ORDONANTA Nr. 53 din 28 august 1997
pentru modificarea si completarea Ordonantei Guvernului nr. 11/1996 privind
executarea creantelor bugetare aprobata si modificata prin Legea nr. 10/1996
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 224 din 30 august 1997
In temeiul art. 107 alin. (1) si (3) din Constitutia Romaniei si al art. 1
lit. a) din Legea nr. 134/1997 privind abilitarea Guvernului de a emite
ordonante,
Guvernul Romaniei emite urmatoarea ordonanta:
Art. 1
Ordonanta Guvernului nr. 11/1996 privind executarea creantelor bugetare,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 23 din 31 ianuarie
1996, aprobata si modificata prin Legea nr. 108/1996, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 251 din 17 octombrie 1996, si cu
modificarile ulterioare, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:
1. Titlul I va avea urmatorul cuprins:
"Dispozitii generale"
2. Capitolul I va avea urmatorul titlu:
"Creanta bugetara. Modalitati de realizare"
3. Articolul 1 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 1
Creantele constand in impozite, taxe, contributii, amenzi si alte sume care
reprezinta resurse financiare publice, potrivit Legii privind finantele publice
nr. 72/1996, sunt creante bugetare care se executa potrivit dispozitiilor
prezentei ordonante."
4. Dupa articolul 6 se introduce un nou articol 6^1, care va avea urmatorul
cuprins:
"Art. 6^1
Plata obligatiilor bugetare se face in lei, daca legea nu prevede
altfel."
5. Articolul 8 alineatul 1 va avea urmatorul cuprins:
"Plata obligatiilor bugetare se face distinct, pentru fiecare suma
datorata in parte, in contul bugetar corespunzator, in ordinea vechimii acestora,
astfel:
a) obligatiile de plata restante in ordinea scadentei si majorarile de
intarziere aferente acestora datorate potrivit legii;
b) obligatiile de plata curente datorate pentru primul termen de plata
imediat urmator;
c) obligatiile de plata cu termene de plata viitoare."
6. Articolul 10 alineatul 2 va avea urmatorul cuprins:
"Exercitarea cailor de atac la organele competente, de catre
platitori, cu privire la stabilirea obligatiilor bugetare, nu suspenda
obligatia acestora de plata.
Cu toate acestea, Ministerul Finantelor, la cererea platitorului, poate
dispune, tinand seama de motivele invocate de acesta, suspendarea obligatiei de
plata pana la solutionarea primei cai de atac."
7. Dupa alineatul 2 al articolului 11 se introduce alineatul 3, care va
avea urmatorul cuprins:
"Societatile bancare sunt obligate sa vireze sumele reprezentand
creante bugetare care au fost debitate din contul platitorului, in contul
bugetar corespunzator, in termenul prevazut de dispozitiile legale aplicabile
in materie."
8. Articolul 12 alineatul 2 va avea urmatorul cuprins:
"Prevederile alin. 1 se aplica si persoanelor care, potrivit legii,
isi asuma obligatia de plata printr-un angajament de plata sau printr-un alt
act, incheiate in forma autentica."
9. Capitolul IV va avea urmatorul titlu:
"Majorari de intarziere si penalitati"
10. Dupa articolul 13 alineatul 2 se introduce un alineat care va avea
urmatorul cuprins:
"Cand o obligatie bugetara se stinge prin compensare, majorarile de
intarziere pentru neplata acestei obligatii se calculeaza pana la data la care
compensarea a devenit posibila, potrivit legii."
11. Articolul 13 alineatul 3 va avea urmatorul cuprins:
"Cota majorarilor de intarziere datorate pentru neplata la termen a
obligatiilor bugetare se stabileste prin hotarare a Guvernului, la propunerea
Ministerului Finantelor, corelata cu rata medie a dobanzii practicate pe piata
interbancara, la care se pot adauga cel mult 20 de puncte procentuale."
