ORDONANTA
URGENTA Nr. 10 din 23 februarie 2010
privind ratificarea
Scrisorii de intentie, semnata de autoritatile romane la Bucuresti la 5
februarie 2010 si aprobata prin Decizia Consiliului director al Fondului
Monetar International din 19 februarie 2010, si pentru modificarea Ordonantei
de urgenta a Guvernului nr. 99/2009 privind ratificarea Aranjamentului stand-by
dintre Romania si Fondul Monetar International, convenit prin Scrisoarea de
intentie transmisa de autoritatile romane, semnata la Bucuresti la 24 aprilie
2009, si prin Decizia Consiliului director al Fondului Monetar International
din 4 mai 2009, precum si a Scrisorii suplimentare de intentie, semnata de
autoritatile romane la data de 8 septembrie 2009 si aprobata prin Decizia
Consiliului director al Fondului Monetar International din 21 septembrie 2009
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 120 din 23 februarie 2010
Având în vedere:
- contextul economic global actual şi necesitatea
prevenirii apariţiei de blocaje care ar putea afecta echilibrele
macroeconomice;
- necesitatea identificării si asigurării de
urgentă a unor surse cu costuri reduse în vederea acoperirii nevoilor de
finanţare în anul 2010;
- faptul că fiecare tranşă a
împrumutului se disponibilizează la două zile lucrătoare
după aprobarea documentaţiei aferente de către Consiliul
director al Fondului Monetar Internaţional, iar ratificarea trebuie
să aibă loc în timp util, astfel încât sa se creeze cadrul legal
corespunzător tranzacţiei,
luând în considerare faptul că toate aceste
elemente constituie o situaţie extraordinară, a cărei
reglementare nu poate fi amânată,
în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia
României, republicată,
Guvernul României adoptă
prezenta ordonanţă de urgenţă.
Art. I. - Se ratifică Scrisoarea de
intenţie*), semnată de autorităţile române la
Bucureşti la 5 februarie 2010 şi aprobată prin Decizia
Consiliului director al Fondului Monetar Internaţional din 19 februarie 2010,
în baza căreia se suplimentează partea din împrumut alocată
Ministerului Finanţelor Publice cu suma de 383.000.000 DST.
Art. II. - Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 99/2009 privind ratificarea Aranjamentului stand-by dintre
România şi Fondul Monetar Internaţional, convenit prin Scrisoarea de
intenţie transmisă de autorităţile române, semnată la
Bucureşti la 24 aprilie 2009, şi prin Decizia Consiliului director al
Fondului Monetar Internaţional din 4 mai 2009, precum şi a Scrisorii
suplimentare de intenţie, semnată de autorităţile române la
data de 8 septembrie 2009 şi aprobată prin Decizia Consiliului
director al Fondului Monetar Internaţional din 21 septembrie 2009,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 629 din 22
septembrie 2009, se modifică după cum urmează:
1. La articolul 2, alineatul (1) va avea
următorul cuprins:
„Art. 2. - (1) Beneficiarul împrumutului este România,
prin:
a) Banca Naţională a României, pentru suma de
9.496.500.000 DST; şi
b) Ministerul Finanţelor Publice, pentru suma de
1.946.500.000 DST, reprezentând jumătate din transele II, III şi
IV."
2. Articolul 3 va avea următorul cuprins:
„Art. 3. -Aspectele operaţionale referitoare la
tragerea şi rambursarea sumelor aferente transelor II, III si IV din
împrumutul acordat în baza Aranjamentului stand-by dintre România şi
Fondul Monetar Internaţional se vor stabili prin convenţie între
Banca Naţională a României şi Ministerul Finanţelor
Publice."
3. Articolul 4 va avea următorul cuprins:
„Art. 4. - Suma de 9.496.500.000 DST, reprezentând
partea din împrumut alocată Băncii Naţionale a României, precum
şi echivalentul în lei se înregistrează în pasivul bilanţier al
Băncii Naţionale a României în contul Fondului Monetar
Internaţional deschis la Banca Naţională a României, pe
măsura primirii tranşelor de credit."
4. Articolul 5 va avea următorul cuprins:
„Art. 5. - Suma de 1.946.500.000 DST, reprezentând
partea din împrumut alocată Ministerului Finanţelor Publice, se
virează, pe măsura primirii tranşelor din credit, în contul de
valută deschis pe numele Ministerului Finanţelor Publice la Banca
Naţională a României şi se utilizează pentru
finanţarea deficitului bugetului de stat pe măsura
necesităţilor de echilibrare a contului curent general al Trezoreriei
Statului şi pentru refinanţarea datoriei publice guvernamentale, în
conformitate cu prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului
nr. 64/2007 privind datoria publică, aprobată cu modificări
şi completări prin Legea nr. 109/2008, cu modificările
ulterioare."
5. Anexa „Scadenţar rambursare Aranjament
stand-by" se modifică şi se înlocuieşte cu anexa la
prezenta ordonanţă de urgenţă.
PRIM-MINISTRU
EMIL BOC
Contrasemnează:
Ministrul finanţelor publice,
Sebastian Teodor Gheorghe Vlădescu
Guvernatorul Băncii Naţionale a României,
Mugur Constantin Isărescu
Ministrul muncii, familiei şi protecţiei
sociale,
Mihai Constantin Şeitan
Ministrul transporturilor şi infrastructurii,
Radu Mircea Berceanu
Ministrul economiei, comerţului şi mediului
de afaceri,
Adriean Videanu
Ministrul administraţiei şi internelor,
Vasile Blaga
Ministrul afacerilor externe,
Teodor Baconschi
*) Traducere.
ANEXA I
ROMANIA: SCRISOARE DE INTENŢIE
Dlui Dominique Strauss-Kahn,
director general
Fondul Monetar Internaţional
Washington, DC 20431
S.U.A.
Bucureşti, 5 februarie 2010
Stimate domnule Strauss-Kahn,
1. Deşi condiţiile continuă să se
menţină dificile, credem că partea cea mai grea a crizei este
acum depăşită şi anticipăm o creştere
pozitivă modestă în 2010. Programul cuprinzător anticriză
susţinut de Fond, UE si Banca Mondială a jucat un rol esenţial
în normalizarea condiţiilor financiare, în inversarea dezechilibrelor
economice şi în crearea premiselor de redresare economică.
2. Cu toate că la finele anului trecut au existat
unele provocări legate de contextul politic incert, programul sprijinit de
FMI a continuat să fie implementat cu fermitate (tabelele 1 şi 2):
• Criteriile cantitative de performanţă
şi'mecanismul de consultare pe inflaţie. La sfârşitul lunii
septembrie, toate criteriile cantitative de performanţă, precum
şi criteriul permanent de performanţă referitor la neacumularea
de arierate externe au fost îndeplinite, cu excepţia plafonului pentru
arieratele interne ale bugetului general consolidat. La finele lunii decembrie,
din nou au fost îndeplinite toate criteriile cantitative de
performanţă, cu excepţia ţintei stabilite pentru arierate,
pentru care datele finale nu sunt încă disponibile. Datele preliminare
sugerează că arieratele au scăzut, dar insuficient pentru a contracara
depăşirile acumulate în prima parte a anului, ceea ce a condus la
ratarea ţintei la finele lunii decembrie cu o mică marjă (0,1%
din PIB). Ţinta orientativă referitoare la cheltuielile primare ale
bugetului general consolidat a fost depăşită la ambele date de
monitorizare, de la finele lunii septembrie şi, respectiv, decembrie.
Inflaţia a continuat să se menţină în limitele intervalului
mecanismului de consultare pe întreaga perioadă.
• Criteriile structurale de referinţă. Criteriul
de referinţă referitor la aprobarea de către Parlament a noii
legislaţii în domeniul remunerării angajaţilor din sistemul
public a fost realizat'înainte de termenul-limită de la sfârşitul
lunii octombrie; cu toate acestea, unele componente ale legii nu aii corespuns
obiectivelor iniţiale. Legislaţia de implementare a acestei legi din
2010 ar trebui să remedieze aceste deficienţe. Legea
responsabilităţii fiscale a fost transmisă Parlamentului înainte
de data de referinţă care era stabilită pentru sfârşitul
lunii noiembrie. Criteriul structural privind adoptarea legislaţie] de
îmbunătăţire a monitorizării şi controlului
întreprinderilor de stat (ÎS) a fost îndeplinit în noiembrie 2009,
înainte de data-limită stabilită pentru luna iunie 2010.
