ORDIN
Nr. 1147 din 24 mai 1996
pentru aprobarea Procedurii si a competentelor de acordare a inlesnirilor la
plata impozitelor, taxelor si a altor venituri bugetare administrate de
Ministerul Finantelor
ACT EMIS DE: MINISTERUL FINANTELOR
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 122 din 13 iunie 1996
In temeiul prevederilor art. 82 coroborat cu art. 109 din Ordonanta
Guvernului nr. 11 din 23 ianuarie 1996 privind executarea creantelor bugetare
si in baza dispozitiilor art. 7 din Hotararea Guvernului nr. 449/1994 privind
organizarea si functionarea Ministerului Finantelor, republicata,
ministru de stat, ministrul finantelor, emite urmatorul ordin:
Art. 1
Se aproba Procedura si competentele de acordare a inlesnirilor la plata
impozitelor, a taxelor si a altor venituri bugetare administrate de Ministerul
Finantelor, prevazute in anexa care face parte integranta din prezentul ordin.
Art. 2
Directia generala de evaluare si executare silita a veniturilor statului,
Directia generala a vamilor, Directia generala impozite directe, Directia
generala impozite indirecte, Directia generala de contabilitate publica si
trezorerie a statului, Directia generala creante si angajamente interne si
externe ale statului, directiile generale ale finantelor publice si controlului
financiar de stat judetene si a municipiului Bucuresti, precum si organele din
subordinea acestora vor lua masuri pentru aducerea la indeplinire a
prevederilor prezentului ordin.
Art. 3
Prevederile prezentului ordin intra in vigoare incepand cu data de 1 iunie
1996, data la care isi inceteaza aplicabilitatea Ordinul ministrului de stat,
ministrul finantelor, nr. 412/1993, cu modificarile ulterioare, Ordinul
ministrului de stat, ministrul finantelor, nr. 791/1995, precum si dispozitiile
privind taxele pentru cererile de divort de la cap. XII din Instructiunile
Ministerului Finantelor si ale Comitetului de Stat pentru Economia si
Administratia Locala nr. 1.563 din 8 august 1969, astfel cum a fost completat
prin Instructiunile Ministerului Finantelor nr. 1.564 din 29 octombrie 1970,
inclusiv conditiile in care consiliile locale pot acorda scutiri sau reduceri
la plata taxelor pentru cererile de divort, completate prin Instructiunile Ministerului
Finantelor nr. 1.502 din 21 ianuarie 1974.
Art. 4
Prezentul ordin se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Ministru de stat,
ministrul finantelor,
Florin Georgescu
ANEXA 1
PROCEDURA SI COMPETENTELE DE ACORDARE A INLESNIRILOR LA PLATA IMPOZITELOR,
TAXELOR SI A ALTOR VENITURI BUGETARE, ADMINISTRATE DE MINISTERUL FINANTELOR
CAP. 1
Dispozitii generale
1. La cererea temeinic justificata a debitorilor, Ministerul Finantelor si
organele sale teritoriale pot acorda, de la caz la caz, inlesniri la plata
sumelor datorate bugetului de stat si bugetului trezoreriei statului. Pentru
sumele datorate bugetelor locale, competenta de acordare a inlesnirilor la
plata revine, dupa caz, Ministerului Finantelor sau consiliilor locale,
potrivit prevederilor legale care reglementeaza aceste venituri.
2. Ministerul Finantelor si organele sale teritoriale pot acorda:
- amanari la plata pentru orice fel de impozite, taxe sau alte venituri
bugetare, inclusiv majorari de intarziere;
- esalonari la plata creantelor bugetare, inclusiv a majorarilor de
intarziere, care pot incepe cu o perioada de gratie de pana la 6 luni. Aceasta
perioada este cuprinsa in intervalul de timp stabilit in competenta fiecarui
organ;
- scutiri si reduceri la plata majorarilor de intarziere, iar pentru
impozite si taxe, numai daca actele normative care reglementeaza venitul
respectiv prevad expres posibilitatea acordarii unor asemenea inlesniri la
plata;
- scutiri, reduceri, amanari si esalonari pentru majorarile de intarziere
calculate la sumele datorate fondului de risc pentru garantarea creditelor
contractate de agenti economici, precum si pentru majorarile de intarziere
aferente sumelor datorate bugetului trezoreriei statului.
