ORDIN
Nr. 50 din 14 ianuarie 2004
privind Stabilirea procedurii de organizare si coordonare a schemelor de
management de mediu si audit (EMAS) in vederea participarii voluntare a
organizatiilor la aceste scheme
ACT EMIS DE: MINISTERUL AGRICULTURII, PADURILOR, APELOR SI
MEDIULUI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 81 din 30 ianuarie 2004
In temeiul art. 5 alin. (1) pct. IV lit. e) si s) si al art. 11 alin. (6)
din Hotararea Guvernului nr. 739/2003 privind organizarea si functionarea
Ministerului Agriculturii, Padurilor, Apelor si Mediului,
avand in vedere Regulamentul Parlamentului si Consiliului Europei nr.
761/2001 privind Participarea voluntara a organizatiilor la schema comunitara
de management de mediu si audit (EMAS),
ministrul agriculturii, padurilor, apelor si mediului emite urmatorul
ordin:
Art. 1
Se aproba Stabilirea procedurii de organizare si coordonare a schemelor de
management de mediu si audit (EMAS) in vederea participarii voluntare a
organizatiilor la aceste scheme, denumita in continuare EMAS, care se
stabileste pentru:
- introducerea in cadrul organizatiilor care desfasoara activitati cu
impact asupra mediului a sistemului de management si audit de mediu;
- evaluarea si imbunatatirea performantelor de mediu ale organizatiilor; si
- furnizarea de informatii relevante de mediu publicului si altor parti
interesate din afara organizatiilor.
Art. 2
Obiectivul EMAS, care trebuie sa promoveze imbunatatirea continua a
performantelor de mediu ale organizatiilor, se realizeaza prin:
a) elaborarea si implementarea de catre organizatii a sistemelor de
management de mediu, conform anexei nr. 1;
b) evaluarea sistematica, obiectiva si periodica a performantei acestor
sisteme, conform anexei nr. 1;
c) furnizarea informatiilor privind performanta de mediu si mentinerea unui
dialog cu publicul si cu alte parti interesate din afara organizatiilor;
d) implicarea activa a angajatilor in organizarea si in instruirea proprie,
adecvata, initiala si avansata, care sa le permita participarea activa la
elaborarea si punerea in aplicare a sistemelor de management de mediu, conform
lit. a). La solicitarea angajatilor, orice reprezentant relevant al acestora
trebuie sa fie implicat.
Art. 3
In intelesul prezentului ordin, definitiile termenilor folositi sunt:
a) politica de mediu - scopurile si principiile generale de actiune ale
unei organizatii privind mediul, inclusiv respectarea tuturor standardelor de reglementare
din domeniul mediului, precum si angajamentul fata de imbunatatirea continua a
performantei de mediu; politica de mediu furnizeaza cadrul legal pentru
stabilirea si revizuirea obiectivelor si a tintelor de mediu;
b) imbunatatirea continua a performantei de mediu - procesul anual de
crestere a rezultatelor cuantificabile ale sistemului de management de mediu,
in functie de abordarea pe care organizatia o are fata de problemele
semnificative de mediu, conform politicii, obiectivelor si tintelor sale de
mediu;
c) performanta de mediu - rezultatele managementului organizatiei fata de
aspectele de mediu;
d) prevenirea poluarii - utilizarea unor procese, practici, materiale sau
produse pentru eliminarea, reducerea sau controlul poluarii, inclusiv
reciclarea, tratarea, modificarea proceselor, mecanismelor de control, precum
si utilizarea eficienta a resurselor si inlocuirea materialelor;
e) analiza de mediu - analiza initiala si completa a problemelor de mediu,
a impactului si a performantei care decurg din activitatile unei organizatii,
conform anexei nr. 7;
f) aspect de mediu - element al activitatilor, produselor sau serviciilor
organizatiei, care poate interactiona cu mediul, conform anexei nr. 6; un
aspect de mediu semnificativ este acel aspect de mediu care are sau poate avea
un impact semnificativ asupra mediului;
g) impact asupra mediului - orice modificare a mediului, daunatoare sau
benefica, totala sau partiala, care rezulta din activitatile, produsele sau
serviciile unei organizatii;
h) program de mediu - descrierea masurilor, inclusiv a responsabilitatilor,
mijloacelor si actiunilor intreprinse sau planificate pentru atingerea
obiectivelor si tintelor de mediu, precum si pentru respectarea termenelor de
realizare a acestor obiective si tinte de mediu;
i) obiectiv de mediu - scop general de mediu, rezultat in baza politicii de
mediu, pe care o organizatie si-l stabileste si care este cuantificabil, acolo
unde este posibil;
j) tinta de mediu - cerinta detaliata de performanta, cuantificata daca
este posibil, aplicabila ansamblului sau unei parti a organizatiei, care
rezulta din obiectivele de mediu si care trebuie stabilita si indeplinita
pentru atingerea acestor obiective;
k) sistem de management de mediu - acea parte din managementul general,
care include structura organizatorica, activitatile de planificare,
responsabilitatile, practicile, procedurile, procesele si resursele pentru
elaborarea, implementarea, realizarea, revizuirea si mentinerea politicii de
mediu;
l) audit de mediu - instrument managerial de evaluare sistematica,
documentata, periodica si obiectiva a performantei organizatiei, a sistemului
de management si a proceselor elaborate pentru protectia mediului, cu scopul
de:
(i) a facilita controlul managerial al practicilor cu posibil impact asupra
mediului;
(ii) a evalua respectarea politicii de mediu, inclusiv realizarea
obiectivelor si tintelor de mediu ale organizatiei, conform anexei nr. 2;
m) ciclu de audit - perioada de timp in care toate activitatile
organizatiei sunt auditate, conform anexei nr. 2;
n) auditor - persoana sau echipa apartinand personalului organizatiei sau
din afara acesteia, care actioneaza in numele conducerii organizatiei, care
are, individual sau colectiv, competentele prevazute in anexa nr. 2 pct. 2.4 si
este suficient de independenta fata de activitatile auditate pentru a formula o
apreciere obiectiva;
o) raport de mediu - informatiile detaliate in anexa nr. 3 pct. 3.2 [de la
lit. a) la lit. g)];
p) parte interesata - persoana sau grup, inclusiv reprezentanti ai
autoritatilor, interesata sau afectata de performanta de mediu a organizatiei;
q) verificator de mediu - persoana sau organizatie, independenta fata de
organizatia verificata, care a obtinut acreditarea pentru a verifica:
- respectarea prevederilor prezentului ordin privind analiza de mediu
initiala, dupa caz, sistemul de management de mediu, audit de mediu si
rezultatele acestuia, raportul de mediu;
- acuratetea, credibilitatea si corectitudinea datelor si informatiilor din
raportul de mediu si a informatiilor care necesita validare,
in conformitate cu conditiile si procedurile prevazute la art. 11;
r) sistemul de acreditare - sistemul pentru acreditarea si supravegherea
verificatorilor de mediu, operat de catre o institutie sau organizatie
impartiala, desemnata sau creata de autoritatea competenta (organismul de
acreditare), avand suficiente resurse, competenta necesara si procedurile
adecvate pentru a indeplini functiile definite de prezentul ordin;
s) organizatie - companie, corporatie, firma, intreprindere, autoritate sau
institutie, o parte din sau o combinatie a acestora, cu raspundere limitata sau
cu orice alt statut juridic, publica sau privata, care are propria structura
functionala si administrativa;
t) amplasament - intregul teren dintr-o locatie geografica distincta, aflat
sub controlul managerial al organizatiei, acoperind activitati, produse si
servicii. Acesta include intreaga infrastructura, echipamente si materiale;
u) organisme competente - organismele nationale, regionale sau locale
desemnate pentru a indeplini tintele specificate in prezentul ordin.
Art. 4
Prezentul ordin se aplica organizatiilor din toate domeniile de activitate,
care doresc sa-si imbunatateasca performanta de mediu pentru o parte a
activitatii sau pentru toate activitatile desfasurate.
