ORDIN
Nr. 307/4275 din 16 mai 2005
pentru aprobarea Regulamentului de organizare si functionare a Consiliului
National de Formare Profesionala a Adultilor
ACT EMIS DE: MINISTERUL MUNCII, SOLIDARITATII SOCIALE SI FAMILIEI

Nr. 307 din 16 mai 2005
MINISTERUL EDUCATIEI SI CERCETARII
Nr. 4.275 din 7 iunie 2005
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 730 din 11 august 2005
Avand in vedere:
- Legea nr. 132/1999 privind infiintarea, organizarea si functionarea
Consiliului National de Formare Profesionala a Adultilor, republicata,
modificata si completata prin Legea nr. 559/2004;
- Hotararea Guvernului nr. 737/2003 privind organizarea si functionarea
Ministerului Muncii, Solidaritatii Sociale si Familiei, cu modificarile si
completarile ulterioare;
- Hotararea Guvernului nr. 223/2005 privind organizarea si functionarea
Ministerului Educatiei si Cercetarii, cu modificarile si completarile
ulterioare,
ministrul muncii, solidaritatii sociale si familiei si ministrul educatiei
si cercetarii emit urmatorul ordin:
Art. 1
Se aproba Regulamentul de organizare si functionare a Consiliului National
de Formare Profesionala a Adultilor, prevazut in anexa care face parte
integranta din prezentul ordin.
Art. 2
Prezentul ordin va fi publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Ministrul muncii, solidaritatii sociale si familiei,
Gheorghe Barbu
Ministrul educatiei si cercetarii,
Mircea Miclea
ANEXA 1
REGULAMENT
de organizare si functionare a Consiliului National de Formare Profesionala a
Adultilor
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Consiliul National de Formare Profesionala a Adultilor, denumit in
continuare CNFPA, infiintat in temeiul prevederilor Legii nr. 132/1999 privind
infiintarea, organizarea si functionarea Consiliului National de Formare
Profesionala a Adultilor, republicata, modificata si completata prin Legea nr.
559/2004, este o autoritate administrativa autonoma, cu personalitate juridica,
cu sediul in municipiul Bucuresti, piata Valter Maracineanu nr. 1 - 3, sectorul
1.
Art. 2
CNFPA se constituie si functioneaza in sistem tripartit si are in
componenta reprezentanti ai administratiei publice centrale, ai organizatiilor
sindicale si ai organizatiilor patronale reprezentative la nivel national.
Art. 3
(1) CNFPA are rol consultativ in fundamentarea si promovarea politicilor si
strategiilor de formare profesionala a adultilor.
(2) CNFPA coordoneaza si controleaza la nivel national urmatoarele
activitati:
a) autorizarea furnizorilor de formare profesionala, prin comisiile de
autorizare judetene, respectiv a municipiului Bucuresti;
b) elaborarea standardelor ocupationale;
c) evaluarea si certificarea competentelor profesionale dobandite de adulti
prin formare profesionala continua.
(3) CNFPA indeplineste rolul de autoritate nationala pentru calificari.
CAP. 2
Structura CNFPA
Art. 4
(1) CNFPA este constituit din 15 membri, dupa cum urmeaza:
a) 5 membri, reprezentanti ai administratiei publice centrale, numiti prin
decizie a primului-ministru, la propunerea ministrului muncii, solidaritatii
sociale si familiei si a ministrului educatiei si cercetarii;
b) 5 membri desemnati prin consens de organizatiile patronale
reprezentative la nivel national;
c) 5 membri desemnati prin consens de organizatiile sindicale
reprezentative la nivel national.
(2) Sunt reprezentative la nivel national organizatiile sindicale si
organizatiile patronale care indeplinesc conditiile prevazute de lege.
Art. 5
In CNFPA poate fi desemnata persoana care indeplineste cumulativ
urmatoarele conditii:
a) are cetatenie romana si domiciliul in Romania;
b) are capacitate de exercitiu;
c) nu a suferit condamnari pentru infractiuni savarsite cu intentie.
Art. 6
(1) CNFPA este condus de un presedinte, numit din randul membrilor CNFPA,
prin decizie a primului-ministru, la propunerea comuna a ministrului muncii,
solidaritatii sociale si familiei si a ministrului educatiei si cercetarii.
Plenul CNFPA face propuneri celor doi ministri privind alegerea presedintelui.
(2) Numirea presedintelui se face pentru un mandat de 4 ani.
(3) Mandatul presedintelui inceteaza prin demisie, prin deces sau prin
decizie de revocare emisa de primul-ministru, la propunerea comuna a
ministrului muncii, solidaritatii sociale si familiei si a ministrului
educatiei si cercetarii.
Art. 7
(1) Mandatul membrilor CNFPA este de 4 ani si poate fi reinnoit.
(2) La incheierea mandatului, procedura de numire, respectiv de desemnare,
se reia pentru toti membrii CNFPA, inclusiv pentru membrii inlocuiti pe
parcurs.
(3) Mandatul membrilor CNFPA, inclusiv al presedintelui, se prelungeste
pana la numirea noilor membri. Mandatul noilor membri incepe la data la care
toate cele trei parti si-au numit, respectiv desemnat, reprezentantii.
(4) Cu 60 de zile inainte de data incheierii mandatului, CNFPA va declansa
procedura de numire, respectiv de desemnare, a noilor membri, conform art. 4.
(5) In timpul mandatului lor, membrii CNFPA pot fi revocati de cei care
i-au numit sau i-au desemnat, dupa caz.
