ORDONANTA DE URGENTA Nr. 34 din 21 martie 2002
privind prevenirea, reducerea si controlul integrat al poluarii
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 223 din 3 aprilie 2002
In temeiul prevederilor art. 114 alin. (4) din Constitutia Romaniei,
Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta de urgenta.
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
(1) Prezenta ordonanta de urgenta are ca scop abordarea integrata a masurilor
necesare in vederea prevenirii, reducerii si controlului poluarii, precum si
stabilirea masurilor pentru emiterea autorizatiilor integrate de mediu pentru
activitatile industriale prevazute in anexa nr. 1.
(2) Prezenta ordonanta de urgenta stabileste masurile necesare pentru
prevenirea sau, in cazul in care aceasta nu este posibila, pentru reducerea
emisiilor provenite din activitatile prevazute in anexa nr. 1 in aer, apa si
sol, inclusiv masurile privind gestionarea deseurilor, astfel incat sa se
atinga un nivel ridicat de protectie a mediului, considerat in intregul sau, in
acord cu respectarea legislatiei in vigoare si a obligatiilor din conventiile
internationale din acest domeniu, la care Romania este parte.
(3) Autorizarea instalatiilor existente, dupa evaluarea conditiilor de
operare, se va face in conformitate cu prevederile art. 6 si 8. Daca din
reexaminarea conditiilor rezulta ca instalatiile existente nu se pot incadra in
prevederile mentionate mai sus, titularul activitatii va intocmi un proiect de
program pentru conformare, care va fi aprobat de autoritatea competenta.
(4) In programul pentru conformare vor fi incluse masurile tehnice care sa
conduca la respectarea cerintelor prevazute la art. 11. Dupa aprobarea de catre
autoritatea competenta a programului pentru conformare acesta devine
obligatoriu.
(5) Termenul limita pentru finalizarea aplicarii programelor pentru
conformare, in cazul activitatilor existente, este anul 2015, dupa expirarea
acestui termen instalatiile care nu indeplinesc conditiile impuse prin prezenta
ordonanta de urgenta isi inceteaza activitatea. Autorizatiile de mediu pentru
instalatiile care functioneaza in baza unui program pentru conformare aprobat
se emit cu termen de valabilitate pe perioada realizarii fiecarei masuri
cuprinse in acest program.
(6) Nerespectarea termenelor si masurilor cuprinse in programul pentru
conformare conduce la incetarea valabilitatii autorizatiei de mediu si la
suspendarea activitatii instalatiei pana la realizarea acestui program.
Art. 2
In sensul prezentei ordonante de urgenta, termenii utilizati sunt definiti
conform anexei nr. 2.
CAP. 2
Atributii si raspunderi ale autoritatilor competente pentru protectia
mediului
Art. 3
(1) Autoritatea competenta pentru protectia mediului are urmatoarele
atributii si raspunderi:
a) coordoneaza si controleaza modul de aplicare si respectare a
dispozitiilor prezentei ordonante de urgenta in vederea obtinerii acordului
si/sau autorizatiei integrate de mediu;
b) elaboreaza, avizeaza si, dupa caz, aproba procedurile si masurile
necesare pentru asigurarea aplicarii unitare pe teritoriul Romaniei a
dispozitiilor prezentei ordonante de urgenta;
c) coordoneaza elaborarea si actualizarea reglementarilor privind
prevenirea, reducerea si controlul integrat al poluarii;
d) asigura luarea masurilor necesare pentru ca acordul si/sau autorizatia
integrata de mediu pentru activitatile prevazute in anexa nr. 1 sa fie
eliberata cu respectarea dispozitiilor prezentei ordonante de urgenta si a
celorlalte prevederi legale in vigoare;
e) asigura luarea masurilor pentru informarea permanenta privind evolutia
celor mai bune tehnici disponibile in structurile sale; aceste informatii sunt
publice;
f) asigura cadrul legal si institutional necesar pentru liberul acces la
informatie si pentru participarea publicului la procedura de autorizare, in
scopul garantarii faptului ca orice cerere de autorizare pentru o noua
instalatie sau de modificare substantiala a unei instalatii existente este
accesibila publicului pentru exprimarea opiniei, inaintea luarii deciziei de
catre autoritatea competenta;
g) pune la dispozitie publicului rezultatele supravegherii emisiilor in
mediu si modul de respectare a conditiilor de autorizare prevazute si detinute
de autoritatea competenta;
h) publica anual inventarul principalelor emisii si surse responsabile de
poluare;
i) comunica si pune la dispozitie in cadrul relatiilor bilaterale, pe baza
de reciprocitate si in conditii de echivalenta, toate datele cuprinse in
cererea prin care a fost solicitata eliberarea autorizatiei, in cazul in care
se constata ca functionarea unei instalatii in care se desfasoara activitati
prevazute in anexa nr. 1 poate avea efecte asupra mediului altor state sau daca
statul respectiv, care este susceptibil de a fi grav afectat, face o cerere in
acest sens. Punerea la dispozitie a datelor respective se va face potrivit
dispozitiilor legale in vigoare in acelasi timp cu informarea propriilor
cetateni;
j) verifica respectarea dispozitiilor legale pentru ca activitatile
prevazute in anexa nr. 1 sa se desfasoare astfel incat sa fie luate toate
masurile adecvate pentru prevenirea poluarii si pentru promovarea celor mai
bune tehnici disponibile, cu respectarea prevederilor cuprinse in anexa nr. 3;
k) verifica luarea masurilor necesare pentru a se evita orice poluare
semnificativa;
l) verifica luarea masurilor de eliminare totala a deseurilor poluante ce
pot fi generate de activitatile prevazute in anexa nr. 1, iar in cazul in care
totusi acestea apar, verifica luarea masurilor de utilizare eficienta si
nepoluanta a acestora; in cazul in care acest lucru nu este posibil de realizat
tehnic si nu este eficient din punct de vedere economic, verifica luarea
masurilor de neutralizare si/sau de inlaturare a lor, cu respectarea
reglementarilor legale, evitandu-se sau reducandu-se impactul asupra mediului,
potrivit normelor legale;
m) verifica aplicarea masurilor de utilizare eficienta a energiei;
n) verifica luarea masurilor pentru prevenirea accidentelor cu impact
asupra sanatatii omului si a mediului si limitarea consecintelor acestora;
o) verifica luarea tuturor masurilor necesare pentru evitarea oricaror
riscuri de poluare si a celor pentru aducerea amplasamentului, dupa incetarea
activitatii, intr-o stare care sa permita reutilizarea acestuia pentru alte
scopuri.
