ORDIN Nr. 6632
din 25 iunie 2007
pentru aprobarea Normelor
tehnice de utilizare a Sistemului de control al exportului
ACT EMIS DE:
AGENTIA NATIONALA DE ADMINISTRARE FISCALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 441 din 29 iunie 2007
Având în vedere prevederile Regulamentului (CEE) nr.
648/2005 al Consiliului de modificare şi completare a
Regulamentului (CEE) nr. 2.913/1992 al Consiliului de instituire a Codului
vamal comunitar şi Regulamentul (CEE) nr. 1.875/2006 al Comisiei de modificare
şi completare a Regulamentului (CEE) nr. 2.454/1993 al Comisiei de stabilire a
dispoziţiilor de implementare ale Codului vamal comunitar,
ţinând cont de cerinţele Comisiei Europene referitoare
la instituirea unui sistem informatic comun, bazat pe schimburi de mesaje
electronice între autorităţile vamale, privind mărfurile care ies de pe teritoriul
vamal al Comunităţii,
în temeiul art. 5 alin (3) din Hotărârea Guvernului nr.
532/2007 privind organizarea şi funcţionarea Autorităţii Naţionale a Vămilor,
vicepreşedintele Agenţiei Naţionale de Administrare
Fiscală emite următorul
ordin:
Art. 1. - Se aprobă Normele tehnice de utilizare a
Sistemului de control al exportului, prevăzute în anexă.
Art. 2. - Normele tehnice de utilizare a Sistemului de
control al exportului se aplică tuturor mărfurilor ce fac obiectul
operaţiunilor de export, export temporar în cadrul regimului de perfecţionare
pasivă, export temporar cu retur în aceeaşi stare şi reexport, cu excepţia
următoarelor categorii de mărfuri:
a) mărfurile preluate într-un contract de transport
unic, care asigură ieşirea acestora de pe teritoriul vamal comunitar, de către
societăţile de cale ferată, serviciile poştale, companiile aeriene sau
maritime, care respectă condiţiile stabilite la art. 793 alin. (2) lit. b) din
Regulamentul (CEE) nr. 2.454/1993 al Comisiei de stabilire a dispoziţiilor de
implementare ale Codului vamal comunitar;
b) mărfurile ce fac obiectul politicii agricole
comune, a căror expediere implică întocmirea exemplarului de control T5;
c) mărfurile destinate exportului ce tranzitează
teritoriul vamal al Comunităţii pe baza unui carnet TIR sau ATA;
d) energia electrică şi mărfurile transportate prin
conducte;
e) transporturile poştale;
f) mărfurile a căror valoare nu depăşeşte 3.000 euro
şi pentru care declaraţia vamală de export se depune la biroul vamal de ieşire;
g) mărfurile în cazul cărora se utilizează declararea
verbală;
h) mărfurile accizate expediate pe baza documentului
administrativ de însoţire;
i) mărfurile ce fac obiectul procedurii de vămuire la
domiciliu la export cu utilizarea documentului
comercial.
Art. 3. - Anexa face parte integrantă din prezentul
ordin.
Art. 4. - Normele privind procedurile simplificate de
vămuire, aprobate prin Ordinul vicepreşedintelui Autorităţii Naţionale de
Administrare Fiscală nr. 5.465/2007, publicat în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 377 din 4 iunie
2007, se completează în mod corespunzător cu dispoziţiile stabilite prin
prezentul ordin.
Art. 5. - Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I, şi intră în vigoare la data de 2 iulie
2007.
Vicepreşedintele Agenţiei Naţionale de Administrare
Fiscala,
Gelu Stefan Diaconu
ANEXĂ
NORME TEHNICE
de utilizare a Sistemului de control al exportului
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - Sistemul de control al exportului este un sistem bazat pe o aplicaţie informatică, denumită în
continuare aplicaţia ECS-RO, care asigură transmiterea electronică a
datelor, structurate în conformitate cu standardele agreate ale mesajelor.
