ORDIN
Nr. 518 din 6 august 2001
privind modificarea si completarea Ordinului ministrului muncii si
solidaritatii sociale nr. 340/2001 pentru aprobarea Normelor de aplicare a
prevederilor Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte
drepturi de asigurari sociale, cu modificarile si completarile ulterioare
ACT EMIS DE: MINISTERUL MUNCII SI SOLIDARITATII SOCIALE
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 464 din 14 august 2001
Ministrul muncii si solidaritatii sociale,
avand in vedere:
- Hotararea Guvernului nr. 4/2001 privind organizarea si functionarea
Ministerului Muncii si Solidaritatii Sociale, cu modificarile si completarile
ulterioare;
- Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de
asigurari sociale, cu modificarile si completarile ulterioare;
- Hotararea Guvernului nr. 258/2001 privind aprobarea Statutului Casei
Nationale de Pensii si Alte Drepturi de Asigurari Sociale,
emite urmatorul ordin:
Art. 1
Normele de aplicare a prevederilor Legii nr. 19/2000 privind sistemul
public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, cu modificarile si
completarile ulterioare, aprobate prin Ordinul ministrului muncii si
solidaritatii sociale nr. 340/2001, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 237 din 10 mai 2001, se modifica si se completeaza dupa cum
urmeaza:
1. Punctul 1 de la capitolul A sectiunea I va avea urmatorul cuprins:
"1. Asigurarea evidentei nominale a asiguratilor si a obligatiilor de
plata catre bugetul asigurarilor sociale de stat se realizeaza pe baza
Declaratiei privind evidenta nominala a asiguratilor si a obligatiilor de plata
catre bugetul asigurarilor sociale de stat, denumita in continuare Declaratia
nominala, conform modelului prezentat in anexele nr. 1.1 - 1.4.
Obligatia de plata catre bugetul asigurarilor sociale de stat este
reprezentata de contributia de asigurari sociale, denumita in continuare
contributie.
Obligativitatea depunerii de catre angajator a declaratiei prevazute de
Hotararea Guvernului nr. 193/1997 inceteaza o data cu depunerea acesteia pentru
luna martie 2001.
Declaratia nominala reprezinta titlu de creanta si devine titlu executoriu
la data la care contributia de asigurari sociale este scadenta, respectiv la
expirarea termenului de plata prevazut la art. 29 din lege."
2. La punctul 5 de la capitolul A sectiunea I, referirile la rubricile
"Total zile", "Total prestatii de asigurari sociale" si
"Din care, suportate din BASS" din anexa nr. 1.1, precum si referirea
la rubrica K. "Total cuantum prestatii de asigurari sociale suportate din
BASS" din anexa nr. 1.2 vor avea urmatorul cuprins:
"Rubrica Total zile reprezinta suma zilelor lucrate si a zilelor in
care asiguratul a beneficiat de prestatii de asigurari sociale, inclusiv zilele
nelucrate platite din fondul de salarii si pentru care se achita contributie de
asigurari sociale, care nu poate fi mai mare decat numarul de zile lucratoare
din luna stabilit conform Legii nr. 75/1996 pentru stabilirea zilelor de
sarbatoare legala in care nu se lucreaza, si se defalcheaza astfel:
- Zile in conditii normale reprezinta numarul zilelor lucrate in conditii
normale de munca;
- Zile in conditii deosebite reprezinta numarul zilelor lucrate in conditii
deosebite de munca;
- Zile in conditii speciale reprezinta numarul zilelor lucrate in conditii
speciale de munca;
- Zile prestatii reprezinta numarul zilelor in care asiguratul a beneficiat
de prestatii de asigurari sociale. Se inscrie numarul de zile lucratoare
aferent prestatiei acordate.
........................................................................
La rubrica Total prestatii de asigurari sociale se inregistreaza cuantumul
prestatiilor suportate atat din fondurile proprii ale angajatorului, cat si
cele suportate din bugetul asigurarilor sociale de stat, cu exceptia ajutorului
de deces."
La rubrica Din care, suportate din BASS se inscrie totalul cuantumului
prestatiilor suportate din bugetul asigurarilor sociale de stat, cu exceptia
ajutorului de deces.
........................................................................
La rubrica K. "Total cuantum prestatii de asigurari sociale suportate
din BASS" se inscrie totalul cuantumului prestatiilor suportate din
bugetul asigurarilor sociale de stat, inclusiv ajutorul de deces.
3. La punctul 5 de la capitolul A sectiunea I, referirea la Rubrica
"D. Nr. mediu asigurati" din anexa nr. 1.2 va avea urmatorul cuprins:
"Rubrica D. Nr. mediu asigurati reprezinta media aritmetica simpla
rezultata din suma efectivelor zilnice de asigurati din luna respectiva,
exclusiv zilele de repaus saptamanal si de sarbatori legale, raportata la
numarul total de zile lucratoare din luna, stabilit conform Legii nr. 75/1996.
La stabilirea numarului mediu de asigurati se iau in considerare numai
perioadele pentru care se datoreaza contributia de asigurari sociale conform
legii.
Numarul mediu de asigurati se calculeaza cu doua zecimale, prin rotunjire
matematica.