Art. 8
(1) Administratia publica centrala, organizatiile patronale si sindicale
reprezentative la nivel national au obligatia sa numeasca sau sa-si desemneze
noii reprezentanti cu cel putin 30 de zile inainte de expirarea mandatului
membrilor in activitate.
(2) In cazul vacantarii locurilor in CNFPA, ca urmare a demisiei, revocarii
sau decesului, in termen de o luna vor fi numite ori desemnate alte persoane
pentru durata restanta a mandatului.
Art. 9
Membrii CNFPA isi pastreaza calitatea de angajati ai institutiilor sau
unitatilor din care provin, pastrandu-si drepturile si obligatiile care decurg
din aceasta calitate.
Art. 10
Pentru exercitarea atributiilor ce ii revin, CNFPA este ajutat de un
secretariat tehnic care cuprinde 40 de posturi in 2005, 60 de posturi in 2006
si 75 de posturi in 2007. Structura organizatorica a Secretariatului tehnic se
aproba, la propunerea plenului CNFPA, prin ordin al ministrului muncii,
solidaritatii sociale si familiei.
Art. 11
(1) Secretariatul tehnic este condus de un director general, numit de
presedintele CNFPA pe baza de concurs organizat in conditiile legii.
(2) Conditiile si criteriile de ocupare a postului de director general sunt
stabilite de plenul CNFPA.
Art. 12
Personalul Secretariatului tehnic este angajat, in functie de nevoile
institutiei, prin concurs organizat in conditiile legii, pe baza unor criterii
stabilite de directorul general.
CAP. 3
Functionarea CNFPA
Art. 13
Plenul CNFPA se intruneste in sedinte ordinare, de regula lunar, sau in
sedinte extraordinare, ori de cate ori este necesar, la cererea presedintelui
sau a doua treimi din numarul membrilor sai.
Art. 14
(1) Sedintele CNFPA se desfasoara numai in prezenta a cel putin doua treimi
din numarul membrilor sai, cu conditia ca fiecare parte sa fie reprezentata.
(2) Daca un membru este absent la trei sedinte consecutive, CNFPA solicita
organizatiei pe care acest membru o reprezinta sa nominalizeze, respectiv sa
desemneze, o alta persoana.
(3) Sedintele CNFPA nu sunt publice.
(4) La sedintele CNFPA participa directorul general al Secretariatului
tehnic.
(5) La sedintele CNFPA pot fi invitati, de catre membrii CNFPA, angajati ai
Secretariatului tehnic, reprezentanti ai altor institutii, organizatii
guvernamentale sau neguvernamentale.
(6) Procesul-verbal al sedintei este intocmit de un angajat al
Secretariatului tehnic.
Art. 15
(1) Hotararile CNFPA se adopta cu votul a cel putin doua treimi din numarul
membrilor prezenti, cu conditia ca fiecare parte sa fie reprezentata.
(2) Votul se exprima in mod deschis.
Art. 16
(1) In vederea unor situatii de indisponibilitate a presedintelui pe
perioade de cel mult 60 de zile, plenul CNFPA desemneaza un inlocuitor, care
indeplineste atributiile presedintelui.
(2) Inlocuitorul va fi desemnat dintre reprezentantii partilor din care nu
face parte presedintele.
(3) Inlocuitorul are dreptul numai la indemnizatia de membru.
Art. 17
In caz de indisponibilitate a presedintelui pe o perioada ce depaseste 60
de zile consecutive, CNFPA initiaza procedura de inlocuire a presedintelui.
Art. 18
Presedintele conduce sedintele plenului CNFPA.
Art. 19
(1) Ordinea de zi, stabilita de presedinte, si materialele aferente
sedintei se transmit de Secretariatul tehnic membrilor CNFPA cu cel putin 5
zile inainte de data sedintei.
(2) In situatii deosebite convocarea sedintei CNFPA si transmiterea
materialelor aferente se pot face cu 48 de ore inainte de data sedintei.
Art. 20
(1) Procesul-verbal intocmit cu ocazia sedintei CNFPA cuprinde: data
sedintei, numele participantilor, stabilirea legalitatii sedintei, ordinea de
zi aprobata de CNFPA, inscrierile la cuvant, principalele probleme dezbatute,
hotararile adoptate si rezultatul voturilor. La cererea membrilor, se vor
consemna in procesul-verbal diverse observatii.
(2) Procesul-verbal se distribuie membrilor la sedinta urmatoare, iar
acestia pot prezenta obiectiuni pana la viitoarea sedinta.
(3) Procesul-verbal, in forma finala, semnat de persoana care l-a intocmit
si de presedinte, se indosariaza impreuna cu toate documentele aferente
sedintei.
(4) Hotararile adoptate se redacteaza si se numeroteaza pe parcursul
fiecarui an calendaristic.
