ORDIN Nr. 625
din 2 aprilie 2007
privind aprobarea
Metodologiei pentru urmarirea realizarii de catre operatorii economici a
obiectivelor prevazute la art. 15 alin. (1) si (2) din Hotararea Guvernului nr.
2.406/2004 privind gestionarea vehiculelor scoase din uz
ACT EMIS DE:
MINISTERUL MEDIULUI SI GOSPODARIRII APELOR
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 252 din 16 aprilie 2007
Avand în vedere prevederile art. II din Hotărarea
Guvernului nr. 1.313/2006 pentru modificarea şi completarea Hotărarii Guvernului nr. 2.406/2004 privind gestionarea vehiculelor
scoase din uz, precum şi ale art. 15 alin. (1) şi (2)
din Hotărarea Guvernului nr.
2.406/2004 privind gestionarea vehiculelor scoase din uz, cu modificările şi
completările ulterioare,
în temeiul art. 5 alin. (8) din Hotărarea Guvernului nr. 408/2004 privind
organizarea şi funcţionarea Ministerului Mediului şi Gospodăririi Apelor, cu
modificările şi completările ulterioare,
ministrul mediului şi gospodăririi apelor emite următorul ordin:
Art. 1. - Se aprobă Metodologia pentru urmărirea
realizării de către operatorii economici a obiectivelor prevăzute la art. 15
alin. (1) şi (2) din Hotărarea
Guvernului nr. 2.406/2004 privind gestionarea vehiculelor scoase din
uz, cu modificările si completările ulterioare, denumită în continuare metodologie, prevăzută în anexa care
face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - Prezentul ordin se publică în
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Ministrul mediului şi gospodăririi apelor,
Sulfina Barbu
ANEXA
METODOLOGIE
pentru urmărirea realizării de către operatorii
economici a obiectivelor prevăzute la art. 15 alin. (1) şi (2) din Hotărarea Guvernului nr. 2.406/2004 privind gestionarea vehiculelor
scoase din uz
1. In scopul monitorizării atingerii obiectivelor
prevăzute la art. 15 alin. (1) şi (2) din Hotărarea Guvernului nr. 2.406/2004 privind gestionarea vehiculelor
scoase din uz, cu modificările şi completările ulterioare, operatorii economici
trebuie să completeze formularele din anexa nr. 2 la hotărare, pentru vehicule scoase din uz începand cu data de 1 ianuarie
2006.
2. Stocurile de vehicule scoase din uz, existente pe
teritoriul Romaniei înainte de 1 ianuarie 2006,
trebuie tratate în conformitate cu celelalte prevederi ale Hotărarii Guvernului nr. 2.406/2004, cu
modificările şi completările ulterioare, dar nu intră în calculul obiectivelor
prevăzute la art. 15 alin. (1) şi (2) din respectiva hotărare.
3. In vederea verificării corectitudinii datelor
prevăzute în anexa nr. 2 la Hotărarea Guvernului nr. 2.406/2004, cu modificările şi completările ulterioare,
operatorii economici au obligaţia de a pune la dispoziţia autorităţilor
teritoriale pentru protecţia mediului informaţii privind stocurile existente,
potrivit formularelor din anexa nr. 1 la prezenta metodologie. Aceste formulare
trebuie completate pentru anul precedent şi transmise autorităţilor teritoriale
pentru protecţia mediului pană
la data de 15 martie a anului în curs.
4. In cazul în care la completarea formularelor din
anexa nr. 2 la Hotărarea
Guvernului nr. 2.406/2004, cu modificările şi completările ulterioare, se
foloseşte estimarea conţinutului
de metal prevăzută la art. 15 alin. (61) din hotărare, se
utilizează următoarele valori:
a) masa medie estimată a vehiculului scos din uz (Wi)
este de 830 kg;
b) conţinutul de metal estimat
(cm) al unui vehicul scos din uz, conform art. 15 alin. (62) din Hotărarea
Guvernului nr. 2.406/2004, cu modificările şi completările ulterioare, este de
75% din masa medie estimată a vehiculului scos din uz;
c) procentul de reutilizare a componentelor nemetalice
(u) este de 3,4%;
d) procentul de reciclare a lichidelor (rl)
este de 0,7%;
e) procentul de valorificare energetică a lichidelor
(vl) este de 1%;
f) procentul de reciclare a anvelopelor (ra)
este de 1,2%;
g) procentul de valorificare energetică
a anvelopelor (va)
este de 2,4%;
h) procentul de reciclare al sticlei (rs)
este de 1,4%.