Dificultăţi de ordin politic au împiedicat aprobarea legii pensiilor
până la data-limită, respectiv sfârşitul lunii decembrie. Legea
revizuită va fi transmisă Parlamentului în săptămânile
următoare şi ne aşteptăm ca ea să fie aprobată de
Parlament până la finele lunii iunie.
3. Având în vedere aceste rezultate, solicităm
finalizarea celei de-a doua şi a treia evaluări în cadrul Acordului
stand-by. Pe baza măsurilor corective întreprinse si a explicaţiilor
suplimentare oferite în prezenta scrisoare, solicităm o derogare pentru
criteriul de performanţă de la sfârşitul lunii decembrie,
referitor la arieratele bugetului general consolidat.
4. Considerăm că politicile stabilite în
scrisorile din 4 aprilie 2009, 8 septembrie 2009 şi în prezenta scrisoare
sunt adecvate pentru a duce la realizarea obiectivelor programului nostru
economic, dar Guvernul este în continuare pregătit să
întreprindă măsuri suplimentare, dacă este cazul, pentru a
asigura realizarea obiectivelor sale. Aşa cum este practica standard în
toate acordurile cu FMI, ne vom consulta cu FMI înainte de a modifica
măsurile prevăzute în prezenta scrisoare sau de a adopta noi
măsuri care s-ar abate de la scopurile programului şi vom pune la
dispoziţia FMI şi a Comisiei Europene informaţiile necesare
pentru monitorizarea programului.
Cadrul macroeconomic pentru 2010
5. Există semnale că activitatea
economică începe să se redreseze. Variabilele macroeconomice
principale cresc acum de la lună la lună şi ne
aşteptăm ca creşterea economică să devină
pozitivă în primul trimestru al anului 2010. Pentru întregul an 2010,
creşterea este prognozată acum la aproximativ 1,3%, reflectând mai
ales'redresarea de pe pieţele externe. Şomajul se va menţine
totuşi ridicat şi presiunile economice la care sunt supuse firmele
şi gospodăriile vor continua să împovăreze bilanţurile
băncilor. In pofida recesiunii severe, inflaţia a rămas destul
de ridicată. Inflaţia IPC de la sfârşitul anului 2009 a fost de
4,7%, puţin peste limita superioară a marjei de ţintire a
inflaţiei stabilită de Banca Naţională a României (BNR),
fapt ce s-a datorat' în mare parte impactului pe care l-a avut majorarea
accizelor şi a preţurilor carburanţilor. Se anticipează
însă o diminuare a inflaţiei în 2010 până la aproximativ 3,5%
până la finele anului, datorită implementării unei politici
monetare prudente.
6. Presiunile aferente finanţării externe
s-au ameliorat mai repede decât se anticipase, deoarece contul curent s-a
ajustat mai repede decât se anticipa în 2009 datorită unor importuri
semnificativ reduse, în timp ce fluxurile nete de capital au făcut faţă
mai bine decât se anticipa, In ultimele luni a început să se redreseze
şi cererea de export. In consecinţă, activele externe nete au
depăşit ţinta stabilită în program cu aproximativ 5,1
miliarde euro la finele anului 2009.
Sectorul fiscal
7. Ca răspuns la puternicele presiuni asupra
cheltuielilor curente, ce puneau în pericol realizarea performanţelor
fiscale în a doua jumătate a anului 2009, Guvernul a propus in august un
set de măsuri suplimentare (inclusiv o perioadă de două
săptămâni de concediu neplătit acordată celor mai
mulţi dintre angajaţii din sectorul public) menite să
reducă şi mai mult cheltuielile. In pofida aprobării prompte de
către Parlament, multe componente ale planului nu au putut intra în
vigoare până la soluţionarea problemelor de ordin legal, la începutul
lunii noiembrie. Cu toate acestea, colectarea mai bună a veniturilor
şi cheltuielile mai mici de capital au compensat surplusul de cheltuieli
în trimestrul trei, ceea ce a permis astfel atingerea ţintei de deficit
fiscal. In trimestrul patru, implementarea parţială a concediului
neplătit şi mai buna monitorizare şi control al cheltuielilor
atât în interiorul, cât şi în exteriorul administraţiei centrale,
conjugate cu unele îmbunătăţiri înregistrate în colectarea
veniturilor, au permis atingerea ţintei de deficit la sfârşitul
anului în pofida unor cheltuieli mai mari decat cele prevăzute în program.
8. Bugetul pe anul 2010, recent aprobat (o acţiune
prealabilă pentru evaluare), îşi propune să realizeze un deficit
fiscal de 5,9% din PIB. Aceasta presupune o ajustare de 2,5 puncte procentuale
din PIB (2% în termeni structurali). Dupa cum se anticipa în Scrisoarea de
intenţie din septembrie 2009, majoritatea măsurilor menite să
ducă la acest deficit vor fi pe partea de cheltuieli (aproximativ 80% din
ajustarea totală faţă de proiecţia de bază). Vom
implementa măsuri de reducere în continuare a cheltuielilor cu salariile,
inclusiv o îngheţare a tuturor salariilor, cu excepţia salariilor
minime (economie de 0,3% din PIB), o continuare a politicii de înlocuire doar a
unui angajat din 7 care părăsesc sistemul şi reducerea
plăţii orelor suplimentare şi a primelor (0,2% din PIB),
însoţite de modificări structurale de reducere a numărului de
salariaţi în sectorul public (0,2% din PIB). Economiile rezultate din
implementarea legii de reformă a sistemului de pensii, datorită unei
baze mai mari de contribuţii, unui control mai bun al revendicărilor
frauduloase de pensii de invaliditate şi unui număr mai mic de
pensionări anticipate, ar trebui să se situeze la 0,1% din PIB. Se
aşteaptă ca o îngheţare a cheltuielilor cu bunuri şi
servicii, a pensiilor (cu excepţia pensiilor sociale minime) şi a
anumitor transferuri, precum şi unele reduceri ale cheltuielilor cu'
bunurile şi serviciile datorate reorganizării agenţiilor de stat
să conducă la economisirea a încă 1,1% din PIB. Pe partea de
venituri, un impozit pe cifra de afaceri a distribuitorilor de medicamente
(0,1% din PIB) şi rambursarea împrumuturilor nete acordate vor contribui
cu 0,6% din PIB sub formă de venituri suplimentare. In cazul în care
aceste măsuri nu generează consolidarea prevăzută, suntem
de acord să implementăm măsuri suplimentare menite să
acopere orice eventuală diferenţă anticipată. Pentru a completa
consolidarea fiscală, suntem ferm' hotărâţi să
îmbunătăţim modul de gestionare a datoriei publice în 2010. Vom
lucra la îmbunătăţirea profilului de maturitate al datoriei
publice şi vom crea un tampon (buffer) financiar în prima jumătate a
anului, pentru a evita presiunile financiare sezoniere.
9. Am înregistrat progrese în eliminarea stocului de
arierate de plăţi interne, care s-a dovedit a fi mult mai mare decât
se ştia la momentul primei noastre scrisori de intenţie. Cele mai
recente date preliminare (aferente lunii decembrie) arata că arieratele se
situează acum la un nivel inferior celui din iunie 2009, dar continuă
să se menţină peste ţintele programului. Am luat
măsuri de îmbunătăţire a mecanismelor de monitorizare
şi control şi vom întreprinde acţiuni'suplimentare pe baza
recomandărilor pe care le va oferi o viitoare misiune de
asistenţă tehnică a FMI. Am convenit să utilizăm
veniturile iniţiale provenite din noua taxă de participare a
pacienţilor din sistemul de sănătate pentru a acoperi arieratele
din sectorul medical. Vom rambursa două treimi din stocul restant de
arierate până la finele anului 2010, eliminarea integrală a
arieratelor fiind acum planificată pentru finele lunii aprilie 2011.
Solicităm o reetapizare a criteriului de performanţă respectiv,
care să reflecte acest obiectiv mai realist. După cum se
menţionează în Scrisoarea de intenţie din septembrie 2009,
condiţionăm garanţiile şi transferurile suplimentare
către entităţile descentralizate de progresele înregistrate de
acestea în reducerea arieratelor. Totodată, vom îmbunătăţi
în continuare procesul de rambursare a TVA, conform recomandărilor
misiunii de asistenţă tehnică a FMI din august 2009.
