HOTARARE Nr
HOTARARE Nr. 1165 din 24 noiembrie 2000
pentru aprobarea Procedurii si competentelor de acordare a unor inlesniri la
plata impozitelor, taxelor, contributiilor, sumelor datorate Fondului pentru
plata ajutorului de somaj si a altor venituri bugetare, administrate de
Ministerul Finantelor, Ministerul Muncii si Protectiei Sociale si Agentia
Nationala pentru Ocupare si Formare Profesionala, dupa caz
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 630 din 5 decembrie 2000
In temeiul prevederilor art. 107 din Constitutia Romaniei, ale art. 82 si
109 din Ordonanta Guvernului nr. 11/1996 privind executarea creantelor
bugetare, aprobata si modificata prin Legea nr. 108/1996, cu modificarile si
completarile ulterioare, ale art. 4^1 alin. (2) lit. d) din Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 88/1997 privind privatizarea societatilor comerciale,
aprobata prin Legea nr. 44/1998, cu modificarile si completarile ulterioare,
precum si ale Legii nr. 143/1999 privind ajutorul de stat,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
Art. 1
Se aproba Procedura si competentele de acordare a unor inlesniri la plata
impozitelor, taxelor, contributiilor, sumelor datorate Fondului pentru plata
ajutorului de somaj si a altor venituri bugetare, administrate de Ministerul
Finantelor, Ministerul Muncii si Protectiei Sociale si Agentia Nationala pentru
Ocupare si Formare Profesionala, dupa caz, prevazute in anexa care face parte
integranta din prezenta hotarare.
Art. 2
Guvernul Romaniei, Ministerul Finantelor, Ministerul Muncii si Protectiei
Sociale, Agentia Nationala pentru Ocupare si Formare Profesionala si organele
teritoriale ale acestora vor lua masuri pentru aducerea la indeplinire a
prevederilor prezentei hotarari.
Art. 3
Platitorii care beneficiaza de inlesniri la plata obligatiilor bugetare nu
pot participa la nici o procedura de privatizare organizata de Fondul
Proprietatii de Stat, in vederea cumpararii de actiuni la alte societati
comerciale, pe perioada in care beneficiaza de inlesnirile la plata acordate
conform prevederilor prezentei hotarari.
Art. 4
Pe data prezentei hotarari se abroga: Ordinul ministrului finantelor nr.
1.283/1998 privind aprobarea Procedurii si competentelor de acordare a
inlesnirilor la plata impozitelor, taxelor si a altor venituri bugetare,
administrate de Ministerul Finantelor, publicat in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 240 din 1 iulie 1998, modificat si completat prin
Ordinul ministrului finantelor nr. 288/1999, publicat in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 214 din 17 mai 1999; Ordinul ministrului finantelor nr.
489/2000 privind constituirea la nivelul Ministerului Finantelor a comisiei de
solutionare a cererilor de inlesniri la plata obligatiilor catre bugetul de
stat, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 141 din 3
aprilie 2000, si Ordinul ministrului muncii si protectiei sociale nr. 105/1999
privind aprobarea Procedurii de acordare a unor inlesniri la plata obligatiilor
datorate bugetului asigurarilor sociale de stat, publicat in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I, nr. 222 din 20 mai 1999, precum si orice alte prevederi
contrare.
PRIM-MINISTRU
MUGUR CONSTANTIN ISARESCU
Contrasemneaza:
Ministrul finantelor,
Decebal Traian Remes
Ministrul muncii si protectiei sociale,
Liviu Lucian Albu
ANEXA 1
PROCEDURA SI COMPETENTELE
de acordare a unor inlesniri la plata impozitelor, taxelor, contributiilor,
sumelor datorate Fondului pentru plata ajutorului de somaj si a altor venituri
bugetare, administrate de Ministerul Finantelor, Ministerul Muncii si
Protectiei Sociale si de Agentia Nationala pentru Ocupare si Formare
Profesionala, dupa caz
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
In temeiul art. 82 coroborat cu art. 109 din Ordonanta Guvernului nr.
11/1996 privind executarea creantelor bugetare, aprobata si modificata prin
Legea nr. 108/1996, cu modificarile si completarile ulterioare, si al art. 4^1
alin. (2) lit. d) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 88/1997 privind
privatizarea societatilor comerciale, aprobata prin Legea nr. 44/1998, cu
modificarile si completarile ulterioare, Guvernul Romaniei, Ministerul
Finantelor, Ministerul Muncii si Protectiei Sociale si Agentia Nationala pentru
Ocupare si Formare Profesionala, dupa caz, pot acorda inlesniri la plata
sumelor datorate bugetului de stat, bugetului asigurarilor sociale de stat,
precum si bugetului Fondului pentru plata ajutorului de somaj.
