ORDIN
Nr. 43 din 23 ianuarie 2002
pentru aprobarea modelului contractului individual de administrare
ACT EMIS DE: MINISTERUL SANATATII SI FAMILIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 71 din 31 ianuarie 2002
Ministrul sanatatii si familiei,
vazand Referatul Directiei management, salarizare si structuri unitati
sanitare nr. DB.574 din 23 ianuarie 2002,
in temeiul prevederilor Hotararii Guvernului nr. 22/2001 privind
organizarea si functionarea Ministerului Sanatatii si Familiei, cu modificarile
si completarile ulterioare, si ale Ordonantei Guvernului nr. 68/2001 pentru
modificarea si completarea Legii nr. 146/1999 privind organizarea, functionarea
si finantarea spitalelor,
emite urmatorul ordin:
Art. 1
Se aproba modelul contractului individual de administrare, incheiat intre
directorul general al spitalului si directia de sanatate publica sau Ministerul
Sanatatii si Familiei si ministerele cu retea sanitara proprie, in functie de
subordonare, prevazut in anexa care face parte integranta din prezentul ordin.
Fac exceptie de la prevederile prezentului ordin retelele sanitare ale
Serviciului de Informatii Externe si Ministerului Apararii Nationale.
Art. 2
Directiile generale si directiile din cadrul Ministerului Sanatatii si
Familiei, directiile de sanatate publica, ministerele cu retea sanitara
proprie, unitatile sanitare cu paturi, subordonate direct Ministerului
Sanatatii si Familiei, precum si unitatile sanitare cu paturi, subordonate
directiilor de sanatate publica, vor aduce la indeplinire dispozitiile
prezentului ordin.
Art. 3
Prezentul ordin va fi publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Ministrul sanatatii si familiei,
Daniela Bartos
ANEXA 1
CONTRACT INDIVIDUAL DE ADMINISTRARE
- model -
I. Partile contractante
1. Domnul ........................, domiciliat in .........................,
str. .......................... nr. ......, judetul/sectorul
.................., posesor al buletinului/cartii de identitate seria ......
nr. ............, codul numeric personal ..........................., in
calitate de director general al Spitalului ......................., cu sediul
in localitatea .................., pe de o parte,
si
2. Directia de sanatate publica/Ministerul .............................,
cu sediul in localitatea ......................, str. ................... nr.
...., sectorul/judetul ............................, pe de alta parte,
au convenit incheierea prezentului contract, cu respectarea urmatoarelor
clauze:
II. Obiectul contractului
Directia de sanatate publica/Ministerul ...................... incredinteaza
directorului general organizarea, conducerea si gestionarea activitatii
Spitalului .........................., in scopul furnizarii de servicii
medicale si alte servicii, pe baza principiilor privind echitatea, necesitatea
si costul-eficienta.
III. Durata contractului
1. Prezentul contract se incheie pe o durata de 4 ani, care se poate
renegocia ori de cate ori este nevoie, cu acordul ambelor parti.
2. In conditiile indeplinirii de catre conducerea spitalului a
indicatorilor de performanta, la expirarea termenului prevazut partile pot
conveni prelungirea contractului.
IV. Drepturile si obligatiile directorului general
A. Directorul general are urmatoarele drepturi:
1. sa primeasca un salariu de baza brut de .......................
lei/luna, stabilit conform reglementarilor legale in vigoare;
2. sa beneficieze de un concediu de odihna de .......... zile lucratoare si
de indemnizatia aferenta;
3. sa beneficieze de drepturi de asigurari sociale de stat;
4. sa beneficieze de drept de informare nelimitata asupra activitatii
spitalului, avand acces la toate documentele privind activitatea medicala,
economico-financiara etc. a acestuia.
B. Directorul general are urmatoarele obligatii:
1. sa realizeze indicatorii de performanta prevazuti in anexa la prezentul
contract.
In acest scop directorul general dispune de urmatoarele prerogative:
a) elaboreaza si aplica planul de activitate al spitalului;
b) concepe si aplica strategii si politici de dezvoltare ale spitalului, in
concordanta cu strategia Ministerului Sanatatii si Familiei, avand in vedere
necesarul de servicii medicale din teritoriul respectiv;
c) organizeaza selectarea, angajarea si concedierea personalului, cu
respectarea prevederilor legislatiei muncii, a contractului colectiv de munca
si a normativelor de personal elaborate de Ministerul Sanatatii si Familiei.
