ORDONANTA DE URGENTA Nr. 158 din 19 octombrie 1999
privind regimul exporturilor si importurilor de produse strategice
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 519 din 26 octombrie 1999
In temeiul art. 114 alin. (4) din Constitutia Romaniei,
Guvernul Romaniei emite urmatoarea ordonanta de urgenta:
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Sunt supuse regimului de control prevazut in prezenta ordonanta de urgenta
urmatoarele operatiuni cu produse strategice:
a) exportul si importul, inclusiv reexportul si orice alte operatiuni
comerciale de transfer, in regim definitiv sau temporar, din sau in afara
teritoriului Romaniei;
b) operatiunile necomerciale de scoatere sau de introducere, in regim
definitiv sau temporar, din sau in afara teritoriului Romaniei;
c) operatiunile efectuate cu parteneri straini, care se refera la cumparari
sau vanzari, fara atingerea fizica a teritoriului Romaniei;
d) tranzitul international prin Romania;
e) transbordarile efectuate pe teritoriul Romaniei.
Art. 2
Se supun controlului, de asemenea, destinatia si utilizarea finala a
produselor strategice care fac obiectul operatiunilor prevazute la art. 1.
Art. 3
(1) Prevederile prezentei ordonante de urgenta se aplica tuturor
persoanelor care efectueaza operatiunile prevazute la art. 1.
(2) Prin persoana se intelege orice persoana fizica sau juridica rezidenta
in Romania, inclusiv autoritatile publice.
(3) Prevederile alin. (1) se aplica si persoanelor fizice romane aflate in
afara teritoriului national, in conformitate cu dreptul international.
Art. 4
Operatiunile prevazute la art. 1 se autorizeaza prin licenta sau prin
permis, dupa caz, potrivit prevederilor prezentei ordonante de urgenta.
Art. 5
(1) In sensul prezentei ordonante de urgenta:
a) prin produse strategice se intelege:
1. articole, tehnologii si servicii din domeniul industrial, care au dubla
utilizare (civila si militara);
2. armamente, munitii si alte produse militare;
3. articole, tehnologii si servicii, inclusiv cele purtatoare de tehnologii
informatice si de comunicatii, referitoare la armele nucleare, chimice,
biologice si la rachetele purtatoare de asemenea arme;
4. tehnologii destinate realizarii de produse strategice, transmise pe cale
electronica, prin fax, telefon sau prin alte mijloace;
b) prin operatiuni de comert exterior se intelege operatiunile cu produse
strategice prevazute la art. 1 lit. a) si c).
(2) In functie de caracteristicile tehnice si de domeniile de utilizare,
anumite produse strategice pot fi sensibile sau foarte sensibile.
Art. 6
Listele cuprinzand produsele strategice, inclusiv categoriile de produse
sensibile si foarte sensibile, se stabilesc prin hotarare a Guvernului.
Art. 7
(1) Sunt supuse controlului, in conformitate cu prevederile prezentei
ordonante de urgenta, si exporturile de alte produse, care nu figureaza in
listele cuprinzand produsele strategice stabilite prin hotarari ale Guvernului,
in conditiile in care exportatorul este informat de catre autoritatile
abilitate potrivit legii ca produsele respective sunt sau pot fi destinate, in
intregime sau in parte, sau sa contribuie la:
a) dezvoltarea, producerea, manipularea, functionarea, intretinerea,
stocarea, detectarea, identificarea sau diseminarea de arme nucleare, chimice
sau biologice;
b) dezvoltarea, producerea sau stocarea de rachete capabile sa transporte
arme de distrugere in masa;
c) dezvoltarea, producerea, comercializarea, stocarea si utilizarea de
armamente, munitii si alte produse militare.
Aceste produse se stabilesc si se supun regimului de control prin ordin al
presedintelui Agentiei Nationale de Control al Exporturilor Strategice si al
Interzicerii Armelor Chimice.
(2) Daca exportatorul are cunostinta ca unele produse sunt destinate, in
intregime sau in parte, unuia dintre scopurile prevazute la alin. (1), acesta
este obligat sa informeze autoritatile abilitate potrivit legii, care decid
asupra oportunitatii de a supune autorizarii exportul respectiv.
