ORDIN Nr. 67
din 22 ianuarie 2009
privind modificarea si
completarea Ordinului presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala
nr. 819/2008 pentru aprobarea Procedurii privind declararea contribuabililor
inactivi
ACT EMIS DE:
AGENTIA NATIONALA DE ADMINISTRARE FISCALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 60 din 30 ianuarie 2009
In temeiul art. 12 alin. (3) din Hotărârea Guvernului
nr. 495/2007 privind organizarea şi funcţionarea Agenţiei Naţionale de
Administrare Fiscală, cu modificările şi completările ulterioare, şi al art. 78
alin. (5) din Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedură
fiscală, republicată, cu modificările şi completările ulterioare,
preşedintele Agenţiei Naţionale de Administrare
Fiscală emite următorul ordin:
Art. I. - Ordinul preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală
nr. 819/2008 pentru aprobarea Procedurii privind declararea contribuabililor
inactivi, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 404 din 29 mai 2008, se modifică şi
se completează după cum urmează:
1. După articolul 4
se introduc trei noi articole, articolele 41, 42 şi 43, cu următorul cuprins:
„Art. 41. - Se
aprobă Procedura de scoatere din evidenţa contribuabililor inactivi a
contribuabililor care au fost declaraţi inactivi ca urmare a unei erori
materiale, prevăzută în anexa nr. 2, care face parte integrantă din prezentul
ordin.
Art. 42. - Se aprobă
modelul şi conţinutul formularului «Notificare», cod MFP 14.13.07.99/2,
prevăzut în anexa nr. 3, care face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 43. - Caracteristicile
de tipărire, modul de difuzare, de utilizare şi de păstrare a formularului
prevăzut la art. 42
sunt prevăzute în anexa nr. 4, care face parte integrantă din prezentul
ordin."
2. După articolul 5 se
introduce un nou articol, articolul 51, cu următorul cuprins:
„Art. 51. - Pe
perioada cât contribuabilii figurează în lista contribuabililor inactivi, le
sunt aplicabile procedurile de administrare referitoare la declararea,
stabilirea, verificarea şi colectarea impozitelor, taxelor, contribuţiilor şi a
altor sume datorate bugetului general consolidat.
Prin excepţie de la prevederile alineatului precedent,
contribuabilii incluşi în lista contribuabililor inactivi nu vor fi supuşi
procedurilor curente de notificare şi de impunere din oficiu pentru nedepunerea
declaraţiilor."
3. După anexa nr. 1 se
introduc anexele nr. 2-4, al căror conţinut este prevăzut în anexele nr. 1-3,
care fac parte integrantă din prezentul ordin.
Art. II. - Prezentul
ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Art. III. - Direcţia
generală proceduri pentru administrarea veniturilor, Direcţia generală de
tehnologia informaţiei şi Direcţia generală de administrare a marilor
contribuabili, precum şi direcţiile generale ale finanţelor publice judeţene şi
a municipiului Bucureşti vor lua măsuri pentru ducerea la îndeplinire a
prevederilor prezentului ordin.
Preşedintele Agenţiei Naţionale de Administrare
Fiscală,
Sorin Blejnar
ANEXA Nr. 1 (Anexa nr. 2 1a Ordinul nr. 819/2008)
PROCEDURA
de scoatere din evidenţa contribuabililor declaraţi
inactivi ca urmare a unei erori materiale
1. Contribuabilii declaraţi inactivi ca urmare a unei
erori materiale se scot din evidenţa contribuabililor inactivi, din oficiu, de către organul fiscal competent sau la
solicitarea scrisă a reprezentantului legal al contribuabilului declarat
inactiv, după caz.
2. In cazul în care un contribuabil constată că, din
eroare materială, a fost înscris în lista contribuabililor declaraţi inactivi,
poate solicita eliminarea din listă, prin depunerea la
organul fiscal competent, direct sau prin împuternicit, a unei cereri.
3. După primirea cererii, organul fiscal competent
verifică în evidenţele fiscale proprii dacă respectivul contribuabil a fost
declarat inactiv ca urmare a unei erori materiale a
organului fiscal.
4. Dacă între datele şi documentele furnizate de
contribuabil prin cerere şi datele din evidenţa fiscală există neconcordanţe
privitoare la condiţiile pe baza cărora contribuabilul a fost declarat inactiv,
organul fiscal competent solicită prezenţa contribuabilului la sediul său, în
vederea clarificării situaţiei fiscale, prin transmiterea notificării prevăzute
în anexa nr. 3.