(2) Ghidurile de evaluare a celor mai bune tehnici disponibile se
elaboreaza si se aproba prin ordin al ministrului apelor si protectiei mediului
in termen de 12 luni de la data intrarii in vigoare a prevederilor prezentei
ordonante de urgenta.
Art. 4
(1) Autoritatea competenta pentru protectia mediului emite autorizatiile
integrate de mediu, conform dispozitiilor legale in vigoare, numai daca sunt
indeplinite conditiile prevazute la art. 17 si celelalte dispozitii legale in
vigoare.
(2) In vederea aplicarii prevederilor prezentei ordonante de urgenta se
infiinteaza serviciul de control al poluarii industriale in cadrul Ministerului
Apelor si Protectiei Mediului. Procedura de emitere a acordului si/sau
autorizatiei integrate de mediu se elaboreaza si se aproba prin ordin al
ministrului apelor si protectiei mediului, in termen de 9 luni de la data
intrarii in vigoare a prevederilor prezentei ordonante de urgenta.
Art. 5
Autoritatea competenta pentru protectia mediului ia masurile necesare
pentru ca:
a) orice instalatie noua sa fie data in functiune numai cu autorizatia
integrata de mediu, eliberata conform dispozitiilor legale, cu exceptia
instalatiilor de ardere cu putere mai mica de 50 MW, independent de tipul de
combustibil folosit, si a instalatiilor de ardere pentru producerea de energie,
care folosesc direct produsele de combustie in procesul fabricatiei;
b) sa nu se produca nici o poluare semnificativa;
c) autorizarea instalatiilor existente sa fie in conformitate cu
prevederile art. 1 alin. (3). Stabilirea si aprobarea programului pentru
conformare se va face in termen de un an de la data intrarii in vigoare a
prezentei ordonante de urgenta;
d) aplicarea masurilor din programul pentru conformare pentru instalatiile
existente la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta sa
respecte prevederile art. 17.
Art. 6
(1) Autoritatea competenta pentru protectia mediului emite acordul si/sau
autorizatia integrata de mediu, cu respectarea abordarii integrate a
elementelor si factorilor de mediu.
(2) Autorizatia integrata de mediu emisa conform prevederilor prezentei
ordonante de urgenta va cuprinde toate conditiile care sa garanteze ca
instalatia indeplineste toate cerintele prevazute de aceasta.
(3) Orice autorizatie integrata de mediu acordata sau modificata va include
toate masurile ce se impun pentru protectia aerului, apelor si solului.
(4) Refuzul acordarii autorizatiei integrate de mediu, in cazul
neindeplinirii conditiilor legale cerute, se face motivat si se comunica
titularului activitatii in termen de 30 de zile de la data depunerii
documentatiei.
Art. 7
(1) Autoritatea competenta pentru protectia mediului reexamineaza periodic
si actualizeaza, daca este necesar, conditiile de autorizare.
(2) Reexaminarea este obligatorie in toate situatiile in care:
a) poluarea cauzata de instalatie necesita revizuirea valorilor limita de
emisie existente la autorizare sau necesita stabilirea de noi valori limita de
emisie;
b) schimbarile substantiale ale celor mai bune tehnici disponibile permit o
reducere semnificativa a emisiilor;
c) siguranta exploatarii si a desfasurarii activitatii face necesara
recurgerea la alte tehnici;
d) prevederile unor noi reglementari legale o impun.
Art. 8
(1) Autoritatea competenta pentru protectia mediului dispune masurile
necesare pentru ca titularul activitatii sa indeplineasca, la instalatia pe
care o exploateaza, toate conditiile prevazute in autorizatie.
