ORDIN
Nr. 618 din 13 mai 2002
pentru aprobarea Precizarilor privind inventarierea bunurilor din domeniul
public al statului
ACT EMIS DE: MINISTERUL FINANTELOR PUBLICE
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 392 din 7 iunie 2002
Ministrul finantelor publice,
in temeiul art. 8 din Hotararea Guvernului nr. 1.326/2001 pentru aprobarea
inventarelor bunurilor din domeniul public al statului si al art. 14 alin. (1)
din Hotararea Guvernului nr. 18/2001 privind organizarea si functionarea
Ministerului Finantelor Publice, cu modificarile si completarile ulterioare,
emite urmatorul ordin:
Art. 1
Se aproba Precizarile privind inventarierea bunurilor din domeniul public
al statului, prezentate in anexa care face parte integranta din prezentul
ordin.
Art. 2
Ministerele, celelalte organe de specialitate ale administratiei publice
centrale, precum si autoritatile publice centrale, care au in administrare
bunuri din domeniul public al statului, au obligatia respectarii si punerii in
aplicare a precizarilor aprobate prin prezentul ordin.
Art. 3
Prezentul ordin va fi publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
p. Ministrul finantelor publice,
Gheorghe Gherghina,
secretar de stat
ANEXA 1
PRECIZARI
privind inventarierea bunurilor din domeniul public al statului
1. Anual, in termen de 90 de zile de la data depunerii situatiilor
financiare anuale, ministerele, celelalte organe de specialitate ale
administratiei publice centrale, precum si autoritatile publice centrale au
obligatia sa reactualizeze si sa depuna la Ministerul Finantelor Publice
inventarele bunurilor din domeniul public al statului, cu modificarile
intervenite in urma inventarierii anuale a patrimoniului.
Modificarile intervenite in urma inventarierii anuale a patrimoniului
constau in:
a) punerea de acord a situatiilor scriptice cu cele faptice, ca urmare a
unor inregistrari eronate in evidenta cuprinzand bunurile din domeniul public
al statului, referitoare la informatiile privind: codul de clasificare, tipul
bunului (mobil sau imobil), denumirea, elementele de identificare (descrierea
tehnica, vecinatati, adresa, valoarea de inventar), situatia juridica.
Ordonatorii principali de credite a caror activitate este organizata in
baza unor legi speciale, potrivit carora informatiile legate de aceasta au
caracter secret, vor completa inventarele numai cu informatii privind codul de
clasificare, baza legala a luarii in administrare si valoarea de inventar, fara
furnizarea celorlalte informatii privind descrierea bunurilor;
b) operarea intrarilor de bunuri in cazul dobandirii acestora prin
investitii proprii, prin achizitii sau prin donatii si nu prin transferuri,
situatie in care, potrivit reglementarilor legale in vigoare, inregistrarea
acestora in evidente nu presupune in mod obligatoriu initierea unei hotarari a
Guvernului.
In aceasta situatie, in cazurile in care in timpul anului au avut loc
astfel de intrari si nu au fost operate ministerele, celelalte organe de
specialitate ale administratiei publice centrale, precum si autoritatile
publice centrale au obligatia ca o data cu inventarierea anuala a patrimoniului
sa opereze in inventarele bunurilor din domeniul public al statului si
modificarile de acest gen;
c) inregistrarea scoaterii din functiune, in vederea valorificarii, casarii
si, dupa caz, demolarii, a activelor care alcatuiesc domeniul public al
statului, de natura mijloacelor fixe, efectuate in timpul anului, care nu au
fost operate in inventarele bunurilor din domeniul public al statului la
momentul producerii acestora;
d) inregistrarea modificarilor intervenite in cursul anului in structura
inventarelor bunurilor din domeniul public al statului, care au fost omise si
nu au fost operate la data efectuarii acestora (de exemplu: transferuri de
bunuri din/in domeniul public al statului in/din domeniul unitatilor
administrativ-teritoriale si/sau domeniul privat al statului).
2. In baza prevederilor art. 5 din Hotararea Guvernului nr. 1.326/2001
pentru aprobarea inventarelor bunurilor din domeniul public al statului,
ministerele, celelalte organe de specialitate ale administratiei publice
centrale, precum si autoritatile publice centrale au obligatia ca in timpul
anului, pana la inventarierea anuala a patrimoniului, sa transmita Ministerului
Finantelor Publice modificarile care intervin in inventarele bunurilor din
domeniul public al statului, depuse si aprobate prin hotarare a Guvernului.
Modificarile intervenite in timpul anului in inventarele bunurilor din
domeniul public al statului constau in operatiunile de intrari-iesiri de bunuri
ca urmare a transferurilor de bunuri, efectuate in baza unor hotarari ale
Guvernului, care au fost omise si nu au fost operate la data efectuarii
acestora, astfel:
a) din/in domeniul public al statului in/din domeniul unitatilor
administrativ-teritoriale si/sau domeniul privat al statului;
b) in cadrul domeniului public al statului - transferuri intre ministere,
celelalte organe de specialitate ale administratiei publice centrale, precum si
autoritatile publice centrale;
c) in cadrul aceluiasi minister, organ de specialitate al administratiei
publice centrale si autoritate a administratiei publice centrale - transferul
de la un administrator la altul.