Aceste mesaje înlocuiesc declaraţiile vamale scrise şi susţin anumite formalităţi care se efectuează la biroul
vamal pentru operaţiunile de export.
Art. 2. - In sensul prezentelor
norme tehnice, termenii şi expresiile de mai jos au următorul înţeles:
a) AER - Anticipated Export Record - înregistrare
anticipată a exportului: mesajul care conţine
informaţii extrase din DEE şi care se transmite de la biroul vamal de export la
biroul vamal de ieşire; se generează automat de aplicaţia ECS-RO la acordarea
liberului de vamă la export;
b) DEE - Documentul Electronic de Export: declaraţie vamală de export sub formă electronică, întocmită în
aplicaţia ECS-RO;
c) EAD - Export Accompanying Document - document de însoţire la export: documentul tipărit din aplicaţia
ECS-RO care însoţeşte mărfurile de la biroul vamal de export la biroul vamal de
ieşire;
d) LOI - List of Items - lista articolelor: se anexează la EAD. LOI si EAD au înscris
acelasi MRN alocat DEE de aplicaţia ECS-RO;
e) LRN - Local Reference Number - număr de referinţă local: numărul acordat de operatorul economic
declaraţiei vamale de export, în vederea identificării în aplicaţia ECS-RO;
f) MRN - Movement Reference Number - număr de referinţă al declaraţiei de export: numărul unic de
înregistrare al DEE, alocat de aplicaţia ECS-RO
CAPITOLUL II
Formalităţi la biroul
vamal de export
A. Intocmirea
declaraţiei vamale de export
Art. 3. - Declararea mărfurilor pentru export se
realizează prin completarea de către declarant/reprezentant, în aplicaţia
ECS-RO, a DEE, potrivit dispoziţiilor cuprinse la art. 212, 213 şi 222-224 din
Regulamentul (CEE) nr. 2.454/1993 ai Comisiei de stabilire a dispoziţiilor de
implementare ale Codului vamal comunitar. DEE conţine în mod obligatoriu LRN-ul
atribuit de declarant/reprezentant.
Art. 4. - După completare, DEE se tipăreşte pe hârtie şi
se semnează de către declarant/reprezentant. Prin această declaraţie,
declarantul/reprezentantul se obligă să respecte prevederile art. 199 din
Regulamentul (CEE) nr. 2.454/1993 al Comisiei de stabilire a dispoziţiilor de
implementare ale Codului vamal comunitar.
Art. 5. - DEE se depune la biroul vamal de export
împreună cu documentele la care face referire art. 221 din Regulamentul (CEE)
nr. 2.454/1993 al Comisiei de stabilire a dispoziţiilor de implementare ale
Codului vamal comunitar.
B. Acceptarea declaraţiei
vamale de export
Art. 6. - Lucrătorul vamal identifică DEE în aplicaţia
ECS-RO pe baza LRN-lui şi verifică corectitudinea datelor înscrise în acest
document.
Art. 7. - (1) In cazul în care
declaraţia respectă dispoziţiile stabilite la art. 62 din Regulamentul (CEE)
nr. 2.913/1992 al Consiliului de instituire a Codului vamal comunitar, biroul
vamal de export acceptă declaraţia, acesteia atribuindu-i-se MRN-ul în mod
automat de către aplicaţia ECS-RO. Lucrătorul vamal înscrie MRN-ul în rubrica
corespunzătoare din forma tipărită a DEE.
(2) Dacă declaraţia nu este acceptată, biroul vamal de
export informează în scris declarantul/reprezentantul despre motivele
neacceptării.
C. Rectificarea declaraţiei
de export
Art. 8. - In aplicarea
prevederilor art. 65 din Regulamentul CEE nr. 2.913/1992 al Consiliului de
instituire a Codului vamal comunitar, declarantul/reprezentantul poate solicita
rectificarea uneia sau mai multor date din declaraţie, după ce aceasta a fost
acceptată de biroul vamal de export.
Art. 9. - Cererea de rectificare se depune la biroul
vamal de export împreună cu lista modificărilor solicitate pentru datele
completate iniţial.