(2) In situatia in care normele de calitate a mediului solicita conditii
mai severe decat cele ce pot fi atinse prin introducerea celor mai bune tehnici
disponibile, se vor impune masuri aditionale specificate in acord si/sau
autorizatie fara a afecta masurile ce sunt solicitate pentru respectarea
standardelor de calitate.
Art. 9
Autoritatile competente pentru protectia mediului asigura si garanteaza
accesul liber la informatie al publicului si participarea acestuia la luarea
deciziilor prin:
a) aducerea la cunostinta publica a tuturor cererilor de autorizare a
noilor instalatii sau de modificare substantiala a instalatiilor existente,
astfel incat in raport cu perioada necesara si cu modul de informare publicul
sa isi poata face cunoscuta opinia inainte de luarea deciziilor;
b) aducerea la cunostinta publica a deciziei luate si a unei copii de pe
autorizatia eliberata, precum si de pe fiecare actualizare ulterioara a
acesteia;
c) punerea la dispozitie publicului a rezultatelor supravegherii emisiilor,
primite de la titularul activitatii conform conditiilor de autorizare.
CAP. 3
Obligatiile titularului activitatii
Art. 10
Titularul activitatii are obligatia sa obtina de la autoritatile competente
pentru protectia mediului, inca din etapa de proiectare, emiterea acordului
integrat de mediu pentru toate activitatile prevazute in anexa nr. 1, pe care
intentioneaza sa le desfasoare, si sa obtina autorizatie integrata de mediu
pentru activitatile aflate in desfasurare la data intrarii in vigoare a
prezentei ordonante de urgenta.
Art. 11
Obligatiile de baza ale titularului activitatii privind exploatarea
instalatiei sunt urmatoarele:
a) luarea tuturor masurilor de prevenire eficienta a poluarii, in special
prin recurgerea la cele mai bune tehnici disponibile;
b) luarea masurilor care sa asigure ca nici o poluare importanta nu va fi
cauzata;
c) evitarea producerii de deseuri, iar in cazul in care aceasta nu poate fi
evitata, valorificarea lor, iar in caz de imposibilitate tehnica si economica,
neutralizarea si eliminarea acestora, evitandu-se sau reducandu-se impactul
asupra mediului;
d) utilizarea eficienta a energiei;
e) luarea masurilor necesare pentru prevenirea accidentelor si limitarea
consecintelor acestora;
f) luarea masurilor necesare, in cazul incetarii definitive a
activitatilor, pentru evitarea oricarui risc de poluare si pentru aducerea amplasamentului
si a zonelor afectate intr-o stare care sa permita reutilizarea acestora.
Art. 12
(1) Schimbarea modului de exploatare a instalatiei, prevazuta de titularul
activitatii, nu va putea fi intreprinsa fara a se cere eliberarea acordului si/sau
autorizatiei integrate de mediu.
(2) Titularul activitatii este obligat sa informeze autoritatile competente
pentru protectia mediului despre orice schimbare pe care doreste sa o aduca
instalatiei sau procesului tehnologic. Autoritatea competenta pentru protectia
mediului va reanaliza, dupa caz, conditiile de functionare stabilite in
autorizatia integrata de mediu.
(3) Cererea de autorizare se va face pentru partile de instalatie si pentru
elementele respective, susceptibile de a fi modificate.
Art. 13
Titularul activitatii este obligat sa respecte conditiile din acordul
si/sau din autorizatia integrata de mediu in desfasurarea activitatii din
instalatie.
Art. 14
Titularul activitatii este obligat sa informeze cu regularitate autoritatea
competenta pentru protectia mediului despre rezultatele monitorizarii emisiilor
din instalatie si, in termenul cel mai scurt, despre orice incident sau
accident care afecteaza semnificativ mediul.
Art. 15
Titularul activitatii este obligat sa asiste si sa puna la dispozitie
autoritatii competente pentru protectia mediului toate datele necesare pentru
desfasurarea controlului instalatiei si pentru prelevarea de probe sau
culegerea oricaror informatii pentru respectarea prevederilor autorizatiei
integrate de mediu.
CAP. 4
Autorizarea activitatii
Art. 16
(1) Acordul si/sau autorizatia integrata de mediu se elibereaza de catre
autoritatile competente pentru protectia mediului in baza cererii titularului
activitatii, care trebuie sa cuprinda descrierea:
a) amplasamentului prevazut pentru operare;
b) instalatiei si a activitatilor desfasurate, din care sa rezulte natura
si amploarea acestor activitati;
c) materiilor prime si auxiliare, substantelor si tipului de energie
utilizata sau produsa de instalatie;
d) surselor de emisie ale instalatiei;
e) starii amplasamentului instalatiei;
f) impactului activitatii asupra mediului, ca intreg;
g) naturii si cantitatilor de emisii previzibile ale instalatiei in fiecare
element component al mediului, astfel incat sa fie posibila o identificare a
efectelor semnificative ale emisiilor asupra mediului;
h) tehnologiei prevazute si a altor tehnici utilizate pentru prevenirea
emisiilor provenind de la instalatii, iar daca aceasta nu este posibila, pentru
reducerea lor;
i) masurilor prevazute pentru prevenirea producerii si valorificarii
deseurilor generate de instalatie;
j) masurilor prevazute pentru supravegherea emisiilor in mediu;
k) altor masuri stabilite pentru indeplinirea obligatiilor de baza
prevazute la art. 12, dupa caz.