Ministerele, celelalte organe de specialitate ale administratiei publice
centrale, precum si autoritatile publice centrale care au in administrare
bunuri din domeniul public al statului au obligatia ca in timpul anului sa
actualizeze inventarele cu modificarile intervenite ca urmare a transferurilor
si sa transmita aceste modificari la Ministerul Finantelor Publice, in baza
hotararilor Guvernului aprobate in acest sens, in termen de 10 zile de la data
incheierii protocolului de predare-primire sau a procesului-verbal de receptie
incheiat la terminarea lucrarilor pentru bunurile rezultate in urma unor
investitii, dupa caz, cu respectarea metodologiei transmise de Ministerul
Finantelor Publice cu Adresa nr. 18.283 din 27 aprilie 2001, modificata prin
Precizarile transmise cu Adresa nr. 61.039 din 29 iunie 2001.
3. Potrivit prevederilor art. 20 din Legea nr. 213/1998 privind
proprietatea publica si regimul juridic al acesteia, inventarul bunurilor din
domeniul public al statului se intocmeste, dupa caz, de ministere, de celelalte
organe de specialitate ale administratiei publice centrale, precum si de
autoritatile publice centrale care au in administrare asemenea bunuri,
Ministerul Finantelor Publice avand atributii in centralizarea acestuia si
supunerea spre aprobare Guvernului.
In baza acestor prevederi ministerele, celelalte organe de specialitate ale
administratiei publice centrale, precum si autoritatile publice centrale care
au in administrare bunuri din domeniul public al statului, la inventarierea
acestor bunuri trebuie sa aiba in vedere urmatoarele:
a) la stabilirea regimului juridic al unui bun ordonatorul de credite care
se afla in posesia tuturor informatiilor, atat de natura economica, cat si de
natura juridica, referitoare la bunul in cauza, are obligatia ca in inventar,
in conformitate cu dispozitiile legale in vigoare, sa mentioneze regimul
juridic si titlul de detinere a acestuia;
b) interpretarea si aplicarea corecta a dispozitiilor Legii nr. 213/1998,
referitoare la departajarea bunurilor aflate in domeniul public al statului, in
domeniul public al unitatilor administrativ-teritoriale si bunurile aflate in
proprietatea privata;
c) cuprinderea in inventare numai a bunurilor din domeniul public al
statului, de natura mijloacelor fixe, nu a investitiilor in curs sau a
obiectelor de inventar;
d) respectarea de catre ordonatorii de credite a machetei si metodologiei
stabilite de Ministerul Finantelor Publice si a conditiilor stabilite pentru
institutiile a caror activitate, in baza unor legi speciale, detine informatii
cu caracter secret;
e) respectarea prevederilor art. 6 din Hotararea Guvernului nr. 1.326/2001,
conform carora ministerele, celelalte organe de specialitate ale administratiei
publice centrale care au in administrare bunuri din domeniul public al statului
au obligatia ca in hotararile Guvernului privind transferul de bunuri din
domeniul public al statului sa precizeze numarul de identificare atribuit
fiecarui bun de catre Ministerul Finantelor Publice;
f) la scoaterea din functiune, in vederea valorificarii si, dupa caz,
casarii, a activelor corporale care alcatuiesc domeniul public al statului, de
natura mijloacelor fixe, trebuie avute in vedere prevederile Ordonantei
Guvernului nr. 112/2000 pentru reglementarea procesului de scoatere din
functiune, casare si valorificare a activelor corporale care alcatuiesc
domeniul public al statului si al unitatilor administrativ-teritoriale,
aprobata prin Legea nr. 246/2001.
4. In baza prevederilor art. 12 alin. (5) din Legea nr. 213/1998, in
litigiile privitoare la dreptul de administrare statul este reprezentat de
Ministerul Finantelor Publice.
In acest context ministerele, celelalte organe ale administratiei publice
centrale, precum si autoritatile publice centrale au obligatia ca in cazul unor
litigii sa transmita Ministerului Finantelor Publice informatiile referitoare
la datele de identificare, regimul juridic al bunurilor in cauza si orice alte
date necesare sustinerii in instanta.
Datele vor fi transmise Ministerului Finantelor Publice in termen de 3 zile
lucratoare de la solicitarea acestora.
In cadrul aceluiasi termen ordonatorii de credite ale caror activitati sunt
definite prin legi speciale ca avand caracter secret au obligatia sa transmita
Ministerului Finantelor Publice, pe suport hartie, toate informatiile
referitoare la bunurile din domeniul public al statului, si anume: cod de
identificare, denumire, elemente de identificare, situatia juridica si orice
alte date necesare sustinerii in instanta. Necesitatea transmiterii
informatiilor mentionate decurge din faptul ca inventarele acestor ordonatori
de credite, depuse la Ministerul Finantelor Publice, cuprind numai date globale
care nu pot acoperi solicitarile din instanta.