ORDIN Nr. 487
din 11 martie 2009
pentru modificarea si
completarea unor ordine ale ministrului economiei si finantelor referitoare la
autorizarea operatorilor economici din domenii cu reglementari specifice
ACT EMIS DE:
MINISTERUL FINANTELOR PUBLICE
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 185 din 25 martie 2009
Având în vedere prevederile:
- art. 2 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 8/2009 privind acordarea tichetelor de vacanţă;
- art. 2 alin. (2) din Legea nr. 142/1998 privind
acordarea tichetelor de masă, cu completările ulterioare;
- art. 5 alin. (2) din Legea
nr. 193/2006 privind acordarea tichetelor cadou şi a tichetelor de creşă, cu
modificările ulterioare,
în temeiul prevederilor art. 10 alin. (4) din Hotărârea
Guvernului nr. 34/2009 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului
Finanţelor Publice,
ministrul finanţelor publice emite următorul ordin:
Art. I. - Punctul 1 al articolului 1 din Ordinul ministrului economiei şi
finanţelor nr. 2.006/2008 pentru stabilirea componenţei Comisiei de avizare a
distribuitorilor şi a aparatelor de marcat electronice
fiscale, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 504 din 4 iulie 2008, se modifică şi va avea următorul cuprins:
„1. secretarul de stat din Ministerul Finanţelor
Publice, coordonator al Direcţiei generale management al domeniilor
reglementate specific - preşedinte."
Art. II. - Ordinul ministrului economiei şi finanţelor nr. 2.007/2008
privind aprobarea componenţei Comisiei pentru autorizarea operatorilor
economici din domenii cu reglementări specifice şi a Regulamentului de
organizare şi funcţionare a acesteia, precum şi a Normelor de organizare,
funcţionare şi control vamal al activităţii de comercializare a mărfurilor în
regim duty-free şi/sau duty-free diplomatic, a Criteriilor referitoare la
autorizarea funcţionării unităţilor emitente de tichete de masă şi a celor
referitoare la autorizarea funcţionării unităţilor emitente de tichete-cadou şi
de tichete de creşă, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 516 din 9 iulie 2008, se modifică şi
se completează după cum urmează:
1. Titlul ordinului se modifică şi va avea următorul cuprins:
„ORDIN
privind aprobarea componenţei Comisiei pentru autorizarea operatorilor economici din domenii cu reglementări specifice şi a Regulamentului de organizare şi
funcţionare a acesteia, precum şi a Normelor de organizare, funcţionare şi control vamal al activităţii de
comercializare a mărfurilor în regim duty-free şi/sau duty-free diplomatic şi a Criteriilor referitoare la autorizarea
funcţionării unităţilor emitente de
tichete"
2. La
articolul 4, alineatul (2) se abrogă.
3. La articolul 5,
alineatul (2) se abrogă.
4. După articolul 5
se introduc trei noi articole, articolele 51, 52 şi 53, cu următorul cuprins:
„Art. 51. - Se
aprobă Criteriile referitoare la autorizarea funcţionării unităţilor emitente
de tichete de vacanţă, prevăzute în anexa nr. 12.
Art. 52. - (1)
Modelul autorizaţiei de funcţionare emise unităţilor emitente de tichete de
masă, de tichete-cadou şi de tichete de creşă şi de tichete de vacanţă este
prevăzut în anexa nr. 13.
(2) Autorizaţia de funcţionare va conţine următoarele
elemente:
a) codul autorizaţiei;
b) elementele de identificare ale unităţii emitente;
c) natura activităţii;
d) locaţia în care se va desfăşura activitatea;
e) perioada de valabilitate.
(3) Direcţia de specialitate din cadrul Ministerului
Finanţelor Publice cu atribuţii de management al domeniilor reglementate
specific va aloca fiecărei autorizaţii de funcţionare un cod de autorizare,
ţinând un registru special în acest sens, şi va avea următoarea configuraţie:
RO 123 XX 00000, unde:
- RO reprezintă codul ISO al ţării;
- 123 reprezintă o secvenţă de
3 caractere pentru identificarea unităţii emitente;
- XX - secvenţă ce reprezintă
tipul activităţii autorizate, respectiv: TM - tichete de masă; CC -
tichete-cadou şi tichete de creşă; TV - tichete de vacanţă;
- 00000 reprezintă o secvenţă
de 5 caractere pentru identificarea numărului de autorizaţii alocate unei
unităţi emitente.