Art. 5
In scopul obtinerii inregistrarii EMAS, organizatia trebuie sa respecte
urmatoarele conditii:
a) sa realizeze cel putin o analiza de mediu pentru activitatile, produsele
si serviciile sale, in conformitate cu anexa nr. 7, referitoare la problemele
continute de anexa nr. 6, si, pe baza rezultatelor obtinute, sa implementeze un
sistem de management de mediu care raspunde tuturor cerintelor prevazute in
anexa nr. 1 si, in special, sa respecte legislatia relevanta din domeniul
mediului. Pentru organizatiile care au deja un sistem de management de mediu
certificat in conformitate cu cerintele art. 20 nu este necesara efectuarea
acestei analize de mediu in momentul implementarii EMAS, daca sistemul contine
informatiile necesare pentru identificarea si evaluarea aspectelor de mediu
descrise in anexa nr. 6;
b) sa efectueze sau sa solicite efectuarea a cel putin unui audit de mediu
in conformitate cu cerintele descrise in anexa nr. 2. Auditul de mediu are ca
scop evaluarea performantei de mediu a organizatiei;
c) sa pregateasca un raport de mediu in conformitate cu anexa nr. 3 pct.
3.2.
Raportul trebuie sa includa:
- rezultatele obtinute de organizatie fata de obiectivele si tintele de
mediu propuse;
- cerintele de imbunatatire continua a performantei de mediu
si sa ia in considerare necesitatile de informare ale partilor interesate;
d) sa se asigure ca:
- analiza de mediu, sistemul de management, procedura de audit si raportul
de mediu sunt examinate in scopul de a verifica indeplinirea cerintelor
prezentului ordin;
- raportul de mediu este validat de catre un verificator de mediu, pentru a
garanta conformarea cu prevederile din anexa nr. 3;
e) sa inainteze organismului national competent raportul de mediu validat.
Art. 6
In scopul mentinerii inregistrarii EMAS, organizatia trebuie sa respecte
urmatoarele conditii:
a) sa detina un sistem de management de mediu si un program de audit
privind frecventa verificarilor, conform cerintelor prevazute in anexa nr. 5
pct. 5.6;
b) sa inainteze anual catre organismul competent actualizarile necesare si
validate ale raportului de mediu si sa le puna la dispozitie publicului.
Art. 7
(1) Autoritatea competenta pentru aplicarea prezentului ordin este
autoritatea publica centrala de mediu.
(2) In cadrul autoritatii publice centrale de mediu se infiinteaza
Comitetul consultativ EMAS si Biroul EMAS, ca parte a Serviciului controlul
integrat al poluarii, mentionat in art. 4 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 34/2002 privind prevenirea, reducerea si controlul integrat al
poluarii, aprobata si modificata prin Legea nr. 645/2002.
Art. 8
(1) Comitetul consultativ EMAS este constituit din 19 membri, dupa cum
urmeaza: doi reprezentanti ai autoritatii publice centrale de mediu, cate un
reprezentant al autoritatilor publice centrale pentru urbanism si amenajarea
teritoriului, industrie, pentru intreprinderi mici si mijlocii, doi
reprezentanti ai institutelor de cercetare relevante in domeniu, trei
reprezentanti ai institutiilor de invatamant superior, cinci reprezentanti ai
asociatiilor patronale si patru reprezentanti ai organizatiilor
neguvernamentale care desfasoara activitati in domeniul protectiei mediului.
(2) Comitetul consultativ EMAS asigura managementul si controlul
programului EMAS.
(3) Regulamentul de organizare si functionare a Comitetului consultativ
EMAS este elaborat de catre membrii Comitetului consultativ EMAS si este
aprobat prin ordin al ministrului autoritatii publice centrale de mediu.
(4) Biroul EMAS este constituit din experti in domeniul managementului si
auditului de mediu.
Art. 9
Comitetul consultativ EMAS si Biroul EMAS asigura proceduri pentru
suspendarea si anularea inregistrarii organizatiilor si le aplica cel putin
pentru:
- evaluarea observatiilor partilor interesate despre organizatiile
inregistrate;
- refuzul, anularea sau suspendarea inregistrarii organizatiilor.
Art. 10
Comitetul consultativ EMAS aproba, iar Biroul EMAS este responsabil cu
inregistrarea organizatiilor in cadrul EMAS. Biroul EMAS asigura inscrierea si
mentinerea organizatiilor intr-un registru.
Art. 11
(1) Comitetul consultativ EMAS stabileste un sistem de acreditare a
verificatorilor de mediu independenti si de supraveghere a activitatii
acestora.
(2) Activitatile de acreditare si supraveghere a verificatorilor de mediu
se realizeaza de Institutul National de Cercetare-Dezvoltare pentru Protectia
Mediului - ICIM Bucuresti.
(3) Acreditarea verificatorilor de mediu si supravegherea activitatilor
acestora se realizeaza in conformitate cu prevederile anexei nr. 5.
Art. 12
(1) Documentele necesare inregistrarii unei organizatii in cadrul EMAS
sunt:
a) raportul de mediu, validat in conformitate cu prevederile anexei nr. 3;
b) formularul completat, care include cel putin informatiile prevazute in
anexa nr. 8;
c) dovada achitarii tarifului de inregistrare. Valoarea tarifelor de
inregistrare este stabilita prin ordin al ministrului autoritatii publice
centrale de mediu.
(2) Comitetul consultativ EMAS hotaraste daca organizatia intruneste toate
cerintele prezentului ordin, in baza informatiilor primite si in special a
investigatiilor facute pe langa autoritatea locala de mediu in privinta
respectarii de catre organizatie a legislatiei de mediu relevante.
(3) Biroul EMAS inregistreaza organizatia, ii atribuie numar de
inregistrare si instiinteaza conducerea organizatiei referitor la acordarea
inregistrarii EMAS.
Art. 13
(1) Comitetul consultativ EMAS refuza, suspenda sau anuleaza, dupa caz,
inregistrarea EMAS a organizatiei daca primeste un raport de supraveghere din
partea organismului de acreditare, din care rezulta ca activitatile
verificatorului de mediu nu s-au desfasurat in mod corespunzator pentru a
intruni cerintele prevazute de prezentul ordin.
(2) Comitetul consultativ EMAS suspenda sau anuleaza, dupa caz,
inregistrarea unei organizatii, in urmatoarele situatii:
a) organizatia nu prezinta actualizarile anuale validate ale raportului de
mediu, in termen de trei luni de la data la care sunt solicitate;
b) organizatia nu achita tarifele de inregistrare corespunzatoare, in
termen de trei luni de la data la care sunt solicitate;
c) organizatia nu mai respecta una sau mai multe dintre conditiile
prezentului ordin;
d) autoritatea publica locala de mediu informeaza ca organizatia a incalcat
una dintre prevederile legislatiei privind protectia mediului.
(3) Refuzul, suspendarea sau anularea inregistrarii unei organizatii se
face in urma consultarii partilor interesate, pentru a furniza Comitetului
consultativ EMAS dovezile concludente pentru luarea deciziei.
(4) Comitetul consultativ EMAS informeaza conducerea organizatiei atat
despre motivele masurilor adoptate, cat si despre dovezile furnizate de
autoritatea publica locala de mediu.
Art. 14
Masurile coercitive prevazute la art. 13 nu se mai aplica daca Comitetul
consultativ EMAS primeste informatii satisfacatoare referitoare la respectarea
tuturor cerintelor EMAS de catre organizatie sau daca autoritatea publica
locala de mediu transmite ca organizatia a luat toate masurile necesare pentru
a respecta legislatia de mediu si pentru a preveni aparitia altor situatii
similare.
Art. 15
Organismul de acreditare deschide, revizuieste si actualizeaza o lista cu
verificatorii de mediu, pe care o comunica lunar Comitetului consultativ EMAS.
Art. 16
Biroul EMAS deschide, revizuieste si actualizeaza lista cu organizatiile
inregistrate EMAS.
Art. 17
Organizatiile inregistrate utilizeaza marca EMAS, conform anexei nr. 4, in
baza procedurii privind reproducerea acesteia.
Art. 18
Versiunile 1 si 2 ale marcii EMAS, prezentate in anexa nr. 4, sunt
utilizate si aplicate de organizatii pe urmatoarele documente:
a) pe informatii validate, conform anexei nr. 3 pct. 3.5 si in conditiile
art. 17, prin care se elimina confuzia cu etichetele produselor ecologice,
folosindu-se versiunea a doua a marcii;
b) pe rapoartele de mediu validate, folosindu-se versiunea a doua a marcii;
c) pe antetul organizatiilor inregistrate, folosindu-se prima versiune a
marcii;
d) pe informatiile care anunta participarea unei organizatii in cadrul
EMAS, folosindu-se prima versiune a marcii;
e) pe sau in reclamele la produse, activitati sau servicii, doar in
conditiile in care exista siguranta ca nu se produce o confuzie cu etichetele
produselor ecologice.
Art. 19
Marca nu trebuie folosita si aplicata in urmatoarele situatii:
a) pe produse sau pe ambalajul acestora;
b) pentru alte produse, activitati si servicii ale aceleiasi organizatii,
care nu fac obiectul inregistrarii EMAS.