De exemplu:
- daca din calcul rezulta 10,172895, atunci numarul mediu de asigurati este
10,17;
- daca din calcul rezulta 10,175110, atunci numarul mediu de asigurati este
10,18."
4. La anexa nr. 1.4, fisierul A11.DBF sau A11.TXT coloana
"Explicatii" se modifica la urmatoarele rubrici:
"Total zile lucrate" - "Contine suma zilelor lucrate si a
zilelor in care asiguratul a beneficiat de prestatii de asigurari sociale,
inclusiv zilele nelucrate platite din fondul de salarii pentru care se achita
contributie de asigurari sociale, care nu poate fi mai mare decat numarul de
zile lucratoare din luna stabilit conform Legii nr. 75/1996."
"Total prestatii de asigurari sociale" - "Contine cuantumul
aferent prestatiilor de asigurari sociale, exclusiv ajutorul de deces."
"Prestatii suportate din BASS" - "Contine cuantumul aferent
prestatiilor de asigurari sociale suportate din bugetul asigurarilor sociale de
stat, exclusiv ajutorul de deces."
5. La anexa nr. 1.4, fisierul A12.DBF sau A12.TXT coloana
"Explicatii" se modifica la urmatoarele rubrici:
"Numar mediu personal" devine "Numar mediu asigurati" -
"Reprezinta media aritmetica simpla rezultata din suma efectivelor zilnice
de asigurati din luna respectiva, exclusiv zilele de repaus saptamanal si de
sarbatori legale, raportata la numarul total de zile lucratoare din luna,
stabilit conform Legii nr. 75/1996. La stabilirea numarului mediu de asigurati
se iau in considerare numai perioadele pentru care se datoreaza contributia de asigurari
sociale conform legii. Numarul mediu de asigurati se calculeaza cu doua
zecimale, prin rotunjire matematica.
De exemplu:
- daca din calcul rezulta 10,172895, atunci numarul mediu de asigurati este
10,17;
- daca din calcul rezulta 10,175110, atunci numarul mediu de asigurati este
10,18." Lungimea campului "NRM" devine 8.2 (5 cifre pentru
partea intreaga, respectiv 2 cifre pentru partea zecimala).
"Total cuantum prestatii de asigurari sociale suportate din BASS"
- "Contine totalul cuantumului prestatiilor de asigurari sociale suportate
din bugetul asigurarilor sociale de stat, inclusiv ajutorul de deces."
6. Denumirea titlului din cadrul capitolului A sectiunea II
"Incadrarea locurilor de munca in conditii deosebite" se inlocuieste cu
"Incadrarea locurilor de munca in conditii deosebite si speciale".
7. Punctul 17 de la capitolul A sectiunea II va avea urmatorul cuprins:
"17. Angajatorii care efectueaza reevaluarea locurilor de munca pana
la data de 31 decembrie 2001, conform art. 16 din Hotararea Guvernului nr.
261/2001, cu modificarile ulterioare, stabilesc incadrarea acestora in conditii
deosebite de munca incepand cu data de 1 aprilie 2001.
Pentru a beneficia de incadrarea in conditii deosebite de munca incepand cu
data de 1 aprilie 2001, incadrarea in aceste conditii trebuie sa se realizeze
pana la data de 31 decembrie 2001. In aceasta situatie angajatorul are
obligatia de a achita diferenta de cota de contributie de la data de 1 aprilie
2001, fara a calcula majorari de intarziere.
Dupa depasirea acestui termen incadrarea in conditii deosebite de munca se
va face de la data depunerii documentatiei, conform art. 5 alin. (1) din
Hotararea Guvernului nr. 261/2001, la casa teritoriala sau locala de pensii,
dupa caz.
Conform art. 5 alin. (1) din Hotararea Guvernului nr. 261/2001, coroborat
cu Ordinul ministrului muncii si solidaritatii sociale nr. 352/2001, lista
cuprinzand categoriile profesionale care lucreaza in conditii deosebite de
munca se va depune, o singura data, la casa teritoriala sau locala de pensii,
dupa caz, impreuna cu documentatia si cu avizul inspectoratului teritorial de
munca. Pentru factorul de risc radiatii ionizante avizul este emis de Comisia
Nationala pentru Controlul Activitatii Nucleare.
Lista cuprinzand categoriile profesionale care lucreaza in conditii
deosebite de munca trebuie sa contina cel putin urmatoarele date: profesia,
ocupatia si codul ocupatiei, in conformitate cu Clasificarea ocupatiilor din
Romania elaborata de Ministerul Muncii si Solidaritatii Sociale si de
Institutul National de Statistica.
Lista cuprinzand nominalizarea persoanelor care si-au desfasurat
activitatea in locuri de munca in conditii deosebite, prevazuta la art. 5 alin.
(3) din Hotararea Guvernului nr. 261/2001, este anexa nr. 1.1 din prezentele
norme.
Incadrarea in conditii speciale de munca, pentru asiguratii care si-au
desfasurat activitatea in locurile de munca prevazute la art. 20 lit. b) si c)
din lege si care indeplinesc criteriile stabilite prin Hotararea Guvernului nr.
