ORDIN
Nr. 59 din 27 februarie 2002
pentru modificarea Ordinului ministrului industriei si resurselor nr. 113/2001
privind aprobarea unor reglementari tehnice pentru recipiente-butelii
ACT EMIS DE: MINISTERUL INDUSTRIEI SI RESURSELOR
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 217 din 1 aprilie 2002
Ministrul industriei si resurselor,
in temeiul prevederilor Hotararii Guvernului nr. 19/2001 privind
organizarea si functionarea Ministerului Industriei si Resurselor, cu
completarile ulterioare,
emite urmatorul ordin:
Art. 1
Anexa nr. 1 la Ordinul ministrului industriei si resurselor nr. 113/2001
privind aprobarea unor reglementari tehnice pentru recipiente-butelii, publicat
in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 463 bis din 14 august 2001, se
inlocuieste cu anexa la prezentul ordin.
Art. 2
Anexa face parte integranta din prezentul ordin.
Art. 3
Prezentul ordin va fi publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Ministrul industriei si resurselor,
Dan Ioan Popescu
ANEXA 1
REGLEMENTARI TEHNICE
cu privire la prevederi comune pentru recipiente-butelii si metode de
verificare a acestora - RT 76/767
Definitii si principii de baza
Art. 1
In sensul prezentelor reglementari tehnice, prin recipient sub presiune se
intelege orice recipient transportabil in care se poate obtine sau dezvolta o
presiune mai mare de 0,5 bar la un fluid (gaze comprimate, lichefiate sau
dizolvate sub presiune).
Prezentele reglementari tehnice se aplica urmatoarelor categorii de
recipiente sub presiune:
a) recipiente-butelii pentru gaz din otel fara sudura;
b) recipiente-butelii pentru gaz din otel nealiat sudate;
c) recipiente-butelii pentru gaz din aluminiu nealiat si aliaje cu aluminiu
fara sudura.
Art. 2
Prezentele reglementari tehnice nu se aplica:
a) recipientelor sub presiune special proiectate pentru intrebuintarea in
domeniul nuclear, care prin avariere ar putea cauza emisii radioactive;
b) recipientelor sub presiune destinate instalarii in interiorul navelor
maritime sau aeriene ori pentru propulsia acestora;
c) conductelor si retelelor de conducte.
Art. 3
Cerintele pentru proiectare si fabricatie, pentru inspectie, testare si,
unde este necesar, metodele de utilizare pentru categoriile de recipiente sub
presiune prevazute la art. 1, precum si pentru echipamentul auxiliar al
categoriei de recipiente sub presiune, dupa caz, sunt cuprinse in reglementari
tehnice specifice categoriilor.
In reglementari tehnice specifice categoriilor trebuie indicat daca
recipientul se supune aprobarii de model CS sau verificarii CS, daca se supune
ambelor proceduri sau nu se supune nici uneia dintre acestea.
Totodata aceste reglementari tehnice specifice categoriilor trebuie sa
indice:
a) in ce conditii si intervalul de timp in care se acorda aprobarea de
model CS, precum si marcajele care se fixeaza pe recipientele sub presiune in
aceste cazuri;
b) marcajul de identificare pentru fiecare recipient sub presiune;
c) conditiile pe care trebuie sa le indeplineasca diferitele modele ale
unui recipient aprobat, pentru a primi aceeasi aprobare de model.
Art. 4
In sensul prezentelor reglementari, urmatorii termeni se definesc astfel:
a) recipient sub presiune tip CS - orice recipient-butelie proiectat si
fabricat astfel incat sa satisfaca cerintele cuprinse in reglementarile tehnice
specifice categoriei sale;
b) recipient sub presiune tip CE - orice recipient-butelie proiectat si
fabricat astfel incat sa satisfaca cerintele cuprinse in reglementarile
europene specifice categoriei sale;
c) reglementari specifice recipientului - reglementari tehnice specifice
categoriilor de recipiente sub presiune prevazute la art. 1;
d) organism de inspectie - organismul desemnat de Ministerul Industriei si
Resurselor, in calitate de autoritate de stat in domeniu, pentru evaluarea
categoriilor de recipiente sub presiune prevazute la art. 1 inaintea
introducerii pe piata si/sau punerii in functiune;
e) organism de control - Inspectia de Stat pentru Controlul Cazanelor,
Recipientelor sub Presiune si Instalatiilor de Ridicat - ISCIR-SP, structura
responsabila pentru controlul respectarii prevederilor prezentului ordin.
