ORDIN Nr. 16
din 31 iulie 2009
pentru punerea în aplicare a
Normelor privind autorizarea asiguratorilor
ACT EMIS DE:
COMISIA DE SUPRAVEGHERE A ASIGURARILOR
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 569 din 14 august 2009
In temeiul prevederilor art. 4 alin. (26) şi (27), ale
art. 5 lit. b), b1)şi d) şi art. 12 şi 121, precum şi ale
art. 8 alin. (1) din Legea nr. 32/2000 privind activitatea de asigurare şi
supravegherea asigurărilor, cu modificările şi completările ulterioare,
potrivit Hotărârii Consiliului Comisiei de Supraveghere
a Asigurărilor din data de 28 iulie 2009, prin care s-au adoptat Normele
privind autorizarea asigurătorilor,
preşedintele Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor
emite următorul ordin:
Art. 1. - (1) Se pun în aplicare Normele privind
autorizarea asigurătorilor, prevăzute în anexa care face parte integrantă din
prezentul ordin.
(2) Normele intră în vigoare la data publicării lor în
Monitorul Oficial al României, Partea I.
Art. 2. - La data intrării în vigoare a prezentului
ordin se abrogă Ordinul preşedintelui Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor
nr. 6/2007 pentru punerea în aplicare a Normelor privind autorizarea
asigurătorilor, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 432
din 28 iunie 2007.
Art. 3. - Asigurătorii, precum şi direcţiile de
specialitate din cadrul Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor vor asigura
ducerea la îndeplinire a prevederilor prezentului ordin.
Preşedintele Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor,
Angela Toncescu
ANEXĂ
NORME
privind autorizarea asigurătorilor
CAPITOLUL I
Domeniul de aplicare
Art. 1. - Prezentele norme stabilesc, în temeiul
prevederilor art. 5 lit. b), b1) şi d) şi ale art. 12 şi 121 din
Legea nr. 32/2000 privind activitatea de asigurare şi supravegherea
asigurărilor, cu modificările şi completările ulterioare, condiţiile şi
documentele în baza cărora Comisia de Supraveghere a Asigurărilor acordă
asigurătorilor autorizaţia de desfăşurare a activităţii de asigurare şi
condiţiile pe care trebuie să le îndeplinească fondatorii şi persoanele
semnificative ale asigurătorilor.
Art. 2. - (1) Procesul de autorizare a asigurătorilor
de către Comisia de Supraveghere a Asigurărilor cuprinde două etape:
a) avizarea prealabilă în vederea înregistrării ca
asigurător la oficiul registrului comerţului;
b) autorizarea funcţionării ca asigurător, în
conformitate cu art. 12 alin. (3) din Legea nr. 32/2000, cu modificările şi
completările ulterioare.
(2) Avizarea prealabilă în vederea înregistrării ca
asigurător la oficiul registrului comerţului nu garantează obţinerea
autorizaţiei de funcţionare.
CAPITOLUL II
Condiţiile de avizare prealabilă în vederea
înregistrării ca asigurător la oficiul registrului comerţului
Art. 3. - (1) Denumirea unui asigurător trebuie să
conţină sintagmele „asigurări", „asigurări-reasigurări", după caz,
sau derivate ale acestora, în limba română ori într-o limbă de largă
circulaţie.
(2) Obiectul de activitate al asigurătorilor trebuie să
fie unic, conform prevederilor art. 12 alin. (4) lit. f) din Legea nr. 32/2000,
cu modificările şi completările ulterioare, respectiv asigurătorul să exercite
exclusiv activitate de asigurare definită conform prevederilor art. 2 pct. 1
din Legea nr. 32/2000, cu modificările şi completările ulterioare, mai puţin
activitatea de intermediere.
(3) Din studiul de fezabilitate trebuie să rezulte că
resursele financiare ale asigurătorului sunt suficiente pentru desfăşurarea
activităţii de asigurare.
(4) Capitalul social vărsat, reprezentând o sumă cel
puţin egală cu fondul de siguranţă, trebuie să fie depus în contul unei bănci
autorizate din România, în conformitate cu prevederile art. 12 alin. (4) lit.
d) şi ale art. 16 alin. (4) din Legea nr. 32/2000, cu modificările şi
completările ulterioare.
(5) Actul constitutiv al asigurătorului trebuie să
cuprindă numele persoanelor menţionate la art. 6 alin. (1) lit. A. Conducerea
executivă a asigurătorului trebuie să fie asigurată de minimum două persoane
sau, după caz, de minimum 3 persoane cu atribuţii decizionale, răspunzătoare
pentru societate, ale căror semnături sunt opozabile terţilor, în condiţiile
Legii nr. 31/1990 privind societăţile comerciale, republicată, cu modificările
şi completările ulterioare.
(6) Plata taxei de autorizare trebuie să se facă în
conformitate cu prevederile art. 13 alin. (1) din Legea nr. 32/2000, cu
modificările şi completările ulterioare, şi ale normelor şi deciziilor emise în
aplicarea acesteia.
(7) Sediul social, conducerea executivă şi serviciile
administrative trebuie să fie pe teritoriul României.
Art. 4. - Pentru a putea obţine calitatea de acţionar
direct şi indirect al asigurătorului, fondatorii trebuie să îndeplinească
următoarele condiţii:
a) să nu fie acţionari, asociaţi sau persoane
semnificative ale unui broker de asigurare şi/sau reasigurare, nici ale unui
agent de asigurare persoană juridică;
b) persoanele juridice să fie legal constituite;
c) persoanele juridice, de tipul instituţiilor de
credit, instituţiilor financiare nebancare sau societăţilor' de servicii şi
investiţii financiare, să fie supravegheate de autoritatea competentă din
România sau din statul de origine, inclusiv în ceea ce priveşte supravegherea
pe bază consolidată;
d) persoanele fizice să nu fi fost condamnate pentru
gestiune frauduloasă, abuz de încredere, fals, uz de fals, înşelăciune în dauna
avutului particular sau public, delapidare, mărturie mincinoasă, dare ori luare
de mită, primire de foloase necuvenite, trafic de influenţă, spălare de bani,
deturnare de fonduri, evaziune fiscală ori alte fapte de natură să conducă la
concluzia că nu sunt create premisele necesare pentru asigurarea unei gestiuni
sănătoase şi prudente a asigurătorului;
e) să nu fi fost declaraţi faliţi sau să nu fi făcut
parte din conducerea unei societăţi comerciale care, după încetarea activităţii
sub orice formă, nu si-a respectat obligaţiile fată de terţi;
f) persoanele juridice să dispună de o situaţie
financiară care să le permită onorarea obligaţiilor lor patrimoniale şi care să
asigure premisele pentru susţinerea activităţii asigurătorului din surse
proprii, în cazul în care situaţia financiară a acestuia se deteriorează;
g) sumele destinate participării la capitalul social
al asigurătorului nu trebuie să provină din împrumuturi, indiferent cu ce
titlu, de la alte persoane fizice, persoane fizice autorizate, persoane
juridice sau entităţi fără personalitate juridică, asociaţii, fundaţii, uniuni
sau ligi sindicale, cu excepţia sumelor puse la dispoziţia unei filiale de
către societatea-mamă, din sursele proprii ale acesteia;
h) persoanele fizice trebuie să dispună de venituri
care au caracter de continuitate şi care, prin nivelul lor, să justifice în mod
corespunzător participaţia la capitalul social al asigurătorului;
i) persoanele juridice, altele decât cele menţionate la
lit. c), să funcţioneze de minimum 3 ani; în cazul entităţilor care au
fuzionat, una dintre entităţi să aibă această perioadă de funcţionare sau, în
cazul divizării, entitatea care s-a divizat să îndeplinească această condiţie.