583/2001, respectiv prin Hotararea Guvernului nr. 581/2001, se face incepand cu
data de 1 aprilie 2001.
Pentru a beneficia de aceasta incadrare angajatorul are obligatia de a
achita diferenta de cota de contributie de la data de 1 aprilie 2001, fara a
calcula majorari de intarziere pe perioada aprilie - iunie 2001.
Asiguratii care in cursul unei luni si-au desfasurat activitatea exclusiv
in locuri de munca in conditii speciale si in locuri de munca in conditii
deosebite, dar care nu indeplinesc conditia de incadrare in conditii speciale
(procentele stipulate de prevederile legale din timpul normal de munca al lunii
respective), se incadreaza in locuri de munca in conditii deosebite."
8. Punctul 18 de la capitolul A sectiunea II va avea urmatorul cuprins:
"18. Baza lunara de calcul al contributiei individuale de asigurari
sociale o constituie salariile individuale brute, realizate lunar, inclusiv
sporurile si adaosurile, reglementate prin lege sau prin contractul colectiv de
munca, in cazul persoanelor care desfasoara activitati pe baza de contract
individual de munca si al functionarilor publici.
In cazul persoanelor care isi desfasoara activitatea in functii elective
sau care sunt numite in cadrul autoritatii executive, legislative ori
judecatoresti, al membrilor cooperatori, precum si in cazul persoanelor care
desfasoara activitati exclusiv pe baza de conventii civile de prestari de
servicii, baza lunara de calcul al contributiei individuale de asigurari
sociale o constituie veniturile brute de natura drepturilor salariale realizate
lunar de acesti asigurati.
In cazul persoanelor care beneficiaza, conform legii, de plati
compensatorii ce se suporta din bugetul Fondului pentru plata ajutorului de
somaj, baza lunara de calcul al contributiei individuale de asigurari sociale o
constituie cuantumul drepturilor banesti primite cu titlu de plata
compensatorie si se achita de Agentia Nationala pentru Ocuparea Fortei de Munca
prin agentiile sale teritoriale.
Pentru salariatii din industria de aparare care beneficiaza de
indemnizatii, potrivit legii, in perioada de intrerupere a activitatii,
contributia individuala de asigurari sociale se suporta de la bugetul Fondului
pentru plata ajutorului de somaj, la nivelul unei treimi din cota stabilita
pentru conditii normale de munca.
Pentru aceasta categorie de asigurati contributia individuala de asigurari
sociale se datoreaza de Agentia Nationala pentru Ocuparea Fortei de Munca, se
calculeaza si se vireaza de angajatori la termenul prevazut la art. 29 lit. a)
sau b) din lege, dupa caz.
Baza de calcul al contributiei de asigurari sociale pentru aceasta
categorie de asigurati o constituie cuantumul drepturilor banesti reprezentand
indemnizatii platite conform legii in perioada de intrerupere a activitatii.
Angajatorul persoanelor care beneficiaza de indemnizatii, potrivit legii,
in perioada de intrerupere a activitatii datoreaza diferenta fata de cotele de
contributie stabilite de lege, la termenul prevazut la art. 29 lit. a) sau b)
din lege, dupa caz."
9. Punctul 23 de la capitolul A sectiunea II va avea urmatorul cuprins:
"23. In cazul in care contributia lunara de asigurari sociale achitata
de contribuabili este mai mare decat contributia datorata, anual casa
teritoriala de pensii procedeaza la regularizare prin restituirea in numerar a
sumei achitate in plus sau prin compensare cu obligatii de plata viitoare.
Forma de regularizare se stabileste prin acordul contribuabilului cu casa
teritoriala de pensii.
In situatia in care contribuabilii prevazuti la art. 18 alin. (1) lit. b),
c) si d) din lege constata anumite diferente la calculul si la plata
contributiei de asigurari sociale, regularizarile se pot efectua si in cursul
anului. La efectuarea regularizarilor se va tine seama, dupa caz, de
prevederile legale referitoare la calculul si la plata majorarilor de
intarziere aferente.
Procedura si modul de transmitere a informatiilor prin care se efectueaza
regularizarile vor fi aprobate prin decizie a presedintelui Casei Nationale de
Pensii si Alte Drepturi de Asigurari Sociale.
In cazul asiguratilor care desfasoara activitati exclusiv pe baza de
conventii civile de prestari de servicii la unul sau la mai multi angajatori si
care realizeaza, cumulat, in cursul unui an calendaristic, venituri brute mai
mici decat nivelul a trei salarii medii brute pe economie, sau care realizeaza
cumulat, lunar, venituri brute mai mari decat trei salarii medii brute pe
economie, anual, o data cu confirmarea stagiului de cotizare, casa teritoriala
de pensii procedeaza la regularizare prin restituirea in numerar a contributiei
de asigurari sociale achitate sau, dupa caz, prin compensare cu obligatii de
plata viitoare, dupa deducerea eventualelor sume necuvenite achitate cu titlu
de drepturi de asigurari sociale."