3. Inlesnirile la plata se pot acorda numai pentru sumele neachitate la
termenele de plata sau, potrivit reglementarilor in materie, pentru taxele de
timbru care se platesc anticipat.
CAP. 2
Competentele de acordare a inlesnirilor la plata
1. Competenta de solutionare a cererilor de acordare a inlesnirilor la
plata se stabileste pe trei niveluri:
- nivelul I - administratia financiara sau circumscriptia fiscala;
- nivelul II - Directia de impozite si taxe din cadrul directiei generale a
finantelor publice si controlului financiar de stat judeteana si a municipiului
Bucuresti si directiile regionale vamale;
- nivelul III - Ministerul Finantelor, prin Directia generala de evaluare
si executare silita a veniturilor statului, Directia generala a vamilor,
Directia generala impozite directe, Directia generala impozite indirecte,
Directia generala de contabilitate publica si trezorerie a statului, Directia
generala creante si angajamente interne si externe ale statului si secretarul
de stat coordonator, dupa cum urmeaza:
------------------------------------------------------------------------------
Reduceri sau scutiri Amanari si esalonari
------------------- -----------------------------------------
Organul Plafon Plafon
competent (suma in mii lei) (suma in mii lei) Perioada
------------------- -----------------------------------------
Persoane Persoane Persoane Persoane
fizice juridice fizice juridice Amanari Esalonari
------------------------------------------------------------------------------
0 1 2 3 4 5 6
------------------------------------------------------------------------------
Nivelul I
-Administratia pana la
financiara pana la pana la pana la pana la sfarsitul pe 12
-Circumscriptia 500 5.000 1.000 25.000 anului luni^1)
fiscala calendaristic
Nivelul II
-Directia de
impozite de la de la de la de la idem idem
si taxe din 500 5.000 1.000 25.000
directia pana la pana la pana la pana la
generala a 2.000 20.000 5.000 100.000
finantelor
publice si
controlului
financiar de
stat
-Directia pana la pana la pana la pana la idem idem
regionala 2.000 20.000 5.000 100.000
vamala^2)
Nivelul III
Ministerul
Finantelor,
prin:
-Directia de la de la de la de la idem pe 18
generala de 2.000 20.000 5.000 100.000 luni
evaluare si pana la pana la pana la pana la
executare 5.000 50.000 10.000 400.000
silita a idem idem idem idem idem idem
veniturilor
statului
-Directia de
specialitate
din cadrul
Directiei
generale a
vamilor^2)
-Directia idem - - - - -
generala
impozite
directe^3)
-Directia idem idem idem idem idem pe 24
generala de luni
impozite
indirecte^4)
-Directia - pana la - pana la pana la pana la
generala de 50.000 400.000 1 an 1 an
contabilitate
publica si
trezorerie a
statului^5)
-Directia - idem - idem idem idem
generala
creante si
angajamente
interne si
externe ale
statului^6)
-secretarul
de stat orice orice orice orice pe cel pe cel
coordonator suma suma suma suma mult mult
2 ani 5 ani
------------------------------------------------------------------------------
-------------------------
^1) Putandu-se depasi anul calendaristic.
^2) Numai pentru sumele stabilite de organele vamale cu ocazia controlului
ulterior.
^3) Numai pentru coloana 1.
^4) Numai pentru taxele de timbru care se platesc anticipat.
^5) Numai pentru majorarile de intarziere aferente sumelor datorate
bugetului trezoreriei statului.
^6) Numai pentru majorarile de intarziere aferente sumelor datorate la
fondul de risc pentru garantarea creditelor contractate de agenti economici.
Cererile privind acordarea de inlesniri la plata impozitelor si taxelor
care se fac venit la bugetele locale se aproba de organele administratiei
publice locale, conform legii. In cazul in care competenta de acordare a
acestor inlesniri la plata revine, potrivit legii, Ministerului Finantelor,
pentru solutionarea cererii se va solicita si punctul de vedere al organelor
administratiei publice locale.