10. Ne menţinem angajamentul de a realiza reforme
structurale în sectorul public, pentru a reduce presiunile de cheltuieli pe
termen lung. Am restructurat deja în jur de 100 de agenţii de stat, fapt
ce ar trebui să genereze economii de cheltuieli de personal şi de
bunuri şi servicii în anul 2010. Am transmis deja Parlamentului legea
responsabilităţii fiscale şi ne aşteptăm ca şi
aceasta să fie aprobată până la finele lunii martie (criteriu
structural de referinţă). Pornind de la recomandările formulate
de asistenta tehnică a FMI vom adopta şi legislaţia (prin
ordonanţă de urgenţa) de îmbunătăţire a
administrării fiscale până la finele lunii aprilie (criteriu
structural de referinţă) şi aceasta va fi ratificată de
Parlament până la sfârşitul lunii iunie 2010. Pentru a proteja
stabilitatea fiscală, suntem în curs de elaborare a legislaţiei de
îmbunătăţire a relaţiilor financiare cu
autorităţile locale (criteriu structural de referinţa pentru
finele lunii iunie).
11. Am înregistrat progrese în
îmbunătăţirea performanţelor ÎS şi în dezvoltarea unor
mecanisme_care să asigure o mai bună monitorizare a rezultatelor
financiare ale ÎS, după cum se specifică în scrisoarea noastră
din 8 septembrie 2009. Am convenit totodată asupra unei ţinte
orientative a programului, începând cu finele lunii martie 2610, referitoare la
soldul operativ al celor zece întreprinderi de stat ce generează cele mai
mari pierderi (vezi Memorandumul tehnic de înţelegere asociat - MTÎ).
12. Implementarea legii salarizării unitare
(adoptată anul trecut) va fi agreată cu instituţiile financiare
internaţionale (IFI) în lunile ce urmează şi este
programată a fi aprobată de către Parlament la finele lunii
septembrie (criteriu structural de referinţă). Legea revizuită a
pensiilor (ce corespunde acordului la care s-a ajuns cu IFI) va fi
transmisă Parlamentului în scurt timp şi va fi aprobată până
la finele lunii iunie (criteriu structural de referinţă). Am luat
deja primele măsuri de consolidare a unora dintre prestaţiile sociale
şi iniţiem activităţi de realizare a unei reforme
complexe'de realizare a unui sistem de asistenţă socială mai
simplificat şi mai transparent, bazat pe testarea mijloacelor. Pentru a
ameliora impactul imediat al crizei actuale asupra celor mai vulnerabile
gospodării, vom elabora în lunile ce urmează un supliment de venit
temporar, orientat, care să corespundă obiectivelor noastre fiscale
generale. Ne vom consulta cu Banca Mondială, CE şi FMI înainte de
implementarea programului. Vom începe, de asemenea, elaborarea, în consultare
cu Banca Mondială, a unor reforme cuprinzătoare ale sistemului de
sănătate publică.
Sectorul financiar
13. Sistemul bancar românesc a fost capabil să
susţină recesiunea prelungită din economie şi să
revină la obţinerea de profit în a doua jumătate a anului 2009.
Creditele neperformante au crescut la 15,3% la sfârşitul lunii decembrie
2009, deşi rata de creştere este lentă şi ponderea
provizioanelor aferente împrumuturilor din categoria celor îndoielnice sau a
pierderilor a rămas, în valoare brută, stabilă la aproximativ
50%. La finele lunii decembrie 2009, rata medie de adecvare a capitalului s-a
menţinut la 13,5%, toate băncile având o rată de peste 10%.
Evoluţia reflecta vărsarea majorărilor de capital la care s-au
angajat băncile în conformitate cu necesităţile de capital
anticipate pentru 2009.
14. Băncile şi-au respectat de asemenea în
linii mari angajamentele asumate în cadrul Iniţiativei de coordonare a
băncilor din Viena şi Bruxelles. Deşi expunerea individuală
a băncilor a fluctuat, ca grup, cele nouă bănci au revenit
până la finele lunii decembrie 2009 la expunerea lor asumată din
martie 2009 pentru România. Un nou format de raportare a fost implementat, fapt
ce permite BNR să monitorizeze mai bine expunerile, prin includerea
expunerilor transfrontaliere în România la nivel de grup bancar consolidat.
Toate majorările de capital angajate au fost plătite integral
până la 30 septembrie, aşa cum se agrease în cadrul programului. Se
înregistrează de asemenea progrese pozitive şi în ceea ce
priveşte majorarea fondurilor proprii, care le va permite Băncilor
să îşi menţină rata de adecvare a capitalului la peste 10%
pe toată durata programului.
15. Ne menţinem angajamentul de a
îmbunătăţi sistemul de siguranţă disponibilă
pentru a ţine sub control tensiunile financiare negative.
Intenţionăm să dezvoltăm cadrul de lichidare a băncilor-problemă,
prin îmbunătăţirea normelor legale naţionale în
conformitate cu cerinţele UE. Vom suplimenta competenţele existente
ale administratorului special pentru ca acesta să poată implementa cu
promptitudine o paletă largă de măsuri, inclusiv
achiziţionarea, preluarea, valorificarea activelor sau transferul
depozitelor, ţinând în acelaşi timp seama de legislaţia UE. Vom
încredinţa, de asemenea, BNR competenţa de luare a deciziilor cu
privire la demersurile de întreprins în cazul unei instituţii de credit
insolvabile, prin modificarea regimului de insolvenţă a
băncilor, în sensul solicitării autorizaţiei BNR înainte de a
iniţia procedurile de lichidare. Anticipăm că acest proces va fi
finalizat până' la finele lunii martie 2010 (criteriu de
referinţă structural). Vom elimina de asemenea subparagraful 3 al art.
4 din legislaţia privind Fondul de garantare a depozitelor în sectorul
bancar introdus prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
80/2009 pentru modificarea şi completarea Ordonanţei Guvernului nr.
39/1996 privind înfiinţarea şi funcţionarea Fondului de
garantare a depozitelor în sistemul bancar, care' prevede administrarea
specială automată odată cu activarea Fondului de garantare a
depozitelor în sistemul bancar. BNR, ca şi alte bănci centrale din
UE, asigură menţinerea stabilităţii financiare inclusiv
prin planificarea de contingenţă.
16. Pentru garantarea depozitelor, vom acorda
acelaşi rang de prioritate de care beneficiază creanţele
depozitarilor şi creanţelor FGD (criteriu structural de
referinţă pentru finele lunii martie 2010). Vom sprijini, de
asemenea, stabilitatea financiară prin consolidarea progresivă a
regimului de finanţare al FGD pe termen mediu. In acest sens, bazarea FGD
pe liniile contingente de credit ale băncilor va fi redusă treptat,
prin impunerea unei acumulări sporite de resurse proprii.
Intenţionăm să demarăm acest proces prin majorarea ratei de
contribuţie efectivă pentru 2011 (criteriu de referinţă
structural pentru finele lunii septembrie 2010).
17. Pentru gospodăriile supraîndatorate,
eforturile pe care le-au depus băncile în implementarea unei abordări
descentralizate de rescadenţare şi restructurare au fost în general
suficiente pentru a rezolva presiunile legate de serviciul datoriei asupra
populaţiei, menţinând în acelaşi timp şi disciplina în
materie de creditare. Nu vom încerca să modificăm cadrul actual ce
permite băncilor să se bazeze pe expertiza lor internă în
colectarea creanţelor lor. Vom încuraja băncile să continue
eforturile de restructurare, monitorizându-le îndeaproape rezultatele.
18. BNR continuă să perfecţioneze
cadrul de reglementare şi supraveghere bancară, cerinţele
privind nivelul lichidităţilor au fost modificate şi
îmbunătăţite prin definirea lichidităţilor efective
şi a celor necesare şi s-a stabilit 6 condiţie de raportare a
ratelor de lichiditate pe valute, dupa cum se recomandă în varianta
actualizată în 2008 a Programului de analiză a sectorului financiar (PASF).
Condiţiile de provizionare au fost modificate pentru a permite
deducerea până la 25% a colateralului şi condiţiile de
clasificare a împrumuturilor pentru împrumuturile resca'denţate sau
restructurate au fost modificate în scopul păstrării disciplinei în
materie de creditare, încurajând în acelaşi timp restructurarea
împrumuturilor. La acest moment nu avem în vedere alte modificări ale cadrului
prudenţial. BNR va continua să se consulte cu experţii Fondului
şi ai CE înainte de introducerea de reglementări prudenţiale
cheie noi sau revizuite. Creşterea permanentă şi oficială a
nivelului minim al ratei de adecvare a capitalului de la 8% la 10% rămâne
un obiectiv pe termen mediu. BNR şi Ministerul Finanţelor Publice
îşi asumă în continuare angajamentul de a adopta către
sfârşitul perioadei programului cadrul legislativ necesar pentru
implementarea cuprinzătoare a Standardelor de Raportare Financiară
Internaţionale (IFRS), în vederea aplicării IFRS de la
începutul anului 2012.
