ORDIN
Nr. 2051 din 28 noiembrie 1997
privind aprobarea Normelor metodologice pentru aplicarea prevederilor din
Ordonanta Guvernului nr. 11/1996 privind executarea creantelor bugetare,
aprobata si modificata prin Legea nr. 108/1996, modificata si completata prin
Ordonanta Guvernului nr. 53/1997, referitoare la compensarea, restituirea si
scaderea pentru cauze de insolvabilitate a obligatiilor bugetare
ACT EMIS DE: MINISTERUL FINANTELOR
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 55 din 9 februarie 1998

Ministru de stat, ministrul finantelor,
avand in vedere dispozitiile referitoare la compensarea, restituirea si
scaderea pentru cauze de insolvabilitate din Ordonanta Guvernului nr. 11/1996
privind executarea creantelor bugetare, aprobata si modificata prin Legea nr.
108/1996, modificata si completata prin Ordonanta Guvernului nr. 53/1997,
in baza prevederilor art. 109 din Ordonanta Guvernului nr. 11/1996 si ale
art. 12 din Hotararea Guvernului nr. 447/1997 privind organizarea si
functionarea Ministerului Finantelor,
emite urmatorul ordin:
Art. 1
Se aproba Normele metodologice pentru aplicarea prevederilor din Ordonanta
Guvernului nr. 11/1996 privind executarea creantelor bugetare, aprobata si
modificata prin Legea nr. 108/1996, modificata si completata prin Ordonanta
Guvernului nr. 53/1997, referitoare la compensarea, restituirea si scaderea
pentru cauze de insolvabilitate a obligatiilor bugetare, prezentate in anexa
care face parte integranta din prezentul ordin.
Art. 2
Directia generala de colectare a veniturilor statului si de aplicare a
executarii silite, Directia generala a trezoreriei, Directia Generala a Vamilor
si unitatile sale teritoriale, directiile generale ale finantelor publice si
controlului financiar de stat judetene si a municipiului Bucuresti si unitatile
subordonate vor lua masuri pentru aducerea la indeplinire a prevederilor
prezentului ordin.
Art. 3
Prezentul ordin se publica in Monitorul Oficial al Romaniei.
p. Ministru de stat,
ministrul finantelor,
Corneliu Eugeniu Gorcea,
secretar de stat
ANEXA 1
NORME METODOLOGICE
pentru aplicarea prevederilor din Ordonanta Guvernului nr. 11/1996 privind
executarea creantelor bugetare, aprobata si modificata prin Legea nr. 108/1996,
modificata si completata prin Ordonanta Guvernului nr. 53/1997, referitoare la
compensarea, restituirea si scaderea pentru cauze de insolvabilitate a
obligatiilor bugetare
1. Referitor la art. 86
1.1. Compensarea este o procedura de stingere a obligatiilor bugetare ce
intervine in situatia in care acelasi contribuabil, persoana fizica sau
juridica, are, pe de o parte, obligatii de plata la buget, iar pe de alta parte
are de primit sume platite in plus, de rambursat ori de restituit, dupa caz, de
la buget.
1.2. Sunt abilitate sa procedeze la compensarea, restituirea si scaderea
pentru cauze de insolvabilitate a obligatiilor bugetare urmatoarele organe,
denumite in continuare organe de specialitate competente:
a) directiile de impozite si taxe din cadrul directiilor generale ale
finantelor publice si controlului financiar de stat judetene si a municipiului
Bucuresti, precum si organele teritoriale subordonate;
b) directiile regionale vamale, pentru obligatiile bugetare determinate de
organele vamale.
Compensarea, restituirea si scaderea, pentru cauze de insolvabilitate, a
obligatiilor bugetare ale debitorilor (platitorilor) se efectueaza de catre
organele de specialitate prevazute la alineatul precedent, in a caror raza
teritoriala se afla domiciliul sau sediul acestora, unde sunt luati in evidenta
fiscala ori unde s-a facut plata, dupa caz.
1.3. Restituirea sumelor platite in plus se face in urmatoarele cazuri:
- platitorul nu are alte obligatii bugetare restante din anii precedenti
sau din anul curent;
- dupa compensare mai raman sume platite in plus, iar platitorul nu mai are
debite de achitat si nici nu solicita compensarea acestor sume cu obligatii
bugetare viitoare;
- plata s-a efectuat eronat la alt organ fiscal.