Art. 5. - Nu pot fi fondatori ai asigurătorului:
a) entităţile juridice fără scop lucrativ sau fără scop
patrimonial, precum şi cele de tip asociativ sau participativ care nu depun
situaţiile financiare conform legislaţiei în vigoare din România sau din statul
de origine;
b) persoanele juridice sau alte entităţi înregistrate
în state cu care România nu întreţine relaţii diplomatice sau în jurisdicţii
care nu instituie obligativitatea organizării şi a evidenţei contabilităţii
şi/sau a publicării situaţiilor financiare, evidenţei registrelor comerciale
şi/sau care permit păstrarea anonimatului în ceea ce priveşte identitatea
acţionarilor/asociaţilor şi a administratorilor;
c) persoanele care justifică sursa fondurilor prin
împrumuturi sau venituri obţinute din activităţi desfăşurate în statele sau
jurisdicţiile prevăzute la lit. b);
d) persoanele sau grupurile de persoane care
acţionează împreună, controlează unul sau mai mulţi asigurători şi care vor
exercita control asupra asigurătorului persoană juridică română ce urmează a se
constitui; grupul de persoane care acţionează împreună reprezintă persoanele
care se află sub controlul unei persoane fizice sau juridice în situaţiile în
care între acestea există o relaţie de natura celei dintre o societate-mamă şi
o filială a acesteia, astfel cum este aceasta prevăzută la art. 2 lit. B pct.
28 din Legea nr. 32/2000, cu modificările şi completările ulterioare, sau o
relaţie similară, de genul relaţiilor existente între soţi, rude şi afini până
la gradul al patrulea inclusiv, persoanele şi societăţile aflate sub controlul
acestora, o societate, administratorii şi persoanele fizice sau juridice care
exercită controlul asupra acesteia, societăţi aflate sub controlul aceleiaşi
ori aceloraşi persoane fizice sau juridice;
e) persoanele respective sau persoanele din grupul
care acţionează împreună care în ultimii 10 ani au constituit obiectul unor
anchete sau proceduri administrative ori judiciare încheiate cu sancţiuni sau
interdicţii.
Art. 6. - (1) Persoanele nominalizate la art. 2 pct. 11
şi 111 din Legea nr. 32/2000, cu modificările şi completările
ulterioare, trebuie să respecte următoarele condiţii:
A. membrii consiliului de administraţie sau ai
consiliului de supraveghere:
a) să dea o declaraţie atestată potrivit legii sau
autentificată de un notar public, în conformitate cu prevederile art. 4 lit.
a), d) şi e);
b) să dispună de bună reputaţie, onestitate, probitate
morală şi experienţă profesională adecvate naturii, întinderii şi
complexităţii' activităţii asigurătorului şi responsabilităţilor încredinţate;
c) să aibă studii superioare;
d) declaraţie atestată potrivit legii sau
autentificată de un notar public care să ateste faptul că nu au interdicţie să
lucreze în instituţii financiare;
B. conducerea executivă:
a) să îndeplinească prevederile lit. A;
b) să aibă o experienţă de cel puţin 5 ani în domeniul
asigurărilor sau de 7 ani în domeniul financiar-bancar, din care cel puţin 3
ani, respectiv 5 ani, într-o funcţie de conducere în aceste domenii;
c) să nu aibă această calitate la altă persoană
juridică, română sau străină, pe toată perioada deţinerii acestei funcţii la
asigurător;
d) cel puţin unul dintre directori, respectiv dintre
membrii directoratului, trebuie să cunoască limba română.
(2) Responsabilităţile menţionate la lit. Aşi B pot fi
îndeplinite numai de către persoane fizice.
(3) Persoanele menţionate la alin. (1) trebuie să fie
numite respectându-se prevederile Legii nr. 31/1990, republicată, cu
modificările şi completările ulterioare.
Art. 7. - (1) Comisia de Supraveghere a Asigurărilor
evaluează, pentru fiecare persoană nominalizată la art. 2 pct. 11 şi 111
din Legea nr. 32/2000, cu modificările şi completările ulterioare, dacă sunt
îndeplinite cerinţele prevăzute la art. 6, luând în considerare informaţiile
legate de activitatea, experienţa şi reputaţia persoanei în cauză, precum şi
orice alte circumstanţe relevante.
(2) In sensul prevederilor alin. (1) vor fi avute în
vedere, pentru ultimii 10 ani, în măsura în care prezintă relevanţă, situaţii
cum ar fi:
a) persoana a fost sancţionată sau i s-a refuzat sau
retras o autorizaţie sau aprobare, de către o autoritate competentă de
reglementare şi supraveghere, din România sau străinătate, ori s-a aflat în
altă situaţie care prin aspectele relevante ar putea avea efecte negative
asupra imaginii asigurătorului la care persoana în cauză este nominalizată să
exercite responsabilităţi de administrare şi/sau de conducere;
b) persoana a fost sancţionată deoarece a exercitat,
fără aprobarea autorităţii menţionate la lit. a), o funcţie pentru care,
potrivit dispoziţiilor legale aplicabile, era prevăzută obligativitatea
obţinerii unei astfel de aprobări;
c) în exercitarea unei funcţii de administrare şi/sau
de conducere a unui asigurător ori intermediar în asigurări şi/sau în
reasigurări, persoană juridică română, sau a unei sucursale a unui asigurător
ori intermediar în asigurări şi/sau în reasigurări străin, persoana nu şi-a
asumat responsabilităţile decurgând din această calitate ori a participat la
adoptarea şi/sau aplicarea unor decizii privind activitatea acestuia, prin care
s-a urmărit satisfacerea unor interese individuale ori de grup;
d) în exercitarea unei funcţii de administrare şi/sau
de conducere a unui asigurător ori intermediar în asigurări şi/sau în
reasigurări persoană juridică română, sau a unei sucursale a unui asigurător
ori intermediar în asigurări şi/sau reasigurări român/străin, persoana se află
ori s-a aflat în conflict cu acesta;
e) în perioada în care persoana a exercitat funcţia de
administrare şi/sau de conducere la un intermediar în asigurări şi/sau în
reasigurări, s-au încălcat în mod repetat contractele de asigurare sau
reasigurare prin nedepunerea la un asigurător sau un reasigurator a sumelor
încasate cu titlu de prime de asigurare sau de reasigurare;
f) în perioada în care persoana a exercitat o funcţie
de administrare şi/sau de conducere la un asigurător, ca urmare a activităţii
desfăşurate, s-a înregistrat o evoluţie necorespunzătoare a situaţiei
financiare a asigurătorului sau acesta a făcut obiectul unor proceduri de
redresare financiară pe bază de plan sau prin administrare specială ori al
altor măsuri similare instituite de autoritatea competentă;
g) entităţile la care persoana respectivă exercită sau
a exercitat responsabilităţi de administrare şi/sau de conducere ori la care
este sau a fost acţionar semnificativ ori asociat au fost supuse vreunei
sancţiuni dispuse de o autoritate din România sau din străinătate, însărcinată
cu supravegherea în domeniul asigurărilor ori financiar-bancar sau aceasta Ie-a
refuzat ori le-a retras o autorizaţie;
h) persoana a făcut sau face obiectul unor proceduri
penale ori administrative.