Politica monetară şi valutară
19. Odată cu revenirea politicii fiscale la o
poziţie mai sigură, BNR a ajustat treptat politica monetară pe
parcursul anului 2009, pe măsură ce presiunile inflaţioniste
şi valutare s-au redus, prin reducerea cerinţelor sale privind
rezervele minime obligatorii şi prin reducerea progresivă a ratei
sale de politică monetară, cel mai recent cu 50 de puncte de
bază la 7,0% în februarie 2010. Cu toate acestea, deşi inflaţia
a scăzut de la 6,3% în 2008 la sub 5% până în septembrie, rata de
încetinire a stagnat în T4 2009, fapt ce a făcut ca BNR să rateze
ţinta sa de inflaţie nominală cu 0,2 puncte procentuale la
sfârşit de an (din motivele prezentate în paragraful 5). Pe tot parcursul
anului, inflaţia pe 12 luni s-a menţinut ridicată după
standardele regionale, deoarece evoluţiile preţurilor la articolele
nealimentare au demonstrat presiuni inflaţioniste constante. Pe viitor,
BNR anticipează o moderare a inflaţiei în 2010 ce va aduce indicele
preţurilor de consum (IPC) în interiorul intervalului ţintit.
In acest scop, banca centrală va continua să utilizeze cu
prudenţa instrumentele sale de politică monetară, pentru a
ancora aşteptările legate de inflaţie şi a realiza
ţintele de inflaţie de 3,5% în 2010 şi 3% în 2011 (plus sau
minus 1 punct procentual).
20. Fluxurile de capital nete peste aşteptări
şi îmbunătăţirea mai rapidă decât se anticipase a
contului curent datorită unor performanţe mai bune la export şi
a unei cereri interne timide au permis supraperformanţa pe criteriul de
performanţă privind activele externe nete la sfârşitul lui
septembrie şi sfârşitul lui decembrie. Având în vedere această
situaţie, propunem o revizuire a ţintelor privind activele externe
nete pentru' 2010 (vezi MTÎ) pentru a bloca jumătate din
supraperformanţa anului 2009, oferind în acelaşi timp şi un grad
corespunzător de flexibilitate. Leul a fost supus unor presiuni de
depreciere spre sfârşitul lui 2009, reflectând incertitudinile politice,
dar între timp a revenit la nivelul său cel mai ridicat din 2008 până
acum.
Modificări ale programului şi monitorizare
21. Programul va continua sa fie monitorizat prin
misiuni periodice de evaluare, acţiuni prealabile, criterii de performanţă
cantitative şi ţinte orientative şi criterii structurale de
performanţă. Ţintele cantitative pentru finele lunii martie
şi finele lunii iunie 2010 şi criteriile de performanţă
permanente sunt stabilite în tabelul 1, iar criteriile structurale de performanţă
sunt stabilite în tabelul 2. Inţelegerile dintre autorităţile
române şi experţii FMI privind criteriile cantitative de
performanţă şi măsurile structurale descrise în prezentul
memorandum sunt specificate în MTÎ anexat la prezentul memorandum. Solicităm
comasarea evaluărilor doi şi trei şi rescadenţarea
tranşelor din programul iniţial, astfel încât să se permită
eliberarea părţii din tranşă aferentă celei de-a treia
evaluări pe data de 19 februarie 2010. Totodată, pentru acoperirea
nevoilor mai mari de finanţare în 2010 faţă de ţinta din
programul iniţial, solicităm ca jumătate din tranşa
aferentă celor două evaluări, trei şi patru (2.175 milioane
DST), să fie directionată direct către Guvern.
Sebastian Teodor Gheorghe Vlădescu
ministrul finanţelor publice
Mugur Constantin Isărescu,
guvernatorul Băncii Naţionale a României
Anexe
Tabelul 1. România: Ţinte cantitative în cadrul
programului
|
2008
|
2009
|
2010
|
Dec. realizat
|
Martie realizat
|
Iunie realizat
|
Sept. program revizuit
|
Sept. realizat
|
Dec. program
|
Dec. estimat
|
Martie program
|
Iunie program
|
Sept proiecţie
|
Dec. proiecţie
|
I. Criterii cantitative de performanţă
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1. Variaţia cumulată a activelor externe nete (milioane
euro)1/3/
|
25.532
|
-3.500
|
-5.119
|
-8.720
|
-4.566
|
-10.000
|
-4.874
|
-2.000
|
-2.500
|
-2000
|
-2.000
|
2. Soldul cumulat al bugetului general consolidat (milioane lei) 2
|
-24.655
|
-8.300
|
-14.456
|
-26.900
|
-25.563
|
-36.500
|
-36.101
|
-8250
|
-15540
|
-21800
|
-31.900
|
3.Soldul cumulat al arieratelor bugetului general consolidat
(miliarde lei)
|
1,06
|
1,41
|
1,55
|
1,1
|
1,4
|
0,91
|
1,5
|
1,27
|
1,09
|
0,81
|
-0,48
|
4. Plafonul garanţiilor bugetului general consolidat emise
în cursul anului (valoare nominală, în miliarde lei)
|
0,0
|
|
0,02
|
7,7
|
0,7
|
7,7
|
2,1
|
12,0
|
12,0
|
12,0
|
12,0
|
II. Criterii de performanţă permanente
5. Neacumularea de arierate la datoria externă
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
III. Consultări pe inflaţie
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6. Rata inflaţiei la 12 luni în preţuri de consum
Interval exterior (limita superioară)
Interval interior (limita superioară)
|
8,3
7,3
6,3
5,3
|
8,7
7,7
6,7
5,7
|
7,9
6,9
5,9
4,9
|
7,7
6,7
5,7
4,7
|
...
...
4,8
...
...
|
6,5
5,5
4,5
3,5
|
4,7
|
6,5
5,5
4,5
3,5
|
6,0
5,0
4,0
3,0
|
5,75 4,75
3,75 2,75
|
5,5
4,5
3,5
2,5
|
Punct central
Interval interior (limita inferioară)
Interval exterior (limita inferioară)
|
4,3
|
4,7
|
3,9
|
3,7
|
|
2,5
|
|
2,5
|
2,0
|
1,75
|
1,5
|
IV. Ţintă orientativă
|
92.327
|
22.19
|
43.238
|
63.725
|
63.878
|
81.015
|
85.637
|
32.900
|
65.100
|
97.500
|
131.300
|
7. Cheltuielile primare curente ale bugetului general consolidat
(exclusiv fonduri UE şi asistenţă socială, milioane lei)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1 Cifra
aferentă lunii decembrie 2008 reprezintă stocul
2 Cifra
aferentă lunii decembrie 2008 este pentru tot anul.
3 Ţinta de AEN
pentru finele lui decembrie a fost ajustată deoarece tragerile efective au
fost mai mici decât proiecţia cu 1 miliard de Euro.
