ORDIN
Nr. 449 din 17 iunie 1998
pentru aprobarea Metodologiei privind atestarea persoanelor fizice si juridice
care efectueaza studii de teren, elaboreaza documentatii tehnico-economice si
executa lucrari de imbunatatiri funciare in domeniul silvic
ACT EMIS DE: MINISTERUL APELOR, PADURILOR SI PROTECTIEI MEDIULUI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 268 din 17 iulie 1998
Ministrul apelor, padurilor si protectiei mediului,
in temeiul art. 13 si 14 din Regulamentul de aplicare a Legii
imbunatatirilor funciare nr. 84/1996, aprobat prin Hotararea Guvernului nr.
611/1997, in baza art. 1 si a art. 3 pct. 2 din Hotararea Guvernului nr.
568/1997 privind organizarea si functionarea Ministerului Apelor, Padurilor si
Protectiei Mediului, cu modificarile ulterioare,
emite prezentul ordin.
Art. 1
Se aproba Metodologia privind atestarea persoanelor fizice si juridice care
efectueaza studii de teren, elaboreaza documentatii tehnico-economice si
executa lucrari de imbunatatiri funciare in domeniul silvic, prevazuta in anexa
care face parte integranta din prezentul ordin.
Art. 2
Raspunderea pentru aducerea la indeplinire a prevederilor prezentei
metodologii revine Departamentului padurilor din cadrul Ministerului Apelor,
Padurilor si Protectiei Mediului.
Art. 3
Prezentul ordin intra in vigoare la data publicarii lui in Monitorul
Oficial al Romaniei.
Ministrul apelor, padurilor
si protectiei mediului,
Romica Tomescu
ANEXA 1
METODOLOGIE
privind atestarea persoanelor fizice si juridice care efectueaza studii de
teren, elaboreaza documentatii tehnico-economice si executa lucrari de
imbunatatiri funciare in domeniul silvic
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
In temeiul art. 13 alin. (1) si alin. (2) lit. b), precum si al art. 14
alin. (2) lit. b) din Regulamentul de aplicare a Legii imbunatatirilor funciare
nr. 84/1996, aprobat prin Hotararea Guvernului nr. 611/1997, Ministerul Apelor,
Padurilor si Protectiei Mediului atesta persoanele fizice si juridice care
efectueaza studii de teren, elaboreaza documentatii tehnico-economice si
executa lucrari de imbunatatiri funciare in domeniul silvic.
Art. 2
Atestarea persoanelor fizice si juridice are drept scop asigurarea
premiselor pentru realizarea lucrarilor de imbunatatiri funciare, in vederea
indeplinirii cerintelor tehnice si calitative minimale prevazute in normativele
in vigoare.
Art. 3
In sensul prezentei metodologii, amenajarile de imbunatatiri funciare sunt
lucrari complexe de constructii hidrotehnice, pedoameliorative, impaduriri si
de creare a perdelelor forestiere de protectie, care se realizeaza pe terenuri
cu destinatie silvica, in vederea prevenirii, reducerii si inlaturarii
proceselor de deteriorare a fondului funciar, cauzate de factori naturali sau
de activitati antropice, prin masuri specifice, avand ca scop valorificarea
capacitatii de productie a terenurilor si a speciilor forestiere, precum si
introducerea in circuitul silvic a terenurilor neproductive.
Art. 4
Prin atestare se confirma capacitatea tehnico-profesionala a persoanelor
fizice si juridice de a efectua studii de teren, de a elabora documentatii
tehnico-economice si de a executa lucrari de imbunatatiri funciare in domeniul
silvic, care corespund normelor de calitate in vigoare.
Art. 5
Atestarea capacitatii tehnico-profesionale se realizeaza prin verificarea
performantelor profesionale si a posibilitatilor tehnice de executie ale
persoanelor fizice si juridice care solicita atestarea, in conformitate cu
prevederile prezentei metodologii.
CAP. 2
Domenii si conditii de atestare
Art. 6
Domeniile de atestare a persoanelor fizice si juridice pentru activitatile
de imbunatatiri funciare pe terenuri cu destinatie silvica sunt urmatoarele:
a) efectuarea studiilor de teren si elaborarea documentatiilor
tehnico-economice;
b) executarea lucrarilor de imbunatatiri funciare.