Art. 20
(1) Organizatiile care pun in aplicare standarde nationale, europene sau
internationale in domeniul mediului, relevante pentru EMAS (de exemplu: SR EN
ISO 14001:1997), si care respecta procedurile de certificare adecvate, conform
acestor standarde, intrunesc cerintele prezentului ordin, cu urmatoarele
conditii:
a) standardele trebuie sa fie recunoscute la nivel national;
b) cerintele de acreditare pentru organismele de certificare trebuie sa fie
recunoscute la nivel national.
(2) Pentru a permite inregistrarea EMAS a organizatiilor mentionate la
alin. (1), acestea trebuie sa demonstreze verificatorului de mediu ca respecta
cerintele neacoperite de standardele recunoscute.
Art. 21
Institutul National de Cercetare-Dezvoltare pentru Protectia Mediului -
ICIM Bucuresti promoveaza participarea organizatiilor in cadrul EMAS si, in
special, participarea intreprinderilor mici si mijlocii (IMM), prin:
a) facilitarea accesului la informatii si institutii publice;
b) adoptarea si promovarea masurilor de asistenta tehnica, in colaborare cu
autoritatile locale, camere de comert, asociatii patronale etc.;
c) tarife de inregistrare rezonabile, care sa incurajeze o mai larga
participare.
Art. 22
Comitetul consultativ EMAS ia masurile necesare pentru:
a) informarea organizatiilor asupra prezentului ordin;
b) informarea publicului asupra obiectivelor si componentelor principale
ale EMAS.
Art. 23
Anexele nr. 1 - 8 fac parte integranta din prezentul ordin.
Art. 24
Ghidurile, procedurile, regulamentele si normele de aplicare mentionate in
prezentul ordin se aproba de ministrul autoritatii publice centrale de mediu in
termen de 2 ani de la data intrarii in vigoare a prezentului ordin.
Art. 25
Prezentul ordin intra in vigoare la 60 de zile de la data publicarii in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Art. 26
Directia generala de protectia mediului va duce la indeplinire prevederile
prezentului ordin.
p. Ministrul agriculturii, padurilor, apelor si mediului,
Petre Daea,
secretar de stat
ANEXA 1
A. CERINTELE SISTEMULUI DE MANAGEMENT AL MEDIULUI
Sistemul de management al mediului este pus in aplicare in conformitate cu
cerintele enumerate mai jos (sectiunea 4 SR EN ISO 14001:1997)*):
------------
*) Utilizarea textului standardului national reprodus in prezenta anexa se
face cu permisiunea CEN. Versiunea completa a textului standardului national
poate fi achizitionata de la Asociatia Romana de Standardizare (ASRO).
Cerinte ale sistemului de management al mediului
A.1. Cerinte generale
Organizatia trebuie sa stabileasca si sa mentina un sistem de management de
mediu ale carui cerinte sunt descrise in prezenta anexa.
A.2. Politica de mediu
Conducerea organizatiei la cel mai inalt nivel trebuie sa defineasca
politica de mediu a organizatiei si sa se asigure ca aceasta:
a) corespunde naturii, dimensiunilor si impactului asupra mediului ale
activitatilor, produselor sau serviciilor organizatiei;
b) include un angajament de imbunatatire continua a performantei de mediu
si de prevenire a poluarii;
c) include un angajament de conformitate cu legislatia si reglementarile de
mediu, precum si cu alte cerinte pe care organizatia le-a adoptat;
d) ofera cadrul pentru stabilirea si analizarea obiectivelor generale si
tintelor de mediu;
e) este documentata, implementata, mentinuta si comunicata intregului personal;
f) este disponibila pentru public.
A.3. Planificare
A.3.1. Aspecte de mediu
Organizatia trebuie sa stabileasca si sa mentina cel putin o procedura de
identificare a aspectelor de mediu ale activitatilor, produselor sau serviciilor
sale, pe care le poate controla si asupra carora se presupune ca are influenta,
cu scopul de a le determina pe cele care au sau pot avea un impact semnificativ
asupra mediului. Organizatia trebuie sa se asigure ca aspectele cu un impact
semnificativ sunt luate in considerare la stabilirea obiectivelor sale de
mediu.
Organizatia trebuie sa actualizeze aceste informatii.
A.3.2. Prevederi legale si alte cerinte
Organizatia trebuie sa stabileasca si sa mentina procedura prin care sa se
identifice si sa se permita accesul la prevederile legale si la alte cerinte,
aplicabile aspectelor de mediu ale activitatilor, produselor si serviciilor
sale.
A.3.3. Obiective generale si tinte de mediu
Organizatia trebuie sa stabileasca si sa mentina obiective generale si
tinte de mediu documentate, pentru fiecare functie si nivel relevante din
cadrul organizatiei.
Cu ocazia stabilirii si analizarii obiectivelor sale, o organizatie trebuie
sa ia in considerare prevederile legale si alte cerinte, aspectele de mediu
semnificative, optiunile sale tehnologice si cerintele financiare,
operationale, comerciale, precum si punctele de vedere ale partilor interesate.
Obiectivele generale si tintele de mediu trebuie sa fie in concordanta cu
politica de mediu, inclusiv cu angajamentul de prevenire a poluarii.
A.3.4. Program(e) de management de mediu
Pentru atingerea obiectivelor generale si a tintelor de mediu, organizatia
trebuie sa stabileasca si sa mentina unul sau mai multe programe. Programul
trebuie sa includa:
- desemnarea responsabilitatilor pentru fiecare functie si nivel relevante
ale organizatiei, pentru atingerea obiectivelor de mediu;
- mijloacele si termenele privind realizarea acestora.
In cazul unor proiecte care se refera la extinderi de activitate, precum si
la activitati, produse sau servicii noi sau modificate, programul(ele) trebuie
schimbat(e) astfel incat sa se asigure aplicarea managementului de mediu pentru
aceste proiecte.
A.4. Implementare si operare
A.4.1. Structura si responsabilitate
Pentru a facilita eficienta managementului de mediu, atributiile,
responsabilitatile si autoritatea trebuie sa fie definite, documentate si
comunicate.
Conducerea organizatiei trebuie sa furnizeze resursele necesare pentru
implementarea si controlul sistemului de management de mediu. Aceste resurse
cuprind resurse umane, calificate si specializate, resurse tehnologice si
resurse financiare.
Conducerea organizatiei la cel mai inalt nivel trebuie sa numeasca unul sau
mai multi reprezentanti care, in afara altor responsabilitati, trebuie sa aiba
definite atributiile, responsabilitatile si autoritatea pentru:
- asigurarea cerintelor referitoare la sistemul de management de mediu
stabilite, implementate si mentinute conform prezentei anexe;
- raportarea catre conducerea organizatiei la cel mai inalt nivel asupra
performantei sistemului de management de mediu, pentru analiza si ca baza
pentru imbunatatirea acestui sistem.
A.4.2. Instruire, constientizare si competenta
Organizatia trebuie sa identifice necesitatile de instruire a personalului.
Intregul personal a carui activitate poate avea un impact semnificativ asupra
mediului trebuie instruit in mod corespunzator.
Trebuie sa se stabileasca si sa se mentina proceduri pentru ca personalul
sau membrii sai, de la toate nivelurile si din toate functiile relevante, sa
fie constientizati asupra:
a) importantei conformitatii cu politica de mediu, cu procedurile si
cerintele sistemului de management de mediu;
b) impactului semnificativ asupra mediului, real sau posibil, provenit din
activitatea lor, si asupra efectelor benefice aduse mediului prin imbunatatirea
performantei lor individuale;
c) atributiilor si responsabilitatilor in realizarea conformitatii cu
politica de mediu, cu procedurile si cerintele sistemului de management de
mediu, inclusiv cu cerintele referitoare la pregatirea capacitatii de raspuns
in cazul situatiilor de urgenta;
d) consecintelor posibile ale abaterilor de la procedurile operationale
specificate.
Personalul care indeplineste sarcini care pot avea impact semnificativ
asupra mediului trebuie sa aiba competenta necesara fie prin educatie, fie prin
instruirea corespunzatoare si/sau prin experienta.
A.4.3. Comunicare
Organizatia trebuie sa stabileasca si sa mentina proceduri referitoare la
aspectele de mediu si la sistemul de management de mediu, pentru:
a) comunicarea interna intre diferitele niveluri si functii ale
organizatiei;
b) primirea, documentarea si transmiterea raspunsurilor corespunzatoare la
solicitarile pertinente ale partilor interesate din exterior.