(2) Cererea trebuie sa cuprinda un rezumat, fara caracter tehnic, cu datele
prevazute la alin. (1).
(3) Dupa furnizarea datelor titularul activitatii va intocmi, dupa caz, un
raport de securitate pentru prevenirea riscurilor de accident major, conform
dispozitiilor legale in vigoare.
Art. 17
Conditiile necesare pentru emiterea acordului si/sau autorizatiei integrate
de mediu sunt urmatoarele:
a) autoritatea competenta trebuie sa verifice ca autorizatiile integrate de
mediu sa cuprinda toate masurile necesare pentru indeplinirea conditiilor,
pentru asigurarea protectiei aerului, apei si solului si pentru realizarea unui
nivel ridicat de protectie a mediului, in intregul sau;
b) luarea in considerare a tuturor informatiilor si/sau concluziilor
pertinente, precum si a celor din studiul de impact privind efectele asupra
mediului pentru instalatiile noi, in cazul unei modificari substantiale a
instalatiilor existente si a unor proiecte publice/private;
c) stabilirea valorilor limita de emisie, in special pentru poluantii care
figureaza in anexa nr. 4, susceptibili de a fi evacuati de instalatia
respectiva in cantitati semnificative, in functie de natura si de potentialul
lor de transfer al poluarii de la un element si factor de mediu la altul. Daca
este necesar, autorizatia integrata de mediu poate contine prescriptii
asemanatoare, care sa garanteze protectia solului, a apelor subterane si masuri
privind gestiunea deseurilor generate de instalatie. Dupa caz, valorile limita
pot fi completate sau inlocuite cu parametri sau cu masuri tehnice echivalente;
d) pentru instalatiile prevazute la pct. 6.6 din anexa nr. 1 valorile
limita de emisie se stabilesc luandu-se in considerare cele mai bune tehnici
disponibile adoptate pentru aceste categorii de instalatii;
e) pentru respectarea prevederilor art. 7 alin. (2) lit. c) valorile limita
de emisie, parametrii si masurile tehnice se vor baza pe cele mai bune tehnici
disponibile, fara a fi prescrisa utilizarea unei tehnici sau tehnologii
speciale, dar luandu-se in considerare caracteristicile tehnice ale instalatiei
respective, amplasarea sa geografica si conditiile locale de mediu. Conditiile
de autorizare trebuie sa prevada dispozitii referitoare la reducerea poluarii
la lunga distanta sau transfrontiera si sa garanteze un nivel ridicat de
protectie a mediului;
f) luarea masurilor adecvate pentru supravegherea emisiilor, cu
specificarea metodologiei de masurare, a frecventei acestora si a procedurii de
evaluare a rezultatelor masurarilor, precum si obligatia de a comunica
autoritatii competente datele necesare controlului si respectarii conditiilor
de autorizare. Pentru instalatiile prevazute la pct. 6.6 in anexa nr. 1
masurile prevazute iau in considerare costurile si beneficiile;
g) masurile privind conditiile de exploatare, altele decat cele normale,
vor fi luate in considerare in mod adecvat in situatiile in care mediul risca
sa fie afectat de pornirea instalatiei, de emisiile fugitive, de
disfunctionalitati, de oprirea momentana sau definitiva a exploatarii. Pot fi
prevazute derogari temporare de la cerintele lit. a), daca un plan de
reabilitare aprobat de autoritatile competente pentru protectia mediului, prin
program pentru conformare, asigura respectarea cerintelor respective in termen
de 6 luni si conduce la o reducere a poluarii;
h) masuri speciale cu scopul de a preveni si/sau de a reduce poluarea,
atunci cand autoritatile competente le gasesc adecvate.
Art. 18
In situatia in care prin normativul de calitate a mediului se stabilesc
conditii mai severe decat cele care ar putea fi atinse prin utilizarea tehnicii
aflate in operare, introducerea celor mai bune tehnici disponibile poate fi
impusa prin conditii suplimentare, cerute prin autorizatie, fara a se aduce
atingere altor masuri pentru respectarea normativului de calitate a mediului.
CAP. 5
Sanctiuni
Art. 19
Incalcarea prevederilor prezentei ordonante de urgenta atrage raspunderea
civila sau contraventionala, dupa caz.