12. Dupa articolul 13 se introduce articolul 13^1, care va avea urmatorul
cuprins:
"Art. 13^1
Nevarsarea de catre platitorii obligatiilor bugetare a sumelor calculate si
retinute la sursa de catre acestia, potrivit legii, se penalizeaza dupa cum
urmeaza:
- cu 10% din suma retinuta si nevarsata pana la 30 de zile;
- cu 20% din suma retinuta si nevarsata mai mult de 30 de zile.
Penalitatea prevazuta la alineatul precedent se aplica de catre organele
competente, o singura data pentru aceeasi suma retinuta si nevarsata, iar
aceasta nu inlatura obligarea la plata majorarilor de intarziere, conform
legii."
13. Articolul 14 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 14
In cazul in care societatile bancare nu respecta obligatiile prevazute la
art. 11 alin. 3, majorarile de intarziere datorate pentru neplata in termen,
prevazute la art. 13, sunt suportate de catre acestea."
14. Articolul 15 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 15
Nu se datoreaza majorari de intarziere pentru sumele datorate cu titlu de
majorari, penalitati si amenzi de orice fel, stabilite potrivit legii. De
asemenea, nu se datoreaza majorari de intarziere la sumele retinute prin
poprire pe salariu si pe pensia debitorului, din suma datorata."
15. Dupa articolul 16 alin. 1 se introduce un alineat, care va avea
urmatorul cuprins:
"Pentru motive temeinice, infiintarea masurilor de asigurare poate fi
ceruta si in cazul in care creantele bugetare urmeaza a se stabili in alt mod
decat cel prevazut la alin. 1, dispozitiile Codului de procedura civila privind
ordonanta presedintiala fiind aplicabile."
16. Articolul 16 alineatul 2 va avea urmatorul cuprins:
"Pentru actiunile prevazute la alin. 1 si 2 nu se datoreaza depunerea
de cautiuni."
17. Articolul 22 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 22
Impotriva actelor de aplicare a masurilor asiguratorii, cel interesat poate
face contestatie la instanta judecatoreasca competenta, daca legea nu prevede
altfel."
18. Articolul 24 alineatul 1 va avea urmatorul cuprins:
"Pentru creantele bugetare administrate de catre Ministerul
Finantelor, precum si pentru cele gestionate de catre institutiile publice,
constand in venituri stabilite prin lege, care constituie resurse ale bugetului
de stat sau ale bugetelor locale, dupa caz, sunt abilitate sa aduca la
indeplinire masurile asiguratorii si sa efectueze procedura de executare silita
prevazuta de prezenta ordonanta, organele de specialitate ale directiilor
generale ale finantelor publice si controlului financiar de stat judetene si a
municipiului Bucuresti si unitatile subordonate acestora, unitatile subordonate
Directiei generale a vamilor numai pentru creantele determinate in vama, care
sunt denumite in continuare organe de executare.
Creantele trezoreriei statului, astfel cum sunt definite de reglementarile
legale in materie, se executa silit de catre organele de specialitate
competente sa gestioneze bugetul trezoreriei statului.
Creantele bugetare care se incaseaza, se administreaza, se contabilizeaza
si se utilizeaza de institutiile publice, provenite din veniturile
extrabugetare, precum si cele rezultate din raporturi juridice contractuale, se
executa prin imputerniciti proprii, potrivit prevederilor prezentei ordonante.
In cazul in care institutiile publice transmit spre executare silita
organelor prevazute la alin. 1, debite reprezentand venituri extrabugetare,
sumele realizate astfel se fac venit la bugetul de stat sau la bugetul local,
dupa caz."
19. Articolul 26 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 26
Titlurile executorii, astfel cum sunt definite de reglementarile legale in
vigoare, emise de organele competente, care privesc creante bugetare, se
transmit in termen de 30 zile de la emitere, spre executare silita, potrivit
legii, organelor prevazute la art. 24, in a caror raza teritoriala isi are
sediul sau domiciliul debitorul ori unde acesta este luat in evidenta
fiscala."