(3) La evaluarea persoanelor propuse pentru conducerea
executivă şi a administratorilor unui asigurător se va avea în vedere şi dacă
studiul de fezabilitate prezentat şi însuşit de acestea are la bază o abordare
realistă şi denotă profesionalism, rezultate din modul de prezentare a pieţei
de asigurări şi încorporarea principiilor de organizare şi funcţionare pe baze
prudenţiale şi de evaluare a riscurilor ale unui asigurător.
CAPITOLUL III
Documentaţia necesară pentru acordarea avizului
prealabil în vederea înregistrării ca asigurător la oficiul registrului
comerţului
Art. 8. - In vederea obţinerii avizului prealabil
necesar înregistrării ca asigurător la oficiul registrului comerţului,
solicitanţii vor depune la registratura Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor
următoarele documente:
1. cerere standard, în forma prevăzută în anexa nr. 1;
2. proiectul actului constitutiv;
3. copiile documentelor care atestă vărsarea
integrală, în numerar, de către fiecare fondator a aportului la capitalul
social, conform prevederilor legale în vigoare, certificate pentru conformitate
cu originalul de către persoanele care semnează cererea standard;
4. extrasul de cont privind vărsarea integrală a
capitalului social, din data depunerii documentaţiei; sumele reprezentând aport
la capitalul social şi depuse în valută se calculează la cursul comunicat de
Banca Naţională a României din data plăţii;
5. în vederea îndeplinirii condiţiilor prevăzute la
art. 4, fondatorii, persoane juridice şi fizice, trebuie să depună documentele
prevăzute în anexa nr. 3;
6. persoanele prevăzute la art. 6 alin. (1) lit. Aşi B
trebuie să prezinte:
a) curriculum vitae, cu semnătură olografă, care să
conţină cel puţin următoarele informaţii: numele şi prenumele, data şi locul
naşterii, adresa de domiciliu şi, dacă este cazul, de reşedinţă,
cetăţenia/cetăţeniile, pregătirea profesională (studii/cursuri de pregătire şi
perfecţionare, şcolile sau facultatea/facultăţile absolvite, diplomele
obţinute), apartenenţa la organizaţii profesionale, descrierea întregii cariere
profesionale (numele complet al angajatorilor, durata contractului cu fiecare
dintre aceştia, departamentele în care au fost încadrate, precum şi descrierea
responsabilităţilor şi activităţii desfăşurate);
b) declaraţie atestată potrivit legii sau
autentificată de un notar public, în conformitate cu prevederile art. 7 alin.
(2) lit. a)-h);
c) documentele prevăzute la lit. A pct. 1-4 si 6 din
anexa nr. 3;
d) declaraţie atestată potrivit legii sau
autentificată de un notar public, în conformitate cu prevederile art. 6 alin.
(1) lit. B.c), numai pentru conducerea executivă, conform anexei nr. 5;
e) documente oficiale (contract de muncă/de management,
decizii/carte de muncă/etc.) din care să reiasă experienţa profesională a
persoanelor propuse pentru funcţiile de conducere executivă menţionate la art.
6 alin. (1) lit. B;
f) copia legalizată a diplomei de studii superioare a
persoanelor propuse pentru funcţiile menţionate la art. 6 alin (1) lit. A şi B
şi, respectiv, la lit. A, B, şi D din anexa nr. 7;
g) extras din studiul de fezabilitate, din care să
rezulte că resursele financiare ale entităţii sunt suficiente pentru
desfăşurarea activităţii, în primii 3 ani pentru asigurări generale sau 5 ani
pentru asigurările de viaţă, fără a se impune majorarea capitalului social în
această perioadă;
7. copia documentului care atestă viramentul taxei de
autorizare în contul Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor, potrivit
prevederilor art. 13 alin. (1) din Legea nr. 32/2000, cu modificările şi
completările ulterioare.
Art. 9. - (1) Orice modificare a documentelor sau a
condiţiilor în baza cărora s-a acordat avizul prealabil în vederea
înregistrării ca asigurător la oficiul registrului comerţului conduce la o nouă
analiză din partea Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor, anterior depunerii
documentaţiei în vederea înregistrării la oficiul registrului comerţului.
(2) Cererea pentru obţinerea autorizaţiei de
funcţionare se va putea depune numai după avizarea modificărilor de către
Comisia de Supraveghere a Asigurărilor.
Art. 10. - In conformitate cu prevederile art. 5 lit.
j) şi ale art. 8 alin. (2) lit. j) din Legea nr. 32/2000, cu modificările şi
completările ulterioare, Comisia de Supraveghere a Asigurărilor poate solicita,
în vederea fundamentării deciziei privind avizul prealabil necesar înregistrării
ca asigurător, prezentarea de documente, situaţii, informaţii şi audieri atât
de la fondatori şi persoane semnificative, cât şi de la oricare altă persoană
fizică sau juridică ce are legătură, directă ori indirectă, cu activitatea
acestora, precum şi de la alte instituţii sau autorităţi din ţară ori din
străinătate.
Art. 11. - Comisia de Supraveghere a Asigurărilor va
decide, într-o perioadă de 60 de zile de la prezentarea documentaţiei complete,
asupra acordării avizului prealabil în vederea înregistrării ca asigurător la
oficiul registrului comerţului.
Art. 12. - Obţinerea avizului prealabil în vederea
înregistrării ca asigurător la oficiul registrului comerţului în baza unor
documente sau informaţii neconforme cu realitatea dă dreptul Comisiei de
Supraveghere a Asigurărilor de a retrage avizul prealabil.