Art. 7
Atestarea persoanelor fizice si juridice se face pe domeniile de activitate
prevazute la art. 6 si se poate solicita pentru unul sau ambele domenii, cu
respectarea conditiilor prevazute in prezenta metodologie.
Art. 8
Grupele de lucrari de imbunatatiri funciare aferente domeniilor de
activitate prevazute la art. 6, pentru care Ministerul Apelor, Padurilor si
Protectiei Mediului acorda atestare, sunt:
a) indiguiri si regularizarea cursurilor de apa;
b) amenajari de desecare si drenaj;
c) amenajari de combatere a eroziunii solului, in care se includ si lucrari
pentru stingerea torentilor;
d) lucrari si masuri pedoameliorative, asociate cu cele de combatere a
eroziunii solului pe terenurile saraturate, acide, pe terenuri poluate,
degradate antropic, si pe alte terenuri care si-au pierdut, total sau partial,
capacitatea de productie, precum si stabilizarea nisipurilor mobile;
e) amenajari silvice de infiintare a perdelelor forestiere de protectie si
a plantatiilor forestiere antierozionale;
f) amenajari de imbunatatiri funciare, constand in solutii si lucrari noi,
rezultate din activitatea de cercetare si din tehnica noua.
Art. 9
Persoanele fizice care solicita atestarea trebuie sa indeplineasca, cumulativ,
urmatoarele conditii:
a) sa aiba studii superioare in specialitatea: inginer silvic, inginer
hidroameliorativ sau inginer hidrotehnician;
b) sa aiba o activitate neintrerupta, de minimum 5 ani, in proiectare sau
in executarea de lucrari de imbunatatiri funciare in domeniul silvic;
c) sa nu aiba antecedente penale.
Art. 10
Sunt atestate, la cerere, fara a mai fi obligate sa sustina examenul
prevazut la art. 19, persoanele fizice care au titlul stiintific de doctor in
ramura silvica, precum si cele care indeplinesc functia de inginer proiectant
gradul I, cercetator stiintific gradul I, inginer gradul I sau functii
asimilate acestora in domeniile prevazute la art. 6.
Art. 11
In vederea atestarii, persoanele juridice (agenti economici de
specialitate) trebuie sa indeplineasca urmatoarele conditii:
a) sa fie inscrise in registrul comertului si sa aiba cont in banca;
b) sa aiba inscrise in statut, ca obiect principal de activitate,
efectuarea studiilor de teren, elaborarea documentatiilor tehnico-economice
si/sau executarea de lucrari de imbunatatiri funciare in domeniul silvic;
c) sa aiba cel putin doi angajati cu contract individual de munca pe durata
nedeterminata, atestati pentru domeniul in care solicita atestarea;
d) sa aiba un minimum de echipamente tehnice, pentru a putea realiza
lucrari de imbunatatiri funciare in domeniul silvic pentru care solicita
atestarea.
CAP. 3
Documentele, procedura de atestare
Art. 12
Procedura de atestare a persoanelor fizice si juridice este organizata si
coordonata de Ministerul Apelor, Padurilor si Protectiei Mediului, prin
Departamentul padurilor.
Art. 13
Atestarea persoanelor fizice si juridice se face de catre o comisie de
atestare, formata din specialisti, numita prin ordin al ministrului apelor,
padurilor si protectiei mediului.
Art. 14
Documentele necesare atestarii persoanelor fizice sunt:
a) cerere de inscriere pentru atestare, conform modelului prezentat in
anexa nr. 1 la prezenta metodologie;
b) curriculum vitae;
c) lista de lucrari elaborate sau la care a fost coautor, in domeniul
pentru care solicita atestarea;
d) acte de studii si cursuri de perfectionare, in copii legalizate;
e) extras de pe carnetul de munca, in copie legalizata;
f) certificatul de cazier judiciar.