Art. 8
Regimul de control al exporturilor si importurilor de produse strategice se
realizeaza cu stricta respectare a:
a) orientarilor fundamentale ale politicii externe a Romaniei;
b) intereselor economice si de securitate nationala;
c) obiectivelor neproliferarii armelor de distrugere in masa, a mijloacelor
purtatoare de asemenea arme si a altor produse strategice utilizate in scopuri
militare destabilizatoare;
d) tratatelor si acordurilor internationale la care Romania este parte;
e) angajamentelor internationale asumate de Romania;
f) principiului cooperarii cu statele care promoveaza o politica
asemanatoare de neproliferare in acest domeniu.
Art. 9
(1) Agentia Nationala de Control al Exporturilor Strategice si al
Interzicerii Armelor Chimice, denumita in continuare agentie, este autoritatea
nationala in domeniul controlului exporturilor si importurilor de produse
strategice si raspunde de aplicarea politicii Guvernului in acest domeniu.
(2) Agentia exercita atributiile de reglementare, autorizare si de control
prevazute de prezenta ordonanta de urgenta si asigura, in domeniul prevazut la
alin. (1), relatiile cu organizatiile si organismele internationale de control
si cu autoritatile similare din alte tari.
(3) Agentia face parte din structura aparatului de lucru al Guvernului si
este subordonata direct primului-ministru.
(4) Agentia este condusa de un presedinte - secretar de stat, numit de
primul-ministru.
(5) Presedintele conduce intreaga activitate a agentiei si o reprezinta in
raporturile cu celelalte autoritati publice si organizatii, precum si cu
persoanele fizice si juridice din tara si din strainatate.
(6) Organizarea si functionarea agentiei, in scopul indeplinirii
atributiilor care ii revin din prevederile prezentei ordonante de urgenta, se
stabilesc prin hotarare a Guvernului.
(7) Activitatea agentiei se desfasoara in conformitate cu Regulamentul de
organizare si functionare a aparatului de lucru al Guvernului, aprobat prin
decizie a primului-ministru.
(8) Angajarea, promovarea in functii, in grade sau trepte profesionale si
aplicarea masurilor disciplinare se fac prin ordin al secretarului general al
Guvernului, la propunerea presedintelui agentiei.
(9) Cheltuielile privind finantarea activitatilor agentiei se asigura prin
bugetul Secretariatului General al Guvernului.
(10) Controlul financiar asupra activitatii agentiei se exercita de catre
Secretariatul General al Guvernului, in calitate de ordonator principal de
credite, in conditiile legii.
CAP. 2
Regimul de autorizare
Art. 10
Persoanele juridice prevazute la art. 3 pot efectua operatiuni de comert
exterior cu produse strategice numai pe baza autorizatiei eliberate de catre
agentie sau de catre alte organe abilitate, potrivit legii.
Art. 11
(1) Pentru fiecare operatiune prevazuta la art. 1 lit. a) si c) persoanele
juridice prevazute la art. 3 sunt obligate sa solicite agentiei eliberarea de
licente, potrivit prevederilor art. 12.
(2) Pentru fiecare operatiune prevazuta la art. 1 lit. b) persoanele
prevazute la art. 3 sunt obligate sa solicite agentiei eliberarea de permise
pentru operatiuni necomerciale.
(3) Operatiunile prevazute la art. 1 lit. d) si e) se autorizeaza prin
permise de tranzit, respectiv permise de transbordare, eliberate de catre
agentie.
Art. 12
(1) Exportul si importul de produse strategice, precum si operatiunile
prevazute la art. 1 lit. c) se efectueaza pe baza de licente de export,
respectiv de import, dupa caz, eliberate de agentie, care pot fi incadrate in
una dintre urmatoarele categorii:
a) licenta individuala - se acorda unui exportator sau importator specific,
pentru exportul sau importul unuia sau mai multor produse catre sau de la un
singur partener extern;
b) licenta globala - se acorda unui exportator sau importator specific,
pentru unul sau mai multe produse si poate fi valabila pentru exporturile sau
importurile catre sau dinspre una sau mai multe tari determinate;
c) licenta generala - se acorda tuturor exportatorilor pentru exporturile
unuia sau mai multor produse catre una sau mai multe tari determinate.