5. Formularele din anexa nr. 2 la Hotărarea Guvernului nr. 2.406/2004, cu
modificările şi completările ulterioare, se completează conform instrucţiunilor
prevăzute în anexa nr. 2 la prezenta metodologie.
6. Valorile de la pct. 4 se actualizează prin ordin
al ministrului mediului şi gospodăririi apelor, în termen de 14 luni de la
publicarea în Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
a prezentului ordin.
ANEXA Nr. 1 la metodologie
EVIDENŢA
vehiculelor scoase din uz şi a stocurilor de
materiale şi componente provenite din tratarea acestora
1. Vehicule scoase din uz care au fost înmatriculate în
Romania, pentru care s-a emis certificat de distrugere
şi care au fost tratate sau se află pe stoc la sfarşitul anului pentru care se face raportarea
Categoria
vehiculului
(M1 sau N1)1)
|
Marca1)
|
Anul fabricaţiei
(înainte de 1980 sau după 1980)
|
Masa proprie
a vehiculului
(tone)1)
|
Colectate (bucăţi)
|
Tratate (bucăţi) WT
|
Stoc (bucăţi)2)
|
|
|
|
|
|
|
|
Total
|
-
|
-
|
|
|
|
|
1)Datele se
completează conform cărţii de identitate a vehiculului.
2)Stoc existent la
sfarşitul anului pentru care se face raportarea. La 1
ianuarie 2007 stocul este cel de la 31 decembrie 2006.
2. Stocuri de materiale
provenite de la depoluarea şi dezmembrarea vehiculelor scoase din uz (în tone)
Stocuri de materiale de la depoluare
şi dezmembrare**)
|
Pentru reutilizare (S*)A)
|
Pentru reciclare (S*)B1)
|
Pentru valorificare energetică
(S*)C1)
|
Pentru valorificare
totală
(S*)D1 = S*)
B1 + S*)C1)
|
Pentru eliminare S*)E1
|
Baterii
|
|
|
|
|
|
Lichide (excluzand combustibilul)
|
|
|
|
|
|
Filtre de ulei
|
|
|
|
|
|
Alte materiale de la depoluare (excluzand combustibilul)
|
|
|
|
|
|
Catalizatori
|
|
|
|
|
|
Componente metalice
|
|
|
|
|
|
Anvelope
|
|
|
|
|
|
Componente mari de plastic
|
|
|
|
|
|
Sticlă
|
|
|
|
|
|
Alte materiale provenite de la dezmembrare
|
|
|
|
|
|
Total
|
|
|
|
|
|
3. Stocuri de materiale provenite de la
tocarea/mărunţirea vehiculelor scoase din uz (în tone pe an)
Stocuri de materiale
de la tocare/mărunţire**)
|
Pentru reciclare (S*)B2)
|
Pentru valorificare
energetică
(S*)C2)
|
Pentru valorificare
totală (S*)D2 = S*)
B2 + S*)C2)
|
Pentru eliminare S*)E2
|
Materiale feroase (otel)
|
|
|
|
|
Materiale neferoase (aluminiu, cupru, zinc, plumb etc.)
|
|
|
|
|
Fracţie uşoară rezultată în urma tocării/măruntirii
|
|
|
|
|
Altele
|
|
|
|
|
Total
|
|
|
|
|
S* = stoc
**) Se vor utiliza, acolo unde este posibil, codurile
conform Hotărarii Guvernului
nr. 856/2002 privind evidenţa gestiunii deşeurilor şi pentru aprobarea listei
cuprinzand deşeurile, inclusiv
deşeurile periculoase.
ANEXA Nr. 2 la metodologie
INSTRUCŢIUNI
de completare a formularelor prevăzute în anexa nr.