Art. 15
Documentele necesare in vederea atestarii persoanelor juridice sunt:
a) cerere de inscriere pentru atestare, conform modelului prezentat in
anexa nr. 2 la prezenta metodologie;
b) memoriu de activitate, care sa contina: date cu privire la capitalul
social si la valoarea patrimoniului, lista principalelor lucrari executate in
domeniu, experienta in executia lucrarilor, valoarea contractelor realizate
anterior, personalul tehnic si economic si experienta acestuia, informatii
financiare;
c) informatii privind bonitatea ofertantului la data respectiva, care sa
contina urmatoarele precizari: obligatii contractuale neonorate, daca a fost
declarat in stare de faliment, daca a cedat contracte in beneficiul
creditorilor, daca are litigii referitoare la neefectuarea platilor sau litigii
in privinta calitatii, precum si specializarile pe categorii de lucrari, in
conformitate cu certificatul de inmatriculare eliberat de catre oficiul registrului
comertului;
d) informatii privind dotarea cu utilajele si echipamentele necesare, in
stare de functionare, pentru efectuarea studiilor de teren, elaborarea
documentatiilor tehnico-economice si pentru executia lucrarilor de imbunatatiri
funciare in domeniul silvic;
e) copii legalizate de pe documentele persoanei juridice: certificatul de
inmatriculare la oficiul registrului comertului, actul constitutiv, codul
fiscal;
f) copii legalizate de pe documentele reprezentantului legal (curriculum
vitae, contractul de angajare, carnetul de munca sau certificatul de atestare,
dupa caz), abilitat sa reprezinte si sa semneze in numele persoanei juridice
respective;
g) copii legalizate de pe documentele prevazute la lit. f) pentru angajatii
cu contract individual de munca pe durata nedeterminata, care au fost atestati
conform prevederilor art. 11 lit. c).
Art. 16
Dosarele de atestare se depun la Comisia de atestare din cadrul
Ministerului Apelor, Padurilor si Protectiei Mediului - Departamentul
padurilor. Evidenta acestora se tine intr-un registru special.
Art. 17
Dosarele cu cererile si documentele depuse in vederea atestarii sunt
verificate de catre secretarul Comisiei de atestare, care intocmeste, lunar,
lista cu solicitarile primite. Pe baza documentelor din fiecare dosar,
secretarul Comisiei de atestare propune acceptarea sau respingerea acestuia.
Art. 18
Cererile si documentele depuse sunt analizate, periodic, de catre Comisia
de atestare in sedinte de lucru programate de presedintele acesteia. Deciziile
Comisiei de atestare, in urma analizarii dosarelor, se consemneaza intr-un
registru de procese-verbale si se afiseaza impreuna cu programul sesiunii de
examinare.
Art. 19
Examinarea candidatilor, persoane fizice, care indeplinesc conditiile
prevazute la art. 9 si care au solicitat atestarea consta in prezentarea de
catre acestia, in fata Comisiei de atestare, a unei lucrari la care au
participat, aleasa de candidat din lista inclusa in dosarul de atestare. Dupa
prezentarea lucrarii, candidatul va raspunde intrebarilor puse de membrii
Comisiei de atestare pe marginea expunerii sale.
Art. 20
Examinarea persoanei juridice care a solicitat atestarea se face de catre
Comisia de atestare prin analizarea dosarului depus de catre aceasta, in
prezenta reprezentantului legal al unitatii respective, care, la cerere, va
furniza date suplimentare.
Art. 21
Rezultatul examenului de atestare (admis/respins), atat pentru persoanele
fizice, cat si pentru cele juridice, se va consemna in procesul-verbal de
sedinta si se va aduce la cunostinta, in aceeasi zi, candidatului respectiv.
Art. 22
In termen de 30 de zile de la data atestarii, persoanele fizice si juridice
indreptatite primesc un certificat de atestare, conform modelului prezentat in
anexa nr. 3 la prezenta metodologie.
Art. 23
Persoanele atestate sunt obligate sa-si confectioneze parafa de atestat,
conform modelului prezentat in anexa nr. 4 la prezenta metodologie, si sa
inainteze Ministerului Apelor, Padurilor si Protectiei Mediului - Departamentul
padurilor, specimenul acesteia, pe declaratie proprie.
CAP. 4
Comisia de atestare
Art. 24
Comisia de atestare este formata dintr-un numar de 7 membri, selectati
dintre personalitatile din silvicultura, specializate in domeniile prevazute la
art. 6, care se bucura de prestigiu profesional si de autoritate morala.
