LEGE
Nr. 387 din 30 septembrie 2003
privind regimul de control al exporturilor de produse si tehnologii cu dubla
utilizare
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 698 din 6 octombrie 2003
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Prezenta lege reglementeaza regimul de control al operatiunilor cu produse
si tehnologii cu dubla utilizare.
Art. 2
In sensul prezentei legi, termenii si expresiile de mai jos au urmatoarele
semnificatii:
a) persoana - orice persoana fizica sau juridica romana ori rezidenta in
Romania, inclusiv autoritatile publice;
b) produse si tehnologii cu dubla utilizare - articole, software, tehnologii
si servicii din domeniul industrial, care au dubla utilizare (civila si
militara), precum si articole, tehnologii si servicii, inclusiv cele purtatoare
de tehnologii informatice si de comunicatii, referitoare la dispozitive
nucleare explozive, arme nucleare, chimice, biologice si la rachete purtatoare
de asemenea arme;
c) operatiuni de intermediere - orice activitate desfasurata de persoane
fizice sau juridice, in nume propriu ori in numele altei persoane, in scopul
realizarii unor contacte intre vanzatori si cumparatori care intentioneaza sa
incheie un contract care are ca obiect finantarea, transportul, expedierea sau
intreprinderea oricaror alte actiuni care faciliteaza exportul ori importul de
produse si tehnologii cu dubla utilizare dintr-un stat in altul;
d) operatiuni de export si de reexport - acele operatiuni astfel cum sunt
definite de Legea nr. 141/1997 privind Codul vamal al Romaniei, cu modificarile
ulterioare;
e) operatiuni de import - acele operatiuni astfel cum sunt definite de Legea
nr. 141/1997, cu modificarile ulterioare;
f) asistenta tehnica - orice sprijin tehnic referitor la repararea,
dezvoltarea, fabricarea, asamblarea, testarea, intretinerea sau orice alt
serviciu tehnic sub forma de instruire, perfectionare, transmitere de
informatii de munca, aptitudini si servicii de consultanta. Asistenta tehnica
include formele de asistenta transmise oral;
g) regimuri internationale de control al exporturilor, organisme si tratate
- Grupul Australia, Regimul de control al tehnologiilor pentru rachete, Grupul
furnizorilor nucleari, Aranjamentul de la Wassenaar, Comitetul Zangger,
Tratatul pentru neproliferarea armelor nucleare, Conventia privind interzicerea
armelor biologice si Conventia privind interzicerea armelor chimice.
Art. 3
(1) Denumirea Agentiei Nationale de Control al Exporturilor Strategice si
al Interzicerii Armelor Chimice se modifica in Agentia Nationala de Control al
Exporturilor.
(2) Agentia Nationala de Control al Exporturilor, denumita in continuare
agentia, este autoritatea nationala in domeniul controlului exporturilor de
produse si tehnologii cu dubla utilizare si raspunde de aplicarea politicii
Guvernului in acest domeniu.
(3) Agentia functioneaza in subordinea Ministerului Afacerilor Externe si
in directa coordonare a ministrului delegat pentru coordonarea autoritatilor de
control, ca organ de specialitate al administratiei publice centrale, cu
personalitate juridica, avand sediul in municipiul Bucuresti, Calea 13
Septembrie nr. 1 - 3, sectorul 5.
(4) Agentia este condusa de un presedinte cu rang de secretar de stat,
numit prin decizie a primului-ministru, iar finantarea activitatii agentiei
este asigurata de la bugetul de stat.
(5) Organizarea si functionarea agentiei se stabilesc prin hotarare a
Guvernului.
(6) Agentia exercita atributiile de reglementare privind inregistrarea,
licentierea, autorizarea si controlul operatiunilor cu produse si tehnologii cu
dubla utilizare, precum si de implementare a activitatilor de inregistrare,
licentiere, autorizare si control; consulta organizatiile reprezentative ale
exportatorilor in elaborarea legislatiei de implementare; desfasoara activitati
de informare periodica a exportatorilor cu privire la obligatiile care le revin
in aplicarea prezentei legi; realizeaza programe nationale de avertizare a
producatorilor interni de produse si tehnologii cu dubla utilizare; asigura
relatiile cu autoritatile similare din alte state si, impreuna cu structura
specializata din Ministerul Afacerilor Externe, relatiile cu regimurile
internationale de neproliferare si de control al exporturilor.
