HOTARARE Nr. 95 din 23 ianuarie 2003
privind controlul activitatilor care prezinta pericole de accidente majore in
care sunt implicate substante periculoase
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 120 din 25 februarie 2003
In temeiul art. 107 din Constitutie, precum si al art. 3 alin. (1) lit. n)
si o) si al art. 11 lit. e) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 34/2002
privind prevenirea, reducerea si controlul integrat al poluarii, aprobata cu
modificari prin Legea nr. 645/2002, si avand in vedere prevederile art. 81 din
Acordul european instituind o asociere intre Romania, pe de o parte, si
Comunitatile Europene si statele membre ale acestora, pe de alta parte, semnat
la Bruxelles la 1 februarie 1993, ratificat prin Legea nr. 20/1993,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
Art. 1
Prezenta hotarare stabileste masurile pentru controlul activitatilor care
prezinta pericole de accidente majore in care sunt implicate substante
periculoase, in scopul prevenirii acestor categorii de accidente si al
limitarii consecintelor lor asupra securitatii si sanatatii populatiei, precum
si asupra calitatii mediului.
Art. 2
In sensul prezentei hotarari termenii utilizati sunt definiti conform
anexei nr. 1.
Art. 3
Prevederile prezentei hotarari se aplica activitatilor in care sunt
prezente substante periculoase in cantitati egale sau mai mari decat cele
prevazute in anexa nr. 2, avand in vedere si prevederile legale referitoare la
mediul de munca si, in special, cele referitoare la aplicarea masurilor ce
vizeaza securitatea si sanatatea lucratorilor la locul de munca.
Art. 4
Prezenta hotarare nu se aplica:
a) activitatilor desfasurate in cadrul obiectivelor, instalatiilor sau
depozitelor militare;
b) pericolelor induse de radiatii ionizante;
c) transportului de substante periculoase si stocarii temporare
intermediare a acestora pe cai rutiere, cai ferate, cai de navigatie interne,
cai maritime sau cai aeriene, situate in afara obiectivelor unde se desfasoara
activitati in care sunt prezente substantele periculoase prevazute in anexa nr.
2;
d) operatiilor de incarcare, descarcare si transport la sau de la alte
mijloace de transport, pe docuri, punti sau in statii de triaj;
e) transportului de substante periculoase prin conducte, inclusiv pentru
statii de pompare, situate in afara obiectivelor in care se desfasoara
activitati in care sunt prezente substantele periculoase prevazute in anexa nr.
2;
f) activitatilor din industria extractiva privind explorarea si exploatarea
minereurilor din cariere, foraje sau mine;
g) depozitarii deseurilor.
Art. 5
(1) Titularul activitatii in care sunt prezente substante periculoase,
denumit in continuare titularul activitatii, are obligatia de a lua toate
masurile necesare pentru a preveni producerea accidentelor majore si pentru a
limita consecintele acestora asupra sanatatii populatiei si asupra calitatii
mediului.
(2) Titularul activitatii va face dovada catre autoritatile competente de
control ca a luat toate masurile, conform prezentei hotarari, pentru prevenirea
pericolelor de accidente majore in care sunt implicate substante periculoase.
Art. 6
(1) Pentru indeplinirea prevederilor art. 5 titularul activitatii va
prezenta o data cu documentatiile legale pentru obtinerea acordului de mediu,
autorizatiei de mediu si/sau a avizului de protectie civila, dupa caz,
transmise autoritatilor publice teritoriale pentru protectia mediului,
respectiv autoritatilor teritoriale pentru protectie civila, o notificare care
va cuprinde urmatoarele date si informatii:
a) informatii care sa permita identificarea substantelor periculoase sau
categoriilor de substante periculoase prezente in obiectiv;
b) modul de stocare a substantelor periculoase;
c) cantitatea si starea fizica a substantelor periculoase prezente;
d) activitatea existenta sau propusa pentru instalatia sau pentru unitatea
de stocare;
e) informatii cu privire la elementele susceptibile de a provoca accidente
majore sau de a agrava consecintele acestora, din imediata apropiere a
obiectivului.
(2) Prevederile alin. (1) se aplica dupa cum urmeaza:
a) pentru obiectivele noi si pentru obiectivele existente care sufera
modificari importante, de la data intrarii in vigoare a prezentei hotarari;
b) pentru obiectivele existente, in termen de 6 luni de la data intrarii in
vigoare a prezentei hotarari.
(3) Titularul activitatii are obligatia de a informa imediat autoritatea
publica teritoriala pentru protectia mediului si autoritatea teritoriala pentru
protectie civila, in cazul in care, dupa transmiterea notificarii prevazute la
alin. (1), apar urmatoarele modificari:
a) cresterea semnificativa a cantitatii sau schimbarea semnificativa a
naturii ori a starii fizice a substantei periculoase prezente sau aparitia
oricarei modificari in procesele in care este utilizata aceasta substanta
periculoasa;
b) inchiderea definitiva, temporara sau trecerea in regim de conservare a
instalatiei;
c) schimbarea titularului activitatii.
Art. 7
(1) Titularul activitatii in care sunt prezente substante periculoase in
cantitati egale sau mai mari decat cele prevazute in anexa nr. 2, tabelele 1 si
3, coloana 2, fara a depasi valorile prevazute in coloana 3, are obligatia sa
isi stabileasca politica de prevenire a accidentelor majore, care sa garanteze
un nivel ridicat pentru protectia mediului si a sanatatii populatiei. In baza
acestei politici titularul activitatii elaboreaza un document care se pune la
dispozitie autoritatii publice teritoriale pentru protectia mediului o data cu
solicitarea autorizatiei de mediu sau in maximum 12 luni de la data intrarii in
vigoare a prezentei hotarari, prin care se garanteaza punerea in aplicare in
mod corespunzator a politicii de prevenire a accidentelor majore.
(2) Continutul documentatiei si al informatiilor prevazute la alin. (1)
trebuie sa respecte principiile cuprinse in anexa nr. 3.
Art. 8
(1) Titularul activitatii in care sunt prezente substante periculoase in
cantitati egale sau mai mari decat cantitatile prevazute in anexa nr. 2,
tabelele 1 si 3, coloana 3, este obligat sa elaboreze si sa transmita
autoritatii publice teritoriale pentru protectia mediului si autoritatii
teritoriale pentru protectie civila un raport de securitate in exploatare
pentru prevenirea riscurilor de accidente majore, denumit in continuare raport
de securitate, care sa cuprinda:
a) punerea in aplicare a politicii de prevenire a accidentelor majore,
precum si a sistemului de management al securitatii in exploatare, in
conformitate cu principiile si cerintele prevazute in anexa nr. 3;
b) identificarea pericolelor de accidente majore si luarea masurilor
necesare pentru a preveni astfel de accidente si a limita consecintele acestora
asupra sanatatii populatiei si mediului;
c) respectarea cerintelor de siguranta in functionare si fiabilitate la
proiectarea, constructia, exploatarea si intretinerea oricarei instalatii,
unitati de stocare, echipament si infrastructura legata de exploatarea acesteia
si care prezinta pericole de accidente majore in interiorul obiectivului;
d) intocmirea corespunzatoare a planurilor de urgenta interna, cu
includerea informatiilor necesare elaborarii planului de urgenta externa, care
sa asigure luarea masurilor corespunzatoare in cazul aparitiei unui accident
major;
e) furnizarea informatiilor necesare catre autoritatile competente, care sa
le permita acestora luarea de decizii privind amplasarea sau extinderea altor
activitati in zona obiectivului existent.
(2) Raportul de securitate trebuie sa cuprinda in mod obligatoriu datele si
informatiile prevazute in anexa nr. 4 si un inventar actualizat al substantelor
periculoase prezente in cadrul obiectivului.
(3) In scopul evitarii prezentarii acelorasi informatii in documente
diferite, rapoartele de securitate, parti ale acestor rapoarte sau orice alte
rapoarte echivalente, realizate ca urmare a unor dispozitii legale, pot fi
prezentate sub forma unui raport unic de securitate.
(4) Raportul de securitate prevazut la alin. (1) este transmis autoritatii
publice teritoriale pentru protectia mediului si autoritatii teritoriale pentru
protectie civila dupa cum urmeaza:
a) pentru obiectivele noi si obiectivele existente care sufera modificari
importante, in termen de 9 luni de la data intrarii in vigoare a prezentei
hotarari;
b) pentru obiectivele existente, in termen de 3 ani de la data intrarii in
vigoare a prezentei hotarari;
c) in cazul revizuirii periodice a raportului de securitate, in termen de
30 de zile de la finalizarea acestuia.
(5) In termen de 30 de zile de la primirea raportului de securitate,
autoritatile publice teritoriale pentru protectia mediului si autoritatile teritoriale
pentru protectie civila au obligatia sa comunice titularului activitatii
concluziile analizei efectuate asupra raportului de securitate, dupa
solicitarea unor informatii suplimentare, daca este necesar.
(6) Raportul de securitate se revizuieste periodic si se actualizeaza dupa
cum urmeaza:
a) cel putin o data la 5 ani;
b) la initiativa titularului activitatii sau la cererea autoritatii publice
teritoriale pentru protectia mediului si a autoritatii teritoriale pentru
protectie civila, acolo unde acest lucru este justificat de aparitia unor
modificari sau pentru a fi luate in considerare noile cunostinte tehnice in
domeniul securitatii in exploatare.