Secretarul de stat din Ministerul Apelor, Padurilor si Protectiei Mediului,
care coordoneaza activitatea in domeniul padurilor, este, de drept,
presedintele comisiei.
Art. 25
Secretarul Comisiei de atestare este membru al acesteia si face parte din
directia de specialitate din Ministerul Apelor, Padurilor si Protectiei
Mediului.
Art. 26
Atributiile secretarului Comisiei de atestare sunt:
a) planifica si organizeaza, impreuna cu presedintele, activitatea
comisiei, stabilind periodic datele de intrunire a acesteia;
b) primeste, inregistreaza, verifica cererile de atestare si pastreaza
evidenta acestora in registrul special, prevazut la art. 16;
c) pastreaza si completeaza registrul cu procesele-verbale ale comisiei;
d) redacteaza documentele comisiei;
e) pastreaza sigiliul comisiei.
Art. 27
Comisia de atestare analizeaza cererile si decide:
a) admiterea sau respingerea cererilor de atestare a persoanelor fizice sau
juridice, in cazul neindeplinirii conditiilor prevazute la art. 9 si 11;
b) admiterea sau respingerea, in urma examinarii, a atestarii persoanelor
fizice sau juridice;
c) suspendarea si retragerea certificatului de atestare.
Art. 28
Comisia de atestare este legal constituita in prezenta a cel putin 5
membri. Deciziile in comisie se iau cu intrunirea a cel putin 4 voturi
favorabile, prin vot deschis.
Art. 29
Eventualele contestatii la deciziile Comisiei de atestare se depun in
termen de 48 de ore de la comunicarea rezultatelor si se adreseaza ministrului
apelor, padurilor si protectiei mediului, care le si solutioneaza.
Impotriva deciziei ministrului se poate formula plangere la instanta
judecatoreasca, potrivit legii.
CAP. 5
Drepturile si obligatiile persoanelor fizice si juridice atestate
Art. 30
In cadrul domeniilor in care au fost atestate, persoanele fizice si
juridice au dreptul:
a) de a participa la licitatii;
b) de a incheia contracte si conventii de colaborare;
c) de a acorda consultanta tehnica;
d) de a efectua studii de teren si de a executa lucrari de imbunatatiri
funciare in domeniul silvic;
e) de a intocmi documentatii tehnico-economice;
f) de a valida lucrari de imbunatatiri funciare, prin semnatura si parafa,
in domeniile in care au fost atestate, prevazute la art. 6. Prin validare se
confirma de catre persoana fizica sau juridica atestata, pe propria raspundere,
ca lucrarile respective corespund normelor de calitate in vigoare.
Art. 31
Persoanele fizice si juridice atestate au urmatoarele obligatii:
a) sa desfasoare activitatile prevazute la art. 6 numai in domeniul sau
domeniile pentru care au fost atestate, cu respectarea dispozitiilor legale,
precum si a metodologiilor, normelor si instructiunilor aprobate de Ministerul
Apelor, Padurilor si Protectiei Mediului;
b) sa valideze numai acele lucrari care se incadreaza in domeniul de activitate
in care au fost atestate.
CAP. 6
Suspendarea si retragerea certificatului de atestare
Art. 32
Nerespectarea obligatiilor prevazute la art. 31 de catre persoanele fizice
sau juridice, atestate potrivit prezentei metodologii, poate atrage suspendarea
sau retragerea certificatului de atestare, dupa caz.
Art. 33
Suspendarea sau retragerea, dupa caz, a certificatului de atestare se
dispune prin decizia presedintelui Comisiei de atestare, in urma propunerilor
formulate de catre membrii comisiei sau de directorul directiei de specialitate
din Ministerul Apelor, Padurilor si Protectiei Mediului, pe baza
proceselor-verbale sau a notelor de constatare, incheiate in teritoriu de catre
acestia sau de specialistii imputerniciti de ministrul apelor, padurilor si
protectiei mediului.
Art. 34
Certificatul de atestare a persoanei fizice sau juridice se suspenda in
cazurile in care se inregistreaza cel putin una dintre urmatoarele abateri:
a) neincadrarea lucrarilor executate in dispozitiile legale, in
metodologiile, reglementarile si in normele tehnice, aprobate de Ministerul
Apelor, Padurilor si Protectiei Mediului.