Art. 2
Guvernul Romaniei, Ministerul Finantelor, Ministerul Muncii si Protectiei
Sociale, Agentia Nationala pentru Ocupare si Formare Profesionala si organele
teritoriale ale Ministerului Finantelor, ale Ministerului Muncii si Protectiei
Sociale si ale Agentiei Nationale pentru Ocupare si Formare Profesionala, dupa
caz, denumite in continuare organe teritoriale, pot acorda:
a) amanari la plata impozitelor, taxelor, sumelor provenite din
nerambursarea imprumuturilor acordate de la bugetul de stat potrivit
reglementarilor legale sau a altor venituri bugetare, contributiilor, sumelor
datorate Fondului pentru plata ajutorului de somaj, inclusiv a majorarilor de
intarziere aferente, cu exceptia contributiei la pensia suplimentara si a
contributiei persoanelor fizice la Fondul pentru plata ajutorului de somaj,
inclusiv a majorarilor de intarziere aferente acestora si penalitatilor
aplicate pentru neplata in termen a contributiei persoanelor fizice la Fondul
pentru plata ajutorului de somaj;
b) esalonari, care pot incepe cu o perioada de gratie de pana la 6 luni, la
plata impozitelor, taxelor, sumelor provenite din nerambursarea imprumuturilor
acordate de la bugetul de stat potrivit reglementarilor legale sau a altor
venituri bugetare, contributiilor, sumelor datorate Fondului pentru plata
ajutorului de somaj, inclusiv a majorarilor de intarziere aferente, cu exceptia
contributiei la pensia suplimentara si a contributiei persoanelor fizice la
Fondul pentru plata ajutorului de somaj, inclusiv a majorarilor de intarziere
aferente acestora si penalitatilor aplicate pentru neplata la termen a
contributiei persoanelor fizice la Fondul pentru plata ajutorului de somaj;
c) scutiri si reduceri la plata majorarilor de intarziere calculate pentru
neplata in termen a oricaror obligatii catre bugetul de stat, bugetul
asigurarilor sociale de stat, bugetul Fondului pentru plata ajutorului de
somaj, cu exceptia majorarilor de intarziere calculate pentru neplata la termen
a contributiei pentru pensia suplimentara, precum si pentru neplata in termen a
contributiei persoanelor fizice la Fondul pentru plata ajutorului de somaj;
d) scutiri si reduceri de impozite si taxe, in conditiile legii, numai daca
actele normative care reglementeaza venitul bugetar respectiv prevad expres
posibilitatea acordarii unor asemenea inlesniri la plata;
e) amanari, esalonari, scutiri, reduceri la plata obligatiilor bugetare,
conform prevederilor art. 15^2 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
88/1997 privind privatizarea societatilor comerciale, aprobata prin Legea nr.
44/1998, cu modificarile si completarile ulterioare, cu exceptia contributiei
de asigurari sociale de stat si a contributiei pentru pensia suplimentara;
f) amanari sau esalonari pentru sumele provenind din comisioanele datorate
de agentii economici la Fondul de risc, precum si scutiri, reduceri, amanari
sau esalonari pentru majorarile de intarziere aferente;
g) amanari si esalonari la plata sumelor datorate si neachitate de agentii
economici in contul obligatiilor interne si externe scadente, platite de
Ministerul Finantelor in calitate de garant al acestor sume, precum si scutiri,
reduceri, amanari sau esalonari pentru majorarile de intarziere aferente.
Art. 3
Inlesnirile la plata se pot acorda pentru sumele datorate bugetului de
stat, bugetului asigurarilor sociale de stat si bugetului Fondului pentru plata
ajutorului de somaj si neachitate la termenele legale de plata si pentru taxele
judiciare de timbru care se platesc anticipat in conformitate cu reglementarile
in materie.
CAP. 2
Competentele de acordare a inlesnirilor la plata
Art. 4
(1) Sumele reprezentand impozite, taxe, contributii, sume datorate Fondului
pentru plata ajutorului de somaj si alte venituri bugetare si majorari de
intarziere aferente acestora, perioadele maxime pentru care se pot acorda
inlesnirile, precum si organele competente sa aprobe inlesniri la plata sunt
urmatoarele:
______________________________________________________________________________
| Organul competent | Plafonul sumei totale a |
|
| | obligatiilor bugetare pe | Perioada
|
| | fiecare platitor | (ani)
|
| | (milioane lei) |
|
| |_______________________________|_________________|
| | | Reduceri | Reduceri | |
|
| | | sau | sau | |
|
| | | scutiri | scutiri | |
|
| |Amanari, | pentru | de
|Amanari|Esalonari|
| |esalonari| majorari | impozite | |
|
| | | de | si taxe | |
|
| | |intarziere| in | |
|
| | | |conditiile| |
|
| | | | legii | |
|
|____________________________|_________|__________|__________|_______|_________|
| a) Directiile generale ale | pana la | - | pana la |pana la| pana la
|
| finantelor publice si | 1.000 | | 1.000 | 3 luni| 2 ani
|
| controlului financiar | | | | |
|
| de stat judetene si | | | | |
|
| administratiile | | | | |
|
| financiare ale | | | | |
|
| sectoarelor municipiului| | | | |
|
| Bucuresti | | | | |
|
| b) Directia generala a | pana la | - | pana la |pana la| pana la
|
| finantelor publice si | 3.000 | | 3.000 | 4 luni| 3 ani
|
| controlului financiar de| | | | |
|
| stat a municipiului | | | | |
|
| Bucuresti | | | | |
|
| c) Directia Generala a | pana la | - | - |pana la| pana la
|
| Vamilor | 5.000 | | | 4 luni| 3 ani
|
| d) Directiile generale de | pana la | - | - |pana la| pana la
|
| munca si protectie | 1.000 | | | 3 luni| 3 ani
|
| sociala teritoriale | | | | |
|
| e) Agentiile pentru ocupare| pana la | - | - |pana la| pana la
|
| si formare profesionala | 1.000 | | | 3 luni| 3 ani
|
| judetene | | | | |
|
| f) Ministerul Finantelor, | | | | |
|
| prin: | | | | |
|
| - Departamentul | de la | - | de la |pana la| pana la
|
| politica impozitelor si | 1.000, | | 1.000 sau| 6 luni| 5 ani
|
| administrarea |3.000 sau| | 3.000, | |
|
| veniturilor, inclusiv | 5.000, | |dupa caz, | |
|
| pentru obligatiile |dupa caz,| | pana la | |
|
| datorate in vama | pana la | | 100.000 | |
|
| | 100.000 | | | |
|
| - Departamentul datorie | pana la | - | - |pana la| pana la |
| publica | 100.000 | | | 6 luni| 5 ani
|
| g) Ministerul Muncii si | | | | |
|
| Protectiei Sociale, | | | | |
|
| prin: | | | | |
|
| - Directia programe | de la | - | - |pana la| pana la
|
| asigurari sociale si | 1.000 | | |6 luni | 5 ani
|
| pensii | pana la | | | |
|
| | 100.000 | | | |
|
| h) Agentia Nationala pentru| | | | |
|
| Ocupare si Formare | | | | |
|
| Profesionala, prin: | | | | |
|
| - Directia de control | de la | - | - |pana la| pana la
|
| | 1.000 | | |6 luni | 5 ani
|
| | pana la | | | |
|
| | 100.000 | | | |
|
| i) Guvernul Romaniei | peste | pentru | peste |pana la| pana la
|
| | 100.000 | orice | 100.000 |6 luni | 5 ani
|
| | | suma | | |
|
|____________________________|_________|__________|__________|_______|_________|
(2) Plafonul cuprinde suma tuturor obligatiilor ce pot face obiectul unei
cereri de inlesniri la plata.