Art. 10. - Rectificarea nu poate avea ca efect
extinderea aplicării declaraţiei de export asupra altor mărfuri decât cele care
au făcut iniţial obiectul declarării.
Art. 11. - Cererea de rectificare se poate referi la
adăugarea, modificarea sau ştergerea unor date din declaraţie.
Art. 12. - Biroul vamal de export acceptă cererea de
rectificare, cu excepţia cazurilor când a informat declarantul/reprezentantul
despre faptul că intenţionează să examineze mărfurile, a stabilit că datele în
cauză sunt incorecte sau a acordat liberul de vamă, precum şi în situaţia în
care cererea de rectificare priveşte alte modificări decât cele permise de art.
65 din Regulamentul (CEE) nr. 2.913/1992 al Consiliului de instituire a Codului
vamal comunitar. în aceste cazuri, biroul vamal de export respinge cererea şi
comunică motivele respingerii.
Art. 13. - Dacă biroul vamal de export acceptă cererea
de rectificare, declarantul/reprezentantul procedează la modificarea DEE
conform datelor solicitate în cerere. Noua declaraţie păstrează MRN-ul şi data
acceptării declaraţiei iniţiale.
D. Invalidarea declaraţiei
de export
Art. 14. - Declarantul/reprezentantul are dreptul,
conform art. 66 alin. (1) din Regulamentul (CEE) nr. 2.913/1992 al Consiliului
de instituire a Codului vamal comunitar să ceară invalidarea declaraţiei, după
ce aceasta a fost deja acceptată de biroul vamal, dar până în momentul în care
autoritatea vamală ia decizia de control.
Art. 15. - Declarantul/reprezentantul are dreptul,
conform art. 66 alin. (2) din Regulamentul (CEE) nr. 2.913/1992 al Consiliului
de instituire a Codului vamal comunitar să ceară invalidarea declaraţiei, după
acordarea liberului de vamă, în condiţiile prevăzute de art. 251 din
Regulamentul (CEE) nr. 2.454/1993 al Comisiei de stabilire a dispoziţiilor de
implementare ale Codului vamal comunitar.
Art. 16. - Atunci când sunt îndeplinite condiţiile de invalidare potrivit art. 251 alin. (2) din
Regulamentul (CEE) nr. 2.454/1993 al Comisiei de stabilire a dispoziţiilor de
implementare ale Codului vamal comunitar, biroul vamal de export procedează la
invalidarea declaraţiei vamale. Totuşi, invalidarea declaraţiei nu mai poate
avea loc după ce mărfurile au fost prezentate la biroul vamal de ieşire.
E. Decizia de control
Art. 17. - In situaţia în care,
în urma efectuării analizei de risc, pe baza informaţiilor gestionate automat
de către sistemul informatic sau a altor elemente privind operaţiunea de
export, biroul vamal de export ia decizia de a nu controla mărfurile declarate
şi documentele însoţitoare, decizia este înregistrată în aplicaţia ECS-RO prin
înscrierea în câmpul „rezultatul controlului" a codului „A2" cu
semnificaţia „Considerat satisfăcător", iar mărfurile primesc liber de
vamă.
Art. 18. - Dacă biroul vamal ia decizia de a controla
documentele şi/sau mărfurile, declaraţia este trecută în starea „sub
control". în acest caz sunt aplicabile dispoziţiile art. 240 din
Regulamentul (CEE) nr. 2.454/1993' al Comisiei de stabilire a dispoziţiilor de
implementare ale Codului vamal comunitar.
F. Efectuarea controlului
Art. 19. - Când biroul vamal de export a luat decizia de
efectuare a controlului operaţiunii de export, acesta
se desfăşoară pe baza informaţiilor cuprinse în DEE şi a documentelor
însoţitoare, cu respectarea prevederilor art. 68-72 din Regulamentul CEE nr.
2.913/1992 al Consiliului de instituire a Codului vamal
comunitar, precum şi ale art. 239 - 247 din
Regulamentul (CEE) nr. 2.454/1993 al Comisiei de stabilire a dispoziţiilor de
implementare ale Codului vamal comunitar.