CAPITOLUL IV
Documentaţia necesară pentru obţinerea autorizaţiei
de funcţionare a asigurătorului
Art. 13. - Pentru obţinerea autorizaţiei de funcţionare
pe baza căreia asigurătorul va putea desfăşura activitate de asigurare, acesta
va depune la registratura Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor următoarele
documente:
a) cererea de autorizare conform anexei nr. 6;
b) copiile documentelor care atestă înregistrarea
societăţii ca persoană juridică, respectiv: actul constitutiv autentificat,
hotărârea judecătorească de înfiinţare, certificatul de înregistrare emis de
oficiul registrului comerţului şi certificatul constatator cuprinzând toate
datele de identificare ale societăţii;
c) extrasul de cont care atestă existenţa capitalului
social la data solicitării autorizaţiei de funcţionare, conform prevederilor
legale în vigoare;
d) studiul de fezabilitate, însuşit de persoanele
propuse pentru conducerea executivă şi de administratorii asigurătorului, care
să cuprindă cel puţin informaţiile prevăzute în anexa nr. 2. In vederea
aprobării studiului de fezabilitate, persoanele propuse pentru conducerea
executivă vor susţine în faţa Consiliului Comisiei de Supraveghere a
Asigurărilor un interviu, în care una dintre aceste persoane va prezenta în
limba română activitatea care urmează să fie desfăşurată de asigurător;
e) propriile condiţii de asigurare,'încadrate pe
clasele de asigurare prevăzute în anexa nr. 1 la Legea nr. 32/2000, cu modificările
şi completările ulterioare;
f) copia contractului de reasigurare, certificată
pentru conformitate cu originalul de persoana care depune documentaţia. In
cazul reasigurării de către un asigurător român, este obligatorie prezentarea
reasigurării externe, din care să rezulte că este inclus şi programul
prezentat. Lipsa unui asemenea program trebuie justificată prin prezentarea în
studiul de fezabilitate a calculelor privind capacitatea de subscriere proprie;
g) descrierea dotării sediilor, care trebuie să fie
corespunzătoare desfăşurării în condiţii adecvate a activităţii de asigurare
propuse, conform studiului de fezabilitate;
h) copiile contractului de închiriere sau de comodat
pentru sediul ori sediile secundare/punctele de lucru existente sau care se
înfiinţează, înregistrate la administraţia financiară teritorială, sau, după
caz, copia actului de proprietate asupra sediului social ori a sediilor
secundare/punctelor de lucru existente sau care se înfiinţează;
i) documentaţia privind dotarea cu soft şi reţeaua de
calculatoare;
j) curriculum vitae, în forma şi conţinutul prevăzute
la art. 8 pct. 6 lit. a), al persoanelor propuse pentru funcţiile menţionate la
lit. A, B şi D din anexa nr. 7;
k) declaraţiile autentificate, în conformitate cu
prevederile art. 4 lit. a), d) şi e), ale persoanelor prevăzute la lit. A, B şi
D din anexa nr. 7;
l) declaraţiile autentificate, în conformitate cu
prevederile art. 6 alin. (1) lit. B.c) şi ale anexei nr. 5, ale persoanelor
prevăzute la lit. A, B şi D din anexa nr. 7;
m) documentele oficiale din care să reiasă experienţa
profesională a persoanelor propuse pentru funcţiile menţionate la lit. A, B şi
D din anexa nr. 7;
n) lista şi curriculum vitae ale personalului
calificat, documentaţia privind dotarea cu echipamentul tehnic adecvat şi
contractul cu reţeaua de asistenţă ce urmează a fi folosită pentru îndeplinirea
obligaţiilor aferente în cazul solicitării practicării clasei de asigurări
generale nr. 18 „Asigurări de asistenţă a persoanelor aflate în dificultate în
cursul deplasărilor sau absenţelor de la domiciliu sau de la locul de reşedinţă
permanentă".
Art. 14. - (1) Persoanele prevăzute la art. 6 alin. (1)
trebuie să aibă un contract de administrare, respectiv un contract de mandat în
conformitate cu prevederile Legii nr. 31/1990, republicată, cu modificările şi
completările ulterioare, iar persoanele prevăzute în anexa nr. 7 trebuie să
aibă calitatea de angajat cu contract de muncă pe durată nedeterminată pe
întreaga perioadă de desfăşurare a activităţii în cadrul unui asigurător.
(2) In termen de 60 de zile de la primirea autorizaţiei
de funcţionare, asigurătorul va depune la Comisia de Supraveghere a
Asigurărilor copii integrale ale documentelor menţionate la alin. (1), a căror
conformitate cu originalul va fi certificată de o persoană semnificativă
aprobată de Comisia de Supraveghere a Asigurărilor.
CAPITOLUL V
Alte dispoziţii
Art. 15. - (1) După obţinerea autorizaţiei de
funcţionare, orice modificare a documentelor sau a condiţiilor pe baza cărora
s-a acordat această autorizaţie se va face numai după aprobarea sau, după caz,
avizarea prealabilă de către Comisia de Supraveghere a Asigurărilor.
(2) In termen de 4 luni de la încheierea anului
financiar, asigurătorii au obligaţia să transmită Comisiei de Supraveghere a
Asigurărilor situaţia acţionarilor direcţi şi procentul deţinut de către
aceştia din capitalul social, aşa cum este înscris în Registrul acţionarilor
sau conform reglementărilor companiilor listate la Bursa de Valori.
(3) In cazul acţionarilor semnificativi, se va
transmite lista nominală, iar pentru acţionarii semnificativi persoane
juridice, şi lista acţionariatului semnificativ direct şi/sau indirect al
acestora.
(4) In cazul în care volumul de informaţii solicitat la
alin. (2) şi (3) este foarte mare, acestea se vor furniza pe suport electronic
de tip compact-disc (CD).
Art. 16. - Comisia de Supraveghere a Asigurărilor are
dreptul să anuleze orice autorizaţie obţinută pe baza unor informaţii false sau
eronate şi poate interzice persoanelor răspunzătoare exercitarea oricăror
activităţi reglementate de Legea nr. 32/2000, cu modificările şi completările
ulterioare.
Art. 17. - Asigurătorii virează sumele reprezentând
taxele de autorizare/avizare în contul Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor.
Art. 18. - Toate documentele şi informaţiile prevăzute
în prezentele norme trebuie transmise în limba română, iar documentele emise
într-o limbă străină vor fi depuse în original, autentificate în ţara de
origine, împreună cu traducerea legalizată.
Art. 19. - Acţionarii asigurătorilor autorizaţi până la
data intrării în vigoare a prezentelor norme, care se află în una dintre
situaţiile de incompatibilitate prevăzute la art. 5, au la dispoziţie o
perioadă de 18 luni pentru a vinde participaţiile deţinute în condiţiile
prevăzute de Legea nr. 32/2000, cu modificările şi completările ulterioare, şi
ale normelor emise în aplicarea acesteia.
Art. 20. - (1) Persoanele menţionate la lit. A, B şi D
din anexa nr. 7, care la data intrării în vigoare a prezentelor norme ocupă
aceste funcţii, sunt considerate a îndeplini criteriile respective numai cu
condiţia prezentării de către asigurători la Comisia de Supraveghere a
Asigurărilor a listei persoanelor respective, însoţită de curriculum vitae
semnate ale acestora, de copii ale contractelor de muncă, precum şi de
declaraţia prevăzută în anexa nr. 5, în termen de 30 de zile de la intrarea în
vigoare a prezentelor norme.
