ORDIN Nr. 636
din 12 august 2009
privind aprobarea
categoriilor de cheltuieli eligibile efectuate pentru implementarea Proiectului
de asistenta tehnica finantat în cadrul Programului de cooperare
transfrontaliera Ungaria - Romania
ACT EMIS DE:
MINISTERUL DEZVOLTARII REGIONALE SI LOCUINTEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 586 din 24 august 2009
Având în vedere:
- prevederile art. 7 şi 13 din Regulamentul (CE) nr.
1.080/2006 al Parlamentului European şi al Consiliului privind Fondul European
de Dezvoltare Regională şi de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 1.783/1999,
prevederile art. 48-53 din Regulamentul (CE) nr. 1.828/2006 al Comisiei din 8
decembrie 2006 de stabilire a normelor de punere în aplicare a Regulamentului
(CE) nr. 1.038/2006 al Consiliului de stabilire a anumitor dispoziţii generale
privind Fondul European de Dezvoltare Regională, Fondul Social European şi
Fondul de Coeziune şi ale Regulamentului (CE) nr. 1.080/2006 al Parlamentului
European şi al Consiliului privind Fondul European de Dezvoltare Regională şi
prevederile art. 45-46 şi 56 din Regulamentul (CE) nr. 1.083/2006 al
Consiliului de stabilire a anumitor dispoziţii generale privind Fondul European
de Dezvoltare Regională, Fondul Social European şi Fondul de Coeziune şi de
abrogare a Regulamentului (CE) nr. 1.260/1999;
- art. 11 alin. (1) lit. f) din Hotărârea Guvernului
nr. 33/2009 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Dezvoltării
Regionale şi Locuinţei, cu modificările ulterioare;
- art. 8 din Hotărârea Guvernului nr. 1.485/2007
privind constituirea secretariatelor tehnice comune şi a punctelor de informare
în vederea implementării programelor operaţionale de cooperare teritorială
europeană - componenta transfrontalieră,
în temeiul art. 12 alin. (5) din Hotărârea Guvernului
nr. 33/2009, cu modificările ulterioare,
ministrul dezvoltării regionale şi locuinţei emite următorul ordin:
Art. 1. - (1) Prezentul ordin reglementează categoriile
de cheltuieli eligibile finanţate din bugetul de asistenţă tehnică, efectuate
în cadrul proiectelor de asistenţă tehnică ale beneficiarilor români din cadrul
Programului de cooperare transfrontalieră Ungaria - România, denumit în
continuare Programul.
(2) Beneficiarii români ai axei de asistenţă tehnică în
cadrul Programului sunt următorii:
a) Autoritatea Naţională pentru Programul de cooperare
transfrontalieră Ungaria-România, denumită în continuare Autoritatea
Naţională din România, constituită în cadrul Ministerului Dezvoltării
Regionale şi Locuinţei, precum şi persoanele din cadrul Autorităţii Naţionale
din România care sunt membri sau observatori şi invitaţii lor în cadrul
comitetelor de monitorizare şi selecţie ale Programului;
b) Punctul de informare din cadrul Biroului Regional
pentru Cooperare Transfrontalieră Oradea, denumit în continuare BRECO
Oradea;
c) Controlul naţional de prim nivel din cadrul BRECO
Oradea.
Art. 2. - (1) Pentru toate tipurile de cheltuieli considerate
eligibile în cadrul Proiectului de asistenţă tehnică se respectă prevederile
legislaţiei naţionale în vigoare, precum şi prevederile Manualului de asistenţă
tehnică aprobat la nivelul Programului.
(2) Cheltuielile deja finanţate integral sau parţial
prin alte instrumente financiare naţionale, europene sau internaţionale nu
reprezintă cheltuieli eligibile.
(3) Pentru cheltuielile privind achiziţiile publice se
va respecta legislaţia naţională în vigoare.
Art. 3. - (1) Sunt considerate eligibile numai acele
cheltuieli care sunt însoţite de facturi, în conformitate cu prevederile
legislaţiei naţionale în vigoare, sau de alte documente contabile cu valoare
probantă, echivalente facturilor, pe baza cărora cheltuielile să fie
înregistrate în contabilitatea beneficiarului, certificate si identificate.
(2) In vederea certificării conformităţii cu
originalul, beneficiarul Proiectului de asistenţă tehnică va prezenta
controlorului de prim nivel copiile documentelor justificative ştampilate şi
purtând menţiunea „conform cu originalul", precum şi toate documentele
originale, păstrate, după caz, în cadrul direcţiilor care au atribuţii în
îndeplinirea formalităţilor privind implementarea activităţilor.