CAP. 2
Domeniu de aplicare
Art. 4
Listele cuprinzand produsele si tehnologiile cu dubla utilizare, supuse
regimului de control la export si la import, se stabilesc prin hotarare a
Guvernului, la propunerea agentiei.
Art. 5
Se supun regimului de control, in conformitate cu prevederile prezentei
legi, si exporturile altor produse si tehnologii care nu figureaza pe listele
cuprinzand produsele si tehnologiile cu dubla utilizare, stabilite conform art.
4, in urmatoarele situatii:
1. Exportatorul este informat de catre autoritatile competente in domeniu
ca produsele si tehnologiile respective sunt ori pot fi destinate, in intregime
sau in parte, ori pot sa contribuie la dezvoltarea, producerea, manipularea,
functionarea, intretinerea, stocarea, detectarea, identificarea sau diseminarea
de dispozitive nucleare explozive, arme nucleare, chimice ori biologice sau la
dezvoltarea, producerea, intretinerea ori stocarea de rachete capabile sa
transporte arme de distrugere in masa.
2. Tara cumparatoare sau de destinatie este supusa unui embargo in ceea ce
priveste armele, impus printr-o pozitie comuna adoptata de Consiliul Uniunii
Europene, printr-o decizie a Organizatiei pentru Securitate si Cooperare in
Europa, printr-o rezolutie a Consiliului de Securitate al Organizatiei
Natiunilor Unite sau instituit de state cu care Romania a incheiat acorduri de
parteneriat in domeniul neproliferarii si daca autoritatile competente in
domeniu au informat exportatorul ca produsele respective sunt sau pot fi
destinate, in intregime ori in parte, utilizarii finale militare. In acest
sens, prin utilizare finala militara se intelege:
a) incorporare in produse militare supuse regimului de control al
exporturilor;
b) utilizare a echipamentelor de producere, testare si analiza si a
componentelor aferente pentru dezvoltarea, producerea sau intretinerea
produselor militare supuse regimului de control al exporturilor;
c) utilizare a produselor semifabricate intr-o unitate de fabricare a
produselor militare supuse regimului de control al exporturilor.
3. Exportatorul a fost informat de catre autoritatile competente in domeniu
ca produsele respective sunt sau pot fi destinate, in intregime ori in parte,
sau pot fi utilizate ca parti ori componente pentru produse militare exportate
din Romania fara respectarea regimului de control al exporturilor.
Art. 6
(1) Produsele si tehnologiile prevazute la art. 5 se supun regimului de
control al exporturilor prin ordin al presedintelui agentiei si lista acestora
se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
(2) Daca exportatorul are cunostinta ca unele produse si tehnologii sunt
destinate, in intregime sau in parte, unuia dintre scopurile prevazute la art.
5, acesta este obligat sa informeze agentia, care decide asupra oportunitatii
de a supune autorizarii exportul respectiv.
Art. 7
Agentia poate interzice sau supune licentierii exportul de produse si
tehnologii cu dubla utilizare, care nu figureaza in listele stabilite conform
art. 4, din ratiuni de securitate publica sau de aparare a drepturilor omului.
Art. 8
(1) Se supun regimului de control prevazut de prezenta lege urmatoarele
operatiuni cu produse si tehnologii cu dubla utilizare:
a) exportul, reexportul, importul si orice alte operatiuni comerciale de
transfer, in regim vamal definitiv sau suspensiv, in afara ori din afara
teritoriului Romaniei;
b) transmiterea de software sau tehnologie prin mijloace electronice, prin
fax ori telefon in afara sau din afara teritoriului Romaniei;
c) operatiunile efectuate cu parteneri straini, care se refera la cumparari
sau vanzari, fara atingerea fizica a teritoriului Romaniei;
d) operatiunile necomerciale de scoatere sau de introducere, in regim
definitiv ori temporar, in afara sau din afara teritoriului Romaniei;
e) operatiunile de intermediere;
f) asistenta tehnica;
g) tranzitul international pe teritoriul Romaniei;
h) transbordarile internationale efectuate pe teritoriul Romaniei;
i) dezvoltarea si producerea in Romania a produselor si tehnologiilor cu
dubla utilizare.
