ORDIN
Nr. 818 din 17 octombrie 2003
pentru aprobarea Procedurii de emitere a autorizatiei integrate de mediu
ACT EMIS DE: MINISTERUL AGRICULTURII, PADURILOR, APELOR SI
MEDIULUI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 800 din 13 noiembrie 2003
In temeiul prevederilor art. 4 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 34/2002 privind prevenirea, reducerea si controlul integrat al
poluarii, aprobata cu modificari prin Legea nr. 645/2002, si ale art. 11 alin.
(6) din Hotararea Guvernului nr. 739/2003 privind organizarea si functionarea
Ministerului Agriculturii, Padurilor, Apelor si Mediului,
ministrul agriculturii, padurilor, apelor si mediului emite prezentul
ordin.
Art. 1
Se aproba Procedura de emitere a autorizatiei integrate de mediu, prevazuta
in anexa care face parte integranta din prezentul ordin, in vederea abordarii
integrate a masurilor necesare pentru prevenirea, reducerea si controlul
poluarii.
Art. 2
Prezentul ordin se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Ministrul agriculturii, padurilor, apelor si mediului,
Ilie Sarbu
ANEXA 1
PROCEDURA
de emitere a autorizatiei integrate de mediu
CAP. 1
Prevederi generale
SECTIUNEA 1
Cadrul legal al procedurii
Art. 1
(1) Prezenta procedura prezinta metodologia de aplicare a cerintelor de
conformare a activitatilor/instalatiilor prevazute in anexa nr. 1 la Ordonanta
de urgenta a Guvernului nr. 34/2002 privind prevenirea, reducerea si controlul
integrat al poluarii, aprobata cu modificari prin Legea nr. 645/2002, denumita
in continuare Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 34/2002, in scopul obtinerii
autorizatiei integrate de mediu, care face parte integranta din documentele de
reglementare a functionarii activitatii.
(2) Autoritatea competenta pentru aplicarea procedurii de emitere a
autorizatiei integrate de mediu este autoritatea competenta pentru protectia
mediului la nivel regional in a carei raza de competenta se afla amplasamentul.
(3) Prezenta procedura se aplica tuturor activitatilor/instalatiilor
existente sau celor care au suferit modificari substantiale ori
activitatilor/instalatiilor noi, reglementate prin acordul integrat de mediu.
Art. 2
(1) Termenii specifici utilizati in prezenta procedura sunt in conformitate
cu definitiile prevazute in anexa nr. I la Legea protectiei mediului nr.
137/1995, republicata, cu modificarile ulterioare, in anexa nr. 2 la Ordonanta
de urgenta a Guvernului nr. 34/2002 si in art. 2 din Conventia privind accesul
la informatie, participarea publicului la luarea deciziei si accesul la
justitie in probleme de mediu, semnata la Aarhus la 25 iunie 1998, ratificata
prin Legea nr. 86/2000, denumita in continuare Conventia de la Aarhus.
(2) Definitiile din actele normative mentionate la alin. (1) si explicarea
acestora in contextul specific prezentei proceduri sunt prezentate in Ghidul
tehnic general, care va fi aprobat prin ordin al conducatorului autoritatii
centrale pentru protectia mediului, in termen de 3 luni.
Art. 3
(1) Conditiile si procedura de emitere a autorizatiei integrate de mediu
asigura informarea si participarea publicului si a tuturor autoritatilor
implicate in conformitate cu legislatia in vigoare.
(2) Participarea autoritatilor implicate la procedura de emitere a
autorizatiei integrate de mediu se realizeaza in cadrul Comisiei de analiza
tehnica (CAT), organizata la nivelul autoritatii competente pentru aplicarea
procedurii de emitere a autorizatiei integrate de mediu.
(3) Participarea publicului se realizeaza in baza Conventiei de la Aarhus,
detaliata in cap. IX sectiunea a 2-a din prezentul ordin.
SECTIUNEA a 2-a
Aplicabilitate si competente in emiterea autorizatiei integrate de mediu
Art. 4
(1) Autoritatea regionala pentru protectia mediului stabileste masurile si
conditiile de emitere a autorizatiei integrate de mediu pentru activitatile/instalatiile
existente, dupa evaluarea conditiilor de operare care nu respecta prevederile
Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 34/2002, pe baza proiectului de program
de conformare aprobat.
(2) Pentru activitatile/instalatiile noi sau pentru cele existente care au
suferit modificari substantiale titularul activitatii/instalatiei are obligatia
sa obtina, inca din etapa de proiectare, acordul integrat de mediu pentru toate
activitatile/instalatiile prevazute in anexa nr. 1 la Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 34/2002, punerea in functiune a acestora avand loc numai dupa
obtinerea autorizatiei integrate de mediu.
Art. 5
(1) Depunerea solicitarii pentru obtinerea autorizatiei integrate de mediu
este obligatorie pentru functionarea oricarei instalatii/activitati mentionate
in lista din anexa nr. 1 la Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 34/2002.
(2) In termen de 20 de zile de la intrarea in vigoare a prezentului ordin,
autoritatea locala pentru protectia mediului va inainta titularilor de activitati/instalatii,
care desfasoara activitati listate in anexa nr. 1 la Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 34/2002, instiintari scrise privind necesitatea demararii
procedurii specifice de emitere a autorizatiei integrate de mediu.
(3) Titularul activitatii/instalatiei va depune solicitarea pentru
obtinerea autorizatiei integrate de mediu la sediul autoritatii locale pentru
protectia mediului unde se afla amplasamentul activitatii/instalatiei.
Art. 6
(1) In termen de 10 zile de la primirea solicitarii, autoritatea locala
pentru protectia mediului este obligata sa informeze in scris autoritatea
regionala pentru protectia mediului careia ii revine responsabilitatea emiterii
autorizatiei integrate de mediu.
