ORDIN Nr. 6
din 8 mai 2007
pentru punerea in aplicare a
Normelor privind autorizarea asiguratorilor
ACT EMIS DE:
COMISIA DE SUPRAVEGHERE A ASIGURARILOR
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 432 din 28 iunie 2007
In temeiul prevederilor art. 4 alin. (27), ale art. 5
lit. b), b1) şi d) şi ale art. 12 şi 121 din Legea nr.
32/2000 privind activitatea de asigurare şi supravegherea asigurărilor, cu
modificările şi completările ulterioare,
potrivit Hotărârii Consiliului Comisiei de Supraveghere
a Asigurărilor din 8 mai 2007, prin care s-au aprobat Normele privind
autorizarea asigurătorilor,
preşedintele Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor
emite următorul ordin:
Art. 1. - (1) Se pun în aplicare Normele privind autorizarea
asigurătorilor, prevăzute în anexa care face parte integrantă din prezentul
ordin.
(2) La data intrării în vigoare a prezentului ordin se
abrogă Ordinul preşedintelui Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor nr. 2/2001
pentru punerea în aplicare a Normelor nr. 2/2001 privind informaţiile şi
documentele cerute pentru autorizarea asigurătorilor şi criteriile pentru
aprobarea acţionarilor semnificativi şi a persoanelor semnificative ale asigurătorilor, publicat în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 501
din 24 august 2001, cu completările ulterioare.
(3) Prezentele norme intră în vigoare la data
publicării lor în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Art. 2. - Direcţiile de specialitate din cadrul
Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor vor asigura ducerea la îndeplinire a
prevederilor prezentului ordin, în conformitate cu atribuţiile specifice
fiecăreia.
Preşedintele Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor,
Angela Toncescu
ANEXĂ
NORME
privind autorizarea asigurătorilor
CAPITOLUL I
Domeniul de aplicare
Art. 1. - Prezentele norme stabilesc, în temeiul
prevederilor art. 5 lit. b), b1) şi d) şi
ale art. 12 şi 121
din Legea nr. 32/2000 privind activitatea de asigurare şi supravegherea
asigurărilor, cu modificările şi completările ulterioare, condiţiile şi
documentele în baza cărora Comisia de Supraveghere a Asigurărilor acordă
asigurătorilor autorizaţia de desfăşurare a activităţii de asigurare şi
condiţiile pe care trebuie să le îndeplinească fondatorii şi persoanele
semnificative ale asigurătorilor.
Art. 2. - (1) Procesul de autorizare a asigurătorilor
de către Comisia de Supraveghere a Asigurărilor cuprinde două etape:
a) avizarea prealabilă în vederea înregistrării ca
asigurător la oficiul registrului comerţului;
b) autorizarea funcţionării ca asigurător, în
conformitate cu art. 12 alin. (3) din Legea nr. 32/2000, cu modificările şi
completările ulterioare.
(2) Avizarea prealabilă în vederea înregistrării ca
asigurător la oficiul registrului comerţului nu garantează obţinerea autorizaţiei
de funcţionare.
CAPITOLUL II
Condiţiile de avizare prealabilă în vederea
înregistrării ca asigurător la oficiul registrului comerţului
Art. 3. - (1) Denumirea unui asigurător trebuie să
conţină sintagmele „asigurări", „asigurări-reasigurări", după caz,
sau derivate ale acestora, în limba română ori într-o limbă de largă
circulaţie.
(2) Obiectul de activitate al
asigurătorilor trebuie să fie unic, conform prevederilor art. 12 alin. (4) lit.
f) din Legea nr. 32/2000, cu modificările şi completările ulterioare.
(3) Din studiul de fezabilitate trebuie să rezulte că
resursele financiare ale asigurătorului sunt suficiente pentru desfăşurarea
activităţii de asigurare.
(4) Capitalul social vărsat, reprezentând o sumă cel
puţin egală cu fondul de siguranţă, trebuie să fie depus în contul unei bănci
autorizate din România, în conformitate cu prevederile art. 12 alin. (4) lit.
d) şi ale art. 16 alin. (4) din Legea nr. 32/2000, cu modificările şi
completările ulterioare.
(5) Actul constitutiv al asigurătorului trebuie să
cuprindă numele persoanelor menţionate la art. 6 alin. (1) lit. A. Conducerea
executivă a asigurătorului trebuie să fie asigurată de minimum două persoane
sau, după caz, de minimum 3
persoane cu atribuţii decizionale, răspunzătoare pentru societate, ale căror
semnături sunt opozabile terţilor, în condiţiile Legii nr. 31/1990 privind
societăţile comerciale, republicată, cu modificările şi completările
ulterioare.
(6) Plata taxei de autorizare trebuie să se facă în
conformitate cu prevederile art. 13 alin. (1) din Legea nr. 32/2000, cu
modificările şi completările ulterioare, şi ale normelor şi deciziilor emise în aplicarea acesteia.
(7) Sediul social, conducerea executivă şi serviciile
administrative trebuie să fie pe teritoriul României.