Art. 4. - Pentru a fi eligibile, cheltuielile trebuie
să îndeplinească cumulativ următoarele condiţii:
a) să fie efectuate în perioada 1 ianuarie 2007 - 31
decembrie 2015;
b) să fie suportate şi plătite de beneficiarii de
asistenţă tehnică şi verificabile în baza facturilor originale sau a altor
documente justificative cu valoare echivalentă;
c) să fie în legătură directă cu Proiectul de asistenţă
tehnică aprobat;
d) să fie necesare dezvoltării şi implementării
activităţilor cuprinse în Proiectul de asistenţă tehnică;
e) să fie prevăzute în Manualul de asistenţă tehnică
şi în Proiectul de asistenţă tehnică aprobat;
f) să fie plătite, certificate şi declarate de către
beneficiarii de asistenţă tehnică pe perioada de implementare a proiectului,
începând cu data aprobării bugetului de asistenţă tehnică de către Comitetul
comun de monitorizare al Programului.
Art. 5. - Tipurile de activităţi eligibile pentru
fondurile de asistenţă tehnică sunt descrise în Manualul de asistenţă tehnică
al Programului. Activităţile specifice pentru care Autoritatea Naţională din
România, Punctul de informare pentru Program din cadrul BRECO Oradea, Controlul
naţional de prim nivel din cadrul BRECO Oradea beneficiază de asistenţă tehnică
sunt cuprinse în Proiectul de asistenţă tehnică şi Planul anual de activităţi
aferente fiecărui beneficiar.
Art. 6. - (1) Sunt considerate eligibile cheltuielile
de personal, inclusiv contribuţiile salariale suportate de către angajator, ale
personalului de conducere şi de execuţie încadrat cu contract individual de
muncă sau numit prin act administrativ de numire în funcţia publică, pe durată
determinată sau nedeterminată, cu normă parţială sau întreagă de lucru, având
atribuţii specifice în procesul de gestionare şi implementare a Programului,
aşa cum sunt descrise în Proiectul de asistenţă tehnică, în Manualul de
asistenţă tehnică şi în Planul anual de activităţi ale beneficiarilor români de
asistenţă tehnică.
(2) In cazul în care Autoritatea Naţională din România
este beneficiar de asistenţă tehnică, cheltuielile salariale sunt eligibile
pentru persoana încadrată cu contract individual de muncă, direct implicată în
gestionarea Programului în calitate de ofiţer de implementare, şi includ
salariul tarifar/salariul de bază şi sporurile permanente, inclusiv
contribuţiile salariale suportate de către angajator, prevăzute în contractul
individual de muncă/actul adiţional la contractul de muncă pentru atribuţiile
specifice în gestionarea şi implementarea Programului. Cheltuielile de personal
se decontează pe baza fişelor de pontaj, pentru timpul efectiv lucrat, alocat
atribuţiilor specifice, prevăzute în Proiectul de asistenţă tehnică aprobat, în
Planul anual de activităţi şi înglobate în fişa postului.
(3) In cazurile în care Controlul naţional de prim
nivel şi Punctul de informare din România sunt beneficiari, cheltuielile de
personal sunt considerate eligibile pentru personalul angajat cu atribuţii
specifice în procesul de gestionare şi implementare a Programului, conform
activităţilor prevăzute în Proiectul de asistenţă tehnică aprobat şi în Planul
anual de activităţi.
(4) Linia bugetară privind cheltuielile de personal
pentru persoanele prevăzute la alin. (3) include:
a) salariul tarifar/salariul de bază şi sporurile
permanente prevăzute în contractele individuale de muncă/contractul colectiv de
muncă, în actele adiţionale aferente;
b) contribuţiile aferente salariilor suportate de către
angajator, cu personalul din cadrul Controlului naţional de prim nivel şi al
Punctului de informare;
c) cheltuielile de personal vor fi decontate pentru
timpul efectiv lucrat în baza contractului de muncă şi a foilor de pontaj şi
vor fi susţinute de fişele de post, statele de salarii, ordinele de plată,
extrasele de cont, declaraţia salariatului pentru timpul lucrat şi alte documente
justificative, după caz.
(5) Timpul de muncă alocat implementării activităţilor
cuprinse în Proiectul de asistenţă tehnică aprobat şi Planul anual de
activităţi nu poate depăşi durata normală de lucru, conform prevederilor
legislaţiei naţionale în vigoare.
(6) Orele suplimentare sunt considerate eligibile dacă
sunt respectate prevederile legislaţiei naţionale în vigoare.