(3) Directia generala a finantelor publice si controlului financiar de stat
a municipiului Bucuresti poate acorda inlesniri la plata pentru orice suma mai
mica de 3 miliarde lei datorata de marii contribuabili inregistrati ca
platitori de impozite si taxe la Directia administrarii marilor contribuabili,
precum si pentru sume cuprinse intre 1 miliard si 3 miliarde lei, datorate de
contribuabilii inregistrati ca platitori de impozite si taxe la administratiile
financiare ale sectoarelor municipiului Bucuresti.
(4) Inlesnirile la plata, care reprezinta alocari specifice ale schemei de
ajutor de stat existente, ce depasesc plafonul maxim de 100 miliarde lei, se
notifica Consiliului Concurentei in vederea autorizarii lor, potrivit
prevederilor art. 3 alin. (2) din Legea nr. 143/1999 privind ajutorul de stat.
(5) Guvernul Romaniei poate acorda inlesniri la plata pentru platitorii
care au un volum al datoriilor totale, evidentiate in ultimul bilant contabil
anual, inclusiv obligatiile neachitate la bugetul de stat, la bugetul
asigurarilor sociale de stat si la bugetul Fondului pentru plata ajutorului de
somaj, mai mare decat cifra de afaceri evidentiata in ultimul bilant contabil
anual.
(6) Potrivit art. 15^2 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 88/1997
privind privatizarea societatilor comerciale, cu modificarile si completarile
ulterioare, Guvernul Romaniei poate acorda amanari, esalonari, scutiri,
reduceri la plata obligatiilor bugetare datorate la data semnarii contractului
de vanzare-cumparare de actiuni, ca urmare a propunerilor institutiei publice
implicate si in baza documentatiei intocmite de creditorii bugetari implicati,
conform dispozitiilor legale.
Art. 5
(1) Inlesnirile la plata se solutioneaza de comisiile ce se constituie in
acest scop la toate nivelurile de competenta.
(2) La nivelul Ministerului Finantelor comisiile sunt departamentale si au
urmatoarea structura:
a) secretar de stat - presedinte;
b) secretar de stat - membru;
c) secretar de stat - membru;
d) secretar general adjunct coordonator al departamentului - membru;
e) directorul general al Directiei generale a administrarii veniturilor,
pentru impozite, taxe si alte venituri ale bugetului de stat, neachitate in
termen, inclusiv majorari de intarziere; directorul general al Directiei
generale politica impozitelor, pentru taxe judiciare de timbru; directorul
general al Directiei generale datorie publica si administrarea patrimoniului
statului, pentru sume provenind din comisioanele datorate de agentii economici
la Fondul de risc, la majorarile de intarziere calculate la acestea, la sumele
datorate si neachitate de agentii economici in contul obligatiilor interne si
externe scadente, platite de Ministerul Finantelor in calitate de garant al
acestor sume, precum si la majorarile de intarziere aferente acestor sume; sau
directorul general al Directiei Generale a Vamilor, pentru impozite, taxe si
alte venituri cuvenite bugetului de stat si Fondului special pentru dezvoltarea
si modernizarea punctelor de control pentru trecerea frontierei, ce sunt
datorate in vama si constatate cu ocazia controlului ulterior, inclusiv pentru
majorari de intarziere aferente acestora, dupa caz - membru;
f) directorul Directiei colectare venituri, directorul Directiei impozite
indirecte, directorul general adjunct al Directiei generale datorie publica si
administrarea patrimoniului statului, dupa caz - membru;
g) directorul general al Directiei generale control fiscal - membru.
(3) La nivelul Ministerului Muncii si Protectiei Sociale comisia are
urmatoarea componenta:
a) ministrul muncii si protectiei sociale - presedinte;
b) secretarul general al Ministerului Muncii si Protectiei Sociale -
membru;
c) directorul Directiei programe asigurari sociale si pensii - membru;
d) directorul general al Directiei generale finantare protectie sociala -
membru;
e) directorul Directiei control buget asigurari sociale de stat - membru.
(4) La nivelul Agentiei Nationale pentru Ocupare si Formare Profesionala
comisia are urmatoarea componenta:
a) presedintele consiliului de administratie - presedinte;
b) directorul general executiv - membru;
c) directorul Directiei control - membru;
d) membrii Consiliului de administratie al Agentiei Nationale pentru
Ocupare si Formare Profesionala - membri.
(5) Pentru directiile generale ale finantelor publice si controlului
financiar de stat judetene, administratiile financiare ale sectoarelor
municipiului Bucuresti, Directia generala a finantelor publice si controlului
financiar de stat a municipiului Bucuresti, Directia Generala a Vamilor,
comisiile se constituie prin decizii ale directorilor generali ai acestor
organe.
(6) Pentru directiile generale de munca si protectie sociala teritoriale
comisiile se constituie prin decizii ale directorilor generali ai acestora.
(7) La nivelul agentiilor pentru ocupare si formare profesionala teritoriale
comisiile sunt numite prin decizii ale directorilor acestora.
