ORDIN Nr. 4500
din 21 aprilie 2008
pentru stabilirea unui cadru
unitar privind metodele de completare si transmitere a datelor si informatiilor
referitoare la respectarea normelor de conduita de catre functionarii publici
si la implementarea procedurilor disciplinare
ACT EMIS DE:
AGENTIA NATIONALA A FUNCTIONARILOR PUBLICI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 351 din 7 mai 2008
Având în vedere:
- prevederile art. 20 alin. (1) lit. a) şi ale art. 21
alin. (4) şi (5) din Legea nr. 7/2004 privind Codul de conduită a funcţionarilor
publici, republicată;
- prevederile art. 9 alin. (2)
din Hotărârea Guvernului nr. 1.000/2006 privind organizarea şi funcţionarea
Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici, cu modificările ulterioare;
- prevederile art. 55 din Hotărârea Guvernului nr.
1.344/2007 privind normele de organizare şi funcţionare a comisiilor de
disciplină;
- necesitatea îndeplinirii activităţilor prevăzute de
condiţionalitatea nr. 4 I. „Prevenirea
faptelor de corupţie", măsura 4 „Monitorizarea respectării normelor de conduită
şi a standardelor etice în administraţia publică", etapa 4.2 „Stabilirea
metodelor de colectare a informaţiilor relevante privind încălcarea normelor de
etică de către funcţionarii publici din toate sectoarele, centralizarea
acestora şi prezentarea lor într-un format unic" şi etapa 4.3 „Colectarea
informaţiilor relevante privind măsurile luate pentru reducerea oportunităţilor
de corupţie, precum şi evaluarea impactului acestora. Raportarea măsurilor
luate pentru reducerea oportunităţilor de corupţie, precum şi a sancţiunilor
luate împotriva funcţionarilor publici, în particular a celor din administraţia
publică de la nivel local. Pregătirea şi diseminarea de către mass-media a
datelor statistice, pe baza unor rapoarte semestriale", cuprinse în Planul
de acţiune pentru îndeplinirea condiţionalităţilor din cadrul mecanismului de
cooperare şi verificare a progresului realizat de România în domeniul reformei
sistemului judiciar şi al luptei împotriva corupţiei, aprobat prin Hotărârea
Guvernului nr. 1.346/2007,
în temeiul prevederilor art. 21 alin. (2) şi ale art. 22 alin. (1) lit. b) şi d) din Legea nr. 188/1999
privind Statutul funcţionarilor publici, republicată,
preşedintele Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor
Publici emite următorul ordin:
Art. 1. - (1) Prin prezentul ordin se asigură un cadru
unitar privind stabilirea metodelor de completare, transmitere şi colectare
periodică, în formate standard de raportare şi centralizare, a datelor şi
informaţiilor relevante privind respectarea normelor de conduită de către
funcţionarii publici şi implementarea procedurilor disciplinare în cadrul
autorităţilor şi instituţiilor publice.
(2) Scopul prezentului ordin îl constituie asigurarea
condiţiilor necesare îmbunătăţirii procesului de monitorizare şi evaluare a
implementării normelor de conduită şi a efectelor procedurilor disciplinare în
sistemul funcţiei publice, prin standardizarea procesului de raportare, în
vederea facilitării prelucrării datelor şi a creşterii obiectivitătii şi
calităţii procesului de analiză.
Art. 2. - (1) Prezentul ordin se aplică următoarelor
autorităţi şi instituţii publice:
a) autorităţilor şi instituţiilor publice din
administraţia publică centrală;
b) serviciilor publice deconcentrate ale ministerelor
şi ale celorlalte organe de specialitate ale administraţiei publice centrale
din unităţile administrativ-teritoriale;
c) autorităţilor şi instituţiilor publice din
administraţia publică locală.
(2) Autorităţile şi instituţiile publice prevăzute la
alin. (1) îndeplinesc obligaţiile prevăzute de prezentul ordin prin consilierii
etici şi preşedinţii comisiilor de disciplină, potrivit responsabilităţilor
exprese ale acestora prevăzute de prezentul ordin.
Art. 3. - (1) Se aprobă Instrucţiunile de completare şi
transmitere a formatului standard de raportare privind respectarea normelor de
conduită şi a formatului standard de raportare privind implementarea procedurilor disciplinare,
prevăzute în anexa nr. 1, denumite în continuare instrucţiuni.
(2) Se aprobă formatul standard de raportare privind
respectarea normelor de conduită, prevăzut în anexa nr. 2.
(3) Se aprobă formatul standard de raportare privind
implementarea procedurilor disciplinare, prevăzut în anexa nr. 3.
Art. 4. - (1) Autorităţile şi instituţiile publice au
obligaţia de raportare a datelor şi informaţiilor relevante privind respectarea
normelor de conduită de către funcţionarii publici şi implementarea
procedurilor disciplinare, în forma şi în conţinutul stabilite pentru formatele
standard de raportare prevăzute în anexele nr. 2 şi 3.
(2) Formatele standard de raportare
prevăzute în anexele nr. 2 şi 3 se completează cu respectarea regulilor
procedurale prevăzute în instrucţiuni.
(3) Autorităţilor şi instituţiilor publice le
revine responsabilitatea corectitudinii datelor şi informaţiilor completate în
formatele standard de raportare prevăzute în anexele nr. 2 şi 3, care se
transmit Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici.
Art. 5. - (1) Raportul privind respectarea normelor de
conduită de către funcţionarii publici se întocmeşte trimestrial, în formatul
standard de raportare prevăzut în anexa nr. 2, de către consilierul etic din
cadrul autorităţii sau instituţiei publice.
(2) Raportul prevăzut la alin. (1) se aprobă de
conducătorul autorităţii sau instituţiei publice, se comunică funcţionarilor
publici din cadrul autorităţii sau instituţiei publice şi se transmite
trimestrial Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici, în primele 7 zile
lucrătoare ale lunii imediat următoare sfârşitului fiecărui trimestru al anului.
(3) Raportul privind implementarea procedurilor disciplinare se întocmeşte semestrial, în formatul standard
de raportare prevăzut în
anexa nr. 3, de către preşedintele comisiei de disciplină, se comunică
conducătorului autorităţii sau instituţiei publice şi consilierului etic şi se
transmite Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici de către consilierul etic
în primele 7 zile lucrătoare ale lunii imediat următoare sfârşitului fiecărui
semestru al anului. Formatul standard de raportare completat în condiţiile
prezentului alineat se transmite de consilierul etic odată cu formatul standard
de raportare prevăzut la alin. (1), completat pentru trimestrul al doilea, şi,
respectiv, al patrulea al anului.
Art. 6. - (1) In vederea aplicării unitare de către
autorităţile şi instituţiile publice a prevederilor art. 5, Agenţia Naţională a
Funcţionarilor Publici publică pe portalul instituţiei modelul formatului
standard de raportare prevăzut în anexa nr. 2 şi modelul formatului standard de
raportare prevăzut în anexa nr. 3, în format Excel, la adresa www.anfp.gov.ro, secţiunea „Materiale utile", subsecţiunea „Formate de
raportare".
(2) Cele două modele ale formatelor standard de
raportare prevăzute în anexele nr. 2 şi 3 se publică pe portalul Agenţiei
Naţionale a Funcţionarilor Publici, la adresa prevăzută la alin. (1), cu 20 de
zile calendaristice înainte de sfârşitul fiecărui trimestru, respectiv
semestru.