(7) In cazurile in care titularul activitatii prezinta date si elemente
fundamentate stiintific autoritatii publice teritoriale pentru protectia
mediului si/sau autoritatii teritoriale pentru protectie civila ca anumite
substante prezente in cadrul obiectivului nu pot genera pericole de accidente
majore, aceste autoritati pot sa limiteze informatiile solicitate in rapoartele
de securitate numai asupra acelor aspecte care au relevanta pentru prevenirea
pericolelor de accidente majore si pentru limitarea consecintelor acestora
pentru sanatatea populatiei si pentru mediu.
Art. 9
(1) Autoritatea centrala pentru protectia mediului impreuna cu autoritatea
centrala pentru protectie civila, prin autoritatile lor teritoriale,
identifica, pe baza informatiilor primite de la titularul activitatii conform
art. 6 si 8, obiectivele sau grupurile de obiective la care probabilitatea si
posibilitatea producerii unui accident major si consecintele acestuia sunt mai
mari din cauza amplasarii acestor obiective, precum si din cauza cantitatilor
de substante periculoase prezente in acestea.
(2) Pentru astfel de obiective sau grupuri de obiective autoritatea
centrala pentru protectia mediului si autoritatea centrala pentru protectie
civila stabilesc:
a) procedurile privind colectarea, schimbul si diseminarea informatiilor
asupra naturii si pericolului global de accident major;
b) modalitatile de cooperare a autoritatilor publice centrale si locale cu
atributii specifice in acest domeniu si a titularilor activitatii, in vederea
informarii publicului.
Art. 10
In cazul in care are loc modificarea unui obiectiv, unei instalatii, unei
unitati de stocare, unui proces, a naturii sau cantitatii de substante
periculoase prezente, care ar putea avea efecte semnificative privind pericolul
de accidente majore, titularul activitatii are obligatia sa informeze, inainte
de a efectua aceasta modificare, autoritatile publice teritoriale pentru
protectia mediului si autoritatile teritoriale pentru protectie civila cu
privire la:
a) analiza si revizuirea politicii proprii de prevenire a accidentelor
majore, precum si a sistemului de management al securitatii in functionare;
b) analiza si revizuirea raportului de securitate si informarea
autoritatilor competente cu privire la detaliile unei astfel de revizuiri
inainte de a efectua orice modificare.
Art. 11
(1) Pentru toate obiectivele la care se aplica art. 8 titularul activitatii
are obligatia sa elaboreze un plan de urgenta interna ce cuprinde masurile care
trebuie aplicate in interiorul obiectivului, dupa cum urmeaza:
a) pentru obiectivele noi si obiectivele existente care sufera modificari
importante, in termen de 9 luni de la data intrarii in vigoare a prezentei
hotarari, dar inainte de inceperea functionarii acestora;
b) pentru obiectivele existente, in termen de 12 luni de la data intrarii
in vigoare a prezentei hotarari.
(2) Autoritatile teritoriale pentru protectie civila elaboreaza un plan de
urgenta externa care cuprinde masurile ce trebuie luate in afara obiectivului.
(3) Pentru a da posibilitatea sa se elaboreze planurile de urgenta externa,
titularul activitatii are obligatia sa puna la dispozitie autoritatilor
teritoriale pentru protectie civila informatiile necesare, dupa cum urmeaza:
a) pentru obiectivele noi si obiectivele existente care sufera modificari
importante, in termen de 15 luni de la data intrarii in vigoare a prezentei
hotarari, dar inaintea inceperii functionarii acestora;
b) pentru obiectivele existente, in termen de 18 luni de la data intrarii
in vigoare a prezentei hotarari.
(4) Planurile de urgenta interna si externa se stabilesc avandu-se in
vedere urmatoarele:
a) limitarea si controlul incidentelor astfel incat sa se reduca la minimum
si sa se limiteze efectele asupra sanatatii populatiei, asupra mediului si
bunurilor materiale;
b) aplicarea masurilor necesare pentru protectia sanatatii populatiei si a
mediului impotriva efectelor accidentelor majore;
c) comunicarea informatiilor necesare catre public si catre serviciile sau
autoritatile implicate din zona respectiva;
d) asigurarea refacerii ecologice a zonei afectate in urma unui accident
major.
(5) Planurile de urgenta interna si externa se intocmesc potrivit normelor
metodologice elaborate de autoritatea centrala pentru protectie civila si
trebuie sa cuprinda cel putin informatiile prevazute in anexa nr. 5.
(6) Planurile de urgenta interna se elaboreaza cu consultarea personalului
din cadrul obiectivului, iar planurile de urgenta externa, cu consultarea
publicului.
(7) Planurile de urgenta interna se evalueaza, se testeaza si se revizuiesc
de catre titularul activitatii la intervale de cel mult 3 ani, conform normelor
metodologice elaborate de autoritatea centrala pentru protectie civila. Unde
este necesar, autoritatile teritoriale pentru protectie civila solicita
revizuirea si actualizarea planurilor de urgenta interna.
(8) Planurile de urgenta externa se evalueaza, se testeaza si, unde este
necesar, se revizuiesc de catre autoritatile teritoriale pentru protectie
civila la intervale de cel mult 3 ani.
(9) Evaluarea va avea in vedere modificarile care au avut loc in
obiectivele respective sau in cadrul serviciilor de urgenta respective, noile
cunostinte tehnice, precum si cunostintele privind modul de raspuns la
accidente majore.
(10) Planurile de urgenta interna si externa se pun in aplicare imediat de
catre titularul activitatii si, atunci cand situatia o impune, de catre
autoritatile teritoriale pentru protectie civila, in urmatoarele situatii:
a) cand survine un accident major;
b) cand survine un eveniment necontrolat care, prin natura sa, poate
provoca un accident major.
(11) Pe baza informatiilor cuprinse in raportul de securitate autoritatile
competente pot stabili, prin decizie motivata, ca cerinta referitoare la
elaborarea unui plan de urgenta externa, prevazuta la alin. (2), sa nu se
aplice.
Art. 12
(1) Autoritatea publica locala responsabila cu amenajarea teritoriului
trebuie sa ia in considerare, in cazul politicilor de dezvoltare si amenajare a
teritoriului, al politicilor relevante, obiectivele de prevenire a accidentelor
majore si de limitare a consecintelor acestora. Procedurile de punere in
aplicare a acestor politici vor tine cont, pe de o parte, de necesitatea
mentinerii unor distante adecvate intre obiectivele carora le sunt aplicabile
prevederile prezentei hotarari si zonele rezidentiale, zonele de utilitate
publica, zonele sensibile sau zonele protejate de interes natural deosebit si,
pe de alta parte, in cazul unor obiective existente, de necesitatea unor masuri
tehnice suplimentare conform prevederilor art. 5, astfel incat riscurile pentru
sanatatea populatiei sa nu creasca.
(2) In scopul urmaririi indeplinirii cerintelor prevazute la alin. (1)
autoritatile publice locale responsabile cu amenajarea teritoriului efectueaza
controale cu privire la:
a) amplasarea noilor obiective;
b) modificarile aduse obiectivelor existente carora le sunt aplicabile
prevederile art. 10;
c) noile dezvoltari de tipul legaturii de transport, locatii frecventate de
public si zone rezidentiale aflate in vecinatatea obiectivelor existente, care
maresc riscul sau agraveaza consecintele unui accident major.
Art. 13
(1) Titularul activitatii are obligatia de a furniza personalului propriu
si persoanelor care pot fi afectate de un accident major generat de obiectivul
respectiv informatii asupra masurilor de securitate in exploatare si asupra
actiunilor necesare in cazul in care survine un astfel de accident.
(2) Informatiile mentionate la alin. (1) vor cuprinde cel putin elementele
prevazute in anexa nr. 6. Aceste informatii se evalueaza de catre titularul
activitatii, cu avizul autoritatilor teritoriale pentru protectia mediului si
protectie civila, la intervale de 3 ani si, unde este necesar, se repeta si se
actualizeaza, cel putin in cazurile in care are loc o modificare in sensul art.
10.
(3) Intervalul maxim la care informatiile se aduc la cunostinta publicului
nu poate fi mai mare de 5 ani.
(4) Titularul activitatii are obligatia de a pune la dispozitie publicului
raportul de securitate. Titularul activitatii poate solicita autoritatilor
competente sa nu faca publice anumite informatii din raportul de securitate,
din motive de confidentialitate industriala, comerciala, de securitate publica
sau de aparare nationala. In astfel de cazuri, cu aprobarea autoritatilor
publice teritoriale pentru protectia mediului si a autoritatilor teritoriale
pentru protectie civila, titularul activitatii va furniza acestora si va pune
la dispozitie publicului un raport care nu contine informatiile pentru care s-a
facut solicitarea de a nu fi publicate.
(5) Autoritatea publica teritoriala pentru protectia mediului are obligatia
sa aduca la cunostinta publicului, tinand cont de opiniile exprimate de acesta,
informatii referitoare la:
a) proiectarea unor noi obiective carora le sunt aplicabile prevederile
art. 8;
b) modificarile aduse obiectivelor existente carora le sunt aplicabile
prevederile art. 10;
c) dezvoltarile in jurul obiectivelor existente.
(6) In cazul in care exista posibilitatea producerii unui accident major cu
efecte transfrontiere la un obiectiv caruia ii sunt aplicabile prevederile art.
8, autoritatea centrala pentru protectia mediului impreuna cu autoritatea
centrala pentru protectie civila vor comunica si vor pune la dispozitie, in
cadrul relatiilor bilaterale, pe baza de reciprocitate si in conditii de
echivalenta, suficiente informatii autoritatilor competente din tarile vecine
care ar putea fi afectate, astfel incat acestea sa poata aplica prevederile
referitoare la planurile de urgenta, amenajarea teritoriala si luarea masurilor
de securitate.