2. Directia de impozite si taxe din cadrul directiei generale a finantelor
publice si controlului financiar de stat judeteana si a municipiului Bucuresti
solutioneaza inclusiv cererile care se incadreaza in nivelul I de competenta
pentru platitorii aflati in evidentele acesteia.
3. Pentru nivelul III de competenta se precizeaza:
a) Directia generala de evaluare si executare silita a veniturilor statului
acorda inlesniri la plata impozitelor, a taxelor si a altor venituri datorate
bugetului de stat sau bugetelor locale, neachitate la termenul scadent,
inclusiv a majorarilor de intarziere aferente acestora, altele decat cele
prevazute la lit. b)-f);
b) Directia de specialitate din cadrul Directiei generale a vamilor acorda
inlesniri la plata impozitelor, a taxelor si a altor venituri cuvenite bugetului
de stat si Fondului special pentru dezvoltarea si modernizarea punctelor de
control pentru trecerea frontierei ce sunt datorate in vama si constatate cu
ocazia controlului ulterior, inclusiv a majorarilor de intarziere aferente
acestora;
c) Directia generala de impozite indirecte acorda, in temeiul art. 4 din
Decretul nr. 199/1955 si conform prevederilor paragrafului 11 din
Instructiunile Ministerului Finantelor nr. 1.711/1960, republicate in anul
1968, reduceri, scutiri, esalonari sau amanari la plata taxelor de timbru
datorate de persoane fizice si juridice, inlesniri solicitate anticipat
prestarii serviciului sau eliberarii actului supus taxelor de timbru;
d) Directia generala de impozite directe acorda, in conditiile legii,
scutiri sau reduceri la plata impozitelor datorate de persoanele fizice;
e) Directia generala de contabilitate publica si trezorerie a statului
acorda inlesniri la plata majorarilor de intarziere aferente sumelor datorate
bugetului trezoreriei statului;
f) Directia generala creante si angajamente interne si externe ale statului
acorda inlesniri la plata majorarilor de intarziere aferente sumelor datorate
la fondul de risc pentru garantarea creditelor contractate de agenti economici.
4. Prin exceptie de la prevederile privind competentele de acordare a
inlesnirilor la plata, in cazul impozitului pe salarii, Directia de impozite si
taxe din cadrul directiei generale a finantelor publice si controlului
financiar de stat judeteana si a municipiului Bucuresti poate aproba amanarea
cu 20 de zile a platii acestuia pentru orice suma.
CAP. 3
Procedura de solutionare a cererilor de inlesniri la plata
1. Inlesnirile la plata se acorda numai pe baza cererilor motivate,
insotite de documente justificative ale platitorilor.
Pentru taxe de timbru solicitate anticipat prestarii serviciului sau
eliberarii actului supus taxarii, inlesnirile la plata se acorda pe baza
cererilor motivate ale petentilor, insotite de urmatoarele documente, in
functie de obiectul cererii:
- copia de pe actiunea in justitie purtand mentiunea cuantumului taxei de
timbru, stabilita si certificata de catre instanta de judecata, si, dupa caz, a
numarului sub care, in mod exceptional, instanta a retinut cererea obligand
partea (petentul) sa plateasca taxa pana la primul termen de judecata;
- confirmarea organului care elibereaza actul sau care presteaza serviciul
supus taxelor de timbru, asupra cuantumului taxei datorate, precum si a
obiectului actului sau serviciului taxabil;
- acte doveditoare ale veniturilor petentilor - persoane fizice -,
respectiv date privind situatia economico-financiara la zi (inclusiv
disponibilitatile din conturile bancare) a petentilor - persoane juridice;
- alte acte in sprijinul cererii (certificate de nastere ale copiilor
aflati in intretinerea petentilor, adeverinte medicale etc.).
Cererile prin care se solicita inlesniri la plata pentru creantele bugetare
se depun la organul fiscal in evidenta caruia se afla platitorul, cu exceptia
celor prevazute la pct. 11 si 12 din prezentul capitol.