Art. 5
Se admit introducerea pe piata si punerea in functiune a recipientelor sub
presiune care:
a) satisfac cerintele prezentelor reglementari tehnice si cerintele
reglementarilor specifice recipientelor; si
b) poarta marcajele aplicabile categoriilor specifice de recipiente
prevazute in anexele nr. 1.A si 1.B si sunt insotite de certificatul pentru
aprobarea de model CS; sau
c) poarta marcajele aplicabile categoriilor specifice de recipiente sub
presiune tip CE si sunt insotite de certificatul pentru aprobarea de model CE.
Art. 6
Procedurile pentru aprobarea de model CS si de verificare CS, descrise in
prezentele reglementari tehnice, aplicabile in Romania, sunt echivalente cu
procedurile de aprobare de model CE si verificare CE, conform reglementarilor
europene.
Aprobarea de model CS
Art. 7
Atunci cand intr-o reglementare specifica recipientului este prevazuta
aprobarea de model CS, aceasta se va executa:
a) inainte de verificarea CS, atunci cand aceasta este ceruta;
b) inainte de introducerea pe piata si punerea in functiune, atunci cand nu
este ceruta verificarea CS.
Art. 8
(1) La cererea oricarui producator sau a reprezentantului sau autorizat,
persoana juridica cu sediul in Romania, organismul de inspectie, in baza unui
raport de inspectie, poate sa emita un certificat pentru aprobarea de model CS
pentru orice tip de recipient sub presiune care satisface cerintele prevazute
in reglementarile specifice recipientului.
(2) Cererea pentru obtinerea certificatului pentru aprobarea de model CS va
fi inaintata unui singur organism de inspectie, conform prevederilor pct. 1 din
anexa nr. 1.A.
(3) Intr-un interval de maximum 15 zile de la data depunerii cererii pentru
obtinerea certificatului pentru aprobarea de model CS organismul de inspectie
trebuie sa raspunda solicitantului:
a) daca cererea este acceptata; sau
b) daca solicitantul trebuia sa aduca completari in scopul acceptarii cererii;
sau
c) daca cererea este respinsa.
(4) Dupa acceptarea cererii pentru obtinerea certificatului pentru
aprobarea de model CS, intr-un interval de maximum 90 de zile, organismul de
inspectie trebuie sa efectueze verificarile si sa intocmeasca un raport de
inspectie, in baza caruia emite, dupa caz, certificatul pentru aprobarea de
model CS. Daca in timpul verificarilor organismul de inspectie constata ca sunt
necesare modificari si/sau completari, intervalul stabilit pentru eliberarea
certificatului se mareste in mod corespunzator.
Art. 9
Organismul de inspectie emite, refuza emiterea sau retrage certificatul
pentru aprobarea de model CS conform prevederilor cuprinse in prezentul capitol
si la pct. 1 si 2 din anexa nr. 1.A.
Art. 10
Daca rezultatele examinarii prevazute la pct. 2 din anexa nr. 1.A sunt
satisfacatoare, organismul de inspectie emite un certificat pentru aprobarea de
model CS, care va fi inaintat solicitantului. Daca aceasta aprobare se refera
la un recipient care este supus verificarii CS, producatorul trebuie sa aplice
pe recipient marcajul aprobarii prevazute la pct. 3.1 din anexa nr. 1.A inainte
de a avea loc verificarea.
Art. 11
Cerintele referitoare la certificat si la marcajul aprobarii de model CS
sunt prevazute in anexa nr. 1.A.