10. Dupa punctul 28 de la capitolul A sectiunea II se introduce punctul
28^1 cu urmatorul cuprins:
"28^1. Neretinerea, precum si retinerea si nevarsarea in conditiile
legii a contributiei individuale de asigurari sociale constituie stopaj la
sursa si se penalizeaza conform prevederilor legale privind executarea
creantelor bugetare.
Penalitatile se aplica de organele specializate ale Casei Nationale de
Pensii si Alte Drepturi de Asigurari Sociale o singura data pentru aceeasi suma
si nu inlatura obligarea de la plata majorarilor de intarziere, conform
legii."
11. Punctul 38 de la capitolul A sectiunea II va avea urmatorul cuprins:
"38. Stagiul de cotizare se constituie din insumarea perioadelor in care
s-a platit contributia la bugetul asigurarilor sociale de stat.
Asiguratul beneficiaza de toate drepturile de asigurari sociale prevazute
de lege si in cazul in care i s-a retinut contributia individuala de asigurari
sociale, iar angajatorul nu si-a achitat, potrivit legii, contributia datorata
in calitatea sa de contribuabil pe o perioada mai mica sau egala cu 6 luni
considerate dupa data de 1 aprilie 2001 pana la data solicitarii dreptului.
In cazul in care contributia individuala de asigurari sociale a fost
retinuta, iar angajatorul nu si-a platit contributia datorata conform legii pe
o perioada mai mare de 6 luni considerate dupa data de 1 aprilie 2001 pana la
data solicitarii dreptului, asiguratul nu poate beneficia de pensia anticipata
sau de pensia anticipata partiala pana la achitarea integrala de catre
angajator a contributiilor datorate si a majorarilor de intarziere aferente. In
aceasta situatie asiguratul poate beneficia de pensie pentru limita de varsta,
pensie de invaliditate si pensie de urmas in conditiile prevazute de
lege."
12. La punctul 41 de la capitolul A sectiunea II, litera a) va avea
urmatorul cuprins:
"a) perioadele in care o persoana a beneficiat de drepturi de
asigurari sociale (indemnizatie pentru incapacitate temporara de munca cauzata
de boli obisnuite sau de accidente in afara muncii, de boli profesionale si
accidente de munca; prestatie pentru prevenirea imbolnavirilor si recuperarea
capacitatii de munca; indemnizatie pentru maternitate; indemnizatie pentru cresterea
copilului sau ingrijirea copilului bolnav) sau de pensie de invaliditate.
Perioadele asimilate stagiului de cotizare se evidentiaza distinct in
Certificatul privind stagiul de cotizare si punctajul realizat in sistemul
asigurarilor sociale de stat, precum si in evidentele casei teritoriale de
pensii."
13. La punctul 45 de la capitolul A sectiunea II, litera a) va avea
urmatorul cuprins:
"a) stagiul de cotizare al asiguratului pentru anul precedent,
defalcat pe luni, respectiv numarul de zile lucratoare si numarul de zile
asimilate stagiului de cotizare, potrivit legii.
Stagiul de cotizare se defalca si in functie de conditiile de munca;"
14. Punctul 8 de la capitolul B sectiunea III se completeaza cu un nou
alineat cu urmatorul cuprins:
"In vederea deschiderii dreptului la pensie anticipata si la pensie
anticipata partiala stagiul complet de cotizare cuprinde si sporul acordat in
baza legislatiei anterioare pentru activitati desfasurate in grupa I si II de
munca pana la data de 1 aprilie 2001."
15. Dupa punctul 11 de la capitolul B sectiunea III se introduce punctul
11^1 cu urmatorul cuprins:
"11^1. Asiguratii nu au dreptul la pensie anticipata si la pensie
anticipata partiala daca perioada de neplata a contributiei datorate de
angajator, considerata dupa data de 1 aprilie 2001 pana la data solicitarii
dreptului, este mai mare de 6 luni. In aceasta situatie dreptul la pensie
anticipata si la pensie anticipata partiala se deschide, la cerere, dupa
achitarea integrala de catre angajator a contributiei datorate si a majorarilor
de intarziere aferente."
16. Dupa punctul 15 de la capitolul B sectiunea IV se introduce punctul
15^1 cu urmatorul cuprins:
"15^1. In vederea deschiderii dreptului la pensie de invaliditate stagiul
complet de cotizare cuprinde si sporul acordat in baza legislatiei anterioare
pentru activitati desfasurate in grupa I si II de munca pana la data de 1
aprilie 2001."
17. Punctul 27 de la capitolul B sectiunea VI se abroga.
18. La punctul 28 de la capitolul B sectiunea VII, litera a) se completeaza
cu doua alineate cu urmatorul cuprins:
"Adeverinta din care sa rezulte data incetarii calitatii de asigurat
va fi prezentata dupa primirea deciziei de admitere a cererii de pensionare si
este necesara doar in cazul persoanelor care solicita pensie anticipata sau
pensie anticipata partiala. Inceperea platii drepturilor este conditionata de
prezentarea acestei adeverinte.
Persoanele care solicita inscrierea la pensie pentru limita de varsta pot continua
activitatea dupa primirea deciziei de admitere a cererii de pensionare numai cu
acordul angajatorului (art. 41 din lege). Pentru efectuarea platii pensiei
pentru limita de varsta nu este necesara dovada incetarii calitatii de
asigurat."