(2) Autoritatea regionala pentru protectia mediului careia ii revine
responsabilitatea emiterii autorizatiei coordoneaza si controleaza procedura de
emitere a autorizatiei integrate de mediu si poate delega autoritatilor locale
competenta analizarii anumitor faze din procedura.
Art. 7
Pentru desfasurarea in conditii optime a procedurii de emitere a
autorizatiei integrate de mediu, la sediul autoritatilor locale si regionale
pentru protectia mediului se afiseaza la loc public urmatoarele:
- continutul anexei nr. 1 la Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 34/2002;
- lista documentelor de referinta privind cele mai bune tehnici disponibile
(BREF);
- conditiile locale de mediu specifice amplasamentului;
- lista documentelor pentru solicitarea autorizatiei integrate de mediu;
- conditiile de participare a publicului in cadrul procedurii de emitere a
autorizatiei integrate de mediu;
- formularul-tip pentru solicitarea autorizatiei integrate de mediu;
- lista taxelor si tarifelor aferente procedurii de emitere a autorizatiei
integrate de mediu, stabilite conform legislatiei in vigoare.
CAP. 2
Solicitarea de autorizatie integrata de mediu
SECTIUNEA 1
Continutul solicitarii autorizatiei integrate de mediu
Art. 8
Titularul de activitate care intra sub incidenta prevederilor Ordonantei de
urgenta a Guvernului nr. 34/2002 are obligatia de a elabora si de a inainta
autoritatii locale pentru protectia mediului solicitarea autorizatiei integrate
de mediu, care cuprinde:
- cerere;
- raport de amplasament, intocmit in conformitate cu prevederile Ghidului
tehnic general prevazut la art. 2 alin. (2);
- evaluari privind nivelul impactului activitatilor asupra mediului;
- proiect de program pentru conformare in cazul instalatiilor existente;
- dovada publicarii anuntului public de solicitare a autorizatiei integrate
de mediu;
- dovada achitarii tarifului pentru verificarea solicitarii.
Art. 9
(1) Analiza preliminara efectuata de autoritatea locala pentru protectia
mediului stabileste daca solicitarea este sau nu corect intocmita si daca
indeplineste conditiile legale pentru a fi supusa analizei propriu-zise. O
solicitare nu este corect intocmita daca:
a) nu au fost depuse toate documentele de sustinere a solicitarii;
b) face referire la o instalatie ce nu se incadreaza in domeniul
reglementat pentru autorizarea integrata de mediu;
c) tarifele necesare nu au fost achitate.
(2) In cazul acceptarii solicitarii, titularul de activitate/operatorul
este invitat sa achite tarifele corespunzatoare etapei de analiza a
documentatiei de sustinere a solicitarii.
(3) Respingerea motivata a solicitarii se comunica solicitantului fara
perceperea taxei de autorizare, dar cu perceperea tarifului pentru etapa
parcursa pentru verificarea solicitarii.
(4) Dupa analiza preliminara a documentatiei de solicitare autoritatea
competenta pentru protectia mediului la nivel local transmite in scris
titularului de activitate/operatorului, in termen de 10 zile lucratoare,
raspunsul privind acceptarea solicitarii sau respingerea motivata.
Art. 10
Autoritatea regionala pentru protectia mediului stabileste si comunica in
termen de 7 zile lucratoare titularului de activitate/instalatie, in functie de
numarul autoritatilor implicate in aplicarea procedurii de emitere a
autorizatiei integrate de mediu si componenta CAT, numarul de exemplare pe
hartie ale solicitarii autorizatiei integrate de mediu si un exemplar pe suport
electronic.
SECTIUNEA a 2-a
Continutul documentatiei de sustinere a solicitarii autorizatiei integrate
de mediu
Art. 11
(1) Formularul-tip de cerere pentru solicitarea demararii procedurii de
emitere a autorizatiei integrate de mediu este prevazut in Ghidul tehnic
general si se completeaza conform specificatiilor acestuia.
(2) Raportul de amplasament se intocmeste pe baza investigatiilor
efectuate, a datelor si informatiilor continute in evaluarile privind nivelul
impactului asupra mediului si in conformitate cu recomandarile Ghidului tehnic
general.
(3) Evaluarile privind nivelul impactului activitatilor asupra mediului,
constand in studiul de evaluare a impactului asupra mediului in cazul
activitatilor noi si in bilantul de mediu pentru cele existente, se realizeaza
de persoane fizice sau juridice atestate in acest scop de catre autoritatea
centrala pentru protectia mediului, conform prevederilor legale in vigoare.
SECTIUNEA a 3-a
Analiza propriu-zisa a continutului documentatiei de sustinere a
solicitarii autorizatiei integrate de mediu
Art. 12
(1) Documentatia de sustinere a solicitarii trebuie sa fie corect intocmita
si sa prezinte autoritatii regionale pentru protectia mediului toate
informatiile necesare pentru luarea deciziei.
(2) Toate documentele de sustinere a solicitarii care au trecut de analiza
preliminara a autoritatii locale pentru protectia mediului se supun analizei
detaliate efectuate de catre autoritatea regionala pentru protectia mediului.
Art. 13
(1) Analiza detaliata a documentelor de sustinere a solicitarii se
realizeaza in cadrul CAT.
(2) In situatia in care analiza documentatiei de sustinere a solicitarii
autorizatiei integrate de mediu necesita evaluarea unui expert, CAT poate
solicita un punct de vedere al grupului de experti in domeniul de activitate
supus analizei.
Art. 14
Autoritatea regionala pentru protectia mediului stabileste, in urma
analizei detaliate a documentelor de sustinere a solicitarii, daca procedura de
emitere a autorizatiei integrate de mediu continua.