CAP. 4
Atributiile plenului CNFPA
Art. 21
Plenul asigura conducerea generala a CNFPA, avand urmatoarele atributii:
a) propune Ministerului Muncii, Solidaritatii Sociale si Familiei si
Ministerului Educatiei si Cercetarii elemente de politici si de strategii
nationale privind dezvoltarea resurselor umane, inclusiv formarea profesionala
a adultilor;
b) participa la elaborarea unor planuri sau programe de interes national in
domeniul formarii profesionale a adultilor;
c) promoveaza dialogul social, sprijina infiintarea comitetelor sectoriale;
avizeaza, conform rolului sau consultativ, proiectele de acte normative care au
ca obiect formarea profesionala a adultilor;
d) colaboreaza, in scopul realizarii obiectului sau de activitate, cu
ministere si alte organe de specialitate ale administratiei publice centrale,
cu autoritati administrative autonome, cu organizatii neguvernamentale
nationale si internationale, cu furnizorii de formare profesionala si cu alte
institutii publice;
e) solicita autoritatilor si institutiilor publice informatii, date
statistice si studii referitoare la formarea profesionala a adultilor;
f) promoveaza si aproba acorduri de colaborare cu institutii similare din
tara si din strainatate in vederea implementarii directivelor si recomandarilor
Uniunii Europene in domeniul formarii profesionale a adultilor;
g) aproba participarea si contribuie la realizarea unor programe si
proiecte nationale si internationale in domeniul formarii profesionale a
adultilor;
h) aproba metodologii si regulamente, in scopul realizarii obiectului sau
de activitate, in limitele prevederilor legale;
i) aproba programele-cadru de formare profesionala in baza carora
furnizorii de formare profesionala elaboreaza programele de formare
profesionala;
j) infiinteaza comisii de autorizare a furnizorilor de formare profesionala
la nivelul judetelor si al municipiului Bucuresti;
k) analizeaza problemele deosebite care apar in activitatea comisiilor de
autorizare; semnaleaza Ministerului Muncii, Solidaritatii Sociale si Familiei,
Ministerului Educatiei si Cercetarii, Agentiei Nationale pentru Ocuparea Fortei
de Munca, organizatiilor patronale si organizatiilor sindicale care au desemnat
membri in comisiile de autorizare deficientele constatate in activitatea
acestora;
l) aproba modelul de stampila pentru comisiile de autorizare si modelele de
timbru sec care se aplica pe certificatele de calificare si pe certificatele de
competente profesionale;
m) hotaraste admiterea sau respingerea contestatiilor depuse de furnizorii
de formare profesionala in procesul de autorizare;
n) aproba tarifele pentru: serviciile de asistenta tehnica privind
elaborarea, verificarea si aprobarea standardelor ocupationale, a serviciilor
de formare, evaluare si autorizare a centrelor de evaluare a competentelor
profesionale, precum si pentru indemnizatiile membrilor comisiilor de
autorizare a furnizorilor de formare profesionala, specialistilor pe domenii
ocupationale, a verificatorilor interni si verificatorilor externi, care nu
sunt salariati ai Secretariatului tehnic al CNFPA;
o) aproba criterii specifice si proceduri unitare privind realizarea
standardelor ocupationale;
p) aproba standarde ocupationale noi si actualizate, conform evolutiilor pe
piata muncii;
q) autorizeaza centrele de evaluare a competentelor profesionale;
r) aproba planul de activitate semestrial al CNFPA;
s) analizeaza semestrial activitatea Secretariatului tehnic si aproba
raportul de activitate pe semestrul I si raportul anual, prezentate de
directorul general;
t) avizeaza si propune spre aprobare Ministerului Muncii, Solidaritatii
Sociale si Familiei proiectul bugetului de venituri si cheltuieli; aproba
defalcarea bugetului de venituri si cheltuieli pe articole bugetare;
u) avizeaza si propune spre aprobare Ministerului Muncii, Solidaritatii
Sociale si Familiei investitiile ce urmeaza a fi realizate;
v) avizeaza propunerea de scoatere din functiune a mijloacelor fixe si a
obiectelor de inventar, pe care o inainteaza spre aprobare Ministerului Muncii,
Solidaritatii Sociale si Familiei;
w) aproba planul de audit public intern, precum si raportul anual;
x) aproba anual statul de functii al Secretariatului tehnic si modificarile
necesare pe parcursul anului, ce sunt inaintate Ministerului Muncii,
Solidaritatii Sociale si Familiei pentru a fi avizate;
y) aproba conditiile de ocupare a postului de director general al
Secretariatului tehnic;
z) desemneaza reprezentantii CNFPA in comisiile de concurs, dupa caz;
aa) aproba deplasarile in strainatate ale membrilor CNFPA si ale
personalului Secretariatului tehnic cu ocazia reprezentarii CNFPA la
manifestari internationale din domeniul formarii profesionale;
bb) membrii CNFPA care se deplaseaza, in numele CNFPA, la evenimente
internationale au obligatia ca la urmatoarea sedinta a CNFPA sa prezinte, in
scris, o informare care se inregistreaza si se indosariaza pentru consultare;
cc) solutioneaza contestatiile personalului referitoare la hotararile
presedintelui;
dd) in situatii exceptionale, poate mandata presedintele sau directorul
general sa preia pe o perioada limitata o parte din atributiile plenului CNFPA;
ee) aproba Registrul national al calificarilor;
ff) asigura respectarea prevederilor acordului national tripartit asupra
cadrului national al calificarilor, referitoare la infiintarea comitetelor
sectoriale;
gg) desemneaza membri ai CNFPA pentru analizarea aspectelor invocate in
contestatii, daca este cazul;
hh) alte atributii ce rezulta din indeplinirea obiectului de activitate al
CNFPA.