19. Dupa punctul 44 de la capitolul B sectiunea VIII se introduce punctul
44^1 cu urmatorul cuprins:
"44^1. Persoanele care au desfasurat activitati incadrate in grupa I
de munca conform legislatiei anterioare pot solicita pensie pentru limita de
varsta cu reducerea varstelor standard de pensionare conform tabelului nr. 4 de
la art. 167^1 din lege. In acest caz reducerea se face din varsta standard a
anului, respectiv a lunii in care se deschide dreptul de pensie pentru limita
de varsta, in conditiile realizarii stagiului complet de cotizare corespunzator
anului, respectiv lunii de deschidere a dreptului.
Persoanele care au desfasurat activitati incadrate in grupa I si II de
munca in baza legislatiei anterioare beneficiaza de reducerea varstei standard
de pensionare astfel:
a) fie se cumuleaza perioadele lucrate in grupa I si II de munca si se face
reducerea varstei conform tabelului nr. 1 de la art. 42 din lege,
corespunzatoare locurilor de munca in conditii deosebite;
b) fie se face reducerea varstei pe fiecare grupa de munca (pentru grupa II
de munca din tabelul nr. 1 de la art. 42 din lege si pentru grupa I de munca
din tabelul nr. 4 de la art. 167^1 din lege) si se alege reducerea cea mai
avantajoasa.
Reducerea conform tabelului nr. 4 de la art. 167^1 din lege pentru grupa I
de munca nu se cumuleaza cu reducerea conform tabelului nr. 1 de la art. 42 din
lege pentru grupa II de munca."
20. Punctul 2 de la capitolul D sectiunea I va avea urmatorul cuprins:
"2. Stagiul de cotizare necesar conform art. 98 alin. (2) din lege se
considera realizat daca in intervalul de 12 luni anterioare producerii riscului
exista un numar de 6 luni de stagiu de cotizare potrivit legii.
In caz contrar stagiul de cotizare se considera realizat daca prin insumarea
perioadelor ce constituie stagiul de cotizare din ultimele 12 luni anterioare
producerii riscului rezulta un numar de zile de stagiu de cotizare cel putin
egal cu numarul total de zile lucratoare din ultimele 6 luni anterioare
producerii riscului.
Pentru determinarea stagiului de cotizare necesar conform art. 98 alin. (3)
din lege se urmeaza procedura mentionata anterior, utilizand ca perioade 12
luni cotizate din ultimele 24 de luni anterioare producerii riscului.
Exemplul nr. 1 in aplicarea art. 98 alin. (2) din lege - situatie in care
exista 6 luni integrale de stagiu de cotizare -
____________________________________________________________________________
luna 12 11 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1
zile lucratoare 19 22 23 20 23 22 21 22 20 22 20 21
zile de stagiu 19 19 16 20 13 5 21 22 10 22 20 16
____________________________________________________________________________
- luna 1 reprezinta prima luna anterioara producerii riscului; ...
...
- luna 12 reprezinta a 12-a luna anterioara producerii riscului.
In acest caz conditia de stagiu de cotizare ceruta de art. 98 alin. (2) din
lege este realizata, intrucat se constata ca exista 6 luni integrale de stagiu
de cotizare (lunile 2, 3, 5, 6, 9 si 12).
Exemplul nr. 2 in aplicarea art. 98 alin. (2) din lege - situatie in care
nu exista 6 luni integrale de stagiu de cotizare -
____________________________________________________________________________
luna 12 11 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1
zile lucratoare 19 22 23 20 23 22 21 22 20 22 20 21
zile de stagiu 10 19 16 10 13 5 21 22 10 22 20 16
____________________________________________________________________________
In acest caz se ia in considerare perioada ultimelor 6 luni anterioare
producerii riscului (lunile 1 - 6).
Numarul total de zile lucratoare din aceasta perioada este de 126 de zile,
iar numarul de zile de stagiu este de 111 zile.
Diferenta este de 15 zile.
In acest exemplu, pentru a completa stagiul de cotizare necesar de 126 de
zile se iau in calcul 15 zile de stagiu de cotizare din lunile 7 - 12 (5 zile
din luna 7, respectiv 10 zile din luna 8). Astfel se constituie stagiul de
cotizare necesar pentru deschiderea drepturilor."
21. Punctul 5 de la capitolul D sectiunea I va avea urmatorul cuprins:
"5. Indemnizatiile de asigurari sociale, indiferent de fondurile din
care se suporta, se platesc pentru numarul de zile lucratoare din duratele
exprimate in zile calendaristice ale concediilor medicale sau ale concediilor
pentru cresterea copilului."
22. Dupa punctul 29 de la capitolul D sectiunea VI se introduce punctul 29^1
cu urmatorul cuprins:
"29^1. Suspendarea platii indemnizatiei pentru cresterea copilului se
poate face la cererea beneficiarului, a reprezentantului legal sau a
mandatarului desemnat prin procura speciala de catre acesta.