Art. 53. -
Autorizaţiile de funcţionare deja emise rămân valabile până la expirarea perioadei de valabilitate."
5. Articolul 6 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 6. - Anexele nr. 1-13 fac parte integrantă din
prezentul ordin."
6. La anexa nr. 1,
punctul 1 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„1. Secretarul de stat din
Ministerul Finanţelor Publice, coordonator al Direcţiei generale management al
domeniilor reglementate specific - preşedinte."
7. La anexa nr. 2,
articolul 1 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 1. -Autorizarea operatorilor economici să
desfăşoare activităţi în regim duty-free şi/sau duty-free diplomatic,
autorizarea funcţionării unităţilor emitente de tichete de masă, autorizarea
funcţionării unităţilor emitente de tichete-cadou şi tichete de creşă, precum
şi autorizarea unităţilor emitente de tichete de vacanţă, denumiţi în
continuare operatori, se
realizează prin intermediul Comisiei pentru autorizarea operatorilor economici
din domenii cu reglementări specifice, denumită în continuare comisie, structură interdepartamentală
care îşi desfăşoară activitatea în sediul Ministerului Finanţelor
Publice."
8. La anexa nr. 2,
alineatul (2) al articolului 3 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„(2) Deciziile comisiei sunt obligatorii pentru toţi
operatorii economici din domeniile cu reglementări specifice - operatorii
economici autorizaţi să desfăşoare activităţi în regim duty-free şi/sau duty-free diplomatic, operatorii
economici care funcţionează ca unităţi emitente de tichete de masă, operatorii
economici care funcţionează ca unităţi emitente de tichete-cadou şi tichete de
creşă, precum şi operatorii economici care funcţionează ca unităţi emitente de
tichete de vacanţă."
9. La anexa nr. 8,
punctul 4 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„4. Unităţile emitente de tichete de masă nu pot fi
autorizate în situaţia în care înregistrează obligaţii restante la bugetul
general consolidat. Nu se consideră obligaţii restante:
a) obligaţiile pentru care
operatorii economici au obţinut înlesniri la plata acestora, aflate în vigoare
la data autorizării;
b) debitele suplimentare şi accesoriile
aferente acestora, stabilite de organele de inspecţie fiscală şi care se află
în diferite stadii de contestare sau judecată şi pentru care a fost dispusă
suspendarea executării, în condiţiile legii;
c) obligaţiile datorate şi
neachitate, cuprinse în titluri executorii pentru care instanţele de judecată
au dispus suspendarea executării silite."
10. La anexa nr. 8,
punctul 5 se abrogă.
11. La anexa nr. 8,
după punctul 7 se introduc trei noi puncte, punctele 71, 72 şi 73, cu următorul cuprins:
„71. In situaţia în
care un operator economic deţine autorizaţie de funcţionare pentru o locaţie şi
solicită, în cadrul termenului de valabilitate a autorizaţiei, completarea
acesteia cu alte locaţii, va depune la organul emitent o cerere de autorizare
suplimentară, însoţită de documentele prevăzute la pct. 13 şi cu îndeplinirea
ansamblului de măsuri de securitate prevăzute la pct. 3.
72. In situaţia
menţionată la pct. 71, comisia va emite o autorizaţie de completare care va avea acelaşi
termen de valabilitate cu autorizaţia iniţială şi pe care se va înscrie, sub
sintagma «Autorizaţie de funcţionare», cuvântul «completare».
73. Operatorii
economici care îşi schimbă sediul social sau denumirea ori renunţă la un punct
de lucru au obligaţia de a solicita modificarea autorizaţiei de funcţionare în
termen de 30 de zile de la data înregistrării modificării. Comisia va emite o
nouă autorizaţie de funcţionare care va avea acelaşi termen de valabilitate cu
autorizaţia iniţială şi pe care se va înscrie, sub sintagma «Autorizaţie de
funcţionare», cuvântul «modificare»."