Tabelul 2. România: Conditionalităti de
performanţă pentru Evaluarea doi şi trei şi
Conditionalităti Noi Propuse
Măsura
|
Data Vizată
|
Comentariu
|
Criterii cantitative de performanţă
|
|
|
1. Active externe Nete
|
Decembrie 2009
|
Indeplinit
|
2. Soldul total al bugetului general consolidat
|
Septembrie 2009
|
Indeplinit
|
3. Soldul total al bugetului general consolidat
|
Decembrie 2009
|
Indeplinit
|
4. Plafonul garanţiilor bugetului general consolidat
|
Septembrie 2009
|
Indeplinit
|
5. Plafonul garanţiilor bugetului general consolidat
|
Decembrie 2009
|
Indeplinit
|
6. Plafon al arieratelor interne ale bugetului general consolidat
|
Septembrie 2009
|
Neîndeplinit
|
7. Neacumularea de arierate externe la plată
|
Decembrie 2009
|
Indeplinit
|
Ţintă cantitativă orientativă
|
|
|
Cheltuielile primare curente ale bugetului general consolidat
|
Septembrie 2009
|
Neîndeplinit
|
Cheltuielile primare curente ale bugetului general consolidat
|
Decembrie 2009
|
Neîndeplinit
|
Interval de consultare pe inflaţie
|
|
|
Interval interior
|
Decembrie 2009
|
Indeplinit
|
Interval exterior
|
Decembrie 2009
|
Indeplinit
|
Criterii Structurale de Referinţă
|
|
|
1. Ratificarea de către Parlament a măsurilor fiscale
echivalente cu 1,1% din PIB
|
31 august 2009
|
Indeplinit în aprilie 2009
|
2. Aprobarea de către Parlament a legislaţiei revizuite
privind salarizarea în sectorul public
|
30 octombrie 2009
|
Parţial îndeplinit
|
3. Prezentarea legislaţiei responsabilităţii
fiscale şi a planului de implementare a acesteia în Parlament
|
30 noiembrie 2009
|
Indeplinit
|
4. Aprobarea legislaţiei revizuite a pensiilor
|
31 decembrie 2009
|
Revizuită - pentru finele lui iunie 2010
|
5. Aprobarea bugetului convenit pe 2010 (Acţiune
prealabillă)
|
31 decembrie 2009
|
Indeplinit în ianuarie 2009
|
6. Aprobarea prin ordonanţă a legislaţiei şi
reglementărilor interne necesare pentru implementarea reformelor
administraţiei fiscale
|
30 aprilie 2010
|
|
7. Aprobarea reformelor instituţionale de contracarare a
riscurilor fiscale aferente autorităţilor locale
|
30 iunie 2010
|
|
8. Modificări legislative de îmbunătăţire a
monitorizării şi controlului IS
|
30 iunie 2010
|
Indeplinit
|
9. Aprobarea amendamentelor la legislaţia bancară
pentru a întări competenţele BNR de a le impune acţionarilor
băncii o majorare a capitalului acţionarial şi limitarea
distribuirii de profituri
|
30 iunie 2009
|
Indeplinit
|
10. Aprobarea amendamentelor la legislaţia privind
garantarea depozitelor, pentru a extinde motivele de activare a
garantării depozitelor, pentru a urgenta plăţile şi a
asigura o linie de credit de la Guvern
|
30 august 2009
|
Indeplinit
|
11. Aprobarea amendamentelor la legislaţia bancară
şi la legislaţia de lichidare pentru a consolida cadrul de
închidere a băncilor
|
31 martie 2010
|
|
12. Măsuri de consolidare a regimului de finanţare a
Fondului de Garantare a Depozitelor
|
30 septembrie 2010
|
|
Noi Condiţionalităţi Propuse
|
|
|
1. Aprobarea Legii Responsabilităţii Fiscale
|
30 martie 2010
|
|
2. Aprobarea legislaţiei de implementare a legii organice a
salarizării
|
30 septembrie 2010
|
|
3. 0 ţintă orientativă a plafonului pentru soldul
financiar al celor mai mari IS
|
30 martie 2010
|
|
ANEXA II
ROMÂNIA: MEMORANDUM TEHNIC DE ÎNŢELEGERE
5 februarie 2010
1. Prezentul memorandum tehnic de înţelegere (MTÎ)
actualizează şi înlocuieşte MTÎ din data de 8 septembrie
2009. Acesta: (i) defineşte variabilele care fac obiectul ţintelor
cantitative specificate în Scrisoarea de intenţie (SDI); (ii) descrie
metodele care vor fi utilizate pentru evaluarea performanţei programului
şi necesarul de informaţii pentru a asigura o monitorizare
adecvată a ţintelor (secţiunea I); şi (iii) precizează
unele dintre condiţionalităţile structurale din cadrul
programului (secţiunea II). Conform standardului, în cadrul tuturor
acordurilor cu Fondul ne vom consulta cu acesta înainte de a modifica
măsurile din cadrul prezentei scrisori sau înaintea adoptării de noi
măsuri care ar devia de la ţelurile programului şi vom furniza
Fondului informaţiile necesare pentru monitorizarea programului.
2. In accepţiunea programului, ratele de schimb
ale leului românesc (RON) fată de euro se stabilesc la RON 3,9852 =
€1, faţă de dolarul SUA la RON 2,8342 = $1, faţă de yenul japonez ia RON 3,1419 = ¥100 şi faţă
de lira sterlină la RON 4,1169 = £1, ratele fiind
cele postate pe website-ul Băncii Naţionale
a României (BNR) la data de 31 decembrie 2008. Ratele de schimb
faţă de alte valute, acolo unde sunt aplicabile, vor fi, de asemenea,
acelea postate pe website-ul BNR în data de 31 decembrie 2008.
3. In accepţiunea programului, bugetul general
consolidat include entităţile definite în bugetul pe 2010. Acestea
sunt: guvernul central (bugetul de stat, trezoreria, entităţile de
stat autofinanţate incluse în buget etc), autorităţile locale,
fondurile de asigurări sociale (pensii, sănătate şi
şomaj), Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri
Naţionale din România şi Administraţia Fondului Proprietatea.
Prezenta definiţie a bugetului general consolidat include, de asemenea,
orice fonduri noi sau alte programe speciale bugetare şi extrabugetare
care ar putea fi create pe parcursul perioadei programului pentru a
desfăşura operaţii de natură fiscală, aşa cum se
defineşte în Manualul FMI pentru Statisticile Financiare Guvernamentale
2001. Autorităţile vor informa imediat experţii FMI cu privire
la crearea oricărui astfel de fond sau program nou.
I. Criterii de performanţă cantitative,
ţinta indicativă şi criterii de performanţă permanente
A. Limita privind activele externe nete
4. In accepţiunea programului, activele externe
nete (AEN) sunt definite ca AEN ale BNR minus obligaţiile de
trezorerie faţă de Fondul Monetar Internaţional.
5. AEN ale BNR sunt definite ca valoarea în euro a
activelor externe brute ale BNR (inclusiv rezervele obligatorii ale sistemului
bancar comercial ţinute la BNR) minus pasivele externe brute ale BNR
şi vor fi măsurate pe baza definiţiilor operaţionale ale
BNR şi nu a celor contabile. Activele şi pasivele externe denominate
în noneuro vor fi convertite în euro la ratele de schimb ale programului.
6. Activele externe brute ale BNR se definesc ca
incluzând deţinerile de Drepturi Speciale de Tragere (DST) ale BNR,
poziţia rezervelor ţării la Fond, deţinerile de numerar,
titluri şi depozite în străinătate în valute străine
convertibile. Se exclud din rezervă: (i) aurul şi alte metale
preţioase; (ii) activele în valute neconvertibile; (iii) active nelichide;
(iv) orice active care sunt angajate, colateralizate sau se află sub o
alta obligaţie, dacă acestora nu le este asociat şi un pasiv
extern brut; (v) creanţe asupra rezidenţilor; şi (vi)
creanţe în valută derivând din instrumente derivate în monede
străine vis-a-vis de moneda naţională (cum ar fi futures,
forwards, swaps şi options).
7. Pasivele externe brute ale BNR se definesc
ca toate pasivele în valute străine faţă de rezidenţi
şi nerezidenti, inclusiv angajamentele de vânzare de valute străine
decurgând din instrumente derivate (cum ar fi futures, forwards, swaps şi
options) şi tot creditul nerambursat de la Fond, dar excluzând: (i)
depozitele de valute străine ale băncilor legate de rezervele
obligatorii; şi (ii) depozitele în valute străine ale Guvernului la
BNR. Prezenta definiţie are ca scop aducerea conceptului de pasive externe
mai aproape de definiţia balanţei de plăţi pe care se
bazează ţintele.
Limita pentru schimbările
cumulate în activele externe nete de la începutul anului (în mil. euro)1)
|
|
2009
|
20102)
|
decembrie
|
martie
|
iunie
|
septembrie
|
decembrie
|
(stoc)
|
CP
|
CP
|
TI
|
TI
|
Schimbare cumulată în AEN Poziţia din Memorandum:
|
20.658
|
-2.000
|
-2.500
|
-2.000
|
-2.000
|
Active externe brute
|
28.418
|
300
|
700
|
2.000
|
2.800
|
1) CP = criteriu
de performanţă; 77 = ţintă indicativă. Date la finele
lunii.
2) Fluxurile din
2010 sunt faţă de stocul final din 2009.
8. Ţintele AEN vor fi ajustate în sus (în jos) cu
surplusul (deficitul) din tragerile în cadrul programului legate de
proiecţia de bază. Tragerile în cadrul programului se definesc ca
trageri externe de la creditorii oficiali (Banca Mondială şi Comisia
Europeană) care sunt utilizabile pentru finanţarea bugetului de stat
total. Ţintele AEN vor fi, de asemenea, ajustate în sus cu creşterea
rezervelor obligatorii ale băncilor comerciale ţinute la BNR
faţă de finele lunii decembrie 2009 ( 7.874,4 milioane €),
măsurate la ratele de schimb ale programului.
