ORDIN
Nr. 1283 din 22 iunie 1998
privind aprobarea Procedurii si competentelor de acordare a inlesnirilor la
plata impozitelor, taxelor si a altor venituri bugetare, administrate de
Ministerul Finantelor
ACT EMIS DE: MINISTERUL FINANTELOR
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 240 din 1 iulie 1998
In temeiul prevederilor art. 82 coroborat cu art. 109 din Ordonanta
Guvernului nr. 11/1996 privind executarea creantelor bugetare, aprobata si
modificata prin Legea nr. 108/1996, modificata si completata prin Ordonanta
Guvernului nr. 53/1997, precum si in baza dispozitiilor art. 12 din Hotararea
Guvernului nr. 447/1997 privind organizarea si functionarea Ministerului
Finantelor, cu modificarile ulterioare, ministrul finantelor emite urmatorul
ordin:
Art. 1
Se aproba Procedura si competentele de acordare a inlesnirilor la plata
impozitelor, taxelor si a altor venituri bugetare, administrate de Ministerul
Finantelor, prevazute in anexa care face parte integranta din prezentul ordin.
Art. 2
Directia generala de colectare a veniturilor statului si de aplicare a
executarii silite, Directia Generala a Vamilor, Directia generala a
trezoreriei, Directia generala a datoriei publice, directiile generale ale
finantelor publice si controlului financiar de stat judetene si a municipiului
Bucuresti, precum si organele din subordinea acestora vor lua masuri pentru
aducerea la indeplinire a prezentului ordin.
Art. 3
Pe data publicarii prezentului ordin in Monitorul Oficial al Romaniei
inceteaza aplicabilitatea prevederilor Ordinului ministrului de stat, ministrul
finantelor, nr. 1.147 din 24 mai 1996, publicat in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 122 din 13 iunie 1996.
Ministrul finantelor,
Daniel Daianu
ANEXA 1
PROCEDURA SI COMPETENTELE
de acordare a inlesnirilor la plata impozitelor, taxelor si a altor venituri
bugetare, administrate de Ministerul Finantelor
CAP. 1
Dispozitii generale
1. In temeiul art. 82 din Ordonanta Guvernului nr. 11/1996 privind
executarea creantelor bugetare, aprobata si modificata prin Legea nr. 108/1996,
modificata si completata prin Ordonanta Guvernului nr. 53/1997, Ministerul
Finantelor poate acorda inlesniri la plata sumelor datorate bugetului de stat
si bugetului trezoreriei statului.
2. Ministerul Finantelor si organele sale teritoriale pot acorda:
- amanari la plata pentru orice fel de impozite, taxe sau alte venituri
bugetare, inclusiv majorari de intarziere;
- esalonari la plata creantelor bugetare, inclusiv a majorarilor de
intarziere, care pot incepe cu o perioada de gratie de pana la 6 luni. Aceasta
perioada este cuprinsa in intervalul stabilit in competenta fiecarui organ;
- scutiri si reduceri la plata majorarilor de intarziere, iar pentru
impozite si taxe, numai daca actele normative care reglementeaza venitul
respectiv prevad expres posibilitatea acordarii unor asemenea inlesniri la
plata;
- scutiri, reduceri, amanari si esalonari pentru majorarile de intarziere
calculate la sumele datorate fondului de risc pentru garantarea creditelor
contractate de agentii economici, precum si pentru majorarile de intarziere
aferente sumelor datorate bugetului trezoreriei statului.
3. Inlesnirile la plata se pot acorda numai pentru sumele neachitate la
termenele de plata sau, potrivit reglementarilor in materie, pentru taxele de
timbru care se platesc anticipat.
4. Nu se acorda inlesniri la plata obligatiilor bugetare sub 100 milioane
lei pentru persoane juridice.