(2) Se supun regimului de control destinatia si utilizarea finala ale
produselor si tehnologiilor cu dubla utilizare care fac obiectul operatiunilor
prevazute la alin. (1).
(3) Regimul de control al produselor si tehnologiilor cu dubla utilizare se
aplica si in zonele libere.
Art. 9
Operatiunile prevazute la art. 8 alin. (1) pot fi efectuate numai de catre
persoanele definite conform art. 2 lit. a), cu respectarea prevederilor
prezentei legi.
CAP. 3
Licentiere si control
Art. 10
(1) In vederea efectuarii operatiunilor prevazute la art. 8 alin. (1),
persoanele sunt obligate sa se inregistreze la agentie, potrivit prevederilor
prezentei legi.
(2) Fac exceptie de la prevederile alin. (1) persoanele care desfasoara
operatiuni de import de produse si tehnologii cu dubla utilizare, altele decat
cele cuprinse in lista de produse si tehnologii cu dubla utilizare, supuse
regimului de control la import.
(3) Certificatul de inregistrare este valabil 2 ani de la data emiterii.
(4) Cererile de inregistrare se solutioneaza in termen de cel mult 30 de
zile de la data depunerii documentatiei complete.
(5) Normele metodologice privind procedura de inregistrare, precum si
documentele necesare inregistrarii se aproba prin ordin al presedintelui
agentiei si se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
(6) Certificatul de inregistrare se aproba sau se respinge prin ordin al
presedintelui agentiei.
Art. 11
(1) Operatiunile prevazute la art. 8 alin. (1) lit. a) - h) se supun
regimului de control al exporturilor prin licenta, potrivit prevederilor
prezentei legi.
(2) Licenta individuala se acorda pentru efectuarea operatiunilor pentru
unul sau mai multe produse si un singur partener extern.
(3) Licenta globala se acorda unui exportator sau importator specific,
pentru exporturile ori importurile unuia sau mai multor produse catre ori din
una sau mai multe tari determinate.
(4) Licenta generala se acorda tuturor exportatorilor sau importatorilor
pentru exporturile ori importurile unuia sau mai multor produse catre ori din
una sau mai multe tari determinate.
(5) Licentele individuale si globale se aproba sau se resping prin ordin al
presedintelui agentiei.
(6) Licentele generale se acorda de catre agentie in situatii determinate,
prin ordin al presedintelui agentiei, care se publica in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I.
Art. 12
Persoanele care desfasoara operatiunile prevazute la art. 8 alin. (1) lit.
i) au obligatia de a notifica agentiei aceste operatiuni, printr-o declaratie
tipizata.
Art. 13
Formularele pentru certificate, licente si alte documente, pe care agentia
le elibereaza in vederea aprobarii operatiunilor desfasurate cu produse si
tehnologii cu dubla utilizare, se aproba prin ordin al presedintelui agentiei
si se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Art. 14
(1) Persoanele, definite conform art. 2 lit. a), care desfasoara
operatiunile prevazute la art. 8 alin. (1), vor pune la dispozitia agentiei
toate informatiile relevante solicitate de aceasta cu privire la aceste
operatiuni.
(2) Agentia poate refuza acordarea unei licente si poate anula, suspenda,
modifica sau revoca o licenta pe care a eliberat-o anterior daca:
a) nu au fost prezentate toate informatiile relevante cu privire la
operatiune;
b) s-au modificat esential conditiile initiale in care a fost acordata
licenta;
c) exista date si documente potrivit carora operatiunea licentiata aduce
prejudicii securitatii nationale.
(3) Agentia poate aproba efectuarea unei operatiuni chiar daca detine
informatii potrivit carora, in decursul ultimilor 3 ani consecutivi, unul sau
mai multe state membre ale Uniunii Europene au refuzat o tranzactie esential
identica. In acest caz, aprobarea operatiunii se face dupa consultarea
prealabila a guvernului din statul membru care a refuzat exportul.
Art. 15
(1) Cererile de licenta pentru operatiunile prevazute la art. 8 alin. (1)
lit. a) - f) se solutioneaza in termen de 45 de zile de la data depunerii
documentatiei necesare.