1.4. Restituirea sumelor platite in plus se va efectua la cererea
platitorului, pentru orice suma, cu respectarea regulilor mentionate la pct.
3.2. si 3.3. si in baza referatului aprobat de conducerea organelor de
specialitate competente, prevazute la pct. 1.2., dupa caz.
1.5. Dupa aprobarea restituirii sumelor solicitate de contribuabili,
persoane juridice, organul de specialitate competent va dispune restituirea
sumelor respective trezoreriei teritoriale.
In cazul contribuabililor, persoane fizice, restituirea sumelor aprobate se
efectueaza in numerar, prin casieria trezoreriei, direct persoanei fizice in
cauza sau prin mandat postal, dupa caz.
Efectuarea operatiunilor de compensare sau de restituire a taxelor de
timbru se face in conformitate cu reglementarile legale in materie.
2. Referitor la art. 87
Sumele platite in plus de contribuabil sau cele de rambursat ori de restituit,
dupa caz, prevazute la pct. 1.1, se compenseaza cu obligatii de plata fiscale
si nefiscale, catre bugetul de stat si bugetele locale, precum si catre
fondurile speciale gestionate de Ministerul Finantelor, in ordinea prevazuta la
art. 8 din Ordonanta Guvernului nr. 11/1996, modificat prin Ordonanta
Guvernului nr. 53/1997.
3. Referitor la art. 88
3.1. Compensarea sumelor platite in plus de contribuabili se face din
oficiu sau la cererea acestora, de catre organele de specialitate competente
prevazute la pct. 1.2, cu aprobarea conducerii acestora.
3.2. Cand compensarea sumelor platite in plus se face la cererea
contribuabilului, se au in vedere urmatoarele:
- cererea sa fie prezentata in cadrul termenului legal de prescriptie si sa
contina expres suma platita in plus si cea solicitata a fi compensata;
- existenta elementelor din care rezulta ca suma de compensat solicitata nu
se cuvine, potrivit legii, bugetului;
- documentele din care rezulta ca suma a fost platita in contul veniturilor
bugetare.
Cererile vor fi examinate si solutionate in termen de 30 de zile de la data
inregistrarii.
3.3. In vederea efectuarii compensarii, organele de specialitate competente
intocmesc un dosar care va cuprinde urmatoarele documente:
- cererea platitorului, semnata personal sau de catre imputernicit, in baza
unei procuri legalizate, sau nota de constatare a organului de specialitate
competent, in cazul compensarii din oficiu;
- pentru contribuabili, persoane fizice, o copie de pe rolul pe anul in
curs si de pe rolul in care a aparut plusul pentru veniturile cu debit sau
documentul din care sa rezulte operatiunea de virare a sumei, in cazul celor
fara debit;
- nota de constatare a organului de control cu rezultatul verificarii, in
cazul restituirii de accize sau rambursarii de T.V.A., dupa caz, sau nota de
constatare intocmita de organul de specialitate competent, ca urmare a cererii
de compensare depuse pentru obligatii bugetare, altele decat cele prevazute mai
sus.
3.4. Rezultatul verificarii se inscrie sub forma de referat pe cererea
platitorului si se aproba de catre conducatorul organului de specialitate
competent, urmand ca pe baza acestuia sa se intocmeasca documentul intitulat
Nota privind compensarea impozitelor si taxelor varsate in plus la buget,
conform modelului prezentat in anexa nr. 1, pe baza caruia compensarea sa fie
inregistrata atat in evidenta analitica a platitorului, cat si in
contabilitatea trezoreriei.
4. Referitor la art. 91
Daca nu s-a solicitat compensarea si/sau restituirea in termenul legal de
prescriptie, sumele incasate in plus se vireaza in contul bugetar
"Venituri din aplicarea prescriptiei extinctive" si se scot din
evidenta fiscala a platitorului in baza dispozitiilor scrise, date de
conducatorul organului de specialitate competent.
5. Referitor la art. 93
5.1. In aplicarea procedurii de constatare a starii de insolvabilitate,
organele de specialitate competente sunt organele de executare prevazute de
Ordonanta Guvernului nr. 11/1996, cu modificarile ulterioare.