CAP. 2
Competentele de acordare a inlesnirilor la plata
1. Competenta de solutionare a cererilor de acordare a inlesnirilor la
plata se stabileste pe trei niveluri, dupa cum urmeaza:
------------------------------------------------------------------------
| | Amanari si esalonari, reduceri |
| | sau scutiri |
| |------------------------------------------|
| Organul | Plafon | |
| | suma | Perioada |
| | in milioane |--------------------------|
| | lei | Amanari | Esalonari |
|-----------------------------|---------------|--------------|-----------|
| 1 | 2 | 3 | 4 |
|-----------------------------|---------------|--------------|-----------|
| Nivelul I | | | |
| Administratia financiara*1) | pana la 500 | pana la 1 an | 1 an |
| Circumscriptia fiscala | | | |
| | | | |
| Nivelul II | | | |
| Directia de impozite si | pana la 1.000 | pana la 1 an | 3 ani |
| taxe din directiile | | | |
| generale ale finantelor | | | |
| publice si controlului | | | |
| financiar de stat judetene | | | |
| Directia regionala vamala*2)| pana la 1.000 | pana la 1 an | 3 ani |
| Directia de impozite si | pana la 3.000 | pana la 1 an | 3 ani |
| taxe din Directia generala | | | |
| a finantelor publice si | | | |
| controlului financiar de | | | |
|stat a municipiului Bucuresti| | | |
| | | | |
| Nivelul III | | | |
| Ministerul Finantelor prin: | | | |
| Secretarul de stat | peste 1.000 | pana la | pe cel |
| coordonator sau directorul | sau peste | 2 ani | mult |
| general al Directiei | 3000, | | 5 ani |
| Generale a Vamilor, dupa | dupa caz | | |
| caz | | | |
------------------------------------------------------------------------
*1) Cu exceptia administratiilor financiare de sector din municipiul
Bucuresti, care se incadreaza in nivelul de competente al directiilor generale
ale finantelor publice si controlului financiar de stat judetene.
*2) Numai pentru sumele stabilite de organele vamale cu ocazia controlului
ulterior.
2. Directia de impozite si taxe din cadrul directiei generale a finantelor
publice si controlului financiar de stat judetene si a municipiului Bucuresti
solutioneaza inclusiv cererile care se incadreaza in nivelul I de competenta
pentru platitorii aflati in evidentele acestora.
3. Pentru nivelul III, competenta revine secretarului de stat coordonator
al activitatii, care aproba inlesniri la plata pe baza documentatiei prezentate
de catre:
a) Directia generala de colectare a veniturilor statului si de aplicare a
executarii silite, pentru inlesniri la plata impozitelor, taxelor si a altor
venituri datorate bugetului de stat, neachitate la termenul scadent, inclusiv a
majorarilor de intarziere aferente acestora, altele decat cele prevazute la
lit. b)-d);
b) Directia Generala a Vamilor, pentru inlesniri la plata impozitelor,
taxelor si a altor venituri cuvenite bugetului de stat si Fondului special
pentru dezvoltarea si modernizarea punctelor de control pentru trecerea
frontierei, ce sunt datorate in vama si constatate cu ocazia controlului
ulterior, inclusiv a majorarilor de intarziere aferente acestora;
c) Directia generala a trezoreriei, pentru inlesniri la plata majorarilor
de intarziere aferente sumelor datorate bugetului trezoreriei statului;
d) Directia generala a datoriei publice, pentru inlesniri la plata
majorarilor de intarziere aferente sumelor datorate la fondul de risc pentru
garantarea creditelor contractate de agentii economici.
4. Prin exceptie de la prevederile privind competentele de acordare ale
inlesnirilor la plata, in cazul impozitului pe salarii, Directia de impozite si
taxe din cadrul directiilor generale ale finantelor publice si controlului
financiar de stat judetene si a municipiului Bucuresti poate aproba amanarea cu
20 de zile a platii acestuia pentru orice suma.
CAP. 3
Procedura de solutionare
1. Inlesnirile la plata se acorda numai pe baza cererilor motivate,
insotite de documente justificative ale platitorilor.
