DECIZIE Nr. 327 din 14 septembrie 2004
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 94 alin.
3 din Codul familiei
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 866 din 22 septembrie 2004

Ioan Vida - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecator
Aspazia Cojocaru - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Acsinte Gaspar - judecator
Petre Ninosu - judecator
Ion Predescu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Aurelia Popa - procuror
Mihaela Senia Costinescu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 94 alin. 3 din Codul familiei, exceptie ridicata de Mihaela
Carmen Ionica in Dosarul nr. 1.116/2004 al Judecatoriei Sectorului 3 Bucuresti.
La apelul nominal raspunde partea Marian Corin Ionica, lipsind autoarea
exceptiei si partea Primariei Sectorului 3 Bucuresti - Autoritatea Tutelara,
fata de care procedura de citare a fost legal indeplinita.
Partea prezenta considera exceptia de neconstitutionalitate neintemeiata si
solicita respingerea ei ca atare.
De asemenea, reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de
respingere a exceptiei de neconstitutionalitate ca fiind neintemeiata,
sustinand ca textul de lege criticat nu contravine prevederilor constitutionale
referitoare la protectia copiilor si a tinerilor, intrucat nu limiteaza
stabilirea cuantumului pensiei la intretinere la veniturile din munca ale
debitorului obligatiei.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
Prin Incheierea din 30 martie 2004, pronuntata in Dosarul nr. 1.116/2004,
Judecatoria Sectorului 3 Bucuresti a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia
de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 94 alin. 3 din Codul familiei,
exceptie ridicata de Mihaela Carmen Ionica.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autoarea apreciaza ca
dispozitiile Codului familiei referitoare la obligatia de intretinere ar trebui
sa tina seama de realitatile actuale, cand veniturile unui parinte pot fi
obtinute atat din raporturi de munca, cat si dintr-o multime de alte surse,
precum chirii, dividende, exploatarea unor drepturi de proprietate intelectuala
sau industriala etc. Astfel, dreptul copiilor la o viata normala, la educatie,
la informatie, in masura in care presupune efectuarea de cheltuieli, este
restrans in mod nejustificat daca obligatia de intretinere ce incumba
parintilor este limitata la un procent din venitul din munca al acestora, in
conditiile in care acesta nu exista sau este foarte redus, insa exista venituri
din alte surse.
Judecatoria Sectorului 3 Bucuresti considera ca sustinerile autoarei
exceptiei nu sunt intemeiate, deoarece art. 94 alin. 3 din Codul familiei
constituie o norma cu caracter special, aplicabila numai in ipoteza in care
parintele nu realizeaza si alte venituri, in afara acelora obtinute prin munca.
Altfel, sunt aplicabile prevederile art. 94 alin. 1 din Codul familiei care
contin reglementarea generala privind obligatia de intretinere, potrivit careia
intretinerea este datorata proportional cu nevoia celui care o cere si cu
mijloacele celui care urmeaza a o plati. Prin urmare, ori de cate ori debitorul
obligatiei de intretinere realizeaza venituri care nu reprezinta castiguri in
munca, acestea vor fi avute in vedere de catre instantele judecatoresti pentru
stabilirea pensiei de intretinere, fara a se tine insa seama de plafoanele
prevazute de art. 94 alin. 3 din Codul familiei, aplicabile in exclusivitate
ipotezei in care parintele realizeaza numai castiguri din munca.
Potrivit dispozitiilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua
Camere ale Parlamentului, precum si Guvernului, pentru a-si formula punctele de
vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate ridicata. De asemenea,
in conformitate cu dispozitiile art. 18^1 din Legea nr. 35/1997, cu
modificarile ulterioare, s-a solicitat punctul de vedere al Avocatului
Poporului.
Presedintele Camerei Deputatilor apreciaza ca textul de lege criticat nu
contravine prevederilor constitutionale ale art. 49 alin. (1), intrucat
parintele care nu realizeaza venituri exclusiv din munca are obligatia de a
presta intretinere copilului sau in cuantumul stabilit de instanta
judecatoreasca, fara a lua in calcul limitele prevazute de art. 94 alin. 3 din
Codul familiei.
Guvernul arata ca textul de lege criticat nu are ca scop limitarea surselor
de venit ale debitorului la care se raporteaza cuantumul pensiei de
intretinere, ci cuprinde numai regula speciala referitoare la stabilirea
plafonului maxim al intretinerii atunci cand aceasta se executa asupra unui
castig din munca. Prin urmare, aplicarea art. 94 alin. 3 din Codul familiei
ridica o problema de interpretare a dispozitiei legale, iar nu una de
constitutionalitate, ceea ce impune respingerea exceptiei formulate.