12. La anexa nr. 8,
punctul 8 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„8. In cazul în care în activitatea desfăşurată de
unităţile emitente se constată abateri de la prevederile legale în vigoare
referitoare la tichetele de masă, comisia poate dispune suspendarea
autorizaţiei de funcţionare pe o perioadă cuprinsă între 1 şi 6 luni sau
retragerea acesteia."
13. La anexa nr. 8,
punctul 9 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„9. Constatarea abaterilor se efectuează
de către Ministerul Finanţelor Publice, prin organele cu atribuţii de control,
sau de către echipa de specialişti prevăzută la pct. 13 lit. g), care vor
dispune măsuri de oprire a activităţii, informând totodată comisia în vederea
suspendării autorizaţiei de funcţionare sau retragerii acesteia."
14. La anexa nr. 8,
punctul 10 se abrogă.
15. La anexa nr. 10,
punctul 5 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„5. Unităţile emitente de tichete-cadou şi de tichete
de creşă nu pot fi autorizate în situaţia în care înregistrează obligaţii
restante la bugetul general consolidat. Nu se consideră obligaţii restante:
a) obligaţiile pentru care
operatorii economici au obţinut înlesniri la plata acestora, aflate în vigoare
la data autorizării;
b) debitele suplimentare şi
accesoriile aferente acestora, stabilite de organele de inspecţie fiscală şi
care se află în diferite stadii de contestare sau judecată şi pentru care a
fost dispusă suspendarea executării, în condiţiile legii;
c) obligaţiile datorate şi neachitate,
cuprinse în titluri executorii pentru care instanţele de judecată au dispus
suspendarea executării silite."
16. La anexa nr. 10,
punctul 6 se abrogă.
17. La anexa nr. 10,
după punctul 8 se introduc trei noi puncte, punctele 81, 82 şi 83, cu următorul cuprins:
„81. In situaţia în
care un operator economic deţine autorizaţie de funcţionare pentru o locaţie şi
solicită, în cadrul termenului de valabilitate a autorizaţiei, completarea
acesteia cu alte locaţii, va depune la organul emitent o cerere de autorizare
suplimentară, însoţită de documentele prevăzute la pct. 14 şi cu îndeplinirea
ansamblului de măsuri de securitate prevăzute la pct. 4.
82. In situaţia
menţionată la pct. 81, comisia va emite o autorizaţie de completare care va avea acelaşi
termen de valabilitate cu autorizaţia iniţială şi pe care se va înscrie, sub
sintagma «Autorizaţie de funcţionare», cuvântul «completare».
83. Operatorii
economici care îşi schimbă sediul social sau denumirea ori renunţă la un punct
de lucru au obligaţia de a solicita modificarea autorizaţiei de funcţionare în
termen de 30 de zile de la data înregistrării modificării. Comisia va emite o
nouă autorizaţie de funcţionare care va avea acelaşi termen de valabilitate cu
autorizaţia iniţială şi pe care se va înscrie, sub sintagma «Autorizaţie de
funcţionare», cuvântul «modificare»."
18. La anexa nr. 10,
punctul 9 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„9. In cazul în care în activitatea desfăşurată de
unităţile emitente se constată abateri de la prevederile legale în vigoare
referitoare la tichetele-cadou şi tichetele de creşă, comisia poate dispune
suspendarea autorizaţiei de funcţionare pe o perioadă cuprinsă între 1 şi 6
luni sau retragerea acesteia."
19. La anexa nr. 10, punctul 10 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„10. Constatarea abaterilor se efectuează de către
Ministerul Finanţelor Publice, prin organele cu atribuţii de control, sau de
către echipa de specialişti prevăzută la pct. 14 lit. g), care vor dispune
măsuri de oprire a activităţii, informând totodată comisia în vederea
suspendării autorizaţiei de funcţionare sau retragerii acesteia."
20. La anexa nr. 10,
punctul 11 se abrogă.
21. După anexa nr. 11
se introduce o nouă anexă, anexa nr. 12, al cărei cuprins este prevăzut în
anexa nr. 1, care face parte integrantă din prezentul ordin.