(2) Exportul de produse strategice cu dubla utilizare se efectueaza pe baza
de licente individuale. In anumite cazuri, pentru produse si destinatii
determinate se pot elibera licente globale sau generale.
(3) Exportul si importul de produse strategice cu dubla utilizare sensibile
si foarte sensibile se efectueaza pe baza de licente individuale. In anumite
cazuri, pentru produse si destinatii determinate se pot elibera licente
globale.
(4) Exportul si importul de armamente, munitii si de alte produse militare
se efectueaza pe baza de licente individuale. In anumite cazuri, pentru produse
si destinatii determinate se pot acorda licente globale.
(5) Fac exceptie de la prevederile alin. (1) importurile de produse
strategice cu dubla utilizare, altele decat cele sensibile si foarte sensibile.
Art. 13
(1) Persoanele prevazute la art. 3 au obligatia sa solicite agentiei
autorizatie, licenta de export, licenta de import sau permis, dupa caz, in nume
propriu.
(2) Conditiile care trebuie indeplinite in vederea eliberarii autorizatiei,
licentei sau a permisului, dupa caz, se stabilesc prin norme metodologice de
aplicare, elaborate conform prevederilor art. 42.
(3) Persoanele prevazute la art. 3 au obligatia sa declare agentiei
destinatia produselor strategice, precum si destinatarul sau utilizatorul final
al acestora.
(4) Cererile de autorizatie se solutioneaza in termen de maximum 60 de zile
de la data depunerii documentatiei in vederea autorizarii.
(5) Cererile de licenta sau de permis, cu exceptia celor prevazute la alin.
(6), se solutioneaza in termen de maximum 30 de zile de la data depunerii
documentatiei necesare. In situatii deosebite, acest termen poate fi prelungit
cu 15 zile.
(6) Cererile de permis de tranzit sau de permis de transbordare se
solutioneaza in termen de maximum 5 zile de la data depunerii documentatiei. In
situatii deosebite, acest termen poate fi prelungit cu doua zile.
(7) Cererile de autorizatie, de licenta sau de permis, impreuna cu datele
si informatiile cu privire la oricare dintre elementele referitoare la
operatiunile cu produse strategice vor fi facute de catre persoanele fizice
sau, dupa caz, de catre conducatorii persoanelor juridice interesate.
(8) Raspunderea pentru corectitudinea datelor si informatiilor prezentate
in sprijinul cererii revine solicitantului.
Art. 14
Titularii autorizatiilor, ai licentelor sau ai permiselor sunt obligati sa
declare agentiei orice modificari sau diferente fata de datele inscrise in
autorizatii, licente, respectiv permise, constatate in documente, precum si la
predarea sau preluarea produselor strategice respective. In cazul in care
asemenea modificari sau diferente schimba conditiile in temeiul carora a fost
emisa autorizatia, licenta sau permisul, acestea sunt anulate, iar declararea
acestor modificari sau diferente poate fi considerata ca o noua cerere de
autorizatie, licenta sau permis, dupa caz.
Art. 15
(1) Valabilitatea autorizatiei este de un an de la data emiterii.
(2) Valabilitatea licentelor sau a permiselor, altele decat cele prevazute
la alin. (3), este de maximum 6 luni de la data emiterii. In cazul in care este
necesara prelungirea valabilitatii acestora, documentele prevazute in prezenta
ordonanta de urgenta trebuie reconfirmate de organele care le-au eliberat.
(3) Valabilitatea permiselor de tranzit sau a permiselor de transbordare
este de maximum 45 de zile de la data emiterii.
(4) Autorizatiile, licentele si permisele pot fi utilizate numai de
titularii acestora, in scopurile pentru care au fost eliberate, cu respectarea
limitelor si a conditiilor prevazute in acestea, si nu pot fi cesionate direct
sau indirect.
Art. 16
(1) Persoanele prevazute la art. 3 au obligatia de a declara si de a
prezenta produsele strategice, pentru vamuire, numai la unitatile vamale
stabilite in documentele eliberate de agentie.
(2) Tranzitul si transbordarea de produse strategice pe teritoriul Romaniei
se efectueaza numai prin unitatile vamale stabilite potrivit alin. (1).