Art. 12
In cazul in care pentru o categorie de recipiente sub presiune care
satisfac cerintele unor reglementari specifice recipientului nu este prevazuta
aprobarea de model CS, a fost inaintata o solicitare pentru verificarea CS,
producatorul, pe propria raspundere, inainte de a avea loc verificarea CS, va
aplica pe recipientele sub presiune din categoria respectiva marcajul special
prevazut la pct. 3.2 din anexa nr. 1.A.
Art. 13
Atunci cand conditiile din reglementarile specifice recipientului, dupa cum
este prevazut la art. 3, inceteaza a mai fi respectate, organismul de inspectie
retrage certificatul pentru aprobarea de model CS.
Art. 14
Atunci cand organismul de control constata ca tipul de recipient sub presiune
caruia i s-a acordat certificatul pentru aprobarea de model CS nu este conform
modelului, poate actiona dupa cum urmeaza:
a) propune mentinerea aprobarii de model CS in cazul in care diferentele
constatate sunt minime sau nu prezinta nici un pericol pentru siguranta;
stabileste un termen pentru eliminarea diferentelor constatate;
b) stabileste impreuna cu producatorul masurile necesare in procesul de
fabricatie si termenul convenit pentru realizarea acestora;
c) solicita retragerea aprobarii de model CS in cazul in care schimbarile
constatate constituie un pericol pentru securitatea persoanelor si/sau a
proprietatii ori in situatia in care producatorul nu s-a conformat cerintelor
prevazute la lit. a) si b);
d) solicita retragerea de pe piata si/sau interzice punerea pe piata a
produselor neconforme cu modelul aprobat.
Art. 15
Daca organismul de control constata ca nu trebuia acordat certificatul
pentru aprobarea de model CS, solicita organismului de inspectie retragerea
acestuia.
Art. 16
Atunci cand apare o disputa cu privire la oportunitatea retragerii unui
certificat pentru aprobare de model CS sunt necesare consultari intre
organismul de inspectie care a efectuat verificarile si a eliberat certificatul
si organismul de control. Solutionarea disputei se va face pe baza
consultarilor intre organisme, informand Ministerul Industriei si Resurselor cu
privire la solutia adoptata.
Verificarea CS
Art. 17
Verificarea CS serveste la stabilirea faptului ca un recipient sub presiune
este conform cerintelor cuprinse in reglementarile specifice recipientului;
aceasta se atesta prin marcajul de verificare CS.
Art. 18
Atunci cand un recipient sub presiune este supus verificarii CS, organismul
de inspectie verifica daca:
a) - recipientul sub presiune apartine unei categorii supuse aprobarii de
model CS si, in acest caz, daca acesta corespunde modelului aprobat si poarta
marcajul aprobarii CS;
- recipientul sub presiune apartine unei categorii exceptate de la
aprobarea de model CS si, in acest caz, daca acesta satisface cerintele din
reglementarile specifice recipientului;
b) recipientul sub presiune satisface cerintele prevazute in reglementarile
specifice cu privire la efectuarea incercarilor si aplicarea marcajelor si
inscriptiilor specifice.
Art. 19
Producatorul nu poate refuza accesul reprezentantilor organismului de
inspectie si al reprezentantilor organismului de control in locurile de
productie, daca acest acces este important pentru efectuarea sarcinilor
atribuite organismelor respective.
Art. 20
Dupa efectuarea verificarii CS a unui recipient sub presiune in conditiile
prevazute la art. 18 si 19 si in anexa nr. 1.B, organismul de inspectie va
aplica pe recipient marcajul de verificare CS partiala sau finala, conform pct.
3 din anexa nr. 1.B, care contine forma si caracteristicile marcajelor de
verificare CS.
Art. 21
Daca prevederile unor reglementari specifice recipientului se refera la
emiterea unui certificat de verificare CS, in care sa fie descrise verificarile
efectuate si rezultatele lor, organismul de inspectie va emite un astfel de
certificat.
Art. 22
Cand o reglementare specifica unei categorii de recipiente nu prevede
verificarea CS, producatorul, dupa ce a verificat daca fiecare recipient sub
presiune satisface cerintele respectivei reglementari si, dupa caz, daca este
conform modelului aprobat, trebuie sa aplice pe propria raspundere:
a) marcajul prevazut la pct. 5.3 din anexa nr. 1.A, acolo unde este necesara
aprobarea de model CS; sau
b) marcajul prevazut la pct. 5.4 din anexa nr. 1A, atunci cand nu este
necesara aprobarea de model CS.