Art. 20. - Dacă în timpul efectuării controlului nu se
constată discrepanţe între datele înscrise în DEE, documentele însoţitoare şi
mărfurile examinate, lucrătorul vamal înregistrează acest rezultat în aplicaţia
ECS-RO prin înscrierea în câmpul „rezultatul controlului" a codului
„A1" cu semnificaţia „Satisfăcător".
Art. 21. - (1) In situaţia în
care se constată discrepanţe minore între datele înscrise în DEE, documentele
însoţitoare şi mărfurile examinate, acestea sunt comunicate
declarantului/reprezentantului.
(2) Biroul vamal poate efectua modificări asupra
datelor cuprinse în declaraţie doar cu acceptul declarantului/
reprezentantului, în acest caz mărfurile primind liber de vamă.
(3) Dacă modificările nu sunt acceptate de
declarant/reprezentant, lucrătorul vamal poate decide fie acordarea liberului
de vamă fără efectuarea modificărilor, fie neacordarea liberului de vamă, iar
în acest ultim caz declaraţia se invalidează conform art. 250 din Regulamentul
(CEE) nr. 2.454/1993 al Comisiei de stabilire a dispoziţiilor de implementare
ale Codului vamal comunitar.
(4) Declarantul/reprezentantul poate cere o perioadă de aşteptare în vederea luării unei decizii, în acest
caz declaraţia de export intră în stare de aşteptare. Biroul vamal de export
stabileşte un termen de răspuns pe care îl comunică
declarantului/reprezentantului. După expirarea termenului, biroul vamal de
export poate decide fie acordarea liberului de vamă fără efectuarea
modificărilor, fie neacordarea liberului de vamă pentru mărfuri; în acest ultim
caz declaraţia se invalidează conform art. 250 din Regulamentul (CEE) nr.
2.454/1993 al Comisiei de stabilire a dispoziţiilor de implementare ale Codului
vamal comunitar.
Art. 22. - Când, în urma controlului, biroul vamal de
export constată discrepanţe majore între datele declarate şi cele constatate,
acestea sunt transmise informatic declarantului/reprezentatului prin înscrierea
în aplicaţia ECS-RO în câmpul „rezultatul controlului" a codului „B1"
cu semnificaţia „Nesatisfăcător", iar declaraţia se invalidează conform
art. 250 din Regulamentul (CEE)' nr. 2.454/1993 al Comisiei de stabilire a
dispoziţiilor de implementare ale Codului vamal comunitar.
Art. 23. - Biroul vamal de export decide dacă
discrepanţele constatate între datele înscrise în DEE, documentele anexate şi
mărfurile examinate se consideră minore sau majore.
Art. 24. - Inainte de acordarea
liberului de vamă lucrătorul vamal aplică, dacă este cazul, sigilii.
G. Liberul de vamă
Art. 25. - (1) Liberul de vamă se acordă conform
dispoziţiilor stabilite la art. 73 şi 74 din Regulamentul (CEE) lir. 2.913/1992
al Consiliului de instituire a Codului vamal comunitar şi ale art. 248-250 din
Regulamentul (CEE) nr. 2.454/1993 al Comisiei de stabilire a dispoziţiilor de
implementare ale Codului vamal comunitar.
(2) După acordarea liberului de vamă, lucrătorul vamal
tipăreşte, semnează şi ştampilează EAD şi LOI, pe care le înmânează
declarantului/reprezentantului, conform prevederilor art. 796a din Regulamentul
(CEE) nr. 2.454/1993 al Comisiei de stabilire a dispoziţiilor de implementare ale
Codului vamal comunitar.
Art. 26. - Biroul vamal de export comunică informatic declarantului/reprezentantului că mărfurile au
părăsit teritoriul vamal comunitar, după primirea mesajului „Rezultatele
ieşirii" de la biroul vamal de ieşire.