Art. 15
(1) Autoritatea regionala pentru protectia mediului, in urma analizei
detaliate, stabileste:
a) respingerea solicitarii, in cazul in care documentele de sustinere a
solicitarii nu sunt corect intocmite;
b) completari pe baza raportului de analiza CAT, in cazul in care nu se
furnizeaza datele si informatiile necesare pentru luarea deciziei.
(2) Autoritatea regionala pentru protectia mediului, in cazul respingerii
documentatiei de sustinere a solicitarii autorizatiei integrate de mediu, este
obligata, in termen de 10 zile lucratoare, sa instiinteze in scris titularul de
activitate/operatorul despre motivatia respingerii solicitarii, o data cu
returnarea documentelor depuse, fara restituirea tarifului perceput pentru
etapa de verificare parcursa.
(3) In cazul in care autoritatea regionala pentru protectia mediului
solicita completari la documentatia depusa, titularul de activitate/operatorul
este obligat sa transmita informatiile si datele in termen de 30 de zile, in
vederea continuarii procedurii. Neincadrarea in acest termen atrage respingerea
documentatiei in conditiile alin. (2).
(4) Completarile la documentatia depusa, solicitate de autoritatea
regionala pentru protectia mediului, se reanalizeaza in cadrul CAT, in
conformitate cu prevederile art. 13.
(5) In situatia respingerii documentatiei, titularul de
activitate/operatorul este obligat sa reia procedura de emitere a autorizatiei
integrate de mediu de la etapa initiala, in conformitate cu prevederile art.
31.
CAP. 3
SECTIUNEA 1
Depunerea solicitarii in vederea obtinerii autorizatiei integrate de mediu
pentru o instalatie existenta
Art. 16
(1) Depunerea solicitarii in vederea obtinerii autorizatiei integrate de
mediu pentru functionarea instalatiilor existente se realizeaza in conformitate
cu prevederile Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 34/2002.
(2) Pentru orice instalatie existenta, definita in sensul prevederilor
Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 34/2002, titularul de
activitate/operatorul intocmeste un proiect de program pentru conformare, care
se ataseaza la documentele pentru solicitarea autorizatiei integrate de mediu,
in vederea aprobarii de catre autoritatea competenta pentru protectia mediului.
Art. 17
(1) Elaborarea proiectului programului de conformare pentru instalatiile
existente se face in functie de data punerii in functiune a
activitatii/instalatiei.
(2) Pentru activitatile/instalatiile care au intrat in functiune inainte de
30 octombrie 1999, termenul de finalizare a aplicarii programelor de conformare
este 30 octombrie 2007.
(3) Pentru activitatile/instalatiile care au intrat in functiune in
perioada 30 octombrie 1999 - 4 aprilie 2002, termenul pentru finalizarea
aplicarii programelor de conformare este 31 decembrie 2006.
Art. 18
(1) Autorizatia integrata de mediu pentru instalatiile care functioneaza in
baza unui program de conformare se emite cu termene de valabilitate pe perioada
realizarii fiecarei masuri cuprinse in programul de conformare aprobat de
autoritatea competenta pentru protectia mediului.
(2) Nerespectarea termenelor si a masurilor cuprinse in programul pentru
conformare duce la aplicarea prevederilor art. 1 alin. (6) din Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 34/2002.
SECTIUNEA a 2-a
Continutul documentatiei de sustinere a solicitarii autorizatiei integrate
de mediu pentru o instalatie existenta
Art. 19
(1) Bilantul de mediu, intocmit in conformitate cu prevederile legale in
vigoare, identifica, descrie si evalueaza, in conformitate cu procedura de
evaluare, efectele directe si indirecte ale activitatii asupra mediului.
(2) Pentru aspectele de neconformare identificate prin bilantul de mediu,
raportul de amplasament si conditiile specifice amplasamentului, titularul de
activitate/instalatie propune masuri etapizate pentru realizarea conformarii
cuprinse in proiectul de program pentru conformare, intocmit in conformitate cu
specificatiile Ghidului tehnic general, ce cuprind si recomandarile ghidurilor
de referinta pentru cele mai bune tehnici disponibile.
(3) Proiectul de program pentru conformare se realizeaza in baza art. 17 si
a specificatiilor Ghidului tehnic general.
SECTIUNEA a 3-a
Depunerea solicitarii in vederea obtinerii autorizatiei integrate de mediu
pentru o instalatie noua sau pentru modificarea substantiala a unei instalatii
existente
Art. 20
(1) In cazul solicitarii autorizatiei integrate de mediu pentru o
instalatie noua sau pentru modificarea substantiala a unei instalatii existente,
definite in sensul prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 34/2002,
titularul de activitate este obligat sa depuna solicitarea cand proiectul final
este redactat, dar inainte de inceperea lucrarilor de constructie.
(2) Solicitarea autorizatiei integrate de mediu pentru activitatile noi sau
pentru modificari substantiale ale unei activitati existente va respecta
cerintele cap. II.
Art. 21
Daca in timpul lucrarilor de constructie sau la punerea in functiune
titularul de activitate/operatorul efectueaza schimbari care conduc la
modificarea conditiilor de autorizare, acesta va depune in prealabil cererea de
reconsiderare a solicitarii, impreuna cu modificarea si completarea solicitarii
initiale.
Art. 22
In cazul activitatilor privind managementul deseurilor, mentionate in anexa
nr. 1 la Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 34/2002, se aplica cerintele
specifice stipulate de legislatia in vigoare pentru acest sector, inca din faza
depunerii solicitarii de obtinere a autorizatiei integrate de mediu.