4.1. Notificarea se întocmeşte în două exemplare,
dintre care un exemplar se comunică contribuabilului, iar cel de-al doilea
exemplar se arhivează la dosarul fiscal al acestuia.
4.2. In cazul în care contribuabilul notificat nu se prezintă,
pentru clarificarea situaţiei fiscale în termen de 15 zile de la data
comunicării notificării, solicitarea de eliminare din lista contribuabililor
declaraţi inactivi se respinge.
4.3. In acest caz, compartimentul de specialitate
întocmeşte o notă care cuprinde în mod obligatoriu motivaţia respingerii şi la
care se anexează notificarea transmisă contribuabilului. Nota se supune
aprobării conducătorului organului fiscal competent.
4.4. Motivaţia respingerii cererii de eliminare din
lista contribuabililor declaraţi inactivi se comunică, în scris,
contribuabilului.
4.5. In cazul în care contribuabilul revine cu o nouă
cerere, se reia procedura prevăzută la pct. 1-4.
5. Dacă organul fiscal competent constată, din oficiu
sau ca urmare a solicitării contribuabilului, că un contribuabil a fost
declarat inactiv ca urmare a unei erori materiale, compartimentul de
specialitate întocmeşte un referat, care conţine în mod obligatoriu:
- datele de identificare ale contribuabilului
(denumire, domiciliu fiscal, cod de identificare fiscală);
- numărul şi data Monitorului Oficial al României,
Partea I, în care a fost
publicat ordinul preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală prin
care respectivul contribuabil a fost declarat inactiv;
- dacă propunerea de scoatere din evidenţa
contribuabililor inactivi este făcută, din oficiu, de către organul fiscal sau
ca urmare a unei cereri a contribuabilului (numărul şi data cererii);
- descrierea situaţiei care a condus la înscrierea
contribuabilului în evidenţa contribuabililor declaraţi inactivi din eroare
materială;
- propunerea de scoatere din evidenţa contribuabililor
declaraţi inactivi din eroare materială.
6. Referatul se semnează de către persoana care l-a
întocmit, se vizează de conducătorul compartimentului de specialitate şi de
către conducătorul organului fiscal.
7. Referatul vizat de către conducătorul organului
fiscal şi, după caz, cererea contribuabilului se înaintează spre aprobare
directorului executiv al direcţiei generale a finanţelor publice coordonatoare.
8. In cazul Direcţiei generale de administrare a
marilor contribuabili referatul se aprobă de către directorul general.
9. Pe baza referatelor aprobate se întocmesc listele
cuprinzând datele de identificare ale contribuabililor declaraţi inactivi ca
urmare a unei erori materiale.
10. Listele şi propunerea de eliminare din lista
contribuabililor inactivi, semnate de directorul executiv/directorul general,
se transmit în format electronic, scanate, de direcţiile generale ale finanţelor
publice judeţene şi a municipiului Bucureşti, precum şi de Direcţia generală de
administrare a marilor contribuabili către Direcţia generală de tehnologia
informaţiei.
11. Procedura prevăzută la pct. 5-10 se desfăşoară în
maximum 3 zile lucrătoare.
12. Zilnic, Direcţia generală de tehnologia
informaţiei transmite Direcţiei generale proceduri pentru administrarea
veniturilor lista cuprinzând datele de identificare ale contribuabililor
eliminaţi din lista contribuabililor inactivi, în vederea parcurgerii etapelor
de aprobare şi publicare în Monitorul Oficial al
României, Partea I, a ordinului preşedintelui Agenţiei
Naţionale de Administrare Fiscală pentru eliminarea din listă a
contribuabililor declaraţi inactivi ca urmare a unei erori materiale.
13. Regimul stabilit pentru contribuabil la îndreptarea erorii materiale referitoare la înscrierea în lista
contribuabililor inactivi, prevăzut la pct. 10, se aplică în mod corespunzător
sediilor secundare înfiinţate de contribuabilul respectiv.
14. Contribuabilii declaraţi inactivi ca urmare a unei
erori materiale se elimină din listă şi îşi păstrează calitatea de
contribuabili activi pe toată perioada de la data publicării în Monitorul
Oficial al României, Partea I, a ordinului preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare
Fiscală prin care au fost declaraţi inactivi şi până la eliminarea din lista
contribuabililor inactivi.