(2) Asigurătorii care nu au încadrate persoane în
funcţiile menţionate la lit. A, B şi D din anexa nr. 7 au la dispoziţie 90 de
zile de la intrarea în vigoare a prezentelor norme pentru prezentarea la
Comisia de Supraveghere a Asigurărilor a documentaţiei complete necesare în
vederea aprobării persoanelor respective.
(3) In cazul persoanelor prevăzute la art. 6 alin. (1)
lit. B, care la data intrării în vigoare a prezentelor norme ocupă aceste
funcţii, sunt considerate a îndeplini criteriile respective numai cu condiţia
prezentării de către asigurători la Comisia de Supraveghere a Asigurărilor a
copiilor contractelor de mandat, în termen de 30 de zile de la intrarea în
vigoare a prezentelor norme.
(4) In termen de 10 zile lucrătoare de la data
vacantării unei poziţii deţinute de o persoană semnificativă, asigurătorul în
cauză va comunica în scris Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor numele şi
funcţia persoanei respective.
(5) Indiferent de motivul vacantării, persoana care a
făcut parte din conducerea executivă sau a fost, după caz, actuar, medic,
conducător al activităţii de asigurări de viaţă sau de asigurări generale ori a
deţinut o funcţie de conducere la nivel de direcţii şi asimilate acestora va
depune la asigurător un raport de activitate din care să rezulte gradul de
realizare a contractului de mandat sau, după caz, gradul de realizare a
obiectivelor stabilite pentru activitatea coordonată şi, respectiv, de
îndeplinire a sarcinilor scrise primite la începerea activităţii în cadrul
acelui asigurător.
(6) Pentru nedepunerea raportului de activitate
menţionat la alin. (5), conducerea executivă se sancţionează în condiţiile şi
potrivit prevederilor art. 39 alin. (2) lit. a) din Legea nr. 32/2000, cu
modificările şi completările ulterioare. De asemenea, persoana care nu depune
raportul de activitate la asigurător nu va mai fi aprobată de Comisia de
Supraveghere a Asigurărilor la nicio entitate din domeniul asigurărilor.
(7) In cazul vacantării unei poziţii deţinute de o
persoană semnificativă, inclusiv cele menţionate la lit. A, B şi D din anexa
nr. 7, perioada până la propunerea şi depunerea documentaţiei complete pentru o
nouă persoană nu trebuie să depăşească 90 de zile, cu excepţia membrilor
consiliului de administraţie sau ai consiliului de supraveghere, pentru care
perioada poate fi extinsă cu maximum 60 de zile, cu avizul Consiliului Comisiei
de Supraveghere a Asigurărilor.
(8) In propunerea prevăzută la alin. (7) se va menţiona
şi numărul de înregistrare al documentului prevăzut la alin. (5).
(9) După primirea aprobării ca persoană
semnificativă, inclusiv în cazul celor menţionate la lit. A, B şi D din anexa
nr. 7, cu excepţia membrilor consiliului de administraţie sau ai consiliului de
supraveghere, persoana în cauză va trimite Comisiei de Supraveghere a
Asigurărilor, în termen de 15 zile calendaristice de la preluarea funcţiei, o
declaraţie pe propria răspundere că a luat cunoştinţă de conţinutul raportului
de activitate menţionat la alin. (5). Declaraţia se va ataşa la dosarul de la
Comisia de Supraveghere a Asigurărilor al persoanei în cauză.
(10) O persoană care trebuie să primească în prealabil
aprobarea Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor nu poate exercita atribuţiile
funcţiei pentru care a fost propusă decât de la data primirii aprobării
menţionate mai sus. Prevederea se aplică şi pentru persoanele propuse să facă
parte, după caz, din consiliul de administraţie, consiliul de supraveghere,
conducerea executivă sau directorat.
(11) Nerespectarea prevederilor alin. (10) poate
conduce la sancţionarea, după caz, a societăţii, a persoanelor în drept să facă
propunerea şi a celor care au fost propuse. Comisia de Supraveghere a
Asigurărilor poate decide, având în vedere consecinţele exercitării
atribuţiilor unei funcţii înainte de primirea aprobării legale, inclusiv
revocarea aprobării acordate.
Art. 21. - Persoanele care sunt însărcinate cu
gestionarea unei activităţi în cadrul unui asigurător sunt responsabile pentru
deficienţele constatate de Comisia de Supraveghere a Asigurărilor în
activitatea lor şi pot fi sancţionate în conformitate cu prevederile
legislaţiei în vigoare.
Art. 22. - Incepând cu data de 1 ianuarie 2010 actuarul
se va afla în relaţie de muncă numai cu un singur asigurător.
Art. 23. - (1) Condiţiile şi documentele solicitate
fondatorilor se aplică şi în cazul persoanelor fizice şi juridice care devin
ulterior acţionari semnificativi direcţi şi indirecţi la asigurători.
(2) Condiţiile şi documentele solicitate persoanelor
semnificative se aplică şi în cazul persoanelor fizice propuse care devin
ulterior persoane semnificative la asigurători.
Art. 24. - Anexele nr. 1-7 fac parte integrantă din
prezentele norme.
Art. 25. - Nerespectarea prevederilor prezentelor norme
se sancţionează în condiţiile şi potrivit prevederilor art. 39 din Legea nr.
32/2000, cu modificările şi completările ulterioare.
Art. 26. - Prezentele norme transpun prevederile art.
4-8 din Directiva Parlamentului European şi a Consiliului 2002/83/CE din 5
noiembrie 2002 privind asigurările de viaţă, ale art. 4-7 din prima Directivă a
Consiliului 73/239/CEE din 24 iulie 1973 de coordonare a actelor cu putere de
lege şi actelor administrative privind iniţierea şi exercitarea activităţii de
asigurare generală directă, modificate prin art. 6-9 din Directiva Consiliului
92/49/CEE din 18 iunie 1992 de coordonare a actelor cu putere de lege şi
actelor administrative privind asigurarea generală directă şi de modificare a
directivelor 73/239/CEE şi 88/357/CEE (a treia directivă privind „asigurarea
generală"), şi ale art. 8 şi 54 din Directiva Consiliului 92/49/CEE.
Art. 27. - Prezentele norme intră în vigoare la data publicării
în Monitorul Oficial al României, Partea I.
ANEXA Nr. 1 la norme
CERERE
pentru obţinerea avizului prealabil în vederea
înregistrării ca asigurător
1. Denumirea completă propusă pentru persoana
juridică:
........................................................................................................................................................................ ........................................
........................................................................................................................................................................ ........................................
2. Dacă actuala înregistrare determină schimbarea
numelui solicitantului/asigurătorului, menţionaţi numele anterior:
........................................................................................................................................................................ ........................................
........................................................................................................................................................................ ........................................
........................................................................................................................................................................ ........................................
3. Adresa propusă pentru sediul social:
........................................................................................................................................................................ ........................................
........................................................................................................................................................................ ........................................
........................................................................................................................................................................ ........................................
4. Adresa poştală/de corespondenţă (dacă este
diferită):
........................................................................................................................................................................ ........................................
........................................................................................................................................................................ ........................................
5. Numărul de
telefon........................................................................................................................................................................ ......