CAPITOLUL III
Procedura de vămuire la domiciliu la biroul vamal de
export
H. Intocmirea şi
acceptarea declaraţiei de export
Art. 27. - Aplicaţia ECS-RO în procedura de vămuire la
domiciliu poate fi utilizată de către operatorii economici autorizaţi în acest
sens.
Art. 28. - Prevederile art. 3 se aplică în mod
corespunzător.
Art. 29. - La finalizarea
completării DEE declarantul/reprezentantul solicită acceptarea declaraţiei.
Acceptarea declaraţiei se materializează prin alocarea de către aplicaţia
ECS-RO a MRN-lui.
Art. 30. - Din momentul obţinerii MRN-lui începe să
curgă termenul de intervenţie prevăzut în autorizaţia pentru utilizarea
procedurii simplificate de vămuire.
I. Rectificarea
declaraţiei
Art. 31. - In aplicarea prevederilor art. 65 din
Regulamentul (CEE) nr. 2.913/1992 al Consiliului de instituire a Codului vamal
comunitar, declarantul/ reprezentantul poate rectifica
una sau mai multe date din declaraţie. Rectificarea se poate referi la
adăugarea, modificarea sau ştergerea unor date din DEE.
Art. 32. - Art. 10 se aplică în mod corespunzător.
Art. 33. - Rectificarea DEE nu
este permisă după ce biroul vamal de export a informat
declarantul/reprezentantul despre faptul că intenţionează să examineze
mărfurile.
Art. 34. - In cazul în care
cererea de rectificare a declaraţiei de export este acceptată, curgerea
termenului menţionat la art. 30 se opreşte.
J. Invalidarea declaraţiei
Art. 35. - Prevederile art. 14-16 se aplică în mod
corespunzător.
K. Decizia de control
Art. 36. - In termenul de
intervenţie menţionat la art. 30, ca urmare a analizei de risc bazate pe
informaţiile gestionate automat de către sistemul informatic sau a altor
elemente privind operaţiunea de export, biroul vamal de export ia decizia de a
controla sau nu documentele şi/sau mărfurile. Din momentul comunicării deciziei
de control curgerea termenului menţionat la art. 30 se opreşte, iar lucrătorul
vamal are obligaţia să se prezinte la locaţia autorizată a mărfurilor în cadrul
termenului de intervenţie.
Art. 37. - Prevederile art. 18 se aplică în mod
corespunzător.
L. Efectuarea controlului
Art. 38. - Controlul documentar
şi/sau fizic se efectuează în locaţia autorizată a mărfurilor.
Art. 39. - Prevederile art. 19-24 se aplică în mod
corespunzător.
M. Liberul de vamă
Art. 40. - La expirarea termenului prevăzut la art. 30,
aplicaţia ECS-RO acordă în mod automat liberul de vamă.
Art. 41 - (1) Declarantul/reprezentantul tipăreşte
EAD-ul şi LOI, le semnează şi aplică pe acestea ştampila specială prevăzută în
anexa nr. 62 la Regulamentul (CEE) nr. 2.454/1993 al Comisiei de stabilire a dispoziţiilor de
implementare ale Codului vamal comunitar. Âceastă ştampilă specială se
confecţionează numai cu aprobarea prealabilă emisă de direcţia regională pentru
accize şi operaţiuni vamale în a cărei arie teritorială de competenţă titularul
autorizaţiei îşi desfăşoară activitatea.
(2) In cazul efectuării
controlului, dispoziţiile art. 24 şi 25 se aplică în mod corespunzător.
Art. 42. - Prevederile art. 26 se aplică în mod
corespunzător.
CAPITOLUL IV
Formalităţi la biroul vamal de ieşire
N. Prezentarea mărfurilor la
biroul vamal de ieşire şi identificarea operaţiunii de export
Art. 43. - Mărfurile pentru care s-a acordat liberul de
vamă pentru export împreună cu EAD-ul şi LOI sunt prezentate la biroul vamal de
ieşire.
Art. 44. - Lucrătorul vamal identifică AER aferent
operaţiunii de export în aplicaţia ECS-RO, pe baza MRN-ului înscris în EAD şi
LOI.