(3) Autorităţile şi instituţiile publice au obligaţia
să descarce, trimestrial şi, respectiv, semestrial, modelul celor două formate
standard de raportare şi să le completeze în format Excel, cu respectarea
condiţiilor tehnice de formatare şi de completare stabilite în instrucţiunile
prevăzute în anexa nr.1, pentru a permite prelucrarea automată a datelor.
(4) Fişierul tip .xls trimestrial, respectiv fişierele
tip .xls semestriale completate în condiţiile prevăzute la alin. (3) se
comunică Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici numai în format
electronic, ca ataşament al unui singur e-mail transmis de consilierul etic din
cadrul autorităţii sau instituţiei publice, cu respectarea alin. (5).
(5) Transmiterea formatelor de raportare completate se
face astfel:
a) prin comunicarea electronică la adresa de e-mail conduitacentrale@anfp.gov.ro, pentru autorităţile şi instituţiile publice din administraţia
publică centrală;
b) prin comunicarea electronică la adresa de e-mail conduitadeconcentrate@anfp.gov.ro,
pentru serviciile publice deconcentrate ale
ministerelor şi ale celorlalte organe de specialitate ale administraţiei
publice centrale în unităţile administrativ-teritoriale;
c) prin comunicarea electronică la adresa de e-mail conduitalocale@anfp.gov.ro, pentru autorităţile şi instituţiile publice din administraţia
publică locală.
Art. 7.- (1) Datele şi informaţiile cuprinse în
formatele de raportare completate şi transmise în condiţiile prevăzute la art.
6 alin. (5) sunt centralizate şi prelucrate de Agenţia Naţională a
Funcţionarilor Publici pe baza unor programe informatice.
(2) Pe baza programelor informatice folosite pentru
centralizarea şi prelucrarea datelor, Agenţia Naţională a Funcţionarilor
Publici poate decide invalidarea formatelor de raportare şi neintegrarea
datelor şi informaţiilor cuprinse în acestea, ca măsură procedurală specifică
ce se aplică în situaţia neconformităţii cu instrucţiunile de completare.
Invalidarea rapoartelor are loc în următoarele situaţii:
a) netransmiterea formatelor de raportare în termenul
prevăzut la art. 5 alin. (2), respectiv alin. (3);
b) nerespectarea prevederilor art. 6 alin. (3);
c) nerespectarea prevederilor art. 6 alin. (4);
d) netransmiterea formatelor de raportare în condiţiile prevăzute la art. 6 alin. (5);
e) constatarea de către Agenţia Naţională a
Funcţionarilor Publici a unor date nereale sau erori procedurale în completarea
formatelor de raportare.
Art. 8. - (1) Pe baza datelor şi informaţiilor cuprinse
în formatele de raportare trimestriale privind respectarea normelor de conduită
de către funcţionarii publici şi în formatele de raportare semestriale privind
implementarea procedurilor disciplinare în cadrul autorităţilor şi
instituţiilor publice, Agenţia Naţională a Funcţionarilor Publici elaborează
rapoarte semestriale, pe care le publică pe portalul instituţiei, după cum
urmează:
a) în luna iulie, pentru semestrul I al anului în curs;
b) în luna ianuarie a anului următor, pentru semestrul II al anului precedent.
(2) Agenţia Naţională a Funcţionarilor Publici poate
prezenta în cuprinsul rapoartelor semestriale prevăzute la alin. (1)şi lista
instituţiilor şi autorităţilor publice care nu au transmis de două ori
consecutiv formatele standard de raportare completate în condiţiile şi
termenele prevăzute în prezentul ordin.
Art. 9. - Prin excepţie de la prevederile art. 5 alin.
(2), formatele standard de raportare privind respectarea normelor de conduită
de către funcţionarii publici pe trimestrul I al anului
2008 se întocmesc şi se transmit, cu respectarea
prevederilor prezentului ordin, până la data de 20 mai 2008.
Art. 10. - Agenţia Naţională a Funcţionarilor Publici
recomandă consiliilor judeţene să acorde sprijinul necesar primăriilor
comunelor care nu au acces la mijloacele de comunicare informatică, la cererea
acestora, în vederea comunicării electronice a formatelor de raportare, în
condiţiile prevăzute la art. 6 alin. (5) lit. c).
Art. 11. - (1) In vederea exercitării atribuţiilor
prevăzute de art. 21 alin. (2) din Legea nr. 7/2004 privind Codul de conduită a
funcţionarilor publici, republicată, precum şi pentru a se asigura consolidarea
rolului instituţional al consilierului etic, Agenţia Naţională a Funcţionarilor
Publici recomandă autorităţilor şi instituţiilor publice următoarele:
a) desemnarea consilierului etic să se facă, de regulă,
din cadrul compartimentului de resurse umane;
b) calitatea de consilier etic să nu fie atribuită
conducătorului compartimentului de resurse umane;
c) persoana desemnată consilier etic să nu fie membru
al comisiei de disciplină;
d) atribuţiile funcţionarului public desemnat consilier
etic să fie revizuite astfel încât atribuţiile corespunzătoare calităţii de
consilier etic să aibă o pondere proporţională cu importanţa şi volumul
activităţii de consiliere etică şi de monitorizare a respectării normelor de
conduită în cadrul fiecărei autorităţi şi instituţii publice;
e) să sprijine activitatea consilierului etic;
f) să asigure condiţiile necesare participării
consilierului etic la programe de perfecţionare profesională având tematici
precum etică, conduită şi integritate, măsuri anticorupţie şi comunicare;
g) să asigure condiţiile necesare participării
consilierului etic la dezbaterile şi evenimentele organizate de Agenţia
Naţională a Funcţionarilor Publici în vederea dezvoltării reţelei consilierilor
etici.
(2) Tematicile programelor de perfecţionare
profesională prevăzute la alin. (1) lit. f) sunt considerate de Agenţia
Naţională a Funcţionarilor Publici domenii prioritare de instruire a consilierilor etici.
(3) Tematicile programelor de perfecţionare
profesională prevăzute la alin. (1) lit. f) nu sunt limitative. Autorităţile şi
instituţiile publice pot identifica şi alte tematici pentru perfecţionarea
profesională a consilierilor etici, în raport cu necesităţile de instruire ale
acestora identificate în cadrul procedurii de evaluare a performanţelor
profesionale individuale şi de oferta disponibilă a furnizorilor de formare
profesională.
Art. 12. - Anexele nr. 1- 3 fac parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 13. - Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Preşedintele Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor
Publici,
Jozsef Birtalan
ANEXA Nr. 1
INSTRUCŢIUNI
de completare şi transmitere a formatului standard
de raportare privind respectarea normelor de conduită şi a formatului standard de raportare
privind implementarea procedurilor disciplinare
CAPITOLUL I
Dispoziţii comune aplicabile pentru completarea şi transmiterea formatelor
standard de raportare prevăzute în anexele nr. 2 şi 3
SECŢIUNEA 1
Scopul instrucţiunilor şi responsabilităţi ale
autorităţilor şi instituţiilor publice în implementarea instrucţiunilor
Art. 1. - Scopul prezentelor instrucţiuni este de a
asigura, prin intermediul unei reglementări unitare aplicabile autorităţilor şi
instituţiilor publice, coordonarea metodologică necesară pentru completarea şi
transmiterea formatului standard de raportare privind respectarea normelor de
conduită prevăzut în anexa nr. 2 şi a formatului de raportare privind
implementarea procedurilor disciplinare prevăzut în anexa nr. 3.
Art. 2. - (1) Conducătorii autorităţilor şi
instituţiilor publice implicate în procesul de raportare îl desemnează pe
consilierul etic responsabil de implementarea prezentelor instrucţiuni, precum
şi de completarea formatului standard de raportare prevăzut în anexa nr. 2 şi
de transmiterea acestuia şi a formatului standard de raportare prevăzut în
anexa nr. 3 în condiţiile şi în termenele reglementate.