CAP. 4
Analiza solicitarii autorizatiei integrate de mediu
SECTIUNEA 1
Analiza solicitarii autorizatiei integrate de mediu de catre autoritatea
regionala pentru protectia mediului
Art. 23
In termen de 20 de zile de la primirea informarii privind solicitarea
autorizatiei integrate de mediu pentru o activitate/instalatie existenta, noua
sau pentru o instalatie existenta care a suferit modificari substantiale,
autoritatea regionala responsabila pentru emiterea autorizatiei integrate de
mediu dispune si urmareste realizarea urmatoarelor etape din procedura:
a) evaluarea solicitarii si a documentelor de sustinere a acesteia;
b) verificarea amplasamentului si a modului de delimitare/identificare a
instalatiei, in conformitate cu specificatiile Ghidului tehnic general;
c) verificarea intocmirii anuntului public, in conformitate cu
specificatiile Ghidului tehnic general.
Art. 24
Titularul de activitate/instalatie furnizeaza autoritatii publice locale
pentru protectia mediului dovada publicarii anuntului public de solicitare a
autorizatiei integrate de mediu.
SECTIUNEA a 2-a
Consultarea celorlalte autoritati
Art. 25
In termen de 15 zile lucratoare de la data acceptarii solicitarii, autoritatea
regionala pentru protectia mediului dispune si urmareste realizarea
urmatoarelor etape:
a) stabileste componenta CAT in care sa fie reprezentate toate autoritatile
implicate in autorizarea si reglementarea functionarii activitatii/instalatiei;
b) transmite copiile solicitarii celorlalte autoritati;
c) convoaca CAT constituita conform prevederilor art. 3 alin. (2) si
comunica solicitantului data stabilita pentru demararea procedurii de analiza a
solicitarii de autorizare;
d) prezinta CAT solicitarea titularului de activitate si propunerea
autoritatii competente pentru protectia mediului privitoare la continuarea
procedurii;
e) prezinta CAT propunerea autoritatii competente pentru protectia mediului
privind completarile necesare documentatiei de sustinere a solicitarii;
f) definitiveaza, pe baza observatiilor si propunerilor primite de la
celelalte autoritati, lista actelor de reglementare care trebuie emise de alte
autoritati, prealabil eliberarii autorizatiei integrate de mediu.
Art. 26
In termen de 10 zile de la data evaluarii solicitarii in cadrul CAT,
autoritatea regionala pentru protectia mediului transmite titularului de
activitate/operatorului raportul analizei.
Art. 27
(1) In cazul activitatilor/instalatiilor a caror functionare ar putea avea
efecte negative semnificative asupra mediului unei alte tari, autoritatea
competenta pentru protectia mediului la nivel regional va instiinta in termen
de 10 zile de la acceptarea solicitarii autoritatea centrala pentru protectia
mediului.
(2) Autoritatea centrala pentru protectia mediului va instiinta autoritatea
centrala pentru protectia mediului a statului in cauza, in conditii de
reciprocitate si in conformitate cu prevederile acordurilor de colaborare
bilaterala.
(3) Autoritatea centrala pentru protectia mediului stabileste decizia
finala privind acordarea sau respingerea autorizatiei integrate de mediu numai
dupa ce consultarile cu alte state sunt incheiate. Autoritatea centrala pentru
protectia mediului ia in considerare orice observatie primita de la celelalte
state.
CAP. 5
Decizia de acordare a autorizatiei integrate de mediu
SECTIUNEA 1
Consultarea celorlalte autoritati
Art. 28
(1) In termen de 30 de zile lucratoare de la incheierea procedurii de
emitere a autorizatiei integrate de mediu, a consultarii publicului si in lipsa
unor observatii fundamentale din partea acestuia, autoritatea regionala pentru
protectia mediului actioneaza dupa cum urmeaza:
a) pentru activitati/instalatii noi, existente supuse unor modificari
substantiale sau pentru instalatii existente aflate in conformitate cu
cerintele autorizarii integrate, pregateste proiectul de autorizatie integrata
de mediu sau propunerea de respingere justificata a solicitarii;
b) inainteaza membrilor CAT proiectul de autorizatie integrata de mediu sau
de respingere motivata a solicitarii si cere transmiterea in scris a
comentariilor/punctelor de vedere in termen de 10 zile lucratoare;
c) anunta titularul de activitate/operatorul despre actiunea de inaintare a
proiectului de autorizatie integrata de mediu membrilor CAT spre consultare si
analiza.
(2) In termen de 10 zile de la primirea comentariilor mentionate la alin.
(1), autoritatea regionala pentru protectia mediului convoaca in plen CAT in
vederea definitivarii proiectelor de autorizatie integrata de mediu, respectiv
autorizatie de mediu cu program pentru conformare.
(3) Neprimirea comentariilor in termenul specificat la alin. (2)
echivaleaza cu lipsa acestora.
(4) In termen de 5 zile de la consultarea in plen a CAT, conform alin. (2)
si (3), autoritatea regionala pentru protectia mediului anunta publicul, prin
mass-media, asupra deciziei de emitere sau de respingere a autorizatiei
integrate de mediu. Costul anuntului public este suportat de titularul de
activitate/instalatie.
SECTIUNEA a 2-a
Luarea deciziei privind emiterea autorizatiei integrate de mediu
Art. 29
(1) In termen de 30 de zile de la anuntul public de emitere a unei autorizatii
integrate de mediu/autorizatii de mediu cu program de conformare si in lipsa
unor observatii fundamentate din partea publicului, autoritatea regionala
pentru protectia mediului emite autorizatia integrata de mediu.
(2) In situatia in care observatiile primite din partea publicului
justifica aprofundarea evaluarii si solicitarea de noi informatii sau
investigatii suplimentare, autoritatea regionala pentru protectia mediului
decide reluarea procedurii de la etapa solicitarii acestor informatii, cu plata
tarifelor aferente etapelor corespunzatoare reevaluarii.
