ORDIN
Nr. 69 din 10 februarie 2004
pentru aprobarea Normelor metodologice privind procedura administrativa de
solutionare a contestatiilor referitoare la refuzul de eliberare a
certificatului de inregistrare sau a licentelor
ACT EMIS DE: MINISTERUL AFACERILOR EXTERNE
AGENTIA NATIONALA DE CONTROL AL EXPORTURILOR
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 145 din 18 februarie 2004
In conformitate cu prevederile art. 3 alin. (2) si (6) si ale art. 29 alin.
(5) din Legea nr. 387/2003 privind regimul de control al exporturilor de
produse si tehnologii cu dubla utilizare,
presedintele Agentiei Nationale de Control al Exporturilor emite urmatorul
ordin:
Art. 1
Se aproba Normele metodologice privind procedura administrativa de
solutionare a contestatiilor referitoare la refuzul de eliberare a
certificatului de inregistrare sau a licentelor, prevazute in anexa care face
parte integranta din prezentul ordin.
Art. 2
Prezentul ordin se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Presedintele Agentiei Nationale
de Control al Exporturilor,
Nineta Barbulescu,
secretar de stat
ANEXA 1
NORME METODOLOGICE
privind procedura administrativa de solutionare a contestatiilor referitoare la
refuzul de eliberare a certificatului de inregistrare sau a licentelor
Art. 1
Contestatiile formulate in conditiile Legii nr. 387/2003 privind regimul de
control al exporturilor de produse si tehnologii cu dubla utilizare, denumita
in continuare lege, sunt cai administrative de atac indreptate impotriva
refuzului de eliberare a certificatului de inregistrare sau a licentelor.
Art. 2
Pentru analizarea contestatiilor referitoare la refuzul eliberarii de catre
Agentia Nationala de Control al Exporturilor, denumita in continuare ANCEX, a
certificatului de inregistrare sau a licentelor, presedintele ANCEX stabileste
prin ordin o comisie formata dintr-un presedinte si cel putin 2 membri.
Art. 3
Contestatia se formuleaza in scris si va cuprinde in mod obligatoriu
urmatoarele:
a) numele sau denumirea contestatorului, sediul ori domiciliul acestuia;
b) obiectul contestatiei;
c) aratarea motivelor de fapt si de drept pe care se intemeiaza
contestatia.
Art. 4
Contestatia trebuie semnata de contestator sau de reprezentantul legal al
acestuia, iar in cazul persoanelor juridice trebuie sa poarte si stampila.
Dovedirea calitatii de reprezentant al contestatorilor, persoane fizice sau
juridice, se face prin imputernicire avocatiala, in cazul avocatilor, sau prin
procura autentificata, in cazul persoanelor care nu au calitatea de angajat ori
de reprezentant legal al contestatorului. Persoanele care au calitatea de
angajat sau de reprezentant legal al contestatorului isi legitimeaza calitatea
de reprezentant printr-o delegatie eliberata de contestator, care in cazul
persoanelor juridice trebuie sa poarte si stampila, precum si prin acte care sa
dovedeasca calitatea de angajat sau de reprezentant legal.
Art. 5
(1) Contestatia se depune, sub sanctiunea decaderii, in termen de 15 zile
de la comunicarea actului atacat, la organul emitent al acestuia.
(2) Termenul de 15 zile se calculeaza pe zile pline, prima si ultima zi a
termenului intrand in calculul acestora.
Art. 6
(1) Comisia de analizare a contestatiilor stabilita conform art. 2 va
analiza, in legatura cu contestatiile primite in termenul legal de 15 zile de
la comunicarea refuzului, atat motivele care au condus la refuz, cat si
argumentele prezentate in contestatie.
(2) In situatia in care comisia constata ca termenul legal de exercitare a
contestatiei a fost depasit, va respinge contestatia ca tardiva, fara a mai
analiza alte elemente ale acesteia.