(2) Preşedinţii comisiilor de disciplină, cu sprijinul
secretarilor comisiilor, au obligaţia de a completa semestrial formatul
standard de raportare prevăzut în anexa nr. 3. Acesta se comunică
conducătorului autorităţii sau instituţiei publice şi consilierului etic şi se
transmite semestrial Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici, denumită în
continuare Agenţia, de către consilierul etic.
(3) Comisiile de disciplină şi compartimentele de
resurse umane au obligaţia de a pune la dispoziţia consilierului etic datele şi
informaţiile necesare pentru transmiterea formatelor de raportare prevăzute în
anexele nr. 2 şi 3, în condiţiile şi termenele reglementate.
(4) Prin excepţie de la prevederile alin. (2), pentru
comisiile de disciplină constituite în temeiul prevederilor art. 6, 7 şi 8 din
Hotărârea Guvernului nr. 1.344/2007 privind organizarea şi funcţionarea comisiilor
de disciplină, completarea formatului de raportare prevăzut în anexa nr. 3 se
face de către preşedintele comisiei de disciplină şi se transmite Agenţiei, în
condiţiile şi termenele reglementate. La completarea formatului de raportare
prevăzut în anexa nr. 3, preşedinţii comisiilor de disciplină vor avea în
vedere şi actele administrative privind sancţionarea disciplinară comunicate de
autorităţi şi instituţii publice conform art. 50 alin. (5) lit. b) din
Hotărârea Guvernului nr. 1.344/2007.
Art. 3. - (1) Consilierul etic este persoana de contact
în relaţia cu Agenţia.
(2) Coordonatele de contact ale consilierului etic sunt
utilizate de Agentie pentru a lămuri anumite aspecte legate de raportare.
(3) Agenţia introduce coordonatele de contact ale consilierilor
etici într-o bază de date, administrată şi utilizată în vederea dezvoltării
reţelei de consilieri etici.
(4) Coordonatele de contact ale consilierilor etici se
completează, alături de celelalte date solicitate, în
tabelul I al formatului standard
de raportare cuprins în anexa nr. 2 şi se actualizează ori de câte ori pe
parcursul raportărilor intervin modificări în ceea ce priveşte persoana
desemnată consilier etic.
Art. 4. - (1) Completarea şi transmiterea formatelor
standard de raportare prevăzute în anexele nr. 2 şi 3 se fac cu respectarea
prezentelor instrucţiuni.
(2) Formatul de raportare privind respectarea normelor
de conduită prevăzut în anexa nr. 2 se completează şi se transmite trimestrial.
(3) Formatul de raportare privind implementarea
procedurilor disciplinare prevăzut în anexa nr. 3 se completează şi se
transmite semestrial.
(4) Trimestrele şi semestrele sunt corespunzătoare
anului calendaristic, iar calculul acestora se face începând cu luna ianuarie a
fiecărui an.
Art. 5. - (1) Formatele de raportare se completează
numai în format Excel, prin utilizarea modelului formatelor standard de
raportare prevăzute de anexele nr. 2 şi 3, stabilite de
Agentie, postate la adresa www.anfp.gov.ro, secţiunea
„Materiale utile", subsecţiunea „Formate de raportare".
(2) Formatele de raportare prevăzute în anexele nr. 2
şi 3 conţin tabele care se completează cu respectarea condiţiilor tehnice
prestabilite specifice modelului fiecărui format de raportare stabilit de Agentie, potrivit alin. (3)-(7).
(3) Fiecare coloană sau rubrică a tabelelor afişează
în momentul selectării un marcaj electronic care conţine îndrumări metodologice
de completare şi se referă la principalele dispoziţii speciale despre modul de
completare a coloanei sau rubricii respective, cuprinse în prezentele
instrucţiuni.
(4) Coloanele sau rubricile care nu trebuie completate
sunt blocate. Coloanele sau rubricile care trebuie
completate sunt formatate în ceea ce priveşte dimensiunea, culoarea şi
proprietăţile caracterelor.
(5) Coloanele sau rubricile evidenţiate prin culoare
mai închisă se completează numai cu cifre. Este obligatorie completarea acestor
rubrici. In cazul în care nu există date exprimate în cifre pentru trimestrul
sau, după caz, semestrul pentru care se completează formatul de raportare, se
înscrie în mod obligatoriu cifra 0 (zero). Inscrierea cifrei zero este necesară
pentru a permite utilizarea formulelor şi prelucrarea datelor pe baza
programelor informatice utilizate de Agenţie. Fiecărei coloane sau rubrici care
trebuie completată îi sunt atribuite limite ale valorilor numerice care pot fi
înscrise. La completarea cu text sau în momentul în care coloana sau rubrica se
completează cu alte valori numerice decât cele considerate admisibile din punct
de vedere procedural se afişează automat un mesaj de eroare, fiind necesară
revizuirea modului de completare a coloanei sau rubricii respective.
(6) Coloanele sau rubricile
neevidenţiate prin culoare mai închisă se completează cu text care poate
conţine şi cifre.
(7) Modificarea oricărui tabel sau completarea cu
litere a coloanelor ori rubricilor evidenţiate prin culoare mai închisă îl face
inutilizabil.
Art. 6. - (1) Transmiterea
formatelor de raportare completate se face ca ataşament al unui singur e-mail
trimis de consilierul etic la următoarele adrese:
a) conduitacentrale@anfp.gov.ro, pentru autorităţile şi instituţiile publice din administraţia
publică centrală;
b) conduitadeconcentrate@anfp.gov.ro, pentru serviciile publice deconcentrate ale ministerelor şi ale
celorlalte organe de specialitate ale administraţiei publice centrale în
unităţile administrativ-teritoriale;
c) conduitalocale@anfp.gov.ro, pentru autorităţile şi instituţiile publice din administraţia
publică locală.
(2) Subiectul e-mailului prin
care se transmit Agenţiei formatele de raportare completate trebuie să cuprindă
specificaţii referitoare la tipul autorităţii sau instituţiei publice,
trimestrul, respectiv semestrul, anul şi indicaţii privind conţinutul
raportării. Completarea în subiectul e-mailului a acestor specificaţii se face
cu respectarea următoarelor reguli:
a) Tipul instituţiei este, după caz:
(i) CEN, dacă instituţia care raportează
este din administraţia
publică centrală;
(ii) DEC, dacă instituţia care raportează este serviciu public deconcentrat;
(iii) PRF, dacă raportarea provine de
la instituţia prefectului;
(iv) CJ, dacă raportarea provine de la un
consiliu judeţean;
(v) P, dacă raportarea provine de la o primărie de municipiu, oraş sau comună;
b) Trimestrul, respectiv semestrul se numerotează cu
cifre romane, după caz, de la I la IV;
c) Anul se scrie cu cifre arabe;
d) Indicaţiile despre conţinutul raportării se
specifică în subiectul e-mailului astfel:
(i) în cazul raportării trimestriale
a formatului standard de raportare prevăzut în anexa nr. 2 se specifică litera
R dacă raportarea conţine date sau litera N dacă autoritatea sau instituţia
publică nu are nimic de raportat pentru trimestrul respectiv;
(ii) în cazul raportării semestriale,
când se comunică prin acelaşi e-mail atât formatul de raportare prevăzut în
anexa nr. 2 completat pentru trimestrul al II-lea, respectiv trimestrul al
IV-lea al anului, cât şi formatul de raportare prevăzut în anexa nr. 3,
completat pentru semestrul I, respectiv
pentru semestrul al II-lea al anului, se specifică literele RR, dacă raportarea
conţine date despre ambele formate de raportare, sau literele NN, dacă
autoritatea sau instituţia publică nu are nimic de raportat pentru perioada
respectivă;
(iii) în cazul raportării semestriale, când se comunică
prin acelaşi e-mail atât formatul de raportare prevăzut în anexa nr. 2
completat pentru trimestrul al II-lea, respectiv trimestrul al IV-lea al
anului, cât şi formatul de raportare prevăzut în anexa
nr. 3, completat pentru semestrul I, respectiv pentru
semestrul al II-lea al anului, se specifică literele RN, dacă raportarea
conţine date despre formatul de raportare prevăzut în anexa nr. 2 şi nu conţine
date despre formatul de raportare prevăzut de anexa nr. 3, sau literele NR,
dacă raportarea nu conţine date despre formatul de raportare prevăzut în anexa
nr. 2 şi conţine date despre formatul de raportare prevăzut în anexa nr. 3.