Art. 4. - Pentru a putea obţine calitatea de acţionar
direct şi indirect al asigurătorului, fondatorii trebuie să îndeplinească
următoarele condiţii:
a) să nu fie acţionari, asociaţi sau persoane
semnificative ale unui broker de asigurare şi/sau reasigurare, nici ale unui
agent de asigurare persoană juridică;
b) persoanele juridice să fie legal constituite;
c) persoanele juridice, de
tipul instituţiilor de credit, instituţiilor financiare nebancare sau
societăţilor de servicii şi investiţii financiare, să fie supravegheate de
autoritatea competentă din România sau din statul de origine, inclusiv în ceea
ce priveşte supravegherea pe bază consolidată;
d) persoanele fizice să nu fi fost condamnate pentru
gestiune frauduloasă, abuz de încredere, fals, uz de fals, înşelăciune în dauna
avutului particular sau public, delapidare, mărturie mincinoasă, dare ori luare
de mită, primire de foloase necuvenite, trafic de influenţă, spălare de bani,
deturnare de fonduri, evaziune fiscală ori alte fapte de natură să conducă la
concluzia că nu sunt create premisele necesare pentru asigurarea unei gestiuni
sănătoase şi prudente a asigurătorului. Proba se face cu cazierul judiciar, iar
în cazul unei persoane fizice străine, cu un document echivalent, care să
ateste că aceste cerinţe sunt îndeplinite, emis de o autoritate administrativă
sau judiciară, autentificat notarial şi însoţit de traducerea în limba română,
legalizată la ambasada sau la consulatul României din statul ori din statele în
care persoana în cauză a domiciliat cel puţin 6 luni în ultimii 5 ani;
e) să nu fi fost declaraţi faliţi sau să nu fi făcut
parte din conducerea unei societăţi comerciale care, după încetarea activităţii
sub orice formă, nu şi-a respectat obligaţiile faţă de terţi;
f) persoanele juridice să dispună de o situaţie
financiară care să le permită onorarea obligaţiilor lor patrimoniale şi care să
asigure premisele pentru susţinerea activităţii asigurătorului din surse
proprii, în cazul în care situaţia financiară a acestuia se deteriorează;
g) sumele destinate participării la capitalul social
al asigurătorului nu trebuie să provină din împrumuturi, indiferent cu ce
titlu, de la alte persoane fizice, persoane fizice autorizate, persoane
juridice sau entităţi fără personalitate juridică, asociaţii, fundaţii, uniuni
sau ligi sindicale, cu excepţia sumelor puse la dispoziţia unei filiale de
către societatea-mamă, din sursele proprii ale acesteia;
h) persoanele fizice trebuie să dispună de venituri
care au caracter de continuitate şi care, prin nivelul lor, să justifice în mod
corespunzător participaţia la capitalul social al asigurătorului;
i) persoanele juridice, altele
decât cele menţionate la lit. c), să funcţioneze de minimum 3 ani; în cazul
entităţilor care au fuzionat, una dintre entităţi să aibă această perioadă de
funcţionare sau, în cazul divizării, entitatea care s-a divizat să
îndeplinească această condiţie.
Art. 5. - Nu pot fi fondatori ai asigurătorului:
a) entităţile juridice fără scop lucrativ sau fără scop
patrimonial, precum şi cele de tip asociativ sau participativ care nu depun situaţiile financiare
conform legislaţiei în vigoare din România sau din
statul de origine;
b) persoanele juridice sau alte entităţi înregistrate
în state cu care România nu întreţine relaţii diplomatice sau în jurisdicţii
care nu instituie obligativitatea organizării şi a evidenţei contabilităţii
şi/sau a publicării situaţiilor financiare, evidenţei registrelor comerciale
şi/sau care permit păstrarea anonimatului în ceea ce priveşte identitatea acţionarilor/
asociaţilor şi a administratorilor;
c) persoanele care justifică sursa fondurilor prin
împrumuturi sau venituri obţinute din activităţi desfăşurate în statele sau
jurisdicţiile prevăzute la lit. b);
d) persoanele sau grupurile de persoane care
acţionează împreună, controlează unul sau mai mulţi asigurători şi care vor
exercita control asupra asigurătorului persoană juridică română ce urmează a se
constitui; grupul de persoane care acţionează împreună reprezintă persoanele
care se află sub controlul unei persoane fizice sau juridice în situaţiile în
care între acestea există o relaţie de natura celei dintre o societate-mamă şi
o filială a acesteia, astfel cum este aceasta prevăzută la art. 2 lit. B pct.
28 din Legea nr. 32/2000, cu modificările şi completările ulterioare, sau o
relaţie similară, de genul relaţiilor existente între soţi, rude şi afini până
la gradul al patrulea, inclusiv, persoanele şi societăţile aflate sub controlul
acestora, o societate, administratorii şi persoanele fizice sau juridice care
exercită controlul asupra acesteia, societăţi aflate sub controlul aceleiaşi
ori aceloraşi persoane fizice sau juridice;
e) persoanele respective sau persoanele din grupul
care acţionează împreună care în ultimii 10 ani au constituit obiectul unor
anchete sau proceduri administrative ori judiciare încheiate cu sancţiuni sau
interdicţii.
Art. 6. - (1) Persoanele
nominalizate la art.2 pct. 11 şi 111 din Legea nr. 32/2000, cu modificările şi completările ulterioare,
trebuie să respecte următoarele condiţii:
A. membrii consiliului de administraţie sau ai
consiliului de supraveghere:
a) să îndeplinească prevederile art. 4 lit. a), d) şi
e);
b) să dispună de o reputaţie şi o experienţă adecvate
naturii, extinderii şi complexităţii activităţii asigurătorului şi
responsabilităţilor încredinţate;
c) să nu aibă interdicţie să lucreze în instituţii
financiare;
B. conducerea executivă:
a) să îndeplinească prevederile lit. A;
b) să aibă o experienţă de cel puţin 5 ani în domeniul
asigurărilor sau de 7 ani în domeniul financiar-bancar, din care cel puţin 3
ani, respectiv 5 ani, într-o funcţie de conducere în
aceste domenii;
c) să nu aibă această calitate la altă persoană
juridică, română sau străină, pe toată perioada deţinerii acestei funcţii la asigurător.
(2) Responsabilităţile menţionate la lit. A şi B pot
fi îndeplinite numai de către persoane fizice.
(3) Persoanele menţionate la alin. (1) trebuie să fie
numite respectându-se prevederile Legii nr. 31/1990, republicată, cu
modificările şi completările ulterioare.