(7) In cazurile in care autoritatea centrala pentru protectia mediului
considera ca un obiectiv aflat in apropierea teritoriului unei alte tari nu genereaza
un pericol de accident major in afara frontierelor sale si ca nu este necesara
elaborarea unui plan de urgenta externa, va informa in acest sens autoritatea
competenta din tara vecina.
Art. 14
(1) In cazul producerii unui accident major, titularul activitatii are
obligatia sa informeze imediat autoritatile teritoriale pentru protectie civila
si autoritatile publice teritoriale pentru protectia mediului, precum si
celelalte autoritati cu atributii in domeniu potrivit legii.
(2) Informatiile prevazute la alin. (1) vor fi furnizate imediat ce acestea
devin disponibile si cuprind:
a) circumstantele accidentului;
b) substantele periculoase prezente;
c) datele disponibile pentru evaluarea efectelor accidentului asupra omului
si mediului;
d) masurile de urgenta luate;
e) actiunile pe care intentioneaza sa le intreprinda pentru a atenua
efectele pe termen mediu si lung ale accidentului si pentru a preveni repetarea
unui astfel de accident.
(3) Titularul activitatii va actualiza informatiile oferite, daca
cercetarile ulterioare dezvaluie date suplimentare care modifica informatiile
initiale sau concluziile referitoare la accidentul major.
(4) Criteriile de notificare a unui accident major sunt prevazute in anexa
nr. 7.
(5) Autoritatea centrala pentru protectia mediului, prin autoritatile
publice teritoriale pentru protectia mediului, urmareste:
a) luarea masurilor de interventie si remediere necesare, urgente, pe
termen mediu sau lung, de catre titularul activitatii;
b) verificarea si colectarea, prin inspectie, a informatiilor necesare
pentru analizarea completa a aspectelor tehnice, organizatorice si manageriale
ale accidentului major;
c) imbunatatirea masurilor preventive viitoare ce se impun, de catre titularul
activitatii.
(6) Autoritatea centrala pentru protectie civila, prin autoritatile
teritoriale pentru protectie civila, urmareste:
a) organizarea si conducerea activitatilor de pregatire, prevenire si
protectie a populatiei, bunurilor materiale si a valorilor culturale, in cazul
producerii unor accidente majore;
b) participarea cu forte si mijloace la actiunile de limitare si inlaturare
a efectelor, in cazul producerii accidentelor majore;
c) luarea masurilor de interventie si remediere necesare, urgente, pe
termen mediu sau lung, de catre titularul activitatii;
d) verificarea si colectarea, prin inspectie, a informatiilor necesare
pentru analizarea completa a aspectelor tehnice, organizatorice si manageriale
ale accidentului major;
e) imbunatatirea masurilor preventive viitoare ce se impun, de catre
titularul activitatii;
f) anuntarea autoritatilor similare din tarile vecine, in caz de producere
a unui accident major cu posibile efecte transfrontiere.
Art. 15
(1) Autoritatile competente care au responsabilitati in aplicarea prezentei
hotarari sunt urmatoarele:
a) Ministerul Apelor si Protectiei Mediului prin Secretariatul de Risc;
b) Ministerul Administratiei Publice prin Inspectoratul General pentru
Situatii de Urgenta;
c) Ministerul de Interne.
(2) Autoritatile competente prevazute la alin. (1) au obligatia sa consulte
si sa informeze periodic celelalte autoritati cu atributii in domeniu, si
anume:
a) Ministerul Sanatatii si Familiei;
b) Ministerul Industriei si Resurselor;
c) Ministerul Muncii si Solidaritatii Sociale;
d) Ministerul Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei.
Art. 16
(1) Autoritatile publice teritoriale pentru protectia mediului si
autoritatile teritoriale pentru protectie civila interzic utilizarea sau
punerea in functiune a oricarui obiectiv, a oricarei instalatii sau unitati de
stocare ori a oricarei parti din acestea, daca titularul activitatii nu a
inaintat in termenele legale notificarea, raportul de securitate, planul de
urgenta interna, informatiile necesare intocmirii planului de urgenta externa
sau alte informatii solicitate, dupa caz.
(2) Litigiile generate de interdictia executarii lucrarilor de
constructii-montaj, a punerii in functiune in cazul unui obiectiv nou sau al
unui obiectiv existent care a suferit o modificare importanta ori a
functionarii unui obiectiv existent se solutioneaza conform Legii
contenciosului administrativ nr. 29/1990, cu modificarile ulterioare.
Art. 17
(1) Obiectivele carora le sunt aplicabile prevederile prezentei hotarari se
supun sistemului de inspectii si altor masuri de control organizate conform
procedurilor elaborate de autoritatea centrala pentru protectia mediului si
autoritatea centrala pentru protectie civila, cu atributii de inspectie si
control.
(2) Activitatile de inspectie si control trebuie sa includa urmatoarele
aspecte, fara a se limita doar la acestea:
a) luarea de catre titularul activitatii a masurilor adecvate pentru a
preveni accidentele majore in cadrul obiectivului;
b) asigurarea de catre titularul activitatii a mijloacelor corespunzatoare
pentru limitarea consecintelor accidentelor majore pe amplasamentul
obiectivului si in afara acestuia;
c) corectitudinea si acuratetea datelor si informatiilor cuprinse in
raportul de securitate sau in orice alt raport inaintat privind obiectivul;
d) punerea la dispozitie publicului a informatiilor prevazute la art. 13
alin. (2), in conformitate cu prevederile legislatiei in vigoare.
(3) Sistemul de inspectii prevazut la alin. (1) trebuie sa indeplineasca
urmatoarele conditii:
a) inspectiile sa se realizeze pe baza unui program de inspectii pentru
fiecare obiectiv. In cazul in care autoritatea publica teritoriala pentru protectia
mediului si autoritatea teritoriala pentru protectie civila nu au stabilit un
program de inspectii pe baza unei evaluari sistematice a pericolelor de
accidente majore la obiectivul vizat, programul trebuie sa prevada cel putin o
inspectie de teren efectuata de autoritatea publica teritoriala pentru
protectia mediului si de autoritatea teritoriala pentru protectie civila, la
intervale de 12 luni pentru fiecare obiectiv care se supune prevederilor art.
8;
b) in urma fiecarei inspectii autoritatea publica teritoriala pentru
protectia mediului si autoritatea teritoriala pentru protectie civila
elaboreaza un raport;
c) asigurarea, acolo unde este necesar, ca realizarea masurilor dispuse in
urma inspectiei efectuate de autoritatea publica teritoriala pentru protectia
mediului impreuna cu autoritatea teritoriala pentru protectie civila este
monitorizata in colaborare cu conducerea obiectivului.
(4) Titularul activitatii trebuie sa furnizeze autoritatilor publice
teritoriale pentru protectia mediului si autoritatilor teritoriale pentru
protectie civila, la cererea acestora, informatii suplimentare necesare pentru
ca acestea sa poata evalua complet riscul producerii unui accident major si sa
poata determina probabilitatea aparitiei sau agravarii accidentelor majore, in
scopul elaborarii unui plan de urgenta externa corespunzator.
Art. 18
In termen de 2 ani de la data intrarii in vigoare a prezentei hotarari, in
cadrul autoritatii centrale pentru protectia mediului se instituie un registru
care va cuprinde urmatoarele:
a) informatiile referitoare la obiectivele care intra sub incidenta
prezentei hotarari, furnizate de autoritatile publice teritoriale pentru
protectia mediului;
b) analiza cauzelor producerii accidentului major, experienta acumulata si
masurile preventive necesare pentru impiedicarea producerii accidentului major.
Art. 19
(1) In termen de 3 luni de la data intrarii in vigoare a prezentei hotarari
se organizeaza in cadrul autoritatii publice centrale si al celor teritoriale
pentru protectia mediului secretariate de risc pentru controlul asupra
pericolelor de accidente majore in care sunt implicate substante periculoase.
(2) Organizarea si functionarea secretariatelor de risc se aproba prin
ordin al ministrului apelor si protectiei mediului.
Art. 20
(1) Constituie contraventii urmatoarele fapte si se sanctioneaza dupa cum
urmeaza:
a) nerespectarea dispozitiilor prevazute la art. 5 si art. 17 alin. (4), cu
amenda de la 10.000.000 lei la 30.000.000 lei;
b) nerespectarea dispozitiilor prevazute la art. 6, 7, 8 si 10, cu amenda
de la 25.000.000 lei la 75.000.000 lei;
c) nerespectarea dispozitiilor prevazute la art. 11, 13 si 14, cu amenda de
la 50.000.000 lei la 150.000.000 lei.
(2) Refuzul accesului reprezentantilor autoritatilor competente in cadrul
perimetrului obiectivului in care se desfasoara activitati care prezinta
pericole de accidente majore, pentru a verifica modalitatea de implementare a
prevederilor din prezenta hotarare, care revin titularului activitatii,
constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la 15.000.000 lei la
30.000.000 lei, putand fi aplicata, dupa caz, si sanctiunea contraventionala
complementara de suspendare temporara a autorizatiei de mediu a respectivului obiectiv.
Art. 21
(1) Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor prevazute la art.
20 se fac de catre personalul imputernicit din cadrul autoritatilor centrale si
teritoriale pentru protectia mediului si pentru protectie civila, precum si din
cadrul autoritatii administratiei publice locale, conform atributiilor
stabilite prin lege.
(2) Contraventiilor prevazute la art. 20 li se aplica prevederile
Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor,
aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 180/2002, cu modificarile
ulterioare.