Reluarea in plata a indemnizatiei pentru cresterea copilului se poate face,
la cerere, pana la implinirea varstei de 2 ani a copilului, respectiv de 3 ani
a copilului cu handicap, incepand cu ziua urmatoare cererii.
La reluarea in plata cuantumul indemnizatiei pentru cresterea copilului
este cel cuvenit la data suspendarii dreptului."
23. La punctul 31, litera b) de la capitolul D sectiunea VI se abroga.
24. Punctul 41 de la capitolul D sectiunea VIII va avea urmatorul cuprins:
"41. Baza de calcul al indemnizatiilor de asigurari sociale se
determina ca medie a veniturilor lunare din ultimele 6 luni pe baza carora s-a
achitat contributia individuala de asigurari sociale in lunile respective,
conform prevederilor art. 23 din lege.
Media zilnica a bazei de calcul al indemnizatiilor de asigurari sociale se
determina ca raport intre suma veniturilor realizate in ultimele 6 luni pe baza
carora s-a achitat contributia individuala de asigurari sociale si numarul
total de zile pentru care s-a achitat contributia in aceasta perioada, astfel:
_____________________________
| ___ |
| \ |
| Mzbci = > V : NTZ, |
| /__ |
|_____________________________|
in care:
Mzbci = media zilnica a bazei de calcul al indemnizatiilor de asigurari
sociale;
SUMA V = suma veniturilor din ultimele 6 luni pe baza carora s-a achitat
contributia individuala de asigurari sociale;
NTZ = numarul total de zile pentru care s-a achitat contributia in aceasta
perioada.
Numarul de zile pentru care s-a achitat contributia in aceasta perioada nu
poate fi mai mare decat numarul zilelor lucratoare corespunzatoare fiecarei
luni din perioada luata in considerare pentru baza de calcul, potrivit Legii
nr. 75/1996.
Exceptia o constituie asiguratii prevazuti la art. 98 alin. (4) din lege,
care beneficiaza de indemnizatii pentru incapacitate temporara de munca fara
conditii de stagiu de cotizare, in situatia in care stagiul de cotizare este
mai mic de 6 luni. In aceste cazuri baza de calcul al indemnizatiilor de
asigurari sociale o constituie media veniturilor lunare la care s-a achitat
contributia de asigurari sociale din lunile respective sau, dupa caz, venitul
lunar din prima luna de activitate pentru care s-a stabilit sa se plateasca
contributia de asigurari sociale."
25. Punctul 42 de la capitolul D sectiunea VIII va avea urmatorul cuprins:
"42. Cuantumul indemnizatiilor de asigurari sociale este egal cu
produsul dintre media zilnica si procentele prevazute de lege, multiplicat cu
numarul de zile lucratoare din concediul medical sau din concediul pentru
cresterea copilului, astfel:
______________________________
| Ci = Mzbci x .... % x NZLCM, |
|______________________________|
in care:
Ci = cuantumul indemnizatiilor de asigurari sociale;
Mzbci = media zilnica a bazei de calcul al indemnizatiilor de asigurari
sociale;
NZLCM = numarul de zile lucratoare din concediul medical sau din concediul
pentru cresterea copilului.
Exemplul nr. 1
- lei -
________________________________________________________________________________
luna 1 2 3 4 5 6
V 2.500.000 2.500.000 2.500.000 2.500.000 2.500.000
2.500.000
NZ 21 19 21 20 21 20
________________________________________________________________________________
in care:
NZ = numarul de zile pentru care s-a achitat contributia, pe fiecare luna
din baza de calcul.
SUMA V = 6 x 2.500.000 lei = 15.000.000 lei
NTZ = 21 + 19 + 21 + 20 + 21 + 20 = 122 de zile
Mzbci = 15.000.000 lei : 122 = 122.950,82 lei
.... % = 75% [conform art. 108 alin. (1) din lege]
NZLCM = 22 de zile (concediu medical pe intreaga luna);
Ci = Mzbci x .... % x NZLCM = 122.950,82 lei x 75% x 22 = 2.028.688,53 lei,
intregit la 2.029.000 lei conform art. 195 din lege.
Exemplul nr. 2
- lei -
________________________________________________________________________________
luna 1 2 3 4 5 6
V 2.500.000 2.500.000 2.500.000 2.500.000 2.500.000
2.500.000
NZ 21 19 21 5*) 21 20
________________________________________________________________________________
in care:
NZ = numarul de zile pentru care s-a achitat contributia, pe fiecare luna
din baza de calcul.
SUMA V = 5 x 2.500.000 lei + 625.000 lei = 13.125.000 lei
NTZ = 21 + 19 + 21 + 5 + 21 + 20 = 107 zile
Mzbci = 13.125.000 lei : 107 = 122.663,55 lei
.... % = 75% [conform art. 108 alin. (1) din lege]
NZLCM = 22 de zile (concediu medical pe intreaga luna)
Ci = Mzbci x .... % x NZLCM = 122.663,55 lei x 75% x 22 = 2.023.948,58 lei,
intregit la 2.024.000 lei conform art. 195 din lege.