CAPITOLUL III
Documentaţia necesară pentru acordarea avizului prealabil în vederea înregistrării
ca asigurător la
oficiul registrului comerţului
Art. 7. - In vederea obţinerii avizului prealabil
necesar înregistrării ca asigurător la oficiul registrului comerţului, solicitanţii vor depune la registratura
Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor următoarele documente:
1. cerere standard, în forma prevăzută în anexa nr. 1;
2. proiectul actului constitutiv;
3. copiile documentelor care atestă vărsarea
integrală, în numerar, de către fiecare fondator a aportului la capitalul
social, conform prevederilor legale în vigoare, certificate pentru conformitate
cu originalul de către persoanele care semnează cererea standard;
4. extrasul de cont privind vărsarea integrală a
capitalului social, din data depunerii documentaţiei; sumele reprezentând aport
la capitalul social şi depuse în valută se calculează la cursul comunicat de
Banca Naţională a României din data plăţii;
5. în vederea îndeplinirii condiţiilor prevăzute la
art. 4, fondatorii, persoane juridice şi fizice, trebuie să depună documentele
prevăzute în anexa nr. 3;
6. persoanele prevăzute la art. 6 alin. (1) lit. A şi
B trebuie să prezinte:
a) curriculum vitae, cu semnătură olografă, care să
conţină cel puţin următoarele informaţii: numele şi prenumele, data şi locul
naşterii, adresa de domiciliu şi, dacă este cazul, de reşedinţă,
cetăţenia/cetăţeniile, pregătirea profesională (studii/cursuri de pregătire şi
perfecţionare, şcolile sau facultatea/facultăţile absolvite, diplomele
obţinute), apartenenţa la organizaţii profesionale, descrierea întregii cariere
profesionale (numele complet al angajatorilor, durata contractului cu fiecare
dintre aceştia, departamentele în care a fost încadrat, precum şi descrierea
responsabilităţilor şi activităţii desfăşurate);
b) documentele prevăzute la lit. A pct. 1-4 şi 6 din
anexa nr. 3;
c) declaraţie autentificată, în conformitate cu
prevederile art. 6 alin. (1) lit. B.c), conform anexei nr. 5;
d) documente oficiale din care să reiasă experienţa
profesională a persoanelor propuse pentru funcţiile menţionate la art. 6;
e) extras din studiul de fezabilitate, din care să
rezulte că resursele financiare ale entităţii sunt suficiente pentru
desfăşurarea activităţii de asigurare;
7. copia documentului care atestă viramentul taxei de
autorizare în contul nr. RO57TREZ7005025XXX000272, deschis pe seama Comisiei de
Supraveghere a Asigurărilor la Direcţia de Trezorerie şi Contabilitate Publică
a Municipiului Bucureşti, potrivit prevederilor art. 13 alin. (1) din Legea nr.
32/2000, cu modificările şi completările ulterioare.
Art. 8. - (1) Orice modificare a documentelor sau a
condiţiilor în baza cărora s-a acordat avizul prealabil în vederea
înregistrării ca asigurător la oficiul registrului comerţului conduce la o nouă
analiză din partea Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor, anterior depunerii
documentaţiei în vederea înregistrării la oficiul registrului comerţului.
(2) Cererea pentru obţinerea autorizaţiei de
funcţionare se va putea depune numai după avizarea modificărilor de către
Comisia de Supraveghere a Asigurărilor.
Art. 9. - In conformitate cu prevederile art. 5 lit. j)
şi ale art. 8 alin. (2) lit. j) din Legea nr. 32/2000, cu modificările şi
completările ulterioare, Comisia de Supraveghere a Asigurărilor poate solicita,
în vederea fundamentării deciziei privind avizul prealabil necesar
înregistrării ca asigurător, prezentarea de documente, situaţii, informaţii şi
audieri atât de la fondatori şi persoane semnificative, cât şi de la oricare
altă persoană fizică sau juridică ce are legătură, directă ori indirectă, cu
activitatea acestora, precum şi de la alte instituţii sau autorităţi din tară
ori din străinătate.
Art. 10. - Comisia de Supraveghere a Asigurărilor va
decide, într-o perioadă de 60 de zile de la prezentarea documentaţiei complete,
asupra acordării avizului prealabil în vederea înregistrării ca asigurător la
oficiul registrului comerţului.
Art. 11. - Obţinerea avizului prealabil în vederea
înregistrării ca asigurător la oficiul registrului comerţului în baza unor
documente sau informaţii neconforme cu realitatea dă dreptul Comisiei de
Supraveghere a Asigurărilor de a retrage avizul prealabil.
CAPITOLUL IV
Documentaţia necesară pentru obţinerea autorizaţiei
de funcţionare a asigurătorului
Art. 12. - Pentru obţinerea autorizaţiei de funcţionare
pe baza căreia asigurătorul va putea desfăşura activitate de asigurare, acesta
va depune la registratura Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor următoarele
documente:
a) cererea de autorizare conform anexei nr. 6;
b) copiile documentelor care atestă înregistrarea
societăţii ca persoană juridică, respectiv: actul constitutiv autentificat,
hotărârea judecătorească de înfiinţare, certificatul de înregistrare emis de
oficiul registrului comerţului şi certificatul constatator cuprinzând toate
datele de identificare ale societăţii;
c) extrasul de cont care atestă existenţa capitalului
social la data solicitării autorizaţiei de funcţionare, conform prevederilor
legale în vigoare;
d) studiul de fezabilitate, însuşit de persoanele
propuse pentru conducerea executivă şi de administratorii asigurătorului, care
să cuprindă cel puţin informaţiile prevăzute în anexa nr. 2. In vederea
aprobării studiului de fezabilitate, persoanele propuse pentru conducerea
executivă vor susţine în faţa Consiliului Comisiei de Supraveghere a
Asigurărilor un interviu, în care una dintre aceste persoane va prezenta în
limba română activitatea care urmează să fie desfăşurată de asigurător;
e) propriile condiţii de asigurare, încadrate pe
clasele de asigurare prevăzute în anexa nr. 1 la Legea nr. 32/2000, cu
modificările şi completările ulterioare;
f) copia contractului de reasigurare, certificată
pentru conformitate cu originalul de persoana care depune documentaţia. In
cazul reasigurării de către un asigurător român, este obligatorie prezentarea
reasigurării externe, din care să rezulte că este inclus şi programul
prezentat. Lipsa unui asemenea program trebuie justificată prin prezentarea în
studiul de fezabilitate a calculelor privind capacitatea de subscriere proprie;
g) copiile contractelor de
administrare/de mandat ale persoanelor menţionate la art. 6 alin. (1) lit. A şi
B;
h) descrierea dotării sediilor, care trebuie să fie
corespunzătoare desfăşurării în condiţii adecvate a activităţii de asigurare
propuse, conform studiului de fezabilitate;
i) copiile contractului de închiriere sau de comodat
pentru sediul ori sediile secundare/punctele de lucru existente sau care se
înfiinţează, înregistrate la administraţia financiară teritorială, sau, după
caz, copia actului de proprietate asupra sediului social ori a sediilor
secundare/punctelor de lucru existente sau care se înfiinţează;
j) documentaţia privind dotarea cu soft şi reţeaua de
calculatoare;
k) curriculum vitae, în forma şi conţinutul prevăzute
la art. 7 pct. 6 lit. a), al persoanelor propuse pentru funcţiile menţionate la
lit. A-D din anexa nr. 7;
l) declaraţiile autentificate,
în conformitate cu prevederile art. 4 lit. a), d) şi e), ale persoanelor
prevăzute în anexa nr. 7;
m) declaraţiile autentificate, în conformitate cu
prevederile art. 6 alin. (1) lit. B.c) şi ale anexei nr. 5, ale persoanelor
prevăzute în anexa nr. 7;
n) documentele oficiale din care să reiasă experienţa
profesională a persoanelor propuse pentru funcţiile menţionate în anexa nr. 7;
o) lista şi curriculum vitae ale personalului
calificat, documentaţia privind dotarea cu echipamentul tehnic adecvat şi contractul
cu reţeaua de asistenţă ce urmează a fi folosită pentru îndeplinirea
obligaţiilor aferente în cazul solicitării practicării clasei de asigurări
generale nr. 18 „Asigurări de asistenţă a persoanelor aflate în dificultate în
cursul deplasărilor sau absenţelor de la domiciliu sau de la locul de reşedinţă
permanentă".