(3) In înscrierea subiectului e-mailului, între fiecare
dintre specificaţiile prevăzute la alin. (2) lit.
a)-d) se inserează caracterul „." (punct).
(4) Specificaţiile prevăzute la alin. (2) trebuie să
fie corect înscrise în subiectul e-mailului pentru a facilita procesul de
centralizare şi prelucrare a datelor la nivelul Agenţiei.
(5) Autorităţile sau instituţiile publice care nu au
nimic de raportat cu privire la niciunul dintre formatele de raportare
prevăzute în anexele nr. 2 şi 3 completează numai tabelul nenumerotat şi
tabelul I al formatului de
raportare prevăzut în anexa nr. 2 si îl transmit Agenţiei, în condiţiile
prevăzute la alin. (1)-(4).
SECŢIUNEA a 2-a
Reguli şi responsabilităţi privind evaluarea şi
îmbunătăţirea procesului de implementare
Art. 7. - (1) Evaluarea şi îmbunătăţirea procesului de
implementare a prezentelor instrucţiuni se realizează:
a) la nivelul fiecărei autorităţi sau instituţii
publice, pe baza analizelor interne, a concluziilor rezultate pe baza acestora
şi a soluţiilor considerate adecvate pentru creşterea calităţii implementării
prezentelor instrucţiuni;
b) la nivelul Agenţiei, pe baza analizei generale a
procesului de raportare şi implementare a prezentelor instrucţiuni la nivelul
autorităţilor şi instituţiilor publice, precum şi pe baza analizei interne a
procesului de centralizare şi prelucrare a datelor şi informaţiilor transmise
de autorităţi şi instituţii publice.
(2) Pentru asigurarea calităţii procesului de
implementare a prezentelor instrucţiuni, Agenţia poate posta pe portalul
instituţiei la adresa www.anfp.gov.ro, secţiunea „Materiale utile",
subsecţiunea „Formate de raportare", următoarele:
a) unele modele cu caracter exemplificativ privind
completarea unor rubrici sau coloane cuprinse în tabelele din formatele
standard de raportare prevăzute în anexele nr. 2 şi 3,
în scopul facilitării înţelegerii şi aplicării prezentelor instrucţiuni;
b) recomandări privind îmbunătăţirea procesului de
raportare sau, după caz, de eliminare/diminuare a erorilor de raportare, pe
baza analizelor periodice pe care Agenţia le efectuează cu privire la aplicarea
prezentelor instrucţiuni şi la desfăşurarea procesului de implementare.
(3) Persoanele şi compartimentele cu responsabilităţi
în implementarea prezentelor instrucţiuni, prevăzute la art. 2, au obligaţia de
a consulta trimestrial, respectiv semestrial, anterior completării şi
transmiterii formatelor de raportare prevăzute în anexele nr. 2 şi 3, portalul
Agenţiei la adresa www.anfp.gov.ro, secţiunea „Materiale utile",
subsecţiunea „Formate de raportare", în vederea informării lor cu privire
la măsurile de natura celor prevăzute la alin. (2).
CAPITOLUL II
Dispoziţii speciale privind completarea şi
transmiterea formatului standard de raportare
privind respectarea normelor de conduită
prevăzut în anexa nr. 2
SECŢIUNEA 1
Reguli generale de completare şi transmitere a
formatului standard de raportare prevăzut în anexa nr. 2
Art. 8. - Datele şi informaţiile cuprinse în formatul
standard de raportare prevăzut în anexa nr. 2 se referă la trimestrul pentru
care acesta se completează la nivelul autorităţilor şi instituţiilor publice şi
se transmite Agenţiei.
Art. 9. - Formatul de raportare prevăzut în anexa nr. 2
conţine un tabel nenumerotat, identificabil pe baza titlului, şi 6 tabele
identificabile pe baza numerotării cu cifre romane şi a titlului. Titlul fiecărui
tabel reflectă în sinteză obiectul datelor şi informaţiilor la care se referă.
SECŢIUNEA a 2-a
Reguli referitoare la completarea tabelelor
cuprinse în formatul standard de
raportare prevăzut în anexa nr. 2
Art. 10. - Tabelele cuprinse în formatul de raportare
prevăzut în anexa nr. 2 se completează cu respectarea dispoziţiilor comune
prevăzute în cap. I şi a
dispoziţiilor speciale prevăzute în cap. II din
prezentele instrucţiuni.
Art. 11. - Tabelul „Raport privind respectarea normelor
de conduită" este singurul tabel nenumerotat din acest format de raportare
şi cuprinde informaţii referitoare la anul şi la trimestrul pentru care se face
raportarea. Acest tabel nu se completează de către consilierii etici.
Informaţiile cuprinse în acest tabel se actualizează periodic de Agenţie.
Art. 12. - In tabelul I „Date
despre consilierul etic" se completează numai coloana 2, după cum urmează:
a) rubrica „Denumire instituţie/autoritate
publică" se completează cu denumirea integrală a instituţiei sau
autorităţii publice;
b) rubrica „Judeţ" se completează cu indicativul
judeţului;
c) rubrica „Nr. funcţionari publici din
instituţie" se completează cu numărul de funcţionari publici încadraţi în
autoritatea sau instituţia publică, actualizat la data raportării, comunicat de
compartimentul de resurse umane.
d) rubrica „Numele şi prenumele" se completează cu
numele şi prenumele persoanei de contact - consilierul etic;
e) rubrica „Departament"
se completează cu denumirea departamentului în care consilierul etic îşi desfăşoară
activitatea;
f) rubrica „Cursuri de formare urmate de consilierul
etic" se completează cu denumirea cursurilor urmate de acesta în domenii
relevante;
g) rubrica „Nr. telefon"
se completează cu numărul de telefon, inclusiv prefixul telefonic interurban şi
interiorul, acolo unde este cazul, la care consilierul etic poate fi contactat;
h) rubrica „Nr. fax" se completează cu numărul de
fax, inclusiv prefixul telefonic interurban la care consilierul etic poate
primi corespondenţă referitoare la activitatea de raportare;
i) rubrica „E-mail" se completează cu adresa de
e-mail de serviciu la care consilierul etic poate primi corespondenţa
referitoare la activitatea de raportare. Completarea acestei rubrici nu este
obligatorie.