Art. 20
Constituie contraventii si se sanctioneaza:
1. cu amenda de la 80.000.000 lei la 100.000.000 lei pentru nerespectarea
dispozitiilor prezentei ordonante de urgenta privind:
a) obligatia titularului activitatii mentionate la art. 11 lit. a),
constand in luarea masurilor de prevenire eficienta a poluarii, in special prin
recurgerea la cea mai buna tehnica disponibila;
b) obligatia titularului activitatii mentionate la art. 11 lit. b), constand
in neluarea masurilor care sa asigure ca nici o poluare importanta nu va fi
cauzata;
c) obligatia titularului activitatii prevazute la art. 11 lit. f) de a lua
masurile necesare in cazul incetarii definitive a activitatilor, pentru
evitarea oricarui risc de poluare si pentru aducerea amplasamentului si a
zonelor afectate intr-o stare care sa permita reutilizarea acestora;
d) obligatia titularului activitatii de a cere eliberarea acordului si/sau
autorizatiei integrate de mediu pentru schimbarea modului de exploatare a
instalatiei, prevazuta in autorizatia de functionare mentionata la art. 12
alin. (2);
e) obligatia titularului de a respecta conditiile din autorizatia integrata
de mediu in activitatea din instalatie, prevazuta la art. 13;
2. faptele prevazute la pct. 1, pe langa amenda, se sanctioneaza si cu
retragerea acordului si/sau autorizatiei integrate de mediu, precum si cu
inchiderea unitatii;
3. cu amenda de la 30.000.000 lei la 50.000.000 lei pentru nerespectarea
prevederilor prezentei ordonante de urgenta privind:
a) obligatia titularului activitatii de a evita producerea de deseuri, iar
in cazul imposibilitatii tehnice si economice, neutralizarea si eliminarea lor,
evitandu-se sau reducandu-se impactul acestora asupra mediului, prevazuta la
art. 11 lit. c);
b) obligatia de a informa autoritatile competente despre orice schimbare pe
care titularul activitatii doreste sa o aduca instalatiei sau procesului
tehnologic, prevazuta la art. 12 alin. (1);
c) obligatia titularului activitatii de a asista si a pune la dispozitie
autoritatii competente pentru protectia mediului datele necesare pentru
desfasurarea controlului instalatiei si pentru prelevarea de probe sau
culegerea oricaror informatii, prevazuta la art. 15.
Art. 21
(1) Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor se fac de catre
personalul imputernicit in acest scop de autoritatea centrala pentru protectia
mediului, de catre ofiterii si subofiterii de politie, potrivit competentelor
legale.
(2) Contraventiilor prevazute la art. 20 li se aplica prevederile
Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor.
CAP. 6
Dispozitii finale
Art. 22
Anexele nr. 1 - 4 fac parte integranta din prezenta ordonanta de urgenta.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
p. Ministrul apelor si protectiei mediului,
Florin Stadiu,
secretar de stat
Ministrul industriei si resurselor,
Dan Ioan Popescu
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tanasescu
Ministru de interne,
Ioan Rus
ANEXA 1
CATEGORII DE ACTIVITATI INDUSTRIALE
pentru care este necesara obtinerea autorizatiei integrate de mediu
Atunci cand un titular de activitate efectueaza mai multe activitati
incluse sub acelasi subtitlu, in aceeasi instalatie sau pe acelasi amplasament
capacitatile unor astfel de activitati se cumuleaza.
1. Industrii energetice
1.1. Instalatii de ardere cu capacitati de combustie mai mari de 50 MW;
1.2. Rafinarii de titei si prelucrare a gazelor;
1.3. Cuptoare de cocs;
1.4. Instalatii de gazeificare si lichefiere a carbunilor.
2. Productia si prelucrarea metalelor
2.1. Instalatii de prajire sau sinterizare a minereului metalic (inclusiv a
zacamintelor de sulfuri);
2.2. Instalatii pentru producerea fontei sau a otelului (topire primara ori
secundara), inclusiv instalatii pentru turnarea continua, cu o capacitate ce
depaseste 2,5 t/h;
2.3. Instalatii pentru prelucrarea metalelor feroase:
a) laminoare la cald cu o capacitate mai mare de 20 t otel brut/h;
b) forje cu ciocane, a caror energie de lovire depaseste 50 kJ/ciocan, iar
puterea calorifica dezvoltata este mai mare de 20 MW;
c) aplicarea de straturi protectoare din metal topit, cu o capacitate de
tratare mai mare de 2 t otel brut/ora;
2.4. Topitorii pentru metale feroase, cu o capacitate mai mare de 20 t/zi;
2.5. Instalatii pentru:
a) producerea de metale neferoase brute din minereuri concentrate sau
materii prime secundare, prin procese metalurgice, chimice ori electrolitice;
b) topirea metalelor neferoase, inclusiv a aliajelor si a produselor
recuperate (rafinare, turnatorie de fonta etc.), cu o capacitate de topire mai
mare de 4 t/zi pentru plumb si cadmiu sau de 20 t/zi pentru toate celelalte
metale;
2.6. Instalatii pentru tratarea suprafetelor metalelor si materialelor
plastice prin folosirea procedeelor electrolitice sau chimice, la care volumul
cuvelor de tratare depaseste 30 mc.