CAP. 5
Atributiile presedintelui, directorului general si directorilor
Art. 22
Presedintele are urmatoarele atributii:
a) asigura conducerea CNFPA in intervalul dintre sedinte;
b) reprezinta CNFPA in relatiile cu Guvernul, Parlamentul, cu alte persoane
juridice sau fizice, precum si in justitie;
c) asigura promovarea imaginii CNFPA;
d) convoaca sedintele CNFPA si propune ordinea de zi;
e) conduce sedintele CNFPA si modereaza discutiile, dand cuvantul
participantilor in ordinea inscrierilor, sintetizeaza si supune la vot
hotararile, comunicand rezultatele votului;
f) raspunde de indeplinirea hotararilor luate de plenul CNFPA si dispune
luarea masurilor necesare in acest sens de catre Secretariatul tehnic;
g) poate dispune controlul activitatii Secretariatului tehnic;
h) aproba fisa postului pentru directorul general al Secretariatului
tehnic;
i) numeste directorul general al Secretariatului tehnic;
j) aproba evaluarea anuala a performantelor profesionale ale directorului
general al Secretariatului tehnic;
k) solutioneaza contestatiile personalului referitoare la deciziile
directorului general;
l) aproba deplasarile in tara ale directorului general;
m) indeplineste orice alte atributii stabilite in sarcina sa de plenul
CNFPA.
Art. 23
Presedintele semneaza hotararile adoptate de CNFPA, hotararile pentru
reglementarea unor masuri cu caracter administrativ, precum si alte documente
rezultate din exercitarea atributiilor sale.
Art. 24
Directorul general al Secretariatului tehnic are urmatoarele atributii:
a) aplica hotararile plenului CNFPA si ale presedintelui si raspunde de
indeplinirea lor intocmai si la timp, raportand in acest sens plenului;
b) participa la sedintele CNFPA;
c) propune proiectul planului de activitate semestrial al CNFPA;
d) intocmeste raportul de activitate al CNFPA pe semestrul I si raportul de
activitate anual;
e) raspunde in fata plenului CNFPA si a presedintelui de intreaga
activitate desfasurata de Secretariatul tehnic;
f) organizeaza si coordoneaza activitatea Secretariatului tehnic, in
conformitate cu planurile de activitate aprobate de CNFPA;
g) poate fi mandatat de plenul CNFPA sau de presedinte sa reprezinte CNFPA
in diverse structuri, comitete, consilii, din tara si din strainatate;
h) inregistreaza si prezinta propuneri de colaborare cu organizatii interne
sau internationale; propune incheierea de acorduri, conventii, protocoale si
alte intelegeri de cooperare interna si externa in domeniul formarii
profesionale a adultilor;
i) propune participarea CNFPA la proiecte interne si internationale in
domeniul formarii profesionale;
j) sustine initiativele partenerilor sociali privind promovarea dialogului
social si dezvoltarea parteneriatului in domeniul formarii profesionale a
adultilor, precum si colaborarea interna si internationala in domeniul formarii
profesionale;
k) sprijina infiintarea comitetelor sectoriale si coordoneaza activitatea
acestora;
l) coordoneaza si participa la realizarea lucrarilor de complexitate sau
importanta deosebita;
m) elaboreaza materiale de sinteza privind activitatea CNFPA si a
Secretariatului tehnic;
n) prezinta plenului CNFPA, spre avizare, proiectul bugetului CNFPA;
o) are calitatea de ordonator tertiar de credite;
p) propune anual plenului CNFPA statul de functii al Secretariatului
tehnic;
q) aproba fisele posturilor pentru personalul Secretariatului tehnic;
r) evalueaza anual performantele profesionale ale personalului din
Secretariatul tehnic;
s) aproba tematicile si programul de pregatire si perfectionare
profesionala pentru personalul Secretariatului tehnic;
t) aproba scoaterea la concurs a posturilor vacante din statul de functii
al Secretariatului tehnic;
u) aproba incadrarea, promovarea si eliberarea din functie a personalului
Secretariatului tehnic;
v) aproba deplasarile in tara, in interes de serviciu, pentru personalul
Secretariatului tehnic;
w) propune deplasarile in strainatate, in interes de serviciu, in vederea
reprezentarii CNFPA la lucrarile unor organisme internationale, participarii la
schimburi de experienta, vizite de studii, cursuri de perfectionare, seminarii,
conferinte sau alte manifestari din domeniul formarii profesionale, pe care le
supune spre aprobare CNFPA;
x) aproba Regulamentul de ordine interioara, asigura respectarea acestuia
de catre personalul Secretariatului tehnic si ia masuri de sanctionare a
abaterilor;
y) desemneaza specialisti si/sau membri ai Secretariatului tehnic al CNFPA
pentru analizarea aspectelor invocate in contestatii;
z) aproba folosirea specialistilor pe domenii ocupationale, verificatori
interni si verificatori externi;
aa) certifica evaluatorii de competente profesionale;
bb) aproba planul de audit public intern, precum si raportul anual;
cc) indeplineste si alte atributii stabilite de plenul CNFPA sau de
presedinte.
Art. 25
In exercitarea conducerii operative a Secretariatului tehnic, directorul
general emite decizii.
Art. 26
Directorii asigura organizarea si coordonarea activitatilor desfasurate de
directiile de specialitate si aplicarea deciziilor directorului general.