Prevederi comune pentru aprobarea de model CS si verificarea CS
Art. 23
Marcajele prevazute in prezentele reglementari tehnice sau in
reglementarile specifice recipientelor si echipamentelor auxiliare ale acestora
trebuie sa fie aplicate in mod vizibil, usor lizibil si durabil pe fiecare
recipient si echipament auxiliar al acestuia.
Art. 24
Este interzisa aplicarea pe recipientele sub presiune si pe echipamentele
auxiliare ale acestora a marcajelor asemanatoare cu marcajul aprobarii de model
CS, care pot fi confundate cu acest marcaj.
Clauza derogatorie
Art. 25
In cazul in care proiectul si metodele de fabricatie ale unui recipient sub
presiune nu corespund tuturor prevederilor reglementarilor specifice, se
considera respectate prevederile art. 5 daca recipientul sub presiune asigura
un grad echivalent de securitate.
Art. 26
Fiecare reglementare specifica recipientului trebuie sa contina prevederile
de la care se admit derogari si/sau prevederile de la care nu se admit
derogari.
Art. 27
Pentru acordarea unei derogari se procedeaza astfel:
1. a) producatorul sau reprezentantul autorizat, persoana juridica cu
sediul in Romania, adreseaza solicitare pentru derogare organismului de
inspectie desemnat;
b) solicitarea se face pe propria raspundere si va contine solutii
adecvate, motivate corespunzator din punct de vedere tehnic, care sa nu
afecteze siguranta in functionare a recipientului si sa excluda pericolul
accidentelor;
c) se constituie o comisie speciala din care fac parte principalii factori
interesati (proiectant, producator, montator sau reparator, proprietar sau
utilizator si, dupa caz, Inspectia Muncii, unitati de cercetare si proiectare,
unitati de invatamant superior de specialitate), care intocmeste un raport ce
se inainteaza organismului de inspectie;
2. organismul de inspectie desemnat, pe baza raportului intocmit de comisia
speciala, acorda derogarea solicitata;
3. documentatia necesara obtinerii derogarii, prevazuta la pct. 1 lit. b),
se transmite organismelor de inspectie insotita de o copie in limba romana,
dupa caz.
Adaptarea la progresul tehnic
Art. 28
In scopul adaptarii la progresul tehnic in vederea eliminarii barierelor in
calea comertului cu recipiente sub presiune, Ministerul Industriei si
Resurselor va actualiza prevederile prezentului ordin.
Clauza de securitate
Art. 29
Cand organismul de control constata ca unul sau mai multe recipiente sub
presiune constituie un pericol pentru securitatea persoanelor si/sau
proprietatii, chiar daca satisfac prevederile prezentelor reglementari tehnice
si ale reglementarilor specifice recipientului, acesta trebuie sa ia masurile
necesare de interzicere temporara de la introducerea pe piata a recipientelor
sau sa impuna conditii speciale recipientelor in cauza.
Organismul de control va informa Ministerul Industriei si Resurselor cu
privire la faptele constatate si despre decizia luata in legatura cu acestea.
Art. 30
In cazul in care se considera ca sunt necesare modificari de natura tehnica
in textul reglementarilor, acestea vor face obiectul unor amendamente la respectivele
reglementari.
Art. 31
In cazul in care s-a facut uz de clauza de securitate prevazuta la art. 29,
aceasta va fi mentinuta pana cand modificarile reglementarilor intra in
vigoare.
Prevederi pentru recipientele-butelii sub presiune tip CE din import
Art. 32
Nu se pot interzice sau restrange introducerea pe piata si punerea in
functiune a recipientelor sub presiune tip CE provenite din import, daca
acestea respecta conditiile descrise la art. 5 si sunt fabricate intr-un stat
membru al Uniunii Europene.