Organizatia trebuie sa aiba in vedere procesul de comunicare externa
privind aspectele semnificative de mediu si sa inregistreze deciziile sale.
A.4.4. Documentatia sistemului de management de mediu
Organizatia trebuie sa stabileasca si sa mentina informatiile, pe suport de
hartie sau electronic, pentru:
a) descrierea elementelor esentiale ale sistemului de management de mediu
si interactiunea lor;
b) indicarea accesului la documentatia conexa.
A.4.5. Controlul documentelor
Organizatia trebuie sa stabileasca si sa mentina proceduri pentru controlul
tuturor documentelor cerute de prezenta anexa si pentru a se asigura ca:
a) acestea pot fi localizate;
b) sunt analizate periodic, revizuite, atunci cand este necesar, si
aprobate de persoane autorizate;
c) versiunile actualizate ale documentelor sunt disponibile in toate
locurile unde se efectueaza operatii esentiale pentru functionarea eficienta a
sistemului de management de mediu;
d) documentele depasite sunt retrase prompt din toate punctele de difuzare
si utilizare sau sunt protejate in alt mod impotriva unei utilizari
neintentionate;
e) orice document depasit, pastrat in scopuri juridice si/sau pentru
informare, sa fie usor identificabil.
Documentatia trebuie sa fie lizibila, datata (cu datele de revizuire
indicate) si usor identificabila, mentinuta intr-un mod ordonat si arhivata
pentru o perioada precizata. Trebuie stabilite si actualizate proceduri si
responsabilitati pentru crearea si modificarea diferitelor tipuri de documente.
A.4.6. Control operational
Organizatia trebuie sa identifice acele operatii si activitati care sunt
asociate aspectelor de mediu semnificative, corespunzatoare politicii,
obiectivelor generale si tintelor sale.
Organizatia trebuie sa planifice aceste activitati, inclusiv activitatea de
intretinere, pentru a se asigura ca acestea se realizeaza in conditiile
specificate, prin:
a) stabilirea si mentinerea procedurilor documentate, pentru a cuprinde
situatiile in care absenta unor astfel de proceduri ar putea conduce la abateri
de la politica de mediu, obiectivele generale si tintele de mediu;
b) stipularea in proceduri a criteriilor de operare;
c) stabilirea si mentinerea procedurilor referitoare la aspectele de mediu
semnificative, identificabile, cu privire la bunurile si serviciile utilizate
de organizatie si comunicarea catre furnizori si contractanti a procedurilor si
cerintelor relevante.
A.4.7. Pregatirea pentru situatii de urgenta si capacitatea de raspuns
Organizatia trebuie sa stabileasca si sa mentina proceduri pentru a
identifica posibilele accidente si situatii de urgenta, pentru a raspunde unor
astfel de situatii si pentru a preveni si a reduce impactul asupra mediului,
care poate fi asociat acestora.
Organizatia trebuie sa analizeze si sa revizuiasca, acolo unde este
necesar, procedurile de pregatire pentru situatii de urgenta si capacitatea de
raspuns, in special dupa producerea accidentelor sau aparitia unor situatii de
urgenta. De asemenea, organizatia trebuie sa testeze periodic astfel de
proceduri, atunci cand acest lucru este posibil.
A.5. Verificare si actiune corectiva
A.5.1. Monitorizare si masurare
Organizatia trebuie sa stabileasca si sa mentina proceduri documentate
pentru a monitoriza si a masura, in mod regulat, caracteristicile principale
ale operatiilor si activitatilor sale care pot avea un impact semnificativ
asupra mediului. Aceasta activitate trebuie sa includa pastrarea informatiilor
care permit urmarirea performantei, a controalelor operationale relevante si a
conformitatii cu obiectivele generale si tintele de mediu ale organizatiei.
Echipamentul de monitorizare trebuie etalonat si intretinut, iar
inregistrarile acestui proces trebuie pastrate in conformitate cu procedurile
organizatiei.
Organizatia trebuie sa stabileasca si sa mentina o procedura documentata
pentru evaluarea periodica a conformitatii cu reglementarile si legislatia de
mediu in vigoare.
A.5.2. Neconformitati, actiuni corective si actiuni preventive
Organizatia trebuie sa stabileasca si sa mentina proceduri pentru definirea
responsabilitatilor si autoritatii, pentru tratarea si analizarea
neconformitatilor, pentru adoptarea unor masuri in vederea reducerii oricarui
impact produs, initierea si finalizarea actiunilor corective si preventive.
Orice actiune corectiva sau preventiva, intreprinsa pentru eliminarea
cauzelor neconformitatilor existente sau posibile, trebuie adaptata importantei
problemelor si trebuie sa fie proportionala cu impactul produs asupra mediului.
Organizatia trebuie sa implementeze si sa pastreze orice modificari aparute
in procedurile documentate rezultate din actiunile corective si preventive.
A.5.3. Inregistrari
Organizatia trebuie sa stabileasca si sa mentina proceduri de identificare,
pastrare si eliminare a inregistrarilor privitoare la mediu. Aceste
inregistrari trebuie sa includa evidentele privind instruirea personalului,
rezultatele auditurilor si ale analizelor.
Inregistrarile referitoare la mediu trebuie sa fie lizibile, identificabile
si trebuie sa permita regasirea informatiilor privind activitatea, produsul sau
serviciul implicat. Inregistrarile referitoare la mediu trebuie pastrate si
mentinute astfel incat sa poata fi regasite cu usurinta si trebuie protejate
impotriva oricarui risc de deteriorare sau pierdere. Durata lor de pastrare
trebuie stabilita si inregistrata.
Inregistrarile trebuie mentinute intr-un mod adecvat sistemului si
organizatiei, pentru a demonstra conformitatea cu cerintele prezentei anexe.
A.5.4. Auditul sistemului de management al mediului
Organizatia trebuie sa stabileasca si sa mentina unul sau mai multe
programe si proceduri pentru realizarea periodica a auditurilor sistemului de
management de mediu, in vederea:
(a) determinarii daca sistemul de management de mediu:
- este conform dispozitiilor convenite pentru managementul de mediu,
incluzand cerintele prezentei anexe; si
- este implementat si mentinut corespunzator;
b) furnizarii catre conducerea organizatiei a informatiilor referitoare la
rezultatele auditurilor.
Programul de audit al organizatiei, inclusiv termenele, trebuie sa se
bazeze pe importanta privind mediul a activitatii implicate si pe rezultatele
auditurilor precedente. Pentru a fi complete, procedurile de audit trebuie sa
stabileasca domeniul de aplicare, frecventa si tehnicile de audit, precum si
responsabilitatile si cerintele pentru conducerea auditurilor si raportarea
rezultatelor.
A.6. Analiza efectuata de conducere
Conducerea organizatiei la cel mai inalt nivel trebuie sa analizeze
sistemul de management de mediu la intervale prestabilite, pentru a se asigura
ca acesta este in permanenta corespunzator, adecvat si eficient. Analiza
efectuata de conducere trebuie sa asigure ca informatiile necesare sunt
colectate astfel incat sa permita conducerii sa realizeze corespunzator aceasta
analiza. Aceasta analiza trebuie sa fie documentata.
Analiza efectuata de conducere trebuie sa abordeze eventualele necesitati
de schimbare a politicii de mediu, a obiectivelor si a altor elemente ale
sistemului de management de mediu, ca urmare a rezultatelor auditurilor
sistemului, modificarilor circumstantelor si in cadrul angajamentului de
imbunatatire continua.
B. ASPECTE CARE TREBUIE ABORDATE DE ORGANIZATIILE CARE PUN IN APLICARE EMAS
1. Respectarea legislatiei
Organizatiile trebuie sa demonstreze ca:
a) au identificat si cunosc implicatiile intregii legislatii relevante de
mediu;
b) iau masurile necesare pentru respectarea legislatiei de mediu; si
c) detin proceduri care permit respectarea permanenta a acestor cerinte.
2. Performanta
Organizatiile trebuie sa poata demonstra ca sistemul de management si
procedurile de audit se refera la actuala performanta de mediu, in raport cu
aspectele identificate conform anexei nr. 6. Performanta organizatiei raportata
la obiective si tinte trebuie sa fie evaluata in cadrul procesului de analiza
efectuat de conducere. Organizatia se obliga, de asemenea, sa imbunatateasca
continuu performanta sa de mediu. In acest scop, organizatia isi poate baza
actiunile pe programele de mediu locale, regionale sau nationale.