Art. 22
In termen de 18 luni de la data intrarii in vigoare a prezentei hotarari,
prin ordin comun al ministrului apelor si protectiei mediului, ministrului
administratiei publice si ministrului de interne, se aproba procedurile pentru
colectarea, schimbul si diseminarea informatiilor referitoare la obiectivele
care intra sub incidenta prezentei hotarari, precum si modalitatile de
cooperare a autoritatilor publice centrale si locale cu atributii specifice in
acest domeniu si a titularilor activitatii, in vederea informarii publicului.
Art. 23
Anexele nr. 1 - 7*) fac parte integranta din prezenta hotarare.
------------
*) Anexele nr. 1 - 7 sunt reproduse in facsimil.
Art. 24
Prezenta hotarare intra in vigoare la 6 luni de la data publicarii ei in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
Ministrul apelor si protectiei mediului,
Petru Lificiu
Ministrul administratiei publice,
Octav Cozmanca
Ministru de interne,
Ioan Rus
p. Ministrul finantelor publice,
Gheorghe Gherghina,
secretar de stat
ANEXA 1
DEFINITIILE TERMENILOR UTILIZATI
a) "accident major" - orice eveniment survenit cum ar fi o emisie
de substante periculoase, un incendiu sau o explozie, care rezulta din evolutii
necontrolate in cursul exploatarii oricarui obiectiv prevazut la art. 3 al
prezentei hotarari care conduce la aparitia imediata sau intarziata a unor
pericole grave asupra sanatatii populatiei si/sau asupra mediului, in
interiorul sau in exteriorul obiectivului si in care sunt implicate una sau mai
multe substante periculoase;
b) "avarie" - eveniment sau incident care nu genereaza efecte
majore asupra sanatatii populatiei si/sau asupra mediului, dar care are
potential sa produca un accident major;
c) "autoritatea centrala pentru protectia mediului" este
Ministerul Apelor si Protectiei Mediului;
d) "autoritatea publica teritoriala pentru protectia mediului"
sunt Inspectoratele Teritoriale pentru Protectia Mediului si Administratia
Rezervatiei Biosferei Delta Dunarii (ARBDD);
e) "autoritatea centrala pentru protectie civila" este
Inspectoratul General pentru Situatii de Urgenta;
f) "autoritatea teritoriala pentru protectie civila" este
Serviciul public comunitar pentru situatii de urgenta, in subordinea
consiliilor judetene si locale, precum si a Consiliului General al Municipiului
Bucuresti si consiliilor locale ale sectoarelor Municipiului Bucuresti;
g) "autoritatea publica locala responsabila cu planificarea
teritoriala" este reprezentata de Consiliul Local, respectiv Consiliul
Judetean si Consiliul General al Municipiului Bucuresti;
h) "controlul operational" - adoptarea si punerea in aplicare a
unor proceduri si instructiuni pentru functionarea in conditii de siguranta,
inclusiv intretinerea instalatiei, a proceselor tehnologice, a echipamentului
si intreruperile temporare din functionare;
i) "depozitare" - prezenta unei cantitati de substante
periculoase in scop de stocare si/sau pastrare in conditii de siguranta;
j) "fraza de risc (R)" este o fraza care exprima o descriere
concisa a riscului prezentat de substantele si preparatele chimice periculoase
pentru om si mediul inconjurator, conform SR 13253/1996;
k) "instalatie" - o entitate tehnica din cadrul unui obiectiv,
unde sunt produse, utilizate, manipulate si/sau depozitate substante
periculoase. Instalatia cuprinde totalitatea echipamentelor, structurilor,
sistemului de conducte, utilajelor, dispozitivelor, cailor ferate interne,
docurilor, cheiurilor de descarcare care deservesc instalatia, a
debarcaderelor, a depozitelor si a altor structuri similare, plutitoare sau de
alta natura, necesare pentru exploatarea instalatiei;
l) "managementul pentru modernizare" - adoptarea si implementarea
procedurilor pentru modificarile planificate asupra instalatiilor existente sau
a proiectarii de noi instalatii, procese sau unitati de stocare;
m) "obiectiv" - spatiul care se afla sub controlul titularului
activitatii, unde sunt prezente substante periculoase in una sau mai multe
instalatii, inclusiv infrastructurile sau activitatile comune sau conexe;
n) "obiective existente" - toate instalatiile in functiune si
cele in curs de executie care detin acord de mediu inainte de intrarea in
vigoare a prezentei hotarari;
o) "pericol" - proprietatea intrinseca a unei substante sau
preparat chimic sau a unei stari fizice, cu potential de a induce efecte
negative asupra sanatatii populatiei si/sau asupra mediului;
p) "prezenta substantelor periculoase" - prezenta efectiva sau
anticipata a unor astfel de substante in cadrul obiectivului, sau prezenta
acestora in cazul in care se considera ca pot fi generate prin pierderea
controlului asupra unui proces chimic industrial, in cantitati egale cu sau mai
mari decat cantitatile relevante prevazute in anexa nr. 2;
q) "risc" - probabilitatea ca un anumit efect negativ sa se
produca intr-o anumita perioada de timp si/sau in anumite circumstante;
r) "substanta periculoasa" - orice substanta chimica pura,
amestec de substante sau preparate prevazute in anexa nr. 2, partea I sau care
indeplineste criteriile prevazute in anexa nr. 2, partea II, si care exista sub
forma de materii prime, produse, produse secundare, reziduuri sau produse
intermediare, inclusiv acele substante despre care exista presupunerea
rezonabila ca vor fi generate in cazul producerii unui accident;
s) "titularul activitatii" - orice persoana fizica sau juridica
care exploateaza sau detine controlul instalatiei sau care este delegata cu o
putere economica decisiva in ceea ce priveste functionarea acesteia;
t) "unitate de stocare" - orice spatiu in care sunt depozitate
substante periculoase;
u) "urgenta interna" - totalitatea masurilor necesar a fi luate
in interiorul obiectivului in vederea limitarii si inlaturarii consecintelor in
orice situatie care conduce la evolutii necontrolate, in cursul exploatarii
obiectivelor prevazute la art. 3 al prezentei hotarari, ce pun in pericol
sanatatea personalului si/sau calitatea mediului pe amplasament si in care sunt
implicate una sau mai multe substante periculoase;
v) "urgenta externa" - totalitatea masurilor necesar a fi luate
in exteriorul obiectivului in vederea limitarii si inlaturarii consecintelor in
orice situatie care conduce la evolutii necontrolate, in cursul exploatarii
obiectivelor prevazute la art. 3 al prezentei hotarari, ce pun in pericol
sanatatea populatiei si/sau calitatea mediului in exteriorul amplasamentului si
in care sunt implicate una sau mai multe substante periculoase.
ANEXA 2
SUBSTANTE PERICULOASE SI CATEGORII DE SUBSTANTE PERICULOASE SI CANTITATILE
RELEVANTE
1. Prezenta anexa este aplicabila in cazul prezentei substantelor
periculoase in orice obiectiv, asa cum sunt definite in anexa nr. 1 la prezenta
hotarare.
2. Amestecurile si preparatele trebuie tratate in acelasi mod ca
substantele periculoase, cu conditia sa se mentina in limitele de concentratie
stabilite, conform proprietatilor lor relevante mentionate in Partea a II-a,
pct. 1 din Nota, sau conform ultimelor evolutii ale progresului tehnic in
domeniu, daca nu se specifica un anumit procent din compozitia lor sau o alta
indicatie tehnica.
3. Cantitatile relevante stabilite mai jos se refera la fiecare obiectiv in
parte.
4. Cantitatile relevante, care trebuie luate in considerare pentru punerea
in aplicare a prevederilor privind controlul asupra pericolelor de accidente
majore, sunt cantitatile maxime prezente sau care ar putea exista la un moment
dat in cadrul obiectivului. Substantele periculoase, care se gasesc in cadrul
unui obiectiv, in cantitati egale, cu/sau mai mici, de 2% din cantitatea
relevanta, nu sunt luate in considerare la calcularea cantitatii totale
existente, daca amplasarea lor in cadrul obiectivului este de asa natura incat,
ele nu pot initia un accident major in alta zona a obiectivului.
5. Calculul cantitatii totale a substantelor periculoase sau a categoriilor
de substante periculoase prezente in cadrul unui obiectiv se face conform
regulilor incluse in pct. 4 din Nota din Partea a II-a.
PARTEA I
Substante periculoase
Acolo unde o substanta sau un grup de substante prevazute in tabelul nr. 1,
Partea I, se incadreaza si la una dintre categoriile din tabelul nr. 3, Partea
a II-a, trebuie sa fie luate in considerare si categoriile relevante din aceste
substante prezentate in Partea I.