Art. 33
Atunci cand organismul de control are motive bine intemeiate sa considere
ca unul sau mai multe recipiente sub presiune provenite din import constituie
un pericol pentru populatie sau mediu, cu toate ca poarta marcajul CE specific
si sunt insotite de certificatul pentru aprobare de model CE, va interzice
punerea pe piata si/sau in functiune in Romania. In aceasta situatie organismul
de control va face uz de clauza de securitate.
Dispozitii finale
Art. 34
In urma actiunilor intreprinse de organismul de control, in conformitate cu
prevederile prezentelor reglementari tehnice si ale reglementarilor specifice
recipientului, din care rezulta refuzul aprobarii de model CS sau refuzul de a
aplica marcajul de verificare CS, retragerea aprobarii ori interzicerea
vanzarii sau folosirii recipientelor sub presiune tip CS, in decizia sa
organismul de control va indica motivele exacte care stau la baza unei astfel
de decizii. Decizia va fi adusa la cunostinta partii in cauza, care, in acelasi
timp, va fi informata cu privire la posibilitatile de remediere, conform
reglementarilor in vigoare.
Art. 35
Ministerul Industriei si Resurselor desemneaza organismele de inspectie,
avand in vedere criteriile minime specificate in anexa nr. 1.C.
Art. 36
In conditiile nerespectarii criteriilor minime prevazute in anexa nr. 1.C
Ministerul Industriei si Resurselor trebuie sa retraga desemnarea organismului
de inspectie sau, dupa caz, sa suspende ori sa limiteze desemnarea.
Art. 37
Anexele nr. 1.A "Aprobarea de model CS", nr. 1.B
"Verificarea CS" si nr. 1.C "Criteriile minime care trebuie
avute in vedere la numirea organismului de inspectie" fac parte integranta
din prezentele reglementari tehnice.
ANEXA 1.A
la reglementarile tehnice
APROBAREA DE MODEL CS
1. Solicitarea aprobarii de model CS
1.1. Cererea si corespondenta referitoare la aprobarea de model CS vor fi
intocmite in limba romana, in conformitate cu legislatia in vigoare in Romania.
Documentele care se anexeaza la cerere se redacteaza sau se traduc, dupa caz,
in limba romana.
1.2. Cererea trebuie sa contina urmatoarele informatii:
- denumirea si sediul firmei producatoare, ale reprezentantului sau
autorizat, persoana juridica cu sediul in Romania, si locul sau locurile de
fabricatie a recipientelor;
- categoria recipientului;
- scopul utilizarii sau utilizarile nepermise;
- caracteristicile tehnice;
- denumirea comerciala, daca exista, sau tipul.
1.3. Cererea trebuie sa fie insotita de doua copii de pe dosarul tehnic
care va cuprinde in special urmatoarele:
1.3.1. o descriere care include:
- specificatiile materialelor, metodele de constructie si calculele de
rezistenta ale recipientului;
- orice dispozitive de siguranta utilizate;
- locurile unde se vor fixa marcajele pentru aprobare si pentru verificare
specificate in prezentele reglementari tehnice, precum si celelalte marcaje
prevazute in reglementarile specifice recipientului;
1.3.2. desenele de ansamblu si, cand este cazul, desenele de executie ale
elementelor/reperelor importante ale proiectului;
1.3.3. orice alte informatii indicate in reglementarile specifice
recipientului;
1.3.4. o declaratie prin care se certifica faptul ca nu s-a mai facut nici
o alta solicitare pentru acelasi model de recipient.
2. Examinarea pentru aprobarea de model CS
2.1. Examinarea pentru aprobarea de model CS va fi facuta pe baza
planurilor si, cand este cazul, pe recipiente mostra sau prototip.
Examinarea va cuprinde:
a) verificarea calculelor proiectului, metodelor de fabricatie si de
executie, precum si a materialelor;
b) cand este cazul, verificarea dispozitivelor de securitate, a aparatelor
de masurat si a metodelor de instalare.