Art. 13. - (1) Persoanele prevăzute la art. 6 alin. (1)
trebuie să aibă un contract de administrare, respectiv un contract de mandat în
conformitate cu prevederile Legii nr. 31/1990, republicată, cu modificările şi
completările ulterioare, iar persoanele prevăzute în anexa nr. 7 trebuie să
aibă calitatea de angajat cu contract de muncă pe durată nedeterminată pe
întreaga perioadă de desfăşurare a activităţii în cadrul unui asigurător.
(2) In termen de 60 de zile de la primirea autorizaţiei
de funcţionare, asigurătorul va depune la Comisia de Supraveghere a
Asigurărilor copii ale documentelor menţionate la alin. (1).
CAPITOLUL V
Alte dispoziţii
Art. 14. - (1) După obţinerea autorizaţiei de funcţionare,
orice modificare a documentelor sau a condiţiilor pe baza cărora s-a acordat
această autorizaţie se va face numai după aprobarea sau, după caz, avizarea
prealabilă de către Comisia de Supraveghere a Asigurărilor.
(2) In termen de 4 luni de la încheierea anului
financiar, asigurătorii au obligaţia să transmită Comisiei de Supraveghere a
Asigurărilor situaţia acţionarilor direcţi şi procentul deţinut de către
aceştia din capitalul social, aşa cum este înscris în Registrul acţionarilor
sau conform reglementărilor companiilor listate la Bursa de Valori.
(3) In cazul acţionarilor semnificativi, se va
transmite lista nominală, iar pentru acţionarii semnificativi persoane
juridice, şi lista acţionariatului semnificativ direct şi/sau indirect al acestora.
(4) In cazul în care volumul de informaţii solicitat
la alin. (2) şi (3) este foarte mare, acestea se vor furniza pe suport
electronic de tip compact-disc (CD).
Art. 15. - Comisia de Supraveghere a Asigurărilor are
dreptul să anuleze orice autorizaţie obţinută pe baza unor informaţii false sau
eronate şi poate interzice persoanelor răspunzătoare exercitarea oricăror
activităţi reglementate de Legea nr. 32/2000, cu modificările şi completările
ulterioare.
Art. 16. - Asigurătorii virează sumele reprezentând
taxele de autorizare/avizare în contul nr. RO57TREZ7005025XXX000272, deschis pe
seama Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor la Direcţia de Trezorerie şi
Contabilitate Publică a Municipiului Bucureşti.
Art. 17. - Toate documentele şi informaţiile prevăzute
în prezentele norme trebuie transmise în limba română, iar documentele emise
într-o limbă străină vor fi depuse în original, autentificate în ţara de
origine, împreună cu traducerea legalizată.
Art. 18. - Acţionarii asigurătorilor autorizaţi până la
data intrării în vigoare a prezentelor norme, care se află în una dintre
situaţiile de incompatibilitate prevăzute la art. 5, au la dispoziţie o
perioadă de 18 luni pentru a vinde participaţiile deţinute în condiţiile
prevăzute de Legea nr. 32/2000, cu modificările şi completările ulterioare, şi
ale normelor emise în aplicarea acesteia.
Art. 19. - (1) Persoanele menţionate la lit. B-D din
anexa nr. 7, care la data intrării în vigoare a prezentelor norme ocupă aceste
funcţii, sunt considerate a îndeplini criteriile respective numai cu condiţia
prezentării de către asigurători la Comisia de Supraveghere a Asigurărilor a
listei persoanelor respective, însoţită de curriculum vitae semnate ale
acestora, de copii ale contractelor de muncă, precum şi de declaraţia prevăzută
la anexa nr. 5 la prezentele norme, în termen de 30 de zile de la intrarea în
vigoare a prezentelor norme.
(2) Asigurătorii care nu au încadrate persoane în
funcţiile menţionate la lit. B şi C din anexa nr. 7 au la dispoziţie 90 de zile
de la intrarea în vigoare a prezentelor norme pentru prezentarea la Comisia de
Supraveghere a Asigurărilor a documentaţiei necesare în vederea aprobării
persoanelor respective şi, respectiv, aceeaşi perioadă pentru încadrarea unor
persoane pe funcţiile prevăzute la lit. D din anexa nr. 7.
(3) In cazul persoanelor prevăzute la art. 6 alin.
(1) lit. B, care la data intrării în vigoare a prezentelor norme ocupă aceste
funcţii, sunt considerate a îndeplini criteriile respective numai cu condiţia
prezentării de către asigurători la Comisia de Supraveghere a Asigurărilor a
copiilor contractelor de mandat, în termen de 30 de zile de la intrarea în
vigoare a prezentelor norme.