(2) Cererile de licenta pentru operatiunile prevazute la art. 8 alin. (1)
lit. g) si h) se solutioneaza in termen de 20 de zile de la data depunerii
documentatiei necesare.
(3) Valabilitatea licentelor eliberate pentru desfasurarea operatiunilor
prevazute la art. 8 alin. (1) lit. a) - f) este de maximum un an de la data
emiterii.
(4) Valabilitatea licentelor eliberate pentru desfasurarea operatiunilor
prevazute la art. 8 alin. (1) lit. g) si h) este de maximum 45 de zile de la
data emiterii.
(5) Termenul de valabilitate a licentelor poate fi prelungit de catre
agentie pentru o perioada de maximum un an pentru licentele prevazute la alin.
(3) si pentru o perioada de pana la 45 de zile pentru licentele prevazute la
alin. (4), la solicitarea justificata a titularului.
Art. 16
(1) In cazul exporturilor de produse si tehnologii cu dubla utilizare,
prevazute la art. 4 si 6, exportatorul este obligat sa solicite partenerului
extern certificatul international de import sau un document echivalent,
eliberat ori certificat de autoritatea competenta din tara de destinatie, prin
care acesta se angajeaza sa respecte destinatia si utilizarea finala declarate
si sa nu reexporte produsele importate decat cu aprobarea prealabila, in scris,
a autoritatilor romane abilitate potrivit legii sau a autoritatii competente
din tara de destinatie finala. Certificatul international de import sau
documentul echivalent, in original, se anexeaza in mod obligatoriu la cererea
de licenta de export.
(2) Exportatorul este obligat sa obtina de la partenerul extern certificatul
de control al livrarii sau un alt document echivalent, eliberat ori certificat
de autoritatea competenta din tara de destinatie, atestand ca marfa a ajuns la
destinatie, dupa ce a avut loc livrarea produselor si tehnologiilor cu dubla
utilizare, dar nu mai tarziu de 4 luni de la acest moment.
(3) Certificatul de control al livrarii sau documentul echivalent se
prezinta agentiei in original, in termenul prevazut la alin. (2).
(4) Prevederile alin. (1) - (3) nu se aplica in relatiile cu statele-parti
la Conventia privind interzicerea dezvoltarii, producerii, stocarii si
folosirii armelor chimice si distrugerea acestora, in cazul exporturilor de
produse cu dubla utilizare prevazute in listele nr. 2 si 3 din anexa nr. 1 la
Legea nr. 56/1997 pentru aplicarea prevederilor Conventiei privind interzicerea
dezvoltarii, producerii, stocarii si folosirii armelor chimice si distrugerea
acestora. Pentru clarificarea unor aspecte specifice, agentia poate solicita
exportatorului alte documente justificative, care sa fie anexate la cererea de
licenta de export.
Art. 17
(1) In cazul importurilor de produse si tehnologii cu dubla utilizare,
importatorul, la cererea partenerului extern, este obligat sa solicite agentiei
eliberarea certificatului international de import sau a documentului
echivalent, emis ori certificat in conditiile cerute de autoritatea competenta
din tara exportatorului.
(2) Dupa efectuarea importului, la cererea partenerului extern,
importatorul este obligat sa solicite agentiei eliberarea certificatului de
control al livrarii sau a documentului echivalent, eliberat ori certificat in
conditiile cerute de autoritatea competenta din tara exportatorului.
(3) In cazul in care partenerul extern solicita o dovada suplimentara a
efectuarii importului, Directia Generala a Vamilor elibereaza un asemenea
document.
(4) Prevederile alin. (1) si (2) nu se aplica in relatiile cu statele-parti
la Conventia privind interzicerea dezvoltarii, producerii, stocarii si
folosirii armelor chimice si distrugerea acestora, in cazul importurilor de
produse cu dubla utilizare prevazute in listele nr. 2 si 3 din anexa nr. 1 la
Legea nr. 56/1997. Pentru clarificarea unor aspecte specifice, agentia poate
solicita importatorului alte documente justificative.