6. Numărul de fax........................................................................................................................................................................ ...........
7. Adresa de
e-mail........................................................................................................................................................................ ..........
8. Persoana de
contact........................................................................................................................................................................ ....
9. Reprezentantul
legal........................................................................................................................................................................ .....
10. Categoria de asigurări:
a) asigurări generale;
b) asigurări de viaţă.
11. Opisul documentelor depuse în anexa la cerere
Subsemnatul,................................................,
în calitate de reprezentant legal al..........................................,
cunoscând
prevederile art. 292 din Codul penal privind falsul în
declaraţii, declar pe propria răspundere că toate informaţiile şi documentele
sunt complete şi conforme cu realitatea şi că nu există alte fapte relevante
care trebuie aduse la cunoştinţa Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor.
Numele şi prenumele
.................................................
(cu majuscule)
Semnătura
.................................................
ANEXA Nr. 2 la norme
STUDIU DE FEZABILITATE
1. Studiul de fezabilitate va cuprinde:
- analiza pieţei asigurărilor şi prezentarea
activităţii asigurătorului ce urmează să fie desfăşurată;
- natura angajamentelor sau a riscurilor pe care
asigurătorul îşi propune să le acopere, precum şi regulile de selectare a
acestora;
- organigrama şi/sau regulamentul de organizare şi
funcţionare;
- estimarea marjei de solvabilitate minime, pe o
perioada de 3 ani pentru asigurări generale şi de 5 ani pentru asigurări de
viaţă;
- elementele fondului minim de siguranţă, în
conformitate cu prevederile art. 16 alin. (6) din Legea nr. 32/2000 privind
activitatea de asigurare şi supravegherea asigurărilor, cu modificările şi
completările ulterioare, şi ale normelor emise în aplicarea acesteia, pe o
perioadă de 3 ani pentru asigurări generale şi de 5 ani pentru asigurări de
viaţă;'
- estimarea cheltuielilor generale de administraţie şi
a cheltuielilor cu comisioanele, precum şi sursele de finanţare ale acestora,
pe o perioadă de 3 ani pentru asigurări generale şi de 5 ani pentru asigurări
de viaţă;
- estimarea cheltuielilor aferente membrilor
consiliului de administraţie sau ai consiliului de supraveghere, persoanelor
din conducerea executivă şi persoanelor care ocupă funcţiile de conducere
menţionate în anexa nr. 7 la norme. Estimarea se va defalca pe fiecare
categorie în parte;
- proiectul bugetului de venituri şi cheltuieli, pe o
perioadă de 3 ani pentru asigurări generale şi de 5 ani pentru asigurări de
viaţă, proiectul contului de profit şi pierderi, proiectul contului tehnic al
asigurării generale/de viaţă, proiectul contului netehnic al asigurării
generale/de viaţă, după caz;
- prezentarea calculelor specifice pentru rezervele
tehnice şi elementele de calcul al tarifelor de primă pentru clasele sau
riscurile pentru care se solicită autorizarea;
- estimarea primelor subscrise şi a daunelor ce vor fi
plătite, pe o perioadă de 3 ani pentru asigurări generale şi de 5 ani pentru
asigurări de viaţă;
- resursele financiare pentru acoperirea cheltuielilor,
pe o perioadă de 3 ani pentru asigurări generale şi de 5 ani pentru asigurări
de viaţă;
- principii de fundamentare, în cazul externalizării
uneia sau mai multor activităţi;
- descrierea sediului principal şi, dacă este cazul, a
sediilor secundare, precum şi a dotărilor acestuia/acestora.
2. (1) In cazul practicării claselor de asigurări
generale nr. 14 „Asigurări de credite" şi nr. 15 „Asigurări de
garanţii", studiul de fezabilitate prevăzut la pct. 1 va cuprinde pentru
aceste clase şi informaţii privind elementele rezervei de egalizare calculate
în conformitate cu prevederile normelor specifice emise în aplicarea legii.
(2) In cazul practicării claselor de asigurări generale
nr. 17 „Asigurări de protecţie juridică", acoperirea cheltuielilor cu
asistenţa juridică trebuie să facă obiectul unui contract separat de cel
încheiat pentru alte clase de asigurare sau se tratează într-un capitol separat
al unei poliţe unice, în care se precizează natura acoperirii cheltuielilor de
asistenţă juridică, conform prevederilor legale în vigoare.
(3) In cazul solicitării practicării clasei de
asigurări generale nr. 18 „Asigurări de asistenţă a persoanelor aflate în
dificultate în cursul deplasărilor sau absenţelor de la domiciliu sau de la
locul de reşedinţă permanentă"', studiul de fezabilitate prevăzut la pct.
1 va cuprinde şi următoarele informaţii:
- descrierea dotării cu echipamentul tehnic adecvat;
- reţeaua de asistenţă ce urmează a fi folosită pentru
îndeplinirea obligaţiilor aferente acestei clase de asigurări.
3. Programul de reasigurare trebuie să cuprindă cel
puţin următoarele elemente:
a) criteriile de selectare a unui reasigurator;
b) schema programului de reasigurare al întregului
portofoliu;
c) limitele reasigurării automate, pe clase şi riscuri
acoperite, termenele şi condiţiile contractuale;
d) criterii cu privire la reasigurările facultative, pe
risc şi pe eveniment, bazate pe analiza riscului şi a costurilor reasigurării;
e) capacitatea de subscriere conferită, pe contract şi
pe întregul program de reasigurare;
f) evaluarea actuarială a riscului şi a faptului că
acesta a fost transferat aşa cum s-a avut în vedere;
g) sistemul de raportare şi principiile controlului
intern în ceea ce priveşte programul de reasigurare;
h) sistemul care să verifice că s-au raportat daunele
care sunt în sarcina reasiguratorului şi că sumele datorate de către acesta se
încasează prompt şi corect.
In cazul în care asigurătorul consideră că va deţine
capacitate de subscriere, va prezenta o notă de fundamentare prin care să
justifice că nu este necesar un program de reasigurare.
4. Prezentarea principalelor canale de distribuţie a
produselor de asigurare care se intenţionează să fie utilizate
5. Prezentarea structurii organizatorice a
asigurătorului, cu precizarea răspunderilor şi a limitelor de competenţă pentru
persoanele cu funcţii de conducere specifice domeniului asigurărilor în cadrul
societăţii, precum şi a regulamentului de organizare şi funcţionare, a
procedurilor interne de control, a procedurilor interne antifraudă şi de
prevenire şi combatere a spălării banilor şi finanţării actelor de terorism,
prezentarea sistemului intern de management al riscului, a procedurilor de
rezolvare a sesizărilor şi reclamaţiilor, a procedurilor de rezolvare a
daunelor, precum şi a oricăror altor informaţii pe care acţionarii le consideră
necesare în susţinerea viabilităţii studiului de fezabilitate prezentat
6. Politica de investiţii, cu menţionarea
principalelor domenii de investire, urmărindu-se stabilirea concordanţelor
dintre tipurile de obligaţii asumate şi activele care le acoperă, dispersia
activelor şi a marjei de solvabilitate, pe o perioadă de 3 ani pentru asigurări
generale şi de 5 ani pentru asigurări de viaţă
7. Prezentarea reţelei de tehnologie a informaţiei şi
a softului, care trebuie să fie corespunzătoare riscurilor şi claselor de
asigurări pentru care se solicită autorizarea şi să permită întocmirea şi
transmiterea rapoartelor solicitate de Comisia de Supraveghere a Asigurărilor
...............................................................................................