15. In cazul contribuabililor declaraţi inactivi ca
urmare a unei erori materiale şi eliminaţi din listă, se anulează şi scoaterea
din evidenţa persoanelor impozabile înregistrate în scopuri de TVA. In acest
caz, se menţine data înregistrării în scopuri de TVA iniţială, contribuabilul
păstrându-şi această calitate inclusiv pe perioada cuprinsă între data
înscrierii în lista contribuabililor inactivi şi data eliminării din această
listă.
16.1. Dacă, în urma solicitării depuse de
contribuabil, organul fiscal constată că respectivul contribuabilul nu a fost
declarat inactiv ca urmare a unei erori materiale compartimentul de
specialitate întocmeşte o notă care va cuprinde în mod obligatoriu motivaţia
respingerii cererii. Nota se supune aprobării conducătorului organului fiscal
competent.
16.2. Motivaţia respingerii cererii de eliminare din
lista contribuabililor declaraţi inactivi se comunică, în scris,
contribuabilului.
17. Documentaţia care a stat la baza
aprobării/respingerii cererii de eliminare din lista contribuabililor inactivi
se arhivează la dosarul fiscal al contribuabilului.
ANEXA Nr. 2 (Anexa nr. 3 la Ordinul nr. 819/2008)
ROMÂNIA
MINISTERUL FINANŢELOR PUBLICE
AGENŢIA NAŢIONALĂ DE ADMINISTRARE FISCALĂ
DIRECŢIA GENERALĂ A FINANŢELOR PUBLICE
A.........................
Administraţia Finanţelor Publice a................................................................
Direcţia generală de administrare a marilor contribuabili
APROBAT
Directorul executiv/Directorul general,
Numele şi
prenumele........................................................
Semnătura şi ştampila unităţii.............................................
NOTIFICARE
Către: Denumire ..............................................................................................................................
Cod de identificare fiscală ...............................................................................................................
Judeţ .................................................................................................................................................
Localitate....................................................................................Cod
poştal.....................................
Strada..........................................................................................Număr...........................................
Bloc........................Scara...........................Etaj...........................Apartament............Sector...........
Din analiza cererii
dumneavoastră de scoatere din evidenţa contribuabililor declaraţi inactivi ca
urmare a unei erori
materiale, înregistrată sub nr......................din
data.............................., a rezultat că există neconcordanţe între
datele furnizate de dumneavoastră în cerere şi în evidenţele fiscale, privind
depunerea formularelor:
- 100 „Declaraţie privind obligaţiile de plată la
bugetul de stat" |_|
- 102 „Declaraţie privind obligaţiile de plată la
bugetele asigurărilor sociale şi fondurilor
speciale" |_|
- 103 „Declaraţie privind accizele" |_|
- 300 „Decont de taxă pe
valoarea adăugată" |_|
- 301 „Decont special de taxă pe valoarea
adăugată" |_|
- 390 VIES „Declaraţie recapitulativă privind
livrările/achiziţiile intracomunitare de
bunuri" |_|
- 394 „Declaraţie informativă privind
livrările/prestările şi achiziţiile efectuate pe teritoriul
naţional" |_|
Vă rugăm ca, în termen de 15 zile de la data primirii
prezentei notificări, să vă prezentaţi la sediul nostru, în vederea clarificării
acestei situaţii.
In cazul în care nu veţi da curs solicitării în
termenul menţionat mai sus, cererea dumneavoastră de eliminare din lista
contribuabililor declaraţi inactivi ca urmare a unei erori materiale va fi
respinsă.
Conducătorul unităţii fiscale,
Numele şi
prenumele.................................................
Semnătura şi ştampila
unităţii......................................
Intocmit
Numele şi
prenumele...............................................
Funcţia....................................................................
Semnătura................................................................
Cod.MFP 14.13.07.99/2
ANEXA Nr. 3 (Anexa nr. 4 la Ordinul nr. 819/2008)
Caracteristicile de tipărire, modul de difuzare, de
utilizare şi de păstrare ale formularelor
Notificare
1. Denumire: Notificare
2. Cod: 14.13.07.99/2
3. Format: A4/t1
4. Se tipăreşte - într-o singură culoare
- se
utilizează echipament informatic pentru editare
5. U.M.: set (două file)
6. Se difuzează: gratuit
7. Se utilizează: pentru notificarea contribuabililor
care solicită scoaterea din evidenţa contribuabililor inactivi ca urmare a unei
erori materiale
8. Se întocmeşte în: două exemplare
de: organul fiscal competent
9. Circulă: -originalul la contribuabil
- copia la organul fiscal
10. Se păstrează la dosarul
fiscal al contribuabilului