20. Articolul 27 alineatul 1 va avea urmatorul cuprins:
"Pentru efectuarea procedurii de executare silita este competent
organul de executare in a carei raza teritoriala se gasesc bunurile urmaribile,
coordonarea intregii executari revenind organului in a carui raza teritoriala
isi are sediul sau domiciliul sau unde este luat in evidenta fiscala debitorul,
dupa caz. In cazul in care executarea silita se face prin poprire, organul de
executare coordonator poate proceda la aplicarea acestei masuri de executare
asupra tertului poprit, indiferent de locul unde isi are sediul sau domiciliul.
Atunci cand organul de executare coordonator constata ca exista pericolul
evident de instrainare, substituire sau de sustragere de la executarea silita a
bunurilor si veniturilor urmaribile ale debitorului, poate proceda la
indisponibilizarea acestora, indiferent de locul in care se gasesc
bunurile."
21. Articolul 35 alineatul 1 litera a) va avea urmatorul cuprins:
"a) sa intre in orice incinta de afaceri a debitorului, persoana
juridica, sau in alte incinte unde acesta isi pastreaza bunurile, in scopul
identificarii bunurilor sau valorilor care pot fi executate silit;"
22. Articolul 37 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 37
Cheltuielile de executare silita a creantelor bugetare se suporta din
bugetul Ministerului Finantelor, al Ministerului Muncii si Protectiei Sociale
sau al institutiilor publice, dupa caz."
23. Articolul 42 alineatul 5 va avea urmatorul cuprins:
"Poprirea se considera infiintata la data la care tertul poprit, prin
instiintarea trimisa organului de executare, confirma ca datoreaza sume de bani
debitorului, sau la data expirarii termenului prevazut la alineatul
precedent."
24. Articolul 42 alineatul 7 va avea urmatorul cuprins:
"In cazul in care sumele datorate debitorului sunt poprite de mai
multi creditori, tertul poprit va anunta in scris despre aceasta pe creditori
si va proceda la distribuirea sumelor potrivit ordinii de preferinta prevazute
la art. 71."
25. Articolul 43 alineatul 3 va avea urmatorul cuprins:
"In masura in care este necesar, pentru achitarea sumei datorate, la
data sesizarii societatii bancare, potrivit alin. 1, sumele existente, precum
si cele provenite din incasarile zilnice in conturile in lei si in valuta sunt
indisponibilizate. Din momentul indisponibilizarii si pana la achitarea
integrala a obligatiilor bugetare, societatea bancara nu va face nici o plata
care ar diminua suma supusa indisponibilizarii, cu exceptia sumelor necesare
platii drepturilor salariale."
26. Articolul 44 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 44
Daca tertul poprit instiinteaza organul de executare ca nu datoreaza vreo
suma de bani debitorului urmarit sau nu respecta dispozitiile art. 42 alin. 6
si 7 si ale art. 43, precum si in cazul in care invoca alte neregularitati in
legatura cu drepturile si obligatiile partilor privind infiintarea popririi,
instanta judecatoreasca in a carei raza teritoriala se afla domiciliul sau
sediul tertului poprit, la cererea organului de executare ori a altei parti
interesate, pe baza probelor administrate, va pronunta mentinerea sau
desfiintarea popririi.
Judecata se face cu precadere.
Instanta poate aplica o amenda civila de la 50.000 lei la 1.000.000 lei
tertului poprit, in cazul in care acesta nu respecta obligatiile ce-i revin,
potrivit legii, privind efectuarea instiintarilor, retinerilor, precum si
pentru neindeplinirea oricarei alte obligatii ce-i revine in legatura cu
poprirea."
27. Dupa articolul 48 alineatul 1 se introduce un alineat cu urmatorul
cuprins:
"In cazul in care bunurile sechestrate constau in sume in lei sau in valuta,
acestea se ridica si vor fi depuse, cel tarziu a doua zi, la unitatile
specializate."