Tabel nr. 1
______________________________________________________________________________
| Coloana 1 | Coloana 2 | Coloana 3
|
|______________________________________________________|___________|___________|
| | Cantitate relevanta
|
| Substante periculoase | (tone)
|
|
|_______________________|
| |Art. 6 si 7| Art. 8
|
|______________________________________________________|___________|___________|
| Azotat de amoniu (conform pct. 1 din nota) | 350 | 2500
|
|______________________________________________________|___________|___________|
| Azotat de amoniu (conform pct. 2 din nota) | 1250 | 5000
|
|______________________________________________________|___________|___________|
| Pentoxid de arsen, acid arsenic si/sau saruri de | 1 | 2
|
| arsen (V) | |
|
|______________________________________________________|___________|___________|
| Trioxid de arsen, acid arsenos si/sau saruri de | | 0,1
|
| arsen (III) | |
|
|______________________________________________________|___________|___________|
| Brom | 20 | 100
|
|______________________________________________________|___________|___________|
| Clor | 10 | 25
|
|______________________________________________________|___________|___________|
| Compusi de nichel sub forma de pudra inhalabila | | 1
|
| (monoxid de nichel, dioxid de nichel, sulfit de | |
|
| nichel, disulfit de nichel, trioxid de dinichel) | |
|
|______________________________________________________|___________|___________|
| Etilenimina | 10 | 20
|
|______________________________________________________|___________|___________|
| Fluor | 10 | 20 |
|______________________________________________________|___________|___________|
| Formaldehida (concentratie >/= 90%) | 5 |
50 |
|______________________________________________________|___________|___________|
| Hidrogen | 5 | 50
|
|______________________________________________________|___________|___________|
| Acid clorhidric (gaz lichefiat) | 25 | 250
|
|______________________________________________________|___________|___________|
| Alchili-plumb | 5 | 50
|
|______________________________________________________|___________|___________|
| Gaze lichefiate extrem de inflamabile (inclusiv GPL- | 50 | 200
|
| gaz petrolier lichefiat) si gaz natural | |
|
|______________________________________________________|___________|___________|
| Acetilena | 5 | 50
|
|______________________________________________________|___________|___________|
| Oxid de etilena | 5 | 50
|
|______________________________________________________|___________|___________|
| Oxid de propilena | 5 | 50
|
|______________________________________________________|___________|___________|
| Metanol | 500 | 5000
|
|______________________________________________________|___________|___________|
| 4,4 - Metilen-bis (2-clor-anilina) si/sau saruri, sub| | 0,01
|
| forma de pudra | |
|
|______________________________________________________|___________|___________|
| Metil-izocianat | | 0,15
|
|______________________________________________________|___________|___________|
| Toluen-di-izocianat | 10 | 100
|
|______________________________________________________|___________|___________|
| Diclorura de carbonil (fosgen) | 0,3 | 0,75
|
|______________________________________________________|___________|___________|
| Trihidrura de arsen (arsina) | 0,2 | 1
|
|______________________________________________________|___________|___________|
| Trihidrura de fosfor (fosfina) | 0,2 | 1
|
|______________________________________________________|___________|___________|
| Diclorura de sulf | 1 | 1
|
|______________________________________________________|___________|___________|
| Trioxid de sulf | 15 | 75
|
|______________________________________________________|___________|___________|
| Policlor-dibenzo-furani si policlor-dibenzo-dioxine | | 0,001
|
| (inclusiv tetraclordibenzodioxine - TCDD), calculate | |
|
| in echivalenti TCDD | |
|
|______________________________________________________|___________|___________|
| Urmatoarele SUBSTANTE CANCERIGENE: | 0,001 | 0,001
|
| 4-Aminobifenil si/sau sarurile acestuia, benzidina | |
|
| si/sau saruri de benzidina, bis-(clormetil) eter, | |
|
| clormetil-metil-eter, clorura de dimetil-carbonil, | |
|
| dimetil-nitrozo-amina, triamida hexametilfosforica, | |
|
| 2-naftilamina si/sau saruri ale acesteia si 1,3 | |
|
| propansulfon 4-nitrodifenil | |
|
|______________________________________________________|___________|___________|
| Produse petroliere si componente de la distilarea | 5000 | 50000
|
| fractionata a petrolului | |
|
|______________________________________________________|___________|___________|
NOTA:
1. Azotat de amoniu - cantitati relevante: 350 t, respectiv 2500 t
Aceste cantitati sunt aplicabile azotatului de amoniu si compusilor
azotatului de amoniu in care continutul de azot din azotatul de amoniu este mai
mare de 28% in greutate (alti compusi decat cei prevazuti la partea I, nota nr.
2), precum si solutiilor apoase de azotat de amoniu in care concentratia de azotat
de amoniu este mai mare de 90% in greutate.
2. Azotat de amoniu - cantitati relevante: 1250 t, respectiv 5000 t
Aceste cantitati sunt aplicabile ingrasamintelor simple pe baza de azotat
de amoniu, precum si ingrasamintelor compuse in care continutul de azot din
azotat de amoniu este mai mare de 28% de greutate (un ingrasamant compus
contine azotat de amoniu fosfat si/sau potasiu).
3. Policlordibenzofurani (PCDF) si policlordibenzodioxine (PCDD)
Cantitatile de policlordibenzofurani si de policlordibenzodioxine se
calculeaza folosind urmatorii factorii din tabelul nr. 2.
Tabel nr. 2
______________________________________________________________________________
| Factori echivalenti internationali de toxicitate pentru izomerii de interes
|
|______________________________________________________________________________|
|2,3,7,8-tetraclordibenzodioxine |1 | 2,3,7,8-tetraclordibenzofurani|1
|
|__________________________________|_____|_______________________________|_____|
|1,2,3,7,8-pentraclordibenzodioxine|0,5 | 2,3,4,7,8- |0,5
|
| | | pentaclordibenzofurani |
|
|__________________________________|_____|_______________________________|_____|
| | | 1,2,3,7,8- |0,05
|
| | | pentaclordibenzofurani |
|
|__________________________________|_____|_______________________________|_____|
|1,2,3,4,7,8-hexaclordibenzodioxine| | |
|
|__________________________________|
|_______________________________|_____|
|1,2,3,6,7,8-hexaclordibenzodioxine|0,1 | 1,2,3,4,7,8- |
|
| | | hexaclordibenzofurani |
|
|__________________________________| |_______________________________|
|
|1,2,3,7,8,9-hexaclordibenzodioxine| | 1,2,3,7,8,9- |0,1
|
| | | hexaclordibenzofurani |
|
|__________________________________|_____|_______________________________|
|
| | | 1,2,3,6,7,8- |
|
| | | hexaclordibenzofurani |
|
|__________________________________|_____|_______________________________|
|
| | | 2,3,4,6,7,8- |
|
| | | hexaclordibenzofurani |
|
|__________________________________|_____|_______________________________|_____|
| 1,2,3,4,6,7,8- | | |
|
| heptaclordibenzodioxine |0,01 | |
|
|__________________________________|_____|_______________________________|_____|
| | | 1,2,3,4,6,7,8- |
|
| | | heptaclordibenzofurani |0,01
|
|__________________________________|_____|_______________________________|
|
|Octaclordibenzodioxine |0,001| 1,2,3,4,7,8,9- |
|
| | | heptaclordibenzofurani |
|
|__________________________________|_____|_______________________________|_____|
| | | |
|
|__________________________________|_____|_______________________________|_____|
| | | Octaclordibenzofurani
|0,001|
|__________________________________|_____|_______________________________|_____|
NOTA:
Modul de calcul este prevazut la pct. 4 din Nota din Partea a II-a.
PARTEA a II-a
Categorii de substante si preparate periculoase care nu sunt denumite in
mod specific in Partea I
Tabel nr. 3
______________________________________________________________________________
| Coloana 1 | Coloana 2 | Coloana 3
|
|______________________________________________________|___________|___________|
| | Cantitate relevanta
|
| Categorii de substante periculoase | (tone)
|
| |_______________________|
| |Art. 6 si 7| Art. 8
|
|______________________________________________________|___________|___________|
| 1. FOARTE TOXICE | 5 | 20
|
|______________________________________________________|___________|___________|
| 2. TOXICE | 50 | 200
|
|______________________________________________________|___________|___________|
| 3. OXIDANTE | 50 | 200
|
|______________________________________________________|___________|___________|
| 4. EXPLOZIVE (daca substanta sau preparatul se | 50 | 200 |
| incadreaza la definitia data la notele nr. 2.1, 2.2, | |
|
| 2.3) | |
|
|______________________________________________________|___________|___________|
| 5. EXPLOZIVE (daca substanta sau preparatul se | 10 | 50
|
| incadreaza la definitia data la nota nr. 2.4) | |
|
|______________________________________________________|___________|___________|
| 6. INFLAMABILE (daca substanta sau preparatul se | 5000 | 50000
|
| incadreaza la definitia data la nota nr. 3.1) | |
|
|______________________________________________________|___________|___________|
| 7a. FOARTE INFLAMABILE (daca substanta sau | 50 | 200
|
| preparatul se incadreaza la definitia data la nota | |
|
| nr. 3.2.1) | |
|
|______________________________________________________|___________|___________|
| 7b. Lichide FOARTE INFLAMABILE (daca substanta sau | 5000 | 50000
|
| preparatul se incadreaza la definitia data la nota | |
|
| nr. 3.2.2) | |
|
|______________________________________________________|___________|___________|
| 8. EXTREM DE INFLAMABILE (daca substanta sau | 10 | 50
|
| preparatul se incadreaza la definitia data la nota | | |
| nr. 3.2.3) | |
|
|______________________________________________________|___________|___________|
| 9. PERICULOASE PENTRU MEDIU in combinatie cu frazele | |
|
| care denota riscul: | |
|
| (i) R50: "Foarte toxic pentru organismele acvatice" |
| |
| (ii) R51: "Toxic pentru organismele acvatice'; si | 200 |
500 |
| R53: "Poate provoca efecte adverse pe termen lung | 500 |
2000 |
| asupra mediului acvatic" |
| |
|______________________________________________________|___________|___________|
| 10. ORICE CATEGORIE care nu este acoperita mai sus in| |
|
| combinatie cu frazele care denota riscul: | |
|
| (i) R14: "Reactioneaza violent cu apa" (inclusiv | 100
| 500 |
| R14/15) | |
|
| (ii) R29: "In contact cu apa elibereaza gaze toxice" | 50
| 200 |
|______________________________________________________|___________|___________|
NOTA:
1. Substantele si preparatele periculoase sunt clasificate conform
Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 200/2000 privind clasificarea,
etichetarea si ambalarea substantelor si preparatelor chimice periculoase
aprobata cu modificari prin Legea nr. 451/2001, iar frazele de risc si
combinatiile de fraze de risc, inclusiv R50, R51 etc., sunt specificate in
standardul SR 13253/1996.