CAP. 3
Regimul de control in relatiile cu partenerii externi
Art. 17
(1) In cazul exporturilor de produse strategice exportatorul este obligat
sa solicite partenerului extern certificatul international de import sau un
document echivalent, emis sau certificat de autoritatea competenta din tara
importatorului, prin care acesta se angajeaza sa respecte destinatia si
utilizarea finala, declarate, si sa nu reexporte produsele importate decat cu
aprobarea prealabila, scrisa, a autoritatilor romane abilitate potrivit legii.
Certificatul international de import sau documentul echivalent, in original, se
anexeaza, in mod obligatoriu, la cererea de licenta de export.
(2) Dupa ce a avut loc livrarea produselor strategice, dar nu mai tarziu de
4 luni de la acest moment, exportatorul trebuie sa obtina de la partenerul
extern certificatul de control al livrarii sau alt document echivalent, emis
sau certificat de autoritatea competenta din tara importatoare, atestand ca
marfa a ajuns la destinatie.
(3) Certificatul de control al livrarii sau documentul echivalent se
prezinta agentiei, in original, in termenul prevazut la alin. (2).
(4) Prevederile alin. (1) - (3) nu se aplica in relatiile cu statele-parti
la Conventia privind interzicerea dezvoltarii, producerii, stocarii si
folosirii armelor chimice si distrugerea acestora, in cazul exporturilor de
produse strategice prevazute in listele de substante chimice nr. 2 si 3 din
anexa nr. 1 la Legea nr. 56/1997 pentru aplicarea conventiei. Pentru
clarificarea unor aspecte specifice agentia poate solicita exportatorului alte
documente justificative, care sa fie anexate la cererea de licenta de export.
Art. 18
(1) In cazul importurilor de produse strategice, importatorul, la cererea
partenerului extern, este obligat sa solicite agentiei eliberarea
certificatului international de import sau a documentului echivalent emis sau
certificat in conditiile cerute de autoritatea competenta din tara
exportatorului.
(2) Dupa efectuarea importului, dar nu mai tarziu de doua luni din acest
moment, importatorul, la cererea partenerului extern, este obligat sa solicite
agentiei eliberarea certificatului de control al livrarii sau a documentului
echivalent emis sau certificat in conditiile cerute de autoritatea competenta
din tara exportatorului.
(3) In cazul in care partenerul extern solicita o dovada suplimentara a
efectuarii importului, Directia Generala a Vamilor va elibera o asemenea
confirmare.
(4) Prevederile alin. (1) si (2) nu se aplica in relatiile cu statele-parti
la Conventia privind interzicerea dezvoltarii, producerii, stocarii si
folosirii armelor chimice si distrugerea acestora, in cazul importurilor de
produse strategice prevazute in listele de substante chimice nr. 2 si 3 din
anexa nr. 1 la Legea nr. 56/1997 pentru aplicarea conventiei. Pentru
clarificarea unor aspecte specifice agentia poate solicita importatorului alte
documente justificative.
Art. 19
In cazul operatiunilor necomerciale de scoatere, in regim definitiv sau
temporar, din teritoriul Romaniei a produselor strategice, solicitantul de
permis trebuie sa obtina de la partenerul extern documente cuprinzand
garantiile acestuia din care sa rezulte ca produsele transferate nu vor fi
folosite in scopuri care sa prejudicieze obligatiile sau angajamentele
internationale asumate de Romania. Aceste documente se anexeaza la cererea de
permis pentru operatiuni necomerciale.
Art. 20
In cazul operatiunilor necomerciale de introducere, in regim definitiv sau
temporar, in teritoriul Romaniei a produselor strategice, solicitantul de
permis trebuie sa obtina de la agentie documentele cerute de partenerul extern,
potrivit reglementarilor din tara acestuia.
CAP. 4
Organizarea si functionarea sistemului de control
Art. 21
(1) In aplicarea regimului de control prevazut in prezenta ordonanta de
urgenta agentia coordoneaza activitatea sistemului national de control al
exporturilor si importurilor de produse strategice, compus din:
a) Consiliul interministerial prevazut la art. 23;
b) Comisia Nationala pentru Controlul Activitatilor Nucleare;
c) structurile specializate ale Ministerului Apararii Nationale,
Ministerului de Interne, Ministerului Afacerilor Externe, Ministerului
Finantelor si ale Ministerului Industriei si Comertului;
d) alte institutii si organe care, potrivit legii, au atributii si
responsabilitati in domeniu.