3. Industria mineralelor
3.1. Instalatii pentru producerea clincherului de ciment in cuptoare
rotative cu o capacitate de productie mai mare de 500 t/zi sau a varului in
cuptoare rotative cu o capacitate de productie care depaseste 50 t/zi ori in
alte tipuri de cuptoare cu o capacitate de productie mai mare de 50 t/zi;
3.2. Instalatii pentru producerea azbestului si fabricarea produselor pe
baza de azbest;
3.3. Instalatii pentru fabricarea sticlei, inclusiv a fibrelor de sticla,
cu o capacitate de topire mai mare de 20 t/zi;
3.4. Instalatii pentru topirea substantelor minerale, inclusiv pentru
producerea fibrelor minerale, cu o capacitate de topire mai mare de 20 t/zi;
3.5. Instalatii pentru fabricarea produselor din ceramica prin ardere, in
special a tiglelor, caramizilor, caramizilor refractare, dalelor, produselor
din ceramica sau portelan, cu o capacitate de productie mai mare de 75 t/zi
si/sau cu o capacitate a cuptoarelor mai mare de 4 mc si cu o densitate
stabilita pentru fiecare cuptor mai mare de 300 kg/mc.
4. Industria chimica
4.1. Instalatii chimice pentru producerea de substante chimice organice de
baza, cum ar fi:
a) hidrocarburi (liniare sau ciclice, saturate sau nesaturate, alifatice
sau aromatice);
b) hidrocarburi ce contin oxigen, precum: alcooli, aldehide, cetone, acizi
carboxilici, esteri, acetati, peroxizi, rasini epoxidice;
c) hidrocarburi sulfuroase;
d) hidrocarburi ce contin azot, precum: amine, amide, compusi azotosi,
compusi nitro sau azotati, nitrili, cianati sau izocianati;
e) hidrocarburi continand fosfor;
f) hidrocarburi halogenate;
g) compusi organometalici;
h) materiale plastice de baza (fibre polimerice sintetice si fibre pe baza
de celuloza);
i) cauciucuri sintetice;
j) vopsele si pigmenti;
k) agenti de suprafata si agenti tensioactivi;
4.2. Instalatii chimice pentru producerea de substante chimice anorganice
de baza, cum ar fi:
a) gaze, ca de exemplu: amoniac, clor sau acid clorhidric gazos, fluor sau
acid fluorhidric, oxizi de carbon, compusi ai sulfului, oxizi de azot,
hidrogen, dioxid de sulf, oxiclorura de carbon;
b) acizi, ca de exemplu: acid cromic, acid fluorhidric, acid fosforic, acid
azotic, acid clorhidric, acid sulfuric, oleum, acizi sulfurosi;
c) baze, ca de exemplu: hidroxid de amoniu, hidroxid de potasiu, hidroxid
de sodiu;
d) saruri, ca de exemplu: clorura de amoniu, clorat de potasiu, carbonat de
potasiu, carbonat de sodiu, perborat, azotat de argint;
e) metaloizi, oxizi metalici si alti compusi anorganici, ca de exemplu:
carbura de calciu, siliciu, carbura de siliciu;
4.3. Instalatii chimice pentru fabricarea ingrasamintelor chimice (simple
sau complexe) pe baza de fosfor, azot sau potasiu;
4.4. Instalatii chimice pentru fabricarea produselor fitosanitare de baza
sau a biocidelor;
4.5. Instalatii utilizand procedee chimice sau biologice pentru fabricarea
produselor farmaceutice de baza;
4.6. Instalatii chimice destinate fabricarii explozibililor.
5. Gestiunea deseurilor
5.1. Instalatii pentru depozitarea sau recuperarea deseurilor periculoase,
cu o capacitate mai mare de 10 t/zi;
5.2. Instalatii pentru incinerarea deseurilor municipale, cu o capacitate
mai mare de 3 t/h;
5.3. Instalatii pentru depozitarea deseurilor nepericuloase, cu o
capacitate mai mare de 50 t/zi;
5.4. Depozite controlate de deseuri, care primesc mai mult de 10 t/zi sau
cu o capacitate totala mai mare de 25.000 t, cu exceptia depozitelor controlate
de deseuri inerte.
6. Alte activitati
6.1. Instalatii industriale pentru productia de:
a) celuloza din lemn sau din alte materiale fibroase;
b) hartie si carton, cu o capacitate de productie mai mare de 20 t/zi;
6.2. Instalatii pentru pretratare (operatiuni precum: spalare, albire,
mercerizare) sau vopsirea fibrelor ori textilelor, cu o capacitate de tratare
mai mare de 10 t/zi;
6.3. Instalatii pentru tabacirea blanurilor si a pieilor, cu o capacitate
de tratare mai mare de 12 t produse finite/zi;
6.4. a) Abatoare cu o capacitate de producere a carcaselor de animale mai
mare de 50 t/zi;
b) tratare si prelucrare in scopul fabricarii produselor alimentare din:
- materii prime de origine animala (altele decat laptele), cu o capacitate
de productie a produselor finite mai mare de 75 t/zi;
- materii prime vegetale, cu o capacitate de productie a produselor finite
mai mare de 300 t/zi (valoarea medie trimestriala);
c) tratarea si prelucrarea laptelui, cu mai mult de 200 t/zi cantitate de
lapte (valoarea medie anuala).
6.5. Instalatii pentru depozitarea sau reciclarea carcaselor de animale si
a deseurilor de animale, cu o capacitate de tratare mai mare de 10 t/zi;
6.6. Instalatii pentru cresterea intensiva a pasarilor sau a porcilor, cu o
capacitate mai mare de:
a) 40.000 de capete pentru pasari;
b) 2.000 de capete pentru porcii de productie (peste 30 kg); sau
c) 750 de capete pentru scroafe.