Art. 30
Informatiile transmise spre consultare publica sunt informatiile prevazute
de Conventia de la Aarhus, informatii fara valoare comerciala sau securitate
nationala.
Art. 31
Titularii de activitati/operatorii carora li s-au respins solicitarile de
emitere a autorizatiei integrate de mediu pot relua procedura in termen de
maximum 90 de zile de la data respingerii, cu plata tarifelor corespunzatoare.
SECTIUNEA a 3-a
Reexaminarea si actualizarea autorizatiei integrate de mediu
Art. 32
Autoritatea competenta pentru protectia mediului reexamineaza periodic si
actualizeaza, daca este necesar, conditiile de acordare a autorizatiei
integrate de mediu.
Art. 33
Reexaminarea autorizatiei integrate de mediu este obligatorie in
urmatoarele situatii:
a) poluarea cauzata de instalatie necesita revizuirea valorilor limita de
emisie existente in autorizatie sau necesita stabilirea de noi valori limita de
emisie;
b) schimbarile substantiale si extinderi ale instalatiilor, precum si
modificarea celor mai bune tehnici disponibile care permit o reducere
semnificativa a emisiilor;
c) siguranta exploatarii si a desfasurarii activitatii face necesara
introducerea de tehnici speciale si masuri de management;
d) rezultatele actiunilor de inspectie si control al conformarii releva
aspecte noi, neprecizate de documentatia depusa pentru sustinerea solicitarii,
sau modificari ulterioare emiterii actului de autorizare;
e) emiterea unor noi reglementari legale.
CAP. 6
SECTIUNEA 1
Obligatiile de baza ale titularului activitatii/operatorului privind
exploatarea instalatiei
Art. 34
Obligatiile de baza ale titularului activitatii/operatorului privind
exploatarea instalatiei sunt urmatoarele:
a) luarea tuturor masurilor de prevenire eficienta a poluarii, in special
prin recurgerea la cele mai bune tehnici disponibile;
b) luarea masurilor care sa asigure ca nici o poluare importanta nu va fi cauzata;
c) evitarea producerii de deseuri si, in cazul in care aceasta nu poate fi
evitata, valorificarea lor, iar in caz de imposibilitate tehnica si economica,
luarea masurilor pentru neutralizarea si eliminarea acestora, evitandu-se sau
reducandu-se impactul asupra mediului;
d) utilizarea eficienta a energiei;
e) luarea masurilor necesare pentru prevenirea accidentelor si limitarea
consecintelor acestora;
f) luarea masurilor necesare, in cazul incetarii definitive a
activitatilor, pentru evitarea oricarui risc de poluare si pentru aducerea
amplasamentului si a zonelor afectate intr-o stare care sa permita reutilizarea
acestora.
Art. 35
(1) Schimbarea modului de exploatare a instalatiei, prevazuta de titularul
activitatii/operator, nu poate fi intreprinsa fara a se cere eliberarea
acordului si/sau autorizatiei integrate de mediu.
(2) Titularul activitatii/operatorul este obligat sa informeze autoritatile
competente pentru protectia mediului despre orice schimbare adusa instalatiei
sau procesului tehnologic. Autoritatea regionala pentru protectia mediului
reanalizeaza, dupa caz, conditiile de functionare stabilite in autorizatia
integrata de mediu.
(3) Cererea de autorizare se va face pentru partile de instalatie si pentru
elementele respective, susceptibile de a fi modificate.
Art. 36
Titularul activitatii/operatorul este obligat sa respecte conditiile din
acordul si/sau din autorizatia integrata de mediu in desfasurarea activitatii
din instalatie.
Art. 37
(1) Titularul activitatii/operatorul este obligat sa informeze cu
regularitate autoritatea competenta pentru protectia mediului despre
rezultatele monitorizarii emisiilor din instalatie si, in termenul cel mai
scurt, despre orice incident sau accident care afecteaza semnificativ mediul.
(2) Titularul activitatii/operatorul este obligat sa asiste si sa puna la
dispozitie autoritatii competente pentru protectia mediului toate datele
necesare pentru desfasurarea controlului instalatiei si pentru prelevarea de probe
sau culegerea oricaror informatii pentru respectarea prevederilor autorizatiei
integrate de mediu.