Art. 27
Directorii au urmatoarele atributii:
a) fac propuneri privind planul de activitate, organizeaza activitatea
directiilor in baza planului anual aprobat, controleaza si raspund de
realizarea intocmai si la timp a obiectivelor si sarcinilor ce revin directiei;
b) raspund de incarcarea echilibrata a salariatilor;
c) raspund de buna colaborare cu celelalte directii din Secretariatul
tehnic;
d) participa la sedintele CNFPA atunci cand li se solicita acest lucru;
e) participa la realizarea lucrarilor de complexitate sau importanta
deosebita;
f) indruma personalul din subordine in vederea rezolvarii sarcinilor
curente;
g) asigura elaborarea in termen a studiilor, sintezelor, analizelor,
rapoartelor cerute de directorul general;
h) propun deplasarile in interes de serviciu in tara si in strainatate ale
personalului din subordine;
i) intocmesc fisele posturilor pentru personalul din cadrul directiei;
j) fac propuneri privind necesarul de personal si conditiile de angajare,
evaluarea anuala a performantelor profesionale, promovarea si alte forme de
motivare a personalului directiei;
k) fac propuneri privind necesarul de specialisti pe domenii ocupationale,
de verificatori interni si externi;
l) propun tematicile si programul de pregatire si perfectionare a
personalului din subordine;
m) asigura respectarea normelor de ordine si disciplina de catre personalul
directiei si propun masuri de sanctionare a abaterilor;
n) propun si ordonanteaza, in calitate de initiatori, cheltuielile pentru
bunurile necesare desfasurarii activitatii directiei;
o) pot fi mandatati de presedinte sau de directorul general sa reprezinte
CNFPA in relatia cu alte institutii;
p) raspund in fata presedintelui si a directorului general pentru
activitatea proprie si pentru activitatea personalului directiei.
CAP. 6
Atributiile directiilor si compartimentelor din cadrul Secretariatului
tehnic
Art. 28
Directia metodologie din cadrul Secretariatului tehnic al CNFPA are
urmatoarele atributii:
a) elaboreaza studii si analize, in vederea fundamentarii elementelor de
politici si strategii in domeniul dezvoltarii resurselor umane, inclusiv al
formarii profesionale a adultilor;
b) analizeaza si formuleaza observatii la proiectele de acte normative
primite de CNFPA spre avizare;
c) elaboreaza si actualizeaza metodologii, regulamente si instructiuni
necesare pentru coordonarea, la nivel national, a activitatii de autorizare a
furnizorilor de formare profesionala sau pentru alte activitati privind
formarea profesionala a adultilor, in limitele prevederilor legale;
d) realizeaza activitati de pregatire a actorilor implicati in procesul de
autorizare, in vederea aplicarii unitare a metodologiilor, regulamentelor si
instructiunilor elaborate;
e) participa la elaborarea Registrului national al calificarilor
profesionale din Romania;
f) propune tarifele pentru stabilirea indemnizatiilor membrilor comisiilor
de autorizare si ale specialistilor pe domenii ocupationale folositi in cadrul
procesului de autorizare a furnizorilor de formare;
g) indruma metodologic, coordoneaza si controleaza activitatea comisiilor
de autorizare si a secretariatelor tehnice ale acestora, centralizeaza datele
privind activitatea de autorizare;
h) colaboreaza cu organizatiile care au reprezentanti in comisiile de
autorizare, in scopul asigurarii unei bune desfasurari a procesului de
autorizare;
i) participa la rezolvarea contestatiilor depuse de furnizorii de formare
profesionala in legatura cu activitatea comisiilor de autorizare;
j) coordoneaza si participa la monitorizarea furnizorilor de formare
profesionala, propunand solutii pentru rezolvarea problemelor aparute in
activitatea comisiilor de autorizare;
k) colaboreaza la elaborarea metodologiei de realizare a cercetarii
statistice aferente formarii profesionale a adultilor;
l) intocmeste si actualizeaza lista profesiilor sau ocupatiilor pentru care
exista cerinte speciale la organizarea pregatirii profesionale, colaborand in
acest scop cu autoritatile de reglementare, in conditiile legii;
m) colaboreaza cu compartimentul de informatica la actualizarea si
validarea datelor cuprinse in Registrul national al furnizorilor de formare
profesionala autorizati si in alte baze de date cu informatii referitoare la
activitatea directiei;
n) acorda institutiilor si persoanelor interesate consultanta de
specialitate privind formarea profesionala a adultilor;
o) promoveaza calitatea si inovatia in domeniul formarii profesionale a
adultilor;
p) propune modalitati de implicare a partenerilor sociali si de dezvoltare
a parteneriatului in domeniul formarii profesionale a adultilor si colaboreaza
cu structurile create de partenerii sociali la nivelul sectoarelor de
activitate sau pentru rezolvarea unor probleme specifice formarii profesionale
a adultilor, corespunzator atributiilor directiei; sprijina infiintarea
comitetelor sectoriale si contribuie la coordonarea activitatii acestora;
q) propune modalitati de cooperare si colaboreaza cu organizatii din tara
si din strainatate, corespunzator atributiilor directiei;
r) organizeaza conferinte, seminarii, consultari de specialitate, nationale
si internationale, in scopul realizarii atributiilor directiei;
s) propune si participa la realizarea unor programe si proiecte interne si
internationale, corespunzator atributiilor directiei;
t) propune, in calitate de initiator, cheltuielile pentru bunurile necesare
desfasurarii propriei activitati;
u) indeplineste alte atributii si obligatii stabilite de presedinte sau de
directorul general.