(2) Organizarea, functionarea si atributiile structurilor specializate
prevazute la alin. (1) lit. c) se stabilesc prin ordine ale ministrilor de
resort.
(3) Pentru indeplinirea obiectului sau de activitate agentia are
urmatoarele atributii principale:
a) initiaza proiecte de acte normative, elaboreaza reglementari proprii si
comune cu alte autoritati abilitate in domeniu, potrivit legii, si colaboreaza
cu acestea pentru aplicarea prevederilor prezentei ordonante de urgenta;
b) autorizeaza persoanele prevazute la art. 3 sa efectueze operatiuni de
comert exterior cu acele produse strategice care nu sunt prevazute la art. 25
si la art. 26 alin. (1);
c) verifica, scriptic sau faptic, atunci cand este necesar, aspectele
relevante privind incheierea, derularea sau finalizarea operatiunilor prevazute
la art. 1 avand ca obiect produse strategice, precum si respectarea destinatiei
si utilizarii finale ale acestora;
d) verifica conformitatea si exactitatea declaratiilor persoanelor care
desfasoara operatiunile prevazute la art. 1;
e) evalueaza si accepta, dupa caz, certificatul international de import sau
documentele echivalente emise sau certificate de autoritatile competente din
tarile partenerilor importatori, in vederea eliberarii licentelor de export de
produse strategice;
f) elibereaza certificatul international de import sau alt document
echivalent, precum si certificatul de control al livrarii pentru importurile de
produse strategice;
g) examineaza si aproba, cu avizul Consiliului interministerial, cererile
de licenta privind exportul sau importul de produse strategice;
h) elibereaza licentele de export sau de import de produse strategice;
i) examineaza si aproba cererile de permis pentru operatiuni necomerciale,
de tranzit international si de transbordare pe teritoriul Romaniei;
j) elibereaza permise pentru operatiuni necomerciale, permise de tranzit
international, permise de transbordare pe teritoriul Romaniei, precum si
documentele solicitate de partenerii externi pentru operatiuni necomerciale de
transfer in teritoriul Romaniei;
k) dispune, in cazul incalcarii prevederilor prezentei ordonante de
urgenta, oprirea sau interzicerea derularii operatiunilor de export, import,
tranzit, transbordare sau alte transferuri de produse strategice, precum si
sanctionarea persoanelor prevazute la art. 3 care se fac vinovate de aceste
incalcari;
l) informeaza anual Guvernul asupra operatiunilor cu produse strategice
care sunt reglementate de prezenta ordonanta de urgenta;
m) organizeaza, cu sprijinul ministerelor si institutiilor implicate,
programe de informare a agentilor economici in legatura cu principiile,
obiectivele, normele si procedurile privind regimul exporturilor si
importurilor de produse strategice;
n) acorda, la cerere, gratuit, consultanta de specialitate agentilor
economici si altor persoane interesate in efectuarea operatiunilor de export,
import sau a altor operatiuni cu produse strategice, supuse regimului de
control reglementat prin prezenta ordonanta de urgenta;
o) controleaza modul de indeplinire a obligatiilor si a angajamentelor
asumate de Romania prin tratatele, acordurile si aranjamentele internationale
in domeniu;
p) impreuna cu Ministerul Afacerilor Externe, reprezinta Romania in cadrul
activitatilor desfasurate de organizatiile si organismele internationale cu
responsabilitati in domeniul controlului exporturilor si importurilor de
produse strategice;
q) coopereaza cu autoritatile similare din alte state, in scopul:
- informarii reciproce si consultarii in cazul cererilor de licenta sau al
permisului pentru produse strategice, daca exista indicii temeinice privind
posibilitatea utilizarii acestora in alte scopuri decat cele declarate;
- actualizarii si aplicarii uniforme a reglementarilor in materie, inclusiv
a listelor de produse strategice;
- sesizarii incalcarilor regimului de control, in vederea sanctionarii
acestora de catre organele competente din fiecare tara;
r) initiaza, impreuna cu institutiile competente, actualizarea listelor de
produse strategice supuse regimului de control, in conformitate cu obligatiile
si angajamentele internationale asumate de Romania;
s) initiaza, in colaborare cu Ministerul Afacerilor Externe si cu alte
institutii interesate, actiuni de promovare a intereselor specifice Romaniei in
relatiile cu organizatiile si organismele internationale de control al
exporturilor si importurilor de produse strategice;
s) indeplineste orice alte atributii prevazute de lege in domeniul
reglementarii, autorizarii si controlului exporturilor si importurilor de
produse strategice.