SECTIUNEA a 2-a
Atributii si raspunderi ale autoritatilor competente pentru protectia
mediului
Art. 38
Autoritatea competenta pentru protectia mediului are urmatoarele atributii
si raspunderi:
a) coordoneaza si controleaza modul de aplicare si respectare a
prevederilor autorizatiei integrate de mediu;
b) asigura luarea masurilor necesare pentru ca autorizatia integrata de
mediu pentru activitatile prevazute in anexa nr. 1 la Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 34/2002 sa fie eliberata cu respectarea dispozitiilor si
prevederilor legale in vigoare;
c) asigura luarea masurilor pentru informarea permanenta privind evolutia
celor mai bune tehnici disponibile in structurile sale; aceste informatii sunt
publice;
d) asigura cadrul necesar pentru liberul acces la informatie si pentru
participarea publicului la procedura de emitere a autorizatiei integrate de
mediu, in scopul garantarii faptului ca orice cerere de autorizare pentru o
noua instalatie sau de modificare substantiala a unei instalatii existente este
accesibila publicului pentru exprimarea opiniei, inaintea luarii deciziei de
catre autoritatea competenta;
e) pune la dispozitie publicului rezultatele supravegherii emisiilor in
mediu si modul de respectare a conditiilor de autorizare prevazute si detinute
de autoritatea competenta;
f) publica anual inventarul principalelor emisii si surse responsabile de
poluare;
g) comunica si pune la dispozitie in cadrul relatiilor bilaterale, pe baza
de reciprocitate si in conditii de echivalenta, toate datele cuprinse in
cererea prin care a fost solicitata eliberarea autorizatiei, in cazul in care
se constata ca functionarea unei instalatii in care se desfasoara activitati
prevazute in anexa nr. 1 la Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 34/2002 poate
avea efecte asupra mediului altor state sau daca statul respectiv, care este
susceptibil de a fi grav afectat, face o cerere in acest sens. Punerea la
dispozitie a datelor respective se va face potrivit dispozitiilor legale in
vigoare in acelasi timp cu informarea propriilor cetateni;
h) verifica respectarea dispozitiilor legale pentru ca activitatile
prevazute in anexa nr. 1 la Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 34/2002 sa se
desfasoare astfel incat sa fie luate toate masurile adecvate pentru prevenirea
poluarii si pentru promovarea celor mai bune tehnici disponibile, cu
respectarea prevederilor cuprinse in anexa nr. 4 la Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 34/2002;
i) verifica luarea masurilor necesare pentru a se evita orice poluare
semnificativa;
j) verifica luarea masurilor de eliminare totala a deseurilor poluante ce
pot fi generate de activitatile prevazute in anexa nr. 1 la Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 34/2002, iar in cazul in care totusi acestea apar,
verifica luarea masurilor de utilizare eficienta si nepoluanta a acestora; in
cazul in care acest lucru nu este posibil de realizat tehnic si nu este
eficient din punct de vedere economic, verifica luarea masurilor de
neutralizare si/sau de inlaturare a lor, cu respectarea reglementarilor legale,
evitandu-se sau reducandu-se impactul asupra mediului, potrivit normelor
legale;
k) verifica aplicarea masurilor de utilizare eficienta a energiei;
l) verifica luarea masurilor pentru prevenirea accidentelor cu impact
asupra sanatatii omului si a mediului si limitarea consecintelor acestora;
m) verifica luarea tuturor masurilor necesare pentru evitarea oricaror
riscuri de poluare si a celor pentru aducerea amplasamentului, dupa incetarea
activitatii, intr-o stare care sa permita reutilizarea acestuia pentru alte
scopuri.
CAP. 7
Conditii de autorizare integrata
SECTIUNEA 1
Conditii specifice amplasamentului
Art. 39
(1) Autoritatea competenta pentru protectia mediului stabileste valori
limita de emisie pentru instalatiile/activitatile mentionate in anexa nr. 1 la
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 34/2002 si/sau alte conditii de
functionare care tin cont de conditiile specifice amplasamentului.
(2) Autoritatea locala pentru protectia mediului indica titularilor de
activitati valorile limita de emisie care trebuie respectate pe amplasamentul
considerat.
(3) La intocmirea documentatiilor pentru sustinerea solicitarilor de
obtinere a autorizatiei integrate de mediu, titularii de activitati/instalatii
se raporteaza la valorile limita de emisie indicate de autoritatea publica
competenta pentru protectia mediului si folosesc standardele indicate de
normele de reglementare a procedurii de emitere a autorizatiei integrate de
mediu si ghidurile privind cele mai bune tehnici disponibile.
(4) In situatia in care normele de calitate a mediului solicita conditii
mai severe decat cele ce pot fi atinse prin introducerea celor mai bune tehnici
disponibile, se impun masuri aditionale specificate in acord si/sau in
autorizatie fara a afecta masurile ce sunt solicitate pentru respectarea
standardelor de calitate.
SECTIUNEA a 2-a
Autorizarea activitatii
Art. 40
(1) Autorizatia integrata de mediu se elibereaza de catre autoritatile
competente pentru protectia mediului in baza solicitarii titularului de
activitate/operatorului, care trebuie sa cuprinda descrierea urmatoarelor
elemente:
a) amplasamentul prevazut pentru operare;
b) instalatia si activitatile desfasurate, din care sa rezulte natura si
amploarea acestor activitati;
c) materiile prime si auxiliare, substantele si tipul de energie utilizata
sau produsa de instalatie;
d) sursele de emisie ale instalatiei;
e) starea amplasamentului instalatiei;
f) impactul activitatii asupra mediului, ca intreg;
g) natura si cantitatea de emisii previzibile ale instalatiei in fiecare
element component al mediului, astfel incat sa fie posibila o identificare a
efectelor semnificative ale emisiilor asupra mediului;
h) tehnologia prevazuta si alte tehnici utilizate pentru prevenirea
emisiilor provenind de la instalatii, iar daca aceasta nu este posibila, pentru
reducerea lor;
i) masurile prevazute pentru prevenirea producerii si valorificarii
deseurilor generate de instalatie;
j) masurile prevazute pentru supravegherea emisiilor in mediu;
k) alte masuri stabilite pentru indeplinirea obligatiilor de baza prevazute
la art. 12, dupa caz.
(2) Cererea trebuie sa cuprinda un rezumat cu datele prevazute la alin.
(1).
(3) Dupa furnizarea datelor titularul activitatii/operatorul va intocmi,
dupa caz, un raport de securitate pentru prevenirea riscurilor de accident
major, conform dispozitiilor legale in vigoare.