28. Articolul 52 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 52
O data cu aplicarea sechestrului, organul de executare face si evaluarea
bunurilor sechestrate.
Daca evaluarea bunurilor sechestrate necesita cunostinte de specialitate,
organele de executare, dupa stabilirea unei valori estimative, pot utiliza
pentru aceasta servicii prestate de organe sau persoane specializate, care nu
se supun reglementarilor privind achizitiile publice. Despre aceasta va face
mentiune in procesul-verbal de sechestru.
In cazul prevazut la alin. 2, evaluarea se va face dupa intocmirea
procesului-verbal de sechestru, documentul prin care se efectueaza evaluarea
constituind anexa la procesul-verbal de sechestru. O copie a acestui document
se va comunica debitorului."
29. Articolul 53 alineatul 2 se abroga.
30. Articolul 58 alineatul 3 va avea urmatorul cuprins:
"Organul de executare va intocmi un proces-verbal de identificare a
bunului supus executarii, dispozitiile art. 46 si 47 aplicandu-se in mod
corespunzator."
31. Articolul 59 alineatul 1 va avea urmatorul cuprins:
"Organele de executare au obligatia ca, de indata ce au intocmit
procesul-verbal de identificare a imobilului, sa comunice debitorului o somatie
care va cuprinde toate datele de identificare a bunului, mentiunea ca s-a luat
masura inscrierii somatiei in evidentele de publicitate imobiliara, precum si
aceea ca, daca nu se face plata sumei datorate in termen de 5 zile, se va
proceda la executarea silita a imobilului."
32. Articolul 63 alineatul 1 va avea urmatorul cuprins:
"Dupa comunicarea somatiei si in tot cursul executarii silite, organul
de executare poate numi un administrator-sechestru, daca aceasta masura este
necesara pentru administrarea imobilului urmarit, a chiriilor, a arendei si a
altor venituri obtinute din administrarea acestuia, inclusiv pentru apararea in
litigii privind imobilul respectiv."
33. Articolul 65 alineatul 3 va avea urmatorul cuprins:
"Cu cel putin 10 zile inainte de data fixata pentru tinerea
licitatiei, organul de executare este obligat sa aduca la cunostinta celor
interesati, prin anunturi in ziare de larga circulatie, prin afisarea
anunturilor de vanzare pe imobilul scos la vanzare, la sediul sau si al
consiliului local in a carei raza teritoriala este situat imobilul, precum si
la locul stabilit pentru tinerea licitatiei, daca acesta este altul decat cel
unde se afla imobilul. Cand se considera necesar, publicitatea vanzarii se
poate face si prin orice alte mijloace de informare. Totodata, despre data, ora
si locul licitatiei va fi instiintat debitorul si
administratorul-sechestru."
34. Articolul 70 alineatul 2 va avea urmatorul cuprins:
"Daca suma ce reprezinta atat creanta bugetara, cat si cheltuielile de
executare, este mai mica decat suma realizata prin executare silita, cu
diferenta se va proceda la compensare, potrivit art. 87, sau se restituie, la
cerere, debitorului."
35. Articolul 71 alineatul 1 partea introductiva va avea urmatorul cuprins:
"In cazul in care executarea silita, de competenta organelor prevazute
la art. 24, a fost pornita de mai multi creditori sau cand, pana la eliberarea
si distribuirea sumei rezultate din executare, au depus si alti creditori
titlurile lor, aceste organe vor proceda la distribuirea sumei potrivit
urmatoarei ordini de preferinta, daca legea nu prevede altfel."
36. Articolul 73 alineatul 2 va avea urmatorul cuprins:
"Creditorii care nu au participat la executarea silita pot depune
titlurile lor in vederea participarii la distribuirea sumelor realizate prin
executare silita, numai pana la data intocmirii de catre organele de executare
a procesului-verbal privind eliberarea sau distribuirea acestor sume."