La primirea cererii, organul fiscal o inregistreaza intr-un registru
special.
2. Solutionarea si aprobarea cererilor de inlesnire la plata se fac de
catre organele competente in cadrul plafoanelor maxime stabilite pentru
acestea.
3. In cazul in care, printr-o singura cerere, platitorul solicita acordarea
unor inlesniri la plata mai multor sume reprezentand impozite, taxe, majorari
de intarziere sau alte venituri datorate bugetului de stat sau bugetelor
locale, dupa caz, fiecare dintre aceste sume va fi considerata un capat de
cerere separat.
Solutionarea cererii in ansamblul ei se va face de catre organul competent
pentru suma cea mai mare, potrivit plafoanelor prevazute la cap. II.
4. Pentru solutionarea fiecarei cereri de inlesniri la plata, vor fi avute
in vedere urmatoarele:
a) prevederile din legile speciale potrivit carora se pot acorda, de la caz
la caz, reduceri si scutiri de impozite si taxe, prevederile cuprinse in art.
82 din Ordonanta Guvernului nr. 11/1996 referitoare la acordarea inlesnirilor
la plata, prevederile Decretului nr. 199/1955 si Instructiunile Ministerului
Finantelor nr. 1.711/1960, republicate in anul 1968, precum si prevederile
prezentului ordin;
b) documentele justificative prezentate de platitor;
c) informatiile cuprinse in documentele de control si in evidentele
existente la organele fiscale unde este luat in evidenta platitorul;
d) referatul cu concluziile verificarii si propunerile de rezolvare ale
organului competent;
e) verificarile si notele de constatare intocmite cu ocazia analizei pe
teren a cererii contribuabilului;
f) orice alte documente necesare solutionarii cererii
g) punctul de vedere (consultativ) al consiliului local in a carui raza
teritoriala se afla sediul organului prestator al serviciului sau eliberator al
actului taxabil, referitor la modul de solutionare a cererilor privind taxele
de timbru.
Alte elemente ce vor fi avute in vedere la analizarea si la solutionarea
cererilor de inlesniri la plata vor fi transmise unitatilor teritoriale de
catre Directia generala de evaluare si executare silita a veniturilor statului
si Directia generala a vamilor din cadrul Ministerului Finantelor.
5. Cererile privind acordarea de inlesniri la plata sumelor datorate
bugetului de stat si bugetelor locale, dupa caz, a caror rezolvare este in
competenta organelor prevazute la nivelurile II si III, se solutioneaza de
catre acestea pe baza dosarelor intocmite de organele de nivel inferior de
competenta, ce cuprind documentele si informatiile prevazute la pct. 4, care
vor fi insotite in mod obligatoriu de punctul lor de vedere privind modul de
solutionare a cererii de acordare de inlesniri la plata solicitate de platitor.
Analiza va fi efectuata in termenul stabilit pentru organul competent de
solutionare.
Organele prevazute la nivelul II si III de competenta vor comunica modul de
solutionare a cererii de inlesnire la plata, atat contribuabilului cat si
organului fiscal in evidenta caruia se afla acesta.
In vederea luarii masurilor corespunzatoare in toate cazurile in care s-au
aprobat inlesniri la plata, comunicarile respective vor fi aduse la cunostinta
compartimentelor care tin evidenta pe platitori in vederea efectuarii operatiunilor
in aceste evidente.
6. Solutionarea cererilor de inlesniri la plata se face de catre organele
competente astfel:
a) organul fiscal la care s-a depus cererea de inlesnire la plata va
analiza cererea si va intocmi documentatia necesara in 30 de zile lucratoare de
la data inregistrarii acesteia, termen in care se va obtine si avizul organelor
locale, cand este cazul.
