ORDIN
Nr. 766/C-552 din 2 aprilie 2002
pentru aprobarea Instructiunilor privind modul de incasare si plata a taxelor
prevazute de Ordonanta Guvernului nr. 89/2000 privind unele masuri pentru
autorizarea operatorilor si efectuarea inscrierilor in Arhiva Electronica de
Garantii Reale Mobiliare
ACT EMIS DE: MINISTERUL JUSTITIEI - Nr. 766/C din 2 aprilie 2002
MINISTERUL FINANTELOR PUBLICE - Nr. 552 din 24 aprilie 2002
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 327 din 16 mai 2002
Ministrul justitiei si ministrul finantelor publice,
in temeiul art. 26 din Ordonanta Guvernului nr. 89/2000 privind unele
masuri pentru autorizarea operatorilor si efectuarea inscrierilor in Arhiva
Electronica de Garantii Reale Mobiliare,
in conformitate cu dispozitiile art. 7 alin. (3) din Hotararea Guvernului
nr. 212/2001 privind organizarea si functionarea Ministerului Justitiei, cu
modificarile si completarile ulterioare,
avand in vedere prevederile art. 14 alin. (1) din Hotararea Guvernului nr.
18/2001 privind organizarea si functionarea Ministerului Finantelor Publice, cu
modificarile si completarile ulterioare,
emit urmatorul ordin:
Art. 1
Se aproba Instructiunile privind modul de incasare si plata a taxelor
prevazute de Ordonanta Guvernului nr. 89/2000 privind unele masuri pentru
autorizarea operatorilor si efectuarea inscrierilor in Arhiva Electronica de
Garantii Reale Mobiliare, conform anexei care face parte integranta din
prezentului ordin.
Art. 2
La data publicarii prezentului ordin in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, se abroga Ordinul ministrului justitiei si al ministrului finantelor
nr. 2.506/C/1.324/2000 pentru aprobarea Instructiunilor privind modul de
incasare si plata a taxelor prevazute de Ordonanta Guvernului nr. 89/2000
privind unele masuri pentru autorizarea operatorilor si efectuarea inscrierilor
in Arhiva Electronica de Garantii Reale Mobiliare, publicat in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 502 din 12 octombrie 2000.
Art. 3
Directia publicitate mobiliara, imobiliara si notari publici si Directia
economica, investitii si administrativ din cadrul Ministerului Justitiei si
directia de specialitate din cadrul Ministerului Finantelor Publice vor lua
masurile necesare in vederea aducerii la indeplinire a prezentului ordin.
p. Ministrul justitiei,
Ioan Alexandru,
secretar de stat
p. Ministrul finantelor publice,
Gheorghe Gherghina,
secretar de stat
ANEXA 1
INSTRUCTIUNI
privind modul de incasare si plata a taxelor prevazute de Ordonanta Guvernului
nr. 89/2000 privind unele masuri pentru autorizarea operatorilor si efectuarea
inscrierilor in Arhiva Electronica de Garantii Reale Mobiliare
Art. 1
(1) Pentru obtinerea autorizatiei de operator si pentru fiecare
reautorizare operatorii vor plati o taxa in cuantum de 2.000.000 lei prevazuta
la art. 23 alin. (1) din Ordonanta Guvernului nr. 89/2000.
(2) De asemenea, operatorii vor plati o taxa in cuantum de 500.000 lei
pentru fiecare agent imputernicit sa efectueze inscrieri in Arhiva Electronica
de Garantii Reale Mobiliare, denumita in continuare arhiva, conform art. 23
alin. (2) din Ordonanta Guvernului nr. 89/2000.
Art. 2
Beneficiarii serviciilor de inscriere a avizelor de garantie in arhiva vor
plati urmatoarele taxe prevazute la art. 24 din Ordonanta Guvernului nr.