Art. 22
(1) Agentia isi exercita atributiile de control prin corpul de control, format
din specialisti proprii si din alti experti, in calitate de colaboratori
externi, atestati de aceasta.
(2) Cheltuielile de expertizare tehnica a produselor strategice, efectuata
la solicitarea agentiei in laboratoare, institute de cercetare sau in alte
institutii specializate in domeniu, se suporta din bugetul Secretariatului
General al Guvernului.
(3) Corpul de control al agentiei, in exercitarea atributiilor sale de
control, are acces neingradit, in conditiile legii, la documente, date si informatii
necesare, oricare ar fi detinatorii acestora.
(4) Persoanele prevazute la art. 3 sunt obligate sa transmita, la cererea
agentiei, documentele, datele si informatiile solicitate, la termenele
stabilite, si sa asigure, in conditiile legii, accesul neingradit al corpului
de control al acesteia in sediile lor si in orice spatii care le apartin, in
vederea verificarii aspectelor relevante privind incheierea, derularea sau
finalizarea operatiunilor prevazute la art. 1, precum si a celor privind destinatia
si utilizarea finala ale produselor strategice.
(5) Persoanele juridice prevazute la art. 3 si autoritatile publice cu
atributii in domeniu au obligatia de a pastra timp de 15 ani documentele
privind operatiunile efectuate cu produse strategice supuse controlului.
(6) Persoanele implicate in aplicarea regimului de control al produselor
strategice, care iau cunostinta de informatii ce constituie secrete de stat, de
serviciu sau comerciale, sunt obligate sa respecte caracterul lor si sa le faca
cunoscute numai autoritatilor indreptatite, in conditiile legii.
Art. 23
(1) In cadrul sistemului de control al exporturilor si importurilor de
produse strategice se constituie Consiliul interministerial, alcatuit din
reprezentanti, cel putin la nivel de director, ai Ministerului Afacerilor
Externe, Ministerului Apararii Nationale, Ministerului Finantelor, Ministerului
Industriei si Comertului, Ministerului de Interne, Serviciului Roman de
Informatii, Serviciului de Informatii Externe, Departamentului pentru Integrare
Europeana, Comisiei Nationale pentru Controlul Activitatilor Nucleare si ai
agentiei.
(2) Presedintia Consiliului interministerial este asigurata de agentie prin
presedintele acesteia.
(3) Activitatea de secretariat pentru Consiliul interministerial este
asigurata de agentie.
(4) Consiliul interministerial examineaza si avizeaza cererile de licenta
de:
a) export pentru toate produsele strategice;
b) import de armamente, munitii si alte produse militare;
c) import de produse cu dubla utilizare sensibile si foarte sensibile;
d) operatiuni efectuate cu parteneri straini, care se refera la cumparari
sau la vanzari de produse strategice, fara atingerea fizica a teritoriului
Romaniei.
Art. 24
Cererile de autorizatie, de licenta si de permis pentru operatiunile cu
produse strategice se aproba prin ordin al presedintelui agentiei.
Art. 25
Rezolvarea cererilor de licenta pentru exportul sau importul de produse
nucleare este conditionata si de prezentarea de catre solicitantul de licenta a
autorizatiei de export sau de import, emisa de Comisia Nationala pentru
Controlul Activitatilor Nucleare.
Art. 26
(1) Rezolvarea cererilor de licenta ale agentilor economici din structura
sau din subordinea organelor sistemului national de aparare, ordine publica si
siguranta nationala, pentru exportul sau importul de armamente, munitii si de
alte produse militare, este conditionata si de prezentarea de catre
solicitantul de licenta a autorizatiei de export sau de import emise de
Ministerul Apararii Nationale.