3. Certificatul si marcajul pentru aprobarea de model CS
3.1. Certificatul mentionat la art. 11 din reglementarile tehnice trebuie
sa contina concluziile examinarii modelului si va indica orice conditii,
conform art. 3 din reglementarile tehnice, la care poate fi supusa aprobarea.
Certificatul trebuie sa fie insotit de descrierile si desenele necesare pentru
a identifica modelul si, cand este cazul, pentru a explica cum functioneaza.
Marcajul pentru aprobarea CS mentionat la art. 11 din reglementarile
tehnice va fi o litera epsilon stilizata, care contine:
- in partea superioara, numarul alocat reglementarilor tehnice specifice
categoriei, in ordinea cronologica a adoptarii, majusculele RO pentru Romania
si anul acordarii aprobarii de model CS; numarul reglementarilor specifice
recipientelor sunt atribuite de Ministerul Industriei si Resurselor in ordinea
adoptarii acestora;
- in partea inferioara, numarul aprobarii de model CS.
Un exemplu al acestui marcaj este indicat la pct. 5.1.
3.2. Marcajul descris la art. 12 din reglementarile tehnice, reprezentat de
litera epsilon inversata simetric fata de axa verticala, contine in partea
superioara aceleasi informatii cerute la pct. 3.1 primul alineat si in partea inferioara
numarul de referinta al categoriei care nu este supusa aprobarii de model CS,
daca se specifica astfel in reglementarile specifice recipientului.
Un exemplu al acestui marcaj este indicat la pct. 5.2.
3.3. Marcajul mentionat la art. 4 lit. a) din reglementarile tehnice este
acelasi cu marcajul pentru aprobarea de model CS, inconjurat de un hexagon.
Un exemplu al acestui marcaj este indicat la pct. 5.3.
3.4. Marcajul mentionat la art. 4 lit. b) din reglementarile tehnice este
marcajul exceptarii de la aprobarea de model CS, inconjurat de un hexagon.
Un exemplu al acestui marcaj este indicat la pct. 5.4.
4. Inregistrarea certificatului pentru aprobarea de model CS
Evidenta certificatelor pentru aprobarea de model CS se va tine intr-un
registru special constituit la Ministerul Industriei si Resurselor.
5. Marcaje referitoare la aprobarea de model CS
5.1. Marcajul pentru aprobarea de model CS (vezi pct. 3.1)
Exemplu:
__ 1-RO 01 Aprobare de model CS acordata de Romania in anul 2001,
(_ conform primelor reglementari specifice recipientului.
(__ 28 Numarul aprobarii de model CS.
5.2. Marcajul exceptarii de la aprobarea de model CS (vezi pct. 3.2)
Exemplu:
Recipient construit in Romania si care nu este supus
1-RO 01 __ aprobarii de model CS, conform primelor reglementari
_ ) specifice recipientului.
28 __) Numarul de referinta al categoriei exceptate de la
aprobarea de model CS, daca asa este indicat in
reglementarea specifica recipientului.
5.3. Marcajul pentru aprobarea de model CS si exceptarea de la verificarea
CS (vezi pct. 3.3)
Exemplu:
_______________ Aprobarea de model CS acordata de Romania in anul 2001,
/ __ 1-RO 01 \ conform primelor reglementari specifice recipientului.
/ (_ \
\ (__ 28 / Numarul aprobarii de model CS.
\_______________/
5.4. Marcajul exceptarii de la aprobarea de model CS si de la verificarea
CS (vezi pct. 3.4)
Exemplu:
_______________ Recipient construit in Romania si care nu este supus
/ 1-RO 01 __ \ aprobarii de model CS, conform primelor reglementari
/ _ ) \ specifice recipientului.
\ 28 __) / Numarul de referinta al categoriei exceptate de la
\_______________/ aprobarea de model CS, daca asa este indicat in
reglementarea specifica recipientului.
5.5. Reglementarile specifice recipientului trebuie sa cuprinda indicatii
privind locul si dimensiunile marcajelor referitoare la aprobarea de model CS.
Daca nu se indica altfel in reglementarile tehnice specifice, literele si
numerele din fiecare marcaj trebuie sa aiba cel putin 5 mm inaltime.