89/2000:
a) 300.000 lei pentru fiecare aviz de garantie initial;
b) 100.000 lei pentru avizul modificator al avizului de garantie initial;
c) 100.000 lei pentru avizul de nulitate a avizului de garantie initial;
d) 100.000 lei pentru avizul de stingere a avizului de garantie initial;
e) 200.000 lei pentru avizul de cesiune a creantei;
f) 200.000 lei pentru avizul de reducere a garantiei la o parte din
bunurile afectate acesteia prin avizul de garantie initial;
g) 200.000 lei pentru avizul de prelungire a avizului de garantie initial.
Art. 3
(1) Sumele realizate din taxele stabilite la art. 23 si 24 din Ordonanta
Guvernului nr. 89/2000 se constituie si se utilizeaza ca venituri extrabugetare
la dispozitia Ministerului Justitiei.
(2) Modul de utilizare a sumelor constituite conform alin. (1), precum si
detalierea cheltuielilor se vor stabili prin ordin al ministrului justitiei.
(3) Disponibilitatile ramase la finele anului se vor reporta in anul
urmator, pentru a fi cheltuite cu aceeasi destinatie.
(4) Cuantumul taxelor stabilite la art. 23 si 24 din Ordonanta Guvernului
nr. 89/2000 va fi actualizat prin hotarare a Guvernului, in functie de rata
oficiala a indicelui de inflatie.
Art. 4
(1) Taxele prevazute la art. 23 din Ordonanta Guvernului nr. 89/2000 se
datoreaza anticipat si se platesc de catre operator prin virament in contul nr.
50034265841, deschis pe seama Ministerului Justitiei la Directia de Trezorerie
si Contabilitate a Municipiului Bucuresti. Pe ordinul de plata vor trebui sa se
mentioneze in mod obligatoriu formulele "taxe pentru autorizare
operatori", "taxe pentru reautorizare operatori" sau "taxe
pentru imputernicire agent", in functie de scopul platii.
(2) Taxele de inscriere in arhiva a avizelor de garantie, prevazute la art.
24 din Ordonanta Guvernului nr. 89/2000, se datoreaza anticipat si se vor plati
de catre solicitantii persoane fizice sau juridice fie in numerar, la sediul
operatorului sau al agentului autorizat, fie prin ordin de plata distinct, in
contul operatorului de arhiva respectiv. In acest sens Autoritatea de
Supraveghere va publica pe paginile web ale arhivei (www.co.romarhiva.ro si
www.mj.romarhiva.ro) numerele conturilor operatorilor de arhiva si denumirea institutiilor
bancare la care acestea sunt deschise.
(3) Pe ordinul de plata prezentat de solicitant va trebui sa figureze in
mod obligatoriu formula "taxa pentru inscrierea avizelor de garantie"
si sa se mentioneze, de asemenea, tipul avizului de garantie ce urmeaza sa fie
inscris in arhiva. Ordinul de plata va trebui sa mentioneze la rubrica
"Reprezentand plati" denumirea/numele operatorului de arhiva prin
care se va efectua inscrierea si numele localitatii unde se va efectua
inscrierea. Aceleasi mentiuni va trebui sa le cuprinda si chitanta ce se
elibereaza beneficiarului inscrierii de catre operator sau agent, ca dovada a
platii taxei de inscriere.
(4) Operatorul de arhiva va colecta si va vira in contul nr. 50034265841,
deschis pe seama Ministerului Justitiei la Directia de Trezorerie si
Contabilitate a Municipiului Bucuresti, toate sumele cuvenite Ministerului
Justitiei pentru inscrierile in arhiva efectuate de catre operator si agentii
acestuia, astfel:
a) pana pe data de 13 a fiecarei luni, toate sumele cuvenite Ministerului
Justitiei pentru inscrierile efectuate in arhiva in perioada 1 - 10 a lunii
respective;
b) pana pe data de 23 a fiecarei luni, toate sumele cuvenite Ministerului
Justitiei pentru inscrierile efectuate in arhiva in perioada 11 - 20 a lunii
respective;
c) pana pe data de 3 a fiecarei luni, toate sumele cuvenite Ministerului
Justitiei pentru inscrierile efectuate in arhiva in perioada cuprinsa intre
data de 21 si ultima zi a lunii precedente.