In urmatoarele 5 zile lucratoare documentatia impreuna cu cererea vor fi,
dupa caz:
- supuse spre aprobare conducerii organului fiscal;
- inaintate organului administratiei publice locale, in cazul in care
aprobarea inlesnirii la plata intra in competenta acestuia;
- inaintate organului de nivel superior de competenta, impreuna cu
referatul cuprinzand concluziile si propunerile de solutionare;
b) organele prevazute la nivelurile II si III de competenta solutioneaza
cererile de inlesniri la plata in termen de 10 zile lucratoare de la data
primirii documentatiei;
c) in cazuri temeinic motivate, conducerea organelor competente poate
aproba prelungirea termenelor de solutionare prevazute la lit. a) si b) cu cel
mult 10 zile calendaristice.
In cazul in care documentatia pentru acordarea inlesnirii la plata nu poate
fi intocmita in termen, din motive dependente sau independente de vointa
solicitantului, cum ar fi: netinerea la zi a evidentei contabile, refuzul de a
pune la dispozitia organelor de control a informatiilor solicitate,
intreruperea temporara a activitatii, neprezentarea tuturor documentelor solicitate
de organul fiscal in vederea completarii dosarului, cererea se claseaza, despre
aceasta informandu-se si debitorul.
7. Inlesnirea la plata se aproba de catre conducerea organelor teritoriale
competente a solutiona cererea pentru nivelul I de compententa, de catre
conducerea Directiei de impozite si taxe din cadrul directiei generale a
finantelor publice si controlului financiar de stat judeteana si a municipiului
Bucuresti pentru nivelul II de competenta ori de catre conducerea directiilor
din Ministerul Finantelor sau de secretarul de stat coordonator, dupa caz.
8. De la data comunicarii aprobarii cererii de amanare sau de esalonare la
plata a impozitelor, taxelor si a altor venituri datorate bugetului de stat si
bugetelor locale, dupa caz, se calculeaza majorari conform reglementarilor
legale.
Conform prevederilor art. 113 din Ordonanta Guvernului nr. 11/1996, pana la
31 decembrie 1996 nu se datoreaza majorari pentru impozite, taxe si alte
venituri datorate bugetului de stat si bugetelor locale; dupa caz, pentru care
s-au acordat, in conditiile legii, esalonari sau amanari la plata.
9. Nerespectarea inlesnirilor la plata, astfel cum au fost acordate de
organul competent, respectiv data stabilita pentru plata ratelor, cuantumul
acestora, precum si conditiile stipulate conduc la pierderea valabilitatii
acestora, la calcularea majorarilor de intarziere conform legii, pentru
intreaga perioada, la inceperea sau continuarea, dupa caz, a procedurii de
executare silita.
10. Daca prin cerere petitionarul solicita scutirea sau reducerea la plata
a majorarilor de intarziere sau a taxelor de timbru, iar din analiza intregii
documentatii intocmite pentru acordarea inlesnirii la plata rezulta ca
acordarea unei inlesniri dintre cele mentionate mai sus nu este oportuna,
organul sesizat, in limita competentei sale, poate acorda o alta inlesnire la
plata, respectiv amanare sau esalonare.
11. Cererile prin care se solicita inlesniri la plata impozitelor, a
taxelor si a altor sume cuvenite bugetului de stat si Fondului special pentru
dezvoltarea si modernizarea punctelor de control pentru trecerea frontierei,
datorate in vama si constatate cu ocazia controlului ulterior de catre organele
vamale, inclusiv a majorarilor de intarziere aferente acestora, se depun la
directia regionala vamala in a carei raza teritoriala se afla sediul sau
domiciliul contribuabilului. Directiile regionale vamale pot solicita organelor
fiscale competente intocmirea documentatiei necesare in vederea acordarii
inlesnirilor la plata.
12. Cererile pentru acordarea de inlesniri la plata obligatiilor catre
bugetul trezoreriei statului vor fi prezentate de catre persoanele juridice
astfel:
- Directiei generale de contabilitate publica si trezorerie a statului,
pentru majorarile de intarziere datorate bugetului trezoreriei statului
- Directiei generale creante si angajamente interne si externe ale
statului, pentru majorarile de intarziere aferente sumelor datorate la fondul
de risc pentru garantarea creditelor contractate de agentii economici.