In cazul substantelor si al preparatelor ale caror proprietati le
incadreaza in mai multe clasificari, se aplica cele mai mici valori-prag, in
contextul prezentei hotarari.
2. "Exploziv" inseamna:
2.1. o substanta sau un preparat care creeaza risc de explozie prin soc,
frecare, foc sau alte surse de aprindere (fraza de risc R2),
2.2. o substanta pirotehnica este o substanta (sau un amestec de substante)
creata pentru a produce caldura, lumina, sunet, gaz sau fum sau o combinatie a
acestor efecte prin reactii chimice exoterme auto-alimentate fara detonare, sau
2.3. un exploziv sau o substanta sau un preparat pirotehnic continute de
anumite obiecte;
2.4. o substanta sau un preparat care creeaza un risc inalt de explozie
prin soc, frecare, foc sau alte surse de aprindere (fraza de risc R3).
3. "Inflamabil", "foarte inflamabil" si "extrem de
inflamabil" din categoriile 6, 7 si 8, din tabelul nr. 3 inseamna:
3.1. lichide inflamabile:
substante si preparate care au un punct de inflamabilitate egal sau mai
mare de 21 grade C si egal sau mai mic de 55 grade C (fraza de risc R10) si
care intretin arderea;
3.2. lichide foarte inflamabile:
3.2.1. - substante si preparate care se pot incalzi si in cele din urma
aprinde in contact cu aerul la temperatura ambianta, fara consum de energie
(fraza de risc R17),
3.2.2. substante care au un punct de scanteie sub 55 grade C si care raman
in stare lichida, sub presiune, atunci cand anumite conditii de prelucrare, cum
sunt presiunea inalta sau temperatura ridicata, creeaza pericole de accident
major;
3.2.3. substante si preparate care au un punct de inflamabilitate mai mic
de 21 grade C si care nu sunt extrem de inflamabile (fraza de risc R11, liniuta
a doua);
3.3. gaze si lichide extrem de inflamabile:
3.3.1. substante si preparate lichide care au un punct de inflamabilitate
sub 0 grade C si al caror punct de fierbere (sau, in cazul in care au un
interval de fierbere, punctul de fierbere initial) la presiune normala este mai
mic sau egal cu 35 grade C (fraza de risc R12, prima liniuta);
3.3.2. substante si preparate gazoase care sunt inflamabile in contact cu
aerul la temperatura ambianta si la presiune normala (expresia de risc R12, a
doua liniuta), fie ca sunt pastrate in stare lichida sau gazoasa sub presiune,
exceptand gazele extrem de inflamabile lichefiate (inclusiv GPL-gaz petrolier
lichefiat) si gazul natural mentionate in Partea I;
3.3.3. substante si preparate lichide mentinute la o temperatura mai inalta
decat punctul lor de fierbere.
4. Incadrarea obiectivului in care sunt prezente substante periculoase in
domeniul de aplicare al prevederilor prezentei hotarari se efectueaza conform
regulii de mai jos:
daca suma
q1/Q1 + q2/Q2 + q3/Q3 + ... + qn/Qn >/= 1
unde qi = cantitatea de substante periculoase i (i = 1 ... n) sau categoria
de substante periculoase, care intra sub incidenta partii I sau II din prezenta
anexa.
Qi = cantitatea relevanta specificata in coloana 2 sau 3 din tabelul nr. 1
sau 3.
atunci obiectivului ii sunt aplicabile prevederile privind controlul
pericolelor de accidente majore.
Aceasta regula se aplica in urmatoarele circumstante:
(a) pentru substantele si preparatele care sunt nominalizate in tabelul nr.
1 si care sunt prezente in cantitati mai mici decat cantitatea relevanta
specifica, acestea se insumeaza cu substantele si preparatele care au aceeasi
clasificare, conform tabelului nr. 3;
(b) in cazul prezentei intr-un obiectiv a substantelor si preparatelor
periculoase apartinand categoriilor 1, 2 si 9;
Exemplu de calcul
Pentru o unitate care detine tipurile si cantitatile de substante
periculoase prezentate in tabelul de mai jos se prezinta calculul de evaluare a
acesteia.
______________________________________________________________________________
|Substanta chimica| Clasificare | Fraze de |Cantitate |Cantitate
relevanta|
| | | risc |existenta | (tone)
|
| | | |in
unitate|___________________|
| | | | (tone) |Coloana 2|Coloana
3|
| | | | |din |din
|
| | | | |Partile I|Partile
I|
| | | | |sau II |sau II
|
|_________________|__________________|__________|__________|_________|_________|
|Acetonitril |Substanta |R11- | 5 | 5000 | 50000
|
| |nenominalizata, |23/24/25 | | 50 | 200
|
| |foarte inflamabila| | | |
|
| |(F) si toxica (T) | | | |
|
|_________________|__________________|__________|__________|_________|_________|
|Fenol |Substanta |R24/25-34 | 10 | 50 | 200
|
| |nenominalizata, | | | |
|
| |toxica (T) si | | | |
|
| |coroziva (C) | | | |
|
|_________________|__________________|__________|__________|_________|_________|
|Tetracloretilena |Substanta |R40-51/53 | 50 | 500 | 2000
|
| |nenominalizata, | | | |
|
| |periculoasa (Xn) | | | |
|
| |si periculoasa | | | |
|
| |pentru mediu (N) | | | |
|
|_________________|__________________|__________|__________|_________|_________|
|3-Cloro-1-propena|Substanta |R11-26-50 | 0.5 | 5000 | 50000
|
| |nenominalizata, | | | 5 | 20
|
| |foarte | | | 200 | 500
|
| |inflamabila (F), | | | |
|
| |foarte toxica (T+)| | | |
|
| |si periculoasa | | | |
|
| |pentru mediu (N) | | | |
|
|_________________|__________________|__________|__________|_________|_________|
|Oxid de propilena|Substanta |R45-12 | 2 | 5 | 50 |
| |nominalizata, | | | |
|
| |extrem de | | | |
|
| |inflamabila (F+), | | | |
|
| |iritanta, | | | |
|
| |periculoasa si | | | |
|
| |cancerigena (T) | | | |
|
|_________________|__________________|__________|__________|_________|_________|
|Benzina |Substanta |R12-51/53-| 2000 | 5000 | 50000
|
| |nominalizata, |65-66-67 | | |
|
| |extrem de | | | |
|
| |inflamabila (F+), | | | |
|
| |periculoasa (Xn) | | | |
|
| |si periculoasa | | | |
|
| |pentru mediu (N) | | | |
|
|_________________|__________________|__________|__________|_________|_________|
|Fosgen |Substanta |R26-34 | 0.1 | 0.3 | 0.75
|
| |nominalizata, | | | |
|
| |foarte toxica (T+)| | | |
|
| |si coroziva | | | | |
|_________________|__________________|__________|__________|_________|_________|
|2-Naftilamina |Substanta |R45 | 0.0005 | 0.001 | 0.001
|
| |nominalizata, | | | |
|
| |cancerigena (T), | | | |
|
| |periculoasa (Xn) | | | |
|
| |si periculoasa | | | |
|
| |pentru mediu (N) | | | |
|
|_________________|__________________|__________|__________|_________|_________|
Calcul pentru limita inferioara a cantitatilor relevante specifice:
- Formula de calcul:
8
____
\ q existenta, i 5 10 50 0.5 2 2000 0.1 0.0005
> ---------------------- = -- + -- + --- + --- + --- + ---- + --- +
------ =
/____ Q limita inferioara, i 50 50 500 5 5 5000 0.3 0.001
i = 1
= 0.1 + 0.2 + 0.1 + 0.1 + 0.4 + 0.4 + 0.33 + 0.5 = 2.13 > 1
Intra sub incidenta prevederilor prezentei hotarari.
Calcul pentru limita superioara a cantitatilor relevante specifice:
- Formula de calcul:
9
____
\ q existenta, i 5 10 50 0.5 2 2000 0.1
> ---------------------- = --- + --- + ---- + --- + -- + ----- + --- +
/____ Q limita superioara, i 200 200 2000 20 50 50000 1
i = 1
0.1 0.0005
+ ---- + ------ =
0.75 0.001
= 0.025 + 0.05 + 0.025 + 0.025 + 0.04 + 0.04 + 0.1 + 0.13 + 0.5 =
= 0.93 < 1
Nu intra sub incidenta prevederilor prezentei hotarari la limita superioara
a cantitatilor relevante specifice
Aceasta unitate intra sub incidenta prezentei hotarari la limita inferioara
a cantitatilor relevante specifice (conform coloanei 2) si trebuie sa respecte
prevederile art. 6 si 7 (trebuie sa prezinte notificarea si politica de
prevenire a accidentelor majore).
(c) pentru adaugarea categoriilor 3, 4, 5, 6, 7a, 7b si 8 prezente impreuna
intr-un obiectiv.
Exemplu de calcul
Pentru o unitate care detine tipurile si cantitatile de substante
periculoase prezentate in tabelul de mai jos se prezinta calculul de evaluare a
acesteia.