Art. 18
(1) Solutionarea cererilor de licenta pentru derularea de operatiuni cu
produse si tehnologii cu dubla utilizare din domeniul nuclear este conditionata
si de prezentarea de catre solicitantul de licenta a unei autorizatii eliberate
de Comisia Nationala pentru Controlul Activitatilor Nucleare.
(2) Solutionarea cererilor de licenta si de inregistrare este conditionata
si de prezentarea, dupa caz, a altor avize sau acte de autorizare, eliberate,
potrivit legii, de autoritatile publice abilitate.
Art. 19
(1) Persoanele definite conform art. 2 lit. a) sunt obligate sa solicite
agentiei, in nume propriu, certificatul de inregistrare si licenta, in vederea
efectuarii de operatiuni prevazute la art. 8 alin. (1) lit. a) - h).
(2) Persoanele definite conform art. 2 lit. a) sunt obligate sa declare
agentiei utilizarea finala a produselor cu dubla utilizare, precum si
destinatarul sau utilizatorul final al acestora.
(3) Cererile de inregistrare sau de licenta vor fi facute de catre persoanele
fizice sau, dupa caz, de catre reprezentantii legali ai persoanelor juridice.
(4) Raspunderea pentru corectitudinea tuturor datelor si informatiilor
prezentate in sprijinul cererilor de inregistrare si licenta revine
solicitantului.
(5) In documentele comerciale relevante referitoare la produsele si
tehnologiile cu dubla utilizare, in cazul exportului sau al comercializarii in
Romania, exportatorul roman ori comerciantul are obligatia sa inscrie urmatorul
text: "Aceste produse se supun regimului de control al exporturilor de
produse si tehnologii cu dubla utilizare, conform legislatiei nationale."
In acest sens, documentele comerciale relevante includ, in special, contracte,
facturi, confirmari ale comenzilor, precum si note de expeditie.
(6) Schimbarea destinatiei sau a utilizarii finale a produselor dobandite
pe baza documentelor prevazute la alin. (5) se face, dupa caz, numai cu
aprobarea prealabila, respectiv notificarea agentiei.
Art. 20
(1) Titularii certificatelor de inregistrare si ai licentelor sunt obligati
sa declare agentiei orice modificari sau diferente fata de datele inscrise in
certificate, respectiv licente, constatate in documente, precum si la predarea
sau preluarea produselor cu dubla utilizare respective.
(2) In cazul in care asemenea modificari sau diferente schimba conditiile
in temeiul carora a fost eliberat certificatul de inregistrare sau licenta,
acestea sunt anulate prin ordin al presedintelui agentiei. Declararea acestor
modificari sau diferente se efectueaza in scris si este insotita de o noua
cerere de inregistrare sau licenta, dupa caz.
Art. 21
Certificatele de inregistrare si licentele pot fi utilizate numai de
titularii acestora, in scopurile pentru care au fost eliberate, cu respectarea
limitelor si a conditiilor prevazute in acestea, si nu pot fi cesionate.
Art. 22
(1) Formalitatile vamale pe care le presupun operatiunile prevazute la art.
8 alin. (1) pot fi efectuate numai la birourile vamale de control si vamuire,
stabilite in acest sens prin decizie a directorului general al Directiei
Generale a Vamilor, care se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
(2) Persoanele definite conform art. 2 lit. a) au obligatia de a declara si
de a prezenta produsele cu dubla utilizare pentru vamuire, numai la birourile
vamale de control si vamuire specificate in licente.
(3) Tranzitul international si transbordarea internationala de produse cu
dubla utilizare pe teritoriul Romaniei se efectueaza prin birourile vamale de
control si vamuire stabilite potrivit alin. (1), in conformitate cu legislatia
vamala.
(4) Lucratorii vamali din birourile vamale de control si vamuire stabilite
potrivit alin. (1) accepta declaratia pe propria raspundere, in forma scrisa, a
reprezentantului legal al persoanelor definite conform art. 2 lit. a) privind
neincadrarea produselor si tehnologiilor prezentate pentru vamuire in listele
prevazute la art. 4 si art. 6 alin. (1).