22. După anexa nr. 12 se introduce o nouă anexă,
anexa nr. 13, al cărei cuprins este prevăzut în anexa nr. 2, care face parte
integrantă din prezentul ordin.
Art. III. - Prezentul
ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Ministrul finanţelor publice,
Gheorghe Pogea
ANEXA Nr. 1 (Anexa nr. 12 la Ordinul nr. 2.007/2008)
CRITERIILE
referitoare la autorizarea funcţionării unităţilor
emitente de tichete de vacantă
In conformitate cu prevederile art. 2 alin. (1) din
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 8/2009 privind acordarea tichetelor de
vacanţă, unităţile emitente de tichete de vacanţă sunt obligate să solicite
autorizaţie de funcţionare, care se acordă de Ministerul Finanţelor Publice,
avându-se în vedere următoarele criterii:
1. Unităţile care solicită
autorizaţie de funcţionare trebuie să dovedească faptul că funcţionează legal
pe teritoriul României şi că în actul de înfiinţare au prevăzut la obiectul de
activitate operaţiuni privind emiterea şi gestionarea biletelor de valoare.
2. Capitalul social subscris şi vărsat de unităţile
emitente de tichete de vacanţă la data solicitării autorizaţiei de funcţionare
trebuie să reprezinte echivalentul în lei a cel puţin un milion euro, luându-se
în calcul cursul de schimb la data înfiinţării societăţii sau la data ultimei
majorări a capitalului social, înregistrată la registrul comerţului.
3. Pentru unităţile solicitante
care deţin autorizaţie pentru emiterea de tichete de masă şi/sau de
tichete-cadou şi tichete de creşă, condiţia de existenţă a unei valori minime a
capitalului social subscris şi vărsat la data solicitării se aplică cumulativ
cu nivelul minim prevăzut pentru unităţile emitente de tichete de masă şi pentru
unităţile emitente de tichete-cadou şi de tichete de creşă.
4. Unităţile care solicită
autorizaţie de funcţionare trebuie să dovedească faptul că dispun de un
ansamblu de măsuri de securitate care să garanteze buna funcţionare a
sistemului tichetelor de vacanţă, şi anume:
a) asigurarea cu personal de
specialitate şi dotarea cu echipament şi cu alte mijloace fixe necesare pentru
executarea tichetelor de vacanţă;
b) înscrierea elementelor de individualizare şi
personalizare, precum şi înscrierea pe tichetele de vacanţă a valorii nominale;
c) utilizarea de suport tehnic special (hârtie pentru
imprimat) cu particularităţi distincte care să nu permită falsificarea
tichetelor de vacanţă (cel puţin cerneală fluorescentă care îşi schimbă
culoarea în cazul în care tichetul de vacanţă este fotocopiat, microlinii care
nu se disting la fotocopiere, bandă cu reflexe variabile, codul de bare al
unităţii emitente, care conţine cel puţin următoarele elemente: seria
tichetului, anul de valabilitate şi valoarea nominală a acestuia;
d) existenţa spaţiilor
distincte necesare producerii, depozitării, ambalării, rambursării şi
distrugerii tichetelor de vacanţă. Activitatea în aceste spaţii trebuie să se
desfăşoare de către personalul autorizat în condiţiile de siguranţă prevăzute de
legislaţia în vigoare (cel puţin mijloace tehnice de supraveghere a spaţiilor
de producţie şi de depozitare, mijloace tehnice de siguranţă, sisteme de
alarmă);
e) conducerea evidenţei
tehnico-operative şi contabile a tichetelor de vacanţă distinct
de a celorlalte valori materiale, în conformitate cu prevederile legale în
vigoare aplicabile formularelor tipizate cu regim special;
f) mijloacele tehnice necesare
(reţea de calculatoare) şi personalul specializat care să permită urmărirea
informatizată a fiecărui tichet de vacanţă pe tot circuitul său (execuţie,
păstrare, eliberare şi utilizare), inclusiv a celor ce urmează să fie distruse,
astfel încât să se poată evita sustragerea şi utilizarea frauduloasă a
acestora;
g) mijloacele de transport
speciale utilizate pentru transportul biletelor de valoare şi asigurarea
protecţiei transportului;
h) asigurarea transportului tichetelor de vacanţă
neutilizate, în condiţii de securitate.