Avocatul Poporului considera ca art. 94 alin. 3 din Codul familiei
reprezinta concretizarea prevederilor art. 49 alin. (1) din Constitutie,
republicata, determinarea cuantumului obligatiei de intretinere datorate de
parinte copiilor minori inscriindu-se in masurile speciale de protectie a
copiilor si tinerilor. Intretinerea se acorda in cazul in care minorul este in
nevoie nu numai raportat la castigul din munca al parintelui, ci si la alte
mijloace ale acestuia, deoarece regula prevazuta de art. 94 alin. 1 din Codul
familiei isi gaseste aplicare in toate cazurile, inclusiv in cel al
intretinerii datorate de parinte copiilor sai minori.
Presedintele Senatului nu a comunicat punctul sau de vedere cu privire la
exceptia de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Presedintelui Camerei
Deputatilor, Guvernului si Avocatului Poporului, raportul intocmit de
judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate,
raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr.
47/1992, republicata, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutia Romaniei, republicata, si ale
art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, republicata,
sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate formulata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie art. 94 alin. 3
din Codul familiei, care are urmatorul continut:
- Art. 94 alin. 3: "Cand intretinerea este datorata de parinte sau de
cel care infiaza, ea se stabileste pana la o patrime din castigul sau din munca
pentru un copil, o treime pentru doi copii si o jumatate pentru trei sau mai
multi copii."
Autorii exceptiei sustin ca dispozitiile legale criticate incalca
prevederile art. 49 alin. (1) din Constitutia Romaniei, republicata, potrivit
carora "Copiii si tinerii se bucura de un regim special de protectie si de
asistenta in realizarea drepturilor lor".
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea Constitutionala
constata ca reglementarile Codului familiei instituie dreptul copilului la
intretinere, respectiv obligatia corelativa ce incumba parintelui sau celui
care infiaza de a presta intretinere fata de copiii minori. Astfel, potrivit
art. 86 alin. 1 coroborat cu art. 107 alin. 2 din Codul familiei, obiectul
acestei obligatii il formeaza mijloacele necesare traiului, respectiv alimente,
locuinta, imbracaminte, medicamente, nevoi spirituale, precum si mijloacele
necesare pentru cresterea, educarea, invatatura si pregatirea profesionala a
copiilor. Obligatia de intretinere se executa in natura sau prin plata unei
sume de bani, instanta judecatoreasca fiind cea care stabileste cuantumul si
modalitatea de executare, in functie de imprejurari.
In cazul in care intretinerea este datorata de catre parinti sau adoptatori
care obtin venituri din munca, art. 94 alin. 3 din Codul familiei instituie
anumite plafoane maxime pana la care se poate stabili pensia de intretinere,
tinand seama de numarul de copii ce urmeaza a beneficia de acest drept. Or, in
actualele conditii in care sursele de venituri licite s-au multiplicat, o
asemenea imprejurare nu este de natura sa impuna concluzia
neconstitutionalitatii textului de lege criticat, de vreme ce nu instituie vreo
interdictie formala in ceea ce priveste raportarea pensiei de intretinere si la
alte venituri decat cele din munca. Dimpotriva, stabilirea pensiei de
intretinere se poate face in functie de orice venituri ale debitorului, in
temeiul prevederilor art. 94 alin. 1 si 2 din Codul familiei, potrivit carora
"Intretinerea este datorata potrivit cu nevoia celui care o cere si cu
mijloacele celui ce urmeaza a o plati", iar "Instanta judecatoreasca
va putea mari sau micsora obligatia de intretinere sau hotari incetarea ei,
dupa cum se schimba mijloacele celui care da intretinerea sau nevoia celui ce o
primeste". Este cert ca, in asemenea situatii, nu vor opera limitarile
instituite prin alin. 3 al art. 94 din Codul familiei, care isi vor gasi
aplicare exclusiv in cazul in care pensia de intretinere este stabilita in
raport cu castigul din munca, instanta fiind suverana in a determina cuantumul
acesteia in functie de situatia de fapt.
In concluzie, Curtea nu poate retine critica de neconstitutionalitate
invocata si constata ca dispozitiile art. 94 alin. 3 din Codul familiei sunt in
deplin acord cu textul constitutional de referinta, concurand la crearea regimului
special de protectie si de asistenta in realizarea drepturilor copiilor si
tinerilor.
Pentru considerentele expuse mai sus, in temeiul art. 146 lit. d) si al
art. 147 alin. (4) din Constitutie, al art. 1 - 3, al art. 11 alin. (1) lit.
A.d), precum si al art. 29 din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 94 alin. 3
din Codul familiei, exceptie ridicata de Mihaela Carmen Ionica in Dosarul nr.
1.116/2004 al Judecatoriei Sectorului 3 Bucuresti.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 14 septembrie 2004.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat asistent,
Mihaela Senia Costinescu