ORDIN
Nr. 105 din 25 februarie 1999
privind aprobarea Procedurii de acordare a unor inlesniri la plata obligatiilor
datorate bugetului asigurarilor sociale de stat
ACT EMIS DE: MINISTERUL MUNCII SI PROTECTIEI SOCIALE
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 222 din 20 mai 1999
Ministrul muncii si protectiei sociale,
avand in vedere prevederile art. 82 din Ordonanta Guvernului nr. 11/1996
privind executarea creantelor bugetare, aprobata si modificata prin Legea nr.
108/1996, modificata si completata prin Ordonanta Guvernului nr. 53/1997,
in temeiul art. 5 din Hotararea Guvernului nr. 448/1994 privind organizarea
si functionarea Ministerului Muncii si Protectiei Sociale, republicata, cu
modificarile si completarile ulterioare,
emite urmatorul ordin:
Art. 1
Se aproba Procedura de acordare a unor inlesniri la plata obligatiilor
datorate bugetului asigurarilor sociale de stat.
Art. 2
Directia programe asigurari sociale si pensii, directiile generale de munca
si protectie sociala judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, vor lua
masuri pentru aducerea la indeplinire a prevederilor prezentului ordin.
Art. 3
Pe data publicarii prezentului ordin in Monitorul Oficial al Romaniei isi
inceteaza aplicabilitatea prevederile Ordinului ministrului muncii si
protectiei sociale nr. 806/1997, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 339 din 3 decembrie 1997.
Ministrul muncii si protectiei sociale,
Alexandru Athanasiu
PROCEDURA
de acordare a unor inlesniri la plata obligatiilor datorate bugetului
asigurarilor sociale de stat
1. In temeiul art. 82 din Ordonanta Guvernului nr. 11/1996 privind
executarea creantelor bugetare, aprobata si modificata prin Legea nr. 108/1996,
modificata si completata prin Ordonanta Guvernului nr. 53/1997, Ministerul
Muncii si Protectiei Sociale poate acorda unele inlesniri la plata obligatiilor
datorate de catre angajatori bugetului asigurarilor sociale de stat.
Nu se acorda inlesniri la plata obligatiilor bugetare calculate si retinute
prin stopaj la sursa din drepturile salariale.
2. Cererile pentru aprobarea inlesnirilor la plata obligatiilor datorate
bugetului asigurarilor sociale de stat se depun la directiile generale de munca
si protectie sociala judetene, respectiv a municipiului Bucuresti.
2.1. Prin aceeasi cerere se pot solicita mai multe inlesniri cu privire la
obligatiile catre bugetul asigurarilor sociale de stat.
2.2. Dosarul privind cererea pentru acordarea inlesnirilor la plata
obligatiilor datorate bugetului asigurarilor sociale de stat trebuie sa
cuprinda urmatoarele elemente principale:
- elementele de identificare a contribuabilului: denumirea, adresa/sediul,
numarul contului de disponibilitati (daca sunt mai multe, se vor preciza toate)
si unitatea (unitatile) bancara (bancare) la care sunt deschise; numele,
prenumele si calitatea celor care reprezinta contribuabilul in relatiile
patrimoniale;
- sumele datorate bugetului asigurarilor sociale de stat, distinct, pe
categorii de contributii. Mentionarea tuturor contributiilor restante este
obligatorie, chiar daca se solicita inlesnire la plata numai pentru unele
dintre obligatiile principale restante la data cererii;
- natura inlesnirilor solicitate si o succinta prezentare a posibilitatilor
de realizare a programului propus pentru stingerea debitelor;
- datele si numerele de inregistrare ale cererilor la directia generala de
munca si protectie sociala judeteana, respectiv a municipiului Bucuresti, in
cazul in care s-au mai depus astfel de cereri;
- referiri la modul in care s-au respectat conditiile mentionate, stipulate
in comunicarea de aprobare, in cazul in care s-au aprobat inlesniri la plata
obligatiilor;
- numarul dosarelor de pensionare si al celor pentru inscrierea la somaj,
depuse de solicitant in ultimele 12 luni anterioare depunerii cererii;
- situatia platii contributiilor curente fata de bugetul asigurarilor
sociale de stat;
- data sedintei consiliului de administratie (sau denumirea echivalenta),
in care a fost analizata cererea si s-a hotarat solicitarea inlesnirilor la
plata obligatiilor datorate bugetului asigurarilor sociale de stat; semnaturile
persoanelor care angajeaza unitatea solicitanta si stampila acesteia;
- ultimul bilant contabil, anterior depunerii cererii;
- situatia creditelor obtinute pana la data depunerii cererii si
nerambursate;
- situatia privind rezultatele financiare la zi;
- situatia obligatiilor fiscale neonorate;
- certificatul eliberat de oficiul registrului comertului, conform
modelului prezentat in anexa nr. 6 la Normele metodologice nr. 45.184/1996,
publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 106 din 24 mai 1996;
- comunicarea Fondului Proprietatii de Stat privind statutul
economico-juridic al contribuabilului (restructurare, lichidare).