O. Decizia de control
Art. 45. - Dacă, în urma efectuării analizei de risc pe
baza informaţiilor gestionate automat de către sistemul informatic sau a unor
alte elemente privind operaţiunea de export, biroul vamal de ieşire ia decizia
de a nu controla mărfurile prezentate, această decizie se înregistrează în
aplicaţia ECS-RO prin înscrierea în câmpul „rezultatul controlului" a
codului „A2" cu semnificaţia „Considerat satisfăcător". în acest caz,
conform prevederilor art. 793a alin. (2) şi ale art. 796d alin. (3) din
Regulamentul (CEE) nr. 2.454/1993 al Comisiei de stabilire a dispoziţiilor de
implementare ale Codului vamal comunitar, biroul vamal de ieşire vizează EAD-ul
şi supraveghează ieşirea fizică a mărfurilor de pe teritoriul vamal al
Comunităţii.
Art. 46. - In cazul în care
lucrătorul vamal ia decizia de a efectua controlul, persoana care prezintă
mărfurile la biroul vamal de ieşire este informată în acest sens. Această
decizie se înregistrează în aplicaţia ECS-RO.
P. Efectuarea controlului şi
ieşirea mărfurilor de pe teritoriul vamal comunitar
Art. 47. - Controlul operaţiunii de export se realizează
cu respectarea prevederilor art. 793a din Regulamentul (CEE) nr. 2.454/1993 al
Comisiei de stabilire a dispoziţiilor de implementare ale Codului vamal
comunitar. Controlul include verificarea integrităţii sigiliilor, dacă acestea
au fost aplicate la biroul vamal de export.
Art. 48. - Dacă în urma controlului nu se constată
discrepanţe, lucrătorul vamal înregistrează acest rezultat în aplicaţia ECS-RO
prin înscrierea în câmpul „rezultatul controlului" a codului „A1" cu
semnificaţia „Satisfăcător". în acest caz biroul vamal de ieşire, conform
prevederilor art. 793a alin. (2) şi ale art. 796d alin. (3) din Regulamentul
(CEE) nr. 2.454/1993 al Comisiei de stabilire a dispoziţiilor de implementare
ale Codului vamal comunitar, vizează EAD-ul şi supraveghează ieşirea fizică a
mărfurilor de pe teritoriul vamal al Comunităţii.
Art. 49. - (1) In cazul în
care, în urma controlului, lucrătorul vamal constată discrepanţe minore între
datele declarate şi cele constatate, acestea sunt transmise biroului vamal de
export prin intermediul aplicaţiei ECS-RO, respectiv prin înscrierea în câmpul
„rezultatul controlului" a codului „A4" cu semnificaţia „Discrepanţe
minore". Prin discrepanţe minore se înţelege diferenţe
cantitative, respectiv
deficit sau excedent de mărfuri, la care face referire art. 793a) alin. (5)
primul şi al doilea paragraf din Regulamentul (CEE) nr. 2.454/1993 al Comisiei
de stabilire a dispoziţiilor de implementare ale Codului vamal comunitar.
(2) Lucrătorul vamal efectuează modificarea datelor din
AER în aplicaţia ECS-RO şi din EAD, respectiv LOI, conform constatărilor
controlului. Modificările EAD-ului, respectiv LOI, se certifică de către
lucrătorul vamal prin aplicarea semnăturii şi a ştampilei personale. Biroul
vamal de iesire, conform prevederilor art. 793a alin. (2) si ale art. 796d
alin. (3) din Regulamentul (CEE) nr. 2.454/1993 al Comisiei de stabilire a
dispoziţiilor de implementare ale Codului vamal comunitar, vizează EAD şi supraveghează
ieşirea fizică a mărfurilor de pe teritoriul vamal al Comunităţii.
Art. 50. - (1) Când, în urma controlului, lucrătorul
vamal constată discrepanţe majore între datele declarate şi cele constatate,
acestea sunt transmise biroului vamal de export prin intermediul aplicaţiei
ECS-RO, respectiv prin înscrierea în câmpul „rezultatul controlului" a
codului „B1" cu semnificaţia „Nesatisfăcător".