Art. 7
(1) Pentru aprofundarea analizei comisia de analizare a contestatiilor
poate sa desfasoare activitati de verificare, documentare si evaluare la sediul
solicitantului cererii de eliberare a certificatului de inregistrare, respectiv
a licentelor.
(2) Comisia de analizare a contestatiilor poate suspenda, prin decizie
motivata, solutionarea cauzei atunci cand exista indiciile savarsirii unei
infractiuni a carei constatare ar avea o inraurire hotaratoare asupra solutiei
ce urmeaza sa fie data in procedura administrativa reglementata de prezentele
norme metodologice.
(3) Procedura administrativa este reluata la incetarea motivului care a
determinat suspendarea.
Art. 8
(1) Dupa finalizarea analizei, in termen de 30 de zile, comisia de
analizare a contestatiilor va intocmi un proces-verbal cu rezultatele acesteia.
(2) Procesul-verbal prevazut la alin. (1) va mentiona cauzele care au stat
la baza refuzului eliberarii certificatului de inregistrare sau, dupa caz, a
licentelor, argumentele prezentate in contestatie, rezultatele analizei in
raport cu acestea, concluziile si propunerea justificata de admitere sau de
respingere a contestatiei.
(3) La procesul-verbal se anexeaza, dupa caz, documente justificative.
Art. 9
Procesul-verbal intocmit conform art. 8 se prezinta spre avizare
Consiliului pentru avizarea licentierii operatiunilor cu produse si tehnologii
cu dubla utilizare, intrunit la nivel de secretar de stat.
Art. 10
(1) Pe baza concluziilor si propunerilor din procesul-verbal intocmit
conform art. 8 si a avizului Consiliului pentru avizarea licentierii
operatiunilor cu produse si tehnologii cu dubla utilizare conform art. 9 se
emite ordinul presedintelui ANCEX privind admiterea sau respingerea
contestatiei. Ordinul va cuprinde motivele care au stat la baza admiterii sau
respingerii contestatiei.
(2) Din motive ce tin de securitatea nationala, in situatia in care se
constata ca refuzul de eliberare a certificatului de inregistrare sau a
licentei este intemeiat pe dispozitiile art. 14 alin. (2) lit. c) din lege,
motivele care stau la baza ordinului de respingere vor face trimitere numai la
acest articol, fara a fi necesare alte amanunte.
(3) Ordinul emis ca urmare a solutionarii contestatiei este definitiv.
Art. 11
(1) Comunicarea ordinului presedintelui ANCEX de admitere sau de respingere
a contestatiei se aduce la cunostinta persoanei fizice sau juridice care a
depus-o, in termenul legal de 60 de zile de la inregistrarea acesteia. Termenul
de solutionare a contestatiei se calculeaza pe zile libere, prima si ultima zi
neintrand in calculul termenului.
(2) Comunicarea conform alin. (1) se face, de regula, direct persoanei
fizice sau, dupa caz, persoanei de contact a persoanei juridice, sub semnatura,
cu mentionarea datei.
(3) Comunicarea conform alin. (1) poate fi facuta si prin posta, la sediul
sau la domiciliul contestatorului, declarat prin contestatia formulata, cu
scrisoare recomandata cu confirmare de primire. Comunicarea prin posta se
considera facuta in termenul prevazut la alin. (1), daca a fost predata
recomandat la oficiul postal sau la un serviciu de curierat inainte de
indeplinirea termenului.
(4) In situatia in care contestatorul si-a schimbat sediul sau domiciliul
fara a aduce la cunostinta acest lucru comisiei de analizare a contestatiilor,
ordinul presedintelui privind solutionarea contestatiei se va afisa la sediul
ANCEX, intocmindu-se un proces-verbal in acest scop.
Art. 12
Ordinul presedintelui ANCEX privind admiterea sau respingerea contestatiei
poate fi atacat la instantele de contencios administrativ competente, potrivit
legii. Termenul de sesizare a instantei competente curge de la data comunicarii
ordinului sau de la data afisarii constatata prin procesul verbal intocmit in
acest scop in cazul situatiei prevazute la art. 11 alin. (4).