Se recomanda sa se mentioneze orice alte elemente si documente considerate
utile pentru solutionarea cererii.
In lipsa elementelor prevazute la pct. 2.2, cererea nu va fi inregistrata
la directia generala de munca si protectie sociala judeteana, respectiv a
municipiului Bucuresti.
2.3. Inlesnirile la plata obligatiilor datorate bugetului asigurarilor
sociale de stat pot fi solicitate si acordate atat inaintea inceperii
executarii silite, cat si in timpul efectuarii acesteia.
Pentru creantele bugetare pentru care s-au depus cereri pentru acordarea de
inlesniri la plata obligatiilor datorate bugetului asigurarilor sociale de stat
executarea silita nu va fi pornita sau nu va fi continuata, dupa caz, pana la
data comunicarii modului de solutionare a acestora.
3. La primirea cererii pentru acordarea de inlesniri la plata obligatiilor datorate
bugetului asigurarilor sociale de stat directia generala de munca si protectie
sociala judeteana, respectiv a municipiului Bucuresti, o inregistreaza intr-un
registru special, cu rubricatia stabilita prin circulara de catre Ministerul
Muncii si Protectiei Sociale.
4. Pentru stabilirea corecta a sumelor datorate si cunoasterea altor
aspecte necesare luarii deciziei directorul general al directiei generale de
munca si protectie sociala judetene, respectiv a municipiului Bucuresti,
dispune efectuarea de controale la angajatorii care au depus cereri pentru
acordarea de inlesniri la plata obligatiilor datorate bugetului asigurarilor
sociale de stat.
4.1. Cu ocazia controalelor se au in vedere:
- realitatea datelor prezentate in cererea pentru acordarea de inlesniri la
plata obligatiilor datorate bugetului asigurarilor sociale de stat;
solicitantii sunt obligati sa prezinte toate actele si explicatiile necesare
verificarii;
- respectarea de catre solicitant a reglementarilor legale in vigoare
privind disciplina financiara;
- situatia creditelor angajate de solicitant;
- respectarea de catre solicitant a termenelor de plata a contributiilor
curente;
- existenta unor programe de restructurare in derulare, aprobate conform
reglementarilor in vigoare;
- orice elemente care pot contribui la formularea propunerii de aprobare
sau de respingere a cererii.
4.2. Rezultatele verificarii se inscriu in procesul-verbal de control.
In cazul constatarii unor neconcordante, se vor efectua corectiile
necesare, care se mentioneaza in procesul-verbal.
Refuzul de prezentare a documentelor sau prezentarea unor documente
incomplete poate motiva propunerea de respingere a cererii pentru acordarea de
inlesniri la plata obligatiilor datorate bugetului asigurarilor sociale de
stat.
4.3. Constatarea nevirarii contributiei de 3% pentru pensia suplimentara
constituie motiv de respingere a cererii pentru acordarea de inlesniri la plata
obligatiilor datorate bugetului asigurarilor sociale de stat. Directorul
general al directiei generale de munca si protectie sociala judetene, respectiv
a municipiului Bucuresti, dispune restituirea dosarului.
5. Pe baza cererii pentru acordarea de inlesniri la plata obligatiilor
datorate bugetului asigurarilor sociale de stat, a documentelor anexate si a
procesului-verbal de control se intocmeste un referat cu concluzii si propuneri
de solutionare.