Tragerile externe din Program - Proiecţii de
bază (în mil. euro)
|
2010
|
Fluxuri cumulate de la finele lunii
|
martie
|
iunie
|
septembrie
|
decembrie
|
decembrie 2009
|
1.340
|
2.540
|
2.540
|
4.100
|
B. Mecanismul de consultare pentru rata
inflaţiei la 12 luni
9. Intervalele de consultare trimestriale pentru rata
inflaţiei la 12 luni în preţuri de consum [aşa cum sunt
măsurate de indexul preţurilor de consum (IPC) publicat de
Institutul Naţional de Statistică] sunt specificate mai jos. In cazul
în care rata inflaţiei IPC an-pe-an se află în afara limitelor
superioare specificate mai sus, autorităţile se vor consulta cu
Fondul cu privire la politicile propuse ca răspuns înainte de a solicita
alte trageri în cadrul programului. în plus, BNR va avea discuţii cu
experţii Fondului în cazul în care rata inflaţiei IPC an-pe-an se
situează în afara limitelor inferioare specificate pentru finele
fiecărui trimestru în tabelul de mai jos.
|
2008
decembrie
(realizat)
|
2009 decembrie -(realizat)
|
2010
|
martie
|
iunie
|
septembrie
|
decembrie
|
Interval exterior (limita superioară)
|
|
6,5
|
6,5
|
6,0
|
5,75
|
5,5
|
Interval interior (limita superioară)
|
|
5,5
|
5,5
|
5,0
|
4,75
|
4,5
|
Punct central
|
6,3
|
4,7
|
4,5
|
4,0
|
3,75
|
3,5
|
Interval interior (limita inferioară)
|
|
3,5
|
3,5
|
3,0
|
2,75
|
2,5
|
Interval exterior (limita inferioară)
|
|
2,5
|
2,5
|
2,0
|
1,75
|
1,5
|
C. Criteriu de performanţă privind soldul
bugetului general consolidat
10. Deficitul bugetar va fi monitorizat trimestrial
prin soldul cash al bugetului general consolidat. Autorităţile se vor
consulta cu experţii FMI cu privire la măsurile de corecţie în
cazul unor derapaje ale veniturilor si finanţării guvernamentale.
Limita pentru soldul bugetului
general consolidat
|
(în milioane lei)
|
Finele lui decembrie 2009 (realizat)
|
-36.101
|
Finele lui martie 2010 (criteriu de performanţă)
|
-8.250
|
Finele lui iunie 2010 (criteriu de performanţă)
|
-15.540
|
Finele lui septembrie 2010 (ţintă indicativă)
|
-21.800
|
Finele lui decembrie 2010 (ţintă indicativă)
|
-31.900
|
11. Deficitul bugetar va fi măsurat de deasupra
liniei utilizându-se datele execuţiei bugetare. Ministerul Finanţelor
Publice (MFP) va furniza, de asemenea, date lunare pentru a măsura
deficitul sub linie. Soldul bugetului general consolidat măsurat sub linie
va include:
+ (i) finanţarea externă netă, excluzând
câştigurile şi pierderile din reevaluare; + (ii) schimbările în
creditul intern net din sistemul financiar, excluzând câştigurile şi
pierderile din reevaluarea depozitelor denominate în valută şi
incluzând ajustări pentru:
+ (a) fonduri UE primite şi necheltuite încă
(plăţi în avans);
+ (b) cereri de rambursare ale guvernului din fonduri
UE;
+ (c) obligaţii ale Fondului Proprietatea
neplătite încă; + (iii) schimbări în stocul de titluri de stat
emise, net de schimbările din reevaluare; + (iv) schimbări nete ale
altor finanţări.
12. Dacă diferenţa dintre deficitul
bugetului general consolidat măsurat deasupra liniei şi sub linie
este mai mare de 200 milioane lei pe fiecare trimestru pe parcursul anului
2010, MFP se va consulta cu experţii FMI.
13. In cazul în care veniturile bugetare exclusiv
fonduri nerambursabile vor depăşi valoarea proiectată în cadrul
programului, ţinta de deficit va fi ajustată în jos cu o
jumătate din surplus şi va permite cheltuieli suplimentare de
capital, reducând în acelaşi timp deficitul. Tabelul următor
reflectă veniturile bugetare exclusiv fonduri nerambursabile cumulate
proiectate pentru 2010, faţă de care se vor compara veniturile
realizate.
Venituri cumulate proiectate în
bugetul general consolidat, exclusiv fonduri UE
|
(în milioane lei)
|
Finele lunii decembrie 2009 (realizat)
|
151.508
|
Finele lunii martie 2010 (proiecţie)
|
37.800
|
Finele lunii iunie 2010 (proiecţie)
|
77.600
|
Finele lunii septembrie 2010 (proiecţie)
|
119.500
|
Finele lunii decembrie 2010 (proiecţie)
|
161.800
|
14. In cazul în care cheltuielile curente din
trimestrul precedent depăşesc ţinta indicativă
(definită mai jos), ţinta de deficit pentru trimestrul următor
va fi ajustată în jos cu valoarea corespunzătoare acestei depăşiri.
D. Criteriu de performanţă limitând
emiterea de garanţii guvernamentale către sectorul privat nefinanciar
şi întreprinderile publice
15. Emiterea de garanţii guvernamentale
către sectorul privat nefinanciar şi către întreprinderile
publice va fi limitată pe parcursul duratei programului. Plafonul poate fi
ajustat în sus cu până la 4,3 miliarde RON faţă de plafonul
iniţial de 7,7 miliarde RON pentru garanţii destinate
finanţării plăţilor în contrapartidă în cadrul
proiectelor de investiţii finanţate de UE sau pentru garanţii
destinate proiectelor cofinanţate de către BERD, IFC sau BEI.
Plafon pentru garanţiile din
bugetul general consolidat nou-emise de la finele anului 2008 până la:
|
(în miliarde lei)
|
Finele lunii decembrie 2009 (realizat)
|
2,1
|
Finele lunii martie 2010 (criteriu de performanţă)
|
12
|
Finele lunii iunie 2010 (criteriu de performanţă)
|
12
|
Finele lunii septembrie 2010 (criteriu de performanţă)
|
12
|
Finele lunii decembrie 2010 (criteriu de performanţă)
|
12
|
E. Criteriu de performanţă privind
neacumularea de arierate interne de către bugetul general consolidat (BGC)
16. Criteriul de performanţă stabilit cu
privire la stocul de arierate interne ale BGC are în vedere neacumularea de noi
arierate şi eliminarea lor pe durata programului. In caz de necesitate,
guvernul va lua măsurile corective pentru a preveni acumularea de noi
arierate. In accepţiunea programului, arierate înseamnă sume de
plată trecute de scadenţă cu 90 de zile (în conformitate cu
definiţia cheltuielilor din ESA95).
Stocul de arierate ale bugetului
general consolidat de la finele anului precedent
|
(în miliarde lei)
|
Finele lunii noiembrie 2009 (stoc, realizat)
|
1,40
|
Finele lunii martie 2010 (criteriu de performanţă)
|
1,27
|
Finele lunii iunie 2010 (criteriu de performanţă)
|
1,09
|
Finele lunii septembrie 2010 (ţintă indicativă)
|
0,81
|
Finele lunii decembrie 2010 (ţintă indicativă)
|
0,48
|
Finele lunii aprilie 2011 (ţintă indicativă)
|
0,00
|
F. Criterii de performanţă permanente
privind neacumularea de arierate la plăţile în contul datoriei
externe la nivelul BGC
17. La nivelul BGC nu se vor acumula arierate la
datoria externă pe durata programului. In accepţiunea acestui
criteriu de performanţă, un arierat la plată în contul datoriei
externe va fi definit ca o plată a sectorului guvernamental, care nu a
fost efectuată în răstimp de 7 zile după scadenţă.
Criteriul de performanţă se va aplica pe bază permanentă.