Obiectivele si tintele sistemului de management nu pot fi considerate
obiective de mediu. Daca organizatia detine unul sau mai multe amplasamente,
fiecare dintre acestea, in care se aplica EMAS, trebuie sa respecte toate
cerintele EMAS, inclusiv imbunatatirea continua a performantei de mediu
definita la art. 3 b) din ordin.
3. Relatiile si comunicarea cu exteriorul
Organizatiile trebuie sa poata demonstra disponibilitatea pentru un dialog
deschis cu publicul si cu alte parti interesate din exterior, inclusiv cu
comunitatile locale si cu clientii, privind impactul de mediu al activitatilor,
produselor si serviciilor lor, pentru a identifica ingrijorarile publicului si
ale altor parti interesate.
4. Implicarea angajatilor
Pe langa cerintele din sectiunea A, angajatii trebuie sa fie implicati in
procesele de imbunatatire continua a performantei de mediu a organizatiei.
Trebuie utilizate forme adecvate de participare, cum ar fi: caietul de
sugestii, participarea la proiecte bazate pe munca in echipa si la comitete de
mediu. Organizatiile trebuie sa tina cont de ghidul privind cele mai bune
practici in acest domeniu, elaborat de Comitetul consultativ EMAS.
ANEXA 2
CERINTE PRIVIND AUDITUL INTERN DE MEDIU
2.1. Cerinte generale
Auditurile interne verifica daca activitatile care se desfasoara intr-o
organizatie sunt in conformitate cu procedurile stabilite. De asemenea, auditul
identifica orice probleme in procedurile existente, precum si posibilitatile de
imbunatatire ale acestor proceduri. Domeniul de aplicare a auditurilor
realizate intr-o organizatie poate varia de la auditul unei simple proceduri
pana la auditarea activitatilor complexe. Toate activitatile unei anumite
organizatii sunt supuse unui audit pe o perioada data de timp. Perioada
necesara pentru finalizarea auditarii tuturor activitatilor se numeste ciclu de
audit. In cazul organizatiilor mici, cu structura simpla, se pot audita in
acelasi timp toate activitatile. Pentru aceste organizatii ciclul de audit este
intervalul dintre auditari.
Auditurile interne sunt efectuate de catre persoane independente de
activitatea auditata, pentru a se asigura o evaluare impartiala. Ele pot fi
efectuate de angajati ai organizatiei sau de persoane din exterior (angajati ai
altor organizatii sau angajati ai altor departamente din cadrul aceleiasi
organizatii ori consultanti).
2.2. Obiective
Programul de audit de mediu al organizatiei defineste in scris obiectivele
fiecarui audit sau ciclu de audit, inclusiv frecventa auditului pentru fiecare
activitate.
Obiectivele se refera in special la evaluarea sistemelor de management
operationale si la determinarea conformarii cu politica si programul
organizatiei, care includ respectarea cerintelor relevante privind
reglementarea de mediu.
2.3. Scop
Scopul fiecarui audit sau al fiecarei etape din ciclul de audit, dupa caz,
trebuie sa defineasca si sa precizeze explicit:
1. domeniile acoperite;
2. activitatile de auditat;
3. criteriile de mediu care trebuie avute in vedere;
4. perioada acoperita de audit.
Auditul de mediu include analiza datelor reale necesare pentru evaluarea
performantei de mediu a organizatiei.
2.4. Organizare si resurse
Auditurile de mediu sunt efectuate de persoane sau grupuri de persoane cu
experienta necesara in domeniile si sectoarele auditate, avand inclusiv
cunostintele relevante si experienta in domeniul mediului, managerial, tehnic
si legislativ, precum si cu pregatirea si competenta necesare auditarii pentru
atingerea obiectivelor stabilite. Resursele si timpul alocate auditului sunt in
concordanta cu scopul si obiectivele acestuia.
Conducerea organizatiei la cel mai inalt nivel trebuie sa acorde sprijin in
procesul de audit.
Auditorii trebuie sa fie independenti de activitatile pe care le auditeaza,
pentru a realiza o evaluare obiectiva si impartiala.
2.5. Planificarea si pregatirea pentru audit
Fiecare audit este planificat si pregatit, conform obiectivelor, in special
pentru asigurarea:
- unei alocari corespunzatoare a resurselor;
- asumarii rolului si responsabilitatii fiecarei persoane implicate in
procesul de audit (inclusiv auditorii, conducerea si personalul).
Pregatirea pentru audit trebuie sa includa familiarizarea cu activitatile
organizatiei si cu sistemul de management de mediu instituit in cadrul
organizatiei, precum si evaluarea rezultatelor si concluziilor auditurilor
anterioare.
2.6. Activitatile de audit
Activitatile de audit trebuie sa includa:
- discutii cu personalul;
- inspectarea echipamentelor si a conditiilor de operare;
- analizarea inregistrarilor, a procedurilor scrise si a altor documentatii
relevante,
cu scopul de a evalua performanta de mediu a activitatii auditate si pentru a
se stabili daca:
- respecta standardele, regulamentele, obiectivele si tintele;
- sistemul existent de gestionare a responsabilitatilor de mediu este
eficient si adecvat.
Printre altele trebuie folosite controale prin sondaj pentru verificarea
respectarii acestor criterii si pentru a determina eficacitatea intregului
sistem de management.
Procesul de audit cuprinde cel putin urmatoarele etape:
a) familiarizarea cu sistemele de management;
b) evaluarea punctelor tari si slabe ale sistemelor de management;
c) obtinerea dovezilor relevante;
d) evaluarea constatarilor auditului;
e) pregatirea concluziilor auditului;
f) raportarea constatarilor si a concluziilor auditului.
2.7. Raportarea constatarilor si concluziilor auditului
La sfarsitul fiecarui audit sau ciclu de audit auditorii trebuie sa
intocmeasca un raport de audit scris, a carui forma si continut trebuie sa
asigure o prezentare integrala si oficiala a tuturor constatarilor si
concluziilor auditului.
Constatarile si concluziile auditului sunt comunicate oficial conducerii la
cel mai inalt nivel.
Obiectivele fundamentale ale unui raport de audit scris sunt:
a) sustinerea prin documente a scopului auditului;
b) situatia conformarii la politica de mediu a organizatiei si progresul in
domeniul mediului al organizatiei;
c) furnizarea de informatii conducerii despre eficacitatea si acuratetea
masurilor de monitorizare a impactului de mediu al organizatiei;
d) sustinerea prin documente a necesitatii actiunilor corective, dupa caz.
2.8. Incheierea auditului
Procesul de audit se incheie cu pregatirea si implementarea unui plan
adecvat de actiuni corective.
Se instituie mecanisme functionale corespunzatoare care sa asigure
urmarirea rezultatelor auditului.
2.9. Frecventa auditului
Auditul sau ciclul de audit se desfasoara, dupa caz, la intervale de cel
mult 3 ani.
Frecventa cu care fiecare activitate este auditata variaza in functie de:
a) natura, dimensiunea si complexitatea activitatilor;
b) relevanta impacturilor de mediu asociate;
c) importanta si prioritatea problemelor constatate de auditurile
precedente;
d) istoricul problemelor de mediu.
Activitatile complexe, cu impact semnificativ asupra mediului, trebuie
auditate mai des.
Organizatiile isi definesc propriile programe de audit si frecventa
acestora luand in considerare ghidul elaborat de Comitetul consultativ EMAS.
ANEXA 3
RAPORTUL DE MEDIU
3.1. Introducere
Scopul raportului de mediu este sa informeze publicul si alte parti
interesate din exterior despre impactul asupra mediului si performanta de mediu
a organizatiei, precum si despre imbunatatirea continua a performantei de
mediu. Raportul de mediu este totodata si un mijloc de a raspunde
ingrijorarilor partilor interesate, identificate in anexa nr. 1 sectiunea B,
pct. 3 si considerate importante pentru organizatie (anexa nr. 6, pct. 6.4).
Informatiile de mediu trebuie prezentate intr-o maniera clara si coerenta, in
forma tiparita, pentru cei care nu au alte mijloace de a le obtine. Dupa prima
inregistrare si la fiecare trei ani, organizatia trebuie sa puna la dispozitie
informatii detaliate, conform pct. 3.2, intr-o forma tiparita unica.