Prin discrepanţe majore se înţelege diferenţe în ceea ce priveşte natura mărfurilor, la
care face referire art. 793a) alin. (5) al treilea paragraf din Regulamentul
(CEE) nr. 2.4541993 al Comisiei de stabilire a dispoziţiilor de implementare
ale Codului vamal comunitar.
(2) In acest caz biroul vamal
interzice ieşirea mărfurilor de pe teritoriul vamal comunitar.
Art. 51. - In situaţia descrisă
la art. 50, în vederea scoaterii mărfurilor din teritoriul vamal comunitar este
obligatorie depunerea unei alte declaraţii vamale de export.
Art. 52. - Lucrătorul vamal restituie EAD-ul persoanei
interesate, potrivit art. 793a alin. (2) al doilea paragraf din Regulamentul
(CEE) nr. 2.454/1993 al Comisiei de stabilire a dispoziţiilor de implementare
ale Codului vamal comunitar.
R. Operaţiunea de redirijare
Art. 53. - Prin redirijare se înţelege redirecţionarea de către biroul vamal de export a
AER-ului de la biroul vamal de ieşire declarat către biroul vamal de ieşire
unde mărfurile sunt prezentate efectiv.
Art. 54. - In cazul redirijării
unei operaţiuni de export, se procedează astfel:
a) biroul vamal de ieşire unde sunt prezentate
mărfurile trimite biroului vamal de export o cerere de redirijare în aplicaţia
ECS-RO pentru operaţiunea identificată prin MRN-ul înscris
în EAD;
b) dacă itinerariul nu este obligatoriu, biroul vamal
de export acceptă cererea biroului vamal de ieşire unde sunt prezentate
mărfurile şi transmite acestuia mesajul corespunzător care cuprinde
informaţiile referitoare la operaţiune. Totodată biroul vamal de export
transmite biroului vamal de ieşire declarat mesajul privind redirijarea operaţiunii;
c) biroul vamal de ieşire unde sunt prezentate
efectiv mărfurile procedează la efectuarea formalităţilor de ieşire descrise în
prezentul capitol.
Art. 55. - Dispoziţiile prezentelor norme se
completează cu prevederile Regulamentului (CEE) nr. 2.913/1992 al Consiliului
de instituire a Codului vamal comunitar şi ale Regulamentului (CEE) nr.
2.454/1993 al Comisiei de stabilire a dispoziţiilor de implementare ale Codului vamal comunitar.
CAPITOLUL V
Procedura alternativă
S. Procedura alternativă la
biroul vamal de export
Art. 56. - (1) In conformitate
cu prevederile art. 787 din Regulamentul (CEE) nr. 2.454/1993 al Comisiei de
stabilire a dispoziţiilor de implementare ale Codului vamal comunitar,
procedura alternativă se utilizează numai în cazuri temeinic justificate,
respectiv dacă:
a) sistemul informatic al autorităţii vamale nu
funcţionează;
b) comunicaţia dintre operatorul economic şi sistemul
informatic al autorităţii vamale nu funcţionează.
(2) Procedura alternativă se aplică şi în situaţiile
decise şi specificate în mod expres de către autoritatea vamală, cu informarea
prealabilă a birourilor vamale şi operatorilor economici de către structura de
Help-Desk ECS din cadrul Autorităţii Naţionale a Vămilor.
(3) In cazurile menţionate la
alin. (1) lit. b), utilizarea procedurii alternative se aprobă de biroul
vamal de export.
Art. 57. - (1) In situaţia
utilizării procedurii alternative, declaraţia vamală de export se întocmeşte pe
formularele corespunzătoare ale documentului administrativ unic.
(2) Completarea şi procesarea declaraţiei vamale de
export se fac în sistemul informatic al autorităţii vamale Asycuda++, cu
respectarea prevederilor normelor tehnice de completare, utilizare şi tipărire
a declaraţiei sumare şi a documentului administrativ unic, aprobate prin
Ordinul vicepreşedintelui Autorităţii Naţionale de Administrare Fiscală nr.