______________________________________________________________________________
|Substanta chimica| Clasificare | Fraze de |Cantitate |Cantitate
relevanta|
| | | risc |existenta | (tone)
|
| | | |in
unitate|___________________|
| | | | (tone) |Coloana 2|Coloana
3|
| | | | |din |din
|
| | | | |Partile I|Partile
I|
| | | | |sau II |sau II
|
|_________________|__________________|__________|__________|_________|_________|
|Acetonitril |Substanta |R11- | 5 | 5000 | 50000
|
| |nenominalizata, |23/24/25 | | 50 | 200
|
| |foarte inflamabila| | | |
|
| |(F) si toxica (T) | | | |
|
|_________________|__________________|__________|__________|_________|_________|
|Acetaldehida |Substanta |R12-36/37-| 3 | 10 | 50
|
| |nenominalizata, |40 | | | |
| |extrem de | | | |
|
| |inflamabila (F+), | | | |
|
| |iritanta si | | | |
|
| |periculoasa (Xn) | | | |
|
|_________________|__________________|__________|__________|_________|_________|
|Acetona |Substanta |R11-36-66-| 100 | 5000 | 50000
|
| |nenominalizata, |67 | | |
|
| |foarte | | | |
|
| |inflamabila (F) si| | | |
|
| |iritanta (Xi) | | | |
|
|_________________|__________________|__________|__________|_________|_________|
|Acid iodic |Substanta |R8-34 | 50 | 50 | 200
|
| |nenominalizata, | | | |
|
| |oxidanta (O) si | | | |
|
| |coroziva (C) | | | |
|
|_________________|__________________|__________|__________|_________|_________|
|3-Cloro-1-propena|Substanta |R11-26-50 | 0.5 | 5000 | 50000
|
| |nenominalizata, | | | 5 | 20
|
| |foarte | | | 200 | 500
|
| |inflamabila (F), | | | |
|
| |foarte toxica (T+)| | | |
|
| |si periculoasa | | | |
|
| |pentru mediu (N) | | | |
|
|_________________|__________________|__________|__________|_________|_________|
|Oxid de propilena|Substanta |R45-12 | 2 | 5 | 50
|
| |nominalizata, | | | |
|
| |extrem de | | | |
|
| |inflamabila (F+), | | | |
|
| |iritanta, | | | |
|
| |periculoasa si | | | |
|
| |cancerigena (T) | | | |
|
|_________________|__________________|__________|__________|_________|_________|
|Benzina |Substanta |R12-51/53-| 2000 | 5000 | 50000
|
| |nominalizata, |65-66-67 | | |
|
| |extrem de | | | |
|
| |inflamabila (F+), | | | |
|
| |periculoasa (Xn) | | | |
|
| |si periculoasa | | | | |
| |pentru mediu (N) | | | |
|
|_________________|__________________|__________|__________|_________|_________|
|LPG |Substanta |R12 | 200 | 50 | 200
|
| |nominalizata, | | | |
|
| |extrem de | | | |
|
| |inflamabila (F+) | | | |
|
|_________________|__________________|__________|__________|_________|_________|
Calcul pentru limita inferioara a cantitatilor relevante specifice:
- Formula de calcul:
8
____
\ q existenta, i 5 3 100 50 0.5 2 2000 200
> ---------------------- = ---- + -- + ---- + -- + ---- + --- + ---- +
--- =
/____ Q limita inferioara, i 5000 10 5000 50 5000 5 5000 50
i = 1
= 0.001 + 0.3 + 0.02 + 1 + 0.0001 + 0.4 + 0.4 + 4 = 6.12 > 1
Intra sub incidenta prevederilor prezentei hotarari.
Calcul pentru limita superioara a cantitatilor relevante specifice:
- Formula de calcul:
8
____
\ q existenta, i 5 3 100 50 0.5 2 2000
> ---------------------- = ----- + -- + ----- + --- + ----- + -- + -----
+
/____ Q limita superioara, i 50000 50 50000 200 50000 50 50000
i = 1
200
+ --- = 0.0001 + 0.06 + 0.002 + 0.25 + 0.00001 + 0.04 + 0.04 + 1 = 1.39
> 1
200
Intra sub incidenta prevederilor prezentei hotarari.
- Concluzie: Tinand cont de faptul ca in urma calculelor atat pentru limita
inferioara cat si superioara a cantitatilor relevante specifice coeficientii
sunt mai mari decat 1, unitatea respectiva se incadreaza la limita superioara a
cantitatilor relevante specifice din prezenta hotarare si trebuie sa respecte
prevederile art. 8 (trebuie sa-si intocmeasca notificare si raport de
securitate).
In cazul in care coeficientul rezultat in urma calculului pentru limita
superioara a cantitatilor relevante specifice ar fi mai mic decat 1 atunci
unitatea respectiva ar intra sub incidenta prezentei hotarari la limita
inferioara.
ANEXA 3
PRINCIPIILE CARE TREBUIE RESPECTATE LA ELABORAREA DOCUMENTULUI PRIVIND
POLITICILE DE PREVENIRE A ACCIDENTELOR MAJORE in CARE SUNT IMPLICATE SUBSTANTE
PERICULOASE SI INFORMATIILE PRIVIND SISTEMUL DE MANAGEMENT SI ORGANIZAREA
OBIECTIVULUI IN VEDEREA PREVENIRII ACCIDENTELOR MAJORE
In vederea punerii in aplicare de catre titularul activitatii a politicii
de prevenire a accidentelor majore si a sistemului de management al
securitatii, trebuie luate in considerare urmatoarele elemente:
1. politica de prevenire a accidentelor majore trebuie elaborata in scris
si trebuie sa cuprinda obiectivele globale ale titularului activitatii si
principiile de actiune referitoare la controlul asupra pericolelor de accident
major;
2. sistemul de management al securitatii trebuie sa cuprinda acea parte a
sistemului general de management care include structura organizatorica,
responsabilitatile, practicile, procedurile, procesele si resursele pentru
determinarea si punerea in aplicare a politicii de prevenire a accidentelor
majore;
3. sistemul de management al securitatii trebuie sa acopere urmatoarele
aspecte:
a) organizare si personal - rolurile si responsabilitatile personalului
implicat in managementul pericolelor majore la toate nivelurile organizatiei.
Identificarea nevoilor de pregatire a acestui personal si oferirea pregatirii
necesare. Implicarea angajatilor si, unde este cazul, a subcontractantilor;
b) identificarea si evaluarea pericolelor majore - adoptarea si punerea in
aplicare a unor proceduri care permit identificarea sistematica a pericolelor
majore care decurg din operarea normala si anormala, precum si evaluarea
probabilitatii producerii si gravitatii acestora;
c) controlul operational;
d) managementul pentru modernizare;
e) planurile pentru situatii de urgenta - adoptarea si punerea in aplicare
a procedurilor de identificare a situatiilor de urgenta previzibile prin
analiza sistematica, precum si a procedurilor de pregatire, testare si
revizuire a planurilor pentru situatii de urgenta pentru a face fata acestor
situatii;
f) monitorizarea performantei - adoptarea si punerea in aplicare a
procedurilor pentru evaluarea continua a indeplinirii obiectivelor stabilite
prin politica titularului activitatii de prevenire a accidentelor majore si
prin sistemul acestuia de management al securitatii, precum si adoptarea si punerea
in aplicare a mecanismelor de investigatie si de intreprindere a actiunilor
corective in caz de nerespectare. Procedurile trebuie sa acopere sistemul de
raportare al operatorului privind accidentele majore de tip avarie, in special
cele care indica esecul masurilor de prevenire, precum si investigatiile si
monitorizarea pe baza experientei astfel acumulate.
g) verificare si revizuire - adoptarea si punerea in aplicare a
procedurilor de evaluare periodica, sistematica a politicii de prevenire a accidentelor
majore si a eficientei sistemului adecvat de management al securitatii;
revizuirea documentata a performantei politicii si a sistemului de management
al securitatii, precum si actualizarea acestuia de catre conducere.
Cerintele stabilite in documentul privind politicile de prevenire a
accidentelor majore, trebuie sa fie ajustate in functie de pericolele de
accidente majore prezentate de obiectiv.
ANEXA 4
DATE MINIME SI INFORMATII CARE TREBUIE CUPRINSE IN RAPORTUL DE SECURITATE
I. Informatii asupra sistemului de management si asupra organizarii
obiectivului in vederea prevenirii accidentelor majore
Aceste informatii trebuie sa cuprinda elementele indicate in anexa nr. 3.
II. Prezentarea mediului in care este situat obiectivul
A. descrierea amplasamentului si a mediului acestuia, inclusiv localizarea
geografica, conditiile meteorologice, geologice, hidrografice si, daca este
necesar, istoricul acestora;
B. identificarea instalatiilor si a altor activitati ale obiectivului care
ar putea prezenta un pericol de accident major;
C. descrierea zonelor unde poate avea loc un accident major;
D. descrierea populatiei zonei (numar, structura, vulnerabilitate,
aglomerari prezente tip scoli, spitale) susceptibil a fi afectate.
III. Descrierea instalatiei
A. descrierea activitatilor principale si a produselor apartinand acelor
parti ale obiectivului care au importanta din punctul de vedere al securitatii,
a surselor de risc de accident major si a conditiilor in care un astfel de
accident major se poate produce, precum si descrierea masurilor preventive
propuse;
B. descrierea proceselor, in special a metodelor de operare;
C. descrierea substantelor periculoase:
1. inventarul substantelor periculoase care sa cuprinda:
- identificarea substantelor periculoase: denumire chimica, numarul de
inregistrare CAS (Chemical Abstract Service - Registry Number), denumirea
conform nomenclatorului de chimie organica IUPAC (International Union of Pure
and Applied Chemistry) sau conform Fisei tehnice de securitate;
- cantitatea maxima de substante periculoase care sunt prezente in obiectiv
sau care ar putea fi prezente;
2. caracteristicile fizice, chimice, toxicologice, eco-toxicologice si
indicarea pericolelor, atat imediate cat si pe termen lung, pentru om si mediu;
3. comportamentul fizic si chimic in conditii normale de utilizare si in
conditii previzibile de accident.