3.2. Raport de mediu
Dupa prima inregistrare, organizatia furnizeaza informatii de mediu, luand
in considerare criteriile de la pct. 3.5 privind raportul de mediu si care
trebuie validat de catre verificatorul de mediu. Dupa validare, informatiile
sunt transmise Comitetului consultativ EMAS si sunt puse la dispozitie
publicului. Raportul de mediu este un instrument de comunicare si dialog cu
publicul si cu alte parti interesate din exterior, referitor la performanta de
mediu. La elaborarea si redactarea raportului de mediu organizatia trebuie sa
tina seama de necesitatile de informare a publicului si a altor parti
interesate din exterior.
Cerintele minime pentru aceste informatii sunt:
a) descrierea clara si univoca a organizatiei care se inregistreaza in
cadrul EMAS si un sumar al activitatilor, produselor si serviciilor sale,
precum si un sumar al relatiilor cu organizatia-mama (acolo unde este cazul);
b) prezentarea politicii de mediu si descrierea succinta a sistemului de
management de mediu al organizatiei;
c) descrierea tuturor aspectelor de mediu semnificative, directe si
indirecte, din care rezulta un impact semnificativ asupra mediului, precum si
explicarea naturii impactului in raport cu aceste aspecte, conform anexei nr.
6;
d) descrierea obiectivelor generale si a tintelor in raport cu aspectele de
mediu semnificative si impactul de mediu;
e) sinteza datelor existente despre performanta organizatiei in raport cu
obiectivele generale si tintele, precum si cu impactul semnificativ asupra
mediului. Sinteza poate include valori ale emisiilor de poluanti, producerii de
deseuri, consumului de materie prima, consumului de energie si apa, nivelurilor
de zgomot si alte aspecte indicate in anexa nr. 6. Datele trebuie sa permita
compararea anuala pentru a evalua evolutia performantei de mediu a
organizatiei;
f) prezentarea factorilor privind performanta de mediu, inclusiv
performanta fata de respectarea prevederilor legale, precum si performanta in
raport cu impactul semnificativ asupra mediului;
g) mentionarea numelui si numarului de acreditare ale verificatorului de
mediu si data validarii.
3.3. Criterii de raportare a performantei de mediu
Pentru a demonstra performanta de mediu a organizatiei, datele primare
furnizate de un sistem de management de mediu sunt folosite in mai multe
moduri. In acest scop, organizatia poate folosi indicatori relevanti existenti
ai performantei de mediu, asigurandu-se ca acestia:
a) ofera o evaluare exacta a performantei organizatiei;
b) sunt usor de inteles si nu sunt ambigui;
c) permit comparatia anuala pentru a evalua performanta de mediu a
organizatiei;
d) permit comparatia cu indicii de activitate sectoriali, nationali sau
regionali;
e) permit comparatia cu conditiile de reglementare, dupa caz.
3.4. Pastrarea informatiilor disponibile publicului
Organizatia actualizeaza informatiile detaliate la pct. 3.2, iar in cazul
schimbarii acestora este necesara validarea cel putin anuala de catre verificatorul
de mediu.
Abaterile de la frecventa de actualizare variaza conform ghidului elaborat
de Comitetul consultativ EMAS. Dupa validare, schimbarile sunt transmise
Comitetului consultativ EMAS si sunt puse la dispozitie publicului.
3.5. Publicarea informatiilor
Organizatiile pot furniza diverselor segmente de public sau parti
interesate informatii despre sistemul de management de mediu si informatii
selectate din raportul de mediu.
Orice informatie de mediu publicata de o organizatie poate purta marca
EMAS, cu conditia de a fi validata de un verificator de mediu si sa faca
referire la ultimul raport de mediu al organizatiei, din care a fost extrasa,
precum si sa fie:
a) exacta si sa nu dezinformeze;
b) argumentata si verificabila;
c) relevanta si folosita intr-un context adecvat sau intr-o situatie
specifica;
d) reprezentativa pentru intreaga performanta de mediu a organizatiei;
e) fara riscul de a fi interpretata gresit;
f) semnificativa in raport cu intregul impact asupra mediului.
3.6. Accesul publicului la informatiile disponibile
Informatiile descrise la pct. 3.2 lit. a) - g), care constituie raportul de
mediu al unei organizatii, si informatiile actualizate, mentionate la pct. 3.4,
sunt disponibile publicului si altor parti interesate. Raportul de mediu
trebuie sa fie accesibil publicului. In acest scop, organizatiile ar trebui sa
foloseasca orice mijloace existente (publicatii electronice, biblioteci etc.).
Organizatia trebuie sa fie capabila sa demonstreze verificatorului de mediu ca
orice persoana interesata de performanta organizatiei are acces usor si liber
la informatiile cerute la pct. 3.2 lit. a) - g) si pct. 3.4.
3.7. Responsabilitatea privind diferitele amplasamente locale
Organizatiile care se inregistreaza in cadrul EMAS pot opta sa redacteze un
raport de mediu care sa acopere un numar de locatii geografice diferite.
Intentia EMAS este de a asigura responsabilitatea locala si, astfel,
organizatiile trebuie sa se asigure ca impactul semnificativ asupra mediului al
fiecarui amplasament este clar identificat si documentat in raportul de mediu
al organizatiei.
ANEXA 4*)
*) Anexa nr. 4 este reprodusa in facsimil.
MARCA
Figura 1, reprezentand versiunile 1 si 2 ale marcii EMAS, se gaseste in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 81 din 30 ianuarie 2004, la pagina
12.
Marca poate fi folosita de catre organizatia inregistrata in cadrul EMAS,
in limba romana si in oricare dintre urmatoarele 12 limbi ale tarilor membre
UE, cu conditia sa foloseasca urmatoarea formulare:
Versiunea 1 Versiunea 2
- engleza: verified environmental management validated information
- daneza: verificeret miljoledelse bekraeftede oplysninger
- germana: gepruftes Umweltmanagement geprufte Information
- greaca: *)
- spaniola: Gestion ambiental verificada Informacion validada
- finlandeza: vahivistettu ymparistoasioiden hallinta vahivistettua tietoa
- franceza: Management environnemental verifie information validee
- italiana: Gestione ambientale verificata informazione
convalidata
- olandeza: Geverifieerd milieuzorgsysteem gevalideerde informatie
- portugheza: Gestao ambiental verificada informacao validada
- suedeza: Kontrollerat miljoledningssystem godkand information
------------
*) Denumirile scrise cu caractere grecesti nu pot fi reproduse pe ecran.
Ambele versiuni ale marcii sunt insotite intotdeauna de numarul de
inregistrare al organizatiei.
Marca este folosita numai:
- in trei culori (Pantone nr. 355 verde; Pantone nr. 109 galben; Pantone
nr. 286 albastru);
- negru pe alb sau alb pe negru.
ANEXA 5
ACREDITAREA, SUPRAVEGHEREA SI ATRIBUTIILE VERIFICATORILOR DE MEDIU
5.1. Generalitati
Acreditarea verificatorilor de mediu se bazeaza pe principiile generale de
competenta stabilite in prezenta anexa. Organismele de acreditare pot acredita
ca verificatori de mediu persoane, organizatii sau combinatii ale acestora.
Cerintele procedurale si criteriile detaliate pentru acreditarea
verificatorilor de mediu sunt definite conform art. 11 din ordin si stabilite
de organismul de acreditare, in conformitate cu principiile generale de
competenta.
5.2. Cerinte pentru acreditarea verificatorilor de mediu
5.2.1. Urmatoarele competente constituie cerintele minime pe care trebuie
sa le indeplineasca un verificator de mediu:
a) cunoasterea si intelegerea prezentului ordin, a functionarii generale a
sistemelor de management de mediu, a standardelor relevante si a ghidurilor
emise de Comitetul consultativ EMAS si de organismul de acreditare, conform
art. 11 din ordin;
b) cunoasterea si intelegerea cerintelor legislative, de reglementare si
administrative, relevante pentru activitatea care face obiectul verificarii;
c) cunoasterea si intelegerea problemelor de mediu, inclusiv a dimensiunii
acestora in contextul dezvoltarii durabile;
d) cunoasterea si intelegerea aspectelor tehnice relevante pentru
problemele de mediu ale activitatii care face obiectul verificarii;
e) intelegerea functionarii generale a activitatii care face obiectul
verificarii, pentru a evalua daca sistemul de management este corespunzator;
f) cunoasterea si intelegerea cerintelor si metodologiei de audit de mediu;
g) detinerea de cunostinte despre auditul informatiilor conform raportului
de mediu.
Fiecare candidat trebuie sa faca dovada, catre organismul de acreditare,
privind cunostintele, experienta sa relevanta si capacitatile sale tehnice in
domeniile sus-mentionate.