------------
*) In luna a 4-a persoana a avut 15 zile de concediu medical sau concediu
de studii, respectiv 5 zile pentru care s-a achitat contributia de asigurari
sociale.
Exemplul nr. 3
- lei -
________________________________________________________________________________
luna 1 2 3 4 5 6
V 1.905.000 1.842.000 1.905.000 1.875.000 1.905.000
1.875.000
NZ 16*) 14*) 16*) 15*) 16*) 15*)
________________________________________________________________________________
in care:
NZ = numarul de zile pentru care s-a achitat contributia, pe fiecare luna
din baza de calcul.
SUMA V = 3 x 1.905.000 lei + 2 x 1.875.000 lei + 1.842.000 lei = 11.307.000
lei
NTZ = 16 + 14 + 16 + 15 + 16 + 15 = 92 de zile
Mzbci = 11.307.000 lei : 92 = 122.902,17 lei
.... % = 75% [conform art. 108 alin. (1) din lege]
NZLCM = 22 de zile (concediu medical pe intreaga luna)
Ci = Mzbci x .... % x NZLCM = 122.902,17 lei x 75% x 22 = 2.027.885,81 lei,
intregit la 2.028.000 lei conform art. 195 din lege.
------------
*) In fiecare dintre cele 6 luni persoana a avut cate 5 zile de concediu medical
sau concediu de studii.
Exemplul nr. 4 - pentru cazurile prevazute la art. 98 alin. (4) din lege
- lei -
________________________________________________________________________________
luna 1*) 2 3 4 5 6
V 2.500.000 - - - - -
NZ 21 - - - - -
________________________________________________________________________________
in care:
NZ = numarul de zile pentru care s-a achitat contributia pe luna respectiva
sau pentru care s-a stabilit sa se plateasca contributia.
SUMA V = 1 x 2.500.000 lei = 2.500.000 lei
NTZ = 21 de zile
Mzbci = 2.500.000 lei : 21 = 119.047,62 lei
.... % = 75% [conform art. 108 alin. (1) din lege]
NZLCM = 22 de zile (concediu medical pe intreaga luna)
Ci = Mzbci x .... % x NZLCM = 119.047,62 lei x 75% x 22 = 1.964.285,73 lei,
intregit la 1.965.000 lei conform art. 195 din lege.
------------
*) Persoana respectiva are un stagiu de cotizare de o luna.
26. Punctul 43 de la Capitolul D sectiunea VIII va avea urmatorul cuprins:
"43. Pentru stabilirea cuantumului lunar al indemnizatiilor prevazute
la art. 110 si 111 din lege baza de calcul se stabileste astfel:
____________________________
| ___ |
| \ |
| Bcli = > V : NTZ x MNTZ |
| /__ |
|____________________________|
_____________________________
| Bmax = Bcli x 25% |
|_____________________________|
_____________________________
| Ci = Bcli - S, |
| care nu poate depasi Bmax |
|_____________________________|
in care:
Bcli = baza de calcul lunara al indemnizatiei;
SUMA V = suma veniturilor din ultimele 6 luni pe baza carora s-a achitat
contributia individuala de asigurari sociale;
NTZ = numarul total de zile pentru care s-a achitat contributia in aceasta
perioada;
MNTZ = media zilelor lucratoare din ultimele 6 luni din care se constituie
baza de calcul;
Bmax = baremul maxim pentru cuantumul indemnizatiei, conform art. 112 alin.
(2) din lege;
Ci = cuantumul indemnizatiilor de asigurari sociale;
S = venitul salarial brut realizat de asigurat la noul loc de munca sau
prin reducerea timpului normal de munca.
Exemplul nr. 1
- lei -
________________________________________________________________________________
luna 1 2 3 4 5 6
V 2.500.000 2.500.000 2.500.000 2.500.000 2.500.000
2.500.000
NZ 21 19 21 20 21 20
________________________________________________________________________________
in care:
NZ = numarul de zile pentru care s-a achitat contributia, pe fiecare luna
din baza de calcul.
Se presupune ca in luna acordarii drepturilor venitul salarial brut
realizat de asigurat la noul loc de munca sau prin reducerea timpului normal de
munca este de 1.875.000 lei (S).
SUMA V = 6 x 2.500.000 lei = 15.000.000 lei
NTZ = 21 + 19 + 21 + 20 + 21 + 20 = 122 de zile
MNTZ = 122 : 6 = 20,33 zile (in acest caz numarul de zile lucratoare
coincide cu numarul de zile lucrate efectiv)
Bcli = 15.000.000 lei : 122 x 20,33 = 2.499.590,16 lei
Bmax = 2.499.590,16 lei x 25% = 624.897,54 lei, intregit la 625.000 lei
conform art. 195 din lege
Ci = 2.499.590,16 lei - 1.875.000 lei = 624.590,16 lei, intregit la 625.000
lei conform art. 195 din lege
Se compara Ci obtinut cu Bmax si se constata ca sunt egale; ca urmare,
cuantumul indemnizatiei va fi de 625.000 lei.