CAP. 4
Sistemul national de control al exporturilor
Art. 23
In aplicarea regimului de control al operatiunilor cu produse si tehnologii
cu dubla utilizare, sunt avute in vedere urmatoarele:
a) obligatiile si angajamentele asumate de Romania ca stat participant la
regimuri internationale de control al exporturilor, organisme si tratate;
b) obligatiile ce decurg din sanctiunile impuse de o pozitie comuna sau o
actiune comuna a Uniunii Europene, de o decizie a Organizatiei pentru
Securitate si Cooperare in Europa sau de o rezolutie a Consiliului de
Securitate al Organizatiei Natiunilor Unite;
c) considerente de politica externa si securitate nationala, respectarea
principiilor si criteriilor ce revin statelor candidate la Uniunea Europeana;
d) evaluarea raportului dintre interesele de politica externa si beneficiile
exportului;
e) existenta unor informatii credibile potrivit carora produsele si
tehnologiile cu dubla utilizare ar putea fi folosite in activitati teroriste,
de mercenariat sau altele de natura criminala;
f) obiectivele de neproliferare a armelor de distrugere in masa, a
mijloacelor purtatoare de asemenea arme si a altor produse si tehnologii cu
dubla utilizare folosite in scopuri militare destabilizatoare;
g) interesele economice, de securitate publica, siguranta nationala si de
aparare a drepturilor omului;
h) principiul cooperarii cu statele care promoveaza o politica asemanatoare
de neproliferare in acest domeniu.
Art. 24
In aplicarea regimului de control al operatiunilor cu produse si tehnologii
cu dubla utilizare, agentia coordoneaza activitatea sistemului national de
control al exporturilor, alcatuit din:
a) agentie;
b) Consiliul pentru avizarea licentierii operatiunilor cu produse si
tehnologii cu dubla utilizare.
Art. 25
(1) Organizarea si functionarea Consiliului pentru avizarea licentierii
operatiunilor cu produse si tehnologii cu dubla utilizare, numit in continuare
consiliu, se stabilesc prin hotarare a Guvernului.
(2) In componenta consiliului intra reprezentanti ai urmatoarelor
institutii:
a) Ministerul Apararii Nationale, Ministerul Administratiei si Internelor,
Ministerul Afacerilor Externe, Ministerul Integrarii Europene, Directia
Generala a Vamilor si Ministerul Economiei si Comertului, prin structurile
specializate;
b) Serviciul Roman de Informatii si Serviciul de Informatii Externe;
c) Comisia Nationala pentru Controlul Activitatilor Nucleare.
(3) Consiliul examineaza si avizeaza cererile de licenta pentru
operatiunile cu produse si tehnologii cu dubla utilizare prevazute la art. 8
alin. (1) lit. a), b), c), e) si f).
Art. 26
(1) Agentia isi exercita atributiile de control prin corpul de control sau
specialisti atestati de aceasta.
(2) Organizarea, functionarea si atributiile corpului de control al
agentiei se stabilesc prin ordin al presedintelui agentiei, cu avizul conform
al ministrului delegat pentru coordonarea autoritatilor de control.
(3) Cheltuielile de expertizare tehnica a produselor si a tehnologiilor cu
dubla utilizare, efectuate la solicitarea agentiei in laboratoare, institute de
cercetare sau in alte institutii specializate in domeniu, se suporta din
bugetul agentiei.
(4) In exercitarea atributiilor sale de control, corpul de control al
agentiei are acces neingradit, in conditiile legii, la documente, date si
informatii necesare, oricare ar fi detinatorii acestora.
(5) Persoanele definite la art. 2 lit. a) sunt obligate sa transmita, la
cererea agentiei, documentele, datele si informatiile solicitate, la termenele
stabilite, si sa asigure, in conditiile legii, accesul neingradit al corpului
de control al acesteia in sediile lor si in orice spatii care le apartin, in
vederea verificarii aspectelor relevante privind incheierea, derularea sau
finalizarea operatiunilor prevazute la art. 8 alin. (1), a celor privind
destinatia si utilizarea finala a produselor si a tehnologiilor cu dubla
utilizare prevazute in liste, conform prevederilor art. 4 si ale art. 6 alin.
(1), precum si pentru a stabili daca produsele si tehnologiile exportate, importate,
fabricate sau detinute se supun regimului de control prevazut de prezenta lege.