In plus, verificatorul de mediu trebuie sa fie independent, mai ales fata
de auditorul sau consultantul organizatiei, si sa fie obiectiv si impartial in
desfasurarea activitatilor sale.
Fiecare verificator de mediu sau organizatie de verificare trebuie sa se
asigure ca:
- organizatia, precum si personalul sau nu sunt supuse nici unei constrangeri
financiare, comerciale sau de alta natura, care le-ar putea influenta evaluarea
sau ar putea prejudicia increderea in independenta lor de evaluare si
integritatea in relatia cu activitatile lor, si
- respecta toate normele aplicabile in acest domeniu.
Verificatorul de mediu trebuie sa dispuna de proceduri si metodologii
documentate, inclusiv de mecanismele de control al calitatii si de prevederi de
confidentialitate pentru cerintele de verificare din prezentul ordin.
In cazul in care verificatorul de mediu este o organizatie, aceasta trebuie
sa detina si sa puna la dispozitie, la cerere, o organigrama a structurilor si
responsabilitatilor din organizatie, precum si o declaratie a statutului
juridic, a proprietarilor si surselor de finantare.
5.2.2. Domeniul de acreditare
Domeniul de acreditare a verificatorilor de mediu este definit in
conformitate cu clasificarea activitatilor economice (cod CAEN). Domeniul de
acreditare este limitat de competenta verificatorului de mediu si ia in
considerare amploarea si complexitatea activitatii, dupa caz, aceasta
realizandu-se in timpul supravegherii.
5.2.3. Cerinte suplimentare pentru acreditarea verificatorilor de mediu
individuali care desfasoara verificari pe cont propriu
Verificatorii de mediu individuali care desfasoara verificari pe cont
propriu, in afara respectarii cerintelor de la pct. 5.2.1 si 5.2.2, trebuie sa
aiba:
- intreaga competenta necesara pentru a executa verificarile in domeniile
acreditate;
- un domeniu limitat de aplicare al acreditarii, in functie de competenta
lor personala.
Respectarea acestor cerinte este asigurata prin evaluarea efectuata inainte
de acreditare si prin supravegherea verificatorului de catre organismul de
acreditare.
5.3. Supravegherea verificatorilor de mediu
5.3.1. Supravegherea verificatorilor de mediu efectuata de organismul care
a acordat acreditarea
Verificatorul de mediu informeaza imediat organismul de acreditare despre
orice schimbare care are influenta asupra acreditarii sau domeniului de
acreditare.
Se instituie modalitati de supraveghere, la intervale regulate, dar nu mai
mari de 24 de luni, pentru asigurarea respectarii continue a cerintelor de
acreditare ale verificatorului de mediu si pentru a se monitoriza calitatea
verificarilor efectuate. Supravegherea consta in audituri administrative,
audieri la nivelul organizatiilor, chestionare, evaluari ale rapoartelor de
mediu aferente organizatiilor, validate de verificatorii de mediu, si ale
rapoartelor de verificare elaborate de verificatori. Supravegherea trebuie sa
fie in concordanta cu activitatea desfasurata de verificatorul de mediu.
Decizia organismului de acreditare de a suspenda sau retrage acreditarea
sau de a restrange domeniul de acreditare se ia numai dupa ce verificatorul de
mediu este audiat.
5.3.2. Supravegherea verificatorilor de mediu acreditati intr-un stat
membru care desfasoara activitati de verificare pe teritoriul Romaniei
Inainte de a desfasura activitati de verificare pe teritoriul Romaniei,
verificatorii de mediu acreditati intr-un stat membru sau intr-un stat cu
legislatia armonizata cu legislatia Uniunii Europene notifica, cu cel putin 4
saptamani inainte, organismul de acreditare din Romania, privind:
- detaliile de acreditare, competenta si componenta echipei, dupa caz;
- locul si perioada de desfasurare a verificarii, adresa si coordonatele
organizatiei, masurile luate pentru solutionarea problemelor legate de
aspectele legale si de limba, dupa caz.
Organismul de acreditare are dreptul sa ceara orice clarificari
suplimentare privind aspectele sus-mentionate.
Aceasta notificare este comunicata inaintea fiecarei verificari.
Organismul de acreditare nu solicita alte conditii care sa aduca atingere
dreptului verificatorului de mediu de a presta servicii intr-un alt stat decat
cel in care i s-a acordat acreditarea. In special, nu se aplica tarife
discriminatorii de notificare. Organismul de acreditare nu trebuie sa
foloseasca procedura de notificare pentru a intarzia sosirea verificatorului de
mediu. Orice dificultate survenita in supravegherea verificatorului de mediu,
la data comunicata, trebuie justificata in mod corespunzator. Daca survin
costuri suplimentare de supraveghere, organismul de acreditare are dreptul sa
perceapa tarifele corespunzatoare pentru acestea.
Daca organismul de acreditare care supravegheaza activitatea
verificatorului de mediu nu este satisfacut de activitatea acestuia, raportul
de supraveghere trebuie sa fie inaintat catre:
- verificatorul de mediu in cauza;
- organismul care i-a acordat acreditarea;
- Comitetul consultativ EMAS; si
- forul organismelor de acreditare, in cazul oricarui litigiu care decurge
din aceasta situatie.
Organizatiile nu trebuie sa refuze organismelor de acreditare dreptul de a
supraveghea verificatorii de mediu prin evaluarea audierilor in timpul
desfasurarii procesului de verificare.
5.4. Atributiile verificatorilor de mediu
5.4.1. Functia verificatorilor de mediu este de a verifica, fara a aduce
atingere drepturilor de punere in aplicare a conditiilor de reglementare:
- respectarea tuturor prevederilor prezentului ordin: analiza de mediu
initiala, daca este cazul, sistemul de management de mediu, auditul de mediu si
rezultatele acestuia, raportul de mediu;
- acuratetea, credibilitatea si corectitudinea datelor si informatiilor
din:
- raportul de mediu (anexa nr. 3, pct. 3.2 si 3.3);
- informatiile de mediu care necesita validare (anexa nr. 3, pct. 3.5).
Verificatorul de mediu verifica profesional validitatea tehnica a analizei
de mediu, a auditului sau a altor proceduri aplicate de organizatie anterior,
pentru a se evita suprapunerile inutile. Printre altele, verificatorul de mediu
foloseste controale prin sondaj pentru a stabili daca rezultatele auditului
intern sunt de incredere.
5.4.2. La prima verificare, verificatorul de mediu controleaza daca
organizatia respecta urmatoarele cerinte:
- un sistem de management de mediu complet operational, in conformitate cu
anexa nr. 1;
- un program de audit planificat in totalitate, deja pus in practica,
conform anexei nr. 2, astfel incat sa fie acoperite zonele cu cel mai mare
impact semnificativ de mediu;
- efectuarea unei analize de catre conducere;
- pregatirea unui raport de mediu, in conformitate cu anexa nr. 3, pct.
3.2.
5.4.3. Respectarea legislatiei
Verificatorul de mediu se asigura ca organizatia a stabilit proceduri de
control al acelor aspecte ale activitatilor desfasurate de organizatie, care
intra sub incidenta legislatiei nationale relevante, si ca aceste proceduri
asigura conformarea cu acesta.
Verificarile efectuate in cadrul auditului furnizeaza dovezi, in special
despre capacitatea procedurilor existente de a asigura respectarea legislatiei.
Verificatorul de mediu nu valideaza raportul de mediu daca in timpul
procesului de verificare constata (de exemplu, prin realizarea de controale
prin sondaj) ca organizatia nu se conformeaza prevederilor legislatiei.
5.4.4. Structura organizatiei
In timpul verificarii sistemului de management de mediu si al validarii
raportului de mediu, verificatorul de mediu se asigura ca partile componente
ale organizatiei sunt delimitate clar si corespund diviziunii reale a activitatilor.
Continutul raportului de mediu trebuie sa acopere diferitele parti ale
organizatiei la care se aplica EMAS.
5.5. Conditii pentru verificatorul de mediu in vederea indeplinirii
atributiilor
5.5.1. Verificatorul de mediu isi desfasoara activitatea, in cadrul
domeniului sau de acreditare, pe baza unui acord scris cu organizatia, prin
care:
- se defineste domeniul de activitate, astfel incat verificatorul sa
activeze intr-o maniera profesionala si independenta; si
- organizatia se obliga sa coopereze corespunzator.
5.5.2. Verificarea implica examinarea documentatiei si vizitarea
organizatiei, care presupune, in principal, intervievarea personalului,
pregatirea raportului catre conducerea organizatiei si analizarea solutiilor
propuse de organizatie pentru problemele ridicate in raportul de mediu.