Promovarea personalului medico-sanitar se face potrivit normelor emise de
Ministerul Sanatatii si Familiei;
d) negociaza contractul colectiv de munca si contractele individuale de
munca;
e) respecta competentele, atributiile si sarcinile elaborate de Ministerul
Sanatatii si Familiei pe tipuri de unitati;
f) reprezinta spitalul in relatiile cu terte persoane fizice sau juridice;
g) incheie acte juridice in numele si pe seama spitalului, conform legii;
h) organizeaza controlul calitatii activitatii spitalului;
i) asigura salarizarea personalului conform reglementarilor legale in
vigoare;
2. sa puna la dispozitie organelor si organismelor competente, la
solicitarea acestora, in conditiile legii, date privind activitatea spitalului;
3. sa raporteze, conform reglementarilor legale in vigoare, realizarea
indicatorilor specifici activitatii medicale, financiari, economici, precum si
alte date privind activitatea de supraveghere, prevenire si control;
4. sa nu transmita altei persoane drepturile si obligatiile care rezulta
din contractul de administrare, cu exceptia cazurilor de indisponibilitate;
5. sa desemneze prin decizie un inlocuitor pentru perioadele in care nu
este prezent in spital;
6. sa nu efectueze angajarea de cheltuieli peste bugetul aprobat, cu
exceptia situatiilor prevazute la art. 13 alin. (10) lit. d) din Legea nr.
146/1999 privind organizarea, functionarea si finantarea spitalelor, modificata
prin Ordonanta Guvernului nr. 68/2001;
7. sa elaboreze proiectul bugetului de venituri si cheltuieli;
8. sa raporteze, conform reglementarilor legale in vigoare, infectiile
nozocomiale si orice alta boala infectioasa depistata in spital;
9. sa asigure crearea conditiilor necesare calitatii actului medical
prestat de personalul medico-sanitar din spital;
10. sa asigure aplicarea prevederilor legale in vigoare privind organizarea
si functionarea spitalului;
11. sa asigure obtinerea autorizatiei sanitare de functionare;
12. sa elaboreze planul de actiune pentru situatii speciale;
13. sa colaboreze cu reprezentantii administratiei publice locale si ai
societatii civile pentru imbunatatirea conditiilor materiale de acordare a
actului medical;
14. sa respecte prevederile legale in vigoare referitoare la pastrarea
confidentialitatii asupra datelor, informatiilor si documentelor referitoare la
activitatea spitalului.
V. Drepturile si obligatiile Directiei de sanatate publica/ Ministerului
.....................................
A. Directia de sanatate publica/Ministerul .............................
are urmatoarele drepturi:
1. sa aprobe bugetul de venituri si cheltuieli, cu avizul casei de
asigurari de sanatate cu care s-a incheiat contractul de furnizare de servicii
medicale;
2. sa primeasca si sa analizeze executia bugetului de venituri si
cheltuieli lunar, trimestrial si anual si sa ia masurile ce se impun;
3. sa revoce directorul general, cu conditia neindeplinirii de catre acesta
a obligatiilor prevazute in contract.
B. Directia de sanatate publica/Ministerul .............................
are urmatoarele obligatii:
1. sa evalueze trimestrial realizarea indicatorilor de performanta
prevazuti in anexa;
2. sa ii asigure directorului general libertate in conducerea, organizarea
si gestionarea activitatii spitalului;
3. sa urmareasca modul de acordare a drepturilor salariale lunare pentru directorul
general.
VI. Indicatorii de performanta sunt prevazuti in anexa care face parte
integranta din prezentul contract. Nivelul indicatorilor se negociaza anual,
potrivit legii.
VII. Raspunderea partilor
1. Pentru neindeplinirea sau indeplinirea necorespunzatoare a obligatiilor
prevazute de prezentul contract partile raspund potrivit prevederilor legii.
Forta majora apara partile de raspundere.
2. Directorul general raspunde civil, contraventional, material sau penal,
dupa caz, pentru nerespectarea prevederilor legale si pentru daunele produse
spitalului prin orice acte contrare intereselor acestuia.