Perioada suspendarii este de 6 luni sau pana la aducerea la indeplinire a
masurilor si termenelor dispuse prin procesele-verbale si prin notele de
constatare prevazute la art. 33.
Indeplinirea acestora se constata prin incheierea unui nou proces-verbal
sau a unei note de constatare de catre organele prevazute la art. 33 si
determina incetarea perioadei de suspendare;
b) cand impotriva persoanei fizice atestate s-a pus in miscare o actiune
penala in legatura cu activitatea pentru care a fost atestata. In acest caz,
suspendarea certificatului de atestare se dispune pana la solutionarea
definitiva a cauzei.
Art. 35
Certificatul de atestare a persoanelor fizice si juridice se retrage in
urmatoarele cazuri:
a) cand, intr-o perioada de 2 ani consecutivi, certificatul de atestare a
fost suspendat temporar de doua ori, iar a treia oara se savarsesc abateri
similare celor pentru care s-a dispus suspendarea temporara;
b) cand persoanele fizice si juridice atestate valideaza, prin semnatura si
parafa, documente pentru domenii de activitate in care nu au fost atestate sau
isi continua activitatea, desi au fost suspendate pe o perioada limitata.
Art. 36
Suspendarea sau retragerea certificatului de atestare se aduce la
cunostinta persoanelor fizice si juridice in cauza, prin instiintare scrisa,
emisa de Ministerul Apelor, Padurilor si Protectiei Mediului - Departamentul
padurilor.
Sanctiunea respectiva poate fi contestata, in scris, in termen de 10 zile
lucratoare de la primirea instiintarii si este adresata ministrului apelor,
padurilor si protectiei mediului, care decide. Impotriva deciziei ministrului
apelor, padurilor si protectiei mediului se poate formula plangere la instanta
judecatoreasca competenta, potrivit legii.
CAP. 7
Dispozitii finale
Art. 37
Atestarea persoanelor fizice si juridice se face pentru o perioada de 5
ani. La sfarsitul acestei perioade, persoanele fizice si juridice care doresc o
noua atestare sunt obligate sa prezinte Ministerului Apelor, Padurilor si
Protectiei Mediului - Departamentul padurilor o lista cu lucrarile de
imbunatatiri funciare executate in domeniul silvic pentru care au fost atestate
si sa probeze executarea acestora cu urmatoarele documente:
a) pentru domeniul inscris la art. 6 lit. a):
- studiile de teren efectuate;
- documentatiile tehnico-economice elaborate;
b) pentru domeniul prevazut la art. 6 lit. b):
- procesele-verbale de receptie a lucrarilor executate, incheiate cu
beneficiarul, potrivit legii.
Art. 38
Degradarea, distrugerea sau pierderea certificatului de atestare sau a
parafei va fi declarata, in scris, la Ministerul Apelor, Padurilor si
Protectiei Mediului in termen de 48 de ore de la constatare si, totodata, va fi
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea a III-a, de catre cel in
cauza. Dupa publicare, Comisia de atestare va elibera un duplicat al
certificatului de atestare sau va incuviinta, dupa caz, confectionarea unei noi
parafe.
ANEXA Nr. 1
la normele metodologice
CERERE
pentru atestarea persoanelor fizice
(model)
Domnule presedinte al Comisiei de atestare
din cadrul Ministerului Apelor, Padurilor si Protectiei Mediului,
Subsemnatul(a) ............, nascut(a) la data de .....................
in localitatea ..........., judetul ..............., tara ................,
avand cetatenia ..............., domiciliat(a) in localitatea ............,
str. .................. nr. ........, bl. ......, et. ....., ap. .........,
sectorul/judetul ............., posesor al diplomei de ....................
cu nr. ......, eliberata de .............. din localitatea ...............,
promotia .................., tara ....................., solicit atestarea,
in calitate de persoana fizica, in domeniile ..............................
...........................................................................
In sustinerea cererii anexez urmatoarele:
a) curriculum vitae si lista cu lucrarile elaborate sau la care am fost
coautor;
b) acte de studii, titluri stiintifice, cursuri de perfectionare, in copii
legalizate;
c) copie legalizata de pe carnetul de munca;
d) certificatul de cazier judiciar.