(numele, prenumele şi semnătura reprezentantului
asigurătorului)
ANEXA Nr. 3 la norme
DOCUMENTELE
care trebuie transmise de fondatori
A. Persoanele fizice:
1. copia actului de identitate, a cărei conformitate
cu originalul va fi certificată de posesorul actului de identitate prin
semnătură olografă;
2. în cazul în care din actul de identitate nu se pot
identifica adresa de domiciliu şi, dacă este cazul, cea de reşedinţă, precum şi
cetăţenia, acestea vor fi specificate separat;
3. declaraţia atestată potrivit legii sau autentificată
de un notar public din care să reiasă participările la capitalul social la alte
societăţi comerciale, însoţită de documentaţia oficială;
4. cazierul judiciar valabil, în original, sau, în
cazul cetăţenilor străini, un document echivalent, emis de o autoritate
administrativă sau judiciară competentă a statului în care persoana străină îşi
are domiciliul. In cazul în care cetăţeanul străin a domiciliat în mai multe state
membre, este necesară prezentarea acestui document din toate statele membre în
care a domiciliat în ultimii 5 ani pentru o perioadă mai mare de 6 luni.
Aceeaşi cerinţă se aplică şi în cazul cetăţenilor străini care au domiciliat în
ultimii 5 ani în mai multe state terţe pe o perioadă mai mare de 6 luni. In
cazul în care cazierul judiciar este emis de o autoritate dintr-un stat membru
sau dintr-un stat terţ, termenul de prezentare a cazierului judiciar nu trebuie
să depăşească 3 luni de la data emiterii acestuia;
5. declaraţie de venituri înregistrată la autoritatea
fiscală, întocmită în conformitate cu legislaţia din ţara de origine, vizată de
autoritatea fiscală sau, după caz, certificată conform legislaţiei din ţara
respectivă; în cazul în care legislaţia din ţara de origine nu prevede o astfel
de declaraţie, se va da o declaraţie autentificată notarial, tradusă şi
legalizată în limba română, care să ateste acest fapt;
6. cazierul fiscal valabil, în original. In cazul în
care cazierul fiscal este emis de o autoritate dintr-un stat membru sau
dintr-un stat terţ, termenul de prezentare a cazierului fiscal nu trebuie să
depăşească 3 luni de la data emiterii acestuia;
7. documentele doveditoare privind provenienţa
fondurilor de participare la capitalul social al asigurătorului;
8. declaraţie autentificată, conform anexei nr. 4 la
norme;
9. declaraţie autentificată care să ateste că sunt
îndeplinite prevederile art. 4 lit. a) şi d) şi ale art. 5 lit. d) şi e) din
norme;
10. declaraţie autentificată care să ateste că sunt
îndeplinite prevederile art. 4 lit. e), g) şi h) din norme, însoţită de
documente oficiale în susţinerea acesteia.
B. Persoanele juridice:
1. certificat constatator eliberat de oficiul
registrului comerţului sau orice alt document oficial echivalent eliberat de
autoritatea similară din ţara de origine, care să ateste cel puţin denumirea,
data înmatriculării, persoanele împuternicite legal să reprezinte persoana
juridică şi obiectul de activitate al acesteia. In cazul persoanelor juridice
străine se va transmite şi dovada emisă de autoritatea competentă, nu mai veche
de 3 luni, că persoana juridică este legal constituită şi că îndeplineşte
prevederile art. 4 lit. c) din norme;
2. declaraţia atestată potrivit legii sau autentificată
de un notar public din care să reiasă cotele de participare la capitalul social
ale acţionarilor semnificativi direcţi şi indirecţi ai asigurătorului şi
drepturile de vot, însoţită de documente oficiale;
3. cazierul fiscal valabil, în original. In cazul în
care cazierul fiscal este emis de o autoritate dintr-un stat membru sau
dintr-un stat terţ, termenul de prezentare a cazierului fiscal nu trebuie să
depăşească 3 luni de la data emiterii acestuia;
4. situaţiile financiare aferente ultimelor 3 exerciţii
financiare, conform legislaţiei în vigoare din România sau din statul de
origine;
5. declaraţia reprezentantului legal al societăţii,
atestată potrivit legii sau autentificată de un notar public, din care să
reiasă denumirea, numărul din registrul comerţului, codul unic de înregistrare,
după caz, ale persoanelor juridice la care este acţionar semnificativ, este în
consiliul de administraţie sau are răspundere nelimitată pentru obligaţiile
acestora, împreună cu documentele doveditoare;
6. documentele doveditoare privind provenienţa
fondurilor de participare la capitalul social al asigurătorului;
7. extras din hotărârea adunării generale a
acţionarilor sau, după caz, a consiliului de administraţie privind participarea
la constituirea asigurătorului şi cota de participaţie la capitalul
asigurătorului;
8. declaraţie autentificată a reprezentantului legal
al acesteia, din care să rezulte că sunt îndeplinite prevederile art. 4 lit.
a), precum şi ale art. 5 lit. c), d) şi e) din norme;
9. declaraţie autentificată dată de reprezentantul
legal al acesteia, din care să rezulte că sunt îndeplinite prevederile art. 4
lit. e) şi f) din norme, însoţită de documente oficiale în susţinerea acesteia.
.................................................................................................
(data, semnătura reprezentantului şi ştampila
societăţii, după caz)
ANEXA Nr. 4 la norme
DECLARAŢIE*)
Subsemnatul (numele şi
prenumele),..................................................................,în
calitate de fondator la (denumirea
asigurătorului)....................................................., declar pe
propria răspundere următoarele:
1. Deţin participaţii (acţiuni, părţi sociale) la
următoarele societăţi comerciale**):
........................................................................................................................................................................ ........................................
........................................................................................................................................................................ ........................................
2. Valoarea dividendelor încasate în ultimii 5 ani de
la societăţile comerciale la care deţin participaţii este următoarea***):
........................................................................................................................................................................ ........................................
........................................................................................................................................................................ ........................................
3. Veniturile obţinute din activitatea de bază şi din
alte activităţi cu scop lucrativ pe care le-am desfăşurat în ultimii 5 ani sunt
următoarele****):
........................................................................................................................................................................ ........................................
........................................................................................................................................................................ ........................................
4. Deţin în străinătate depozite în valută în sumă de:
........................................................................................................................................................................ ........................................
........................................................................................................................................................................ ........................................
5. Deţin depozite la instituţii de credit, participaţii
la fonduri de investiţii sau la alte organisme de plasament colectiv în valori
mobiliare din România, în sumă de:
- în lei
........................................................................................................................................................................ ........................................
