | | | | |
| de 5% | | | | | | | | | |
| la Fondul | | | | | | | | | |
| pentru plata | | | | | | | | | |
| ajutorului | | | | | | | | | |
| de somaj | | | | | | | | | |
|--------------|-----|-----|-----|-----|-----|-----|-----|-----|-----|
| C. | | | | | | | | | |
| Contributii | | | | | | | | | |
| la Fondul | | | | | | | | | |
| de pensii si | | | | | | | | | |
| si asigurari | | | | | | | | | |
| sociale ale | | | | | | | | | |
|agricultorilor| | | | | | | | | |
----------------------------------------------------------------------
NOTA:
Semnificatia coloanelor I, II si III din tabel:
I = contributie datorata
II = majorari aferente
III = total