5. Unităţile emitente de tichete de vacanţă nu pot fi
autorizate în situaţia în care înregistrează obligaţii restante la bugetul
general consolidat. Nu se consideră obligaţii restante:
a) obligaţiile pentru care
operatorii economici au obţinut înlesniri la plata acestora, aflate în vigoare
la data autorizării;
b) debitele suplimentare şi
accesoriile aferente acestora, stabilite de organele de inspecţie fiscală şi
care se află în diferite stadii de contestare sau judecată şi pentru care a
fost dispusă suspendarea executării, în condiţiile legii;
c) obligaţiile datorate şi
neachitate, cuprinse în titluri executorii pentru care instanţele de judecată
au dispus suspendarea executării silite.
6. Unităţile care solicită
autorizaţie de funcţionare vor prezenta distinct un angajament din care să
rezulte că vor respecta toate prevederile dispoziţiilor legale în vigoare
referitoare la tichetele de vacanţă, inclusiv criteriile care stau la baza
eliberării autorizaţiei de funcţionare.
7. Pe baza prezentelor
criterii, autorizaţia de funcţionare se eliberează pe o perioadă de un an.
Unităţile emitente de tichete de vacanţă vor solicita reautorizarea cu cel
puţin 45 de zile calendaristice înainte de data expirării autorizaţiei de
funcţionare.
8. In situaţia în care un operator economic deţine
autorizaţie de funcţionare pentru o locaţie şi solicită, în cadrul termenului
de valabilitate a autorizaţiei, completarea acesteia cu alte locaţii, va depune
la organul emitent o cerere de autorizare suplimentară, însoţită de documentele
prevăzute la pct. 15 şi cu îndeplinirea ansamblului de măsuri de securitate
prevăzute la pct. 4.
9. In situaţia menţionată la
pct. 8, comisia va emite o autorizaţie de completare care va avea acelaşi
termen de valabilitate cu autorizaţia iniţială şi pe care se va înscrie, sub
sintagma „Autorizaţie de funcţionare", cuvântul
„completare".
10. Operatorii economici care
îşi schimbă sediul social sau denumirea ori renunţă la un punct de lucru au
obligaţia de a solicita modificarea autorizaţiei de funcţionare în termen de 30
de zile de la data înregistrării modificării. Comisia va emite o nouă
autorizaţie de funcţionare care va avea acelaşi termen de valabilitate cu
autorizaţia iniţială şi pe care se va înscrie, sub sintagma „Autorizaţie de
funcţionare", cuvântul „modificare".
11. In cazul în care în
activitatea desfăşurată de unităţile emitente se constată abateri de la
prevederile legale în vigoare referitoare la tichetele de vacanţă, comisia
poate dispune suspendarea autorizaţiei de funcţionare pe o perioadă cuprinsă
între 1 şi 6 luni sau retragerea acesteia.
12. Constatarea abaterilor se
efectuează de către Ministerul Finanţelor Publice, prin organele cu atribuţii
de control, sau de către echipa de specialişti prevăzută la pct. 15 lit. g),
care vor dispune măsuri de oprire a activităţii, informând totodată comisia în vederea suspendării autorizaţiei de
funcţionare sau retragerii acesteia.
13. Comisia poate dispune
ridicarea sancţiunii de suspendare a activităţii, dacă unitatea emitentă în
cauză face dovada remedierii cauzelor care au condus la aplicarea sancţiunii.
Constatarea remedierii se efectuează de către echipa de specialişti prevăzută
la pct. 15 lit. g).
14. In situaţia în care, la
data expirării termenului de suspendare, unitatea emitentă nu face dovada
remedierii cauzelor care au condus la aplicarea sancţiunii, comisia dispune
retragerea autorizaţiei de funcţionare. Retragerea autorizaţiei îşi produce
efecte de la data comunicării deciziei.