(6) Corpul de control poate analiza evidentele privind exporturile si
importurile definitive de produse si tehnologii, altele decat cele cu dubla
utilizare, efectuate de persoana controlata in zone aflate sub regimuri de
embargo sau zone limitrofe acestora.
Art. 27
(1) Persoanele definite conform art. 2 lit. a) si autoritatile publice cu
atributii in domeniu au obligatia de a pastra timp de 5 ani, incepand cu anul
calendaristic urmator celui in care s-au efectuat transferurile, documentele
privind operatiunile efectuate cu produse si tehnologii cu dubla utilizare
supuse regimului de control.
(2) Persoanele definite conform art. 2 lit. a) trebuie sa tina registre sau
liste detaliate care sa cuprinda in special documente comerciale cum sunt:
facturile, listele de incarcare pe mijlocul de transport, documentele de
transport sau alte documente care cuprind informatii suficiente pentru a
identifica:
a) destinatia produselor;
b) cantitatea produselor cu dubla utilizare;
c) numele si adresa exportatorului si ale destinatarului;
d) utilizarea finala si utilizatorul final al produselor cu dubla
utilizare.
(3) Agentia stabileste categoria de clasificare a datelor si a
informatiilor din domeniul controlului exporturilor si importurilor de produse
si tehnologii cu dubla utilizare, in conditiile legii.
(4) Persoanele implicate in aplicarea regimului de control al produselor si
tehnologiilor cu dubla utilizare, care iau cunostinta de informatii ce
constituie secrete de stat, de serviciu sau comerciale, sunt obligate sa
respecte caracterul lor si sa le faca cunoscute numai autoritatilor
indreptatite, in conditiile legii.
Art. 28
(1) Agentia este beneficiar autorizat si valorificator de informatii
specifice, inclusiv pentru cele detinute de institutiile de stat abilitate,
potrivit legii, sa desfasoare activitati informative.
(2) Agentia are acces neingradit, in conditiile legii, la toate informatiile
care privesc operatiuni cu produse si tehnologii cu dubla utilizare, precum si
la informatiile necesare evaluarii oricaror forme de activitati cu asemenea
produse.
(3) Autoritatile publice abilitate, potrivit legii, sa desfasoare
activitati informative sunt obligate sa transmita agentiei datele obtinute,
referitoare la incalcarea prevederilor prezentei legi.
(4) La solicitarea agentiei, autoritatile publice abilitate prevazute la
alin. (3) efectueaza verificari specifice si o informeaza in vederea luarii
masurilor legale.
(5) La solicitarea agentiei, Directia Generala a Vamilor furnizeaza datele
si informatiile de care dispune referitoare la exportul, importul si orice alte
operatiuni cu produse si tehnologii cu dubla utilizare.
Art. 29
(1) Contestarea refuzului de eliberare a certificatului de inregistrare sau
a licentelor se face in termen de 15 zile de la comunicarea refuzului persoanei
in cauza.
(2) Solutionarea contestatiilor se face in termen de 60 de zile de la
inregistrarea acestora.
(3) Contestatiile se admit sau se resping prin ordin al presedintelui
agentiei, cu avizul consiliului, intrunit la nivel de secretar de stat.
(4) Ordinul presedintelui agentiei poate fi contestat la instantele de
contencios administrativ competente, potrivit legii.
(5) Procedura administrativa de contestare prevazuta la alin. (1) - (3) se
aproba prin ordin al presedintelui agentiei si se publica in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I.
CAP. 5
Sanctiuni
Art. 30
(1) Exportul, reexportul, alte operatiuni comerciale de transfer in regim
vamal definitiv sau suspensiv in afara teritoriului Romaniei, transmiterea de
software ori tehnologie prin mijloace electronice, prin fax sau telefon in
afara teritoriului Romaniei, operatiunile necomerciale de scoatere in regim
definitiv ori temporar in afara teritoriului Romaniei, tranzitul international
si transbordarea internationala pe teritoriul Romaniei de produse sau
tehnologii cu dubla utilizare, efectuate fara respectarea prevederilor legale
in vigoare, respectiv fara certificatul de inregistrare si licenta, dupa caz,
constituie infractiuni si se pedepsesc potrivit dispozitiilor art. 302 din
Codul penal.