5.2. In scopul declararii debitorilor in stare de insolvabilitate, organele
de executare au urmatoarele obligatii:
a) sa verifice la domiciliul sau la sediul debitorilor, precum si in alte
locuri despre care au informatii, situatia materiala a acestora, iar in cazul
in care domiciliul sau sediul debitorului nu poate fi identificat, sa incheie
despre acestea un proces-verbal;
b) sa solicite informatii de la compartimentele de evidenta a populatiei
din cadrul Ministerului de Interne, de la oficiile registrului comertului sau
de la instantele judecatoresti, in vederea identificarii domiciliului sau a
sediului debitorului, dupa caz. Daca din informatiile obtinute se constata ca
debitorul are un alt domiciliu sau sediu decat cel inscris in titlul
executoriu, in limita competentelor, functionarii organului de executare se vor
deplasa in acel loc si vor consemna rezultatele verificarii intr-un
proces-verbal;
c) sa solicite relatii cu privire la situatia materiala a debitorului de la
unitatile sau de la persoanele fizice unde acesta si-a desfasurat activitatea
profesionala sau lucrativa in ultimii 3 ani, in masura in care acestea pot fi
cunoscute;
d) sa solicite relatii de la organele de executare in a caror raza
teritoriala s-a nascut debitorul si de la cele in a caror raza teritoriala
acesta a avut ultimul domiciliu, cu exceptia cazurilor in care locul nasterii
si cel al ultimului domiciliu nu pot fi cunoscute, precum si de la organele de
executare in a caror raza teritoriala ori evidenta se afla sucursale, filiale
sau puncte de lucru ale debitorului;
e) sa solicite de la organele si persoanele abilitate informatii cu privire
la mostenitorii care au acceptat succesiunea debitorului decedat;
f) sa verifice documentele de constituire si de evidenta (statut, contract
de societate, acte aditionale de modificare a acestora, bilant contabil,
balanta lunara etc.), consemnand rezultatele verificarii intr-un proces-verbal;
g) sa solicite informatii societatilor bancare la care debitorul a avut sau
are conturi deschise.
5.3. Procesul-verbal de constatare a insolvabilitatii, conform modelului
prezentat in anexa nr. 2, elaborat de Ministerul Finantelor, insusit de seful
compartimentului de specialitate, avizat de compartimentul juridic din cadrul
organului de executare sau din cadrul organului ierarhic superior, dupa caz, se
supune spre aprobare conducatorului organului de executare. In aprobare acesta
dispune, printr-o rezolutie datata, scoaterea creantei din evidenta curenta si
trecerea ei intr-o evidenta separata, iar in cazul in care considera ca
investigatiile sunt incomplete, dispune masurile care se impun.
5.4. In cazul in care decesul debitorului survine inaintea inceperii
executarii silite ori dupa incetarea ei si se constata ca nu au mai ramas
bunuri, inclusiv cele exceptate de la urmarire, se procedeaza la scaderea
definitiva a creantelor bugetare din evidenta organului de executare, fara a
mai fi trecute in evidenta separata.
Daca debitorul decedat are bunuri si se constata ca nu are mostenitori, se
va proceda la stingerea obligatiilor bugetare cu sumele obtinute din
valorificarea bunurilor debitorului, realizata prin modalitatile prevazute de
Ordonanta Guvernului nr. 11/1996, iar creantele bugetare nerealizate vor fi
scazute conform alineatului precedent.
5.5. Atunci cand debitorul, persoana juridica, isi inceteaza existenta, la
plata obligatiei bugetare este (sunt) obligata(e), potrivit art. 5 si 12 din
Ordonanta Guvernului nr. 11/1996, persoana (persoanele) care a (au) preluat in
totalitate sau in parte drepturile si obligatiile debitorului supus
reorganizarii.
In situatia prevazuta la alin. 1, organul de executare va proceda la
scaderea din evidente a obligatiilor bugetare datorate de debitorul care isi
inceteaza existenta, fara a mai fi inscrise in evidenta separata, va deschide
evidenta si va inscrie sumele in sarcina noilor debitori si va proceda la
aplicarea masurilor de executare silita asupra acestora.