Dosarul privind cererea de inlesniri la plata trebuie sa cuprinda
urmatoarele elemente principale:
a) elemente de identificare a contribuabilului: denumirea, adresa/sediul,
numarul contului de disponibilitati (daca are mai multe se vor preciza toate)
si unitatea/unitatile bancara/e la care este deschis, numele si calitatea celor
care reprezinta contribuabilul in relatiile patrimoniale;
b) sumele datorate bugetului, mentionarea tuturor obligatiilor bugetare
restante, chiar daca se solicita inlesnire la plata numai pentru unele;
c) natura inlesnirilor solicitate si o succinta prezentare a posibilitatilor
de realizare a programului propus pentru stingerea debitelor;
d) in situatia in care s-au mai depus si s-au mai aprobat cereri pentru
acordarea de inlesniri, conform art. 82 din Ordonanta Guvernului nr. 11/1996,
se vor mentiona datele si numerele de inregistrare la organul fiscal competent,
precum si modul cum acestea au fost respectate;
e) situatia platii obligatiilor bugetare curente;
f) data sedintei consiliului de administratie (sau denumirea echivalenta)
in care a fost analizata cererea si s-a hotarat solicitarea inlesnirilor la
plata obligatiilor bugetare, semnaturile persoanelor care angajeaza unitatea
solicitanta si stampila acesteia;
g) ultimul bilant contabil, anterior depunerii cererii;
h) situatia creditelor curente pana la data cererii si nerambursate;
i) situatia privind rezultatele financiare la zi;
j) situatia obligatiilor fata de bugetul asigurarilor sociale de stat;
k) certificatul eliberat de Oficiul registrului comertului - anexa nr. 6 la
Normele metodologice nr. 45.184/1996, publicate in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 106 din 24 mai 1996, cu modificarile ulterioare;
l) comunicarea Fondului Proprietatii de Stat privind statutul
economico-juridic al contribuabilului (restructurare, dizolvare, lichidare
etc.), atunci cand se impune, precum si o comunicare de la autoritatea
competenta, in cazul regiilor autonome;
m) orice alte elemente si documente considerate utile pentru solutionarea
cererii.
In lipsa elementelor prevazute la pct. 1 lit. a)-k), cererea nu va fi
inregistrata la organul fiscal competent.
2. Pentru taxele judiciare de timbru solicitate anticipat prestarii
serviciului sau eliberarii actului supus taxarii, inlesnirile la plata se
acorda pe baza cererilor motivate ale petentilor, insotite de urmatoarele
documente, in functie de obiectul cererii:
- copie de pe actiunea in justitie, purtand mentiunea cuantumului taxei
judiciare de timbru, stabilita si certificata de catre instanta de judecata,
si, dupa caz, a numarului sub care, in mod exceptional, instanta a retinut
cererea obligand partea sa plateasca taxa pana la primul termen de judecata;
- confirmarea organului care elibereaza actul sau care presteaza serviciul
supus taxelor de timbru, asupra cuantumului taxei datorate, precum si a
obiectului actului sau serviciului taxabil;
- acte doveditoare ale veniturilor petentilor - persoane fizice, respectiv
date privind situatia economico-financiara la zi (inclusiv disponibilitatile
din conturile bancare) ale petentilor - persoane juridice;
- alte acte in sprijinul cererii (certificate de nastere ale copiilor
aflati in intretinerea petentilor, adeverinte medicale, adeverinte privitoare
la venitul realizat).
3. Cererile prin care se solicita inlesniri la plata pentru creantele
bugetare se depun la organul fiscal in evidenta caruia se afla platitorul, cu
exceptia celor prevazute la pct. 11 si 12 din prezentul capitol.
La primirea cererii, organul fiscal inregistreaza cererea intr-un registru
special, cu rubricatia stabilita prin circulara de catre Ministerul Finantelor.
Inlesnirile la plata pot fi solicitate si acordate atat inaintea inceperii
executarii silite a debitului, cat si in timpul efectuarii acesteia.
Pentru creantele bugetare pentru care s-au depus cereri de inlesniri la
plata, executarea silita nu va fi pornita sau nu va fi continuata, dupa caz,
pana la data comunicarii modului de solutionare a acesteia.
Solutionarea cererii in ansamblul ei se va face de organul competent pentru
suma cea mai mare, potrivit plafoanelor prevazute la cap. II.