IV. Identificarea si analiza riscurilor accidentale si metodele de
prevenire
A. descrierea detaliata a scenariilor posibile de accidente majore si
probabilitatea producerii acestora sau conditiile in care acestea se produc,
inclusiv un rezumat al evenimentelor care pot juca un rol in declansarea
oricaruia dintre aceste scenarii, fie ca aceste cauze sunt interne sau externe
pentru instalatie;
B. evaluarea amplitudinii si a gravitatii consecintelor accidentelor majore
identificate;
C. descrierea parametrilor tehnici si a echipamentului utilizat pentru
siguranta instalatiilor.
V. Masuri de protectie si de interventie pentru limitarea consecintelor
unui accident
A. descrierea echipamentului instalat in obiectiv pentru limitarea
consecintelor accidentelor majore;
B. organizarea alertei si a interventiei;
C. descrierea resurselor mobilizabile, interne sau externe
D. rezumatul elementelor descrise la pct. A, B si C de mai sus, necesare
pentru elaborarea planului de urgenta interna.
ANEXA 5
DATE SI INFORMATII CARE TREBUIE INCLUSE IN PLANURILE DE URGENTA
1. Planurile de urgenta interna
a) Numele si functiile persoanelor autorizate sa declanseze proceduri de
urgenta si persoana responsabila pentru coordonarea actiunii locale de
rezolvare a situatiei.
b) Numele si functia persoanei care are responsabilitatea de a mentine
legatura cu autoritatea responsabila pentru elaborarea si aplicarea planului de
urgenta externa.
c) In cazul conditiilor sau al evenimentelor previzibile care ar putea avea
o contributie semnificativa la declansarea unui accident major, o descriere a
actiunilor care trebuie intreprinse pentru a mentine sub control aceste
conditii sau evenimente si pentru a limita consecintele acestora, inclusiv o
descriere a echipamentului de protectie si a resurselor disponibile.
d) Masuri in vederea limitarii riscurilor pentru persoanele aflate in
obiectiv, inclusiv informatii despre modul in care se realizeaza avertizarea
acestora, precum si despre actiunile pe care aceste persoane trebuie sa le
intreprinda cand primesc un avertisment.
e) Masuri pentru transmiterea unui avertisment rapid cu privire la incident
autoritatii responsabile pentru declansarea planului de urgenta externa, tipul
de informatii care trebuie cuprinse in avertismentul initial si masurile pentru
furnizarea unor informatii mai detaliate de indata ce acestea devin
disponibile.
f) Masuri pentru pregatirea personalului in privinta sarcinilor pe care va
trebui sa le indeplineasca si, unde este necesar, pentru coordonarea cu
serviciile de urgenta din exterior.
g) Masuri pentru acordarea de ajutor prin actiuni externe.
2. Planurile de urgenta externa
a) Numele si functiile persoanelor autorizate sa declanseze proceduri de
urgenta si persoanele autorizate pentru coordonarea actiunii externe de rezolvare
a situatiei.
b) Masuri pentru primirea unor avertismente rapide cu privire la incidente,
precum si pentru procedurile de alerta si de instiintare.
c) Masuri pentru coordonarea resurselor necesare pentru punerea in aplicare
a planului de urgenta externa.
d) Masuri pentru acordarea de sprijin prin actiuni interne.
e) Masuri pentru actiuni externe de rezolvare a situatiei.
f) Masuri pentru oferirea de informatii specifice publicului, referitoare
la accident si la conduita pe care trebuie sa o adopte.
g) Masuri pentru furnizarea de informatii catre serviciile de urgenta ale
altor state in cazul in care survine un accident major cu posibile consecinte
transfrontiera.
ANEXA 6
INFORMATII CARE TREBUIE COMUNICATE PUBLICULUI IN CAZUL PERICOLELOR DE
ACCIDENTE MAJORE
1. Numele titularului activitatii si adresa obiectivului.
2. Informatii pentru identificarea, dupa functia detinuta, a persoanei care
furnizeaza informatiile.
3. Confirmarea faptului ca obiectivul intra sub incidenta reglementarilor
sau a dispozitiilor administrative de implementare a acestei hotarari si ca
notificarea prevazuta la art. 6 alin. (3) sau raportul de securitate prevazut
la art. 8 alin. (1) au fost inaintate autoritatii competente.
4. Explicarea, in termeni simpli, a activitatii sau a activitatilor
desfasurate in cadrul obiectivului.
5. Denumirile comune sau, in cazul substantelor periculoase cuprinse in
Partea a II-a a anexei nr. 2, denumirile generice sau categoria generala de
periculozitate a substantelor si a preparatelor din obiectiv care ar putea duce
la producerea unui accident major, indicandu-se principalele lor caracteristici
periculoase.
6. Informatii generale privind natura pericolelor de accidente majore,
inclusiv efectele lor potentiale asupra populatiei si mediului.
7. Informatii corespunzatoare asupra modului in care populatia afectata va
fi avertizata si informata in cazul in care se produce un accident major.
8. Informatii corespunzatoare asupra actiunilor pe care trebuie sa le
intreprinda populatia vizata si asupra comportamentului pe care trebuie sa il
adopte in cazul in care se produce un accident major.
9. Confirmarea faptului ca titularul activitatii are obligatia de a lua
masuri interne adecvate, in special mentinerea legaturii cu serviciile de
urgenta, pentru a actiona in caz de accidente majore si pentru a minimiza
efectele acestora.
10. O referinta la planul de urgenta externa elaborat pentru a aborda
oricare dintre efectele externe ale accidentului. Aceasta trebuie sa cuprinda
indrumarea de a coopera la orice instructiuni sau solicitari din partea
serviciilor de urgenta in momentul accidentului.
11. Detalii asupra sursei de unde pot fi obtinute informatii suplimentare,
sub rezerva cerintelor de confidentialitate stabilite potrivit legii.
ANEXA 7
CRITERII DE NOTIFICARE A UNUI ACCIDENT MAJOR
I. Orice accident care intra sub incidenta pct. 1 sau care are cel putin
una dintre consecintele descrise la pct. 2, 3, 4 si 5 din prezenta anexa
trebuie notificat si autoritatii centrale pentru protectia mediului, precum si
autoritatii centrale pentru protectia civila.
1. Prezenta unor substante periculoase
Orice incendiu sau explozie sau eliberarea accidentala a unei substante
periculoase in care aceasta este prezenta intr-o cantitate de cel putin 5% din
cantitatea relevanta stabilita in coloana 3 din anexa nr. 2.
2. Vatamarea persoanelor sau daune asupra bunurilor imobiliare
Un accident care implica direct o substanta periculoasa si care duce la
unul dintre evenimentele urmatoare:
a) un deces,
b) ranirea a sase persoane din interiorul obiectivului si spitalizarea
acestora cel putin pentru 24 de ore,
c) spitalizarea unei persoane din afara obiectivului cel putin pentru 24 de
ore,
d) producerea de daune asupra unei/unor locuinte din afara obiectivului si
distrugerea acestora ca rezultat al accidentului,
e) evacuarea sau sinistrarea unor persoane pentru mai mult de 2 ore
(persoane x ore): valoarea calculata trebuie sa fie de cel putin 500,
f) intreruperea serviciilor de furnizare a apei potabile, electricitatii,
gazului sau telecomunicatiilor pentru mai mult de doua ore (persoane x ore) in
cazul in care valoarea rezultata prin multiplicarea numarului de persoane
afectate cu numarul de ore de intrerupere a serviciilor mentionate este de cel
putin 1000.
3. Efecte nocive imediate asupra mediului
3.1. daune permanente sau pe termen lung asupra habitatelor terestre:
a) 0,5 ha sau mai mult dintr-un habitat cu valoare ecologica sau de
conservare, protejat prin lege,
b) 10 ha sau mai mult dintr-un habitat mai extins, incluzand teren agricol,
3.2. daune semnificative sau pe termen lung asupra habitatelor de apa
curgatoare sau marine*
a) 10 km sau mai mult dintr-un rau sau canal,
b) 1 ha sau mai mult dintr-un lac sau iaz,
c) 2 ha sau mai mult dintr-o delta,
d) 2 ha sau mai mult dintr-o apa costiera sau mare deschisa,
3.3. daune semnificative aduse unui acvifer sau apelor subterane*
a) 1 ha sau mai mult.
------------
*) In procesul de evaluare a pagubelor se pot face referiri, acolo unde
este cazul, la legislatia referitoare la substantele si preparatele chimice
periculoase sau la concentratia letala pentru 50% dintre speciile
reprezentative ale mediului afectat.
4. Daune asupra bunurilor
(a) daune aduse bunurilor din cadrul obiectivului a caror valoare in lei
reprezinta echivalentul a cel putin 0,5 milioane Euro,
(b) daune aduse unor bunuri din afara obiectivului a caror valoare in lei
reprezinta echivalentul a cel putin 0,2 milioane Euro.
5. Daune transfrontiera
Orice accident in care este prezenta o substanta periculoasa si care
determina efecte in afara teritoriului national.
II. Orice accident sau avarie, considerate ca prezentand un interes tehnic
special pentru prevenirea accidentelor majore si pentru limitarea consecintelor
acestora, chiar daca nu indeplinesc criteriile cantitative prevazute la punctul
I trebuie notificate si autoritatilor centrale pentru protectia mediului,
precum si autoritatilor centrale pentru protectia civila.