Art. 41
Conditiile necesare pentru emiterea acordului si/sau autorizatiei integrate
de mediu sunt urmatoarele:
a) verificarea de catre autoritatea competenta pentru protectia mediului a
masurilor cuprinse in autorizatiile integrate de mediu privind indeplinirea
conditiilor de asigurare a protectiei aerului, apei si solului si pentru
realizarea unui nivel ridicat de protectie a mediului, ca un intreg;
b) autoritatea competenta pentru protectia mediului stabileste masurile
necesare pentru prevenirea sau, in cazul in care aceasta nu este posibila,
pentru reducerea emisiilor provenite din activitatile prevazute in anexa nr. 1
la Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 34/2002 in aer, apa si sol, inclusiv
masurile privind gestionarea deseurilor, astfel incat sa se atinga un nivel
ridicat de protectie a mediului, considerat in intregul sau, in acord cu
respectarea legislatiei in vigoare si a obligatiilor din conventiile internationale
din acest domeniu, la care Romania este parte;
c) luarea in considerare a tuturor informatiilor si/sau concluziilor
pertinente, precum si a celor din studiul de impact privind efectele asupra
mediului pentru instalatiile noi, in cazul unei modificari substantiale a
instalatiilor existente si al unor proiecte publice/private;
d) stabilirea valorilor limita de emisie, in special pentru poluantii care
figureaza in anexa nr. 3 la Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 34/2002,
susceptibili de a fi evacuati de instalatia respectiva in cantitati
semnificative, in functie de natura si de potentialul lor de transfer al
poluarii de la un element si factor de mediu la altul;
e) autoritatea competenta pentru protectia mediului solicita prescriptii
care sa garanteze protectia solului, a apelor subterane si masuri privind
gestiunea deseurilor generate de instalatie; valorile limita pot fi completate
sau inlocuite cu parametri sau cu masuri tehnice echivalente;
f) pentru instalatiile prevazute la pct. 6.6 din anexa nr. 1 la Ordonanta
de urgenta a Guvernului nr. 34/2002, valorile limita de emisie se stabilesc
luandu-se in considerare cele mai bune tehnici disponibile adoptate pentru
aceste categorii de instalatii;
g) valorile limita de emisie, parametrii si masurile tehnice se vor baza pe
cele mai bune tehnici disponibile, fara a fi prescrisa utilizarea unei tehnici
sau tehnologii speciale, dar luandu-se in considerare caracteristicile tehnice
ale instalatiei respective, amplasarea sa geografica si conditiile locale de
mediu. Conditiile de autorizare trebuie sa prevada dispozitii referitoare la
reducerea poluarii la lunga distanta sau transfrontiera si sa garanteze un
nivel ridicat de protectie a mediului;
h) luarea masurilor adecvate pentru supravegherea emisiilor, cu
specificarea metodologiei de masurare, a frecventei acestora si a procedurii de
evaluare a rezultatelor masurarilor, precum si obligatia de a comunica
autoritatii competente pentru protectia mediului datele necesare controlului si
respectarii conditiilor de autorizare. Pentru instalatiile prevazute la pct.
6.6 din anexa nr. 1 la Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 34/2002 masurile
prevazute iau in considerare costurile si beneficiile;
i) masurile privind conditiile de exploatare, altele decat cele normale,
vor fi luate in considerare in mod adecvat in situatiile in care mediul risca
sa fie afectat de pornirea instalatiei, de emisiile fugitive, de
disfunctionalitati, de oprirea momentana sau definitiva a exploatarii;
j) masuri speciale cu scopul de a preveni si/sau de a reduce poluarea,
atunci cand autoritatile competente pentru protectia mediului le gasesc
adecvate.
Art. 42
In situatia in care pentru respectarea standardelor de calitate a
amplasamentului autoritatea competenta pentru protectia mediului stabileste
conditii mai severe decat cele care ar putea fi atinse prin utilizarea tehnicii
aflate in operare, introducerea celor mai bune tehnici disponibile poate fi
impusa prin conditii suplimentare, cerute prin autorizatie, fara a se aduce
atingere altor masuri pentru respectarea normativului de calitate a mediului.
CAP. 8
Solutionarea contestatiilor la decizia de acordare a autorizatiei integrate
de mediu
Art. 43
Contestatiile la decizia de acordare a autorizatiei integrate de mediu,
eliberata de autoritatea regionala competenta pentru protectia mediului, se
adreseaza catre Corpul de Apel Administrativ din cadrul autoritatii centrale
pentru protectia mediului.
Art. 44
Litigiile generate de eliberarea sau de respingerea, revizuirea,
suspendarea ori anularea autorizatiei integrate/autorizatiei de mediu se
solutioneaza potrivit Legii contenciosului administrativ nr. 29/1990, cu
modificarile si completarile ulterioare.
Art. 45
Litigiile generate de nerespectarea participarii publicului la procedura de
emitere a autorizatiei integrate de mediu se vor solutiona in instanta prin
depunerea unei sesizari in termen de 30 de zile de la data luarii deciziei de
eliberare a autorizatiei integrate de mediu.
CAP. 9
Accesul la informatii si participarea publicului la procedura de emitere a
autorizatiei integrate de mediu
SECTIUNEA 1
Accesul publicului la informatii
Art. 46
Autoritatile competente pentru protectia mediului asigura si garanteaza
accesul liber la informatie al publicului si participarea acestuia la luarea
deciziilor prin:
a) aducerea la cunostinta publica a tuturor cererilor de autorizare a
noilor instalatii sau de modificare substantiala a instalatiilor existente, astfel
incat, in raport cu perioada necesara si cu modul de informare, publicul sa isi
poata face cunoscuta opinia inainte de luarea deciziilor;
b) aducerea la cunostinta publica a deciziei luate si a unei copii de pe
autorizatia eliberata, precum si de pe fiecare actualizare ulterioara a
acesteia;
c) punerea la dispozitie publicului a rezultatelor supravegherii emisiilor,
primite de la titularul de activitate/operatorul conform conditiilor de
autorizare.