(8) Seful de serviciu din cadrul directiilor mentionate mai sus, competente
pentru inaintarea documentatiilor intocmite in vederea solutionarii cererilor
de inlesniri la plata, este secretar al comisiei, fara drept de vot.
(9) Comisiile se intrunesc saptamanal sau ori de cate ori este cazul.
(10) Comisiile sunt legal constituite cand sunt prezenti jumatate plus unul
din numarul membrilor acestora.
(11) Comisia constituita la Ministerul Finantelor poate solutiona cererile
de inlesniri la plata cu jumatate plus unul din numarul membrilor prezenti, din
care in mod obligatoriu 2 secretari de stat.
Art. 6
(1) La nivelul Ministerului Finantelor documentatia necesara in vederea
aprobarii inlesnirilor la plata, inclusiv propunerile de solutionare, se
prezinta spre aprobare comisiilor constituite in acest scop, de catre:
a) Directia colectare venituri, pentru inlesniri la plata impozitelor,
taxelor, sumelor provenite din nerambursarea imprumuturilor acordate de la
bugetul de stat potrivit reglementarilor legale si altor venituri datorate
bugetului de stat, neachitate in termen, precum si a majorarilor de intarziere
aferente, altele decat cele prevazute la lit. b) - d);
b) Directia impozite indirecte, pentru inlesniri la plata taxelor de timbru
solicitate anterior prestarii serviciului taxabil;
c) Directia generala datorie publica si administrarea patrimoniului
statului, pentru inlesniri la plata sumelor provenind din comisioanele datorate
de agentii economici la Fondul de risc, la majorarile de intarziere calculate
la acestea, la sumele datorate si neachitate de agentii economici in contul
obligatiilor interne si externe scadente, platite de Ministerul Finantelor in calitate
de garant al acestor sume, precum si la majorarile de intarziere aferente
acestora;
d) Directia Generala a Vamilor, pentru inlesniri la plata impozitelor,
taxelor si a altor venituri cuvenite bugetului de stat si Fondului special
pentru dezvoltarea si modernizarea punctelor de control pentru trecerea
frontierei, ce sunt datorate in vama si constatate cu ocazia controlului
ulterior, inclusiv pentru majorarile de intarziere aferente acestora.
(2) La nivelul Ministerului Muncii si Protectiei Sociale documentatia
necesara in vederea aprobarii inlesnirilor la plata, inclusiv propunerile de
solutionare, se prezinta spre aprobare comisiei constituite in acest scop, de
catre Directia programe asigurari sociale si pensii.
(3) La nivelul Agentiei Nationale pentru Ocupare si Formare Profesionala
documentatia necesara in vederea aprobarii inlesnirilor la plata, inclusiv
propunerile de solutionare, se prezinta spre aprobare comisiei constituite in
acest scop, de catre Directia de control.
(4) La nivelul Guvernului documentatia necesara in vederea aprobarii
inlesnirii la plata, inclusiv propunerile de solutionare, se prezinta spre
aprobare de catre comisiile constituite la nivelul Ministerului Finantelor,
Ministerului Muncii si Protectiei Sociale, respectiv al Agentiei Nationale
pentru Ocupare si Formare Profesionala, dupa caz.
Art. 7
(1) Platitorii care solicita inlesniri la plata pentru impozitul pe salarii
sau pentru impozitul pe venituri din salarii vor mentiona expres in cerere
sumele reprezentand impozit pe salarii neachitat in termen, calculat pentru
drepturile salariale aferente perioadei de pana la sfarsitul anului 1998,
inclusiv pentru luna decembrie, si separat pentru impozitul pe salarii datorat
si neachitat, aferent drepturilor salariale pentru anul 1999, precum si pentru
impozitul pe venituri din salarii datorat si neachitat incepand cu anul 2000.
(2) Guvernul Romaniei, Ministerul Finantelor si organele sale teritoriale
pot acorda inlesniri la plata obligatiilor restante reprezentand impozit pe
salarii datorat pentru anul 1999 numai pentru cota cuvenita bugetului de stat,
iar pentru perioada anterioara anului 1999, pentru intreaga suma datorata si
neachitata.
Art. 8
(1) Prin exceptie de la prevederile privind competentele de acordare a
inlesnirilor la plata, in cazul impozitului pe venituri din salarii, Directia
administrarea veniturilor statului din cadrul directiilor generale ale
finantelor publice si controlului financiar de stat judetene, administratiile
financiare ale sectoarelor municipiului Bucuresti si Directia administrarii
marilor contribuabili din cadrul Directiei generale a finantelor publice si
controlului financiar de stat a municipiului Bucuresti pot aproba amanarea cu
cel mult 20 de zile a platii acestuia pentru orice suma.
(2) O alta amanare la plata impozitului pe veniturile din salarii nu se
poate acorda decat daca platitorul face dovada ca a achitat sumele reprezentand
impozitul pe veniturile din salarii aferente perioadelor anterioare, inclusiv
majorarile de intarziere aferente sau majorarile, dupa caz.
CAP. 3
Procedura de solutionare
Art. 9
(1) Inlesnirile la plata se acorda numai pe baza cererilor motivate,
insotite de documente justificative ale platitorilor.