Art. 29
Directia pentru standarde ocupationale si atestare din cadrul
Secretariatului tehnic al CNFPA are urmatoarele atributii:
a) elaboreaza studii si analize, in vederea fundamentarii elementelor de
politici si strategii in domeniul dezvoltarii resurselor umane, inclusiv al
formarii profesionale a adultilor;
b) analizeaza si formuleaza observatii la proiectele de acte normative
primite de CNFPA spre avizare;
c) elaboreaza criterii specifice si proceduri unitare privind elaborarea
standardelor ocupationale;
d) analizeaza si avizeaza standarde ocupationale noi sau actualizate si le
anuleaza, dupa caz, pe cele existente;
e) propune plenului CNFPA aprobarea standardelor ocupationale;
f) elaboreaza si actualizeaza procedura de evaluare si certificare a
competentelor profesionale dobandite pe alte cai decat cele formale;
g) verifica, in vederea autorizarii, institutiile care pot sa efectueze
evaluarea si certificarea competentelor profesionale obtinute pe alte cai decat
cele formale;
h) propune plenului CNFPA autorizarea centrelor de evaluare si certificare
a competentelor profesionale;
i) evalueaza evaluatorii de competente profesionale, verificatori interni
si verificatori externi, in vederea certificarii;
j) monitorizeaza activitatea centrelor de evaluare si certificare a
competentelor profesionale;
k) propune tarife pentru serviciile de asistenta tehnica privind
elaborarea, verificarea si aprobarea standardelor ocupationale si a serviciilor
de formare, de evaluare si autorizare a centrelor de evaluare si certificare a
competentelor profesionale, precum si pentru plata verificatorilor interni si
externi care pot fi angajati de CNFPA pentru indeplinirea atributiilor
directiei;
l) dezvolta si gestioneaza, impreuna cu compartimentul de informatica,
banci de date privind: standardele ocupationale, centrele de evaluare
autorizate, evaluatorii, verificatorii interni, verificatorii externi
certificati;
m) efectueaza activitati de pregatire, transfer de cunostinte si asistenta
tehnica in domeniul sau de activitate, ofera asistenta metodologica privind
elaborarea standardelor ocupationale si aplicarea procedurii de evaluare a
competentelor profesionale dobandite pe alte cai decat cele formale;
n) promoveaza calitatea procesului de evaluare si certificare a
competentelor profesionale;
o) colaboreaza cu Directia metodologie la elaborarea si actualizarea
metodologiilor, regulamentelor si instructiunilor privind formarea profesionala
a adultilor;
p) participa la rezolvarea contestatiilor in cadrul procesului de
autorizare si monitorizare a centrelor de evaluare, precum si de autorizare si
monitorizare a furnizorilor de formare, pentru aspecte referitoare la
standardele ocupationale;
q) propune modalitati de implicare a partenerilor sociali si de dezvoltare
a parteneriatului in domeniul formarii profesionale a adultilor si colaboreaza
cu structurile create de partenerii sociali la nivelul sectoarelor de
activitate sau pentru rezolvarea unor probleme specifice formarii profesionale
a adultilor, corespunzator atributiilor directiei;
r) propune modalitati de cooperare si colaboreaza cu organizatii din tara
si din strainatate, corespunzator atributiilor directiei;
s) organizeaza conferinte, seminarii, consultari de specialitate, nationale
si internationale, in scopul realizarii atributiilor directiei;
t) propune si participa la realizarea unor programe si proiecte interne si
internationale, corespunzator atributiilor directiei;
u) propune, in calitate de initiator, cheltuielile pentru bunurile necesare
desfasurarii propriei activitati;
v) indeplineste alte atributii si obligatii stabilite de presedinte sau de
directorul general.
Art. 30
(1) Unitatea de implementare a programelor PHARE din structura
Secretariatului tehnic al CNFPA, denumita in continuare UIP, este coordonata de
un director si are atributii generale conform Hotararii Guvernului nr. 869/2002
pentru perfectionarea activitatii unitatilor de implementare a programelor
PHARE.
(2) Atributiile specifice ale UIP, structura organizatorica, locul UIP in
organigrama CNFPA, spatiul afectat si dotarea minima necesara exercitarii
atributiilor UIP se stabilesc prin hotarare a CNFPA.
Art. 31
Directia economico-financiara din cadrul Secretariatului tehnic al CNFPA
are urmatoarele atributii:
a) organizeaza si asigura evidenta contabila si financiara a CNFPA, in
conformitate cu reglementarile in vigoare;
b) intocmeste proiectul de buget de venituri si cheltuieli, conform legii,
pe care il supune aprobarii plenului CNFPA, dupa care il inainteaza
Ministerului Muncii, Solidaritatii Sociale si Familiei;
c) asigura executia bugetului propriu al CNFPA;
d) elaboreaza lunar cererea de credite pentru nevoile proprii ale CNFPA;
e) efectueaza platile si incasarile, in conformitate cu reglementarile in
vigoare;
f) intocmeste documentatia necesara in vederea achizitionarii valutei
pentru deplasarile externe;
g) intocmeste trimestrial si anual darea de seama contabila a CNFPA si o
depune la Ministerul Muncii, Solidaritatii Sociale si Familiei;
h) asigura si tine evidenta contabila a valorilor materiale si banesti, a
mijloacelor fixe, a obiectelor de inventar, a salariilor, precum si a
operatiunilor financiare ale CNFPA;
i) tine evidenta contabila a veniturilor provenite din taxele de autorizare
si din vanzarea certificatelor de competente profesionale, precum si a altor
venituri extrabugetare, dupa caz, pe care le vireaza la bugetul de stat;
j) organizeaza inventarierea patrimoniului CNFPA la perioadele prevazute de
legislatia in vigoare;
k) intocmeste documentatia necesara si efectueaza achizitiile de bunuri
materiale necesare desfasurarii activitatii institutiei;
l) exercita controlul financiar preventiv propriu, in conformitate cu
prevederile legale in vigoare;
m) organizeaza si pastreaza arhiva in cadrul CNFPA;
n) propune scoaterea din functiune a mijloacelor fixe si a obiectelor de
inventar;
o) urmareste recuperarea creantelor si lichidarea arieratelor, in
conditiile si la termenele prevazute de reglementarile in vigoare;
p) propune, in calitate de initiator, cheltuielile pentru bunurile necesare
desfasurarii propriei activitati;
q) colaboreaza cu celelalte compartimente ale institutiei pentru
indeplinirea atributiilor specifice;
r) efectueaza plata specialistilor pe domenii ocupationale, a verificatorilor
interni si a verificatorilor externi;
s) deconteaza cheltuielile de transport, cazare si indemnizatii de delegare
pentru specialistii pe domenii ocupationale, verificatorii interni si
verificatorii externi, pe perioada in care acestia se deplaseaza in alta
localitate din tara decat cea de domiciliu;
t) indeplineste alte atributii si obligatii stabilite de presedinte sau de
directorul general.