6.7. Instalatii pentru tratarea suprafetei materialelor, obiectelor sau
produselor, utilizand solventi organici, in particular pentru finisare,
placare, acoperire, degresare, impermeabilizare, dimensionare, vopsire,
curatare sau impregnare, cu o capacitate de consum mai mare de 150 kg/h sau mai
mult de 200 t/an.
6.8. Instalatii pentru productia de carbon (carbune sarac in gaze) sau de
electrografit prin incinerare sau grafitizare.
NOTA:
- Nu fac obiectul prezentei ordonante de urgenta instalatiile sau parti ale
acestora folosite pentru cercetare, dezvoltare si testarea noilor produse si
procese.
- Valorile-prag prevazute mai sus se refera la capacitatile de productie
sau la iesiri.
ANEXA 2
DEFINITII
Substanta - orice element chimic si compusii sai, cu exceptia substantelor
radioactive, in sensul prevazut de reglementarile referitoare la EURATOM,
precum si a organismelor modificate genetic, in sensul prevederilor din
legislatia in vigoare.
Poluare - introducerea directa sau indirecta, ca rezultat al activitatii
umane, de substante, de vibratii, caldura sau de zgomot in aer, apa ori sol,
susceptibile sa aduca prejudicii sanatatii umane sau calitatii mediului, sa
determine deteriorari ale bunurilor materiale, ori sa afecteze sau sa impiedice
utilizarea in scop recreativ a mediului si/sau alte utilizari ale acestuia,
prevazute de legislatia in vigoare.
Instalatie - orice instalatie tehnica stationara, in care se desfasoara una
sau mai multe activitati prevazute in anexa nr. 1, precum si orice alta
activitate direct legata, sub aspect tehnic, de activitatile desfasurate pe
acelasi amplasament, susceptibila de a avea efecte asupra emisiilor si
poluarii.
Instalatie existenta - o instalatie in functiune sau o instalatie
autorizata ori care a fost supusa procedurilor de autorizare de catre
autoritatea competenta pentru protectia mediului, in cadrul legislatiei
anterioare intrarii in vigoare a dispozitiilor prezentei ordonante de urgenta,
in urma unei cereri complete de autorizare, cu conditia ca aceasta instalatie
sa fie pusa in functiune cel mai tarziu la un an dupa intrarea in vigoare a
prezentei ordonante de urgenta.
Emisie - evacuarea directa sau indirecta, de la surse punctiforme ori
difuze ale instalatiei, de substante, vibratii, caldura sau de zgomot in aer,
apa ori sol.
Valoare-limita de emisie - masa, exprimata in functie de parametrii
specifici, concentratia si/sau nivelul unei emisii care nu poate fi depasita in
cursul uneia sau mai multor perioade de functionare. Valorile-limita de emisie
pot fi, de asemenea, fixate pentru anumite grupe, familii sau categorii de
substante, in special cele vizate in anexa nr. 3. Valorile-limita de emisie a
substantelor se aplica la punctele de evacuare a emisiilor din instalatie,
fiind exclus orice proces de dilutie la stabilirea acestora.
In cazul evacuarilor indirecte in apa se ia in considerare la stabilirea
valorilor-limita de emisie ale instalatiei efectul unei statii de
preepurare/epurare, cu conditia ca aceasta sa asigure un nivel echivalent cu
valoarea-limita de emisie pentru protectia mediului in intregul sau, prevazut
de normativele si standardele de calitate, si de a nu se ajunge la o incarcare
cu poluanti mai ridicata in mediu, fara a se incalca dispozitiile legale in
vigoare.
Norme de calitate a mediului - un ansamblu de cerinte care trebuie
satisfacute la un moment dat, pentru un element de mediu dat sau ale unei parti
specifice a acestuia, in conformitate cu legislatia in vigoare.
Autoritate competenta - autoritati ale administratiei publice centrale
si/sau teritoriale pentru protectia mediului, precum si alte autoritati
desemnate, insarcinate cu aducerea la indeplinire a dispozitiilor prezentei
ordonante de urgenta in conformitate cu prevederile legislatiei in vigoare
privind protectia mediului.
Acord integrat - actul tehnico-juridic emis de autoritatea competenta
pentru protectia mediului, conform dispozitiilor legale in vigoare, care acorda
dreptul de a stabili conditiile de realizare a unei activitati inca din etapa
de proiectare, care sa asigure ca instalatia corespunde cerintelor prezentei
ordonante de urgenta. Acordul poate fi eliberat pentru una sau mai multe
instalatii ori parti ale instalatiilor situate pe acelasi amplasament.
Autorizatie integrata - actul tehnico-juridic emis de autoritatile
competente pentru protectia mediului conform dispozitiilor legale in vigoare,
care acorda dreptul de a exploata in totalitate sau in parte o instalatie, in
anumite conditii care sa asigure ca instalatia corespunde cerintelor prezentei
ordonante de urgenta. Autorizatia poate fi eliberata pentru una sau mai multe
instalatii ori parti ale instalatiilor situate pe acelasi amplasament si
exploatate de catre acelasi titular.