(2) Dosarul privind cererea de inlesniri la plata trebuie sa cuprinda
urmatoarele elemente principale, care se evidentiaza in ordinea in care sunt
nominalizate mai jos sub forma unui opis intocmit de platitor si care
constituie prima pagina a dosarului de acordare a inlesnirilor la plata,
completat de organul fiscal teritorial cu actele de control intocmite de
acesta:
a) elemente de identificare a platitorului: denumirea, adresa/sediul,
numarul contului/conturilor de disponibilitati si unitatea/unitatile
bancara/bancare la care este/sunt deschis/deschise, numele si calitatea celor
care reprezinta contribuabilul in relatiile cu tertii;
b) sumele datorate si neachitate bugetului de stat, bugetului asigurarilor
sociale de stat sau bugetului Fondului pentru plata ajutorului de somaj, dupa
caz, pentru care se solicita inlesniri la plata, pe tipuri de impozite, taxe,
contributii, sume datorate si alte obligatii bugetare;
c) felul inlesnirilor solicitate si o succinta prezentare a posibilitatilor
de realizare a programului propus pentru stingerea debitelor;
d) in situatia in care s-au mai depus si s-au mai aprobat cereri pentru
acordarea de inlesniri, conform art. 82 din Ordonanta Guvernului nr. 11/1996,
aprobata si modificata prin Legea nr. 108/1996, cu modificarile si completarile
ulterioare, se mentioneaza datele, numerele de inregistrare la organul fiscal
competent, precum si modul in care acestea au fost respectate;
e) copie de pe ultimul bilant contabil depus la organul fiscal teritorial,
anterior depunerii cererii;
f) situatia creditelor curente pana la data cererii si nerambursate;
g) copie de pe ultima balanta de verificare;
h) copie de pe certificatul de inmatriculare eliberat de oficiul
registrului comertului, precum si de pe codul fiscal al agentului economic care
solicita inlesniri la plata;
i) programe de restructurare in derulare, aprobate conform reglementarilor
in vigoare;
j) certificat de la oficiul registrului comertului, din care sa rezulte
daca actionarul/asociatul sau actionarii principali detin actiuni la alte
societati comerciale si care sunt acestea;
k) declaratie pe propria raspundere a actionarului/asociatului sau
actionarilor principali, dupa caz, din care sa rezulte daca societatile
comerciale la care detin actiuni sunt sau nu sunt profitabile, precum si o
copie de pe ultima balanta de verificare a acestor societati comerciale;
l) situatia debitorilor conform evidentelor contabile, vechimea acestora,
analiza cauzelor neincasarii sumelor datorate de acestia; situatia clientilor
neincasati la scadenta, pe fiecare luna in parte; masurile de urmarire
intreprinse, numarul de cazuri si sumele aflate la instantele de judecata si
stadiul acestora, precum si situatia clientilor pentru care s-a prescris
dreptul de a cere executarea silita, intocmita in baza documentelor doveditoare
existente la societate in acest sens;
m) situatia furnizorilor si a sumelor creditoare din evidentele contabile,
realitatea si vechimea acestora;
n) declaratie pe propria raspundere privind existenta sau inexistenta
depozitelor bancare;
o) extrase de cont, din care sa rezulte componenta soldului conturilor
bancare reflectate in evidentele contabile;
p) situatia activelor neutilizate;
r) cota de participare a platitorului la capitalul social al altor
societati comerciale, societati sau companii nationale, dupa caz; pe perioada
inlesnirilor la plata, pentru cota de participare, obligatoriu se ridica
dividendele si se inregistreaza in evidentele proprii;
s) declaratie pe propria raspundere a actionarului/asociatului sau
actionarilor principali, dupa caz, din care sa rezulte ca depozitele bancare
ale societatii pe care o reprezinta, impreuna cu cota de participare a acesteia
la capitalul social al altor societati comerciale, societati sau companii
nationale, dupa caz, nu sunt mai mari de 10% din suma ce face obiectul cererii
de inlesniri la plata;
t) datoriile pe care le au asociatii sau alte societati la care acestia
sunt actionari sau asociati, dupa caz, fata de platitorul care a solicitat
inlesniri la plata;
u) dovada achitarii taxei de 0,5% din suma solicitata pentru inlesniri la
plata, la trezoreria organului fiscal la care este inregistrat ca platitor de
impozite si taxe;
v) orice alte elemente si documente considerate utile pentru solutionarea
cererii.
Art. 10
Pentru taxele judiciare de timbru solicitate anticipat prestarii
serviciului sau eliberarii actului supus taxarii, inlesnirile la plata se
acorda pe baza cererilor motivate ale petentilor, insotite de urmatoarele
documente, in functie de obiectul cererii:
a) copia de pe actiunea in justitie, certificata pentru conformitate de
catre instanta de judecata, insotita de un document eliberat de aceasta, din
care sa rezulte: partile in proces, obiectul actiunii, cuantumul taxei sau al
diferentei de taxa judiciara de timbru datorata si numarul din registrul
prevazut la art. 21 alin. (2) din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare
de timbru, cu modificarile si completarile ulterioare;
b) confirmarea organului care elibereaza actul sau care presteaza serviciul
supus taxelor judiciare de timbru, asupra cuantumului taxei datorate, precum si
asupra obiectului actului sau serviciului taxabil;
c) acte doveditoare ale veniturilor petentilor - persoane fizice, respectiv
date privind situatia economico-financiara la zi a petentilor persoane
juridice, inclusiv disponibilitatile din conturile bancare;
d) alte acte in sprijinul cererii: certificate de nastere ale copiilor
aflati in intretinerea petentilor, adeverinte medicale, adeverinte privitoare
la venitul realizat.
Art. 11
(1) Cererile prin care se solicita inlesniri la plata pentru creantele
bugetare se depun la organul teritorial in evidenta caruia se afla platitorul,
cu exceptia celor prevazute la art. 19.
(2) La primirea cererii organul teritorial inregistreaza cererea intr-un
registru special.
(3) Inlesnirile la plata pot fi solicitate si acordate atat inaintea
inceperii executarii silite a debitului, cat si in timpul derularii acesteia.
(4) Organele teritoriale efectueaza controlul legalitatii, realitatii,
oportunitatii, necesitatii si eficientei cererilor si documentatiilor depuse de
platitor.