(4) In termen de 10 zile lucrătoare de la data
vacantării unei poziţii deţinute de o persoană semnificativă, asigurătorul în
cauză va comunica în scris Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor numele şi
funcţia persoanei respective.
(5) Indiferent de motivul
vacantării, persoana care a făcut parte din conducerea executivă sau a fost,
după caz, actuar, conducător al activităţii de asigurări de viaţă ori de
asigurări generale sau a deţinut o funcţie de conducere specifică domeniului
asigurărilor va depune la asigurător un raport de activitate din care să
rezulte gradul de realizare a contractului de mandat sau, după caz, gradul de
realizare a obiectivelor stabilite pentru activitatea coordonată şi, respectiv,
de îndeplinire a sarcinilor scrise primite la începerea activităţii în cadrul
acelui asigurător.
(6) In cazul vacantării unei poziţii deţinute de o
persoană semnificativă, perioada până la propunerea pentru o nouă persoană nu
trebuie să depăşească 90 de zile, cu excepţia membrilor consiliului de
administraţie sau ai consiliului de supraveghere, pentru care perioada poate fi
extinsă cu maximum 60 de zile, cu avizul Consiliului Comisiei de Supraveghere a
Asigurărilor.
(7) In propunerea prevăzută la alin. (6) se va
menţiona si numărul de înregistrare al documentului prevăzut la alin. (5).
(8) După primirea aprobării ca persoană semnificativă,
cu excepţia membrilor consiliului de administraţie sau ai consiliului de
supraveghere, persoana în cauză va trimite Comisiei de Supraveghere a
Asigurărilor, în termen de 15 zile calendaristice de la preluarea funcţiei, o
declaraţie pe propria răspundere că a luat cunoştinţă de conţinutul raportului
de activitate menţionat la alin. (5). Declaraţia se va ataşa la dosarul de la
Comisia de Supraveghere a Asigurărilor al persoanei în cauză.
Art. 20. - (1) Condiţiile şi documentele solicitate
fondatorilor se aplică şi în cazul persoanelor fizice şi juridice care devin
ulterior acţionari semnificativi direcţi şi indirecţi la asigurători.
(2) Condiţiile şi documentele solicitate persoanelor
semnificative se aplică şi în cazul persoanelor fizice propuse care devin ulterior
persoane semnificative la asigurători.
Art. 21. - Anexele nr. 1-7 fac parte integrantă din
prezentele norme.
Art. 22. - Nerespectarea
prevederilor prezentelor norme se sancţionează în condiţiile şi potrivit
prevederilor art. 39 din Legea nr. 32/2000, cu modificările şi completările
ulterioare.
Art. 23. - Prezentele norme transpun prevederile art.
4-8 din Directiva Parlamentului European şi a
Consiliului 2002/83/CE din 5
noiembrie 2002 privind asigurările de viaţă, ale art. 4 - 7 din prima Directivă
a Consiliului 73/239/CEE din 24 iulie 1973 de coordonare a dispoziţiilor
legale, de reglementare şi administrative privind iniţierea activităţii de
asigurare directă, alta decât asigurarea de viaţă, şi exercitarea sa,
modificate prin art. 6-9 din Directiva Consiliului 92/49/CEE din 18 iunie 1992
de coordonare a dispoziţiilor legale, de reglementare şi administrative privind
asigurarea directă, alta decât asigurarea de viaţă, şi de modificare a
directivelor 73/239/CEE şi 88/357/CEE, şi ale art. 8 şi 54 din Directiva
Consiliului 92/49/CEE din 18 iunie 1992 de coordonare a dispoziţiilor legale,
de reglementare şi administrative privind asigurarea directă, alta decât
asigurarea de viaţă, şi de modificare a directivelor 73/239/CEE şi 88/357/CEE.
ANEXA Nr. 1 la norme
CERERE
pentru obţinerea avizului prealabil în vederea
înregistrării ca asigurător
1. Denumirea completă propusă pentru persoana juridică
........................................................................................................................................................................ .........................................................
........................................................................................................................................................................ .........................................................
........................................................................................................................................................................ .........................................................
2. Dacă actuala înregistrare determină schimbarea
numelui solicitantului/asigurătorului, menţionaţi numele anterior
........................................................................................................................................................................ .........................................................
........................................................................................................................................................................ .........................................................
........................................................................................................................................................................ .........................................................
3. Adresa propusă pentru sediul social
........................................................................................................................................................................ .........................................................
........................................................................................................................................................................ .........................................................
........................................................................................................................................................................ .........................................................
4. Adresa poştală/de corespondenţă (dacă este
diferită)
........................................................................................................................................................................ .........................................................
........................................................................................................................................................................ .........................................................
........................................................................................................................................................................ .........................................................
5. Numărul de telefon...............................................................................................................................................................................................
6. Numărul de fax................................................................................................................................................................................ ....................
7. Adresa de
e-mail........................................................................................................................................................................ .........................
8. Persoana de
contact........................................................................................................................................................................ ....................
9. Reprezentantul
legal........................................................................................................................................................................ .....................
10. Categoria de asigurări:
a) asigurări generale
b) asigurări de viaţă
11. Opisul documentelor depuse în anexa cererii
Subsemnatul........................................................................................................................................................................ .....................................,
în calitate de reprezentant legal
al...................................................................................,
cunoscând prevederile art. 292 din Codul penal privind
falsul în declaraţii, declar pe propria răspundere că toate informaţiile şi
documentele sunt complete şi conforme cu realitatea şi că nu există alte fapte
relevante care trebuie aduse la cunoştinţă Comisiei de Supraveghere a
Asigurărilor.
Numele şi prenumele
............................................
(cu majuscule)
Semnătura
............................................