Art. 13. -Tabelul II „Date privind activitatea de consiliere etică" se completează, pe baza rezultatelor
activităţii consilierului etic, după cum urmează:
a) rubrica „Nr. de funcţionari publici care au
solicitat consiliere etică" se completează cu numărul de funcţionari
publici care au solicitat consilierului etic sfaturi sau informaţii referitoare
la respectarea normelor de conduită, defalcat pe categoria din care aceştia fac
parte, coloana 1 - de conducere şi coloana 2 - de execuţie. Nu se va înscrie
aici numărul de situaţii în care a fost solicitată consilierea etică, ci
numărul efectiv de persoane care au solicitat consiliere etică. Cifrele
înscrise se vor referi numai la trimestrul pentru care se face raportarea şi nu
vor însuma şi cifrele raportate în trimestrele anterioare.
b) rubrica „Problemele care au
constituit obiectul consilierii etice" - coloana 3 se completează prin
rezumarea aspectelor asupra cărora a fost solicitată consilierea.
c) rubrica „Numărul de funcţionari publici cărora li
s-a acordat consiliere etică" se completează cu numărul de funcţionari
publici cărora consilierul etic Ie-a acordat consiliere etică, defalcat pe
categoria din care aceştia fac parte, coloana 4 - de conducere sau coloana 5 -
de execuţie. Nu se va înscrie aici numărul de situaţii în care a fost acordată
consilierea etică, ci numărul efectiv de funcţionari publici care au beneficiat
de consiliere. Cifrele înscrise se vor referi numai la trimestrul pentru care
se face raportarea şi nu vor însuma şi cifrele raportate în trimestrele
anterioare.
d) rubrica „Modalităţile de acţiune ulterioară a
funcţionarului public" - coloana 6 se completează prin rezumarea modului
în care funcţionarii publici care au beneficiat de consiliere etică s-au
comportat ulterior în ceea ce priveşte aspectele consiliate, respectiv măsura
în care funcţionarii publici au respectat sau nu normele de conduită referitor
la care au solicitat consiliere.
e) rubrica „Observaţii" - coloana 7 se completează
cu acele aspecte pe care consilierul etic Ie-a remarcat cu ocazia îndeplinirii
îndatoririlor sale.
Art. 14. - (1) Tabelul III
„Cauzele şi consecinţele nerespectării normelor de conduită la nivelul
instituţiei sau autorităţii publice" se completează după cum urmează:
a) rubrica „Cauzele nerespectării normelor de
conduită" - coloana 1 se completează cu informaţii referitoare la
identificarea cauzelor concrete care au determinat, au favorizat ori au condus
la nerespectarea normelor de conduită. Se completează cu o scurtă descriere
obiectivă a acelor împrejurări care au favorizat sau determinat funcţionarul
public să încalce dispoziţiile legale. Cauzele apar anterior sau concomitent
săvârşirii faptei prin care se încalcă o normă legală.
b) rubrica „Consecinţele nerespectării normelor de
conduită" - coloana 2 cuprinde identificarea consecinţelor care pot fi
asociate uneia sau mai multor cauze de nerespectare a normelor de conduită,
indicate în coloana 1. Consecinţele sunt, de regulă, reprezentate de efectele
juridice produse sau, după caz, de urmările negative ale faptei funcţionarului
public. Consecinţele survin ulterior săvârşirii faptei şi sunt strâns legate de
aceasta şi de cauza producerii ei.
(2) In cuprinsul coloanelor 1 şi 2 se completează şi
informaţii privind:
a) identificarea situaţiilor în care asupra funcţionarului
public au fost exercitate constrângeri sau ameninţări care l-au determinat să
încalce dispoziţiile legale;
b) cazurile în care funcţionarilor publici li s-a
cerut să acţioneze sub presiunea factorului politic.
Art. 15. - Tabelul IV „Cazuri
care au prezentat interes pentru opinia publică" se completează după cum
urmează:
a) rubrica „Nr. cazuri" - coloana 1 se
completează prin înscrierea numărului de cazuri care au prezentat interes
pentru opinia publică;
b) rubrica „Descrierea pe scurt a cazurilor" -
coloana 2 se completează prin identificarea faptei, a cauzelor şi consecinţelor
produse;
c) rubrica „Motivele pentru care cazurile au fost
considerate ca prezentând interes pentru opinia publică" - coloana 3 se
completează prin indicarea modalităţii/contextului care a determinat apariţia
interesului pentru opinia publică şi efectul creat.
Art. 16. - (1) Tabelul V „Modalităţile
de prevenire a încălcării normelor de conduită în cadrul autorităţii sau
instituţiei publice" se completează prin specificarea de către consilierul
etic a acelor măsuri, identificate şi implementate la nivelul fiecărei
autorităţi sau instituţii publice, care pot contribui la prevenirea încălcării
normelor de conduită.
(2) Se recomandă ca măsurile de prevenire a încălcării
normelor de conduită să aibă la bază:
a) analize prealabile ale
mediului organizaţional intern şi extern, precum şi asupra modului în care
mediul intern şi extern autorităţii sau instituţiei publice poate influenţa
conduita funcţionarilor publici;
b) previzionarea şi evaluarea riscurilor care pot
apărea în activitatea funcţionarilor publici din cadrul autorităţii sau
instituţiei publice;
c) identificarea domeniilor de activitate sau a
activităţilor cu risc ridicat de expunere la vulnerabilităţi care ar putea conduce
la încălcarea normelor de conduită sau la fapte mai grave de încălcare a legii;
d) identificarea factorilor care generează
vulnerabilităţi sau care favorizează încălcarea normelor de conduită; studierea
comportamentelor/atitudinilor/vulnerabilităţilor identificate atât la nivel
individual, cât şi la nivelul autorităţii sau instituţiei publice, care pot
conduce la încălcarea normelor de conduită;
e) măsuri manageriale şi administrative menite să
contribuie la îmbunătăţirea climatului de lucru;
f) identificarea şi implementarea măsurilor de
eliminare sau reducere a riscurilor care pot apărea în activitate şi care pot
conduce la încălcarea normelor legale;
g) identificarea şi implementarea măsurilor de
limitare a intervenţiei factorilor care generează vulnerabilităţi şi de
apariţie a situaţiilor cu potenţial impact negativ asupra conduitei
funcţionarilor publici.
(3) Măsurile de prevenire trebuie să fie specifice şi
adaptate situaţiilor susceptibile de nerespectare a normelor de conduită.
Acestea trebuie să aibă un caracter preventiv prin implementarea acestora
înainte de a constata încălcări ale normelor legale.
(4) Măsurile de prevenire a încălcării normelor de
conduită pot viza:
a) acţiuni de conştientizare a
funcţionarilor publici asupra riscurilor încălcării normelor de conduită;
b) acţiuni de informare,
educare şi modificare a comportamentelor;
c) după caz, alte măsuri care sunt identificate şi
considerate la nivelul fiecărei autorităţi sau instituţii publice adecvate
pentru prevenirea apariţiei unor situaţii de încălcare a normelor de conduită.
(5) Măsurile şi acţiunile prevăzute la alin. (2) şi
(4) nu sunt limitative. Autorităţile şi instituţiile publice pot identifica şi
implementa şi alte măsuri pe care le consideră adecvate domeniului de competenţă
şi activităţii.
Art. 17. - (1) Tabelul VI „Măsuri
privind reducerea/eliminarea cazurilor de nerespectare a normelor de conduită
la nivelul instituţiei sau autorităţii publice" se completează prin
specificarea de către consilierul etic a acelor măsuri, identificate şi
implementate la nivelul fiecărei autorităţi sau instituţii publice, care pot
contribui la eliminarea sau reducerea cazurilor de nerespectare a normelor de
conduită.
(2) Măsurile de reducere/eliminare a cazurilor de
nerespectare a normelor de conduită sunt implementate, de regulă, după ce au
fost identificate cazuri de nerespectare a normelor de conduită la nivelul
autorităţii sau instituţiei publice.