4. Pentru solutionarea fiecarei cereri de inlesniri la plata vor fi avute
in vedere urmatoarele:
a) rezultatele verificarii, care cuprind in principal:
- realitatea datelor prezentate in cererea de acordare a unor inlesniri la
plata obligatiilor bugetare; solicitantii sunt obligati sa prezinte toate
actele si explicatiile necesare verificarii;
- respectarea de catre solicitant a reglementarilor legale in vigoare
privind disciplina financiara;
- respectarea de catre solicitant a termenelor de plata a obligatiilor
bugetare curente;
- situatia creditelor angajate de solicitant;
- existenta unor programe de restructurare in derulare, aprobate conform
reglementarilor in vigoare;
- orice elemente care pot contribui la formularea propunerii de aprobare
sau de respingere a cererii;
b) documentele justificative prezentate de platitor;
c) informatiile cuprinse in documentele de control si in evidentele
existente la organele fiscale unde este luat in evidenta platitorul;
d) referatul cu concluziile verificarii si cu propunerile de rezolvare ale
organului competent;
e) verificarile si notele de constatare intocmite cu ocazia analizei pe
teren a cererii contribuabilului;
f) orice alte documente necesare solutionarii cererii;
g) prevederile din legile speciale, potrivit carora se pot acorda, de la
caz la caz, reduceri si scutiri de impozite si taxe, prevederile cuprinse in
art. 82 din Ordonanta Guvernului nr. 11/1996, aprobata si modificata prin Legea
nr. 108/1996, modificata si completata prin Ordonanta Guvernului nr. 53/1997,
precum si prevederile prezentului ordin.
Alte elemente ce vor fi avute in vedere la analizarea si solutionarea
cererilor de inlesniri la plata vor fi transmise unitatilor teritoriale de
catre Directia generala de colectare a veniturilor statului si de aplicare a
executarii silite si de catre Directia Generala a Vamilor din Ministerul
Finantelor.
5. Cererile privind acordarea de inlesniri la plata a sumelor datorate
bugetului de stat, a caror rezolvare este in competenta organelor prevazute la
nivelurile II si III, se solutioneaza de catre acestea pe baza dosarelor
intocmite de organele de nivel inferior, ce cuprind documentele si informatiile
prevazute la pct. 4 din prezentul capitol, care vor fi insotite in mod
obligatoriu de punctul lor de vedere privind modul de solutionare a cererii de
acordare de inlesniri la plata solicitate de platitor.
Organele prevazute la nivelurile II si III de competenta vor comunica modul
de solutionare a cererii de inlesnire la plata atat contribuabilului, cat si
organului fiscal in evidenta caruia se afla acesta.
In vederea luarii masurilor corespunzatoare in toate cazurile in care s-au
aprobat inlesniri la plata, comunicarile respective vor fi aduse la cunostinta
compartimentelor care tin evidenta pe platitori, in vederea efectuarii
operatiunilor in aceste evidente.
6. Solutionarea cererilor de inlesniri la plata se face de organele competente
astfel:
a) organul fiscal la care s-a depus cererea de inlesnire la plata va
analiza cererea si va intocmi documentatia necesara in termen de 30 de zile
lucratoare de la data inregistrarii acesteia.
In urmatoarele 5 zile lucratoare documentatia, impreuna cu cererea, dupa
caz:
- vor fi supuse conducerii organului fiscal spre aprobare;
- vor fi inaintate organului de nivel superior de competenta, impreuna cu
referatul cuprinzand concluziile si propunerile de solutionare;
b) organele prevazute la nivelurile II si III de competenta solutioneaza
cererile de inlesniri la plata in termen de 10 zile lucratoare de la data
primirii documentatiei;
c) in cazuri temeinic motivate, conducerea organelor competente poate
aproba prelungirea termenelor de solutionare prevazute la lit. a) si b) cu cel
mult 10 zile calendaristice.
In cazul in care documentatia pentru acordarea inlesnirii la plata nu poate
fi intocmita in termen, din motive dependente sau independente de vointa
solicitantului, cum ar fi: netinerea la zi a evidentei contabile, refuzul de a
pune la dispozitie organelor de control informatiile solicitate, intreruperea
temporara a activitatii, neprezentarea tuturor documentelor solicitate de
organul fiscal in vederea completarii dosarului, cererea se respinge, despre
aceasta fiind informat si debitorul.
7. Inlesnirea la plata se aproba de catre conducerea organelor teritoriale
competente a solutiona cererea pentru nivelul I de competenta, de catre
conducerea Directiei de impozite si taxe din cadrul directiilor generale ale
finantelor publice si controlului financiar de stat judetene si a municipiului
Bucuresti pentru nivelul II de competenta ori de secretarul de stat
coordonator, dupa caz.
8. De la data comunicarii aprobarii cererii de amanare sau de esalonare la
plata a impozitelor, taxelor si a altor venituri datorate bugetului de stat sau
bugetelor locale, dupa caz, se calculeaza majorari conform reglementarilor
legale.