Cererile vor fi fundamentate cu elemente din care sa rezulte situatia
financiara a debitorului, cauzele neachitarii obligatiilor catre bugetul
trezoreriei statului, estimarea indicatorilor financiari pe perioada imediat
urmatoare etc. La cerere pot fi anexate si documente care sa stea la baza
sustinerii cererii respective.
Directiile generale mentionate mai sus vor analiza cererile primite si vor
comunica rezultatul debitorului in maximum 30 de zile.
CAP. 4
Dispozitii finale
1. Conducerile organelor abilitate sa acorde inlesniri la plata, indiferent
de nivelul de competenta, vor urmari permanent tinerea evidentei acestor
lucrari, stadiul solutionarii, respectarea termenelor si vor raspunde de
rezolvarea acestora in cadrul reglementarilor legale si in termenele stabilite
de acestea.
2. In cazul nerespectarii prevederilor cuprinse in prezenta procedura, se
vor aplica normele legale privind abaterile de la disciplina in munca si de la
indeplinirea sarcinilor de serviciu.
3. Organele care solutioneaza cereri de inlesniri la plata, indiferent de
nivelul lor de competenta, sunt obligate sa tina evidenta separata a acestora,
conform modelului anexat. Pentru reducerile sau scutirile acordate la plata
impozitelor sau a taxelor persoanelor fizice (pensionari, veterani de razboi
handicapati, raniti in Revolutie etc.), conform prevederilor legilor in
vigoare, se va tine o evidenta separata.
4. Agentii economici pentru care s-a instituit regimul special de
supraveghere economico-financiara conform Ordonantei Guvernului nr. 13/1995,
aprobata si modificata prin Legea nr. 119/1995 si modificata prin art. 10 din
Ordonanta Guvernului nr. 15/1996, vor beneficia de inlesnirile la plata
obligatiilor bugetare in conditiile prevazute de aceste ordonante.
5. De prevederile prezentei proceduri beneficiaza cererile depuse dupa data
de 1 iunie 1996, indiferent de vechimea sumelor pentru care se solicita
inlesnirea la plata.
Cererile privind acordarea unor inlesniri la plata ce se afla in curs de
solutionare vor fi rezolvate conform procedurii prevazute de Ordinul
ministrului de stat, ministrul finantelor, nr. 412/1993, cu modificarile
ulterioare.
MODEL
EVIDENTA
cererilor de inlesniri la plata impozitelor, taxelor si a altor venituri
bugetare, in baza art. 82 din Ordonanta Guvernului nr. 11/1996
------------------------------------------------------------------------------
Nr. Nr. de Data Denumirea Inlesnirea Felul Suma
crt. inregistrare de agentului solicitata impozitului solicitata
intrare economic (mii lei)
------------------------------------------------------------------------------
1 2 3 4 5 6 7
------------------------------------------------------------------------------
Modul de Inlesnirea Suma Perioada Cui i s-a Data Referent Conditii
solutionare aprobata aprobata comunicat de de
(mii lei) iesire aprobare
------------------------------------------------------------------------------
8 9 10 11 12 13 14 15
------------------------------------------------------------------------------
------------------------------------------------------------------------------
------------------------------------------------------------------------------
Explicatii:
Pentru persoanele fizice se va tine o evidenta asemanatoare
Coloanele 5 si 9: - amanare impozite si taxe
- esalonare impozite si taxe
- reducere impozite si taxe
- scutire impozite si taxe
- amanare majorari de intarziere
- esalonare majorari de intarziere
- reducere majorari de intarziere
- scutire majorari de intarziere
Coloana 6 - impozit pe profit
- impozit pe salarii
- impozit pe dividende
- T.V.A.
- accize si I.C.M.
- impozit pe titei si gaze naturale
- varsaminte din profitul net al regiilor autonome
- alte venituri ale bugetului de stat
- taxa de timbru
- impozite si taxe locale
Coloanele 7 si 10: - suma pe fel de impozit
Coloana 8: - admis
- respins
- clasat
- trimis spre solutionare la nivelul superior de competenta
Coloana 11: - perioada aprobata
(de la ... pana la ...)
Coloana 15: conditii de aprobare a inlesnirilor la plata.