6. Referitor la art. 94
6.1. Organele de executare sunt obligate sa urmareasca situatia debitorilor
pe toata durata prescriptiei dreptului de a cere executarea silita, inclusiv in
cazul in care cursul acesteia este suspendat sau intrerupt. Verificarea
situatiei debitorului se va face cel putin o data pe an, repetandu-se, cand
este necesar, investigatiile prevazute la pct. 5.2.
In cazurile in care se constata ca debitorii au dobandit venituri sau
bunuri urmaribile dupa constatarea starii de insolvabilitate, organele de executare
vor lua masurile necesare de redebitare a creantei bugetare si de executare
silita.
Dupa indeplinirea termenului de prescriptie a dreptului de a cere
executarea silita, creantele ramase nerealizate vor fi scazute din evidentele
organului de executare.
ANEXA Nr. 1
la normele metodologice
D.G.F.P.C.F.S. A JUDETULUI .............../ Aprobat
A MUNICIPIULUI BUCURESTI ----------
ADMINISTRATIA FINANCIARA .................. Director,
CIRCUMSCRIPTIA FISCALA .................... (Sef compartiment)
(PERCEPTIA)
Nr. de inregistrare ......................
NOTA
privind compensarea impozitelor si a taxelor varsate in plus la buget
Prin Referatul nr. ...... din ....... s-a aprobat compensarea veniturilor
incasate in plus, cu obligatii de plata scadente si neachitate de catre:
- denumirea platitorului ..........................................
- adresa ..........................................................
- codul fiscal ....................................................
I. Venituri incasate in plus, care se compenseaza in contul altor obligatii
de plata la buget (-)
_____________________
Contul venitului ................. | lei ............... |
|_____________________|
_____________________
Contul venitului ................. | lei ............... |
|_____________________|
_____________________
Contul venitului ................. | lei ............... |
|_____________________|
II. Venituri compensate in contul sumelor incasate in plus din impozite si
taxe (+)
_____________________
Contul venitului ................. | lei ............... |
|_____________________|
_____________________
Contul venitului ................. | lei ............... |
|_____________________|
_____________________
Contul venitului ................. | lei ............... |
|_____________________|
Sef serviciu, Intocmit,
Organul de urmarire fiscala
__________________________________________________________
| |
|Trezoreria statului ..................................... |
|Inregistrat operatiunile aprobate la pct. I si II din nota|
|Data .......................... |
|Director, Sef serviciu (birou), |
|Economist, |
|(Sef serviciu/compartiment) Control si evidenta venituri|
|__________________________________________________________|
ANEXA Nr. 2
la normele metodologice
MODEL
________________________________
MINISTERUL FINANTELOR | |Data|Functia|Semnatura|
D.G.F.P.C.F.S. A JUDETULUI ...../ |_________|____|_______|_________|
MUNICIPIULUI BUCURESTI |Aprobat | | | |
Unitatea ........................ |_________|____|_______|_________|
Localitatea ..................... |Avizat | | | |
Str. ............... nr. ........ |_________|____|_______|_________|
Dosar de executare nr. ..../..... |Verificat| | | |
|_________|____|_______|_________|
PROCES-VERBAL
de constatare a insolvabilitatii
Incheiat astazi ....... luna ....... anul .......