37. Articolul 74 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 74
Eliberarea sau distribuirea sumei rezultate din executarea silita se va
face numai dupa trecerea unui termen de 15 zile de la data depunerii sumei,
cand organul de executare va proceda, dupa caz, la eliberarea sau distribuirea
sumei, cu instiintarea partilor si a creditorilor care si-au depus
titlurile."
38. Articolul 82 alineatul 1 va avea urmatorul cuprins:
"La cererea temeinic justificata a debitorilor, Ministerul Finantelor,
Ministerul Muncii si Protectiei Sociale, alte organe ale administratiei publice
centrale, precum si consiliile locale si judetene pot acorda:
a) amanari si esalonari la plata impozitelor, taxelor si a altor obligatii
bugetare;
b) scutiri si reduceri de impozite si taxe, in conditiile legii;
c) amanari, esalonari, scutiri sau reduceri de majorari de
intarziere."
39. Dupa articolul 82 alineatul 2 se introduce un alineat cu urmatorul
cuprins:
"Pentru creantele bugetelor locale si judetene, dupa caz, inlesnirile
la plata pot fi acordate, in conditiile prezentei ordonante, numai de catre
consiliile locale ori judetene."
40. Articolul 82 alineatul 4 va avea urmatorul cuprins:
"Prin ordin al ministrului finantelor se vor stabili procedura si
competentele de acordare a inlesnirilor la plata privind creantele bugetare
administrate de Ministerul Finantelor. Ministerul Muncii si Protectiei Sociale,
celelalte organe ale administratiei publice centrale, precum si consiliile
locale si judetene vor stabili, cu avizul Ministerului Finantelor, procedura si
competentele de acordare a inlesnirilor privind plata creantelor bugetare pe
care le administreaza."
41. Articolul 82 alineatul 5 va avea urmatorul cuprins:
"Inlesnirile la plata pot fi acordate atat inaintea inceperii
executarii silite, cat si in timpul efectuarii acesteia. Pentru acordarea
inlesnirilor, organul de executare poate cere debitorului sa constituie
garantii corespunzatoare, potrivit legii."
42. Articolul 86 litera e) va avea urmatorul cuprins:
"e) cele de rambursat de la bugetul de stat;"
43. Articolul 87 alineatul 1 liniuta 1 va avea urmatorul cuprins:
"- cu obligatii bugetare restante, incepand cu cele mai vechi, din
anii precedenti;"
44. Articolul 87 alineatul 2 va avea urmatorul cuprins:
"In sensul alineatului precedent, prin obligatii bugetare din anii
precedenti se intelege debitul, precum si majorarile de intarziere aferente, a
caror plata se face in conditiile art. 8,"
45. Articolul 90 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 90
Rambursarea sumelor provenind din taxa pe valoarea adaugata si restituirea
sumelor provenind din accize se fac conform prevederilor legale aplicabile in
materie. Organele fiscale competente vor efectua, potrivit art. 86 si 87,
compensari cu obligatii bugetare mai vechi provenite din taxa pe valoarea
adaugata sau accize, dupa caz. Daca, dupa efectuarea acestei compensari mai
raman sume de rambursat din taxa pe valoarea adaugata sau de restituit din
accize, dupa caz, organul fiscal competent va proceda la compensarea cu alte
obligatii bugetare, potrivit art. 87.
Sumele ramase dupa efectuarea compensarii prevazute de alin. 1 se
restituie, la cererea platitorilor."
46. Articolul 91 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 91
Dreptul de a cere compensarea sau restituirea sumelor privind obligatiile
bugetare se prescrie in termen de 5 ani de la data incheierii anului financiar
in care a luat nastere dreptul la compensare sau la restituire."
47. Articolul 93 alineatul 2 litera e) se abroga.
48. Articolul 93 alineatul 2 litera f) va avea urmatorul cuprins:
"f) cand, potrivit legii, debitorul, persoana juridica, isi inceteaza
existenta si au ramas neachitate obligatii bugetare."