(3) Se recomandă ca măsurile de reducere/eliminare a
cazurilor de nerespectare a normelor de conduită să aibă la bază:
a) identificarea cauzelor care
au condus la nerespectarea normelor de conduită;
b) identificarea şi evaluarea consecinţelor produse în
cazurile concrete de nerespectare a normelor de conduită;
c) identificarea şi implementarea măsurilor de
înlăturare a cauzelor care au condus la nerespectarea normelor de conduită şi
de eliminare a consecinţelor care s-ar fi putut produce.
(4) Măsurile de reducere/eliminare a cazurilor de
nerespectare a normelor de conduită pot viza:
a) eliminarea/diminuarea incidenţei cauzelor care stau
la baza producerii de încălcări ale normelor de conduită;
b) măsuri manageriale şi administrative menite să
contribuie la îmbunătăţirea climatului de lucru;
c) măsuri de sancţionare disciplinară aplicate şi
ulterior urmate de acţiuni de conştientizare a personalului instituţiei cu
privire la consecinţele încălcării normelor de conduită şi ale sancţionării
disciplinare;
d) implementarea măsurilor de prevenire a încălcării
normelor de conduită;
e) după caz, alte măsuri care sunt identificate şi
considerate la nivelul fiecărei autorităţi sau instituţii publice adecvate
pentru reducerea/eliminarea cazurilor de încălcare a normelor de conduită.
(5) Măsurile şi acţiunile prevăzute la alin. (3) şi (4)
nu sunt limitative. Autorităţile şi instituţiile publice pot identifica şi
implementa şi alte măsuri pe care le consideră adecvate domeniului de
competenţă şi activităţii.
Art. 18. - Datele şi informaţiile din tabelele II-VI vor fi sintetizate de consilierul
etic pe baza rezultatelor activităţii de consiliere etică, a analizei
rapoartelor comisiei de disciplină şi a măsurilor implementate la nivelul
autorităţilor sau instituţiilor publice.
CAPITOLUL III
Dispoziţii speciale privind completarea şi transmiterea formatului standard de raportare privind implementarea procedurilor disciplinare prevăzut în anexa nr. 3
Art. 19. - Formatul de raportare prevăzut în anexa nr.
3 conţine un tabel nenumerotat, identificabil pe baza titlului, şi un tabel
identificabil pe baza numerotării cu cifre romane şi a titlului. Titlul
fiecărui tabel reflectă în sinteză obiectul datelor şi informaţiilor la care se
referă.
Art. 20. - Tabelul „Raport privind situaţia
implementării procedurilor disciplinare" este singurul tabel nenumerotat
din acest format de raportare şi cuprinde informaţii referitoare la anul şi la
semestrul pentru care se face raportarea. Acest tabel nu se completează de
către preşedinţii comisiilor de disciplină. Informaţiile cuprinse în acest
tabel se actualizează periodic de către Agenţie.
Art. 21. - Tabelul I „Situaţia
implementării procedurilor disciplinare", cuprins în formatul de raportare
prevăzut în anexa nr. 3, se completează cu respectarea dispoziţiilor comune
prevăzute în cap. I şi a
dispoziţiilor speciale prevăzute în prezentul capitol.
Art. 22. - (1) Tabelul prevăzut
la art. 21 se completează cu datele şi informaţiile solicitate, care se
raportează ulterior finalizării procedurilor de cercetare administrativă, în
condiţiile Hotărârii Guvernului nr. 1.344/2007.
(2) In sensul prezentelor instrucţiuni, se consideră
necesare pentru completarea tabelului datele şi informaţiile privind
finalizarea procedurii de cercetare administrativă, în următoarele cazuri:
a) comisia de disciplină a aplicat soluţia clasării
sesizării în condiţiile prevăzute de Hotărârea Guvernului
nr. 1.344/2007;
b) comisia de disciplină a formulat, prin raportul
său, propunerea de sancţionare disciplinară a funcţionarului public, iar actul
administrativ de sancţionare disciplinară nu a fost emis în condiţiile si în
termenul prevăzute de Hotărârea Guvernului nr.
1.344/2007;
c) persoana care are competenţa legală a emis actul
administrativ privind sancţionarea disciplinară a funcţionarului public, în
condiţiile prevăzute de Hotărârea Guvernului nr. 1.344/2007;
d) procedura disciplinară a fost suspendată în
condiţiile art. 77 alin. (6) din Legea nr. 188/1999 privind Statutul
funcţionarilor publici, republicată;
e) au fost sesizate organele de cercetare penală pentru
fapta funcţionarului public, în condiţiile Hotărârii Guvernului nr. 1.344/2007.
Art. 23. - (1) Tabelul se completează, cu respectarea
prevederilor art. 5, de către preşedintele comisiei de disciplină, pe baza
datelor şi informaţiilor care rezultă din activitatea comisiei de disciplină
şi, acolo unde este cazul, pe baza datelor furnizate de
compartimentul de resurse umane.
(2) Rubrica „Capacitatea de sesizare" se
completează după cum urmează:
a) rubrica „Nr. de funcţionari publici pentru care a
fost sesizată comisia de
disciplină" se completează prin indicarea numărului de funcţionari publici, defalcat
pe categoria din care aceştia fac parte, coloana 1 „De
conducere" sau coloana 2 „De execuţie", împotriva cărora a fost formulată o sesizare la
comisia de disciplină, al cărei
obiect a vizat nerespectarea normelor legale şi pentru care procedura de cercetare administrativă a fost finalizată în semestrul pentru care
se face raportarea - prin clasare,
aplicarea unei sancţiuni disciplinare prin act administrativ de către persoana care are
competenţa legală de aplicare
a sancţiunii disciplinare, sau au fost luate măsurile legale ce se impun în vederea sesizării
organelor de cercetare penală.
(i) coloana 1 „De conducere" se
completează cu numărul de
funcţionari publici de conducere pentru care, în
semestrul pentru care se face raportarea, sunt
întrunite următoarele condiţii:
- cercetarea disciplinară s-a încheiat, comisia de
disciplină a întocmit un raport prin care a propus o sancţiune disciplinară; si
- persoana care are competenţa legală a aplicat o
sancţiune disciplinară (aceeaşi cu cea propusă de comisie sau alta);sau
- comisia de disciplină a
pronunţat soluţia clasării sesizării; sau
- au existat indicii că fapta săvârşită de funcţionarul
public poate angaja răspunderea penală şi comisia de disciplină a luat măsurile
legale ce se impun în vederea sesizării organelor de cercetare penală;
(ii) coloana 2 „De execuţie" se completează cu
numărul de funcţionari publici de execuţie pentru care, în perioada de
raportare, sunt întrunite următoarele condiţii:
- cercetarea disciplinară s-a
încheiat, comisia de disciplină a întocmit un raport prin care a propus o
sancţiune disciplinară; şi
- persoana care are competenţa legală a aplicat o
sancţiune disciplinară (aceeaşi cu cea propusă de
comisie sau alta);sau
- comisia de disciplină a pronunţat soluţia clasării sesizării; sau
- au existat indicii că fapta săvârşită de funcţionarul
public poate angaja răspunderea penală şi comisia de disciplină a luat măsurile
legale ce se impun în vederea sesizării organelor de cercetare penală;
(iii) în coloanele 1 şi 2 nu se va înregistra numărul
de sesizări, ci numărul de funcţionari publici împotriva cărora au fost
formulate sesizări la comisia de disciplină. In situaţia în care mai multe
sesizări au fost îndreptate împotriva unui singur funcţionar public, se va avea
în vedere un funcţionar public şi nu mai multe sesizări;
b) rubrica „Nr. de sesizări adresate comisiei de
disciplină" se completează cu numărul de sesizări înregistrate, pentru
care s-a finalizat procedura de cercetare administrativă, coloana 3 se
completează cu numărul de sesizări vizând funcţionari publici de conducere, iar
coloana 4 se completează cu numărul de sesizări vizând funcţionari publici de
execuţie;
c) rubrica „Conducătorul instituţiei" - coloana
5 se completează cu numărul de sesizări formulate de conducătorul instituţiei.