VIII. Forta majora
1. Nici una dintre partile contractante nu raspunde de neexecutarea la
termen si/sau de executarea in mod necorespunzator - total sau partial - a
oricarei obligatii care ii revine in baza prezentului contract, daca
neexecutarea sau executarea necorespunzatoare a obligatiei respective a fost
cauzata de forta majora, astfel cum este definita de lege.
2. Partea care invoca forta majora este obligata sa notifice celeilalte
parti, in termen de .......... (zile, ore), producerea evenimentului si sa ia
toate masurile posibile in vederea limitarii consecintelor lui.
3. Daca in termen de .......... (zile, ore) de la producere evenimentul
respectiv nu inceteaza, partile au dreptul sa isi notifice incetarea de plin
drept a prezentului contract, fara ca vreuna dintre ele sa pretinda
daune-interese.
IX. Modificarea contractului
Prevederile prezentului contract pot fi modificate ori de cate ori este
nevoie prin acordul ambelor parti. De asemenea, contractul se va adapta
corespunzator reglementarilor legale ulterioare incheierii acestuia si care ii
sunt aplicabile.
X. Incetarea contractului
Prezentul contract inceteaza prin:
a) expirarea perioadei pentru care a fost incheiat, iar partile nu l-au
renegociat in vederea prelungirii;
b) revocarea din functie a directorului general;
c) acordul de vointa al partilor semnatare;
d) aparitia unei situatii de incompatibilitate prevazute de lege;
e) nerealizarea timp de un an a indicatorilor de performanta prevazuti in
anexa la contract.
XI. Litigii
Litigiile izvorate din incheierea, executarea, modificarea, incetarea si
interpretarea clauzelor prezentului contract se rezolva pe cale amiabila sau
arbitrala. In lipsa unei clauze compromisorii, litigiile vor fi solutionate la
instantele judecatoresti.
XII. Dispozitii finale
Directorul general al spitalului are dreptul sa solicite mediere,
consultanta sau alte masuri de protectie din partea Ministerului ............
in solutionarea situatiilor conflictuale cu sindicatele.
La revocarea din functie medicilor si farmacistilor care ocupa functia de
director general li se asigura postul avut anterior.
Prevederile prezentului contract se completeaza cu prevederile Legii nr.
146/1999, modificata si completata prin Ordonanta Guvernului nr. 68/2001,
precum si cu prevederile Codului comercial si Codului civil, aplicabile.
ANEXA 1
la contract
INDICATORI DE PERFORMANTA
Indicatori ai eficientei operationale:
- durata medie de spitalizare;
- raportul dintre numarul spitalizarilor de o zi si numarul spitalizarilor
de lunga durata;
- rata de ocupare a paturilor sau indicele mediu de utilizare a paturilor.
Indicatori de management financiar:
- costul total pe zi de spitalizare, pe bolnav internat, pe pat;
- costul medicamentelor pe zi, pe bolnav internat, pe pat;
- costul pe o consultatie in ambulatoriu;
- numarul pacientilor consultati in ambulatoriu si internati fata de
totalul pacientilor consultati in ambulatoriu;
- structura cheltuielilor pe articole bugetare.
Indicatori ai managementului resurselor umane:
- numar de bolnavi internati pe medic;
- numar de bolnavi internati la o asistenta medicala;
- numar de consultatii pe medic in ambulatoriu;
- numar de bolnavi internati la o infirmiera;
- procentul personalului medical din spital din totalul personalului
angajat al spitalului;
- procentul personalului medical cu studii superioare din totalul
personalului medical;
- procentul personalului medical cu studii medii din totalul personalului
medical;
- numarul personalului cu studii superioare economice.
Indicatori de integrare a serviciilor:
- procentul pacientilor care vin cu bilet de trimitere de la medicul de
familie;
- procentul bolnavilor care primesc bilet de externare si scrisoare
medicala catre medicul de familie.
Indicatori de asigurare a calitatii:
- procentul pacientilor cu infectii postoperatorii (chirurgia
septica/aseptica);
- rata infectiilor nozocomiale;
- procentul pacientilor reinternati neplanificati in 30 de zile;
- procentul recaderilor la pacientii externati;
- rata mortalitatii in spitale;
- decese in primele 24 de ore de la internare;
- decese la 48 de ore de la interventia chirurgicala;
indicele de neconcordanta intre diagnosticul la internare si la externare;
indicele de neconcordanta intre diagnosticul la externare si diagnosticul
anatomopatologic.