(7) Sunt eligibile primele, bonificaţiile, bonurile de
masă acordate în baza contractului de muncă şi pe baza îndeplinirii indicatorilor
de performanţă în conformitate cu prevederile legislaţiei naţionale în vigoare.
(8) Sunt eligibile cheltuielile determinate de
dezvoltarea şi perfecţionarea capacităţii profesionale, sub forma instruirilor,
seminariilor de informare şi pregătire etc.
Art. 7. - (1) Pentru beneficiarii de asistenţă tehnică
din cadrul Programului, care efectuează deplasări în vederea implementării
activităţilor cuprinse în proiectele de asistenţă tehnică, sunt considerate
eligibile cheltuielile pentru transportul internaţional, inclusiv taxe de
aeroport, autostradă, pentru transportul naţional şi transportul local, precum
şi cazarea şi diurna/indemnizaţia zilnică de delegare, în conformitate cu
baremele stabilite prin legislaţia naţională în vigoare.
(2) Autoritatea Naţională din România, prin Direcţia
cooperare teritorială internaţională, ca unitate operaţională, decontează
cheltuielile de transport, cazare şi diurnă prevăzute la alin. (1), pentru
personalul direct implicat în gestionarea şi implementarea Programului, pentru
persoanele din cadrul Autorităţii Naţionale din România care sunt membri sau
observatori, precum şi pentru invitaţii lor în cadrul comitetelor de
monitorizare şi selecţie ale Programului, care efectuează deplasări pentru
participarea la întâlniri, seminarii, comitete, conferinţe ce au loc pe
teritoriul în care se derulează Programul. Cheltuielile de transport şi cazare
efectuate pentru deplasări în afara ariei de derulare a Programului pot fi
eligibile dacă sunt justificate.
(3) Autoritatea Naţională din România, prin Direcţia
generală autorizare şi plăţi programe, ca unitate financiară, decontează
cheltuielile de transport, cazare şi diurnă prevăzute la alin. (1), pentru
personalul care autorizează cheltuielile validate în vederea rambursării şi
care efectuează deplasări la faţa locului pentru verificarea controlului de
prim nivel, la seminarii, întâlniri, dacă sunt necesare şi au legătură cu
implementarea eficientă a Programului.
(4) Autoritatea Naţională din România, prin Direcţia
de comunicare, ca direcţie implicată în implementarea activităţilor de
informare şi comunicare, decontează cheltuielile de transport, cazare şi diurnă
prevăzute la alin. (1), pentru personalul desemnat să efectueze deplasări la
seminarii şi evenimente de informare şi promovare, dacă sunt necesare şi în
legătură cu implementarea Programului.
(5) Pentru asigurarea transportului, cazării şi diurnei
trebuie să se respecte prevederile din legislaţia naţională în vigoare.
(6) Pentru asigurarea transportului şi cazării trebuie
să se aleagă varianta cea mai avantajoasă din punct de vedere economic.
(7) In cazul transportului, pentru distanţe de minimum
500 km, transportul cu avionul, cu cheltuielile aferente, este eligibil.
(8) Cheltuielile prevăzute la alin. (1) nu pot fi incluse
în altă linie bugetară.
Art. 8. - (1) Pentru asigurarea implementării eficiente
la nivel naţional a Programului sunt considerate eligibile cheltuielile pentru
următoarele servicii:
a) anunţuri publicitare, licitaţii, activităţi conexe
ale procesului de evaluare a proiectelor;
b) consultanţă financiară, juridică, traduceri,
servicii de interpretariat, audit extern, studii, statistici, analize;
c) organizarea de întâlniri ale Comitetului comun de
monitorizare şi ale Comitetului comun de selecţie;
d) organizarea de întâlniri tehnice, seminarii,
sesiuni de informare şi de instruire, evenimente tematice, conferinţe de
lansare, promovare a cooperării teritoriale europene şi de încheiere a
Programului;
e) informare şi publicitate, respectiv editare de
publicaţii, materiale informative şi promoţionale, tipărite şi electronice,
campanii media;
f) servicii pentru întreţinerea paginii de internet;
g) servicii de protocol şi catering;
h) servicii financiare.
(2) Serviciile financiare sunt cheltuieli eligibile şi
includ:
a) taxe bancare la deschiderea şi administrarea
conturilor separate necesare pe perioada implementării Programului;
b) taxe bancare aferente transferurilor bancare
transnaţionale;
c) taxe notariale, dacă acestea sunt efectuate în
legătură directă cu operaţiunea şi sunt necesare pentru implementarea
activităţilor eligibile ale Programului;
d) taxe aferente participării personalului implicat în
gestionarea şi implementarea Programului la seminarii/sesiuni de instruire şi
evenimente direct legate de Program;
e) costuri cu garanţiile oferite de o bancă sau orice
altă instituţie financiară, în măsura în care aceste garanţii sunt cerute de
legislaţia naţională sau comunitară.