(2) Rezolvarea cererilor de licenta ale altor persoane decat cele prevazute
la alin. (1), pentru exportul sau importul de armamente, munitii si alte
produse militare, este conditionata si de prezentarea de catre solicitantul de
licenta a autorizatiei de export sau de import emise de agentie, cu avizul
Ministerului Apararii Nationale.
(3) Fac exceptie de la prevederile alin. (2), privind obligativitatea
obtinerii avizului, agentii economici producatori infiintati prin hotarare a
Guvernului, prin care acestia pot comercializa la extern produsele si
serviciile de tehnica militara aflate in obiectul lor de activitate.
Art. 27
Rezolvarea cererilor de licenta pentru exportul sau importul de produse strategice,
altele decat cele prevazute la art. 25 si 26, este conditionata si de
prezentarea de catre solicitantul de licenta a autorizatiei de a efectua
operatiuni de comert exterior, eliberata de catre agentie.
Art. 28
Rezolvarea cererilor de permis este conditionata si de prezentarea, dupa
caz, a altor avize sau acte de autorizare, eliberate, potrivit legii, de
autoritatile publice abilitate.
Art. 29
(1) In aplicarea prevederilor prezentei ordonante de urgenta agentia este
beneficiar autorizat si valorificator de informatii specifice, inclusiv pentru
cele detinute de organele de stat abilitate, potrivit legii, sa desfasoare
activitati informative.
(2) Agentia are acces neingradit, in conditiile legii, la toate
informatiile care privesc operatiuni cu produse strategice, precum si la
informatiile necesare evaluarii oricaror forme de activitati cu asemenea
produse.
(3) Autoritatile publice abilitate, potrivit legii, sa desfasoare
activitati informative sunt obligate sa transmita agentiei datele obtinute,
referitoare la incalcarea prevederilor prezentei ordonante de urgenta.
(4) La solicitarea agentiei, Ministerul de Interne sau alte institutii
abilitate efectueaza verificari specifice si o informeaza in vederea luarii
masurilor legale.
(5) Ministerul Industriei si Comertului - Centrul Roman de Comert Exterior
si Ministerul Finantelor - Directia Generala a Vamilor vor pune la dispozitie
agentiei, lunar si ori de cate ori se solicita, toate datele necesare
referitoare la exportul si importul de produse strategice.
CAP. 5
Sanctiuni
Art. 30
Incalcarea prevederilor prezentei ordonante de urgenta referitoare la
operatiunile cu produse strategice, precum si a celor privind sinceritatea
declaratiilor, care constituie infractiuni potrivit legii, se pedepseste
conform prevederilor Codului penal.
Art. 31
Eliberarea autorizatiilor, licentelor de export sau de import de produse
strategice, precum si a permiselor, fara respectarea prevederilor prezentei
ordonante de urgenta, atrage, dupa caz, raspunderea disciplinara,
administrativa sau penala, potrivit legii.
Art. 32
Nerespectarea destinatiei si utilizarii finale a produselor strategice,
inscrise in documente in baza declaratiei prevazute la art. 13 alin. (3), constituie
contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la 10 milioane lei la 50 milioane
lei.
Art. 33
(1) Incalcarea prevederilor art. 7 alin. (2), art. 17 alin. (2) si (3) si
ale art. 22 alin. (5) si (6), in masura in care faptele nu sunt considerate,
potrivit legii, infractiuni, constituie contraventie si se sanctioneaza cu
amenda de la 10 milioane lei la 25 milioane lei.
(2) Incalcarea prevederilor art. 14 si art. 22 alin. (4), in masura in care
faptele nu sunt considerate, potrivit legii, infractiuni, constituie
contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la 10 milioane lei la 50 milioane
lei.
Art. 34
(1) Contraventiile se constata si amenda se aplica de corpul de control al
agentiei, precum si de alte organe abilitate, potrivit legii.
(2) Corpul de control al agentiei sesizeaza organele de urmarire penala in
cazul in care faptele constatate sunt considerate, potrivit legii, infractiuni.
Art. 35
Sanctiunile prevazute in prezenta ordonanta de urgenta se aplica si
persoanelor juridice.
Art. 36
Aplicarea sanctiunilor pentru contraventiile prevazute in prezenta
ordonanta de urgenta se prescrie in termen de un an de la data savarsirii
faptei.