In baza art. 93 alin. 1 din Ordonanta Guvernului nr. 11/1996 privind
executarea creantelor bugetare, aprobata si modificata prin Legea nr. 108/1996,
cu modificarile aduse prin Ordonanta Guvernului nr. 53/1997,
avand in vedere ca debitorul .........., cu ultimul domiciliu/sediu
cunoscut in localitatea ............., str. ............... nr. ........,
blocul ......., scara ...., etajul ...., apartamentul ....., nr. rol/cod fiscal
........, a fost inscris in evidenta fiscala cu urmatoarele obligatii bugetare,
conform titlurilor executorii ..................., emise de ................:
---------------------------------------------------------------------
| | Termenul de plata | Suma datorata (lei) |
| Natura obligatiei |--------------------|----------------------------|
| bugetare | Anul | Luna | Ziua | Debit | Majorari de |
| | | | | | intarziere |
|-------------------|------|------|------|-------|--------------------|
|-------------------|------|------|------|-------|--------------------|
|-------------------|------|------|------|-------|--------------------|
|-------------------|------|------|------|-------|--------------------|
|-------------------|------|------|------|-------|--------------------|
-------------------|------|------|------|-------|--------------------
Pentru incasarea si executarea silita a acestor sume s-au luat urmatoarele
masuri:
- s-a comunicat instiintarea de plata nr. ....../..........;
- s-a comunicat somatia nr. ......................................;
- s-a infiintat poprirea .........................................;
- s-a infiintat sechestrul asupra bunurilor mobile:
................................................................;
- s-au indisponibilizat urmatoarele bunuri imobile:
................................................................;
In urma aplicarii masurilor prevazute mai sus, debitorul figureaza cu
urmatoarele obligatii bugetare:
---------------------------------------------------------------------
| | Termenul de plata | Suma datorata (lei) |
| Natura obligatiei |--------------------|----------------------------|
| bugetare | Anul | Luna | Ziua | Debit | Majorari de |
| | | | | | intarziere |
|-------------------|------|------|------|-------|--------------------|
|-------------------|------|------|------|-------|--------------------|
|-------------------|------|------|------|-------|--------------------|
|-------------------|------|------|------|-------|--------------------|
|-------------------|------|------|------|-------|--------------------|
-------------------|------|------|------|-------|--------------------
Pentru determinarea bunurilor si veniturilor debitorului, s-au luat
urmatoarele masuri:
a) s-au facut cercetari la ultimul domiciliu/sediu cunoscut al debitorului
si s-a constatat ca
...................................................................
..................................................................;
b) s-au solicitat relatii de la compartimentele de evidenta a populatiei din
cadrul Ministerului de Interne ori de la oficiile registrului comertului sau de
la instantele judecatoresti, dupa caz, si s-a constatat ca
...................................................................
..................................................................;
c) s-au cerut relatii de la unitatile sau de la persoanele fizice, unde
debitorul si-a desfasurat activitatea in ultimii 3 ani si s-a constatat ca
...................................................................
..................................................................;
d) s-au cerut relatii la organele de executare in raza carora s-a nascut
debitorul sau a avut debitorul ultimul domiciliu/sediu, precum si de la cele in
a caror raza teritoriala ori evidenta se afla sucursale sau puncte de lucru ale
debitorului si s-a constatat ca
...................................................................
..................................................................;
e) s-au solicitat de la organele si persoanele abilitate informatii cu
privire la mostenitorii care au acceptat succesiunea debitorului decedat si s-a
constatat ca
...................................................................
..................................................................;
f) s-au verificat documentele de infiintare si de evidenta (statut,
contract de societate, acte aditionale de modificare a acestora, bilant
contabil, balanta lunara etc.) si s-a constatat ca
...................................................................
..................................................................;
g) s-au solicitat informatii societatilor bancare la care debitorul are
conturi deschise si s-a constatat ca
...................................................................
..................................................................;
h) s-au mai facut urmatoarele cercetari:
...................................................................
................................................................. .
In urma cercetarilor si constatarilor de mai sus rezulta ca debitorul se
incadreaza in dispozitiile art. 93 alin. 2 din Ordonanta Guvernului nr. 11/1996
si este insolvabil, intrucat*):
...................................................................
..................................................................;
Prezentul proces-verbal s-a incheiat in ................ exemplare, din
care .................................................................................................................................................
Organul de executare:
Numele si prenumele
..............................
Semnatura
...............................
Se anexeaza urmatoarele documente justificative:
........................................................................................................................................................................ ..............................
*) 1. debitorul nu are venituri sau bunuri urmaribile; 2. cand, dupa
incetarea executarii silite, pornita impotriva debitorului, raman debite
neachitate; 3. debitorul a disparut sau a decedat fara sa lase avere; 4.
debitorul nu este gasit la ultimul domiciliu sau sediu cunoscut si, la acestea
ori in alte locuri unde exista indicii ca a avut avere, nu se gasesc venituri
sau bunuri urmaribile; 5. cand, potrivit legii, debitorul, persoana juridica,
isi inceteaza existenta si cand au ramas neachitate obligatii bugetare.