(3) Aceste cheltuieli vor fi plătite în baza unor contracte
şi facturi emise de către furnizori. Selecţia experţilor externi şi a
furnizorilor de servicii se va face conform art. 2 alin. (3).
Art. 9. - (1) Sunt considerate eligibile cheltuielile
privind achiziţionarea următoarelor echipamente:
a) echipamente de birou şi IT, în cazul în care
Autoritatea Naţională din România este beneficiar;
b) autoturism, echipamente de birou şi IT, precum
calculatoare, laptop, proiector, printer/copiator color, fax, mobilier etc, şi
de înlocuire a echipamentelor IT, în cazul în care Controlul naţional de prim
nivel este beneficiar;
c) autoturism, echipamente de birou şi IT, precum
calculatoare, laptop, proiector, printer/copiator color, scanner, aparat
foto-video, mobilier etc, şi de înlocuire a echipamentelor IT, în cazul în care
Punctul de informare este beneficiar.
(2) Aceste cheltuieli vor fi plătite în baza unor
contracte şi facturi emise de către furnizori, selectaţi în conformitate cu
prevederile legislaţiei naţionale în vigoare.
Art. 10. - (1) Sunt considerate eligibile cheltuielile
generale de administraţie care privesc:
a) asigurarea pentru răspundere civilă obligatorie a
autoturismelor;
b) plata utilităţilor - energie termică, energie
electrică, apă, canalizare, salubritate, gaze naturale, telefon/mobil, fax,
internet;
c) achiziţionarea materialelor şi serviciilor de
întreţinere a sediului;
d) întreţinerea şi repararea echipamentelor şi
autoturismelor achiziţionate în cadrul Programului;
e) achiziţionarea de materiale şi consumabile.
(2) Pentru a fi considerate eligibile, cheltuielile
generale de administraţie trebuie să îndeplinească cumulativ următoarele
condiţii:
a) să nu depăşească 25% din valoarea totală a
cheltuielilor de personal pentru personalul direct implicat în implementarea
Proiectului de asistenţă tehnică, indiferent de posibilitatea legală de a
declara cheltuielile cu salariile acestuia ca fiind eligibile;
b) calculul cheltuielilor trebuie să fie bine
justificat, bazat pe documente şi revizuit periodic;
c) ratele costurilor utilizate trebuie să se bazeze pe
cheltuieli efectuate, care să se reflecte atât în calculul costurilor, cât şi
în contabilitate; acestea trebuie să fie verificabile;
d) să nu fi fost deja incluse şi în alte costuri sau
alte linii bugetare ale Proiectului de asistenţă tehnică.
Art. 11. - Taxa pe valoarea adăugată este considerată
eligibilă dacă sunt îndeplinite simultan următoarele condiţii:
a) nu este recuperabilă prin orice alte mijloace
prevăzute de legislaţia naţională în vigoare;
b) este clar identificată în cadrul cheltuielilor declarate;
c) este aferentă unor cheltuieli considerate eligibile.
Art. 12. - Nu sunt considerate cheltuieli eligibile:
a) costurile efectuate în afara perioadei aprobate prin
Proiectul de asistenţă tehnică;
b) cheltuielile deja suportate de Comisia Europeană sau
prin alt proiect naţional ori internaţional;
c) dobânda bancară;
d) cumpărarea de teren sau de proprietăţi;
e) taxa pe valoarea adăugată recuperabilă;
f) alte taxe recuperabile;
g) amenzile, penalităţile financiare şi cheltuielile
legate de dispute legale;
h) subcontractarea, care creşte valoarea cheltuielilor
fără a creşte şi valoarea adăugată a operaţiunii;
i) subcontractarea, unde plata reprezintă procent din
costul total al operaţiunii, în afara cazurilor când plata este justificată de
beneficiarul final prin referire la valoarea efectivă a lucrărilor sau
serviciilor prestate;
j) costurile privind creditele;
k) diferenţa de curs valutar şi comisioanele;
l) dividendele, profitul;
m) cheltuielile privind achiziţionarea de echipamente
care nu au fost prevăzute în Proiectul de asistenţă tehnică aprobat;
n) contribuţia în natură;
o) echipamentele la mâna a doua.
Art. 13. - Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Ministrul dezvoltării regionale şi locuinţei,
Vasile Blaga