Modificarea modului de exploatare/functionare - o modificare a
caracteristicilor sau in natura functionarii ori o extindere a instalatiei,
care ar putea avea consecinte asupra sanatatii populatiei si/sau asupra
mediului prin depasirea valorilor-limita de emisie stabilite in autorizatie.
Modificare substantiala - o modificare a modului de exploatare, care, din
punctul de vedere al autoritatii competente pentru protectia mediului, poate
avea consecinte semnificative asupra sanatatii populatiei si/sau a mediului.
Cele mai bune tehnici disponibile - stadiul de dezvoltare cel mai avansat
si eficient inregistrat in dezvoltarea unei activitati si a modurilor de
exploatare, care demonstreaza posibilitatea practica de a constitui referinta
pentru stabilirea valorilor-limita de emisie in scopul prevenirii, iar in cazul
in care acest fapt nu este posibil, pentru reducerea globala a emisiilor si a
impactului asupra mediului in intregul sau;
- cele mai bune - se intelege tehnicile cele mai eficiente pentru atingerea
unui nivel general ridicat de protectie a mediului in ansamblul sau. In
determinarea celor mai bune tehnici disponibile trebuie luate in considerare,
in special, elementele enumerate in anexa nr. 4;
- tehnici - atat tehnologia utilizata, cat si modul in care instalatia este
proiectata, construita, intretinuta, exploatata si scoasa din functiune;
- disponibile - acele tehnici care au inregistrat un stadiu de dezvoltare
ce permite aplicarea lor in sectorul industrial respectiv, in conditii
economice si tehnice viabile, luandu-se in considerare costurile si
beneficiile, indiferent daca aceasta este sau nu utilizata ori produsa sau nu
in Romania, astfel incat titularul activitatii sa poata avea acces in conditii
rezonabile si in conformitate cu prevederile anexei nr. 4.
Titularul activitatii - orice persoana fizica sau juridica ce exploateaza
sau controleaza instalatia ori care este delegata cu o putere economica
decisiva in ceea ce priveste functionarea acesteia.
ANEXA 3
SUBSTANTE POLUANTE RELEVANTE
pentru a fi luate in considerare la stabilirea valorilor-limita de emisie
Aer
1. Dioxidul de sulf si alti compusi ai sulfului
2. Oxizi de azot si alti compusi ai azotului
3. Monoxidul de carbon
4. Compusi organici volatili
5. Metalele si compusii lor
6. Pulberi
7. Azbest (particule suspendate, fibre)
8. Clorul si compusii sai
9. Fluorul si compusii sai
10. Arsenul si compusii sai
11. Cianuri
12. Substante si preparate care s-au dovedit a avea proprietati cancerigene
sau mutagene ori proprietati care pot afecta reproducerea prin intermediul
aerului
13. Dibenzenodioxine policlorinate si dibenzofurani policlorinati.
Apa
1. Compusi organohalogenati si substante care pot forma compusi de acest
tip in mediul acvatic
2. Compusi organofosforici
3. Compusi organici cu staniu
4. Substante si preparate care s-au dovedit a avea proprietati cancerigene
sau mutagene ori proprietati care pot afecta reproducerea in sau prin
intermediul mediului acvatic
5. Hidrocarburi persistente si substante organice toxice bioacumulabile si
persistente
6. Cianuri
7. Metalele si compusii lor
8. Arsenul si compusii sai
9. Biocide si produsi fitosanitari
10. Materiale in suspensie
11. Substante implicate in procesul de eutrofizare (in special, azotati si
fosfati)
12. Substante care au o influenta nefavorabila asupra balantei de oxigen
(si care pot fi masurate utilizand parametri ca CBO, CCO etc.).
ANEXA 4
Consideratii avute in vedere la determinarea celor mai bune tehnici
disponibile
Consideratiile care sunt luate in calcul in general sau in situatii
specifice cand se realizeaza determinarea celor mai bune tehnici disponibile,
asa cum sunt definite in anexa nr. 2, tinandu-se seama de costurile si
beneficiile fiecarei masuri si principiile precautiei si prevenirii, sunt
urmatoarele:
1. utilizarea unei tehnologii care produce mai putine deseuri;
2. utilizarea substantelor mai putin periculoase;
3. promovarea recuperarii si reciclarii substantelor generate si utilizate
in proces, precum si a deseurilor, acolo unde este cazul;
4. procese, instalatii si metode comparabile de operare care pot fi testate
cu succes la scara industriala;
5. tehnologii avansate si schimburi in intelegerea si cunoasterea
stiintifica;
6. natura, efectele si volumul emisiilor;
7. date confirmate si autorizate pentru instalatiile noi sau existente;
8. perioada necesara pentru introducerea celor mai bune tehnici
disponibile;
9. consumul si natura materiilor prime (inclusiv apa) utilizate in proces
si eficienta energetica;
10. necesitatea prevenirii sau reducerii la minimum a unui impact global al
emisiilor asupra mediului si riscurile implicate de acesta;
11. necesitatea prevenirii accidentelor si minimizarea efectelor pentru
mediul inconjurator;
12. informatia publicata de Comisia Uniunii Europene sau de organizatiile
internationale.