Cifra poate fi obţinută de la comisia de disciplină;
d) rubrica „Conducătorul compartimentului în care
este încadrat funcţionarul public" - coloana 6 se completează cu numărul
de sesizări formulate de conducătorul compartimentului în care acesta este
încadrat;
e) rubrica „Alţi funcţionari publici sau alte
categorii de personal din instituţie" - coloana 7 se completează cu numărul
de sesizări formulate de funcţionari publici, alţii decât cei înscrişi în
categoriile precedente, sau de alte categorii de personal din instituţie;
f) rubrica „Beneficiari ai serviciului public" -
coloana 8 se completează cu numărul de sesizări formulate de cetăţeni,
beneficiari ai serviciului public oferit de autoritatea sau instituţia publică;
g) rubrica „Avertizorul în interes public" -
coloana 9 se completează cu numărul de sesizări formulate de către avertizorul
în interes public, astfel cum este definit la art. 3 lit. b) din Legea nr.
571/2004 privind protecţia personalului din autorităţile publice şi din alte
unităţi care semnalează încălcări ale legii;
h) rubrica „Motivele sesizărilor" - coloana 10 se
completează prin indicarea obiectului şi a principalelor motive pe baza cărora
autorii sesizărilor le-au formulat. Informaţiile pot fi sintetizate de
consilierul etic pe baza rapoartelor întocmite de comisia de disciplină.
(3) Rubrica „Modalitatea de finalizare a procedurii
disciplinare" se completează avându-se în vedere sesizările pentru care a
fost aplicată funcţionarilor publici o sancţiune disciplinară sau, după caz, a
fost aplicată soluţia clasării ori sesizarea organelor de cercetare penală în
cursul semestrului pentru care se face raportarea. Această rubrică se
completează după cum urmează:
a) rubrica „Nr. de funcţionari publici în cazul cărora
s-a propus clasarea sesizării" - coloana 11 se completează cu numărul de
cazuri în care comisia de disciplină a dispus clasarea sesizării;
b) rubrica „Normele juridice încălcate" - coloana
12 se completează cu textul/textele legale încălcate, cu precizarea
articolului, alineatului şi actului normativ în vigoare încălcat;
c) rubrica „Număr şi tip de sancţiuni propuse de
comisia de disciplină" se completează cu numărul de sancţiuni disciplinare
propuse de comisia de disciplină, defalcat pe tip de sancţiuni şi categorii de
funcţionari publici. Vor face obiectul raportării numai propunerile înaintate
de comisia de disciplină persoanei care are competenţa legală de a aplica
sancţiunea disciplinară, care s-au finalizat prin emiterea actului
administrativ de sancţionare în semestrul pentru care se face raportarea;
d) rubrica „Nr. de mustrări scrise" se completează
cu numărul sancţiunilor disciplinare de acest fel care au fost propuse în
trimestrul pentru care se face raportarea, defalcat, în coloana 13
completându-se numărul de sancţiuni propuse pentru funcţionari publici de
conducere, iar în coloana 14, numărul de sancţiuni propuse pentru funcţionari
publici de execuţie;
e) rubrica „Nr. de diminuări salariale" se
completează cu numărul sancţiunilor disciplinare de acest fel care au fost
propuse, în coloana 15 completându-se numărul de sancţiuni propuse pentru
funcţionari publici de conducere, iar în coloana 16, cu numărul de sancţiuni
propuse pentru funcţionari publici de execuţie;
f) rubrica „Nr. de suspendări ale dreptului la
avansare/promovare" se completează cu numărul sancţiunilor disciplinare de
acest fel care au fost propuse, în coloana 17 completându-se numărul de
sancţiuni propuse pentru funcţionari publici de conducere, iar în coloana 18,
cu numărul de sancţiuni propuse pentru funcţionari publici de execuţie;
g) rubrica „Nr. de retrogradări" se completează
cu numărul sancţiunilor disciplinare de acest fel care au fost propuse, în
coloana 19 completându-se numărul de sancţiuni propuse pentru funcţionari
publici de conducere, iar în coloana 20, cu numărul de sancţiuni propuse pentru
funcţionari publici de execuţie;
h) rubrica „Nr. de destituiri" se completează cu
numărul sancţiunilor disciplinare de acest fel care au fost propuse, în coloana
21 completându-se numărul de sancţiuni propuse pentru funcţionari publici de
conducere, iar în coloana 22, cu numărul de sancţiuni propuse pentru funcţionari
publici de execuţie;
i) rubrica „Număr şi tip de sancţiuni disciplinare
dispuse de persoana care are competenţa legală de aplicare" reflectă
numărul sancţiunilor disciplinare aplicate de persoana care are competenţa
legală de aplicare a sancţiunii disciplinare, care pot fi aceleaşi ca şi cele
propuse de comisia de disciplină sau alte sancţiuni;
j) rubrica „Nr. de mustrări scrise" se completează
cu numărul de sancţiuni disciplinare de acest fel care au fost aplicate în semestrul
pentru care se face raportarea, coloana 23 cu numărul de sancţiuni aplicate
funcţionarilor publici de conducere, iar coloana 24 cu numărul de sancţiuni
aplicate funcţionarilor publici de execuţie;
k) rubrica „Nr. de diminuări salariale" se completează
cu numărul de sancţiuni disciplinare de acest fel care au fost aplicate în
semestrul pentru care se face raportarea, coloana 25 cu numărul de sancţiuni
aplicate funcţionarilor publici de conducere, iar coloana 26 cu numărul de
sancţiuni aplicate funcţionarilor publici de execuţie;
l) rubrica „Nr. de suspendări
ale dreptului la avansare/promovare" se completează cu numărul de
sancţiuni disciplinare de acest fel care au fost aplicate în semestrul pentru
care se face raportarea, coloana 27 cu numărul de sancţiuni aplicate
funcţionarilor publici de conducere, iar coloana 28 cu numărul de sancţiuni
aplicate funcţionarilor publici de execuţie;
m) rubrica „Nr. de retrogradări" se completează cu
numărul de sancţiuni disciplinare de acest fel care au fost aplicate în
semestrul pentru care se face raportarea, coloana 29 cu numărul de sancţiuni
aplicate funcţionarilor publici de conducere, iar coloana 30 cu numărul de
sancţiuni aplicate funcţionarilor publici de execuţie;
n) rubrica „Nr. de destituiri" se completează cu
numărul de sancţiuni disciplinare de acest fel care au fost aplicate în
semestrul pentru care se face raportarea, coloana 31 cu numărul de sancţiuni
aplicate funcţionarilor publici de conducere, iar coloana 32 cu numărul de
sancţiuni aplicate funcţionarilor publici de execuţie.
(4) Datele şi informaţiile necesare completării
rubricilor prevăzute la lit. d)-h) se obţin din cuprinsul rapoartelor comisiei
de disciplină cu privire la propunerea de sancţionare disciplinară.