Agentul economic beneficiaza de inlesnirile aprobate, cu conditia
depunerii, in termen de pana la 10 zile de la data comunicarii, a unei garantii
bancare echivalente cu doua rate de esalonare.
9. Nerespectarea inlesnirilor la plata, astfel cum au fost acordate de
organul competent, respectiv data stabilita pentru plata ratelor, cuantumul
acestora, precum si conditiile stipulate conduc la pierderea valabilitatii
acestora, la calcularea majorarilor de intarziere conform legii, pentru
intreaga perioada, la inceperea sau continuarea, dupa caz, a procedurii de executare
silita a debitului. O noua cerere de aprobare a unor inlesniri la plata
obligatiilor bugetare nu poate fi depusa timp de 6 luni de la data constatarii
nerespectarii conditiilor in care a fost aprobata.
10. Daca prin cerere petitionarul solicita scutirea sau reducerea la plata
a majorarilor de intarziere sau a taxelor judiciare de timbru, iar din analiza
intregii documentatii intocmite pentru acordarea inlesnirii la plata rezulta ca
acordarea unei inlesniri dintre cele mentionate mai sus nu este oportuna,
organul sesizat, in limita competentei sale, poate acorda o alta inlesnire la
plata, respectiv amanare sau esalonare.
11. Cererile prin care se solicita inlesniri la plata impozitelor, taxelor
si a altor sume cuvenite bugetului de stat si Fondului special pentru
dezvoltarea si modernizarea punctelor de control pentru trecerea frontierei,
datorate in vama si constatate cu ocazia controlului ulterior de organele
vamale, inclusiv a majorarilor de intarziere aferente acestora, se depun la
directia regionala vamala in a carei raza teritoriala se afla sediul sau
domiciliul contribuabilului. Directiile regionale vamale pot solicita organelor
fiscale competente intocmirea documentatiei necesare in vederea acordarii
inlesnirilor la plata.
12. Cererile pentru acordarea de inlesniri la plata obligatiilor catre
bugetul trezoreriei statului vor fi prezentate de catre persoanele juridice
astfel:
- Directiei generale a trezoreriei, pentru majorarile de intarziere
datorate bugetului trezoreriei statului;
- Directiei generale a datoriei publice, pentru majorarile de intarziere
aferente sumelor datorate la fondul de risc pentru garantarea creditelor
contractate de agentii economici.
Cererile vor fi fundamentate cu elemente din care sa rezulte situatia
financiara a debitorului, cauzele neachitarii obligatiilor catre bugetul
trezoreriei statului, estimarea indicatorilor financiari pe perioada imediat
urmatoare. La cerere pot fi anexate si documente care sa stea la baza
sustinerii cererii respective.
Directiile generale mentionate mai sus vor analiza cererile primite si vor
comunica rezultatul debitorului in maximum 30 de zile.
CAP. 4
Dispozitii finale
1. Conducerile organelor abilitate sa acorde inlesniri la plata, indiferent
de nivelul de competenta, vor urmari permanent tinerea evidentei acestor
lucrari, stadiul solutionarii, respectarea termenelor si vor raspunde de
rezolvarea acestora in cadrul reglementarilor legale si in termenele stabilite
de acestea.
2. In cazul nerespectarii prevederilor cuprinse in prezenta procedura, se
vor aplica normele legale privind abaterile de la disciplina in munca si de la
indeplinirea sarcinilor de serviciu.
3. Organele care solutioneaza cereri de inlesniri la plata, indiferent de
nivelul lor de competenta, sunt obligate sa tina evidenta separata a acestora.
Pentru reducerile sau scutirile acordate la plata impozitelor sau a taxelor
datorate de persoanele fizice (pensionari, veterani de razboi, persoane cu
handicap, raniti in revolutie), conform prevederilor legilor in vigoare, se va
tine o evidenta separata.
4. Ministerul Finantelor, prin Directia generala de colectare a veniturilor
statului si de aplicare a executarii silite, organizeaza evidenta si controlul
asupra modului de respectare a conditiilor stabilite la acordarea inlesnirilor
la plata.
5. De prevederile prezentei proceduri beneficiaza cererile depuse dupa data
publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei a prezentului ordin, indiferent de
vechimea sumelor pentru care se solicita inlesnirea la plata.