(2) Daca nerespectarea regimului de control al operatiunilor prevazute la
alin. (1) constituie infractiune prevazuta in legi speciale, faptele se
pedepsesc in conditiile si cu sanctiunile prevazute in acele legi.
Art. 31
Efectuarea fara respectarea prevederilor legale in vigoare, dupa caz, a
altor operatiuni cu produse si tehnologii cu dubla utilizare prevazute la art.
8 alin. (1), cu exceptia celor cuprinse la art. 30 alin. (1), constituie
contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la 50 milioane lei la 500 milioane
lei.
Art. 32
Nerespectarea destinatiei si a utilizarii finale a produselor si
tehnologiilor cu dubla utilizare, inscrise in documente, pe baza declaratiei
prevazute la art. 19 alin. (2), constituie contraventie si se sanctioneaza cu
amenda de la 100 milioane lei la 500 milioane lei.
Art. 33
(1) Incalcarea prevederilor art. 6 alin. (2), art. 16 alin. (2) si (3),
art. 17 alin. (1), precum si ale art. 26 alin. (4) constituie contraventie si
se sanctioneaza cu amenda de la 100 milioane lei la 500 milioane lei.
(2) Incalcarea prevederilor art. 19 alin. (5) si (6), art. 26 alin. (5),
precum si ale art. 27 alin. (1) si (2) constituie contraventie si se
sanctioneaza cu amenda de la 50 milioane lei la 500 milioane lei.
Art. 34
(1) Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor se fac de catre
personalul imputernicit din cadrul corpului de control al agentiei.
(2) Corpul de control al agentiei sesizeaza organele de urmarire penala in
cazul in care faptele constatate constituie infractiuni, potrivit legii penale.
Art. 35
Aplicarea sanctiunilor pentru contraventiile prevazute in prezenta lege se
prescrie in termen de 2 ani de la data savarsirii faptei.
Art. 36
(1) Contraventiilor prevazute la art. 31 - 33 le sunt aplicabile
dispozitiile Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al
contraventiilor, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 180/2002,
cu modificarile ulterioare, cu exceptia dispozitiilor art. 28 si 29.
(2) Sanctiunile contraventionale se pot aplica persoanelor fizice si juridice.
Art. 37
Daca incalcarea prevederilor prezentei legi este de natura sa produca
consecinte grave regimului de control al exporturilor si importurilor de
produse si tehnologii cu dubla utilizare, indeplinirii obligatiilor si
angajamentelor internationale asumate de Romania si imaginii Romaniei in
ansamblu, agentia anuleaza, suspenda ori retrage certificatele de inregistrare
sau licentele pe care le-a eliberat, solicita organelor competente suspendarea
ori retragerea actelor de autorizare eliberate de acestea, conform legii, si
procedeaza la interdictia de a fi desfasurate operatiunile prevazute la art. 8
alin. (1) cu produse si tehnologii cu dubla utilizare de catre persoanele care
au adus aceste prejudicii.
CAP. 6
Dispozitii tranzitorii si finale
Art. 38
Autorizatiile, licentele si permisele eliberate de agentie anterior
intrarii in vigoare a prezentei legi raman valabile pana la data expirarii
acestora.
Art. 39
(1) Agentia elaboreaza norme metodologice de aplicare a prevederilor
prezentei legi in termen de 30 de zile de la data publicarii legii in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I.
(2) Normele metodologice prevazute la alin. (1) se aproba prin ordin al
presedintelui agentiei si se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea
I.
Art. 40
(1) Prezenta lege intra in vigoare la 30 de zile de la data publicarii ei
in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
(2) La data intrarii in vigoare a prezentei legi se abroga dispozitiile cu
privire la regimul de control al exporturilor si importurilor de produse si
tehnologii cu dubla utilizare prevazut de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
158/1999 privind regimul exporturilor si importurilor de produse strategice,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 519 din 26 octombrie
1999, cu modificarile ulterioare.
Aceasta lege a fost adoptata de Senat in sedinta din 11 septembrie 2003, cu
respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) din Constitutia Romaniei.
p. PRESEDINTELE SENATUI,
DORU IOAN TARACILA
Aceasta lege a fost adoptata de Camera Deputatilor in sedinta din 16
septembrie 2003, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) din Constitutia
Romaniei.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
VALER DORNEANU