Exemplul nr. 2
- lei -
________________________________________________________________________________
luna 1 2 3 4 5 6
V 2.500.000 2.500.000 2.500.000 625.000 2.500.000
2.500.000
NZ 21 19 21 5*) 21 20
________________________________________________________________________________
in care:
NZ = numarul de zile pentru care s-a achitat contributia, pe fiecare luna
din baza de calcul.
Se presupune ca in luna acordarii drepturilor venitul salarial brut
realizat de asigurat la noul loc de munca este de 1.500.000 lei (S).
SUMA V = 5 x 2.500.000 lei + 625.000 lei = 13.125.000 lei
NTZ = 21 + 19 + 21 + 5 + 21 + 20 = 107 zile
MNTZ = 122 : 6 = 20,33 de zile (in acest caz se ia in considerare numarul
de zile lucratoare din cele 6 luni)
Bcli = 13.125.000 lei : 107 x 20,33 = 2.493.750 lei
Bmax = 2.493.750 lei x 25% = 623.437,5 lei, intregit la 624.000 lei conform
art. 195 din lege
Ci = 2.493.750 lei - 1.500.000 lei = 993.750 lei.
Se compara Ci obtinut cu Bmax si se constata ca Ci este mai mare; ca
urmare, cuantumul indemnizatiei va fi de 624.000 lei, conform prevederilor art.
112 alin. (2) din lege.
------------
*) In luna a 4-a persoana a avut 15 zile de concediu medical sau concediu
de studii, respectiv 5 zile pentru care s-a achitat contributia de asigurari
sociale.
Exemplul nr. 3
- lei -
________________________________________________________________________________
luna 1 2 3 4 5 6
V 2.500.000 2.500.000 2.500.000 2.500.000 2.500.000
2.500.000
NZ 21 19 21 20 21 20
________________________________________________________________________________
in care:
NZ = numarul de zile pentru care s-a achitat contributia, pe fiecare luna
din baza de calcul.
Se presupune ca persoana are un concediu medical de reducere a timpului
normal de munca pe o perioada care cuprinde 10 zile lucratoare.
De asemenea, se presupune ca in luna acordarii drepturilor venitul salarial
brut realizat de asigurat la noul loc de munca sau prin reducerea timpului
normal de munca este de 2.215.910 lei (S), din care venitul corespunzator
pentru cele 10 zile lucratoare de concediu medical este de 852.273 lei,
reprezentand S^1.
SUMA V = 6 x 2.500.000 lei = 15.000.000 lei
NTZ = 21 + 19 + 21 + 20 + 21 + 20 = 122 zile
MNTZ = 122 : 6 = 20,33 zile (in acest caz numarul de zile lucratoare
coincide cu numarul de zile lucrate efectiv).
Bcli = 15.000.000 lei : 122 x 20,33 = 2.499.590,16 lei.
Pentru a determina baza de calcul aferenta celor 10 zile lucratoare din
concediul medical Bcli se imparte la numarul de zile lucratoare din luna
acordarii dreptului si se multiplica cu numarul de zile lucratoare din
concediul medical, obtinand Bcli^1.
Bcli^1 = 2.499.590,16 lei : 22 x 10 = 1.136.177,35 lei
Bmax = Bcli^1 x 25% = 1.136.177,35 lei x 25% = 284.044,34 lei, intregit la
285.000 lei conform art. 195 din lege
Ci = Bcli^1 - S^1 = 1.136.177,35 lei - 852.273 lei = 283.904,35 lei,
intregit la 284.000 lei conform art. 195 din lege.
Se compara Ci obtinut cu Bmax si se constata ca nivelul indemnizatiei nu
depaseste baremul maxim; ca urmare cuantumul indemnizatiei va fi de 284.000
lei, conform prevederilor art. 112 alin. (2) din lege.
27. Punctul 44 de la capitolul D sectiunea VIII va avea urmatorul cuprins:
"44. Pentru constituirea bazei de calcul al indemnizatiilor de
asigurari sociale cuvenite asiguratilor care realizeaza venituri exprimate in
moneda altor tari se ia in considerare contravaloarea in lei a acestor
venituri, obtinuta prin aplicarea cursului de schimb valutar comunicat de Banca
Nationala a Romaniei din data stabilita pentru plata drepturilor salariale sau
a veniturilor asigurate, din lunile respective."
28. La punctul 50 de la capitolul D sectiunea VIII, litera c) va avea
urmatorul cuprins:
"c) indemnizatia pentru ingrijirea copilului bolnav, precum si cea
pentru cresterea copilului pana la implinirea varstei de 2 ani sau a copilului
cu handicap, pana la implinirea varstei de 3 ani, din a 91-a zi de concediu
medical, respectiv de concediu pentru cresterea copilului."
Art. 2
Prezentul ordin se va publica de Ministerul Muncii si Solidaritatii
Sociale, Casa Nationala de Pensii si Alte Drepturi de Asigurari Sociale,
Agentia Nationala pentru Ocuparea Fortei de Munca, casele teritoriale si locale
de pensii, precum si de catre persoanele juridice si fizice carora le revin
drepturi si obligatii care decurg din lege.
Art. 3
Prezentul ordin va fi publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
p. Ministrul muncii si solidaritatii sociale,
Ion Giurescu,
secretar de stat