ANEXA Nr. 2 la norme
STUDIU DE FEZABILITATE
1. Studiul de fezabilitate va cuprinde:
- analiza pieţei asigurărilor şi prezentarea
activităţii asigurătorului ce urmează să fie desfăşurată;
- natura angajamentelor sau a riscurilor pe care
asigurătorul îşi propune să le acopere, precum şi regulile de selectare a acestora;
- organigrama şi/sau regulamentul de organizare şi
funcţionare;
- estimarea marjei de solvabilitate minime, pe o
perioadă de 3 ani pentru asigurări generale şi de 5 ani pentru asigurări de
viaţă;
- elementele fondului minim de siguranţă, în
conformitate cu prevederile art. 16 alin. (6) din Legea nr. 32/2000 privind
activitatea de asigurare şi supravegherea asigurărilor, cu modificările şi
completările ulterioare, şi ale normelor emise în aplicarea acesteia, pe o
perioadă de 3 ani pentru asigurări generale şi de 5 ani pentru asigurări de
viaţă;
- estimarea cheltuielilor generale de administraţie şi
a cheltuielilor cu comisioanele, precum şi sursele de finanţare ale acestora,
pe o perioadă de 3 ani pentru asigurări generale şi de 5 ani pentru asigurări
de viaţă;
- estimarea cheltuielilor aferente membrilor
Consiliului de administraţie sau ai Consiliului de supraveghere, persoanelor
din conducerea executivă şi persoanelor care ocupă funcţiile de conducere
menţionate în anexa nr. 7 la norme. Estimarea se va
defalca pe fiecare categorie în parte;
- proiectul bugetului de venituri şi cheltuieli, pe o
perioadă de 3 ani pentru asigurări generale şi de 5 ani pentru asigurări de
viaţă, proiectul contului de profit şi pierderi, proiectul contului tehnic al
asigurării generale/de viaţă, proiectul contului netehnic al asigurării
generale/de viaţă, după caz;
- prezentarea calculelor specifice pentru rezervele
tehnice şi elementele de calcul al tarifelor de primă pentru clasele sau
riscurile pentru care se solicită autorizarea;
- estimarea primelor subscrise şi a daunelor ce vor
fi plătite, pe o perioadă de 3 ani pentru asigurări generale şi de 5 ani pentru
asigurări de viaţă;
- resursele financiare pentru acoperirea cheltuielilor
pe o perioadă de 3 ani pentru asigurări generale şi de 5 ani pentru asigurări
de viaţă;
- principii de fundamentare, în cazul externalizarii
uneia sau mai multor activităţi;
- descrierea sediului principal şi, dacă este cazul,
a sediilor secundare, precum şi a dotărilor
acestuia/acestora.
2. (1) In cazul practicării claselor de asigurări
generale nr. 14 „Asigurări de credite" şi nr. 15 „Asigurări de
garanţii", studiul de fezabilitate prevăzut la pct. 1 va cuprinde pentru
aceste clase şi informaţii privind elementele rezervei
de egalizare calculate în conformitate cu prevederile normelor specifice emise
în aplicarea legii.
(2) In cazul practicării claselor de asigurări
generale nr. 17 „Asigurări de protecţie juridică", acoperirea
cheltuielilor cu asistenţă juridică trebuie să facă obiectul unui contract
separat de cel încheiat pentru alte clase de asigurare sau se tratează într-un
capitol separat al unei poliţe unice, în care se precizează natura acoperirii
cheltuielilor de asistenţă juridică, conform prevederilor legale în vigoare.
(3) In cazul solicitării practicării clasei de
asigurări generale nr. 18 „Asigurări de asistenţă a persoanelor aflate în
dificultate în cursul deplasărilor sau absenţelor de la domiciliu sau de la
locul de reşedinţă permanentă", studiul de fezabilitate prevăzut la pct. 1
va cuprinde şi următoarele informaţii:
- descrierea dotării cu echipamentul tehnic adecvat;
- reţeaua de asistenţă ce urmează a fi folosită
pentru îndeplinirea obligaţiilor aferente acestei clase de asigurări.
3. Programul de reasigurare
trebuie să cuprindă cel puţin următoarele elemente:
a) criteriile de selectare a unui reasigurator;
b) schema programului de reasigurare al întregului
portofoliu;
c) limitele reasigurării automate, pe clase şi
riscuri acoperite, termenele şi condiţiile contractuale;
d) criterii cu privire la reasigurările facultative,
pe risc şi pe eveniment, bazate pe analiza riscului şi a costurilor
reasigurării;
e) capacitatea de subscriere conferită, pe contract
şi pe întregul program de reasigurare;
f) evaluarea actuarială a riscului şi a faptului că
acesta a fost transferat aşa cum s-a avut în vedere;
g) sistemul de raportare şi principiile controlului
intern în ceea ce priveşte programul de reasigurare;
h) sistemul care să verifice că s-au raportat daunele
care sunt în sarcina reasiguratorului şi că sumele datorate de către aceştia se
încasează prompt şi corect.
In cazul în care asigurătorul consideră că va deţine
capacitate de subscriere, va prezenta o notă de fundamentare prin care să
justifice că nu este necesar un program de reasigurare.
4. Prezentarea principalelor canale de distribuţie a
produselor de asigurare care se intenţionează să fie utilizate.
5. Prezentarea structurii organizatorice a
asigurătorului, cu precizarea răspunderilor şi a limitelor de competenţă pentru
persoanele cu funcţii de conducere specifice domeniului asigurărilor în cadrul
societăţii, precum şi a regulamentului de organizare şi funcţionare, a
procedurilor interne de control, a procedurilor interne antifraudă şi de prevenire
şi combatere a spălării banilor şi finanţării actelor de terorism, prezentarea
sistemului intern de management al riscului, a procedurilor de rezolvare a
sesizărilor şi reclamaţiilor, a procedurilor de rezolvare a daunelor, precum şi
orice alte informaţii pe care acţionarii le consideră necesare în susţinerea
viabilităţii studiului de fezabilitate prezentat.
6. Politica de investiţii, cu menţionarea
principalelor domenii de investire, urmărindu-se stabilirea concordanţelor
dintre tipurile de obligaţii asumate şi activele care le acoperă, dispersia
activelor şi a marjei de solvabilitate, pe o perioadă de 3 ani pentru asigurări
generale şi de 5 ani pentru asigurări de viaţă.
7. Prezentarea reţelei de tehnologie a informaţiei şi
a softului, care trebuie să fie corespunzătoare riscurilor şi claselor de
asigurări pentru care se solicită autorizarea şi să permită întocmirea şi
transmiterea rapoartelor solicitate de Comisia de Supraveghere a Asigurărilor.