9.988 2006.
Art. 58. - (1) La utilizarea procedurii alternative se aplică următoarele dispoziţii specifice:
a) declaraţia vamală de export se înregistrează de
către biroul de export. Numărul de înregistrare acordat va fi diferit de cel
alocat de aplicaţia ECS-RO şi se înscrie în rubrica A ;
b) utilizarea procedurii
alternative se identifică prin aplicarea cu cerneală roşie a ştampilei
„Procedură alternativă ECS", al cărei model este prezentat în anexa la
prezentele norme tehnice. Ştampila se aplică în rubrica A din declaraţia vamală
de export. Până la confecţionarea acestei ştampile menţiunea „Procedură
alternativă ECS" se înscrie manual cu cerneală roşie.
(2) La luarea deciziei de utilizare a procedurii
alternative biroul vamal de export se asigură că orice declaraţie de export
introdusă în aplicaţia ECS-RO, care nu a fost procesată datorită nefuncţionării
aplicaţiei, se anulează.
(3) Declarantul/reprezentantul este obligat să
informeze biroul vamal de export în legătură cu orice operaţiune de export
înregistrată în aplicaţia ECS-RO, dar care nu a primit liber de vamă, pentru a
cărei finalizare s-a trecut la utilizarea procedurii alternative.
(4) Autoritatea vamală urmăreşte situaţiile în care
se utilizează procedura alternativă în vederea evitării folosirii acesteia în
mod abuziv.
(5) Inainte de a se recurge
la utilizarea procedurii alternative în intervalul orelor de program, se
recomandă birourilor vamale de export să solicite structurii de Help-Desk ECS
din cadrul Autorităţii Naţionale a Vămilor informaţii suplimentare legate de
funcţionarea aplicaţiei ECS-RO şi a comunicaţiei.
Art. 59. - (1) Operaţiunile de export derulate în
aplicaţia ECS-RO şi operaţiunile de export derulate în procedură alternativă
sunt considerate proceduri de export distincte.
(2) Operaţiunile de export iniţiate în cadrul
sistemului de control al exportului se finalizează în acest sistem, iar
operaţiunile iniţiate în procedură alternativă se încheie în procedură
alternativă, cu respectarea prevederilor legale corespunzătoare.
T. Procedura alternativă la
biroul vamal de ieşire
Art. 60. - (1) In cazul
prezentării la un birou vamal de ieşire, care lucrează în procedură alternativă,
a mărfurilor, pentru care formalităţile vamale de export s-au întocmit în
cadrul sistemului de control al exportului, însoţite de EAD şi LOI, se aplică
următoarele dispoziţii specifice:
a) dacă nu există suspiciuni privind operaţiunea de
export, aceasta se înregistrează în evidenţele biroului vamal de ieşire;
b) în caz de suspiciuni sau constatare de nereguli,
biroul vamal de ieşire ia legătura cu structura Help-Desk ECS din cadrul
Autorităţii Naţionale a Vămilor în vederea verificării concordanţei dintre
datele înscrise în documentele prezentate şi cele aflate în aplicaţia ECS-RO;
c) biroul vamal de ieşire efectuează formalităţile
necesare încheierii operaţiunii de export şi înregistrează operaţiunea de
export în aplicaţia ECS-RO imediat după încetarea motivelor pentru care se
aplică procedura alternativă.
(2) In situaţia în care biroul
vamal de ieşire este în imposibilitatea de a confirma o operaţiune de export în
cadrul aplicaţiei ECS-RO, acesta transmite Compartimentului ECS din cadrul
Autorităţii Naţionale a Vămilor o copie a EAD-lui completată în mod
corespunzător, semnată şi ştampilată.
ANEXA la normele tehnice
Modelul ştampilei pentru procedura alternativă
PROCEDURĂ ALTERNATIVĂ ECS
DA TE INDISPONIBILE ÎN SISTEM
DECLANSATĂ LA.........................
(Data/ora)
|
(dimensiuni 26 X 59 mm)