Art. 32
Compartimentul audit public intern din cadrul Secretariatului tehnic al
CNFPA are urmatoarele atributii:
a) elaboreaza proiectul planului de audit public intern pe care il supune
spre aprobare directorului general si plenului CNFPA;
b) efectueaza activitati de audit public intern pentru a evalua daca
sistemele de management financiar si control ale institutiei sunt transparente
si sunt conforme cu normele de legalitate, regularitate, economicitate,
eficienta si eficacitate;
c) informeaza compartimentul de audit public intern din cadrul Ministerului
Muncii, Solidaritatii Sociale si Familiei despre recomandarile neinsusite de
catre directorul general, precum si despre consecintele acestora;
d) prezinta rapoarte periodice directorului general privind constatarile,
concluziile si recomandarile rezultate din activitatile sale de audit;
e) elaboreaza raportul anual al activitatii de audit public intern, care va
fi avizat de catre directorul general si de plenul CNFPA;
f) in cazul identificarii unor iregularitati sau posibile prejudicii,
raporteaza imediat directorului general;
g) propune si ordonanteaza, in calitate de initiator, cheltuielile pentru
bunurile necesare desfasurarii propriei activitati;
h) indeplineste alte atributii prevazute de legislatia in vigoare, precum
si sarcini stabilite de presedinte sau de directorul general.
Art. 33
Compartimentul juridic din cadrul Secretariatului tehnic al CNFPA are
urmatoarele atributii:
a) avizeaza si contrasemneaza actele cu caracter juridic in conditiile
legii;
b) verifica legalitatea actelor cu caracter juridic si administrativ
primite spre avizare;
c) apara drepturile si interesele legitime ale CNFPA in raporturile cu
autoritatile publice, institutiile de orice natura, precum si cu orice persoana
fizica sau juridica, romana ori straina;
d) asigura consultanta, asistenta si reprezentarea CNFPA in fata
instantelor judecatoresti, organelor de urmarire penala ori altor institutii;
e) tine evidentele cerute de legislatia in vigoare si de regulamentele
corpului profesional;
f) redacteaza opinii juridice cu privire la aspectele legale ce privesc
activitatea profesionala a consilierului juridic;
g) redacteaza proiectele de contracte, negociaza clauzele legale
contractuale;
h) redacteaza acte juridice, emise de CNFPA;
i) atesta identitatea partilor, a consimtamantului, a continutului si a
datei actelor incheiate, care privesc CNFPA.
Art. 34
Compartimentul resurse umane din cadrul Secretariatului tehnic al CNFPA are
urmatoarele atributii:
a) intocmeste statul de functii al Secretariatului tehnic al CNFPA, il
supune spre aprobare plenului CNFPA si il transmite Ministerului Muncii,
Solidaritatii Sociale si Familiei spre avizare;
b) organizeaza concursurile pentru ocuparea posturilor vacante, in
conformitate cu prevederile legale;
c) elaboreaza documentele necesare pentru incadrarea, promovarea,
pensionarea si incetarea contractelor de munca ale personalului Secretariatului
tehnic al CNFPA;
d) intocmeste si gestioneaza dosarele de personal ale salariatilor
Secretariatului tehnic al CNFPA;
e) gestioneaza si completeaza carnetele de munca si registrul de evidenta a
salariatilor Secretariatului tehnic al CNFPA;
f) calculeaza si raspunde de aplicarea corecta a reglementarilor legale
privind acordarea drepturilor salariale pentru salariatii Secretariatului
tehnic al CNFPA si membrii CNFPA;
g) elaboreaza bugetul de venituri si cheltuieli al CNFPA pentru
cheltuielile cu salariile si il transmite Directiei economico-financiare;
h) intocmeste si actualizeaza, in colaborare cu celelalte directii si
compartimente, Regulamentul de organizare si functionare al CNFPA, il supune
spre aprobare plenului CNFPA si il transmite Ministerului Muncii, Solidaritatii
Sociale si Familiei si Ministerului Educatiei si Cercetarii spre aprobare;
i) intocmeste si actualizeaza, in colaborare cu celelalte directii si
compartimente, Regulamentul de ordine interioara al Secretariatului tehnic al
CNFPA si il supune spre aprobare directorului general;
j) indeplineste atributiile in domeniul protectiei muncii;
k) coordoneaza activitatea de evaluare anuala individuala a angajatilor
Secretariatului tehnic al CNFPA;
l) propune si ordonanteaza, in calitate de initiator, cheltuielile pentru
bunurile necesare desfasurarii propriei activitati;
m) indeplineste alte atributii prevazute de legislatia in vigoare, precum
si sarcini stabilite de presedinte sau de directorul general.