...............................................................................................
(numele, prenumele şi semnătura reprezentantului
asigurătorului)
ANEXA Nr. 3 la norme
DOCUMENTELE
care trebuie transmise de fondatori
A. Persoanele fizice:
1. copia actului de
identitate, a cărei conformitate cu originalul va fi certificată de posesorul
actului de identitate prin semnătură olografă;
2. în cazul în care din actul de identitate nu se pot
identifica adresa de domiciliu şi, dacă este cazul, cea de reşedinţă, precum şi
cetăţenia, acestea vor fi specificate separat;
3. lista cu participările la capitalul social la alte
societăţi comerciale, însoţită de documentaţia oficială;
4. cazierul judiciar valabil sau, în cazul cetăţenilor
străini, un document echivalent, emis de o autoritate administrativă sau judiciară competentă a statului în care persoana
străină îşi are domiciliul. In cazul în care cetăţeanul străin a domiciliat în
mai multe state membre, este necesară prezentarea acestui document din toate
statele membre în care a domiciliat în ultimii 5 ani pentru o perioadă mai mare
de 6 luni. Aceeaşi cerinţă se aplică şi în cazul cetăţenilor străini care au
domiciliat în ultimii 5 ani în mai multe state terţe pe o perioadă mai mare de
6 luni. In cazul în care statul în care cetăţeanul străin îşi are domiciliul nu
emite astfel de documente, acesta va fi înlocuit cu o declaraţie sub jurământ
sau pe propria răspundere, autentificată notarial, însoţită de traducerea
legalizată în limba română, întocmită la ambasada sau la consulatul României
din statul pe teritoriul căruia a fost emisă;
5. declaraţie de venit global, întocmită în
conformitate cu legislaţia din ţara de origine, vizată de autoritatea fiscală
sau, după caz, certificată conform legislaţiei din ţara respectivă; în cazul în
care legislaţia din ţara de origine nu prevede o astfel de declaraţie, se va da
o declaraţie autentificată notarial, tradusă şi legalizată în limba română,
care să ateste acest fapt;
6. cazierul fiscal valabil şi declaraţia din care să
rezulte natura şi cuantumul datoriilor existente la data depunerii
documentaţiei faţă de autorităţi publice centrale şi/sau locale din ţară şi din
străinătate;
7. documentele doveditoare privind provenienţa
fondurilor de participare la capitalul social al asigurătorului;
8. declaraţie autentificată, conform anexei nr. 4 la
norme;
9. declaraţie autentificată care să ateste că sunt
îndeplinite prevederile art. 4 lit. a) şi d) şi ale art. 5 lit. d) şi e);
10. declaraţie autentificată care să ateste că sunt
îndeplinite prevederile art. 4 lit. e), g) şi h), însoţită de documente
oficiale în susţinerea acesteia.
B. Persoanele juridice:
1. documente oficiale din care să reiasă denumirea,
numărul de înregistrare în registrul comerţului, codul unic de înregistrare,
iar în cazul persoanelor juridice străine, dovada emisă de autoritatea
competentă, nu mai veche de 3 luni, că persoana juridică este legal constituită
şi că îndeplineşte prevederile art. 4 lit. c);
2. lista şi cotele de participare la capitalul social
ale acţionarilor direcţi şi indirecţi ai asigurătorului şi drepturile de vot,
însoţite de documente oficiale;
3. cazierul fiscal valabil;
4. situaţiile financiare aferente ultimelor 3
exerciţii financiare, conform legislaţiei în vigoare din România sau din statul de origine;
5. denumirea, numărul din registrul comerţului, codul
unic de înregistrare, după caz, a persoanelor juridice la care este acţionar
semnificativ, este în consiliul de administraţie sau are răspundere nelimitată
pentru obligaţiile acestora, împreună cu documentele doveditoare;
6. documentele doveditoare privind provenienţa
fondurilor de participare la capitalul social al asigurătorului;
7. extras din hotărârea adunării generale a
acţionarilor sau, după caz, a consiliului de administraţie privind participarea
la constituirea asigurătorului şi cota de participaţie la capitalul
asigurătorului;
8. declaraţie autentificată a reprezentantului legal
al acesteia, din care să rezulte că sunt îndeplinite prevederile art. 4 lit.
a), precum şi ale art. 5 lit. c), d) şi e);
9. declaraţie autentificată, dată de reprezentantul
legal al acesteia, din care să rezulte că sunt îndeplinite prevederile art. 4
lit. e) şi f), însoţită de documente oficiale în susţinerea acesteia.
.................................................................................................
(data, semnătura reprezentantului şi ştampila
societăţii, după caz)
ANEXA Nr. 4 la norme
DECLARAŢIE*)
Subsemnatul, (numele şi prenumele)...........................................................................................................................................................................,
în calitate de fondator la (denumirea
asigurătorului).........................................................................................................................................., declar pe propria răspundere următoarele:
1. Deţin participatii (acţiuni, părţi sociale) la
următoarele societăţi comerciale**):
........................................................................................................................................................................ .........................................................
........................................................................................................................................................................ .........................................................
2. Valoarea dividendelor încasate în ultimii 5 ani de
la societăţile comerciale la care deţin participatii este următoarea***):
........................................................................................................................................................................ .........................................................
........................................................................................................................................................................ .........................................................
3. Veniturile obţinute din activitatea de bază şi din
alte activităţi cu scop lucrativ pe care le-am desfăşurat în ultimii 5 ani sunt
următoarele****):
........................................................................................................................................................................ .........................................................
........................................................................................................................................................................ .........................................................
4. Deţin în străinătate depozite în valută în sumă de:
........................................................................................................................................................................ .........................................................
........................................................................................................................................................................ .........................................................
5. Deţin depozite la instituţii de credit,
participatii la fonduri de investiţii sau la alte organisme de plasament
colectiv în valori mobiliare din România, în sumă de:
- în lei
........................................................................................................................................................................ ..............................................
- în valută
.................................................................................................................................................................................................................
6. Alte creanţe, având fiecare o valoare egală sau
mai mare decât echivalentul în lei a 5.000 euro, pe care le deţin (inclusiv
obligaţiuni, titluri de stat etc.) în România sau în străinătate:
........................................................................................................................................................................ .........................................................