G. Ţinta indicativă privind cheltuielile
curente primare ale BGC
18. Ţinta indicativă privind cheltuielile
curente primare ale BGC este definită ca incluzând cheltuielile de
personal, cheltuielile cu bunurile şi serviciile exclusiv fonduri UE
(specificate în categoria de împrumuturi externe nerambursabile),
subvenţii, transferuri către entităţi publice, pensii
(categoria de asistenţă socială din bugetul asigurărilor
sociale şi o treime din aceeaşi categorie din bugetul de stat),
ajutorul de stat şi alte cheltuieli din categoria alte transferuri, Fondul
de rezervă şi alte cheltuieli clasificate în tabelele de raportare
lunară:
Schimbări cumulate în
cheltuielile curente primare ale bugetului general consolidat
|
(în milioane lei)
|
Finele lunii decembrie 2009 (realizat)
|
85.637
|
Finele lunii martie 2010 (criteriu de performanţă)
|
32.900
|
Finele lunii iunie 2010 (criteriu de performanţă)
|
65.100
|
Finele lunii septembrie 2010 (ţintă indicativă)
|
97.500
|
Finele lunii decembrie 2010 (ţintă indicativă)
|
131.300
|
H. Monitorizarea întreprinderilor publice
19. Incepând din anul 2009, Ministerul Finanţelor
Publice, Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale şi alte
instituţii competente au implementat un sistem de monitorizare a
instituţiilor publice. Pe parcursul duratei programului se vor furniza
informaţii pentru a arăta sancţiunile - reduceri de remunerare
sau eliberarea din funcţie a conducerii, în conformitate cu prevederile
Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 37/2008 privind
reglementarea unor măsuri financiare în domeniul bugetar, aprobată cu
modificări prin Legea nr. 275/2008, cu modificările şi completările
ulterioare, şi ale Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.
79/2008 privind măsuri economico-financiare la nivelul unor operatori
economici, aprobată cu modificări şi completări prin Legea
nr. 203/2009 - care sunt impuse dacă bugetele şi ţintele
companiei pentru restructurare nu sunt respectate.
Se va stabili o ţintă indicativă
trimestrială pentru 2010 pentru soldul agregat operaţional (EBIT -
earnings before interest and tax - câştiguri înainte de dobânzi şi
impozite şi taxe), exclusiv subvenţii pentru următoarele
întreprinderi publice: (1) Compania Naţională Căi Ferate CFR;
(2) Societatea Naţională Transport CFR Călători; (3)
Compania Naţională a Huilei; (4) Societatea Comercială
Termoelectrica; (5) Compania Naţională de Autostrăzi şi
Drumuri Naţionale; (6) Societatea Comercială Metrorex; (7) Societatea
Naţională de Transport Feroviar CFR Marfă - S.A.; (8) Societatea
Comercială Electrocentrale Bucureşti; (9) Societatea Comercială
Electrificare CFR - S.A.; şi (10) Societatea Comercială
Administraţia Naţională a Imbunătăţirilor
Funciare. Datele vor fi furnizate împreună cu rezultatele
operaţionale de către companie. Ţintele pentru finele lunii
martie 2010 şi finele lunii iunie 2010 vor fi 1.381 milioane RON şi,
respectiv, 2.619 milioane RON.
I. Cerinţe de raportare
20. Performanţa în cadrul programului va fi
monitorizată în baza datelor furnizate FMI de BNR şi MFP, după
cum este prezentat în tabelul 1. Autorităţile vor transmite cu
promptitudine experţilor FMI orice revizuiri de date, precum şi orice
alte informaţii necesare pentru monitorizarea acordului cu FMI.
Tabelul 1. România: Furnizarea de date către FMI
Articol
|
Periodicitate
|
De furnizat de Ministerul
Finanţelor Publice
|
Date lunare preliminare privind conturile bugetului general
consolidat
|
Lunar, pe 25 a lunii următoare
|
Date finale trimestriale privind conturile bugetului general
consolidat
|
Trimestrial, date cash, în a 35-a zi după sfârşitul
perioadei pentru care se raportează
|
|
Trimestrial, date acumulate, în a 55-a zi după
sfârşitul perioadei pentru care se raportează
|
Deficitul BGC utilizând definiţia ESA95
|
Trimestrial, cu un decalaj de 3 luni
|
Date preliminare privind finanţarea sub linie pentru BGC
|
Lunar, cu un decalaj de nu mai mult de 35 de zile după
sfârşitul perioadei pentru care se raportează
|
Date finale trimestriale privind finanţarea sub linie pentru
BGC
|
Trimestrial, nu mai târziu de 45 de zile după sfârşitul
perioadei pentru care se raportează
|
Total sume de plată şi arierate totale ale BGC
|
Preliminar lunar, în decursul lunii următoare Trimestrial,
în termen de 55 de zile
|
Stocul de arierate externe ale guvernului central
|
Zilnic, cu un decalaj de nu mai mult de 7 zile
|
Datoria publică şi garanţii guvernamentale
nou-emise de către BGC
|
Lunar, în termen de o lună
|
Date lunare preliminare privind cheltuielile primare ale BGC, net
de fonduri UE
|
Date lunare preliminare vor fi raportate către experţii
FMI în termen de 25 de zile
|
Date finale trimestriale privind cheltuielile primare ale BGC,
net de fonduri UE
|
Trimestrial, în termen de 35 de zile de la sfârşitul
perioadei pentru care se raportează
|
Articol
|
Periodicitate
|
Din 2010, soldul operaţional, profituri, arierate şi
cheltuielile de personal ale celor mai mari 10 întreprinderi publice,
clasificate după total cheltuieli
|
Trimestrial, în termen de 55 de zile
|
Date privind granturile pentru proiecte UE (rambursări
şi avansuri), cheltuieli de capital şi subvenţii acoperite de
avansurile UE sau eligibile pentru rambursări UE legate de proiecte
sprijinite de UE, convenite în mod specific cu UE
|
Lunar, în termen de 3 săptămâni de la finele
fiecărei luni
|
De furnizat de Banca
Naţională a României
|
Date AEN, pe componente, conform atât ratei de schimb din
program, cât şi celei reale
|
Săptămânal, în fiecare luni după
săptămâna de raportare şi cu un decalaj de 3 zile
lucrătoare în cazul datelor de final de trimestru
|
Date privind analiza monetară în formatul convenit cu
experţii FMI
|
Lunar, în termen de 30 de zile de la finele lunii
|
Schema plăţilor contractuale externe ale sectorului
bancar scadente în următoarele 4 trimestre, dobânda şi amortizare
(pentru împrumuturile pe termen mediu şi lung)
|
Lunar, 45 de zile după finele fiecărei luni
|
Schema plăţilor contractuale externe ale sectorului
corporatist scadente în următoarele 4 trimestre, dobânda şi
amortizare (pentru împrumuturile pe termen mediu şi lung)
|
Lunar, 45 de zile după finele fiecărei luni
|
Stocul datoriei externe pe termen scurt a băncilor şi
corporaţiilor
|
Lunar, 45 de zile după finele fiecărei luni
|
Balanţa de plăţi în formatul FMI utilizat
actualmente pentru raportare
|
Lunar, 45 de zile după finele fiecărei luni
|
Expunerea (depozite, împrumuturi, împrumuturi subordonate) ale:
(i) băncilor-mamă străine către subsidiarele lor din
Romînia; (ii) IFI; (iii) alţi creditori către baci din România (în
monedă naţională şi străină)
|
Lunar, 20 de zile după finele fiecărei luni
|
II. Condiţionalităţi structurale:
Detaliere
A. Procedura de restructurare a băncilor
21. Amendamentele legale la cadrul de închidere a
băncilor vor fi elaborate prin consultare cu FMI, vor fi promulgate
până la finele lunii martie 2010 şi vor include următoarele
elemente:
• Legislaţia bancară:
a) legea instituţiilor de credit va specifica un
declanşator clar pentru numirea obligatorie şi din timp a unui
administrator special bazat pe un prag reglementat;
b) administratorul special va primi competenţe noi
pentru a putea să implementeze cu promptitudine o gamă largă de
măsuri de restructurare, incluzând achiziţia şi asumarea,
vânzarea de active, transferuri de depozite şi diminuarea capitalului
pentru a absorbi pierderile;
c) legea va autoriza BNR să stabilească
competenţele şi atribuţiile administratorului special dintr-un
amplu set de competenţe stabilite în lege, competenţe ce pot include
puteri manageriale vaste, inclusiv pe cele ale consiliului director,
direcţiei sau consiliului de supraveghere;
d) legea va stipula că achiziţia, asumarea
şi vânzarea de active nu vor face obiectul aprobării
acţionarilor instituţiei de credit sau a adunării generale a
acţionarilor. In acest sens, legea va elimina aplicarea acelor prevederi
din legea societăţilor comerciale ce impun obţinerea
aprobărilor menţionate, cum ar fi situaţia în care transferul de
active este substanţial;
e) legea va asigura protecţia legală pentru
acţiunile de bună-credinţă ale administratorului special pe
parcursul exercitării îndatoririlor sale;
f) legea va asigura o mai mare certitudine privind
măsurile de restructurare a băncilor, inclusiv achiziţii şi
asumări, vânzarea de active şi transferuri de depozite decise sau
efectuate în legătură cu o instituţie de credit aflată sub
administrare specială, astfel încât aceste măsuri să nu
poată fi suspendate sau respinse pe cale de litigii (inclusiv prin
intermediul căilor de contestare şi/sau anulare prevăzute în
cadrul procedurilor de lichidare sau insolvenţă); de asemenea, va
clarifica faptul că măsurile menţionate mai sus nu fac obiectul
consimţământului creditorilor sau debitorilor.