Art. 37
Contraventiilor prevazute in prezenta ordonanta de urgenta le sunt
aplicabile dispozitiile Legii nr. 32/1968 privind stabilirea si sanctionarea
contraventiilor, cu modificarile si completarile ulterioare, cu exceptia art.
25 - 27.
Art. 38
Daca incalcarea prevederilor prezentei ordonante de urgenta este de natura
sa produca consecinte grave regimului exporturilor si importurilor de produse
strategice si indeplinirii obligatiilor si angajamentelor internationale
asumate de Romania in acest domeniu, agentia poate suspenda sau retrage
autorizatiile, licentele sau permisele pe care le-a eliberat sau poate solicita
organelor competente suspendarea ori retragerea actelor de autorizare eliberate
de acestea, conform legii.
CAP. 6
Dispozitii finale
Art. 39
Agentia face parte, ca membru de drept, din structurile decizionale ale
tuturor organismelor create la nivel national, care desfasoara activitati ce au
legatura cu regimul produselor strategice.
Art. 40
(1) Agentia este reprezentata, in cadrul misiunilor diplomatice ale
Romaniei in strainatate, pe langa organismele internationale de control al
exporturilor de produse strategice, al interzicerii armelor chimice, precum si
in tarile cu care Romania desfasoara curent operatiuni comerciale cu asemenea
produse, prin personal detasat in Ministerul Afacerilor Externe.
(2) Numarul persoanelor detasate si atributiile acestora se stabilesc
impreuna cu Ministerul Afacerilor Externe.
(3) Lista cuprinzand organismele si tarile prevazute la alin. (1), numarul
posturilor alocate in acest scop din organigrama Ministerului Afacerilor
Externe, precum si nivelul acreditarilor diplomatice se stabilesc prin hotarare
a Guvernului.
(4) Cheltuielile aferente activitatilor desfasurate de personalul prevazut
la alin. (1) se asigura din bugetul aprobat Ministerului Afacerilor Externe.
Art. 41
Formularele de autorizatie, licenta, permis si alte documente prevazute de
prezenta ordonanta de urgenta se stabilesc prin ordin al presedintelui agentiei
si se publica in Monitorul Oficial al Romaniei.
Art. 42
(1) Agentia elaboreaza norme metodologice de aplicare a prevederilor
prezentei ordonante de urgenta in termen de 15 zile de la data publicarii
acesteia in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
(2) Normele metodologice prevazute la alin. (1) se aproba prin ordin al
presedintelui agentiei si se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea
I.
Art. 43
(1) Prezenta ordonanta de urgenta intra in vigoare in termen de 15 zile de
la data publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei.
(2) La data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta se abroga
Ordonanta Guvernului nr. 31/1994 privind regimul importurilor si exporturilor
de produse strategice, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
nr. 218 din 16 august 1994 si aprobata prin Legea nr. 93/1994, precum si orice
alte dispozitii contrare.
PRIM-MINISTRU
RADU VASILE
Contrasemneaza:
p. Ministru de stat,
ministrul apararii nationale,
Ioan Mircea Plangu,
secretar de stat
p. Ministrul afacerilor externe,
Ion Pascu,
secretar de stat
Ministrul industriei si comertului,
Radu Berceanu
p. Ministru delegat pe langa
primul-ministru pentru
integrare europeana,
Aurel Ciobanu Dordea,
secretar de stat
Secretar de stat,
seful Departamentului pentru Reforma
Administratiei Publice Centrale,
Petrica Diaconu
Secretar de stat,
presedintele
Agentiei Nationale de Control
al Exporturilor Strategice si
al Interzicerii Armelor Chimice,
Marius Petrescu
p. Ministru de interne,
Mircea Muresan,
secretar de stat
Ministrul finantelor,
Decebal Traian Remes
Directorul Serviciului
Roman de Informatii,
Costin Georgescu
Directorul Serviciului
de Informatii Externe,
Catalin Harnagea
Ministrul muncii si
protectiei sociale,
Alexandru Athanasiu
Secretar de stat,
presedintele
Comisiei Nationale pentru
Controlul Activitatilor Nucleare,
Dan Cutoiu