Art. 12
(1) Pentru solutionarea fiecarei cereri de inlesniri la plata se au in
vedere urmatoarele:
a) criteriile pe baza carora se acorda inlesniri la plata;
b) rezultatele verificarii efectuate de organele teritoriale ale
Ministerului Finantelor, ale Ministerului Muncii si Protectiei Sociale,
respectiv ale Agentiei Nationale pentru Ocupare si Formare Profesionala, dupa
caz;
c) documentele justificative prezentate de platitor;
d) informatiile cuprinse in evidentele existente la organele teritoriale
unde este inregistrat ca platitor;
e) notele de constatare intocmite cu ocazia analizei pe teren a cererii
platitorului;
f) referatul cuprinzand propunerile de rezolvare ale organului competent;
g) orice alte documente necesare solutionarii cererii;
h) prevederile din legile speciale, potrivit carora se pot acorda, de la
caz la caz, reduceri si scutiri de impozite si taxe, prevederile cuprinse in
art. 82 din Ordonanta Guvernului nr. 11/1996, aprobata si modificata prin Legea
nr. 108/1996, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si prevederile
prezentei hotarari.
(2) Criteriile pe baza carora se acorda inlesniri la plata sunt:
1. realizarea unei cifre de afaceri cel putin la nivelul datoriilor totale
evidentiate in ultimul bilant anual contabil, inclusiv obligatiile pentru care
se solicita inlesniri la plata;
2. indicatorii economico-financiari rezultati din analiza activitatii
platitorului, prevazuti in lista care face parte integranta din prezenta
hotarare, sa se incadreze in limitele eficientei economice;
3. dovada ca neachitarea impozitelor, taxelor, contributiilor si sumelor
datorate Fondului pentru plata ajutorului de somaj la termenele scadente, in
conditiile existentei disponibilitatilor banesti, nu s-a facut cu rea-intentie;
4. organizarea si tinerea la zi a evidentei contabile;
5. depunerea in termen la organele teritoriale a declaratiilor de impozite
si taxe si a bilanturilor contabile, respectiv a declaratiei lunare privind
obligatiile de plata catre bugetul asigurarilor sociale de stat sau a
declaratiei lunare privind obligatiile de plata catre bugetul Fondului pentru
plata ajutorului de somaj, dupa caz.
(3) Rezultatele verificarii efectuate de organele teritoriale ale
Ministerului Finantelor, ale Ministerului Muncii si Protectiei Sociale,
respectiv ale Agentiei Nationale pentru Ocupare si Formare Profesionala, se vor
referi la:
1. realitatea datelor prezentate in cererea de acordare a unor inlesniri la
plata obligatiilor bugetare; solicitantii sunt obligati sa prezinte toate
actele si explicatiile necesare in vederea verificarii;
2. respectarea de catre solicitant a reglementarilor legale in vigoare
privind disciplina financiara, cu mentionarea acestora.
(4) Inlesniri la plata impozitului pe profit nu se pot acorda in situatia
in care platitorul a efectuat plati in contul dividendelor repartizate conform
legii.
(5) Inlesniri la plata obligatiilor catre bugetul asigurarilor sociale de
stat nu se acorda solicitantilor care au debite la contributia pentru pensia
suplimentara.
(6) Inlesniri la plata obligatiilor catre bugetul Fondului pentru plata
ajutorului de somaj nu se acorda solicitantilor care au debite la contributia
de 1% persoane fizice catre fondul sus-mentionat.
(7) Societatile comerciale care beneficiaza de inlesniri la plata obligatiilor
restante la bugetul de stat sau la bugetul asigurarilor sociale de stat, dupa
caz, nu achita dividende actionarilor pe toata perioada de derulare a
inlesnirii.
(8) Conducerile organelor competente sa aprobe inlesniri la plata pot
solicita si alte elemente in scopul analizei si solutionarii cererilor de
inlesniri la plata.
(9) Organele teritoriale ale Ministerului Finantelor, ale Ministerului
Muncii si Protectiei Sociale si ale Agentiei Nationale pentru Ocupare si
Formare Profesionala raspund de veridicitatea datelor prezentate in actele de
control.
Art. 13
(1) Cererile privind acordarea de inlesniri la plata sumelor datorate
bugetului de stat, bugetului asigurarilor sociale de stat si bugetului Fondului
pentru plata ajutorului de somaj, a caror rezolvare este de competenta
organelor prevazute la art. 4 alin. (1) lit. a) - h), se solutioneaza de catre
acestea pe baza dosarelor intocmite de organele de nivel ierarhic inferior,
care sunt insotite in mod obligatoriu de punctul lor de vedere privind modul de
solutionare a cererii de acordare de inlesniri la plata solicitate de platitor.
(2) Acordarea inlesnirilor la plata obligatiilor bugetare este conditionata
de achitarea obligatiilor curente la bugetul de stat, la bugetul asigurarilor
sociale de stat ori la bugetul Fondului pentru plata ajutorului de somaj, dupa
caz, la termenele scadente prevazute de actele normative in vigoare.
(3) Cererile privind acordarea de inlesniri la plata pentru sumele datorate
bugetului de stat, bugetului asigurarilor sociale de stat sau bugetului
Fondului pentru plata ajutorului de somaj, dupa caz, a caror rezolvare este de
competenta Guvernului, se solutioneaza de acesta, prin hotarare, pe baza
dosarelor intocmite de Ministerul Finantelor, Ministerul Muncii si Protectiei
Sociale, respectiv de Agentia Nationala pentru Ocupare si Formare Profesionala,
dupa caz.
(4) Comunicarile inlesnirilor la plata obligatiilor bugetare se aduc si la
cunostinta compartimentelor care tin evidenta pe platitor, in vederea evidentierii,
urmaririi si incasarii sumelor la termenele de plata aprobate.