15. Unităţile care solicită
autorizaţie de funcţionare vor depune la direcţia de specialitate cu atribuţii
de management al domeniilor reglementate specific din cadrul Ministerului
Finanţelor Publice un dosar cu următorul conţinut:
a) cererea de autorizare;
b) un certificat constatator
emis de oficiul registrului comerţului, din care să rezulte capitalul social
subscris şi vărsat, asociaţii, obiectul de activitate (operaţiuni care privesc
emiterea şi gestionarea biletelor de valoare - cod CAEN 181 şi cod CAEN 6612),
administratorii, însoţit de copia certificatului de înregistrare eliberat
potrivit reglementărilor legale în vigoare;
c) certificatul emis de
organele competente, care să ateste respectarea condiţiilor prevăzute la pct.
5;
d) adeverinţa emisă de unitatea bancară, din care să
rezulte că unitatea emitentă a deschis un cont sau un subcont bancar distinct
prin care se vor derula încasările şi plăţile aferente valorilor nominale ale
tichetelor de vacanţă;
e) angajamentul unităţii emitente că prin contul sau
subcontul bancar distinct prin care se vor derula încasările şi plăţile
aferente valorilor nominale ale tichetelor de vacanţă nu vor fi utilizate alte
instrumente financiare, cu excepţia viramentului bancar;
f) cazierul judiciar al
administratorului/administratorilor şi al directorului economic şi/sau
financiar, însoţit de declaraţia pe propria răspundere a acestuia/acestora că ocupă
această funcţie în cadrul societăţii;
g) nota de constatare întocmită
de o echipă de specialişti, care să ateste existenţa cerinţelor prevăzute la
pct. 1-6, compusă din:
- un reprezentant al Direcţiei
generale management al domeniilor reglementate specific din cadrul Ministerului
Finanţelor Publice;
- un reprezentant al Direcţiei de reglementări
contabile din cadrul Ministerului Finanţelor Publice;
- un reprezentant al Direcţiei
generale juridice din cadrul Ministerului Finanţelor Publice;
- un reprezentant al Direcţiei
generale a tehnologiei informaţiei din cadrul Ministerului Finanţelor Publice;
- un reprezentant al Direcţiei generale de inspecţie
fiscală din cadrul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală;
- un reprezentant al direcţiei generale a finanţelor
publice judeţene sau a municipiului Bucureşti, după caz;
- un reprezentant al Companiei
Naţionale „Imprimeria Naţională" - S.A.
Nota de constatare va fi semnată de ambele părţi.
16. Prin derogare de la prevederile pct. 3, unităţile
care depun solicitări de autorizare până la data de 1 iunie 2009 şi care deţin
autorizaţie pentru emiterea de tichete de masă şi/sau de tichete-cadou şi
tichete de creşă vor face dovada condiţiei de existenţă a unei valori minime a
capitalului social subscris şi vărsat, cumulativ cu nivelul minim prevăzut
pentru unităţile emitente de tichete de masă şi pentru unităţile emitente de
tichete-cadou şi de tichete de creşă, în termen de 60 de zile de la data de
valabilitate a autorizaţiei. Neîndeplinirea prevederilor menţionate anterior
conduce la retragerea autorizaţiilor emise.
ANEXA Nr. 2 (Anexa nr. 13 la Ordinul nr. 2.007/2008)
ROMÂNIA
MINISTERUL FINANŢELOR PUBLICE
COMISIA PENTRU AUTORIZAREA OPERATORILOR ECONOMICI DIN DOMENII CU REGLEMENTĂRI SPECIFICE
AUTORIZAŢIE
Cod.....................
In baza prevederilor legale referitoare la acordarea
tichetelor
de.............................................................................,
se autorizează unitatea
emitentă..........................................................., cu sediul social
în..................................................., cod unic de înregistrare
..................................................,
pentru activitatea de emitere şi gestionare a tichetelor
de......................................, realizată în următoarele locaţii:
1.
Sediul...........................................................................
2.
Sediul...........................................................................
Preşedinte,
.......................................................................
(semnătura şi ştampila)
Data
emiterii....................................................
Valabilă de la data
de......................................
până la data
de................................................