48. Articolul 98 litera b) va avea urmatorul cuprins:
"b) in termen de 3 ani de la data nasterii dreptului de a cere
executarea silita pentru creantele bugetare provenind din amenzi ori
reprezentand alte creante bugetare decat cele prevazute la lit. a), precum si
pentru majorarile de intarziere aferente."
49. Articolul 99 litera d) va avea urmatorul cuprins:
"d) pe data intocmirii, in conditiile prezentei ordonante, a actului
de constatare a insolvabilitatii debitorului."
50. Articolul 100 litera f) se abroga.
51. Articolul 103 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 103
Cererile prevazute la art. 102 se vor inainta instantelor judecatoresti
numai cu aprobarea directiilor generale ale finantelor publice si controlului
financiar de stat judetene si a municipiului Bucuresti si sunt scutite de
consemnarea vreunei cautiuni."
52. Articolul 104 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 104
In cazul in care asupra acelorasi venituri ori bunuri ale debitorului a
fost pornita executarea, atat pentru realizarea titlurilor executorii privind
creante bugetare, cat si pentru titluri ce se executa in conditiile prevazute
de alte dispozitii legale, executarea silita se va face, potrivit dispozitiilor
prezentei ordonante, de catre organele de executare prevazute de aceasta."
53. Articolul 106 alineatul 2 se abroga.
54. Articolul 108 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 108
Creantele bugetare, altele decat cele pentru care executarea silita se
efectueaza de catre organele Ministerului Finantelor prevazute la art. 24, se
executa prin imputerniciti proprii ai Ministerului Muncii si Protectiei
Sociale, ai organelor administratiei publice centrale sau locale, precum si ai
institutiilor publice, dupa caz."
55. Dupa articolul 108 se introduce articolul 108^1, cu urmatorul cuprins:
"Art. 108^1
Ministerul Finantelor, Ministerul Muncii si Protectiei Sociale, organele
administratiei publice centrale sau locale, precum si institutiile publice, pot
constitui incepand cu 1 ianuarie 1998, fonduri pentru acordarea de stimulente
personalului din aparatul propriu si din unitatile subordonate, dupa caz, prin
retinerea unei cote de 3% din sumele incasate la bugetul de stat, bugetul
asigurarilor sociale de stat, bugetele locale si bugetele fondurilor speciale,
prin executare silita potrivit prevederilor prezentei ordonante."
56. Dupa articolul 110 se introduse articolul 110^1, cu urmatorul cuprins:
"Art. 110^1
Sumele recuperate in contul cheltuielilor de executare silita vor fi
utilizate de catre directiile generale ale finantelor publice si controlului
financiar de stat judetene si a municipiului Bucuresti, precum si de directiile
judetene de munca si protectie sociala si Directia generala de munca si
protectie sociala a municipiului Bucuresti, dupa caz, pentru procurarea de
bunuri de natura mijloacelor fixe si a obiectelor de inventar necesare
desfasurarii activitatii organelor de executare silita.
Lista bunurilor de natura celor mentionate la alineatul precedent va fi
aprobata de Ministerul Finantelor sau de Ministerul Muncii si Protectiei
Sociale, dupa caz, iar procurarea lor se va face cu respectarea prevederilor
legale privind achizitionarea bunurilor si serviciilor pentru institutiile
publice."
Art. 2
Ordonanta Guvernului nr. 11/1996 privind executarea creantelor bugetare,
aprobata si modificata prin Legea nr. 108/1996, cu modificarile ulterioare si
cu cele aduse prin prezenta ordonanta, se va republica in Monitorul Oficial al
Romaniei, cu actualizarea si renumerotarea corespunzatoare a articolelor.
PRIM-MINISTRU
VICTOR CIORBEA
Contrasemneaza:
Ministru de stat,
ministrul finantelor,
Mircea Ciumara