Art. 14
(1) Termenele de solutionare a cererilor prin care se solicita inlesniri la
plata sunt urmatoarele:
a) in cel mult 30 de zile lucratoare de la data inregistrarii organul
teritorial la care s-a depus cererea de inlesnire la plata intocmeste
documentatia necesara in vederea solutionarii acesteia;
b) in cel mult 15 zile lucratoare cererea insotita de documentatie este
inaintata, dupa caz:
- comisiei de analiza si solutionare competente;
- organului de nivel superior de competenta, impreuna cu propunerile de
solutionare, dupa analiza in comisiile organizate la nivelul organelor
teritoriale;
c) la nivelul Ministerului Finantelor, Ministerului Muncii si Protectiei
Sociale si Agentiei Nationale pentru Ocupare si Formare Profesionala cererea
este solutionata in termen de pana la 30 de zile lucratoare de la primirea
acesteia impreuna cu documentatia in forma completa;
d) in cazul in care competenta de solutionare apartine Guvernului,
Ministerul Finantelor, Ministerul Muncii si Protectiei Sociale sau Agentia
Nationala pentru Ocupare si Formare Profesionala, dupa caz, in termen de 30 de
zile lucratoare de la primirea cererii impreuna cu documentatia in forma
completa elaboreaza proiectul de hotarare a Guvernului. Proiectul de hotarare a
Guvernului se elaboreaza pe baza documentatiei primite si a propunerilor
comisiilor de solutionare prevazute la art. 5 si se inainteaza spre aprobare
conform prevederilor legale.
(2) Termenele prevazute la alin. (1) incep sa curga de la data la care
informatiile din dosar sunt complete. In cazul in care documentatia nu este
completa organele competente informeaza agentii economici in cauza despre
aceasta situatie.
Art. 15
De la data comunicarii aprobarii cererii de inlesnire la plata impozitelor,
taxelor, contributiilor si a altor venituri datorate bugetului de stat,
bugetului asigurarilor sociale de stat si bugetului Fondului pentru plata
ajutorului de somaj se calculeaza majorari, conform prevederilor legale, pentru
fiecare suma achitata in contul ratelor aprobate, plata acestora efectuandu-se
impreuna cu rata respectiva.
Art. 16
(1) Daca in decursul derularii inlesnirilor la plata contribuabilul a
efectuat plata unei rate la bugetul de stat, la bugetul asigurarilor sociale de
stat, respectiv la bugetul Fondului pentru plata ajutorului de somaj, cu o
intarziere de cel mult 10 zile, dar nu mai mult de 5 ori in 12 luni consecutiv,
inlesnirea la plata isi mentine valabilitatea.
(2) Agentul economic beneficiaza de inlesnirea la plata acordata, cu
conditia ca in termen de pana la 10 zile de la data comunicarii sa faca dovada
ca nu mai are obligatii neachitate la bugetul de stat, la bugetul asigurarilor
sociale de stat, respectiv la bugetul Fondului pentru plata ajutorului de
somaj, altele decat cele ce fac obiectul inlesnirilor la plata.
(3) Daca pe parcursul derularii inlesnirii la plata platitorul are
dificultati in achitarea ratelor si daca timp de 12 luni consecutiv a achitat
atat ratele esalonate, cat si obligatiile curente la bugetul de stat, respectiv
la bugetul asigurarilor sociale de stat ori la bugetul Fondului pentru plata
ajutorului de somaj, printr-o cerere temeinic justificata poate solicita redimensionarea
cuantumului ratelor ramase de plata fara a se depasi numarul ratelor aprobate
initial.
(4) La cererea temeinic justificata a platitorilor aflati in proces de
privatizare si care beneficiaza de inlesniri la plata, Guvernul Romaniei poate
acorda, in temeiul prevederilor art. 15^2 din Ordonanta de urgenta a Guvernului
nr. 88/1997, cu modificarile si completarile ulterioare, o noua inlesnire la
plata.
(5) Diferentele de impozite, taxe, contributii si majorarile de intarziere
aferente stabilite prin acte de control ulterior datei aprobarii inlesnirii la
plata pot face obiectul unei noi cereri de inlesnire la plata numai in situatia
in care inlesnirea acordata anterior este respectata.
(6) In cazul in care se constata, dupa depunerea bilantului contabil anual,
ca sumele esalonate la plata sunt mai mari decat obligatiile legal datorate,
platitorul achita ratele stabilite prin graficul de esalonare pana la
concurenta sumei rezultate din regularizare.
(7) In situatia in care se constata, dupa depunerea bilantului contabil
anual, ca sumele esalonate la plata nu sunt datorate, atunci inlesnirea la
plata nu mai are obiect. Obligatiile bugetare platite in plus se vor compensa
cu alte obligatii datorate si neachitate bugetului de stat. In cazul in care
inlesnirea la plata cuprinde si alte debite esalonate, precum si majorari de
intarziere aferente, atunci aceasta se va modifica corespunzator numai pentru
impozitul constatat ca nedatorat, restul impozitelor, taxelor si majorarilor de
intarziere aferente ramanand esalonate conform aprobarii comunicate initial.
(8) Comisiile solutioneaza cererile de inlesniri la plata asa cum au fost
formulate si pentru fiecare cerere se emite o decizie motivata de aprobare sau
de respingere, dupa caz.
(9) Comunicarea modului de solutionare a cererii de inlesniri la plata atat
platitorului, cat si organului teritorial in evidenta caruia este inregistrat
este asigurata de directia de resort din Ministerul Finantelor, din Ministerul
Muncii si Protectiei Sociale, respectiv din Agentia Nationala pentru Ocupare si
Formare Profesionala, dupa caz, sub semnatura presedintelui comisiei, respectiv
a secretarului de stat coordonator din Ministerul Finantelor, Ministerul Muncii
si Protectiei Sociale sau a presedintelui Consiliului de administratie al
Agentiei Nationale pentru Ocupare si Formare Profesionala, dupa caz.