5.5.3. Documentatia verificata inainte de vizita include informatii
elementare despre:
- organizatie si activitatile sale;
- politica si programul de mediu;
- descrierea sistemului de management de mediu operational;
- detaliile privind analiza de mediu si/sau auditurile efectuate anterior;
- raportul analizei de mediu si/sau al auditurilor si orice actiune de
corectie adoptata;
- proiectul de raport de mediu.
5.5.4. Verificatorul de mediu trebuie sa pregateasca un raport catre
conducerea organizatiei, care contine:
a) toate problemele relevante ale activitatii desfasurate de verificatorul
de mediu;
b) situatia initiala a organizatiei fata de implementarea sistemului de
management de mediu;
c) in general, constatarile situatiilor de neconformitate cu prevederile
prezentului ordin si, in special:
- imperfectiunile tehnice ale analizei de mediu sau ale metodei de audit,
ale sistemului de management de mediu sau ale oricarui proces relevant;
- neconcordantele cu proiectul de raport de mediu, impreuna cu detaliile
amendamentelor sau cu completarile care trebuie aduse raportului de mediu;
d) comparatia cu rapoartele precedente si evaluarea performantei
organizatiei.
5.6. Frecventa verificarilor
In urma consultarii cu organizatia, verificatorul de mediu stabileste un
program pentru a se asigura ca toate elementele necesare inregistrarii in
cadrul EMAS sunt verificate pe o perioada nu mai mare de 36 de luni. In plus,
verificatorul de mediu valideaza, la intervale nu mai mari de 12 luni, orice
informatii actualizate din raportul de mediu. Abaterile de la frecventa de
efectuare a actualizarilor sunt permise in conditiile prevazute in ghidul elaborat
de Comisia consultativa EMAS.
ANEXA 6
ASPECTE DE MEDIU
6.1. Generalitati
Organizatia trebuie sa aiba in vedere toate aspectele de mediu ale
activitatilor, produselor sau serviciilor sale si sa decida, pe baza
criteriilor prevazute in legislatia nationala, care dintre acestea au un impact
semnificativ asupra mediului, ca baza de stabilire a obiectivelor si tintelor
de mediu. Aceste criterii trebuie sa fie puse la dispozitie publicului.
Organizatia trebuie sa ia in considerare atat aspectele de mediu directe,
cat si cele indirecte ale activitatilor, produselor sau serviciilor sale.
6.2. Aspecte de mediu directe
Aspectele de mediu directe se refera la activitatile unei organizatii
asupra carora aceasta are control managerial si pot include, dar nu se
limiteaza la:
a) emisiile in aer;
b) deversarile in apa;
c) evitarea, reciclarea, reutilizarea, transportul si eliminarea deseurilor
solide sau de alt tip, in special a deseurilor periculoase;
d) utilizarea si contaminarea terenului;
e) utilizarea resurselor naturale si a materiilor prime (inclusiv a
energiei);
f) probleme locale (zgomot, vibratii, mirosuri, praf, alte probleme care
pot fi percepute vizual etc.);
g) probleme de transport (atat al bunurilor si al serviciilor, cat si al
angajatilor);
h) riscurile de accidente de mediu si impactul, care rezulta sau pot
rezulta in urma incidentelor, accidentelor sau posibilelor situatii de urgenta;
i) efectele asupra biodiversitatii.
6.3. Aspecte de mediu indirecte
Aspectele de mediu indirecte se refera la activitatile, produsele si
serviciile unei organizatii, din care rezulta aspecte de mediu semnificative,
asupra carora organizatia nu are intregul control, si pot include, dar nu se
limiteaza la:
a) probleme legate de produse (design, dezvoltare, ambalaj, transport,
utilizare si recuperare/eliminare a deseurilor);
b) investitii de capital, acordarea de imprumuturi si servicii de
asigurari;
c) noi piete;
d) alegerea serviciilor si natura acestora (de exemplu, activitati de
transport sau de catering);
e) decizii administrative si de planificare;
f) compozitia gamei de produse;
g) performanta de mediu si practicile contractantilor, subcontractantilor
si furnizorilor.
Organizatiile trebuie sa demonstreze ca aspectele de mediu semnificative
asociate cu procedurile de achizitii publice au fost identificate si ca
impactul semnificativ asociat cu aceste aspecte este gestionat in cadrul
sistemului de management de mediu. Organizatia trebuie sa depuna toate
eforturile pentru ca furnizorii si cei care actioneaza in numele sau sa
respecte politica sa de mediu in cadrul activitatilor prevazute in contract.
In cazul aspectelor de mediu indirecte, organizatia trebuie sa aiba in
vedere influenta pe care o poate avea asupra acestor aspecte, precum si
masurile pe care le poate lua pentru a le diminua impactul.
6.4. Ierarhizarea aspectelor de mediu
Organizatia are responsabilitatea de a defini criteriile de evaluare pentru
ierarhizarea aspectelor de mediu ale activitatilor, produselor si serviciilor
sale si de a determina care dintre acestea au impact de mediu semnificativ.
Criteriile elaborate de catre o organizatie trebuie sa fie cuprinzatoare, sa
poata fi verificate independent si reproduse cu usurinta, precum si accesibile
publicului.
In vederea stabilirii criteriilor de evaluare a importantei aspectelor de
mediu ale organizatiei, se iau in considerare, dar nu se limiteaza la:
a) informatii despre conditiile de mediu, pentru identificarea
activitatilor, produselor sau serviciilor care pot avea impact asupra mediului;
b) datele existente privind riscurile asociate consumului de materiale si
energie, deversarilor, deseurilor si emisiilor;
c) punctele de vedere ale partilor interesate;
d) activitatile de mediu reglementate;
e) activitatile de achizitii publice;
f) proiectarea, dezvoltarea, productia, distributia, service-ul,
utilizarea, reutilizarea, reciclarea si depozitarea produselor organizatiei;
g) acele activitati ale organizatiei care implica cele mai mari costuri si
beneficii de mediu.
In evaluarea importantei impactului activitatilor organizatiei asupra
mediului se iau in considerare atat conditiile normale de operare, cat si cele
de punere in functiune sau de incetare a activitatilor, precum si situatiile de
urgenta previzibile. Se iau, de asemenea, in considerare activitatile trecute,
prezente si cele planificate.
ANEXA 7
ANALIZA DE MEDIU
7.1. Generalitati
Organizatia care nu a furnizat informatiile necesare pentru identificarea
si evaluarea aspectelor de mediu semnificative, conform anexei nr. 6, trebuie
sa isi stabileasca, printr-o analiza, pozitia referitoare la mediu. Scopul
acestei analize consta in evaluarea tuturor aspectelor de mediu ale
organizatiei, ca baza pentru stabilirea unui sistem de management de mediu.
7.2. Cerinte
Analiza trebuie sa acopere cinci domenii-cheie:
a) cerinte legislative, de reglementare si de alta natura, la care se
supune organizatia;
b) identificarea tuturor aspectelor de mediu cu impact semnificativ, in
conformitate cu anexa nr. 6, clasificate si cuantificate in mod corespunzator,
precum si redactarea unui registru al aspectelor de mediu cu impact
semnificativ;
c) descrierea criteriilor de evaluare a ierarhizarii aspectelor de mediu cu
impact semnificativ, in conformitate cu anexa nr. 6, pct. 6.4;
d) examinarea tuturor practicilor si procedurilor existente de management
de mediu;
e) evaluarea rezultatelor investigarii incidentelor anterioare.
ANEXA 8
DATELE DE INREGISTRARE
Cerinte minime
______________________________________________________________________________
| Numele organizatiei:
|
|______________________________________________________________________________|
| Adresa organizatiei: |
|______________________________________________________________________________|
| Persoana de contact:
|
|______________________________________________________________________________|
| Cod CAEN al activitatii:
|
|______________________________________________________________________________|
| Numarul de angajati:
|
|______________________________________________________________________________|
______________________________________________________________________________
| Numele verificatorului de mediu:
|
|______________________________________________________________________________|
| Numarul acreditarii:
|
|______________________________________________________________________________|
| Domeniul de acreditare: |
|______________________________________________________________________________|
| Data urmatorului raport asupra mediului:
|
|______________________________________________________________________________|
| Numele si coordonatele de contact ale autoritatii competente de aplicare sau
|
| ale altor autoritati relevante pentru organizatie:
|
|______________________________________________________________________________|
Intocmit la .................... in .....................
Semnatura reprezentantului organizatiei .................
.........................................................