(5) Operatorii de arhiva sunt raspunzatori pentru nevirarea in termenele
prevazute la alin. (4) a sumelor datorate Ministerului Justitiei cu titlu de
taxe pentru inscrierea in arhiva a avizelor de garantie. Pentru orice
intarziere in virarea sumelor datorate Ministerului Justitiei operatorul de
arhiva va plati majorari de intarziere si penalitati de intarziere, in
conditiile Ordonantei Guvernului nr. 11/1996 privind executarea creantelor
bugetare, aprobata si modificata prin Legea nr. 108/1996, cu modificarile si
completarile ulterioare.
(6) Pentru stabilirea cuantumului sumelor de bani datorate decadal
Ministerului Justitiei de catre operatorii de arhiva, cu titlu de taxe de
inscriere in arhiva a avizelor de garantie, operatorii vor inainta Autoritatii
de Supraveghere o lista cu inregistrarile preluate eronat in sistemul de
administrare a informatiei, datorita cauzelor tehnice, dupa cum urmeaza:
a) pana pe data de 13 a fiecarei luni, pentru inscrierile efectuate in
arhiva in perioada 1 - 10 a lunii respective;
b) pana pe data de 23 a fiecarei luni, pentru inscrierile efectuate in
arhiva in perioada 11 - 20 a lunii respective;
c) pana pe data de 3 a fiecarei luni, pentru inscrierile efectuate in
arhiva in perioada cuprinsa intre data de 21 si ultima zi a lunii precedente.
Art. 5
(1) Incasarea sumelor in numerar ce urmeaza sa fie platite cu titlu de taxa
pentru inscrierea avizelor de garantie se poate face de catre operatorul
autorizat sau de catre agentul autorizat al acestuia, personal, ori de catre un
salariat anume desemnat in acest scop si se evidentiaza distinct in evidentele
financiar-contabile.
(2) Operatorul autorizat sa efectueze inscrieri sau agentul imputernicit al
acestuia comunica solicitantului cuantumul taxei datorate pentru inscrierea avizului
de garantie in functie de natura acestuia.
(3) Pentru indeplinirea obligatiilor prevazute la alin. (1) persoanele
autorizate vor solicita organului fiscal teritorial eliberarea de chitantiere.
(4) Chitantierele consumate se vor pastra si se vor arhiva de catre
persoanele autorizate, in vederea verificarii ulterioare.
(5) Incasarea sumelor in numerar ce urmeaza sa fie platite cu titlu de taxe
se face pe chitantiere tip MFP, eliberate de organul fiscal in a carui raza
teritoriala isi are sediul fiscal persoana autorizata, chitantierele urmand sa
fie gestionate in conditiile prevazute pentru agentii fiscali.
(6) Chitanta se intocmeste in doua exemplare la indigo si cuprinde numele
si prenumele platitorului, numarul de inregistrare a avizului de garantie
pentru care s-a calculat taxa, suma incasata, in cifre si in litere, data
incasarii, semnatura emitentului. Originalul chitantei se preda platitorului.
Art. 6
Copia de pe ordinul de plata, vizata de banca platitorului, precum si exemplarul
chitantei doveditoare a platii taxei de inscriere, ramas la operator sau la
agentul imputernicit, se ataseaza la formularul de aviz de garantie completat
de solicitant.
Art. 7
Operatorii de arhiva vor comunica Autoritatii de Supraveghere pana pe data
de 5 a fiecarei luni situatia inscrierilor efectuate in arhiva in cursul lunii
precedente, pe tipuri de avize de garantie.
Art. 8
Pentru aducerea la indeplinire a dispozitiilor prezentelor instructiuni
persoanele autorizate sunt obligate sa organizeze si sa conduca evidenta
financiar contabila conform prevederilor legale.