• Legea de lichidare:
g) iniţierea procedurilor de lichidare a
instituţiilor de credit sau a celor de lichidare a acestora în
conformitate cu legea societăţilor comerciale va necesita aprobarea
prealabilă a BNR;
h) legea va acorda prioritate la insolvabilitate
creanţelor depozitarilor şi acelaşi rang de prioritate Fondului
de garantare a depozitelor.
B. Fondul de garantare a depozitelor
22. Bazarea pe liniile de credit în finanţarea
Fondului de garantare a depozitelor va fi redusă treptat prin majorarea
resurselor financiare ale Fondului. In acest sens, BNR va decide o reducere
progresivă a comisioanelor pentru liniile de credit şi o majorare a
ratei de contribuţie la niveluri ce vor fi determinate la momentul celei de-a
4-a evaluări (criteriu structural de referinţă finele lunii
septembrie 2010).
C. Legislaţia privind salarizarea în sectorul
public
23. In urma aprobării legii organice a
salarizării în sectorul public în luna octombrie 2009, o legislaţie
de implementare a acesteia va fi aprobată până la finele lunii
septembrie 2010, legislaţie ce va respecta următoarele principii:
a) va asigura respectarea ţintelor cantitative
stabilite pentru cheltuielile cu salariile în sectorul public şi incluse
în legea organică a salarizării în sectorul public, iar propunerea
respectivă va fi bazată pe o analiză integrală a
costurilor;
b) va asigura simplificarea noii grile de salarizare
şi va garanta o remunerare bazată pe responsabilităţi
şi calificări. Noul sistem de salarizare din sectorul public se va
raporta la salariile din sectorul privat (printr-un studiu al salariilor),
pentru a se asigura că salariile din sectorul public sunt în general
competitive în raport cu condiţiile existente pe piaţa muncii, în limitele
constrângerilor ce ţin de cât de mult permite bugetul;
c) legea va introduce treptat o limită de 30% a
cheltuielilor de personal altele decât cheltuielile cu salariile faţă
de totalul cheltuielilor de personal şi va limita sporurile individuale
pentru personalul civil. In accepţiunea acestei legi, plăţile de
„stimulente" vor fi tratate ca sporuri.
ANEXĂ
Scadentar rambursare Aranjament stand-by (DST)
Data
rambursărilor
|
TOTAL
|
Transa I
|
Transa II
|
Transa III
|
Transa IV
|
Transa V
|
Transa VI
|
Transa VII
|
Tranşa
VIII
|
|
|
Suma de
rambursat
aferentă
BNR
|
Suma de
rambursat
aferentă
MFP
|
Suma de
rambursat
aferentă
BNR
|
Suma de
rambursat
aferentă
MFP
|
Suma de
rambursat
aferentă
BNR
|
Suma de
rambursat
aferentă
MFP
|
Suma de
rambursat
aferentă
BNR
|
Suma de
rambursat
aferentă
BNR
|
Suma de
rambursat
aferentă
BNR
|
Suma de
rambursat
aferentă
BNR
|
Suma de
rambursat
aferentă
BNR
|
6 august 2012
|
546.250.000
|
546.250.000
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6 noiembrie 2012
|
546.250.000
|
546.250.000
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
23 decembrie 2012
|
214.750.000
|
|
107.375.000
|
107.375.000
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6 februarie 2013
|
546.250.000
|
546.250.000
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
23 martie 2013
|
214.750.000
|
|
107.375.000
|
107.375.000
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6 mai 2013
|
546.250.000
|
546.250.000
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
23 mai 2013
|
271.875.000
|
|
|
|
88.062.500
|
88.062.500
|
47.875.000
|
47.875.000
|
|
|
|
|
23 iunie 2013
|
214.750.000
|
|
107.375.000
|
107.375.000
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6 august 2013
|
546.250.000
|
546.250.000
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
23 august 2013
|
271.875.000
|
|
|
|
88.062.500
|
88.062.500
|
47.875.000
|
47.875.000
|
|
|
|
|
15 septembrie 2013
|
96.000.000
|
|
|
|
|
|
|
|
96.000.000
|
|
|
|
23 septembrie 2013
|
214.750.000
|
|
107.375.000
|
107.375.000
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6 noiembrie 2013
|
546.250.000
|
546.250.000
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
23 noiembrie 2013
|
271.875.000
|
|
|
|
88.062.500
|
88.062.500
|
47.875.000
|
47.875.000
|
|
|
|
|
15 decembrie 2013
|
192.125.000
|
|
|
|
|
|
|
|
96.000.000
|
96.125.000
|
|
|
23 decembrie 2013
|
214.750.000
|
|
107.375.000
|
107.375.000
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6 februarie 2014
|
546.250.000
|
546.250.000
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
23 februarie 2014
|
271.875.000
|
|
|
|
88.062.500
|
88.062.500
|
47.875.000
|
47.875.000
|
|
|
|
|
15 martie 2014
|
288.250.000
|
|
|
|
|
|
|
|
96.000.000
|
96.125.000
|
96.125.000
|
|
23 martie 2014
|
214.750.000
|
|
107.375.000
|
107.375.000
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6 mai 2014
|
546.250.000
|
546.250.000
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
23 mai 2014
|
271.875.000
|
|
|
|
88.062.500
|
88.062.500
|
47.875.000
|
47.875.000
|
|
|
|
|
15 iunie 2014
|
397.500.000
|
|
|
|
|
|
|
|
96.000.000
|
96.125.000
|
96.125.000
|
109.250.000
|
23 iunie 2014
|
214.750.000
|
|
107.375.000
|
107.375.000
|
|
|
|
|
|
|
|
|
23 august 2014
|
271.875.000
|
|
|
|
88.062.500
|
88.062.500
|
47.875.000
|
47.875.000
|
|
|
|
|
15 septembrie 2014
|
397.500.000
|
|
|
|
|
|
|
|
96.000.000
|
96.125.000
|
96.125.000
|
109.250.000
|
23 septembrie 2014
|
214.750.000
|
|
107.375.000
|
107.375.000
|
|
|
|
|
|
|
|
|
23 noiembrie 2014
|
271.875.000
|
|
|
|
88.062.500
|
88.062.500
|
47.875.000
|
47.875.000
|
|
|
|
|
15 decembrie 2014
|
397.500.000
|
|
|
|
|
|
|
|
96.000.000
|
96.125.000
|
96.125.000
|
109.250.000
|
23 februarie 2015
|
271.875.000
|
|
|
|
88.062.500
|
88.062.500
|
47.875.000
|
47.875.000
|
|
|
|
|
15 martie 2015
|
397.500.000
|
|
|
|
|
|
|
|
96.000.000
|
96.125.000
|
96.125.000
|
109.250.000
|
15 iunie 2015
|
397.500.000
|
|
|
|
|
|
|
|
96.000.000
|
96.125.000
|
96.125.000
|
109.250.000
|
15 septembrie 2015
|
301.500.000
|
|
|
|
|
|
|
|
|
96.125.000
|
96.125.000
|
109.250.000
|
15 decembrie 2015
|
205.375.000
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
96.125.000
|
109.250.000
|
15 martie 2016
|
109.250.000
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
109.250.000
|
Subtotal
|
|
|
859.000.000
|
859.000.000
|
704.500.000
|
704.500.000
|
383.000.000
|
383.000.000
|
|
|
|
|
TOTAL
|
11.443.000.000
|
4.370.000.000
|
1.718.000.000
|
1.409.000.000
|
766.000.000
|
768.000.000
|
769.000.000
|
769.000.000
|
874.000.000
|
NOTĂ:
Datele efectuării rambursărilor aferente
tranşelor V-VIII sunt estimate şi vor fi corelate cu datele
efectuării tragerilor.