(5) Datele şi informaţiile necesare completării
rubricilor prevăzute la lit. j)-n) se obţin din cuprinsul actelor
administrative de sancţionare emise de către persoana care are competenţa
legală de a aplica sancţiunea disciplinară şi transmise comisiei de disciplină
conform art. 50 alin. (5) lit. b) din Hotărârea Guvernului nr. 1.344/2007.
(6) Rubrica „Motivele aplicării unei sancţiuni
diferite" - coloana 33 se completează prin sintetizarea motivelor care au
determinat persoana care are competenţa legală de a aplica o altă sancţiune decât cea propusă de
comisia de disciplină şi care are obligaţia de a motiva această decizie.
Motivele aplicării unei alte sancţiuni disciplinare decât cea propusă de
comisia de disciplină pot fi obţinute din cuprinsul actului administrativ de
sancţionare disciplinară.
(7) Rubrica „Cazuri în care au fost sesizate organele
de cercetare penală" conţine referiri la situaţiile în care fapta a fost
sesizată şi ca infracţiune sau fapte asupra cărora au existat indicii că poate
fi atrasă răspunderea penală, pe baza sesizării formulate şi pentru care au
fost sesizate organele de cercetare penală de către comisia de disciplină.
Această rubrică se completează după cum urmează:
a) rubrica „Nr. de cazuri" se completează cu
numărul de cazuri în care fapta a fost sesizată ca infracţiune sau pentru care
au existat indicii că fapta săvârşită de funcţionarul public poate angaja
răspunderea penală şi au fost luate măsurile legale ce se impun în vederea
sesizării organelor de cercetare penală, defalcat în coloana 34 pe numărul
aferent funcţionarilor publici de conducere, iar în coloana 35 pe numărul
aferent funcţionarilor publici de execuţie;
b) la rubrica „Fapte sesizate ca infracţiuni" -
coloana 36 se indică pe scurt fapta sesizată, considerată a întruni elementele
constitutive ale unei infracţiuni, pentru care au fost sesizate organele de
cercetare penală.
(8) Rubrica „Decizia
organelor de cercetare penală/instanţelor de judecată" reflectă modul de
finalizare a cazurilor în care au fost sesizate organele abilitate de către
comisia de disciplină sau de către conducătorul autorităţii sau instituţiei
publice, completându-se după cum urmează:
a) rubrica „Nr. de cazuri în care s-a dispus
condamnarea penală prin hotărâre judecătorească definitivă" - coloana 37
reflectă cazurile respective, astfel cum rezultă pe baza hotărârilor
judecătoreşti definitive pronunţate în semestrul pentru
care se face raportarea;
b) rubrica „Incadrarea juridică a faptei pentru care
s-a dispus condamnarea penală" - coloana 38 se completează cu identificarea
articolului din Codul penal, prevăzut în hotărârea definitivă de condamnare, şi
cu pedeapsa aplicată care se regăseşte în dispozitivul hotărârii judecătoreşti;
c) rubrica „Alte decizii" - coloana 39 se
completează cu măsura dispusă, alta decât una dintre cele prevăzute în
coloanele 37 şi 38.
(9) Pentru cazurile în care fapta funcţionarului
public a fost sesizată ca abatere disciplinară şi ca infracţiune, procedura
angajării răspunderii disciplinare se suspendă până la dispunerea neînceperii
urmăririi penale, scoaterii de sub urmărire penală ori încetării urmăririi
penale sau până la data la care instanţa judecătorească dispune achitarea ori
încetarea procesului penal. In situaţiile în care se dispune una dintre aceste
măsuri şi încetează suspendarea procedurii angajării răspunderii disciplinare,
reluându-se cursul derulării acesteia, date şi informaţii despre acesta se
raportează la momentul la care procedura de cercetare administrativă a fost
finalizată în semestrul pentru care se face raportarea, în condiţiile art. 22
alin. (2) lit. a)-c).
(10) Rubrica „Soluţii ale instanţelor de judecată
pronunţate în cazurile contestării actului administrativ de sancţionare"
colectează date referitoare la modul de soluţionare a cauzelor privind
contestarea, modificarea sau anularea actelor administrative de sancţionare
disciplinară care au făcut obiectul unor litigii judecătoreşti:
a) rubrica „Număr de sancţiuni disciplinare contestate
în instanţă" se completează cu numărul de sancţiuni disciplinare care au
fost contestate în instanţă şi pentru care instanţa de judecată a pronunţat o
hotărâre definitivă şi irevocabilă în perioada pentru care se face raportarea.
Coloana 40 se completează cu numărul de sancţiuni disciplinare contestate de către funcţionarii publici de conducere,
iar coloana 41 se completează cu numărul de sancţiuni disciplinare contestate
de funcţionarii publici de execuţie;*)
b) rubrica „Număr de hotărâri judecătoreşti pronunţate
de instanţă" se completează cu numărul de hotărâri definitive şi irevocabile
pronunţate de instanţa de judecată în perioada de raportare, după cum urmează: prin care s-a menţinut sancţiunea
disciplinară iniţială - coloana 42, prin care instanţa judecătorească a dispus
aplicarea unei sancţiuni mai uşoare decât cea iniţială - coloana 43 şi prin
care instanţa a dispus anularea sancţiunii disciplinare iniţiale - coloana 44.
ANEXA Nr. 2*)
RAPORT PRIVIND RESPECTAREA NORMELOR
DE CONDUITA
|
Anul:
Trimestrul:
|
I. DATE DESPRE CONSILIERUL ETIC
|
1
|
2
|
Denumire instituţie / autoritate
|
|
Judeţ
|
|
Nr. funcţionari publici din instituţie
|
|
Numele şi prenumele
|
|
Departamentul:
|
|
Cursuri de formare urmate de consilierul etic:
|
|
Nr. telefon:
|
|
Nr. fax:
|
|
E-mail:
|
|
II. DATE PRIVIND ACTIVITATEA DE
C0NSILIERE ETICA
|
Nr. de funcţionari publici care au
solicitat consiliere etică
|
Problemele care au constituit
obiectul consilierii etice
|
Numărul de funcţionari publici
cărora li s-a acordat consiliere etică
|
Modalităţile de acţiune ulterioara
a
funcţionarului public
|
Observaţii
|
De conducere
|
De execuţie
|
De conducere
|
De execuţie
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
|
|
|
|
|
|
|
III. CAUZELE ŞI CONSECINŢELE
NERESPECTARII NORMELOR DE CONDUITA LA NIVELUL INSTITUŢIEI SAU AUTORITĂŢII PUBLICE
|
Cauzele nerespectarii normelor de
conduită
|
Consecinţele nerespectarii normelor
de conduită
|
1
|
2
|
|
|
IV. CAZURI CARE AU PREZENTAT INTERES
PENTRU OPINIA PUBLICA
|
Nr. de cazuri
|
Descrierea pe scurt a cazurilor
|
Motivele pentru care cazurile au
fost considerate ca prezentând interes pentru opinia publică
|
1
|
2
|
3
|
|
|
|
V. MODALITĂŢILE
DE PREVENIRE A ÎNCĂLCĂRII NORMELOR DE CONDUITA IN CADRUL AUTORITĂŢII SAU
INSTITUŢIEI PUBLICE
|
|
VI. MASURI PRIVIND REDUCEREA / ELIMINAREA CAZURILOR DE NERESPECTARE A NORMELOR DE CONDUITA LA
NIVELUL INSTITUŢIEI SAU AUTORITĂŢII PUBLICE
|
|
*) Anexa nr. 2 este reprodusă în facsimil.
ANEXA Nr. 3*)
*) Anexa nr. 3 este reprodusă
în facsimil.