- în valută
........................................................................................................................................................................ ........................................
6. Alte creanţe, având fiecare o valoare egală sau mai
mare decât echivalentul în lei a 5.000 euro, pe care le deţin (inclusiv
obligaţiuni, titluri de stat etc.) în România sau în străinătate:
........................................................................................................................................................................ ........................................
........................................................................................................................................................................ ........................................
Data.........................................
Semnătura................................
NOTĂ:
Comisia de Supraveghere a Asigurărilor va păstra
confidenţialitatea informaţiilor cuprinse în această declaraţie, cu excepţia
cazurilor prevăzute de lege.
*) Această declaraţie va fi completată personal de
către fiecare dintre acţionarii semnificativi, persoane fizice, ai
asigurătorului. Declaraţia se întocmeşte potrivit acestui model, în formă
tehnoredactată; este obligatoriu a se furniza toate informaţiile solicitate.
**) Se vor indica cel puţin: denumirea şi sediul social
ale societăţii comerciale, obiectul de activitate al acesteia, suma şi
procentul participaţiei deţinute. ***) Se va indica valoarea dividendelor
încasate anual de la fiecare societate comercială precizată la pct. 1.
****) Se vor preciza calitatea/profesia (salariat,
avocat, medic, notar etc.) şi veniturile salariale/nete anuale obţinute din
fiecare dintre activităţile desfăşurate.
ANEXA Nr. 5 la norme
DECLARAŢIE*)
Subsemnatul(numele şi
prenumele),...............................................................,
propus pentru funcţia de (având funcţia
de)**)............................................................................................
la(denumirea
asigurătorului).........................................................................,
declar că în perioada mandatului/contractului de muncă***) voi exercita
exclusiv această funcţie şi voi avea domiciliul/reşedinţa în
......................................................................................
Data.........................................
Semnătura................................
*) Se va completa de către persoanele prevăzute la art.
6 alin. (1) lit. B din norme şi în anexa nr. 7 la norme.
**) Sintagma din paranteză se va completa de către
persoanele prevăzute la art. 6 alin. (1) lit. B din norme şi în anexa nr. 7 la
norme, care la data intrării în vigoare a prezentelor norme ocupă aceste
funcţii.
***) Se va completa după caz.
ANEXA Nr. 6 la norme
CERERE
pentru acordarea autorizaţiei de funcţionare în
vederea desfăşurării activităţii de asigurări.......*)
Subsemnatul,
..............................................................., în calitate de
reprezentant legal al ........................................., înregistrată
la oficiul registrului comerţului sub numărul .........................., având
cod unic de înregistrare................................., depun, conform
tabelului anexat, documentaţia necesară prevăzută la art. 13 din norme pentru
obţinerea autorizaţiei de funcţionare în vederea desfăşurării activităţii de
asigurări.
*) Se va trece: „generale" sau „de viaţă".
Clasele de asigurări pentru care solicit autorizaţie,
conform clasificării din anexa nr. 1 la Legea nr. 32/2000 privind activitatea
de asigurare şi supravegherea asigurărilor, cu modificările şi completările
ulterioare, sunt următoarele*):
........................................................................................................................................................................ ........................................
........................................................................................................................................................................ ........................................
Pentru clasele solicitate în plus faţă de prevederile
art. 13 alin. (6) din Legea nr. 32/2000, cu modificările şi completările
ulterioare, s-a plătit taxa prevăzută la art. 13 alin. (7) din aceeaşi lege,
conform documentului de plată anexat la prezenta cerere.
Subsemnatul,
.............................................................., în calitate de
reprezentant legal al .........................................., cunoscând
prevederile art. 292 din Codul penal privind falsul în declaraţii, declar pe
propria răspundere că toate informaţiile şi documentele sunt complete şi
conforme cu realitatea şi că nu există alte fapte relevante care trebuie aduse
la cunoştinţă Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor.
Numele şi prenumele
....................................................
(cu majuscule)
Semnătura
....................................................
Ştampila societăţii
Data............................................
*) Se vor specifica clasele sau numai riscurile dintr-o
clasă.
ANEXA Nr. 7 la norme
CONDIŢIILE
pentru ocuparea unor funcţii în cadrul unui
asigurător
I. Funcţii de execuţie
A. (1) Actuarul trebuie să se conformeze prevederilor
art. 122 alin. (2) din Legea nr. 32/2000 privind activitatea de
asigurare şi supravegherea asigurărilor, cu modificările şi completările
ulterioare.
(2) Medicul trebuie să aibă o vechime de minimum 3 ani
în domeniul său de activitate.
II. Funcţii de conducere la asigurătorii compoziţi
B. Conducătorul activităţii de asigurări de viaţă şi
conducătorul activităţii de asigurări generale trebuie:
a) să îndeplinească prevederile art. 6 alin. (1) lit.
A. a)-c) din norme;
b) să aibă o experienţă de minimum 4 ani în domeniul
asigurărilor, din care minimum 2 ani în funcţii de conducere;
c) să nu deţină această calitate la altă persoană
juridică, română sau străină, pe toată perioada de angajare la acest
asigurător.
C. Aceste funcţii pot fi cumulate cu calitatea de
director adjunct, în cazul sistemului unitar, sau de membru al directoratului,
în cazul sistemului dualist. In cazul cumulului de funcţii persoanele în cauză
se consideră, la completarea declaraţiei prevăzute în anexa nr. 5 la norme, că
exercită o singură funcţie.
III. Funcţii de conducere la nivel de direcţii şi
asimilate
D. (1) Persoanele desemnate în funcţiile de conducere
la nivel de direcţii şi asimilate acestora trebuie să aibă o experienţă de
minimum 3 ani în domeniul asigurărilor, din care cel puţin 2 ani în
specialitatea pe care urmează să o conducă, şi să nu deţină această calitate la
altă persoană juridică, română sau străină, pe toată perioada de angajare la
acest asigurător:
- economico-financiar;
- juridic;
- managementul riscului;
- control intern.
(2) Actuarul trebuie să aibă o vechime de minimum 3
ani.
E. Funcţiile de conducere menţionate la lit. B şi D
pot fi ocupate numai de persoane care au primit aprobarea prealabilă a Comisiei
de Supraveghere a Asigurărilor.
F. (1) Pentru celelalte funcţii de conducere
nenominalizate, vechimea minimă de specialitate trebuie să fie de 3 ani,
numirea făcându-se de către conducerea asigurătorului.
(2) In termen de 30 de zile de la data intrării în
vigoare a prezentelor norme asigurătorii vor transmite o listă cu persoanele
care conduc următoarele activităţi: subscriere asigurări, reasigurare, daune şi
IT.
(3) Lista trebuie actualizată ori de câte ori se
produce o modificare. '
(4) In cazul vacantării unei poziţii deţinute de o
persoană dintre cele menţionate la alin. (2) perioada până la numirea unui nou
titular nu trebuie să depăşească 90 de zile.
G. Toate funcţiile de conducere menţionate la lit. B, D
şi F pot fi deţinute numai de către persoane cu studii superioare.