SECTIUNEA a 2-a
Participarea publicului la procedura de emitere a autorizatiei integrate de
mediu
Art. 47
Titularul de activitate/operatorul trebuie sa anunte public solicitarea
autorizatiei integrate de mediu - inclusiv solicitarea pentru schimbarea
esentiala a modului de operare si actualizarea conditiilor de autorizare -
simultan cu depunerea documentatiei, in mass-media inclusiv, dar nu restrictiv,
intr-un cotidian local/regional/national.
Art. 48
(1) Autoritatea publica competenta pentru protectia mediului stabileste decizia
finala privind acordarea sau respingerea autorizatiei integrate de mediu numai
dupa ce consultarile cu alte state sunt incheiate. Autoritatea publica centrala
pentru protectia mediului trebuie sa ia in considerare orice observatie primita
de la celelalte state.
(2) Procedura privind comunicarile internationale legate de aplicarea
prevederilor alin. (1) va fi stabilita prin acorduri bilaterale cu celelalte
state vecine, la propunerea autoritatii centrale pentru protectia mediului.
Art. 49
Documentatia pentru sustinerea autorizatiei integrate de mediu, impreuna cu
toate datele relevante, cu exceptia celor care reprezinta secret de stat si
informatii comerciale pentru care se cere confidentialitate, trebuie sa fie
disponibile publicului pentru consultare la sediul autoritatii competente
pentru protectia mediului sau la sediul primariei locale din zona in care se
afla instalatia.
Art. 50
(1) Publicul are dreptul sa prezinte in scris sau verbal comentariile
asupra solicitarii de obtinere a autorizatiei integrate de mediu, in termen de
30 de zile de la depunerea solicitarii.
(2) Comentariile justificate ale publicului vor fi consemnate in
procesul-verbal al dezbaterii publice, pot fi depuse/trimise in scris la sediul
autoritatii competente pentru protectia mediului sau pot fi transmise prin
posta electronica.
(3) Autoritatea competenta pentru protectia mediului transmite in scris
titularului de activitate/operatorului observatiile primite din partea
publicului si le afiseaza pe site-ul propriu in termen de 5 zile de la termenul
specificat la alin. (1).
Art. 51
(1) Poate fi refuzat accesul publicului la urmatoarele informatii:
a) procesele-verbale (lucrarile) autoritatii publice confidentiale, unde
confidentialitatea este asigurata prin lege;
b) documentele privind relatii internationale, securitatea publica sau
apararea nationala;
c) informatiile industriale sau comerciale, cand confidentialitatea este
asigurata prin reglementari la nivel national ori local pentru a proteja
interese economice legitime, inclusiv interesul in mentinerea
confidentialitatii datelor statistice si a taxelor;
d) drepturile de proprietate intelectuala;
e) datele personale si/sau dosarele confidentiale referitoare la personal,
cand persoana nu consimte sa dezvaluie publicului aceste informatii si cand
confidentialitatea este asigurata prin reglementari la nivel national sau
local.
(2) Refuzul accesului la informatiile mentionate la alin. (1) se va realiza
conform legislatiei in vigoare.
Art. 52
(1) Continutul deciziei, incluzand copia autorizatiei integrate de mediu,
si orice conditii ulterioare, luate in cursul derularii prezentei proceduri -
cu exceptia datelor clasificate ca secrete de stat si informatii comerciale
confidentiale -, trebuie puse la dispozitie publicului interesat de catre
autoritatea competenta pentru protectia mediului, la sediul acesteia si la cel
al primariei locale, pe durata functionarii instalatiei.
(2) Impreuna cu publicarea deciziei trebuie sa fie afisate motivele si
consideratiile pe care se bazeaza decizia, inclusiv informatia privind procesul
de participare a publicului.
(3) Publicarea unei decizii trebuie insotita de informatii practice privind
accesul publicului la continutul procedurilor administrative si juridice
relevante.
Art. 53
Datele referitoare la emisiile provenite de la instalatii trebuie sa fie
puse la dispozitie publicului pe suport hartie/electronic pentru a putea fi
consultate la sediul autoritatii pentru protectia mediului sau/si la sediul
administratiei locale in a carei raza se afla instalatia.
Art. 54
Registrul national de evidenta a autorizatiilor integrate de mediu este
public.
Art. 55
Registrul national de evidenta a autorizatiilor integrate de mediu trebuie
sa fie disponibil pentru consultare pe pagina de web a Ministerului
Agriculturii, Padurilor, Apelor si Mediului.
CAP. 10
Taxe si tarife
Art. 56
Tarifele se incaseaza de catre autoritatea competenta pentru protectia
mediului implicata, pe fiecare etapa de procedura.
Art. 57
Tarifele pentru eliberarea de informatii catre public la cerere, prin
copiere, in cadrul procedurii de emitere a autorizatiei integrate de mediu,
sunt cele specificate de Ordinul ministrului apelor si protectiei mediului nr.
1.182/2002 pentru aprobarea Metodologiei de gestionare si furnizare a
informatiei privind mediul, detinuta de autoritatile publice pentru protectia
mediului, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 331 din 15
mai 2003.
Art. 58
Depunerea sesizarilor la Corpul de Apel Administrativ, analiza acestora si
solutionarea lor se fac fara perceperea de taxe/tarife.
Art. 59
(1) Cuantumul taxelor si tarifelor pentru emiterea autorizatiilor integrate
de mediu se aplica conform prevederilor legale in vigoare.
(2) Taxele se achita la Trezoreria Statului in contul Fondului pentru
mediu, iar tarifele se incaseaza de catre autoritatea competenta pentru
protectia mediului.
CAP. 11
Dispozitii finale
Art. 60
Pana la organizarea agentiilor regionale pentru protectia mediului,
autorizatiile integrate de mediu aflate in competenta de emitere a acestor
agentii vor fi emise de catre autoritatea centrala si locala pentru protectia
mediului.