Mentionez ca imi desfasor activitatea la .............................,
cu sediul in .........., judetul/sectorul ........, localitatea ..........,
str. .................. nr. ....., telefon ........., fax ..........., unde
am calitatea de ............................... .
Declar ca am luat cunostinta de obligatiile ce imi revin potrivit
Metodologiei privind atestarea persoanelor fizice si juridice care efectueaza
studii de teren, elaboreaza documentatii tehnico-economice si executa lucrari
de imbunatatiri funciare in domeniul silvic si inteleg sa le respect intocmai.
Localitatea .....................
Data ...................
...................
(semnatura)
ANEXA Nr. 2
la normele metodologice
CERERE
pentru atestarea persoanelor juridice
(model)
Nr. ............/..........
Domnule presedinte al Comisiei de atestare
din cadrul Ministerului Apelor, Padurilor si Protectiei Mediului,
.............................., avand sediul in localitatea ...........,
(denumirea persoanei juridice)
str. ............. nr. ....., bl. ...., judetul/sectorul ....., codul fiscal
nr. ....., telefon ........., fax ......., reprezentata prin ..............,
in calitate de ..................., solicitam atestarea tehnico-profesionala
pentru executarea lucrarilor de imbunatatiri funciare in domeniul ........ .
In sustinerea cererii anexam urmatoarele:
a) memoriul de activitate si lista cu lucrarile la care am participat;
b) copii legalizate de pe documentele persoanei juridice:
- certificatul de inmatriculare la oficiul registrului comertului;
- actul constitutiv al persoanei juridice;
- codul fiscal;
c) copii legalizate de pe documentele reprezentantului legal si de pe cele
ale angajatilor cu contract individual de munca pe durata nedeterminata,
atestati ca persoane fizice pentru domeniile in care solicitam atestarea;
d) informatii privind bonitatea ofertantului.
Declaram ca am luat cunostinta de obligatiile ce ne revin potrivit
Metodologiei privind atestarea persoanelor fizice si juridice care efectueaza
studii de teren, elaboreaza documentatii tehnico-economice si executa lucrari
de imbunatatiri funciare in domeniul silvic.
Localitatea .....................
Data ...................
.........................
(semnatura si stampila)
ANEXA Nr. 3
la normele metodologice
CERTIFICAT DE ATESTARE
pentru persoane fizice si juridice
(model)
MINISTERUL APELOR, PADURILOR
SI PROTECTIEI MEDIULUI -
DEPARTAMENTUL PADURILOR
CERTIFICAT DE ATESTARE
Nr. ............ din ..............
In baza Ordinului nr. .../....... al ministrului apelor, padurilor si
protectiei mediului, Comisia de atestare numita hotaraste:
La cererea inregistrata la nr. ......... din ............. si in urma
sustinerii examenului pentru atestarea persoanelor fizice si juridice care
efectueaza studii de teren, elaboreaza documentatii tehnico-economice si
executa lucrari de imbunatatiri funciare in domeniul silvic, .............
......................................................... domiciliat(a)/cu
(numele persoanei fizice sau denumirea persoanei juridice)
sediul in localitatea .............., str. .................. nr. .......,
bl. ....., ap. ......, et. ...., judetul/sectorul ........, reprezentat(a)
prin ................. in calitate de ............... , este atestat(a) ca
persoana fizica/juridica in domeniile ....................................
..........................................................................
..........................................................................
Valabil de la data .............. pana la data ..................... .
Presedintele Comisiei de atestare,
.............................
Secretarul Comisiei de atestare,
...........................
L.S.
ANEXA Nr. 4
la metodologie
PARAFA
(model)
_______________________________________________
| |
| *) .......................................... |
| ........................................... |
| |
| ATESTAT |
| de catre Ministerul Apelor, Padurilor si |
| Protectiei Mediului prin certificatul nr. ... |
| din ................... sa execute lucrari de |
| imbunatatiri funciare in domeniul silvic |
|_______________________________________________|
*) Numele si prenumele/denumirea, domiciliul/sediul persoanei
fizice/persoanei juridice.
NOTA:
Dimensiunile parafei vor fi de 7 cm/4 cm.