ANEXA 1.B
la reglementarile tehnice
VERIFICAREA CS
1. Date generale
1.1. Verificarea CS poate fi efectuata in una sau mai multe etape.
1.2. In functie de prevederile cuprinse in reglementarile specifice
recipientului se procedeaza astfel:
1.2.1. Verificarea CS se efectueaza intr-o singura etapa numai pe
recipientele care constituie un intreg atunci cand parasesc fabrica, adica
recipientele care, teoretic, pot fi transferate la locul de instalare a
acestora fara a fi necesar ca mai intai sa fie demontate.
1.2.2. Verificarea recipientelor care nu sunt livrate dintr-o bucata se
efectueaza in doua sau mai multe etape.
1.2.3. Verificarea trebuie sa asigure in special faptul ca recipientul este
conform modelului aprobat sau, in cazul recipientelor exceptate de la aprobarea
de model CS, ca este conform cerintelor indicate in respectivele reglementari
specifice recipientului.
2. Continutul verificarii CS
2.1. In functie de prevederile cuprinse in reglementarile specifice
recipientului, verificarea CS va cuprinde:
- examinarea caracteristicilor materialelor;
- verificarea calculelor proiectului, a metodei de fabricatie, a executiei
si a materialelor folosite;
- o examinare interioara, care consta intr-o verificare a componentelor
interioare si a sudurii;
- o incercare la presiune;
- verificarea tuturor dispozitivelor de siguranta si a aparatelor de
masurat montate pe recipient;
- o examinare exterioara a diferitelor parti ale recipientului;
- o incercare de performanta atunci cand aceasta este prevazuta in
reglementari specifice recipientului.
3. Marcajele pentru verificarea CS
3.1. Descrierea marcajelor pentru verificarea CS
3.1.1. In functie de prevederile cuprinse in reglementarile specifice
recipientului, marcajele pentru verificarea CS care sunt aplicate conform pct.
3.3 vor fi dupa cum urmeaza:
3.1.1.1. marcajul pentru verificarea CS finala va fi compus din doua stampile:
3.1.1.1.1. prima stampila consta din litera "e", care contine:
- in partea superioara, majusculele care identifica statul in care se
efectueaza verificarea, RO pentru Romania, impreuna cu unul sau doua numere
care identifica o subdiviziune teritoriala, cand este cazul;
- in partea inferioara, stampila organismului de inspectie impreuna cu
stampila inspectorului, daca este cazul;
3.1.1.1.2. a doua stampila consta din data verificarii inscrisa intr-un
hexagon, descris cu precizia ceruta de reglementarile specifice recipientului;
3.1.1.2. marcajul pentru verificarea CS partiala va consta numai din prima
stampila*1).
------------
*1) Nota explicativa pentru marcajul CS al verificarii finale si pentru
marcajul CS al verificarii partiale.
Daca un recipient nu se poate asambla la locul de fabricatie sau daca prin
transportare pot fi afectate caracteristicile acestuia, verificarea CS trebuie
efectuata dupa cum urmeaza:
- verificarea recipientului la locul de fabricatie de catre un organism de
certificare care, daca recipientul este conform cerintelor CS, va aplica
stampila "e" descrisa la pct. 3.1.1.1.1, care este cunoscuta ca
marcajul pentru verificarea CS partiala;
- verificarea finala a recipientului la locul instalarii de catre un
organism de certificare care, daca recipientul este conform cerintelor CS, va
aplica stampila descrisa la pct. 3.1.1.1.2 si care, impreuna cu marcajul pentru
verificarea CS partiala, formeaza marcajul pentru verificarea CS finala.
3.2. Forma si dimensiunile marcajelor
3.2.1. Un exemplu al stampilelor descrise la pct. 3.1.1.1.1 si 3.1.1.1.2
este ilustrat in figurile 1 si 2 de mai jos.
Reglementarile specifice recipientului trebuie sa indice locul unde se
amplaseaza si dimensiunile marcajelor pentru verificarea CS. Daca nu se indica
altfel in reglementarile specifice, literele si numerele fiecarui marcaj
trebuie sa aiba cel putin 5 mm inaltime.