........................................................................................................................................................................ .........................................................
Data
......................................................
Semnătura
..............................................
NOTĂ:
Comisia de Supraveghere a Asigurărilor va păstra
confidenţialitatea informaţiilor cuprinse în această declaraţie, cu excepţia
cazurilor prevăzute de lege.
*) Această declaraţie va fi completată personal de
către fiecare dintre acţionarii semnificativi, persoane fizice, ai
asigurătorului. Declaraţia se întocmeşte potrivit acestui model, în formă
tehnoredactată; este obligatoriu a se furniza toate informaţiile solicitate.
**) Se vor indica cel puţin: denumirea şi sediul social
ale societăţii comerciale, obiectul de activitate al acesteia, suma şi
procentul participaţiei deţinute.
***) Se va indica valoarea dividendelor încasate anual
de la fiecare societate comercială precizată la pct.
1. ****) Se vor preciza calitatea/profesia (salariat, avocat, medic, notar
etc.) şi veniturile salariale/nete anuale obţinute din fiecare dintre
activităţile desfăşurate.
ANEXA Nr. 5 la norme
DECLARAŢIE*)
Subsemnatul, (numele şi
prenumele)....................................................................................................................................................., propus pentru
funcţia de (având funcţia de)**)................................................................ la (denumirea
asigurătorului)..................................................................................,
declar că în perioada mandatului/contractului de muncă***) voi
exercita exclusiv această funcţie şi voi avea domiciliul/reşedinţa în...........................................................
..........................................................................................................................................
Data.....................................
Semnătura............................
ANEXA Nr. 6 la norme
CERERE
pentru acordarea autorizaţiei de funcţionare în
vederea desfăşurării activităţii de asigurări................................****)
Subsemnatul,
.............................................................................................................................................................,
în calitate de reprezentant legal
al........................................................................................................................................................................ ...................................................................
înregistrată la O.R.C. sub numărul ...........................,
având cod unic de înregistrare ......................., depun, conform tabelului anexat,
documentaţia necesară prevăzută la art. 12 pentru obţinerea autorizaţiei de
funcţionare în vederea desfăşurării activităţii de asigurări.
Clasele de asigurări pentru care solicit autorizaţie,
conform clasificării din anexa nr. 1 la Legea nr. 32/2000 privind activitatea
de asigurare şi supravegherea asigurărilor, cu modificările şi completările
ulterioare, sunt următoarele*****):
........................................................................................................................................................................ .........................................................
........................................................................................................................................................................ .........................................................
........................................................................................................................................................................ .........................................................
Pentru clasele solicitate în plus faţă de prevederile
art. 13 alin. (6) din Legea nr. 32/2000, cu modificările şi completările
ulterioare, s-a plătit taxa prevăzută la art. 13 alin. (7) din aceeaşi lege,
conform documentului de plată anexat la prezenta cerere.
Subsemnatul,
.............................................................................................................................................................,
în calitate de reprezentant legal
al................................................................................................,
cunoscând prevederile art. 292 din Codul penal privind
falsul în declaraţii, declar pe propria răspundere că toate informaţiile şi
documentele sunt complete şi conforme cu realitatea şi că nu există alte fapte
relevante care trebuie aduse la cunoştinţă Comisiei de Supraveghere a
Asigurărilor.
Numele şi prenumele
..............................................
(cu majuscule)
Semnătura
..............................................
Ştampila societăţii
Data ........................................
*) Se va completa de către persoanele prevăzute la art.
6 alin. (1) lit. B. şi în anexa nr. 7 la norme.
**) Sintagma din paranteză se va completa de către
persoanele prevăzute la art. 6 alin. (1) lit. B şi în anexa nr. 7 la norme,
care la data intrării în vigoare a prezentelor norme ocupă aceste funcţii.
***) Se va completa după caz.
****) Se va trece: „generale" sau „de viaţă".
*****) Se vor specifica clasele
sau numai riscurile dintr-o clasă.
ANEXA Nr. 7 la norme
CONDIŢIILE
pentru ocuparea unor funcţii în cadrul unui
asigurător
I. Funcţii de execuţie
A. Actuarul trebuie să se conformeze prevederilor
art. 122 alin. (2)
din Legea nr. 32/2000 privind activitatea de asigurare
şi supravegherea asigurărilor, cu modificările şi completările ulterioare.
II. Funcţii de conducere
B. Conducătorul activităţii de asigurări de viaţă sau
al activităţii de asigurări generale trebuie:
a) să îndeplinească prevederile art. 6 alin. (1) lit.
A. a)-c) din norme;
b) să aibă o experienţă de minimum 4 ani în domeniul
asigurărilor, din care minimum 2 ani în funcţii de conducere;
c) să nu deţină această calitate la altă persoană
juridică, română sau străină, pe toată perioada de angajare la acest
asigurător.
C. (1) Persoanele desemnate în funcţiile de conducere
specifice domeniului asigurărilor trebuie să aibă o experienţă de minimum 3 ani
în domeniul asigurărilor şi să nu deţină această calitate la altă persoană
juridică, română sau străină, pe toată perioada de angajare la acest
asigurător.
(2) Persoanele desemnate în funcţii de conducere
specifice domeniului asigurărilor sunt:
a) conducătorul activităţii de subscriere de contracte
de asigurare;
b) conducătorul
compartimentului de reasigurare;
c) conducătorul compartimentului managementul
riscului.
D. (1) Persoanele desemnate pentru conducerea
compartimentelor daune, juridic, economico-financiar, tehnologia informaţiei
trebuie să aibă o experienţă de minimum 3 ani în
domeniul specific de activitate.
(2) Medicul trebuie să aibă o vechime de minimum 3 ani
în domeniul său de activitate.
E. (1) Funcţiile de conducere menţionate la lit. B şi
C pot fi ocupate numai de persoane care au primit aprobarea prealabilă a
Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor.
(2) Persoanele menţionate la lit. D paragraful (1) se
numesc în funcţiile de conducere respective potrivit procedurilor şi
atribuţiilor stabilite prin actul constitutiv al asigurătorului în cauză.