Art. 35
Compartimentul de informatica din cadrul Secretariatului tehnic al CNFPA
are urmatoarele atributii:
a) intocmeste lista de echipamente electronice necesare CNFPA;
b) stabileste si aplica politici de securizare a datelor CNFPA;
c) asigura buna functionare a sistemelor de calcul folosite de CNFPA;
d) asigura functionarea programelor software de baza folosite de CNFPA;
e) asigura functionarea retelei CNFPA;
f) administreaza serverele CNFPA;
g) stabileste drepturile (nivelul de acces) in reteaua CNFPA pentru fiecare
angajat, in concordanta cu nevoile acestuia;
h) dezvolta si intretine programele software necesare CNFPA;
i) dezvolta si intretine site-ul CNFPA;
j) realizeaza materiale pentru promovarea imaginii CNFPA si a evenimentelor
organizate de acesta;
k) stabileste politici de promovare a imaginii CNFPA prin intermediul
Internetului;
l) participa la proiectele in care este implicat CNFPA (componenta IT);
m) dezvolta relatii cu departamentele IT ale partenerilor CNFPA (ministere,
agentii, sindicate, patronate, organizatii neguvernamentale etc.)
n) propune si ordonanteaza, in calitate de initiator, cheltuielile pentru
bunurile necesare desfasurarii propriei activitati;
o) indeplineste alte atributii prevazute de legislatia in vigoare, precum
si sarcini stabilite de presedinte sau de directorul general.
Art. 36
Compartimentul informare si relatii publice din cadrul Secretariatului
tehnic al CNFPA are urmatoarele atributii:
a) furnizeaza informatiile de interes public oricarei persoane care
solicita acest lucru in conditiile Legii nr. 544/2001 sau directioneaza
solicitarile de informare catre compartimentele/persoanele in masura sa le
furnizeze;
b) primeste, inregistreaza, urmareste rezolvarea petitiilor si expediaza
raspunsurile catre petitionari;
c) inainteaza petitiile inregistrate catre compartimentele de specialitate,
in functie de obiectul acestora, si precizeaza termenul de trimitere a
raspunsului;
d) urmareste solutionarea si redactarea in termen a raspunsului;
e) claseaza si arhiveaza petitiile;
f) indeplineste alte atributii prevazute de legislatia in vigoare, precum
si alte sarcini stabilite de presedinte sau de directorul general.
CAP. 7
Relatia cu comitetele sectoriale
Art. 37
(1) Comitetele sectoriale sunt structuri de dialog social, organizate la
nivelul sectoarelor de activitate stabilite de CNFPA.
(2) Pentru indeplinirea rolului sau de autoritate nationala pentru
calificari si fiind abilitat prin lege sa sprijine infiintarea comitetelor
sectoriale si sa coordoneze activitatea acestora, CNFPA:
a) propune Acordul national tripartit privind cadrul national al
calificarilor si revizuirea acestuia;
b) initiaza infiintarea de comitete sectoriale;
c) asigura respectarea prevederilor Acordului national tripartit
referitoare la infiintarea comitetelor sectoriale;
d) inregistreaza acordurile sectoriale de infiintare a comitetelor
sectoriale;
e) poate convoca membrii comitetelor sectoriale la reuniuni de lucru;
f) coordoneaza activitatea comitetelor sectoriale si a specialistilor
propusi de comitetele sectoriale pentru dezvoltarea calificarilor;
g) efectueaza plata pentru contravaloarea lucrarilor realizate de
specialisti si receptionate de comitetele sectoriale.
CAP. 8
Dispozitii tranzitorii finale
Art. 38
Toate compartimentele si personalul Secretariatului tehnic al CNFPA au
obligatia:
a) sa asigure realizarea la timp si de calitate a tuturor sarcinilor
stabilite de conducerea institutiei;
b) sa manifeste fermitate in aplicarea legilor si solicitudine fata de
autoritatile publice centrale sau judetene/locale cu care colaboreaza ori care
cer sprijin pentru rezolvarea unor probleme din domeniul de activitate al
CNFPA;
c) sa manifeste solicitudine fata de toti cetatenii care se adreseaza CNFPA
prin audiente, cereri, sesizari sau reclamatii, in vederea tratarii problemelor
ridicate de catre acestia, in cadrul dispozitiilor legale in vigoare.
Art. 39
Pentru indeplinirea atributiilor stabilite prin prezentul regulament, in
cadrul Secretariatului tehnic al CNFPA pot fi angajate persoane cu contract
individual de munca cu timp partial, in limita bugetului aprobat.
Art. 40
Atributiile stabilite prin prezentul regulament se detaliaza pentru fiecare
post din structura organizatorica, prin fisa postului.
Art. 41
Incadrarea pe posturi, conform noii structuri organizatorice, se face dupa
aprobarea prezentului regulament si avizarea statului de functii de catre
Ministerul Muncii, Solidaritatii Sociale si Familiei.
Art. 42
Prevederile prezentului regulament se completeaza cu orice alte dispozitii
legale care privesc organizarea, functionarea si atributiile CNFPA.
Art. 43
Conducatorii tuturor compartimentelor sunt obligati sa asigure cunoasterea
si respectarea de catre intregul personal din subordine a prezentului
regulament.