3.3. Aplicarea marcajelor
3.3.1. Marcajul pentru verificarea CS finala va fi aplicat in pozitia
ceruta pe recipient, cand acesta a fost verificat final si s-a constatat ca
este conform cerintelor CS.
3.3.2. Cand verificarea se efectueaza in mai mult de o faza, marcajul
pentru verificarea CS partiala va fi aplicat la locul de fabricatie pe
recipient sau pe o componenta a recipientului care este conform cerintelor CS
in acea faza a procedurii de verificare si in locul special indicat pentru
poansonare sau in orice alt loc indicat in reglementarile specifice
recipientului.
3.4. Pentru recipientele tip CE provenite din import majusculele cuprinse
in continutul marcajelor care identifica statul membru al Uniunii Europene care
a acordat aprobarea de model CE sau a efectuat verificarea CE sunt: B pentru
Belgia, D pentru Germania, DK pentru Danemarca, EL pentru Grecia, F pentru
Franta, I pentru Italia, IRL pentru Irlanda, L pentru Luxemburg, NL pentru
Olanda, UK pentru Marea Britanie.
Figura 1, reprezentand exemplu de marcaj pentru verificarea CS partiala, se
gaseste in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 217 din 1 aprilie 2002,
la pagina 7.
Figura 2, reprezentand exemplu de marcaj pentru verificarea CS finala, se
gaseste in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 217 din 1 aprilie 2002,
la pagina 7.
ANEXA 1.C
la reglementarile tehnice
CRITERIILE MINIME
care trebuie avute in vedere la numirea organismului de inspectie
1. Organismul de inspectie, directorul sau si personalul responsabil pentru
executarea incercarilor de verificare trebuie sa fie altii decat proiectantul,
producatorul, furnizorul sau instalatorul de recipiente pe care acestia le
inspecteaza si altii decat reprezentantii autorizati ai acestora. Ei nu se vor
implica direct in proiectarea, constructia, comercializarea sau intretinerea
acestor recipiente si nici nu vor reprezenta partile angajate in aceste
activitati. Aceasta nu exclude posibilitatea schimburilor de informatii tehnice
intre producator si organismul de certificare.
2. Organismul de inspectie si personalul acestuia trebuie sa execute
incercarile de verificare cu cel mai inalt grad de integritate profesionala si
competenta tehnica si trebuie sa fie independenti de orice presiuni si
stimulente, indeosebi financiare, din partea unor persoane sau grupuri de
persoane care au interes in rezultatul verificarii si care ar putea influenta
decizia acestora sau rezultatele verificarilor.
3. Organismul de inspectie trebuie sa aiba la dispozitie personalul necesar
si sa dispuna de dotarile necesare care sa ii permita indeplinirea in bune
conditii a sarcinilor sale administrative si tehnice legate de verificare; de
asemenea, trebuie sa aiba acces la echipamentul necesar pentru verificari
speciale.
4. Personalul organismului de inspectie trebuie sa aiba:
- o pregatire temeinica tehnica si profesionala;
- cunostinte satisfacatoare ale cerintelor incercarilor care trebuie
executate si experienta adecvata pentru aceste incercari;
- abilitatea de a emite certificate, inregistrari si rapoarte de autentificare
a performantelor incercarilor.
5. Trebuie garantata impartialitatea personalului de inspectie. Remunerarea
personalului nu trebuie sa fie dependenta de numarul de incercari executate si
nici de rezultatul acestora.
6. Organismul de inspectie trebuie sa incheie o asigurare de raspundere
civila daca raspunderea pentru incercari nu este asumata de catre stat pe baza
dreptului roman sau pentru incercarile care nu sunt efectuate direct de catre
stat.
7. Personalul de inspectie este obligat sa pastreze secretul profesional cu
privire la informatiile dobandite in exercitarea sarcinilor acestuia care
decurg din respectarea prevederilor prezentului ordin sau ale altor
reglementari, cu exceptia situatiei in care informatiile sunt solicitate de Ministerul
Industriei si Resurselor in calitate de autoritate de stat in domeniu.