(10) Organele teritoriale ale Ministerului Finantelor, ale Ministerului
Muncii si Protectiei Sociale si ale Agentiei Nationale pentru Ocupare si
Formare Profesionala comunica modul de solutionare a cererilor de inlesniri la
plata atat platitorului, cat si organelor teritoriale in evidenta carora se
afla acesta.
Art. 17
(1) Nerespectarea inlesnirilor la plata, astfel cum au fost acordate,
respectiv a termenului de plata, cuantumului, precum si a conditiilor
stipulate, conduce la pierderea valabilitatii acestora, la executarea silita
pentru intreaga suma neplatita si la obligatia de plata a majorarilor de
intarziere calculate de la data la care termenul si/sau conditiile nu au fost
respectate. O noua cerere de inlesnire la plata obligatiilor bugetare nu poate
fi depusa timp de 12 luni de la data nerespectarii inlesnirii anterioare.
(2) Inlesnirile la plata obligatiilor fata de bugetul de stat, bugetul
asigurarilor sociale de stat, respectiv bugetul Fondului pentru plata
ajutorului de somaj, se pot acorda si cu alte conditii care se considera
stimulative pentru incasarea veniturilor bugetare.
Art. 18
Daca prin cerere petitionarul solicita reducerea sau scutirea de plata fie
a majorarilor de intarziere, fie a taxelor judiciare de timbru, iar din analiza
intregii documentatii intocmite pentru acordarea inlesnirii la plata rezulta ca
acordarea unei inlesniri dintre cele mentionate mai sus nu este oportuna,
organul competent poate acorda o alta inlesnire la plata, respectiv amanare sau
esalonare.
Art. 19
(1) Cererile prin care se solicita inlesniri la plata impozitelor, taxelor
si a altor sume cuvenite bugetului de stat si Fondului special pentru
dezvoltarea si modernizarea punctelor de control pentru trecerea frontierei,
datorate in vama si constatate cu ocazia controlului ulterior de organele
vamale, inclusiv majorarilor de intarziere aferente acestora, se depun la
directia regionala vamala in a carei raza teritoriala se afla sediul sau
domiciliul contribuabilului.
(2) Directiile regionale vamale pot solicita organelor fiscale competente
intocmirea documentatiei necesare in vederea acordarii inlesnirilor la plata.
Art. 20
Cererile pentru acordarea de inlesniri la plata sumelor provenind din
comisioanele datorate de agentii economici la Fondul de risc, la majorarile de
intarziere calculate la acestea, la sumele datorate si neachitate de platitori
in contul obligatiilor interne si externe scadente, platite de Ministerul
Finantelor in calitate de garant al acestor sume, precum si majorarile de
intarziere aferente acestora sunt prezentate de catre persoanele juridice
Directiei generale datorie publica si administrarea patrimoniului statului.
Art. 21
Cererile prevazute la art. 20 sunt fundamentate cu elemente din care sa
rezulte situatia financiara a platitorului cauzele neachitarii obligatiilor
mentionate mai sus, estimarea indicatorilor financiari pe perioada imediat
urmatoare. La cerere pot fi anexate si alte documente care sa stea la baza
sustinerii acesteia.
CAP. 4
Dispozitii finale
Art. 22
Conducerile organelor abilitate sa acorde inlesniri la plata, indiferent de
nivelul de competenta, urmaresc permanent tinerea evidentei acestor lucrari,
stadiul solutionarii, respectarea termenelor si raspund de rezolvarea acestora
in cadrul reglementarilor legale si in termenele stabilite de acestea.
Art. 23
In cazul nerespectarii prevederilor cuprinse in prezenta procedura se
aplica normele legale privind abaterile de la disciplina in munca si de la
indeplinirea sarcinilor de serviciu.
Art. 24
Organele care solutioneaza cereri de inlesniri la plata sunt obligate sa
tina evidenta separata a acestora. Pentru reducerile sau scutirile acordate la
plata impozitelor, taxelor sau a contributiilor datorate de persoane fizice,
respectiv pensionari, veterani de razboi, persoane cu handicap, raniti in
revolutie, conform prevederilor legilor in vigoare, se tine o evidenta
separata.
Art. 25
Lunar Ministerul Finantelor, Ministerul Muncii si Protectiei Sociale,
Agentia Nationala pentru Ocupare si Formare Profesionala si organele lor
teritoriale fac cunoscuta prin mass-media lista cuprinzand agentii economici
carora li s-au acordat inlesniri la plata.
Art. 26
Organele teritoriale ale Ministerului Finantelor, ale Ministerului Muncii
si Protectiei Sociale si ale Agentiei Nationale pentru Ocupare si Formare
Profesionala au obligatia sa informeze Oficiul Concurentei cu privire la
inlesnirile la plata obligatiilor bugetare acordate, ce reprezinta ajutoare de
stat existente, in vederea inventarierii, monitorizarii si raportarii
ajutoarelor de stat, potrivit dispozitiilor art. 24 din Legea nr. 143/1999.
LISTA
cuprinzand indicatorii economico-financiari
Indicatori economico-financiari Valori optime
Active circulante
1. Lichiditatea globala = ----------------------- buna > 1
Datorii totale sub 1 an slaba < 1
Active circulante - stocuri
2. Lichiditatea redusa = --------------------------- buna > 1
Datorii totale sub 1 an slaba < 1
Profit din exploatare superioara
3. Rata rentabilitatii economice = --------------------- ratei
Total active inflatiei
Profit net superioara ratei
4. Rata rentabilitatii financiare = ------------------ medii a dobanzii
Capitaluri proprii pe piata
Capital propriu buna > 50%
5. Solvabilitatea = --------------- x 100% medie 30 - 50%
Total pasive slaba < 30%
Datorii (termen scurt si lung)
6. Gradul de indatorare = subunitar
Capitaluri proprii
|