Pentru angajatorii cu debite de peste un miliard lei, ale caror cereri se
solutioneaza la nivelul Ministerului Muncii si Protectiei Sociale, referatul,
semnat de directorul general, insotit de cererea solicitantului si de
procesul-verbal cu rezultatele verificarii, se inainteaza in termen de 30 de
zile de la data depunerii cererii la Directia programe asigurari sociale si
pensii din cadrul Ministerului Muncii si Protectiei Sociale.
6. Dupa verificarea si analizarea documentelor, Directia programe asigurari
sociale si pensii supune cererile pentru acordarea de inlesniri la plata
obligatiilor datorate bugetului asigurarilor sociale de stat, temeinic
justificate, spre avizare secretarului de stat care coordoneaza executia
bugetului asigurarilor sociale de stat. Dupa avizare, referatul privind
propunerile de acordare a inlesnirilor la plata se inainteaza spre aprobare
ministrului muncii si protectiei sociale.
7. Ministrul muncii si protectiei sociale solutioneaza cererile pentru
acordarea inlesnirilor la plata obligatiilor datorate bugetului asigurarilor
sociale de stat.
8. Ministrul muncii si protectiei sociale il poate delega, prin ordin,
pentru solutionarea cererilor pentru acordarea inlesnirilor la plata
obligatiilor datorate bugetului asigurarilor sociale de stat, pe directorul
general al directiei generale de munca si protectie sociala judetene, respectiv
a municipiului Bucuresti, pentru debite principale de pana la un miliard lei,
distinct pe categorii de contributii.
9. Cererile pentru acordarea inlesnirilor la plata obligatiilor datorate
bugetului asigurarilor sociale de stat, care nu intrunesc conditiile prevazute
de lege, se restituie solicitantilor, cu motivatia corespunzatoare, prin
intermediul directiilor generale de munca si protectie sociala judetene,
respectiv a municipiului Bucuresti.
10. Solutiile date cererilor pentru acordarea inlesnirilor la plata
obligatiilor datorate bugetului asigurarilor sociale de stat se comunica
solicitantilor prin intermediul directiilor generale de munca si protectie
sociala judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, in termen de 30 de zile
de la data:
a) depunerii cererii la directiile generale de munca si protectie sociala
judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, pentru cererile care intra in
competenta de solutionare a acestora;
b) inregistrarii cererii la Ministerul Muncii si Protectiei Sociale, pentru
cererile care se solutioneaza la nivelul ministerului.
11. Angajatorul beneficiaza de inlesnirile la plata acordate, cu conditia
depunerii, pana cel tarziu in ultima zi a perioadei de gratie, a unei garantii
bancare echivalente cu valoarea a doua rate de esalonare.
12. Inlesnirile ce pot fi acordate in temeiul art. 82 din Ordonanta
Guvernului nr. 11/1996 constau in: amanari, esalonari la plata obligatiilor
catre bugetul asigurarilor sociale de stat, scutiri sau reduceri de majorari de
intarziere. In cazuri exceptionale, ca urmare a achitarii integrale a debitului
principal si la solicitarea temeinic justificata a angajatorului, ministrul
muncii si protectiei sociale poate aproba reducerea sau scutirea la plata a
majorarilor de intarziere si a penalitatilor aferente contributiei de 3% pentru
pensia suplimentara.
12.1. Inlesnirile la plata obligatiilor catre bugetul asigurarilor sociale
de stat se pot acorda cu o perioada de gratie de pana la 6 luni, care este
inclusa in perioada pentru care s-au acordat.
12.2. Pe perioada acordarii inlesnirilor la plata se datoreaza majorarile
stabilite si calculate potrivit dispozitiilor legale in vigoare.
12.3. Pe perioada pentru care s-au acordat inlesniri cursul prescriptiei se
suspenda.
13. Inlesnirile la plata aprobate isi pierd valabilitatea si nu produc
efecte, daca nu au fost respectate conditiile in care au fost acordate.
14. Ministerul Muncii si Protectiei Sociale si directiile generale de munca
si protectie sociala judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, organizeaza
evidenta si controlul modului de respectare a conditiilor stabilite la
acordarea inlesnirilor la plata respective.