2 la Hotărarea Guvernului nr. 2.406/2004
privind gestionarea vehiculelor scoase din uz
1. Materiale
provenite de la depoluarea şi dezmembrarea
vehiculelor scoase din uz (în tone pe an)
Materiale de la depoluare şi
dezmembrare*)
|
Reutilizare (A)
|
Reciclare
(B1)
|
Valorificareenergetică
(C1)
|
Valorificare totală
(D1 = B1 + C1)
|
Eliminare E1
|
Baterii
|
|
|
|
|
|
Lichide (excluzand combustibilul)
|
|
|
|
|
|
Filtre de ulei
|
|
|
|
|
|
Alte materiale de la depoluare (excluzand combustibilul)
|
|
|
|
|
|
Catalizatori
|
|
|
|
|
|
Componente metalice
|
|
|
|
|
|
Anvelope
|
|
|
|
|
|
Componente mari de plastic
|
|
|
|
|
|
Sticlă
|
|
|
|
|
|
Alte materiale provenite de la dezmembrare
|
|
|
|
|
|
Total
|
u x Wi x WT
|
(rl + ra + rs) x Wi xWT
|
(vl + va) x Wi x WT
|
(rl + ra+ rs+ vl + va) x Wi
x WT
|
|
Wi = masa
individuală a vehiculului, definită ca masa medie la gol a vehiculului;
WT = numărul total
de vehicule scoase din uz tratate.
2. Materiale provenite de la tocarea/mărunţirea vehiculelor scoase din uz (în tone pe an)
Materiale de la tocare/mărunţire*)
|
Reciclare (B2)
|
Valorificare
energetică
(C2)
|
Valorificare totală
(D2 = B2 + C2)
|
Eliminare E2
|
Materiale feroase (oţel)
|
cm x Wi x (WT - EXP)
|
-
|
cm x Wi x (WT - EXP)
|
-
|
Materiale neferoase (aluminiu, cupru, zinc, plumb etc.)
|
Incluse în cm
|
-
|
Incluse în cm
|
|
Fracţie uşoară rezultată în urma tocării/mărunţirii
|
-
|
Vfu
|
-
|
Efu
|
Altele
|
|
|
|
|
Total
|
cm x Wi x (WT - EXP)
|
Vfu
|
cm x Wi x (WT - EXP) + Vfu
|
Efu
|
EXP = numărul vehiculelor scoase
din uz exportate;
Vfu = masa fracţiei
uşoare valorificată energetic;
Efu = masa fracţiei
uşoare eliminate.
*) Se vor utiliza, acolo unde este posibil, codurile
conform Hotărarii Guvernului
nr. 856/2002 privind evidenţa gestiunii deşeurilor şi pentru aprobarea listei cuprinzand deşeurile,
inclusiv deşeurile periculoase.
3. Monitorizarea vehiculelor scoase din uz (părţilor
vehiculelor scoase din uz) exportate pentru tratare (în tone pe an)
Masa totală a vehiculelor care sunt
exportate pentru fiecare ţară*)
|
Totalul vehiculelor
scoase din uz (părţilor
vehiculelor scoase din uz)
exportate care au fost reciclate
(F1)
|
Total vehiculelor scoase din uz (părţilor vehiculelor scoase din uz)
(exportate care au fost
valorificate energetic
(F2)
|
Totalul vehiculelor scoase din uz
(părţilor vehiculelor scoase din
uz)
exportate care au fost eliminate
(F3)
|
EXPxWi
|
cm x EXP x Wi + Rexp
|
Vexp
|
F3
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Rexp = masa materialelor nemetalice exportate
pentru reciclare;
Vexp = masa materialelor nemetalice exportate pentru valorificare energetică.
*) Se vor utiliza, acolo unde este posibil, codurile
conform Hotărarii Guvernului
nr. 856/2002 privind evidenţa gestiunii deşeurilor şi pentru aprobarea listei
cuprinzand deşeurile, inclusiv
deşeurile periculoase.
4. Monitorizarea cantităţii
totale de materiale reutilizate, reciclate,
valorificate (în tone pe an)
Reutilizare (A)
|
Total reciclare (B1+B2+F1)
|
Total valorificare (D1+D2+F2)
|
Total reutilizare si reciclare
(X1=A+B1+B2+F2)
|
Total reutilizare si valorificare
(X2=A+D1+D2+F2)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
WT (numărul total de vehicule
scoase din uz tratate) = ...
W1 (masa totală a vehiculelor tratate) = WTxWi = 0,83 WT
|
%
|
%
|
|
X1/W1
|
X2/W1
|
|